Mietittekö muut näitä asioita? Itse olen ideologisesti työtön. En ole eläissäni tehnyt kuin pakollisia työharjottelujaksoja enkä aio työtä tehdä. Monet miehet suhtautuu siihen hyvin ja pieni osa nyrpistelee. En kuuna päivänä jaksaisi nyrpistelijää kun tt-hommissa sitä joutuu tarpeeks kattelemaan. Tärkein ominaisuus miehessä on se että elämäntavat sopii yhteen eli ei oo ahne rahoistaan.
Erilaiset elämäntavat
68
529
Vastaukset
- Anonyymi
"Tärkein ominaisuus miehessä on se että elämäntavat sopii yhteen eli ei oo ahne rahoistaan."
Eli olet lokki. Tietenkään et siivoa tai laita ruokaa parisuhteessa, koska sehän olisi kamalaa sortamista.- Anonyymi
No siivoamista inhoan yli kaiken mutta ruokaa tykkään kyllä laittaa.
Sen verran näitä tulee mietittyä, että en voisi olla parisuhteessa ideologisesti työttömän kanssa. Arvomme poikkeaisivat aivan liikaa toisistaan enkä pystyisi arvostamaan miestä, joka näkee oikeudekseen elellä muiden rahoilla laittamatta itse tikkua ristiin.
- Anonyymi
EVP eli elää vaimon palkalla on miehelle oikea elämäntapa.
Anonyymi kirjoitti:
EVP eli elää vaimon palkalla on miehelle oikea elämäntapa.
Ei minun miehelle. En katselisi tuollaista miestä hetkeäkään. Jollei aikuinen mies osaa hoitaa talouttaan niin, että saa itsensä (ja mahdolliset lapsensa) elätettyä, niin en kyllä ala minäkään elättämään.
- Anonyymi
Aletheias kirjoitti:
Ei minun miehelle. En katselisi tuollaista miestä hetkeäkään. Jollei aikuinen mies osaa hoitaa talouttaan niin, että saa itsensä (ja mahdolliset lapsensa) elätettyä, niin en kyllä ala minäkään elättämään.
Voi kuul et arvaakkaan kuinka moni mies ajattelee noin yksinhuoltaja naisista vaikka olisi vain pienituloinen joka nippanappa pystyy elättämään itsensä ja hyvätuloiset tai rikkathan si useimmiten etsii seurustelusuhteeseen lapsettoman ja pillua hakevat si yksinhuoltajilta kun eivät siltä esittely puolisolta saaneetkaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi kuul et arvaakkaan kuinka moni mies ajattelee noin yksinhuoltaja naisista vaikka olisi vain pienituloinen joka nippanappa pystyy elättämään itsensä ja hyvätuloiset tai rikkathan si useimmiten etsii seurustelusuhteeseen lapsettoman ja pillua hakevat si yksinhuoltajilta kun eivät siltä esittely puolisolta saaneetkaan
Ei noin ajattele kuin ätmit.
- Anonyymi
jos karasoo naisten olympialaiajurrujakin... jos niin aika pwhmwäsri kaa65tuu, wi loukkaanu
Mä ite oon sitä mieltä, että se riittää, kun järjestää oman elantonsa. Eli kolme tai nelipäiväistä työviikkoo. Sen lisäks vaikka vapaaehtoistyötä. En näe mitään järkee tehdä ylimääräistä työtä, ihan vaan se takia, että verokertymä ois mahdollisimman suuri ja sitten ylikuluttaa ne ylimääräiset rahat.
Miksi et halua ottaa osaa omaan elättämiseesi?
- Anonyymi
Minähän elätän itseni satuilemalla tädeille ja leikkihakemisella töihin. Se on ihan täyttä työtä. Fakta vaan on se, että jos haluaa suhteeseen kanssani niin elätystapani katkeaa ja lankeaa puolisolle. Monelle miehelle se on kyllä ollut ok tai sitten vaan tunnistan helposti rahasta ja työnteosta pingottajat. Yleensä testaan sitä feikkaamalla hienoa työpaikkaa ja jos se saa ne kiinnostumaan niin oma kiinnostus laskee ja ei onnistu.
Anonyymi kirjoitti:
Minähän elätän itseni satuilemalla tädeille ja leikkihakemisella töihin. Se on ihan täyttä työtä. Fakta vaan on se, että jos haluaa suhteeseen kanssani niin elätystapani katkeaa ja lankeaa puolisolle. Monelle miehelle se on kyllä ollut ok tai sitten vaan tunnistan helposti rahasta ja työnteosta pingottajat. Yleensä testaan sitä feikkaamalla hienoa työpaikkaa ja jos se saa ne kiinnostumaan niin oma kiinnostus laskee ja ei onnistu.
Juu mutta miksi et halua tehdä töitä?
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Juu mutta miksi et halua tehdä töitä?
Haluan aikaa itselle ja päättää itse mitä teen. Joku voisi sanoa että olen laiska mutta itse olen sitä mieltä että en vaan ole suorittaja- enkä miellyttäjäluonne. Erakkoluonne.
Anonyymi kirjoitti:
Haluan aikaa itselle ja päättää itse mitä teen. Joku voisi sanoa että olen laiska mutta itse olen sitä mieltä että en vaan ole suorittaja- enkä miellyttäjäluonne. Erakkoluonne.
No ei minuakaan välttämättä innosta yhteiskunnan rattaissa pyöriä, mielummin minäkin päättäisin koska teen mitäkin. Mutten kehtaa kupata muilta, tulee loismainen olo, niinpä yritän suoriutua parhaan kykyni ja terveyden mukaan työelämässä mukana ollen.
- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
No ei minuakaan välttämättä innosta yhteiskunnan rattaissa pyöriä, mielummin minäkin päättäisin koska teen mitäkin. Mutten kehtaa kupata muilta, tulee loismainen olo, niinpä yritän suoriutua parhaan kykyni ja terveyden mukaan työelämässä mukana ollen.
Mistähän v...sta sellainen "loismainen olo" voisi tulla? En kyllä nyt yhtään osaa sanoa ??!! Tuo on sitä mistä kerrot, että olet todella kiitollinen orja.
Anonyymi kirjoitti:
Mistähän v...sta sellainen "loismainen olo" voisi tulla? En kyllä nyt yhtään osaa sanoa ??!! Tuo on sitä mistä kerrot, että olet todella kiitollinen orja.
Se tulee muitten siivellä olosta, kun muutkin joutuu tekee elantonsa eteen. Joku altruistinen kuvio.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän se loismainen olo tule siitä, että elää muiden siivellä?
Ei ne työttömyysrahat ja sossun rahat tyhjästä tule, vaan muut joutuu ne maksamaan omalla työllään sinun puolestasi. Jos yrittää saada töitä, muttei ole vielä saanut tai on sairas eikä pysty, se ei olisi este parisuhteelle. Sen sijaan muita hyväksikäyttävää kumppania en huolisi! Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän se loismainen olo tule siitä, että elää muiden siivellä?
Ei ne työttömyysrahat ja sossun rahat tyhjästä tule, vaan muut joutuu ne maksamaan omalla työllään sinun puolestasi. Jos yrittää saada töitä, muttei ole vielä saanut tai on sairas eikä pysty, se ei olisi este parisuhteelle. Sen sijaan muita hyväksikäyttävää kumppania en huolisi!Ei vaan se tulee jo ajatuksesta, että niin pitäisi elää.
EivorCreed kirjoitti:
Ei vaan se tulee jo ajatuksesta, että niin pitäisi elää.
Eihän silloin itse määrää oikeasti mitään, rahan sasmisen ehdotkin määrää muut. Töitä tehden voi vaikuttaa enemmän omaan elämän tasoon ja ehtoihinkin.
EivorCreed kirjoitti:
Eihän silloin itse määrää oikeasti mitään, rahan sasmisen ehdotkin määrää muut. Töitä tehden voi vaikuttaa enemmän omaan elämän tasoon ja ehtoihinkin.
En tiedä miten sossun hommat nykyään menee, siitä on vuosikymmeniä kun oon itse saanut toimeentulotukea. Lähihoitaja opiskelujen aikaan 1994-1996 vuosilla. Nekin joutuis silloin maksamaan takaisin, joutuuko vielä?
- Anonyymi
Mä olen miettinyt, että mitä tuo elämäntapatyöttömyys oikeasti on. Mä en rehellisesti sanoen ihan täysin ymmärrä tuota käsitettä, sillä harvoin ihminen on kokonaan tekemättä mitään tai edes tahtoo olla. Eikö tuon koko käsitteen lanseerannut henkilö, joka oli jonkin sortin kirjailija? Onko kirjailija työtön? Tai onko someen sisältöä tuottava työtön? Tai onko jotain vapaaehtoistyötä tekevä työtön? Mä pohdin tuota joskus silloin, että miten työvoimaviranominen suhtautuu tuollaiseen työttömyyteen. Onko kirjailija aidosti työmarkkinoiden käytettävissä? Onko hän oikeutettu työttömyystukeen, vai mitä tukea hän nostaa? Ymmärtääkseni toimeentulotuen kriteerit ovat kuitenkin myös suht tiukat. Siellä kai lasketaan kaikki mitä voit jostain saada, eli ei kirjailija kai voi saada teoksiaan myydyiksi, jos aikoo olla "elämäntapatyötön"?
- Anonyymi
Tämä on hyvä pointti. Itse olen hakenut töitä ja annoin periksi kun ei mihinkään kuitenkaan koskaan pääse. Pätevyydellä ei ole mitään väliä tuolla työmarkkinoilla. Voisin tehdä esim. freelancerin hommia mutta niihinkin liittyy epävarmuutta. En jaksa uskoa että jos työkkärille ilmoittaa että minulla on kiinnostusta tuohon ja tuohon hommaan joita vapaa-ajallani teen, että sitä katsottaisiin hyvällä. Esim. taidejutut - Niihin liittyy taloudellista epävarmuutta ja aivan varmaan järjestelmä painostaisi kuitenkin hakemaan ns. oikeita töitä. Se mitä työttömänä voi tehdä, on työstää niitä omia juttujaan ja testata tuleeko niistä mitään ja saako niistä rahaa tyyliin ollenkaan vai ei. Käyhän ne harrastuksina jos ei muuten ;). Ideologinen työttömyys on ehkä hieman demonisoitu käsite siis.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on hyvä pointti. Itse olen hakenut töitä ja annoin periksi kun ei mihinkään kuitenkaan koskaan pääse. Pätevyydellä ei ole mitään väliä tuolla työmarkkinoilla. Voisin tehdä esim. freelancerin hommia mutta niihinkin liittyy epävarmuutta. En jaksa uskoa että jos työkkärille ilmoittaa että minulla on kiinnostusta tuohon ja tuohon hommaan joita vapaa-ajallani teen, että sitä katsottaisiin hyvällä. Esim. taidejutut - Niihin liittyy taloudellista epävarmuutta ja aivan varmaan järjestelmä painostaisi kuitenkin hakemaan ns. oikeita töitä. Se mitä työttömänä voi tehdä, on työstää niitä omia juttujaan ja testata tuleeko niistä mitään ja saako niistä rahaa tyyliin ollenkaan vai ei. Käyhän ne harrastuksina jos ei muuten ;). Ideologinen työttömyys on ehkä hieman demonisoitu käsite siis.
Siis tuo on ihan kylmä fakta, ettö työkkäri ei katso hyvällä oikeastaan mitään muuta kuin työhakemusten rustaamista ja kotona istumista. Varsinkaan mistään ns. omaan alaan liittyvästä vapaaehtoisesta toiminnasta ei voi edes sivulauseessa virkailijalle mainita tai siitä seuraa selvityspyyntö. Onhan noita esimerkkejä ollut paljon julkisuudessakin. Myöskin hyvin pienimuotoinenkin yritystoiminta on heti este työkkärille ja vaikka se voi "tietyissä tapauksissa" olla soviteltavissa, niin melkoinen Runebergi pitää olla onnistuakseen. Tuo systeemi ei vain kannusta, vain usein jopa pakottaa sellaiseen julkikuvaltaan hyvin passiiviseen olemiseen, vaikka pinnan alla voi olla jatkuvasti montakin rautaa tulessa ja jopa hirveä kiire.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis tuo on ihan kylmä fakta, ettö työkkäri ei katso hyvällä oikeastaan mitään muuta kuin työhakemusten rustaamista ja kotona istumista. Varsinkaan mistään ns. omaan alaan liittyvästä vapaaehtoisesta toiminnasta ei voi edes sivulauseessa virkailijalle mainita tai siitä seuraa selvityspyyntö. Onhan noita esimerkkejä ollut paljon julkisuudessakin. Myöskin hyvin pienimuotoinenkin yritystoiminta on heti este työkkärille ja vaikka se voi "tietyissä tapauksissa" olla soviteltavissa, niin melkoinen Runebergi pitää olla onnistuakseen. Tuo systeemi ei vain kannusta, vain usein jopa pakottaa sellaiseen julkikuvaltaan hyvin passiiviseen olemiseen, vaikka pinnan alla voi olla jatkuvasti montakin rautaa tulessa ja jopa hirveä kiire.
Totta mielestäni, että systeemissä on vikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta mielestäni, että systeemissä on vikaa.
Suhteet määräävät sen kuka pääsee töihin ja kuka ei. Ekstrovertit ovat vahvoilla etenkin työhaastatteluissa eli he valikoituvat face to face-työhönottovaiheessa töihin muita helpommin. Olisi paljon hyödyllisempää että järjestettäisiin jonkinlainen koeaikaharjoittelupaikka nimenomaan heille ketkä olisivat valmistuneet suhteellisen äskettäin. Kun aika kuluu ja työttömyysaika pidentyy niin sinne työelämään on kaikin puolin entistä vaikeampi päästä ja pärjätä siellä.
Yhteiskunnan pitäisi pyöriä rahan ympärillä mutta on epäloogista miten kouluttautumisen ja työelämän välillä ei ole mitään konkreettista linkkiä. Typerää hommaa ja varojen haaskaamista minun mielestäni 😅. Tai sitten se on vain niin että tulos tai ulos - Mikäli henkilö ei ole persoonaltaan ja työnhakutaidoiltaan sellainen kuin mikä on normien mukaista ja mitä oletetaan, niin siinä tapauksessa tervemenoa, koeta pärjätä. Eli kyse ei ole mahdollisesti koskaan ollutkaan siitä että työyhteisöissä vaalittaisiin monenlaisia tekijöitä ja henkilöitä, vaan nimenomaan tietyntyyppisiä ihmisiä. Siinä minun vuodatukseni taas vaihteeksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suhteet määräävät sen kuka pääsee töihin ja kuka ei. Ekstrovertit ovat vahvoilla etenkin työhaastatteluissa eli he valikoituvat face to face-työhönottovaiheessa töihin muita helpommin. Olisi paljon hyödyllisempää että järjestettäisiin jonkinlainen koeaikaharjoittelupaikka nimenomaan heille ketkä olisivat valmistuneet suhteellisen äskettäin. Kun aika kuluu ja työttömyysaika pidentyy niin sinne työelämään on kaikin puolin entistä vaikeampi päästä ja pärjätä siellä.
Yhteiskunnan pitäisi pyöriä rahan ympärillä mutta on epäloogista miten kouluttautumisen ja työelämän välillä ei ole mitään konkreettista linkkiä. Typerää hommaa ja varojen haaskaamista minun mielestäni 😅. Tai sitten se on vain niin että tulos tai ulos - Mikäli henkilö ei ole persoonaltaan ja työnhakutaidoiltaan sellainen kuin mikä on normien mukaista ja mitä oletetaan, niin siinä tapauksessa tervemenoa, koeta pärjätä. Eli kyse ei ole mahdollisesti koskaan ollutkaan siitä että työyhteisöissä vaalittaisiin monenlaisia tekijöitä ja henkilöitä, vaan nimenomaan tietyntyyppisiä ihmisiä. Siinä minun vuodatukseni taas vaihteeksi.Tuo varmasti pitää paikkansa monissa paikoissa. Itse en tosin ole koskaan tuollaiseen, eikä minulla ole introverttina ollut mitään vaikeuksia työllistyä introverttiyteni takia. Meitä introverttejakin on niin monenlaisia ja itse olen sosiaalinen introvertti ja vaikka sosiaaliset tilanteet ovatkin kuluttavia, niin ne ovat helppoja minulle.
Tuollainen harjoittelu olisi varmasti monin tavoin hyödyllistä, mutta siinäkin on se, että kuka siihen harjoittelemaan valitaan. Harvalla yrityksellä kai kuitenkaan on mahdollisuutta kovin kauaa hakea ja kokeilla. Harjoittelija kuitenkin aina sitoo myös jotakuta häntä perehdyttämään. Ei sellaisia töitä kai paljoa ole, joissa ei lainkaan tarvita perehdyttämistä? Työhaastattelut ja se miten uutta työntekijää valitaan on aina komplekdinen prosessi ja siihen on vaikea kehittää täydellistä systeemiä. Jos se olisi helppoa, niin kai se olisi luotu jo.
Tämän meidän työttömyyttä ympäröivän systeemin huonoin puoli on minusta sen sisäänrakennettu passivoivuus. Varsinkin nyt, kun suojaosa on poistettu, niin se melkeinpä pakottaa passiivisuuteen, jos et sitten ole joku tosi hyperhaluttu yksilö (jotka taas harvoin joutuvat työttömiksi). Sen sijaan, että systeemi aktiivisesti kannustaisi ja tukisi yrittämään keksi tapoja tienata edes vähän ja tehdä osa-aikaisena ja ottaa vastaan myös vapaaehtoisprojekteja (jotka voisivat jatkossa poikia oikeitakin projekteja) ja kouluttautua erilaisilla tavoilla, niin meidän systeemi lätkeisee eteen selvityspyynnön kaikest muusta paitsi "lähetä bottina työhakemuksia, ilmoita ne hakemukset, täytä työtön työtön työtön". Jos tekee melkeinpä mitä tahansa muuta kuin tuon viimeksimainitun ja "jää kiinni siitä", niin se teetättää vähintään ylimäräistä byrokraattista paperityötä, voi siirtää seuraavia maksuja ja pahimmillaan maksut loppuvat kokonaan. Mä ymmärrän kontrolloinnin kyllä, mutta jotenkin tuo systeemi ei ole ollenkaan ajantasalla nykyhetken työmarkkinoista, joihin sisällepääseminen voi toisinaan vaatia mielikuvitusta ja opporttunismia. Ainakin minusta se on melko outoa, että nykysuomessa itsensä työllistäminen voi ensiksi vaatia useiden kuukausien säästöurakan, jotta on sitten varaa odottaa byrokratian pyörien ratkaisuja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo varmasti pitää paikkansa monissa paikoissa. Itse en tosin ole koskaan tuollaiseen, eikä minulla ole introverttina ollut mitään vaikeuksia työllistyä introverttiyteni takia. Meitä introverttejakin on niin monenlaisia ja itse olen sosiaalinen introvertti ja vaikka sosiaaliset tilanteet ovatkin kuluttavia, niin ne ovat helppoja minulle.
Tuollainen harjoittelu olisi varmasti monin tavoin hyödyllistä, mutta siinäkin on se, että kuka siihen harjoittelemaan valitaan. Harvalla yrityksellä kai kuitenkaan on mahdollisuutta kovin kauaa hakea ja kokeilla. Harjoittelija kuitenkin aina sitoo myös jotakuta häntä perehdyttämään. Ei sellaisia töitä kai paljoa ole, joissa ei lainkaan tarvita perehdyttämistä? Työhaastattelut ja se miten uutta työntekijää valitaan on aina komplekdinen prosessi ja siihen on vaikea kehittää täydellistä systeemiä. Jos se olisi helppoa, niin kai se olisi luotu jo.
Tämän meidän työttömyyttä ympäröivän systeemin huonoin puoli on minusta sen sisäänrakennettu passivoivuus. Varsinkin nyt, kun suojaosa on poistettu, niin se melkeinpä pakottaa passiivisuuteen, jos et sitten ole joku tosi hyperhaluttu yksilö (jotka taas harvoin joutuvat työttömiksi). Sen sijaan, että systeemi aktiivisesti kannustaisi ja tukisi yrittämään keksi tapoja tienata edes vähän ja tehdä osa-aikaisena ja ottaa vastaan myös vapaaehtoisprojekteja (jotka voisivat jatkossa poikia oikeitakin projekteja) ja kouluttautua erilaisilla tavoilla, niin meidän systeemi lätkeisee eteen selvityspyynnön kaikest muusta paitsi "lähetä bottina työhakemuksia, ilmoita ne hakemukset, täytä työtön työtön työtön". Jos tekee melkeinpä mitä tahansa muuta kuin tuon viimeksimainitun ja "jää kiinni siitä", niin se teetättää vähintään ylimäräistä byrokraattista paperityötä, voi siirtää seuraavia maksuja ja pahimmillaan maksut loppuvat kokonaan. Mä ymmärrän kontrolloinnin kyllä, mutta jotenkin tuo systeemi ei ole ollenkaan ajantasalla nykyhetken työmarkkinoista, joihin sisällepääseminen voi toisinaan vaatia mielikuvitusta ja opporttunismia. Ainakin minusta se on melko outoa, että nykysuomessa itsensä työllistäminen voi ensiksi vaatia useiden kuukausien säästöurakan, jotta on sitten varaa odottaa byrokratian pyörien ratkaisuja.Sitten vielä sekin seikka että opintolainaa voi olla paljon takaisinmaksettavana ja työttömänä ollessaan se on tosiaankin merkittävä rasite. Laina eli velka. Uutta opiskelua ei kannata edes alkaa miettimään niin kauan kun sitä velkaa on maksettavana, sillä se olisi mahdoton yhtälö. Niin sanotut hanttihommat olisivat ainoa realistinen vaihtoehto. Jos ne vain kiinnostaisivat niin niitä voisi tehdäkin. Minulla on vuosien kokemusta niistä hommista. Olo on kuin umpikujassa olisin. - sivusta tämäkin siis.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten vielä sekin seikka että opintolainaa voi olla paljon takaisinmaksettavana ja työttömänä ollessaan se on tosiaankin merkittävä rasite. Laina eli velka. Uutta opiskelua ei kannata edes alkaa miettimään niin kauan kun sitä velkaa on maksettavana, sillä se olisi mahdoton yhtälö. Niin sanotut hanttihommat olisivat ainoa realistinen vaihtoehto. Jos ne vain kiinnostaisivat niin niitä voisi tehdäkin. Minulla on vuosien kokemusta niistä hommista. Olo on kuin umpikujassa olisin. - sivusta tämäkin siis.
Eikä niitä hanttihommiakaan kaikille riitä, eikä kaikille ole. Niissäkin myös aiempi kokemus jyrää ja monilla aloilla suositaan vaikkapa opiskelijoita, jotka eivät edes toivo täysiä tunteja jne. Hyvun monilla aloilla tarjotaan pätkää ja yksittäistä vuoroa jne. ja jokainen tuollainen, jonka ihminen ottaa vastaan, tuo sitten mukanaan aina sen byrokratian. Vaikka halua olisi, niin tuokin on melkoisen kuluttavaa pidemmän päälle.
- Anonyymi
Itse olen ideologisesti, ja käytännössä myös, täystyöllistetty. Ammattini on intohimoni, luen vapaa-ajalla siihen liittyää tutkimustulosta, ja muutoinkin olen erittäin ylpeä pitkästä akateemisesta urastani. En aio eläköityä koskaan, ja mitä enemmän tulee ikää, sitä joustavammin päätän tekemäni tunnit ja valitsen itselleni mielkkäimmät aiheet. Se, mitä 'ideologisesti työtön', tai vaikkapa ihan vain pitkäaikaistyötön tekee päivät pitkät, muuta kuin katselee päivätelkkaria, on itselleni täysi mysteeri. Hukkaanheitetty elämä, ja palkkana yhteiskunnasta syrjäytyminen ja sana, jolla ei mitään painoarvoa. En vaihtaisi.
- Anonyymi
No ei noilla ns. somevaikkuttajien sanallakaan mitään painoarvoa ole, ellei siihen ole liitetty ainakin se pakollinen kuva omasta paljaasta persuksestaan.
- Anonyymi
Pitkäaikaistyöttömyys on ilmiö, joka saattaa sattua monenlaisten ihmisten kohdalle. Eri ihmisillä on erilaisia elämäntapoja ja tapoja reagoida olosuhteisiinsa. Siksi pitkäaikaistyöttömiä ei kannata pitää yhtenäisenä television ääressä köllöttelevänä ihmisjoukkona. Itsellänikin on kokemusta paitsi työttömänä, myös pitkäaikaistyöttömänä olemisesta, ja kyllä siihen aika paljon muutakin mahtui kuin päivätelkkarin katsomista. Muun muassa:
Tein tieteellistä tutkimusta. Väitöskirjaa siis. Kesken on vielä. Kuvasin runsaasti ja valmistelin valokuvanäyttelyä. Velloin työttömyyden ahdistuksessa. Opettelin aikalailla ammattimaiseksi valokuvaajaksi. Hain apurahoja. Olin työharjoittelussa. Koin epäonnistumisen tunteita. Pidin yllä ymmärrystäni ammattialastani. Toimin talkootöissä alallani eräässä vapaaehtoisvoimin toimivassa paikassa. Tutustui ihmisiin. Katsoin kaikki Poliisiopistot. Kirjoitin artikkeleita muutamiin lehtiin. Välttelin ihmisiä. Prokrastinoin artikkelin äärellä, koska pidin itseäni kyvyttömänä ja tulevaisuudessa valmistuvaa artikkelia jo ennalta huonona. Hain töitä. Kävin pimeänä metsätöissä. Retkeilin. Korjasin moottoripyörääni. Luin Aku Ankkaa. Itkin. Soitin tavoitteellisesti klassista kitaraa. Kirjoitin artikkelin erään professorin eläköitymisjuhlateokseen. Kävin kirpputorilla, vaikka olisi pitänyt kirjoittaa. Avauduin ystävilleni vaikeuksista. Pyöräilin pitkiä matkoja. Luin Alastalon Salissa. Tein kotiviiniä. Nautin elämästä. En jaksanut käydä suihkussa. Lopetin tupakoinnin. Makasin sängyssä kaksi tuntia heräämisen jälkeen puhelinta selaten. Kävin suihkussa. Olin viikon peseytymättä. Kehitin itseäni. Kyllästyin kaikkeen. Söin terveellisesti. Söin epäterveellisesti. Jätin hommat kesken ja lähdin uimaan.
Hain opiskelemana muuta alaa. Opiskelin. Päätin vielä yrittää ja sain töitä alkuperäiseltä alaltani. Hakijoina oli myös paperilla pätevämpiä hakijoita, mutta johtaja sanoi aistineensa minussa jotain ja onkin erittäin tyytyväinen työpanokseeni.
Toimin siis alalla, jossa töitä on aika hankalasti saatavilla. Työttömänä kehittämäni taidot ja uuden alan opiskelu eivät menneet hukkaan, vaan hyödynnän niitä nykyisessä työssäni. Hyödynnän nykyisessä työssäni jopa klassisen kitaran soittotaitoani. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkäaikaistyöttömyys on ilmiö, joka saattaa sattua monenlaisten ihmisten kohdalle. Eri ihmisillä on erilaisia elämäntapoja ja tapoja reagoida olosuhteisiinsa. Siksi pitkäaikaistyöttömiä ei kannata pitää yhtenäisenä television ääressä köllöttelevänä ihmisjoukkona. Itsellänikin on kokemusta paitsi työttömänä, myös pitkäaikaistyöttömänä olemisesta, ja kyllä siihen aika paljon muutakin mahtui kuin päivätelkkarin katsomista. Muun muassa:
Tein tieteellistä tutkimusta. Väitöskirjaa siis. Kesken on vielä. Kuvasin runsaasti ja valmistelin valokuvanäyttelyä. Velloin työttömyyden ahdistuksessa. Opettelin aikalailla ammattimaiseksi valokuvaajaksi. Hain apurahoja. Olin työharjoittelussa. Koin epäonnistumisen tunteita. Pidin yllä ymmärrystäni ammattialastani. Toimin talkootöissä alallani eräässä vapaaehtoisvoimin toimivassa paikassa. Tutustui ihmisiin. Katsoin kaikki Poliisiopistot. Kirjoitin artikkeleita muutamiin lehtiin. Välttelin ihmisiä. Prokrastinoin artikkelin äärellä, koska pidin itseäni kyvyttömänä ja tulevaisuudessa valmistuvaa artikkelia jo ennalta huonona. Hain töitä. Kävin pimeänä metsätöissä. Retkeilin. Korjasin moottoripyörääni. Luin Aku Ankkaa. Itkin. Soitin tavoitteellisesti klassista kitaraa. Kirjoitin artikkelin erään professorin eläköitymisjuhlateokseen. Kävin kirpputorilla, vaikka olisi pitänyt kirjoittaa. Avauduin ystävilleni vaikeuksista. Pyöräilin pitkiä matkoja. Luin Alastalon Salissa. Tein kotiviiniä. Nautin elämästä. En jaksanut käydä suihkussa. Lopetin tupakoinnin. Makasin sängyssä kaksi tuntia heräämisen jälkeen puhelinta selaten. Kävin suihkussa. Olin viikon peseytymättä. Kehitin itseäni. Kyllästyin kaikkeen. Söin terveellisesti. Söin epäterveellisesti. Jätin hommat kesken ja lähdin uimaan.
Hain opiskelemana muuta alaa. Opiskelin. Päätin vielä yrittää ja sain töitä alkuperäiseltä alaltani. Hakijoina oli myös paperilla pätevämpiä hakijoita, mutta johtaja sanoi aistineensa minussa jotain ja onkin erittäin tyytyväinen työpanokseeni.
Toimin siis alalla, jossa töitä on aika hankalasti saatavilla. Työttömänä kehittämäni taidot ja uuden alan opiskelu eivät menneet hukkaan, vaan hyödynnän niitä nykyisessä työssäni. Hyödynnän nykyisessä työssäni jopa klassisen kitaran soittotaitoani.Onhan tuo mielenkiintoinen tarina jo tuollaisenaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toimin siis alalla, jossa töitä on aika hankalasti saatavilla. Työttömänä kehittämäni taidot ja uuden alan opiskelu eivät menneet hukkaan, vaan hyödynnän niitä nykyisessä työssäni. Hyödynnän nykyisessä työssäni jopa klassisen kitaran soittotaitoani.Hienoa, hyvä sinä, sitkeä!
- Anonyymi
Ihan kuin minun filosofiani. Mitä enemmän työssä saan kokemusta, sitä tyytyväisempi olen. Kun motiivi on vahva, vielä ehtii ja jaksaa harrastaa ja hoitaa kuntoaan sekä ihmissuhteitaan. Sopii tasan sanonta, hullu paljon työtä tekee. Se hulluus tekee minulle tarkoituksenmukaisen elämän. En vaihtaisi - En.
- Anonyymi
No siinä tapauksessa yksi matala-palkka duunari emäntä tännepäin, miellään sellaisella ajatuksella että "miksi hemmetissä minä näitä hommia oikein teen, eihän tässä ole mitään järkeä mutta laitetaan nyt kello soittaan 5:20 kuitenkin."
- Anonyymi
Kun kumpikin elää minimillä mutta omalla hiellään ei kummankaan tarvi miettiä meneekö suhta kohdalleen.
Jos nainen tienaa enemmän niin se johtaa katkeruuteen, en tiedä kumman mutta varmasti jomman kumman. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun kumpikin elää minimillä mutta omalla hiellään ei kummankaan tarvi miettiä meneekö suhta kohdalleen.
Jos nainen tienaa enemmän niin se johtaa katkeruuteen, en tiedä kumman mutta varmasti jomman kumman.No ei se ainakaan meillä johtanut. Eikä sekään, kun minä tienasin enemmän.
Miksi johtaisi?
- Anonyymi
No en kyllä ymmärrä, että miten saat aikasi kulumaan? Mitä muuta täysin rahaton voi tehdä, kuin katsoa telkkaria, hengailla netissä, käydä kirjastossa tai kävelyllä.. Eikö jatkuva kurjuus ole kauheaa?
- Anonyymi
Menehän kiltisti töihin ja kerrytä pomosi varallisuutta omalla työlläsi ja saat palkkioksi pienen korvauksen.Pomo on varmasti tyytyväinen kun pankkitilin saldo nousee kohisten.Aivan tyhmää paiskia hommia hiki valuen kun pomo istuu toimistossa perse.llään ja kahmii kaikki rahat vaikka muut tekee sen tuloksen ja sitten saat surkean korvauksen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Menehän kiltisti töihin ja kerrytä pomosi varallisuutta omalla työlläsi ja saat palkkioksi pienen korvauksen.Pomo on varmasti tyytyväinen kun pankkitilin saldo nousee kohisten.Aivan tyhmää paiskia hommia hiki valuen kun pomo istuu toimistossa perse.llään ja kahmii kaikki rahat vaikka muut tekee sen tuloksen ja sitten saat surkean korvauksen
Olet taatusti aito sosialisti laitavasemmistosta, laiska ja itsekäs.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet taatusti aito sosialisti laitavasemmistosta, laiska ja itsekäs.
Eĺi persu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen eläkkeellä. Et vastannut kysymykseen. En vaan ymmärrä, että miten joku pystyy elämään vuosia muutamalla satasella kuukaudessa. Ei mikään estä sinua perustamasta yritystä, jos työnantajana oleminen on noin helppoa. Jos työntekijä tienaa 2000e/kk, työpanoksen arvon on oltava melkein neljä tonnia. Ei siitä suurta siivua jää, vaikka kommarit aina niin luulevat. Voitoilla maksetaan myös sitä helvetillistä velkamäärää, joka on tullut yrityksen perustamisesta. Veroista puhumattakaan.
Kyllä lähes rahatta voi tehdä paljon kaikenlaista. Lukea, soittaa, pyöräillä, tavata ystäviä jne. Loppujen lopuksi aika moni elämän ja maailman hienoista ja tärkeistä asioista ei maksa paljoa.
Mutta on se välillä kurjaa. Tiedän kokemuksesta. Tahdonvastaisesti työttömänä ollessa motivaatio vähän kaikenlaiseen voi kärsiä. Ja välillä tuntuu niin kovin vastenmieliseltä joutua säästämään kaikessa samalla kun katsoo mihin joutavanpäiviseen roskaan porukka samalla rahojaan hassaa.
Työttömyys ei ole välttämättä valinta. Ei töihin voi noin vain mennä jos ei ole koulutus, kokemus, taidot ja alanvalinta sopivasti jiirissä.
Uskon, että niin sanotusti ideologinen työttömyys voi monen kohdalla olla henkinen keino kääntää oma hankala tilanne omaksi valinnaksi. Olen itsekin sitä työttömänä ollessani tehnyt. Kun töitä ei saa, on tärkeää pystyä pitämään edes jokin tunne siitä, että voi vaikuttaa omiin asioihinsa. Joskus se tarkoittaa sitä, että tekee valinnan jättää hakematta jotain tiettyä työpaikkaa. Hakiessa päätösvallan siirtää muille. Kun ei hae, on kyse omasta päätöksestä. Tämä ei ole pidemmän päälle hedelmällistä, se on selvä, mutta se voi silti olla joskus henkisesti tarpeellinen ratkaisu. Aloittajan kohdalla ei tietenkään ole välttämättä tällaisesta defenssikeinosta kyse.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eĺi persu
Persu ei ole sosialisti kommari, kuten sinä ja hengenheimolaisesi. Sosialisti äänestää sosialistisia vasemmistopuolueita: sdp, vihervasemmisto ja vasemmistoliitto, jotka vihaa sananvapautta, suomalaisuutta ja PS puoluetta. Eli aivan eri leireissä ovat ja hyvä niin.
- Anonyymi
Et ai työtä tehdä oletko laiska vai etkö osaa yhtään mitään en mäkään ole töitä koskaan rahantakia tehny aika menee vaan vitusti mukavammin kun tekee jotain töissäkäyntikin vituttaa aivan suunnattomasti jos ei ole mitään tekemistä ja jos jo aamusta tietää et ennen puoltapäivää ei ole mitään tekemistä huvittas edes nousta ylös
- Anonyymi
Eiköhän lähtökohta koko touhuun pitäisi olla se, että jokainen pyrkii työnteolla elättämään itsensä?
Näiden prkleen ideologisten takia joutuu kärsimään ne jotka apua oikeasti tarvii.
Ja jos närästää se, että työnantajat rikastuu muiden työnteolla, niin mikäs estää ideologisten tekemästä samaa, eli alkakaa yrittäjiksi! - Anonyymi
Sinulla on mahdollista olla noin ja jos se on mahdollista, ei minulla ainakaan ole siihen mitään sanottavaa muuten kuin, että olet ymmärtänyt, miten työttömyyteen voidaan myös tehottomin keinoin suhtautua. Työttömyysturvan vastikkeellisuus voi pahimmillaan kitkeä pois yrittämisen kaiken halun. Tsemppiä sinulle.
- Anonyymi
Aloitus on samoilla sanoillakin, kun aikanaan oli peräti hesarissako, kertomus nuoresta miehestä joka ei halunnut tehdä töitä vaan eli tuilla. Ossi - ideologisesti työtön Ehkä aloittaja on laittanut sen saadakseen näin pitkän viestiketjun ja vähän provosoidakseen.
- Anonyymi
Suomessa on todella huono sosiaaliturvan taso, muissa pohjoismaissa voi elää ilman työtä, Suomessa se ei ole mahdollista.
Ajatuksen ollessa "en tarvitse töitä", kannattaa muuttaa vaikka Ruotsiin. - Anonyymi
Minulle työntekeminen on tärkeää erityisesti psyykkisesti, mutta myös fyysisesti ja taloudellisesti! Ihmissuhteet ovat vähemmän merkityksellisiä!
- Anonyymi
Itse olen fyysisesti työkyvytön. Toki aikoinaan tienasin hyvin ja puolikas eläkkeenikin on enemmän, mitä monen palkka.
>simiti< - Anonyymi
Keskustelun hämnentävin anti ovat ihmiset, jotka antavat ymmärtää, että eivät keksi ajalleen mitään muuta käyttöä kuin työnteko. Oletteko te ihan tosissanne? Itselläni on kyllä AINA tekemistä, kun sellaista haluan ja yleensä aika loppuu pikemmin kesken, kuin että sitä olisi liikaa. Aikaisemmin kun olis eri työssä, niin työ häiritsi ja esti kaikkea mitä olisin halunnut tehdä.
- Anonyymi
Mitä tekemistä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tekemistä?
Siis jos ei ole lapsia..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tekemistä?
Tuohon on muiden hyvin vaikea mitään sanoa, jos sinulla kerta ei ole mitään asioita, joita haluat tehdä. Itselläni niitä tosiaan on ollut aina enemmän kuin aikaa riittää. Minusta on outoa, jos ei ihminen keksi itselleen muuta tekemistä kuin työ. Mä ymmärrän tuon oikeastaan vain siinä tapauksessa, jos harrastuksesta on tullut työ ja näin ollen kaikki vapaa-aikakin tähtää siihen samaan. Tuolloinnkuitenkin suositellaa, että pitäisi keksiä myös tapoja päästä välillä myös irti siitä työstä/harrastuksesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis jos ei ole lapsia..
Harvassa lapsiperheessä vanhempien kaikki vapa-aika pyörii oikeasti lasten ympärillä.
- Anonyymi
Ei pillua, ei töitä, ei veroja.
Jos en saa seksiä tai parisuhdetta, ei tarvitse töissäkään käydä.- Anonyymi
Tuo on se ehdottomasti kaikkein idiottimaisin selitys, jonka olen tähän asiaan koskaan kuullut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on se ehdottomasti kaikkein idiottimaisin selitys, jonka olen tähän asiaan koskaan kuullut.
Sama mieltä. Se, että on vain laiska, eikä kiinnosta, on tuohon verrattuna erinomaisen hyvä syy olla tekemättä töitä.
- Anonyymi
Sosiaaliturva pitäisi kokonaan poistaa niiltä, joita työnteko ei kiinnosta. Työkyvyttömyys on tietenkin eri asia.
Kadulle kerjäämään. Työhalut alkavat siinä kehittyä.- Anonyymi
Oletatko sä, että ihmiset sanoisivat sen suoraan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletatko sä, että ihmiset sanoisivat sen suoraan?
En ota kantaa siihen pystyisikö kaikki ihmiset silti tekemään työtä, jotka haluavat, mutta edellytän asennetta, että halutaan tehdä työtä, mitä tahansa toimeentulonsa eteen.
Joka sanoo suoraan, ettei kiinnosta mitään työtä tehdä, vaan elää mieluummin toisten kustantamaa elämää. ei ole oikeutettu mielestäni mihinkään korvaukseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ota kantaa siihen pystyisikö kaikki ihmiset silti tekemään työtä, jotka haluavat, mutta edellytän asennetta, että halutaan tehdä työtä, mitä tahansa toimeentulonsa eteen.
Joka sanoo suoraan, ettei kiinnosta mitään työtä tehdä, vaan elää mieluummin toisten kustantamaa elämää. ei ole oikeutettu mielestäni mihinkään korvaukseen.Saahan sitä edellyttää. Edellyttämisen edellytyksenä on kuitenkin, että sitä pystyisi jotenkin luotettavasti valvomaan. Lienee selvää, ettö kukaan noista ei mene tuollasia ensimmäisenä vaikkapa työkkärin virkailijoille laukomaan, jos sillä on jotain seurauksia. Asennetta on lopulta melko helppo feikata.
- Anonyymi
Ehkä siirto jonnekin saareen elämään luontaistaloudella voisi olla hyvä juttu ideologisista syistä työttömiksi jääville ihmisille hyvä juttu. Siinä pitäisi tietty jonkin verran leipänsä eteen työtä tehdä, mutta siinä oppisi tajuamaan, ettei loismainen elämäntapa kannata.
Saaressa mahdolliset taudit, joiden hoitamiseen ei heillä luonnollisesti olisi varaa, tarttuisi ns. rehellisesti työtä tekeviin, työtä haluaviin ja etsiviin sekä omasta tahdostaan työelämän ulkopuolelle jääneisiin.
Nythän yhteiskunta joutuu loismaisella tavalla eläviä sietämään, koska heidän ongelmansa tulisivat muuten kaikkien silmille.- Anonyymi
Korjaus: Omasta tahdostaan riippumatta työelämän ulkopuolelle jääneisiin
- Anonyymi
Mielestäni ansaitset rutiköyhän ja pihin puolison. Miksi anssitsisit enempää?
- Anonyymi
Vastaukset provokaatioon… mutta tätä mieltä olen. Pidän asennevammana, jota ei haluta kuntouttaa. Oma halu on tärkein.
Mietin toki noita asioita ja siksi olenkin tullut siihen lopputulokseen, etten enää ole parisuhdekelpoinen.
"Tärkein ominaisuus miehessä on se että elämäntavat sopii yhteen eli ei oo ahne rahoistaan."
Tuo aloittajan lause kertoo siitä, että tärkeintä on että mies tekee rahaa kumppanilleen. Ei sovi omaan arvomaailmaan tuolla tavalla pyydettynä tai vaadittuna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1473181- 1082603
- 512571
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2402238Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4822059- 1101901
Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2521875Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91724Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää151637Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1111508