En ymmärrä aurinkopaneleiden hankintaa

Anonyymi-ap

Mutta eihän se ole ihme, olenhan laskutaitoinen sähköinsinööri.
Fingridin graafeista raaka totuus paljastuu. Kesäisin jolloin kokonaistehontarve on pieni, tuottavat panelit 600 MW 08:00...20:00 välisenä aikana, joka on alle 1% kokonaistehontarpeesta.
Syyskuusta huhtikuuhun tuotto on pyörä nolla kokonaistarpeeseen verrattuna.
22/23 talvella tehon tarve oli yli kaksinkertainen kesäaikaan verrattuna.
Kun otetaan huomioon tuulella tuotettun sähkön energiahintavaikutus aurinkoenergian tuottama hyöty on sekin yhtä suuri eli 0,0€

Edes sähköttömällä kesämokillä ei aurinkopaneleista ole hyötyä kuin lyhyen aikaa.
Jotta panelista olisi edes pieni hyöty tarvitaan iso akkukapasiteetti jotta joustava sähkön käyttö olisi mahdollista tarvitaan 10...20 kWh akusto takaamaan kesämökkitason sähkön kulutus.

Esimerkikisi 20 kpl 75Ah 12,8 V LiPePo akkua sisältää n. 20 kWh energiamäärän hintaan n. 9500€

4

307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos insinööri olet, niin tajunnanvirta on tässä kohden hallitsematon. Reunaehtoja ei ole kerrottu, eikä kokonaistehon tarvetta. Ja miten se tuulienergia laskemiin vaikuttaa?

      • Anonyymi

        Kyllä kommentoija on nyt kuin partiopoika jolla on matot rutussa ullakolla.
        Satunnaisesti saatava tuulienergia pudottaa energian hinnan alle nollan.
        Millainen voimalaitos voi toimia negatiivisella energian hinnalla?
        Edes tuulimyllyt eivät ole ilmaisia vaan raha kupataan tukiaisista.

        Tajunnanvirta on hallittua ja vain ne jotka eivät ymmärä kovia faktoja ovat kuin lumiukot talvella.

        "Fingridin graafeista raaka totuus paljastuu."


      • Anonyymi

        Jos kulutus ei kasvakaan, niin tuotantokapasiteetin lisärakentaminen syö kannattavuuden. Ainakin itse olen vähentänyt sähkönkulutukseen minimiin kohonneiden hintojen takia, eikä näköpiirissä ole mitään, miksi lisäisin kulutusta. Metsäteollisuus, joka on perinteisesti ollut suuri sähköntarvitsija on lähdössä maasta.

        Luulen, että pian jokaiselle halukkaalle riittää aurinkopaneeleja halvalla, kun yhtiöitä aletaan heikon kannattavuuden takia realisoimaan..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe