Missä pyörällä saa ajaa ja missä pitää.
Nyt on selkeät neuvot.
https://www.aamulehti.fi/moro/art-2000010596047.html
Tarkastaja neuvoo pyöräilijöitä
81
769
Vastaukset
- Anonyymi
Manselainen pyöräilijä ajaa siellä missä haluaa.
- Anonyymi
Osataanko Mansessa pyöräillä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osataanko Mansessa pyöräillä?
Ei sääntöjen mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sääntöjen mukaan.
Ei myöskään osata ajaa autolliakaan sääntöjen mukaan.
- Anonyymi
Tieliikennelaki koskee liikennettä tiellä. (TLL 1 §)
Tieliikennelaissa tarkoitetaan: tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta. (TLL 2 §)
Jos kyseessä ei ole tieksi luokiteltava alue tai väylä, niin tieliikennelaki ei ole siellä voimassa, eli liikennesäännöt eivät päde siellä. Kyse on siitä, onko puisto liikenteelle tarkoitettu alue vai ei. Poliisi saattaa tuossa olla oikeassa tulkinnoissaan, tai sitten ei.- Anonyymi
Jos pyöräily on sallittu, se osoitetaan AINA liikennemerkillä.
Jos puistokäytävillä ei ole pyöräilyn sallivaa merkkiä, puistossa EI saa pyöräillä.
Pyörätietä ei voi olla ilman liikennemerkkiä.
Eikö tämä ole selvästi sanottu. Tieliikennelain toisen pykälän 11. kohta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos pyöräily on sallittu, se osoitetaan AINA liikennemerkillä.
Jos puistokäytävillä ei ole pyöräilyn sallivaa merkkiä, puistossa EI saa pyöräillä.
Pyörätietä ei voi olla ilman liikennemerkkiä.
Eikö tämä ole selvästi sanottu. Tieliikennelain toisen pykälän 11. kohta.Pyöräillä saa muuallakin, kuten esim. metsäpoluilla. Ei tarvitse olla liikennemerkkiä. Tutustu jokaisenoikeuteen (entinen jokamiehenoikeus). Tieliikennelain alaisilla väylillä asia on sitten eri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos pyöräily on sallittu, se osoitetaan AINA liikennemerkillä.
Jos puistokäytävillä ei ole pyöräilyn sallivaa merkkiä, puistossa EI saa pyöräillä.
Pyörätietä ei voi olla ilman liikennemerkkiä.
Eikö tämä ole selvästi sanottu. Tieliikennelain toisen pykälän 11. kohta.Helsingissä, Helsingin kaupungin tiedon mukaan siellä puistot eivät ole liikenteelle käytettyjä alueita ja niillä liikutaan jokaisenoikeudella.
Esimerkkikuva 1, jossa puistoon saavuttaessa väylä erkaneen useaksi väyläksi. Mikään ei ole liikennemerkillä merkitty pyörätieksi.
https://i.postimg.cc/yxKsBcsL/Helsingin-puisto-esimerkki.jpg
Esimerkkikuva 2, jossa on viitat puistossa ja niissä on myös polkupyörän kuvat.
https://i.postimg.cc/1R0yBCr2/viitat-puistossa.jpg - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos pyöräily on sallittu, se osoitetaan AINA liikennemerkillä.
Jos puistokäytävillä ei ole pyöräilyn sallivaa merkkiä, puistossa EI saa pyöräillä.
Pyörätietä ei voi olla ilman liikennemerkkiä.
Eikö tämä ole selvästi sanottu. Tieliikennelain toisen pykälän 11. kohta.Tuo pyöräilyn salliminen pätee vain silloin, kun kyseessä on tieliikennelain määrityksen mukainen tie. Jos kyseessä ei ole tie, niin siellä ei päde liikennesäännöt eivätkä liikennemerkit (tieliikennelaki ei siellä ole voimassa).
Kun puistossa kulkeva väylä on polku, eikä tieliikennelain määrittelemä ja tarkoittama tie, niin tieliikennelain liikennesäännöt eivät siis siellä päde, vaan jokaisenoikeus (ent. jokamiehenoikeus) pätee. Metsässä ja siellä olevilla poluilla eivät myöskään liikennesäännöt eivätkä liikennemerkit päde, ellei metsässä kulje tieliikennelain tarkoittama tie. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo pyöräilyn salliminen pätee vain silloin, kun kyseessä on tieliikennelain määrityksen mukainen tie. Jos kyseessä ei ole tie, niin siellä ei päde liikennesäännöt eivätkä liikennemerkit (tieliikennelaki ei siellä ole voimassa).
Kun puistossa kulkeva väylä on polku, eikä tieliikennelain määrittelemä ja tarkoittama tie, niin tieliikennelain liikennesäännöt eivät siis siellä päde, vaan jokaisenoikeus (ent. jokamiehenoikeus) pätee. Metsässä ja siellä olevilla poluilla eivät myöskään liikennesäännöt eivätkä liikennemerkit päde, ellei metsässä kulje tieliikennelain tarkoittama tie.En ole ihan varma, mitä yrität sanoa, mutta jokamiehenoikeuksiin kuuluu oikeus pyöräillä maastossa. Avainkysymys lienee, että miten määritellään, onko jokin alue maastoa vai ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole ihan varma, mitä yrität sanoa, mutta jokamiehenoikeuksiin kuuluu oikeus pyöräillä maastossa. Avainkysymys lienee, että miten määritellään, onko jokin alue maastoa vai ei.
Kyse oli siitä, että tieliikennelaki, eli liikennesäännöt koskevat liikennettä tiellä. Jos ei ole tie, niin liikennesäännöt eivät ole siellä voimassa. Asia mainitaan tieliikennelain ensimmäisessä pykälässä.
1 §
Soveltamisala
Tämä laki koskee liikennettä tiellä, jos tässä laissa ei toisin säädetä.
Avainkysymys on silloin yhtä-lailla se, että mikä väylä on tietä ja mikä ei sitä ole. Tieliikennelain 2 § ensimmäisessä kohdassa määritellään tie.
2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta;
Puiston osalta voidaan useimmissa tapauksissa todennäköisesti todeta, että kyseessä on virkistysalue, eikä yleiselle liikenteelle käytetty alue. Asia selviää varmasti alueen kaavasta.
- Anonyymi
KKO:1967-II-55 päätös: "Huoltoaseman piha katsottiin yleisesti liikenteeseen käytetyksi alueeksi, jossa tapahtuvaan liikenteeseen oli sovellettava tieliikennelakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä."
Huoltoaseman piha on yleiselle liikenteelle tarkoitettu alue, aivan kuten Citymarketin tai Prisman parkkialue on. Alueen omistussuhde ei vaikuta asiaan. Noissa tapauksissa kyseessä on tie, mutta onko puisto liikenteelle tarkoitettu alue, vai virkistysalue, niin se vaikuttaa asiaan.- Anonyymi
Puistoalue ei suurella todennäköisyydellä ole tieliikennelaissa tarkoitettu YLEISESTI liikenteeseen käytettyä aluetta. Siten siellä ei myöskään ole voimassa tieliikennelaki.
Puisto on suurella todennäköisyydellä yleisesti virkistyskäyttöön tarkoitettu alue. Jos puistoon ei ole merkitty pyörätietä, niin siellä saa kuitenkin ajaa polkupyörällä, koska vain moottoriajoneuvoilla ajaminen on kielletty tiealueen ulkopuolella. Poikkeus on tietenkin, jos pyöräily puistossa on liikennemerkillä tai muulla merkinnällä kokonaan kielletty.
Jokaisen oikeudet (entiset jokamiehen) eivät ole voimassa taajamassa olevassa puistossa. Mainittuihin puistoihin ei saa esim. majoittua. Niissä noudatetaan järjestyslakia.
Näin minä ainakin oletan asioiden olevan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puistoalue ei suurella todennäköisyydellä ole tieliikennelaissa tarkoitettu YLEISESTI liikenteeseen käytettyä aluetta. Siten siellä ei myöskään ole voimassa tieliikennelaki.
Puisto on suurella todennäköisyydellä yleisesti virkistyskäyttöön tarkoitettu alue. Jos puistoon ei ole merkitty pyörätietä, niin siellä saa kuitenkin ajaa polkupyörällä, koska vain moottoriajoneuvoilla ajaminen on kielletty tiealueen ulkopuolella. Poikkeus on tietenkin, jos pyöräily puistossa on liikennemerkillä tai muulla merkinnällä kokonaan kielletty.
Jokaisen oikeudet (entiset jokamiehen) eivät ole voimassa taajamassa olevassa puistossa. Mainittuihin puistoihin ei saa esim. majoittua. Niissä noudatetaan järjestyslakia.
Näin minä ainakin oletan asioiden olevan.Senkus ajelet missä se on kiellettyä mutta älä oleta että muiden pitää silloin väistää sinua
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Senkus ajelet missä se on kiellettyä mutta älä oleta että muiden pitää silloin väistää sinua
Jokaisenoikeudella saat:
- liikkua jalan, hiihtäen ja pyöräillen luonnossa, kuten metsissä, luonnonniityillä ja vesistöissä
- ratsastaa maastoa vahingoittamatta
- oleskella ja yöpyä tilapäisesti alueilla, joilla liikkuminenkin on sallittua
- poimia luonnonmarjoja, sieniä ja rauhoittamattomia kasveja
- veneillä, uida ja kulkea jäällä
- onkia ja pilkkiä - - onkiminen ja pilkkiminen on kielletty joissakin vesistöissä (mm. vaelluskalavesistöjen koski- ja virta-alueet). Rajoitukset voi tarkistaa osoitteesta kalastusrajoitus.fi.
Huomasitko pyöräilyn. Siellä missä tieliikennelaki ei ole voimassa, saa mahdollisesti myös pyöräillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokaisenoikeudella saat:
- liikkua jalan, hiihtäen ja pyöräillen luonnossa, kuten metsissä, luonnonniityillä ja vesistöissä
- ratsastaa maastoa vahingoittamatta
- oleskella ja yöpyä tilapäisesti alueilla, joilla liikkuminenkin on sallittua
- poimia luonnonmarjoja, sieniä ja rauhoittamattomia kasveja
- veneillä, uida ja kulkea jäällä
- onkia ja pilkkiä - - onkiminen ja pilkkiminen on kielletty joissakin vesistöissä (mm. vaelluskalavesistöjen koski- ja virta-alueet). Rajoitukset voi tarkistaa osoitteesta kalastusrajoitus.fi.
Huomasitko pyöräilyn. Siellä missä tieliikennelaki ei ole voimassa, saa mahdollisesti myös pyöräillä.Jokaisenoikeudella saa liikkua jalan, hiihtäen ja pyöräillen luonnossa. Tieliikennelaki kuitenkin määrittää liikennesäännöt yleisillä teillä. Onko puisto liikenteelle tarkoitettu alue, vai virkistysalue, taitaa olla asian ydin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokaisenoikeudella saa liikkua jalan, hiihtäen ja pyöräillen luonnossa. Tieliikennelaki kuitenkin määrittää liikennesäännöt yleisillä teillä. Onko puisto liikenteelle tarkoitettu alue, vai virkistysalue, taitaa olla asian ydin.
Jokamiehenoikeudella saa tehdä noita samoja asioita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokamiehenoikeudella saa tehdä noita samoja asioita.
Jokamiehenoikeus on nykyään nimeltä jokaisenoikeus. Nimenuutoksen takana ovat varmaan samat mielensäpahoittajat, jotka muutenkin haluavat koko maailman sukupuolineutraaliksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokamiehenoikeus on nykyään nimeltä jokaisenoikeus. Nimenuutoksen takana ovat varmaan samat mielensäpahoittajat, jotka muutenkin haluavat koko maailman sukupuolineutraaliksi.
Kyllä se edelleen on jokamiehenoikeus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se edelleen on jokamiehenoikeus.
Ei taida enää olla, vaikka mitenkään kiellettyä ei vanhan termin käyttämäinen ole.
https://www.luontoon.fi/jokaisenoikeudet - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taida enää olla, vaikka mitenkään kiellettyä ei vanhan termin käyttämäinen ole.
https://www.luontoon.fi/jokaisenoikeudetVoit halutessasi kutsua jokamiehenoikeuksia jollain muulla tavoin, jos siihen jokin tarve on.
- Anonyymi
Ei tyhmää voi neuvoa:
- jos ei tunne eikä tiedä liikennesääntöjä ei ymmärrä mistään mitään liikenteessä
( kyllähän minä tuosta ja tosta voin mennä, ei se ketään eikä mitään haittaa,
ei sen niin väliä vaikka on punaiset, ei sieltä ketään ole tulossa , minä ja minä ja minun oikeuteni jne. ym. )- Anonyymi
Kyse oli puistosta. Tieliikennelaki koskee liikennettä tiellä. Jos ei ole tie, niin tieliikennelaki ei koske sellaista aluetta/väylää, ellei asiaa erikseen laissa säädetä. Asia lukee heti tieliikennelain ensimmäisessä pykälässä. Toisessa pykälässä määritellään sitten, mikä on tie.
"1 §
Soveltamisala
Tämä laki koskee liikennettä tiellä, jos tässä laissa ei toisin säädetä."
"2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta;"
Jos ei ole tie, niin liikennesäännöt eivät ole voimassa. Ydinkysymys onkin se, että minkälaiseksi jokin alue ja siinä kulkeva väylä lasketaan. Esim. hiihtoladun latupohja/polku voi kulkea taajamassa, mutta se ei ole mikään tie, vaikka sillä voi kesäisin pyöräillä. Tehdasalueella kulkevat väylät eivät myöskään ole yleisiä teitä, jos se on portein eristetty alue. Kaupan, huoltoaseman tai muun liikekiinteistön piha on taas yleiselle liikenteelle tarkoitettu alue, eikä alueen omistussuhde silloin myöskään vaikuta asiaan.
- Anonyymi
Mitä enemmän pyöräilijät saa ajaa missä sattuu,
esim. kiellettyyn ajosuuntaan päin autoja ,
niin se suorastaan kehoittaa tekemään mitä sattuu ,ja missä sattuu,
kokevat oikeudekseen tehdä mitä vaan, ja olla ihan kuninkaita teillä.
ei tajuta senkään vertaa säännöistä ja laista nyt puhumattakaan mitään.
säätäjien oma vika, kun kehoittamaan tekemään .- Anonyymi
Ei pyöräilijät saa ajaa päin autoja.
- Anonyymi
Eivät pyöräilijät saa ajaa missä sattuu. Pyöräilijöitä koskevat myös liikennesäännöt, kun liikenteessä liikkuvat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät pyöräilijät saa ajaa missä sattuu. Pyöräilijöitä koskevat myös liikennesäännöt, kun liikenteessä liikkuvat.
Pyöräilijöitä koskevat tietenkin myös liikennesäännöt, kun liikenteessä liikkuvat, eli kun liikkuvat tieliikennelain alaisilla väylillä (teillä), joilla liikennesäännöt ovat voimassa.
Esim. metsässä ja metsäpolulla eivät liikennesäännöt ole voimassa, vaan pitää noudattaa jokaisenoikeutta ja maalaisjärkeä. Pyöräily maastossa kuuluu jokaisenoikeuksiin (ent. jokamiehenoikeuksiin). Jokamiehenoikeutta ei ole Suomessa laissa määritelty.
- Anonyymi
Jos ny vaikka skuutit saatais pois jälkakäytäviltä.
Ajon jälkeen ne on hujanhajanpitkinpoikin.
Ajelkoon missä ajavat, nyrkki ottaan tai pahempaa jos minun reviirille tuppaavat. - Anonyymi
Helsingissä asia on määritelty näin:
Kaupunkialue
Saat pyöräillä joko pyörätiellä, pyöräkaistalla tai ajoradalla. Pyörällä voit ajaa myös pyöräkadulla, pihakadulla ja kävelykadulla. Jalkakäytävät ovat jalankulkijoiden aluetta, ja siellä saavat pyöräillä vain alle 12-vuotiaat.
Katso pyöräilijän liikennesäännöt Pyöräliiton sivuilta ( https://pyoraliitto.fi/pyorailysta/pyorailijan-liikennesaannot )
Luonto ja viheralueet
Saat pyöräillä myös kaupungin ulkoilureiteillä ja puistokäytävillä.
Pyöräily luonnossa on sallittu samalla tavalla kuin jalkaisinkin liikkuminen. Liikkumisen takaavat jokaisenoikeudet. Muista, että esimerkiksi puita ei saa luonnossa liikkuessa vahingoittaa.
Helsingin luonnonsuojelualueilla on omat ohjeet ja rajoitukset, joilla suojellaan alueiden kasvillisuutta ja eläimiä. Useimmilla luonnonsuojelualueilla pyöräily on sallittua vain merkityillä poluilla. Joillakin alueilla pyöräily on kokonaan kielletty. Katso Helsingin luonnonsuojelualueita koskevat ohjeet pyöräilyyn Pysy polulla -sivulta ( https://www.hel.fi/fi/kulttuuri-ja-vapaa-aika/ulkoilu-puistot-ja-luontokohteet/retkeily/pysy-polulla-retkeile-vastuullisesti ). Neuvoja luonnossa pyöräilyyn löydät myös Suomen Ladun sivuilta Maastopyöräily ( https://www.suomenlatu.fi/ulkoilu/maastopyoraily.html )
Lähde:
https://www.hel.fi/fi/kaupunkiymparisto-ja-liikenne/pyoraily/pyorareitit
Tuon mukaan Helsingin puistot eivät ole liikenteelle käytettyjä alueita ja niillä liikutaan jokaisenoikeudella. - Anonyymi
Tuon mukaan Helsingin puistot eivät ole liikenteelle käytettyjä alueita ja niillä liikutaan jokaisenoikeudella.
- Mitä sitten, nyt ollaan Tampereella.- Anonyymi
Luulisi, että lait ja käytännöt ovat samat kaikkialla suomessa.
- Anonyymi
Puisto ei ole pyöratie
- Anonyymi
Ei, mutta jos puisto lasketaan virkistysalueeksi, niin siellä saa pyöräillä jokaisenoikeudella (entinen jokamiehenoikeus).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei, mutta jos puisto lasketaan virkistysalueeksi, niin siellä saa pyöräillä jokaisenoikeudella (entinen jokamiehenoikeus).
Lasken puiston omaksi piha-aluueekseni josta muiden pitää pysyä poissa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lasken puiston omaksi piha-aluueekseni josta muiden pitää pysyä poissa
Laske vaikka lampaita.
- Anonyymi
Viinanjuontikin on kielletty. Tupakointi myös.
Perustuu lakipykäliin.- Anonyymi
Viinan juonti humaltumistarkoituksessa on kielletty. Jos ei ole tarkoitus tulla humalaan, niin ei ole kiellettyä juoda viinaa. Tämä ei tosin liity siihen, minkälaisiksi alueiksi kaupungin puistot ja viheralueet luokitellaan.
- Anonyymi
Tieliikennelaki ei määrittele jonkun alueen luonnetta, vaan se määrittelee sen, miksi alue lasketaan sen alueen luonteen perusteella. Tieliikennelaissa tarkoitetaan: tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.
Mikäli kyseinen alue ei ole yleiselle liikenteelle tarkoitettu taikka yleisesti liikenteeseen käytetty alue, niin se ei ole silloin tie, eikä siellä päde silloin tieliikennelaki, eikä siten liikennesäännöt.
Jos puistoalueen luonnetta halutaan vähän tarkemmin tarkastella, niin asemakaava sekä maankäyttö- ja rakennuslaki tulevat silloin varmaan ennemmin kysymykseen, eikä tieliikennelaki. Jos puisto on virkistysalue, niin se ei ole silloin tie. Silloin saa pyöräillä, vaikka mitään liikennemerkkejä ei ole. - Anonyymi
Viinaa juodaan, että humaltuu. Miksi muutoin?
- Anonyymi
Minä en. Juon kaljani palautusmielessä. Keskari on paras palautusjuoma. Saunan jälkeen toimii myös.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en. Juon kaljani palautusmielessä. Keskari on paras palautusjuoma. Saunan jälkeen toimii myös.
Alkoholi humalluttaa.
Tieteellinen fakta.
Kun otan 1 keskarin, niin alkoholin vaikutus tuntuu.
Toisinsanoen humallun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkoholi humalluttaa.
Tieteellinen fakta.
Kun otan 1 keskarin, niin alkoholin vaikutus tuntuu.
Toisinsanoen humallun.Kyse oli siitä, missä mielessä juo. En juo humaltumismielessä, vaan palautusmielessä. Se on toissijainen asia, että jos se vähän humalluttaa. Väite kun oli että "Viinaa juodaan, että humaltuu." ja minä vastasin, että minä en juo siksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse oli siitä, missä mielessä juo. En juo humaltumismielessä, vaan palautusmielessä. Se on toissijainen asia, että jos se vähän humalluttaa. Väite kun oli että "Viinaa juodaan, että humaltuu." ja minä vastasin, että minä en juo siksi.
Viina on kaljassasi. Eli juot tietoisesti humalluttavaa juomaa.
Se ettet halua humaltua on toissijaista,
Koska viina humalluttaa aina ja sinä tiedät sen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viina on kaljassasi. Eli juot tietoisesti humalluttavaa juomaa.
Se ettet halua humaltua on toissijaista,
Koska viina humalluttaa aina ja sinä tiedät sen.Kyse on edelleen siitä, missä mielessä juo. Väitettiin että "Viinaa juodaan, että humaltuu." Minä en edelleenkään juo kaljaani siksi.
- Anonyymi
Jotkut juovat humaltumistarkoituksessa ja toiset eivät.
- Anonyymi
Tarkastaja saa nyt tällä kerralla huutaa tuuleen. Tamperelainen pyöräilijä ei sääntöjä tunne eikä halua niitä noudattaa. Jopa perusasiat, kuten punainen liikennevalo ei vauhtiin paljoakaan vaikuta. Vauhti hyytyy vasta sitten kun sattuu jäämään auton alle riittävästi hölmöiltyään.
- Anonyymi
Todistettavasti noin käy jokaiselle, joka joskus pyöräilee Tampereella.
- Anonyymi
Tampereella jokainen autoilija ajaa jatkuvasti törkeää ylinopeutta, suojatiellä lasten päälle ja letkan viimeiset aina päin punaisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tampereella jokainen autoilija ajaa jatkuvasti törkeää ylinopeutta, suojatiellä lasten päälle ja letkan viimeiset aina päin punaisia.
Onko tästä jotakin muuta näyttöä kuin sinun mielipiteesi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko tästä jotakin muuta näyttöä kuin sinun mielipiteesi?
Älkää vastatko kyselijäpösilölle.
- Anonyymi
Minä ainakin osaa liikennesäännöt ja nodatan niitä.
- Anonyymi
Ei tyhmää voi koskaan neuvoa,
jänkyttää vastaan niinkuin hänen vanhempansa ja sieltä imettyä tyhmyyttä jatkaen iankaikkisesti,
tajuamatta mistään mitään.
hukkaan heitettyä, antaa koheltaa ja loukkaantua.- Anonyymi
Aina voi neuvoa. Eri asia on se, ymmärtääkö kyseinen henkilö mitään, jota neuvotaan.
- Anonyymi
VAIN joka viides suomalainen autoilija noudattaa nopeusrajoituksia koulujen lähistöllä. Asia selviää Liikenneturvan tutkimuksesta.
75 % ei osaa tieliikennelakia AUTOILIJOISTA.- Anonyymi
Koulutus menny hukkaan. Älä tee niinku minä vaan tee mitä mää neuvon.
- Anonyymi
: Ne on niitä pyöräilijöitä jotka siirtyvät välillä autonrattiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
: Ne on niitä pyöräilijöitä jotka siirtyvät välillä autonrattiin.
Niinpä, siitä näkee kuinka välitetään säännöistä.
Me oikeat pyöränkäyttäjät sen sijaan toimimme turvallisesti. - Anonyymi
Aika moni lapsi ei myöskään osaa tieliikennelakia. Tämä on tosin siinä tieliikennelaissa otettu huomioon ja lapsia pitää aina liikenteessä varoa, oli väistämisvelvollisuus kummin päin tahansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika moni lapsi ei myöskään osaa tieliikennelakia. Tämä on tosin siinä tieliikennelaissa otettu huomioon ja lapsia pitää aina liikenteessä varoa, oli väistämisvelvollisuus kummin päin tahansa.
Oliko jo tuhannes kerta, kun tämän saman asian kirjoitit?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko jo tuhannes kerta, kun tämän saman asian kirjoitit?
Kenties ja silti autoilijat eivät osaa.
- Anonyymi
Neljä viidestä kuljettajasta allekirjoittaa lausunnon, että ylinopeus taajamassa on maan tapa, selviää Liikenneturvan selvityksestä.
https://www.is.fi/autot/art-2000010614774.html
- Anonyymi
Hyvin moni lapsi ei myöskään osaa tieliikennelakia. Tämä on tieliikennelaissa otettu huomioon ja lapsia pitää aina liikenteessä varoa, oli väistämisvelvollisuus kummin päin tahansa.
- Anonyymi
Moniko volttikuski ym. mamu on lukenut tieliikkennelakia,
tai yleensä meistäkään kukaan?
Tai muistaa autokoulusta yhtään mitään?
Lässyn lässyn ja lässyn. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moniko volttikuski ym. mamu on lukenut tieliikkennelakia,
tai yleensä meistäkään kukaan?
Tai muistaa autokoulusta yhtään mitään?
Lässyn lässyn ja lässyn.Ydinpointti oli lapsien osalta se, että ei varmaan yksikään lapsi ole lukenut lakia ja siksi heitä pitääkin varoa liikenteessä aina erityisen paljon, koska saattavat toimia sääntöjen vastaisesti.
Aikuisten osalta liikennesäännöt pitää olla hallussa, kun liikenteessä liikkuu. Vaikka ei ole lukenut tieliikennelakia tai tutustunut liikennesääntöihin, niin liikennesääntöjen mukaan pitää silti toimia. On helpompi toimia oikein, jos tietää miten kuuluu toimia ja kuka väistää ketäkin, eikös vain? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ydinpointti oli lapsien osalta se, että ei varmaan yksikään lapsi ole lukenut lakia ja siksi heitä pitääkin varoa liikenteessä aina erityisen paljon, koska saattavat toimia sääntöjen vastaisesti.
Aikuisten osalta liikennesäännöt pitää olla hallussa, kun liikenteessä liikkuu. Vaikka ei ole lukenut tieliikennelakia tai tutustunut liikennesääntöihin, niin liikennesääntöjen mukaan pitää silti toimia. On helpompi toimia oikein, jos tietää miten kuuluu toimia ja kuka väistää ketäkin, eikös vain?Mietippä uudestaan. Naivi kirjoituksesi ei paranna turvallisuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mietippä uudestaan. Naivi kirjoituksesi ei paranna turvallisuutta.
Vai että velvoite osata liikennesäännöt ja toimia niiden mukaan ei muka paranna liikenneturvallisuutta. Sinäpä hassuja kirjoittelet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai että velvoite osata liikennesäännöt ja toimia niiden mukaan ei muka paranna liikenneturvallisuutta. Sinäpä hassuja kirjoittelet.
"Aikuisten osalta liikennesäännöt pitää olla hallussa, kun liikenteessä liikkuu. Vaikka ei ole lukenut tieliikennelakia tai tutustunut liikennesääntöihin, niin liikennesääntöjen mukaan pitää silti toimia."
Typerin ajatelma.
Kritisoin erittäin naivia tekstiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Aikuisten osalta liikennesäännöt pitää olla hallussa, kun liikenteessä liikkuu. Vaikka ei ole lukenut tieliikennelakia tai tutustunut liikennesääntöihin, niin liikennesääntöjen mukaan pitää silti toimia."
Typerin ajatelma.
Kritisoin erittäin naivia tekstiä.Mielestäsi aikuisten osalta säännöt pitäisi olla hallussa. Miksi sitten aikuiset pyöräilijät rikkovat sääntöjä selvästi enemmän kuin lapset? Lisäksi aikuisten rikkeet ovat törkeämpiä, mm. punaisia päin ajaminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäsi aikuisten osalta säännöt pitäisi olla hallussa. Miksi sitten aikuiset pyöräilijät rikkovat sääntöjä selvästi enemmän kuin lapset? Lisäksi aikuisten rikkeet ovat törkeämpiä, mm. punaisia päin ajaminen.
Aikuiset.
Kai tajuat mitä sana pitää sisällään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäsi aikuisten osalta säännöt pitäisi olla hallussa. Miksi sitten aikuiset pyöräilijät rikkovat sääntöjä selvästi enemmän kuin lapset? Lisäksi aikuisten rikkeet ovat törkeämpiä, mm. punaisia päin ajaminen.
Aikuisilla menee sääntöjen noudattaminen pyöräillessä samaan tapaan kuin autoillessa. Törkeästi rikotaan sääntöjä jatkuvasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Aikuisten osalta liikennesäännöt pitää olla hallussa, kun liikenteessä liikkuu. Vaikka ei ole lukenut tieliikennelakia tai tutustunut liikennesääntöihin, niin liikennesääntöjen mukaan pitää silti toimia."
Typerin ajatelma.
Kritisoin erittäin naivia tekstiä.Ei ole mikään typerin ajatelma. Jokainen Suomessa asuva ja oleskeleva on velvollinen noudattaa ihan kaikkia Suomen lakeja, tietää niistä tai ei. Useimmiten se onnistuu ihan maalaisjärkeä käyttämällä, mutta aina ei. Silti jokainen on velvollinen tottelemaan kaikkia tämän maan lakeja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäsi aikuisten osalta säännöt pitäisi olla hallussa. Miksi sitten aikuiset pyöräilijät rikkovat sääntöjä selvästi enemmän kuin lapset? Lisäksi aikuisten rikkeet ovat törkeämpiä, mm. punaisia päin ajaminen.
Mikään laki ei estä ihmistä rikkomasta niitä. Jos joku on päättänyt lakeja ja sääntöjä rikkoa, niin aika vaikeaa on sitä estää. Ihmisen omasta asenteesta kaikki lähtee.
Tieliikennelaki kuitenkin lähtee siitä, että esim. lapset eivät välttämättä liikennesääntöjä hallitse ja he saattavat tehdä yllättäviä ja sääntöjen vastaisia asioita liikenteessä ja siksi mm. lapsia pitää aina varoa erityisen paljon joka tilanteessa.
- Anonyymi
Aikuisia on taidoiltaan eritasoisia kuin myös lapsia.
Aikuinen vajaakykyinen , vanhuuden tuomst haadteet.
Sinä tuomitset heidät vankeuteen
Naivi ajatuksesi kaikkien sikuisten
Oikeammin, kaikkien autoilijoitten täytyy hallita ksikki liikennesäännöt on sen sijaan fakta.
Autoilija, Kun tiedät olevasi ajokelvoton, lähde kävelemään.
Toivo, että autoilijat osaavat liikennesäännöt.
Tai jää ja odota,että olet liikennekelpoinen.- Anonyymi
Lapset, vanhukset ja eri tavoin vammaiset erotellaankin tieliikennelaissa varomisen osalta.
"Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."
Lähestyttäessä ajoneuvolla lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on siis noudatettava erityistä varovaisuutta. Tavallinen varominen ei riitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapset, vanhukset ja eri tavoin vammaiset erotellaankin tieliikennelaissa varomisen osalta.
"Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."
Lähestyttäessä ajoneuvolla lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on siis noudatettava erityistä varovaisuutta. Tavallinen varominen ei riitä.Ydinpointtini olikin tässä naivissa kirjoitelmassa.
"Aikuisten osalta liikennesäännöt pitää olla hallussa, kun liikenteessä liikkuu. Vaikka ei ole lukenut tieliikennelakia tai tutustunut liikennesääntöihin, niin liikennesääntöjen mukaan pitää silti toimia"
Autonkuljettaja käy koulutuksen. Autoilijan on pakko hallita liikennesäännöt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ydinpointtini olikin tässä naivissa kirjoitelmassa.
"Aikuisten osalta liikennesäännöt pitää olla hallussa, kun liikenteessä liikkuu. Vaikka ei ole lukenut tieliikennelakia tai tutustunut liikennesääntöihin, niin liikennesääntöjen mukaan pitää silti toimia"
Autonkuljettaja käy koulutuksen. Autoilijan on pakko hallita liikennesäännöt.Silti on paljon ajo-oikeuden itselleen saaneita, jotka eivät osaa liikennesääntöjä, vaikka ovatkin käyneet koulutuksen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silti on paljon ajo-oikeuden itselleen saaneita, jotka eivät osaa liikennesääntöjä, vaikka ovatkin käyneet koulutuksen.
Niinpä, ajoikeus pitäisi uusia vuosittain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, ajoikeus pitäisi uusia vuosittain.
Vuosittain on kenties liioittelua. Jonkinlainen kertauskurssi jossakin aikavälissä ei varmaankaan olisi pahitteeksi.
- Anonyymi
siinä voi käydä pahasti , kun alkaa väärille päätään aukomaan
- Anonyymi
Kumpaa päätä, outohemmo.
- Anonyymi
Persus löyhänä,muttei pyöräilystä vaan ...
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1232578- 1351974
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1151301Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos631286HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp
Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio271143En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k771141Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik351132Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.451099- 961093
Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉841058