Pilkkaa Jehovan todistajia ja todistajamielisiä vastaan

Anonyymi-ap

Onko entisten todistajien ja heidän kannattajajoukkojensa sanoma tosiaan, että heidän kanssaan on pakko olla samaa mieltä, muuten on todistaja tai todistajamielinen? Onko tämä sitä kritiikin sallimista ja ajatuksen ja puheen vapautta, josta todistajia moititaan? Vaiko saman paskan kaatamista muiden niskaan?

Todistajien mielenterveydestä ei voi globaalisti päätellä jonkun 1975 tutkimuksen perusteella sellaisia kuin mitä palstalla on kopioitu aloituksesta toiseen. Jos tämä tekee minusta todistajan tai todistajamielisen, niin sitten näin on. Mutta tuollaisen sonnan levittäminen tekee levittäjistä myrkyllisiä ja katkertia kucipäitä. Sovitaanko sitten näin.

14

364

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ja hitsi vieköön, wikissä sanottiin näin: "No study shows a direct positive correlation between membership of Jehovah's Witnesses and the propensity to develop mental disorders, although that hypothesis has occasionally surfaced in medical and psychological literature[152][148][151] and in anti-cult movement literature."

Eli: Mikään tutkimus ei osoita suoraa positiivista korrelaatiota Jehovan todistajien jäsenyyden ja mielenterveyshäiriöiden kehittymisalttiuden välillä, vaikka tämä hypoteesi on toisinaan noussut esille lääketieteellisessä ja psykologisessa kirjallisuudessa[152][148][151] ja kulttien vastaisessa kirjallisuudessa.
      153 viittaa kuinkas muuten, Jerry Bergmaniin

• Anonyymi

Tosiasia on kuitenkin se, että mielenterveysongelmat on monikertaiset jehovan todistajien lahkossa. Syy on yksinkertaisesti se JT kultti on armoton suorituskeskeinen ja kaikinpuolin vaativa kultti, joten henkisesti heikot ei kestä.

• Anonyymi

Yleensä tarve puolustaa Jehovan todistajien uskontoa herättää kysymyksen, että ymmärtääkö puolustaja varmasti, mistä on kysymys ja mitä puolustaa.

Keskustelupalstoilla epäillään JT-uskontoa puolustavaa, ulkopuoliseksi itseään väittävää teeskentelijäksi. Tämä on aivan ymmärrettävää, sillä miksi ulkopuolinen vaivautuisi puolustamaan uskontoa, vaikka voisi kai niinkin tapahtua.

• Anonyymi

Yleensä tarve puolustaa Jehovan todistajien uskontoa herättää kysymyksen.

Potkinko heti ovelta perinnön metsäsästäjät nämä ahneet pään sekoittajat amerikan kultista vai jaksanko kuunella hetken?
        Niin kävi,aikoinaan kuuntelin kohteliasiuudesta vaikka tiesin heidän olevan amerikan russelin lahkosta mutta sitten se tuli aika jolloin heidän pito lähteä nopeasti.Ei väärää sanomaa voi jaksaa,se on kuin Piru ovella ja onneksi hylkäsin heidät.
        Tulevat lampaiden vaatteissa,ovat susia..Niin,nämä jokin sairas lähettää vieläkin Raamatun siteerauksia postissa itselleni,prkle !
        Kummasti nämä elukat tietävät koko nimen ja osoitteen vaikka en esittäytynyt ja postilaatikossa lukee vain osoite.
        Ottivat sen verran nokkaansa kun olin erimieltä heistä mutta he tulevat varmaan ja silloin he lähtevät ei kävellen...no,kontatenkin pääsee:)

• Anonyymi

No sitäkin voisi kysyä, että tulkitsevatko jotkut palstalla kirjoittavat todistajuuden puolustamiseksi jotain mikä ei sitä itse asiassa ole. Mielestäni tätä tapahtuu yliherkästi, mikä kertoo vaikeuksista kestää muita mielipiteitä ja ymmärtää asioita muista kuin omasta näkökulmasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No sitäkin voisi kysyä, että tulkitsevatko jotkut palstalla kirjoittavat todistajuuden puolustamiseksi jotain mikä ei sitä itse asiassa ole. Mielestäni tätä tapahtuu yliherkästi, mikä kertoo vaikeuksista kestää muita mielipiteitä ja ymmärtää asioita muista kuin omasta näkökulmasta.

Liian herkkää hipiää varmaan esiintyy sitäkin.

• Anonyymi

"Todistajien mielenterveydestä ei voi globaalisti päätellä jonkun 1975 tutkimuksen perusteella sellaisia kuin mitä palstalla on kopioitu aloituksesta toiseen."

Jos täällä joku tyyppi kopioi jotain tekstejä muualta, niin kannattaako sille antaa liikaa arvoa? Ketjuissa on usein keskustelua itse aiheestakin, tai jostain edes etäisesti siihen liittyvästä, keskity siihen. Ei minuakaan kiinnosta kun joku kommentoi joka toiseen ketjuun kymmenen kertaa "soopaa" tai tekee lapsellisia aloituksia "JT seuran" ylivertaisuudesta tai vastaavasta.

Ei vaadi paljoa duunia että bongaa ketjuista ja aloituksista relevantimmat ja jättää muun omaan arvoonsa.

Mitä tulee todistajiin tai todistajamielisiin, niin on selvää, että kaikki tällaiset henkilöt ovat ajattelukyvyiltään rajoittuneita, mutta tämä ei tarkoita sitä että heissä yksilöinä olisi rajoitteita. He vain toimivat kuten mielenhallintapäissään parhaaksi näkevät, eli juuri kuten järjestö käskenyt. Tämän johdosta he rajoittavat itse itseltään tietoa ja kyvyn hahmottaa todistajuutta ja järjestöä laajemmin.

• Anonyymi

Kaikkeen ei tosiaan kannata reagoida. Usein tuntuu, että tartutaan aika epäolennaisiin asioihin, ehkäpä haluten harhauttaa keskustelua, tai jos olennaisesta on liian vaikea keskustella.

Ketjun aiheessa pysyminen olisi tietysti parasta, mutta on tavallaan luonnollista, että ketjun sisälle syntyy keskustelun eri haaroja. Silti niistäkin tahdotaan vetää sivuun ja esimerkiksi jättää perustelut antamatta, vaikka väite on tullut esitettyä, ja yritetään vaihtaa puheenaihetta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikkeen ei tosiaan kannata reagoida. Usein tuntuu, että tartutaan aika epäolennaisiin asioihin, ehkäpä haluten harhauttaa keskustelua, tai jos olennaisesta on liian vaikea keskustella.

Ketjun aiheessa pysyminen olisi tietysti parasta, mutta on tavallaan luonnollista, että ketjun sisälle syntyy keskustelun eri haaroja. Silti niistäkin tahdotaan vetää sivuun ja esimerkiksi jättää perustelut antamatta, vaikka väite on tullut esitettyä, ja yritetään vaihtaa puheenaihetta.

Näin näyttää olevan. Mainosvaltuutettukin jättää jälkeensä lukemattomia väitteitä, jotka ammutaan helposti alas mutta joihin hän ei sitten yllättäen haluakaan palata millään tasolla.

• Anonyymi

" jonkun 1975 tutkimuksen perusteella "

-1975 oli lahkon maailmanloppuvuosi .
      Entä 1974 ?

Valtakuntamme palvelus kesäkuu 1974:
      Nyt kun aikaa on vähän on hyvä tapa myydä asuntonsa tai edes vähäisempää omaisuuttaan ja antaa rahat vartiotorniuskonnolle.

Lehti jatkaa tietävänsä että tuon mukaisesti oli jo tehtykin.

• Anonyymi

Ei 1974- nuori, ehtisi tulla vanhaksi ennenkuin loppu tulee.
        Ei perhettä, eikä ammattia.
        No, kakaroita ja kakaran kakaroita on nyt pirtti täys ja porstua puolillaan ja ammattejakin oli 2.
        Nyt jo 7 vuosi eläkkeellä.

• Anonyymi

Pilkkaa Jehovan todistajia ja todistajamielisiä vastaan

Minä pilkkaan ja monoa tulee kun tulette amerikan lahko ovelle !

• Anonyymi

Kyllä todistajien mielenterveyttä on tutkittu, ammattimiehet

kuten :

Australialainen psykiatri John Spencer tutki vuonna 1975 australialaisten mielisairaaloiden potilaita laajassa tutkimuksessa. Tutkimuksessa oli mukana myös 50 Jehovan todistajaa. Hänen mukaansa vakavat mielenterveydelliset sairaudet olivat Jehovan todistajien keskuudessa kolme kertaa yleisempiä kuin väestössä keskimäärin ja erityisesti skitsofrenia oli neljä kertaa yleisempää. (John Spencer. "Mental Health Among Jehovah's Witnesses," British Journal of Psychiatry, Vol. 126, 1975, 556.).

1980-luvulla Havor Montague tutki Ohion osavaltion mielisairaaloihin kirjoittautuneita henkilöitä vuosina 1972–1985. Montaguen arviot olivat melko tyrmäävät. Hän arvioi, että mielenterveyteen liittyvien sairausten esiintyvyys Jehovan todistajilla on 10–16 kertaa yleisempää kuin väestöllä keskimäärin. Hän arvioi, että kymmenisen prosenttia julistajista tarvitsee mielenterveyden ammattilaisen apua. Montague arvioi, että toisaalta Jehovan todistajien oppi vetoaa mielenterveyden ongelmista kärsiviin, mutta että toisaalta Jehovan todistajuus myös aiheuttaa ongelmia. Montaguen mielestä tämän todistaa se, että usein mielenterveyden ongelmista kärsineet Jehovan todistajat olivat huomattavasti onnellisempiä jätettyään Jehovan todistajat. (Havor Montague. "The Pessimistic Sect's Influence on the Mental Health of Its Members: The Case of Jehovah's Witnesses," Social Compass, Vol. 24, 1977, 135–147).

Lisää:
      https://veljesseura.org/foorumi/viewtopic.php?t=9376

Täytyyhän tuosta puolesta olla kiinnostunut, ja keskustella, uskonnoitsemisen omalla foorumilla

• Anonyymi

Tosiaan hyvä kysymys, kun todistajuudessa on oikeasti todella paljon asioita, joita tulisi kyseenalaistaa. Niin sitten joillain ei ole muuta kuin pilipalitutkimuksia katkeralta kreationistilta, jolla ei ole pätevyyttä ja joka ei voi enää edes julkaista arvostetuilla alustoilla.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6010
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4107
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2064
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1817
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe