Asiantuntijoiden kahvinkeitto

Anonyymi-ap

Jälleen iltalehdessä asiantuntija kertoo miten kahvia keitetään. Nyt kahvin määrä litraa kohti asiantuntijan mukaan pitää oll 55 - 65 grammaa. Edelliskerrasta tuo on muuttunut.

Eipä tuntijatkaan tiedä miten kahvia keitetään.

52

254

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyllä sen kahvin määrän jokainen säätää sopivaksi ihan oman maun mukaan, asiantuntijat on pellejä.

• Anonyymi

Olen avuton kahvinkeittäjä. Eihän ne kahvinmittalusikat enää toimi. Tarvii hankkia kotiin vaaka, jolla voin punnita kahvinporot.

• Anonyymi

Osittain totta. Itse olen siirtynyt tummapaahtoisiin ja hienommaksi jauhettuun kahviin ja vaikuttaisi vanha mitta olevan hieman yläkanttiin, tosin ei mitenkään merkittävästi.

Pitääkin seuraavalla kerralla punnita.

• Anonyymi

Keitätkö kahvisi kahvinporoista?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Keitätkö kahvisi kahvinporoista?

Poron papanoita kuivattelen ja niistä jauhan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Poron papanoita kuivattelen ja niistä jauhan.

Onko se maku kuinka erilainen verrattuna tavalliseen kahviin?

• Anonyymi

Tärkeää on muistaa sekoittaa uuton aikana kahvia suppilossa.

• Anonyymi

Joo ei tarvi välittää vaikka kannesta pärskyy vesi vähän sivulle...onhan tuota.

• Anonyymi

Mitähän vielä...

• Anonyymi

Pikku vinkki: Kukaan ei pakota ketään keittämään kahviaan tavalla jolla ei halua keittää kahviaan.

• Anonyymi

Kahvia ei edes pidä keittää. Pannukahvissakin veden lämmitys pitää lopettaa hieman ennen kuin vesi alkaa kiehumaan. Sitten porot sekaan, pannumyssy päälle ja odotusta, että purut laskeutuu pannun pohjalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kahvia ei edes pidä keittää. Pannukahvissakin veden lämmitys pitää lopettaa hieman ennen kuin vesi alkaa kiehumaan. Sitten porot sekaan, pannumyssy päälle ja odotusta, että purut laskeutuu pannun pohjalle.

Pikku vinkki: Jos haluaa kiehauttaa kahvinsa, kukaan ei kiellä eikö estä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pikku vinkki: Jos haluaa kiehauttaa kahvinsa, kukaan ei kiellä eikö estä.

Mikä ettei, jos tykkää kitkerästä ja sameasta kahvista. Vanhat porot voi keittää jopa monta kertaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä ettei, jos tykkää kitkerästä ja sameasta kahvista. Vanhat porot voi keittää jopa monta kertaa.

Ei kukaan tai mikään kiellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kukaan tai mikään kiellä.

Mnä kiellän.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, meneekö veden lämpötila liian korkeaksi, jos sen keittää?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, meneekö veden lämpötila liian korkeaksi, jos sen keittää?

Luonnollinen vesi sisältää paitsi happea ja vetyä myös monia muita aineita, kuten kaasuja, suoloja ja mineraaleja. Kun vettä lämmitetään, sen kyky liuottaa kaasuja heikkenee, ja tämä johtaa siihen, että liuenneet kaasut alkavat irtautua vedestä. Eli veden makukin hieman samalla muuttuu.

Tee on siitä jännä, että jos teevettä ei ole keitetty, niin teen pintaan tulee vaahtoa.

• Anonyymi

Asiantuntijoita on vähintään yhtä paljon kuin asiantuntijoita.

• Anonyymi

Kansantaloudelle arvokkaimpia ovat kaikkien alojen asiantuntijat ja toki myös moniosaajat.

T:sekatyömiesoletettu

• Anonyymi

T. Poveri on sotilasasiantuntijoista ihan huippu...pelle.

• Anonyymi

Minä ruuvasin kahvinkeittimen kattoon. Pöytätilaa säästyy.

• Anonyymi

Tämä on hyvä vinkki. Minä taidan ruuvata vedenkeittimenkin.

• Anonyymi

Neliskanttisella pannulla saa parhaat plöröt.

• Anonyymi

Kun plirauttaa virtsaa joukkoon. Havainnekuva

• Anonyymi

Älkääkä kaatako keittimeen vettä sillä paskaisella kannulla. Kahviin tulee silloin paskan maku.

• Anonyymi

Mistä tiedät miltä paska maistuu?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä junamiehet tietää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Etkö muka tiedä?

• Anonyymi

Totta. Jatkokysymys, jos se on paskainen, miksei sitä pestä?

Vinkki 2, puhdas vesi. Kraanavesi on maultaan parempaa, kun se on keitetty kunnolla. Siitä tulee myös parempaa kahvia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Totta. Jatkokysymys, jos se on paskainen, miksei sitä pestä?

Vinkki 2, puhdas vesi. Kraanavesi on maultaan parempaa, kun se on keitetty kunnolla. Siitä tulee myös parempaa kahvia.

Liian työlästä käydä hanasta asti. Kaupan pullovettä on jääkaapissa siinä keittimen vieressä.

• Anonyymi

Johan se sleepy sleepers aikanaan lauloi...

"On vain kaksi tapaa keittää kahvia, oikea ja väärä"

Jonnet ei muista...

• Anonyymi

Kolmas tapa keittää kahvia on esimerkiksi kylmäuuttaminen, eli cold brew. Tässä menetelmässä kahvinpuruja liotetaan kylmässä vedessä pitkään, yleensä 12-24 tuntia. Tällä tavoin saadaan aikaan lempeämpi ja vähemmän happamuutta sisältävä kahvijuoma, joka voidaan nauttia esimerkiksi jääkahvina tai laimentamalla vedellä tai maidolla.

• Anonyymi

Paras kahvi tulee selvästi tummempana, mitä "asiantuntijat" tietää.
      Hyi tphyi miltä liian laiha kahvinlitku metsänuotiolla irvistyttää.

• Anonyymi

Yleinen suositus on käyttää noin 1-2 ruokalusikallista kahvia (noin 7-15 grammaa) 120 ml vettä kohden. Veden lämpötilan tulisi olla noin 90-96 °C. Vältä kiehuvaa vettä.

Jos käytät suodatinpaperia, aseta se keittimeen ja huuhtele kuumalla vedellä. Tämä poistaa paperin maun.

• Anonyymi

Miltä paperi maistuu?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miltä paperi maistuu?

Paperi ei ole syömäkelpoista, joten sen maistaminen ei ole suositeltavaa. On parasta nauttia ruoasta, joka on tarkoitettu syötäväksi!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miltä paperi maistuu?

Eikö kukaan ole koskaan tunkenut sun suuta täyteen paperia? Missä olet kasvanut?

• Anonyymi

Olikohan paikanpäällä myös päZcäciccäre "kehonkielen asiantuntija"??

Ei niille ääliöille voi kuin nauraa vain
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

• Anonyymi

Sekopäiset vajakit höpisevät iltapaskassa kaikkea turhaa.

• Anonyymi

Keittimellä saa hyvät tsumpit, kun laittaa vanhojen sumppien päälle mitallisen tuoreempaa kahvia. Ja vettä sitte vaan senverran kuin tarttee.

• Anonyymi

Italialaisilla on ärstyä sumppia. EI sitä tosin kupissa olekaan kuin ehkä ruokalusikallinen tai pari.

• Anonyymi

Tärkeintä on käyttää kotimaista kahvia.

Wilson

• Anonyymi

Terve Wilson. Vieläkö sinä olet siellä saarella jumissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Terve Wilson. Vieläkö sinä olet siellä saarella jumissa.

Kyllä, minä vielä olen täällä saarella. En ole aivan tyytyväinen tähän lentopalloelämään, sillä haaveilen suuntautuvani kohti uutta identiteettiä – haluaisin olla koripallo!

• Anonyymi

Itse laitan yhden kahvimitallisen (ei kukkurainen vaan pinnasta tasattu) kahvia 2 kuppia kohden. Kun Moccamasteriin mahtuu 10 kupillista, eli kun kahvia tekee täyspannullisen, niin siihen menee 5 kahvimittaa kahvia.

• Anonyymi

Minä laitan 3,5 mittalusikallista (Moccamasterin 2x) 7 kuppia kohden.

• Anonyymi

Kahvin vahvuus riippuu ihan kehonkielen tutkijan lausunnoista. Kuinka käsi liikkuu ja onko oikea- vai vasenkätinen. Patalapun käyttöä ei suositella pannun kantta nostettaessa.

• Anonyymi

Krillaajan hanskat ja essu on hyvät suojavälineet kuumaa kahvia käsitellessä.

• Anonyymi

Ennen kuin alat keittää kahvia, sulje silmäsi hetkeksi ja ota muutama syvä hengitys. Mieti, mitä kahvi merkitsee sinulle; onko se hetki rauhoittua, antaako se energiaa päivälle vai onko hetki itsesi hemmotteluun?

Jatka riittävän hyvällä mielikuvamatkalla kahvikulttuuriin. Ajattele hetkiä, jolloin kahvi on yhdistänyt ihmisiä ympärilläsi – ystävät, perhe, naapurit. Tämä antaa sinulle syvemmän yhteyden kahviin.

Jos käytät kahvipapuja, jauha niitä kunnes niistä syntyy hieno jauhe. Voit laulaa tai lausua lyhyen lauseen, joka liittyy kahviin, kun jauhat papuja. Esimerkiksi: "Olen yksi kahvin kanssa, se herättää minut."

Aseta suodatin kahvinkeittimeen ja mittaa haluamasi määrä kahvijauhetta suodattimeen. Kaada puhdasta, raikasta vettä keittimen säiliöön. Voit lausua: "Tämä vesi tuo elämän kahvini, se yhdistää maut ja tuoksut."

Käynnistä kahvinkeitin ja seiso rauhassa sen vieressä. Kun kahvi tippuu, nauti äänekkäästä ja rauhoittavasta kuuntelusta – kuuntele tiputusta ja mieti, kuinka kahvi syntyy.

Kun kahvi on valmis, valitse muki, joka tuntuu erityiseltä. Voit pitää sitä käsissäsi hetken, tuntea sen lämmön ja valmistautua nauttimaan juomastasi.

Ennen kuin maistat kahvia, voit lausahtaa lyhyen kiitoslauseen tai ajatuksen päivän mahdollisuuksista. Esimerkiksi: "Kiitän tästä hetkestä ja kaikista tulevista seikkailuista."

Lopuksi, nauti kahvisi rauhassa. Ota ensimmäinen siemaus ja sulje silmäsi. Anna makujen virrata suussasi ja mieti, mitä tämä päivä tuo tullessaan.

Voit päättää kahvituokion vaikkapa lyhyellä mietelauseella tai hiljaisella hetkellä itsesi kanssa.

• Anonyymi

näihin aikoihin kahvin juonti vie yö unta,

• Anonyymi

Jos on yövuoroon menossa klo 22, niin saattaaa olla ihan hyväkin idea.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe