Mä olen itse jo yli 50v ja tiedän oman kohtaloni eläkkeitten suhteen.
Mutta sitä ihmettelen miksi yksinkertainen matematiikka ei saa ketään ajattelemaan.
Työssä olevat maksaa kunakin aikana eläkkeellä olevat eläkeet. Se ei paljoa lohduta itseni ikäisiä, mutta sanon että pitää olla melkoinen ihme miten 10v päästä pärjää ihminen jolla nyt on huono työhistoria ja ei ole rahaa.
Se on huulten heiluttelua tuulessa, mutta palkkalaskelmassa oleva nettopalkasta peritty eläkemaksu ei riitä. Periaatteessa saman verran pitäisi säästää erilliselle tilille. Oma ikäiseni pitäisi periaatteessa säästää jopa tuo määrä ainakin puolitoista tai kaksi kertaa. Onhan sitten se mahdollisuus, että saa sen Alladinin lampun ja kolme toivetta, mutta todennäköisesti ihminen sössii ne toiveet ellei niitä ole ohjattu käytettäväksi tietyllä tapaa!
Jos 2010 syntynyt ymmärtää tämän, niin hän pärjää 2080 luvulla paljon paremmin.
eläkeiässä pärjäämisestä.
38
617
Vastaukset
- Anonyymi
Ongelmahan ei ole se että eläke on liian pieni.
Olen toisessa ketjussa osoittanut laskelmilla että eläkemaksut (25%) saa takaisin eläkeenä jos elää elinajanodotteen mukaan.
Eli ei ole mahdollista saada parempaa eläkettä maksamalla vähemmän eläkemaksuja vaan eläkemaksut ja tuleva eläke on oikeassa suhteessa toisiinsa.
Mitä tulee tuohon säästämiseen niin se on tosiasia.
Itse heräsin tuohon asiaan lähes 20v sitten.
Tulevalla työeläkkeellä olisin pysynyt hengissä aika hyvinkin mutta kun haluan matkustella ja tehdä kaikkea kivaa niin päätin sijoittaa, miun kohdalla asuntosijoittaminen oli se joka toimi parhaiten.
Nyt ikää 59v ja paikat kremppaa, vapaaehtoisilla eläkkeillä ja osatyökyvyttömyyseläkkeellä pärjään eläkeikään saakka jos en sitä ennen saa kokoaikaista työkyvyttömyyseläkettä.
Asunnot alkaa tuottaa kunnolla siinä 6v päästä, tuottaa ne nytkin mutta vain pankkilainan verran jonka sain maksettua syksyllä pois.
Mutta ilman omaa aktiivisuuttani ja lisäsäästöillä ei minulla olisi ollut varaa jättäytyä töistä pois vaan olisi pitänyt särkylääkkeiden avulla vääntäytyä töihin.
Miten rahoitin tämän kaiken?
En käytä käytännössä ollenkaan alkoholia, en tupakoi, en vaihtele autoja vaan ajelen vahalla autolla niin pitkään kuin se kulkee ja teen itse remontit niin talooni kuin autooni.
Eli tupakointi 300€/kk alkoholi 250€/kk uusi auto (arvon aleneminen 2000€ - 3000€/v)
Eli valinnoilla säästän 8600€ - 9600€/v- Anonyymi
Ainahan on ulkomaat keksitty. Monessa maassa on eläminen eläkellää paljon paljon halvempaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainahan on ulkomaat keksitty. Monessa maassa on eläminen eläkellää paljon paljon halvempaa.
Ap. kommentoi!
Mä luulen, että nykyisen hallituksen päätös rajoittaa eläkkeitten maksua ulkomaille on salattu parlamenttaarinen tuki. Riikka Petteri vaan uskalsi sanoa sen ääneen.
Eikä kaikilla ole mahdollisuutta lähteä Euroopan ulkopuolelle vaikka olisi se mainitsemani alladinin taikalamppu.
Esim. kaltaiseni nyt 50v ikäisen ihmisen olisi pitänyt tajuta tämä jo 2000-luvun alussa, eikä asia ole aina omassa kädessä. Joskus ns. suku voi olla pahin ja peli on pelattu jo aiemmin. Viimeinen tiskaa ns. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ap. kommentoi!
Mä luulen, että nykyisen hallituksen päätös rajoittaa eläkkeitten maksua ulkomaille on salattu parlamenttaarinen tuki. Riikka Petteri vaan uskalsi sanoa sen ääneen.
Eikä kaikilla ole mahdollisuutta lähteä Euroopan ulkopuolelle vaikka olisi se mainitsemani alladinin taikalamppu.
Esim. kaltaiseni nyt 50v ikäisen ihmisen olisi pitänyt tajuta tämä jo 2000-luvun alussa, eikä asia ole aina omassa kädessä. Joskus ns. suku voi olla pahin ja peli on pelattu jo aiemmin. Viimeinen tiskaa ns.Mikä suku ?
Miten suku vaikuttaa eläkkeeseen?
Kyllä työeläkkeelle voi asua missä vain.
Suomi-yhteisöjä on monessa maassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä suku ?
Miten suku vaikuttaa eläkkeeseen?
Kyllä työeläkkeelle voi asua missä vain.
Suomi-yhteisöjä on monessa maassa.ap. kommentoi!
Jos olet syntynyt perheeseen jossa rahan käytöllä ei ole mitään järkeä. Tai toisaalta olet syntynyt perheeseen jossa on tehty hyvää bisnestä, niitäkin Suomessa on..... Esim. Herlinin kaltainen suku jossa on satoja miljoonia per lohko.
Mutta en mä näe mitään järkeä muuttaa jonnekin afrikkaan vaan rahan takia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ap. kommentoi!
Esim. kaltaiseni nyt 50v ikäisen ihmisen olisi pitänyt tajuta tämä jo 2000-luvun alussa, eikä asia ole aina omassa kädessä. Joskus ns. suku voi olla pahin ja peli on pelattu jo aiemmin. Viimeinen tiskaa ns.Kyse on kansaneläkkeestä.
- Anonyymi
Koko työeläkevakuutusmaksu , jota työpanoksestaan maksetaan, ei näy tilinauhassasi. Todellisuudessa työeläkemaksu on jotain noin 25% ansioistasi.
Tulevan työeläkkeen nykysäännöillä voi jokainen laskea ihan itsekin, jos prosenttilasku ja peruslaskutoimitukset on hallussa. Jokainen kerryttää työeläkettään 1.5% vuosipalkasta ikävälillä 18-52 ja 1.7% 53-ikävuoden jälkeen. Nuo vuosittaiset kertymät yhteenlaskemalla saat tulevan työeläkkeesi määrän. Periaate on näin normitapauksissa.
Hieman monimutkaisuutta tulee, jos työhistoriaan kuuluu ansiosidonnaista työttömyysaikaa, yliopisto-opiskelua, sairauksia, osa-aikaeläkkeitä, yms sovittuja juttuja, joista kertyy myös työeläkettä.- Anonyymi
Työeläke on vakuutus ja kuten muissakin vakuutuksissa, niin vakuutus toimii vain ja ainoastaan, kun vakuutettuja (työelämässä olevia) , jotka maksavat vakuutusmaksun (työeläkevakuutusmaksu), on riittävästi.
Ja tämä on juuri nyt Suomessa ilmeisesti suurin uhka työeläkevakuutusjärjestelmälle eli ikäluokkien pieneneminen ja syntyvyyden romahtaminen. Vakuutusmaksun maksajia on liian vähän. Se näkyy jo lähitulevaisuudessa ja oikeastaan jo nyt. Syntyvyyden mahdollinen nousikin näkyisi vasta reilun 20 vuoden kuluttua.
Helpotusta voi tuoda työperäinen maahanmuutto, eläkkeelläoloajan lyhentäminen eli eläkeiän nosto, työeläkevakuutusmaksun korottaminen tai tulevien eläkkeiden pienentäminen. Käytännössä ei voida muuta kuin nuo kaikki yhdessä jollain sopivalla kombinaatiolla vähentää painetta . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työeläke on vakuutus ja kuten muissakin vakuutuksissa, niin vakuutus toimii vain ja ainoastaan, kun vakuutettuja (työelämässä olevia) , jotka maksavat vakuutusmaksun (työeläkevakuutusmaksu), on riittävästi.
Ja tämä on juuri nyt Suomessa ilmeisesti suurin uhka työeläkevakuutusjärjestelmälle eli ikäluokkien pieneneminen ja syntyvyyden romahtaminen. Vakuutusmaksun maksajia on liian vähän. Se näkyy jo lähitulevaisuudessa ja oikeastaan jo nyt. Syntyvyyden mahdollinen nousikin näkyisi vasta reilun 20 vuoden kuluttua.
Helpotusta voi tuoda työperäinen maahanmuutto, eläkkeelläoloajan lyhentäminen eli eläkeiän nosto, työeläkevakuutusmaksun korottaminen tai tulevien eläkkeiden pienentäminen. Käytännössä ei voida muuta kuin nuo kaikki yhdessä jollain sopivalla kombinaatiolla vähentää painetta .Ei maahanmuutosta ole kuin haittaa ja kuluja Wolt-pyöräilijätkin lähtivät karkuun kun meinasi maksuja pukata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei maahanmuutosta ole kuin haittaa ja kuluja Wolt-pyöräilijätkin lähtivät karkuun kun meinasi maksuja pukata.
No jos maahanmuutosta ei tule apuja, niin jäljelle jää eläkeiän nosto, työeläkevakuutusmaksun korottaminen ja tulevien eläkkeiden pienentäminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jos maahanmuutosta ei tule apuja, niin jäljelle jää eläkeiän nosto, työeläkevakuutusmaksun korottaminen ja tulevien eläkkeiden pienentäminen.
Höpö,höpö , maahanmuutto tulee pidemmällä aikavälillä tuhoamaan tämän maan , aika kova hinta muutaman vuosikymmenen matalammasta palvelutasosta josta jo suuri osa takanapäin , sitäpaitsi eläkerahastot ovat jättimäiset joilla tarkoituskin tasoittaa tämmöisiä suhdannepoikkeamia , kyllä nämä suuret ikäpolvet ovat poistumassa kovaa vauhtia keskuudestamme ihan luonnollisen poistuman kautta .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö,höpö , maahanmuutto tulee pidemmällä aikavälillä tuhoamaan tämän maan , aika kova hinta muutaman vuosikymmenen matalammasta palvelutasosta josta jo suuri osa takanapäin , sitäpaitsi eläkerahastot ovat jättimäiset joilla tarkoituskin tasoittaa tämmöisiä suhdannepoikkeamia , kyllä nämä suuret ikäpolvet ovat poistumassa kovaa vauhtia keskuudestamme ihan luonnollisen poistuman kautta .
Faktaahan on, että Suomessa syntyy lapsia vähemmän kuin koskaan. Ja kun tiedossa on, että kuluu noin parikymmentä vuotta, usein enemmänkin, ennenkuin nyt syntyvät lapset ovat työelämässä vakuutettuna ja maksavat vakuutusmaksuja. Pahin ongelma on siten lähitulevaisuudessa ja siis nykyisten työikäisten sukupolvien eläköityessä. Mistään muustakin maahanmuutosta ei ole saatavilla riittävästi korvaavia vakuutettuja eli työvoimaa.
Kyse on muutamista kymmenistä vuosista nykyisen tilanteen osalta. Parannusta tältä osin ei kuitenkaan ole näköpiirissä mitä tulee syntyvyyteen. Synnyttävä ikäluokka on jo niin pieni, ettei se kykene käytännössä enää nostamaan syntyvyyttä tarpeeksi, koska näköpiirissä ei ole sellaista ilmapiirin muutosta, että suurperheet palaisivat takaisin.
Eläkerahastot ovat totta tosiaan suuremmat kuin koskaan aiemmin, n 250 miljardia, mutta eivät nekään riitä pitkälle, jos vakuutusmaksun maksajia on liian vähän eläkkeitä saaviin verrattuna. Jo nyt vakuutusmaksutulo ei riitä eläkkeiden maksuun, vaan tarvitaan rahastojen sijoitustuottoja. Pelkästään rahastopääomalla kyettäisiin maksamaan nykyisiä eläkkeitä muistaakseni reippaasti alle kymmenen vuotta.
Suuret ikäluokat ovat jo olleet eläkkeellä vähintääkin kymmenen vuotta, joten heidän kustannusvaikutuksensa on jo poistuvaa eikä ole kasvanut enää kymmeneen vuoteen. Poistuva ’ongelma’ jo ihan lähivuosina, joten kustannusmielessä heihin ei enää kannata kiinnittää huomiota. Suuremmat ongelmat ovat todennäköisesti edessäpäin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä eläkeikää nyt enää voi nostaa, meikäläiselläkin jo yli 70 vuotta , tuskin jaksan sinne asti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei sitä eläkeikää nyt enää voi nostaa, meikäläiselläkin jo yli 70 vuotta , tuskin jaksan sinne asti.
Tällä hetkellä vanhuuseläkeikä on max 65 vuotta.
Vuoden 2030 jälkeen 1965 ja sitä myöhemmin syntyneiden vanhuuseläkeikä sidotaan elinajan odotteeseen. Eläkeikä voi nousta 2kk:lla syntymävuoden mukaan, jos elinikä nousee tuon ajan eliniästä.
Mistä päättelet, että sinulla eläkeikä on yli 70 vuotta?
Jos ole syntynyt ennen v1965, niin eläkeikäsi on max 65v. Jos taasen olet syntynyt myöhemmin kuin 1965, niin eläkeikäsi on vähintään 65v ja riippuen kuinka ikäluokkasi elinikä kasvaa v 2030 jälkeen, niin se voi noustakin. Nouseeko ihmisten elinikä v 2030 jälkeen jää nähtäväksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuoden 2030 jälkeen 1965 ja sitä myöhemmin syntyneiden vanhuuseläkeikä sidotaan elinajan odotteeseen. Eläkeikä voi nousta 2kk:lla syntymävuoden mukaan, jos elinikä nousee tuon ajan eliniästä.
Jos ole syntynyt ennen v1965, niin eläkeikäsi on max 65v. Jos taasen olet syntynyt myöhemmin kuin 1965, niin eläkeikäsi on vähintään 65v ja riippuen kuinka ikäluokkasi elinikä kasvaa v 2030 jälkeen, niin se voi noustakin. Nouseeko ihmisten elinikä v 2030 jälkeen jää nähtäväksi."Tällä hetkellä vanhuuseläkeikä on max 65 vuotta."
Kyllä viranhaltijat voivat olla työssä kunnes virka lakkaa, viranhaltijan täyttäessä 68 vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ole syntynyt ennen v1965, niin eläkeikäsi on max 65v. Jos taasen olet syntynyt myöhemmin kuin 1965, niin eläkeikäsi on vähintään 65v ja riippuen kuinka ikäluokkasi elinikä kasvaa v 2030 jälkeen, niin se voi noustakin. Nouseeko ihmisten elinikä v 2030 jälkeen jää nähtäväksi.Ei kyllä 65 syntyneet ovat kaikessa se väliinputoajaryhmä.
Olen syntynyt 65 ja eläkeikäni on 65v ja 1 kk, eli 65 syntyneet ovat ensimmäinen ikäluokka jota koskee tuo eliniän odote. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tällä hetkellä vanhuuseläkeikä on max 65 vuotta."
Kyllä viranhaltijat voivat olla työssä kunnes virka lakkaa, viranhaltijan täyttäessä 68 vuotta.Eihän nuo oikeastaan ole töitä ollenkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tällä hetkellä vanhuuseläkeikä on max 65 vuotta."
Kyllä viranhaltijat voivat olla työssä kunnes virka lakkaa, viranhaltijan täyttäessä 68 vuotta.Juu, töissähän voi jokainen jatkaa ihan vapaasti niin pitkään kuin haluaa ja löytyy työpaikka. Eläkeikään on vain se ikä, jolloin on mahdollista päästä vanhuuseläkkeelle.
Tuossa varmaan tarkoitettiinko sitä, että nykyisin vanhuuseläkkeen alaraja on 65 vuotta. Tulevaisuudestahan ei tietysti tiedä, koska 1965 ja sen jälkeen syntyneiden eläkeikä voi tuosta nousta, jos elinikä edelleen kasvaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ole syntynyt ennen v1965, niin eläkeikäsi on max 65v. Jos taasen olet syntynyt myöhemmin kuin 1965, niin eläkeikäsi on vähintään 65v ja riippuen kuinka ikäluokkasi elinikä kasvaa v 2030 jälkeen, niin se voi noustakin. Nouseeko ihmisten elinikä v 2030 jälkeen jää nähtäväksi.Ei se elinikä iänkaiken nouse, kyllä se on rajallista ihmisen elämä, kukaan ei ole esim 150 vuotiaaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ole syntynyt ennen v1965, niin eläkeikäsi on max 65v. Jos taasen olet syntynyt myöhemmin kuin 1965, niin eläkeikäsi on vähintään 65v ja riippuen kuinka ikäluokkasi elinikä kasvaa v 2030 jälkeen, niin se voi noustakin. Nouseeko ihmisten elinikä v 2030 jälkeen jää nähtäväksi.Minun molemmilla vanhemmillani oli eläkeikä 65 v , syntyneet 1932.
- Anonyymi
Nyt ei kannata ajatella kovin pitkällä tähtäimellä. Tekoäly tuhoaa ihmiset noin 25 vuoden kuluttua. Miksiköhän superrikkaita kiinnostaa avaruusalukset ja muiden planeettojen asuttaminen niin paljon? Olisko että he haluavat paeta täältä kun heidän kehittämänsä tekoäly ottaa vallan?
- Anonyymi
Joo ja meteoriittihan voi iskettyä maapalloon ja koko ihmiskunta hävitä kuten kävi dinosauruksillekin aikanaan….
Ei kannata tehdä yhtään mitään, vain istua kädet ristissä ja odottaa täystuhoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo ja meteoriittihan voi iskettyä maapalloon ja koko ihmiskunta hävitä kuten kävi dinosauruksillekin aikanaan….
Ei kannata tehdä yhtään mitään, vain istua kädet ristissä ja odottaa täystuhoa.Niin, tai voit sairastua pahaan syöpään ja kuolla pois 😂😂😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kannata tehdä yhtään mitään, vain istua kädet ristissä ja odottaa täystuhoa.Ei mitään metoriittia tarvita, herra Putin + kumppanit riittää tuhoamaan kaiken, tulee maailmansota ja ydinaseilla tuhotaan kaikki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mitään metoriittia tarvita, herra Putin kumppanit riittää tuhoamaan kaiken, tulee maailmansota ja ydinaseilla tuhotaan kaikki.
Tuo sota ei kauvan kestä. Kuka ehtii ensteks painaa nappia. No putini tietty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo sota ei kauvan kestä. Kuka ehtii ensteks painaa nappia. No putini tietty.
Niin, ensiksi nappia painava voi elää korkeintaan muutamia kymmeniä minuutteja kauemmin. Jo ehtiihän siinä voiton kunniaksi lasin kuohuviiniä nauttia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, ensiksi nappia painava voi elää korkeintaan muutamia kymmeniä minuutteja kauemmin. Jo ehtiihän siinä voiton kunniaksi lasin kuohuviiniä nauttia.
Kunnon vodkaa, kännissä on kivampi kuolla.😊
- Anonyymi
Se on selvää että köyhänä ei kannata eläkkeelle jäädä. Nuorena pitäisi oppia säästämään jo ensimmäisestä työpaikasta alkaen.
- Anonyymi
Niitä vain ei tahdo löytyä
- Anonyymi
Velattomana pitää eläkkeelle jäädä. Se on talousmielessä helpoin ja varmin keino.
Silloin pienikin työeläke riittää elämiseen lähes saman elintason mukaisena kuin mitä on elänyt työelämässä ollessaankin. .
Tietysti edellytyksenä on työeläke, joka on kerrytetty työskentelemällä lähes koko työikänsä.
- Anonyymi
ap. kommentoi!
Eihän sillä ole mitään väliä mikä on vanhuuseläkkeen ikäraja vaan se minkä ikäinen itse olen.
Juttelin joskus keväällä itseäni 10v vanhemman yli 30v yrittäjän kanssa joka sanoi, että hänen eläkeikänsä on 64v ja 10 kk. Joka vuosi tulee 3kk lisää eläkeikään. Eli siis minun eläkeikäni on 30 kk lisää hänen eläkeikäänsä. Jos hänen eläkeikä ikä on vuoden 2024 lopussa, niin minulle se on vuoden 2036 lopussa. 2,5v vanhempana.
Eläkkeen pienuudesta. Jos olis 1985 julkisella puolella duunissa 25v saatoit saada 66% eläkettä viimeisten vuosien keskiansiosta. En tiedä mistä kohtaa ne laskettiin, mutta ehkä viideltä viimeiselta vuodelta ja nehän on ne parhaat. !990 luvulla kertymä laskettiin 60% viimeisistä vuosista. 1990 luvun alun tilanne huononti kertymää, koska vuoremmata sai usein monoa.
Itse olen huonossa työmarkkina-asemassa. Tuskin tulen saamaan mitään työeläkettä vaan tukea tuen päälle. Nyt olisi sille jäniksenkäpälälle käyttöä, jolla saisi huispattua asioita ja saisi sen toimeentulon ja puuttuvat asiat kuntoon. Toisilla se pärjääminen on aivan omia valitoja ja toisilla helvetin huonoa tuuria ja toisten pelin tulosta.
Pahin mahdollinen vaihtoehto on se, että saa tässä vaiheessa "miljoonan" tilanteessa jossa järjettömillä euromäärillä ei enää ole mitään merkitystä. Olen sen ikäinen, että minun miljoonani on markka-aikainen miljoona, eli joku n. 200 000€ . Loppu on sitten kiinni itsestä. Kunhan pääsisi eroon yhteiskunnan verkostosta. Ei ne Kela rahat mitään eläkettä, vaan kompensaatiota jonka määrä eläkkeeseen on luokkaa 25% prossenttia.- Anonyymi
Ei tule automaattisesti 3kk lisää joka vuosi,vaan 1965 jälkeen syntyneiden eläkeikään vaikuttaa eliniän odote.
- Anonyymi
Nyt taisi tulla satuja.
Jos eläkeikä on 64v 10kk niin ikää täytyy olla tuolla yrittäjällä nyt jo 63 vuotias.
Itse olen syntynyt 65 ja eläikäni on 65 ja 1 kk.
Sitten tuohon vanhaan syteemiin eli viimeiset vuodet ratkaisee, tavallainen duunari urakka palkalla niin hänen palkkakehitys oli ja on edelleen laskeva viimeisien vuosien aikana.
Valkokaulustyöntekijöillä tulot nousee aina eläkeikään saakka.
Kautta aikojen on ollut niitä jotka elävät viimeistä päivää eivätkä mieti tulevaisuutta vaan nauttivat hetkestä.
Nämä ovat valitettavasti niitä jotka itsevät sitten eläkeiässä huonoa eläkettään.
Onpa työmailla pyörinyt yli 70v raudoittajia ja kun heiltä on kysytty syytä työskentelyyn niin kertovat että luulivat etteivät elä niin vanhoiksi eivätkä halunneet satsata eläketurvaansa.
Eli nuorena eletty mukava ja vauhdikas elämä tulee maksuun vanhempana.
Ne jotka malttavat nuorempana ja satsaavat tulevaisuuteen saavat ne hedelmät sitten myöhemmin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt taisi tulla satuja.
Jos eläkeikä on 64v 10kk niin ikää täytyy olla tuolla yrittäjällä nyt jo 63 vuotias.
Itse olen syntynyt 65 ja eläikäni on 65 ja 1 kk.
Sitten tuohon vanhaan syteemiin eli viimeiset vuodet ratkaisee, tavallainen duunari urakka palkalla niin hänen palkkakehitys oli ja on edelleen laskeva viimeisien vuosien aikana.
Valkokaulustyöntekijöillä tulot nousee aina eläkeikään saakka.
Kautta aikojen on ollut niitä jotka elävät viimeistä päivää eivätkä mieti tulevaisuutta vaan nauttivat hetkestä.
Nämä ovat valitettavasti niitä jotka itsevät sitten eläkeiässä huonoa eläkettään.
Onpa työmailla pyörinyt yli 70v raudoittajia ja kun heiltä on kysytty syytä työskentelyyn niin kertovat että luulivat etteivät elä niin vanhoiksi eivätkä halunneet satsata eläketurvaansa.
Eli nuorena eletty mukava ja vauhdikas elämä tulee maksuun vanhempana.
Ne jotka malttavat nuorempana ja satsaavat tulevaisuuteen saavat ne hedelmät sitten myöhemmin.1961 syntyneen eläkeikä on 64 v ja 9 kk, 1962- 1964 synt sen 65 v , 1965 jälkeen syntyneillä eläke kytketään eliniän odotteeseen, se voi nousta 1-2 kk lisää tuohon 65vuoden päälle, vuodesta 2030 alkaen.
Mutta, eliniän odote voi myös laskea, tulee joku kauhia epidemia , joka tappaa ihmisiä paljon ennen, kun keksitään joku rokote, tai tulee sota jossa kuolee hirveästi ihmisiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1961 syntyneen eläkeikä on 64 v ja 9 kk, 1962- 1964 synt sen 65 v , 1965 jälkeen syntyneillä eläke kytketään eliniän odotteeseen, se voi nousta 1-2 kk lisää tuohon 65vuoden päälle, vuodesta 2030 alkaen.
Mutta, eliniän odote voi myös laskea, tulee joku kauhia epidemia , joka tappaa ihmisiä paljon ennen, kun keksitään joku rokote, tai tulee sota jossa kuolee hirveästi ihmisiä.Myös voi joku tuleva hallitus muuttaa taas koko eläkejärjestelmän ihan erilaiseksi , onhan noita muokattu aika ajoin, ei mikään ole pysynyt samana maailman tappiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1961 syntyneen eläkeikä on 64 v ja 9 kk, 1962- 1964 synt sen 65 v , 1965 jälkeen syntyneillä eläke kytketään eliniän odotteeseen, se voi nousta 1-2 kk lisää tuohon 65vuoden päälle, vuodesta 2030 alkaen.
Mutta, eliniän odote voi myös laskea, tulee joku kauhia epidemia , joka tappaa ihmisiä paljon ennen, kun keksitään joku rokote, tai tulee sota jossa kuolee hirveästi ihmisiä.Olen synt 1960 tammikuussa, ja eläkeikäni oli 64vuotta ja 6 kk ,eka eläke tuli kuluvan kuukauden, siis elokuun, ensimmäinen päivä , olen näin tuore eläkeläinen.
- Anonyymi
Jokainen voi itse laskea oman tulevan työeläkkeensä suuruusluokan nykysäännöillä. Se onnistuu prosenttilaskulla ja yhteenlaskulla jokaiselta.
Eläke kertyy vuosittain 1.5% vuosiansiosta ikävuoteen 53 saakka ja sen jälkeen 1.7% vuosiansiosta vanhuuseläkkeeseen oikeuttavaan ikävuoteen saakka.
Ja nuo vuosittaiset kertymät yhteenlaskemalla saa tulevan työeläkkeensä määrän.
Tietysti vuosittain tehdään indeksikorotukset yms jutut, joista tulevien vuosien osalta ei tietenkään vielä ole tiietoa kuten ei myöskään tulevien vuosien ansiotason muutoksi, mutta eläkkeen suuruusluokan nykyrahan arvolla saa selville nykyansioihin perustuen.- Anonyymi
Helpoimmin ja luotettavimmin se onnistuu kysymällä omasta eläkelaitoksesta!
Netistäkin voi saada tietoa omasta tulevasta arvioidusta eläkkeestään, edellyttää toki tunnistautumista esim. pankkitunnuksilla.
Arvioissa huomioidaan myös henkilön siihenastinen palkkatulohistoria, ei vain senhetkistä tilannetta.
Koko työelämän aikana 23v iästä eteenpäin ansaittu palkkatulohan sen eläkkeen suuruuden määrittelee...
Aloittajalle sanoisin että hän on osin väärässä siinä väitteessä että nyt työelämässä olevat maksavat eläkeläisten eläkkeet, hän unohtaa työeläkekassat joissa on jemmassa rahaa muistaakseni yli 200 miljardia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1363895- 851915
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151781Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541422Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi511363Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1311327VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu981282- 701166
- 691043
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1131022