Supervainu on koiralla

S𝐮𝐩𝐞𝐫𝐯𝐚𝐢𝐧𝐮: 𝐇𝐚𝐣𝐮𝐣𝐞𝐧 𝐚𝐞𝐫𝐨𝐝𝐲𝐧𝐚𝐦𝐢𝐢𝐤𝐤𝐚 𝐤𝐨𝐢𝐫𝐚𝐧 𝐤𝐮𝐨𝐧𝐨𝐬𝐬𝐚
Mikä on erittäin herkkä hajuille ja voi tunnistaa vähäisemmänkin hajun suunnan? Koiran kuono!
Tullivirkailijat käyttävät koiria huumeiden löytämiseen matkatavaroista. Poliisi käyttää koiraeläimiä paenneen rikollisen jäljittämiseen. Luonnonkatastrofin jälkeen pelastustyöntekijät ovat riippuvaisia ihmisen parhaasta ystävästä loukkuun jääneiden eloonjääneiden löytämisessä raunioiden alta.
Koiran herkkä haistelukyky on seurausta erityisestä rakenteesta sen nenäontelossa. Se vie noin puolet koiran nenän sisätilasta, ja on aivan silmien takana, ja näyttää suurelta määrältä kiertyneiden hengitysteiden sekasotkua.
Muutama vuosi sitten Brent Craven Pennsylvanian osavaltion yliopistosta tutki koiran kuonon sisällä virtaavan ilman ja hajujen aerodynamiikkaa.1 Hän ja hänen kollegansa laittoivat ilmaa tarkkailevat kuonokopat seitsemälle erirotuiselle koiralle, mukaan lukien labradorinnoutaja ja pomeranian (kääpiöpystykorva), ja kuvasivat niiden haistelua (kun niitä houkuteltiin lusikallisilla maapähkinävoita tai tonnikalaa) suurnopeusvideolle.
Paljastui että koirat haistelevat samalla nopeudella kuin ne läähättävät – viisi haistelua sekunnissa. Tutkijat olivat hämmästyneitä löydöstä, että koirat kykenevät haistelemaan erikseen kummallakin sieraimella. Kummankin sieraimen imaistessa sisäänsä erillisen hajunäytteen, koira tietää mistä suunnasta haju tulee, Craven selitti. Tutkijat huomasivat koirien myös säilyttävän hajun hajureseptoriensa labyrintissä jopa uloshengityksen jälkeen.
Jos etsit erittäin herkkää, suuntaavaa, nopean vasteen omaavaa, liikkuvaa, sisäisellä energialähteellä varustettua, uudelleen ladattavaa, hajun tunnistajaa, niin miksi et käyttäisi koiraa, jota on koulutettu käyttämään hajuaistiaan [koiria voidaan kouluttaa esim. pelastuskoiriksi]? Sen kuono on jälleen yksi esimerkki loistavasta suunnittelusta elävissä olennoissa – kaikkien erillisten osien järjestäminen yhtenäiseksi järjestelmäksi, joka toimii uskomattomalla tarkkuudella. Aivan niin kuin vaatimattoman koiran herkkä kuono voi johdattaa jäljittäjän saalinsa luo, samoin ihmeellinen suunnittelu elävässä maailmassa voi johdattaa meidät ainutlaatuisen Suunnittelijamme luo.

94

350

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ihan turhaa kikkailua fonttien kanssa.

• Anonyymi

Oletko sama henkilö kuin Arto777? Samanlaista hölmöilyä jostain kopsattuine juttuineen ilman lähdeviitteitä.

• Anonyymi

On sama mies!

• Koska itse olet mitään järkevää kirjoittanut?

• Anonyymi
        RaakaArskaNissiTampere kirjoitti:

Koska itse olet mitään järkevää kirjoittanut?

Miksi et vastannut? Oletko Arto777?

• Mihin sinä lähteitä tarvitset, kun et käsitä mitään tyhmä kun olet.

• Anonyymi kirjoitti:

Miksi et vastannut? Oletko Arto777?

"Miksi et vastannut? Oletko Arto777?"

Mitä se sinulle kuuluu, kun et itse uskalla omalla nimellä etkä kuvalla.

• Anonyymi

"Miksi et vastannut? Oletko Arto777?"

Mitä se sinulle kuuluu, kun et itse uskalla omalla nimellä etkä kuvalla.

Siis olet. Kiitos tiedosta!

• Anonyymi kirjoitti:

Siis olet. Kiitos tiedosta!

Kerro sinä kuka olet ja laita oma kuvasi jos kehtaat ja uskallat. Valehtelijat eivät uskalla laittaa oma nimeä eikä omaa kuvaa.

• Anonyymi

Kerro sinä kuka olet ja laita oma kuvasi jos kehtaat ja uskallat. Valehtelijat eivät uskalla laittaa oma nimeä eikä omaa kuvaa.

En kiitos. Sitten alkaisit kiusata omaisiani. Joko uskalsit siirtyä evoluutiopalstalle?

• Anonyymi kirjoitti:

En kiitos. Sitten alkaisit kiusata omaisiani. Joko uskalsit siirtyä evoluutiopalstalle?

Kuinka sinä heitä kiusaisit.? Joko itsekin huomaat kuinka tyhmä olet ja typeriä väitteitä. Silloin sinun sukulaiset viimeistään huomaisivat kuinka tyhmä olet. Jos eivät sitä sattumalta ole jo huomanneet.

• Anonyymi

Kuinka sinä heitä kiusaisit.? Joko itsekin huomaat kuinka tyhmä olet ja typeriä väitteitä. Silloin sinun sukulaiset viimeistään huomaisivat kuinka tyhmä olet. Jos eivät sitä sattumalta ole jo huomanneet.

Sukulaiseni kyllä tietävät kuinka viisas olen. Kaksi lastani opiskelevat nyt yliopistossa ja ovat pärjänneet hekin koulussa erinomaisesti, kun ovat uskoneet oikeaan tietoon eivätkä huuhaahan.

SINÄ kiusaisit sukulaisiani, en minä...

• Anonyymi kirjoitti:

Sukulaiseni kyllä tietävät kuinka viisas olen. Kaksi lastani opiskelevat nyt yliopistossa ja ovat pärjänneet hekin koulussa erinomaisesti, kun ovat uskoneet oikeaan tietoon eivätkä huuhaahan.

"Sukulaiseni kyllä tietävät kuinka viisas olen."

HAH HAH HAAAAA!!!! Oli tämän vuoden paras vitsi.

Kuinka sinun sukulaisia kiusattaisiin?

• Anonyymi

"Sukulaiseni kyllä tietävät kuinka viisas olen."

HAH HAH HAAAAA!!!! Oli tämän vuoden paras vitsi.

Kuinka sinun sukulaisia kiusattaisiin?

Lähisukulaisen ovat enimmäkseen neroja. Kiusaisit lähisukulaisiani haukkumalla heitä tyhmiksi, koska hekin uskovat pääosin tieteisiin satujen sijaan.

• Anonyymi kirjoitti:

"Sukulaiseni kyllä tietävät kuinka viisas olen"

He ovat vain kohteliaita. Eivät kohteliaisuuden vuoksi voi kertoa totuutta. En minäkään jos tapaan tyhmän mikä väittää olevansa viisas. En viitsi kinata. Pahinta on kun tyhmä luulee olevansa viisas, Tälläinen on höpö

• Anonyymi kirjoitti:

Lähisukulaisen ovat enimmäkseen neroja. Kiusaisit lähisukulaisiani haukkumalla heitä tyhmiksi, koska hekin uskovat pääosin tieteisiin satujen sijaan.

Kaikki teillä on neroja!!! Väitit lapsesi tuoneen haamu todistuksen, mutta et voinut sitä näyttää. Eli kaikki on sinulta täyttä valetta. Kaksi vuotiaana osasit jo lukea ja kolmivuotiaana kirjoittaa ja olet opiskellut yliopistossa. Kuka tuohon uskoo? En minä ainakaan. Ehkä mormonit Olli ja kump. kun heillä ei ole kaksista järkeä.

• Anonyymi

Kaikki teillä on neroja!!! Väitit lapsesi tuoneen haamu todistuksen, mutta et voinut sitä näyttää. Eli kaikki on sinulta täyttä valetta. Kaksi vuotiaana osasit jo lukea ja kolmivuotiaana kirjoittaa ja olet opiskellut yliopistossa. Kuka tuohon uskoo? En minä ainakaan. Ehkä mormonit Olli ja kump. kun heillä ei ole kaksista järkeä.

En ole väittänyt osanneeni lukea kaksi-vuotiaana. Olin jo neli-vuotias oppiessani lukemaan ja kirjoittamaan. Myös kaksi lastani oppivat opettamatta lukemaan neli-vuotiaina, yksi kolme-vuotiaana. Miten voisin tähän laittaa todistuksen todisteeksi? Silloin paljastaisin lapseni henkilöllisyyden.

• Anonyymi kirjoitti:

En ole väittänyt osanneeni lukea kaksi-vuotiaana. Olin jo neli-vuotias oppiessani lukemaan ja kirjoittamaan. Myös kaksi lastani oppivat opettamatta lukemaan neli-vuotiaina, yksi kolme-vuotiaana. Miten voisin tähän laittaa todistuksen todisteeksi? Silloin paljastaisin lapseni henkilöllisyyden.

Yhtä paksua. Uskokoon kuka tahtoo

• Anonyymi

Yhtä paksua. Uskokoon kuka tahtoo

Ei se ole erityisen poikkeuksellista. Tunnen monia muitakin fiksuja ihmisiä, jotka ovat oppineet lukemaan nuorina.

• Anonyymi

Erinomainen esimerkki evoluution toiminnasta. Ihmisille ei ole kehittynyt yhtä hyvää hajuaistia kuin koirille, koska ihminen ei sellaista tarvitse. Myös surkastumat ovat todisteita evoluutiosta. Luolakaloilla on jopa surkastuneet, sokeat silmät.

• Esimerkki mitä et voi kumota. Et voi kertoa kuinka nuo ovat tulleet aivan itsestään. Rappeutuminen ja surkastumat eivät todista evoluutiosta mitään.

Jumalan luomaa koirien hajuaistia on ollut heille sangen hyödyllinen esim. huume koirat ne ovat löytäneet ja estäneet monta huume salakuljetusta. Myös pommikoirat ovat löytäneet räjähtämättömiä ammuksia ja koirat ovat löytäneet monta metsään eksynyttä.

Kuinka on koirien hajuaisti voinut kehittyä evoluutiossa? Ei silloin ole ollut käytännössä mitään mitä koira on voinut käyttää ja mitä myös ihminen on tarvinnut?

Sinä väität tietysti, että kirahvin pitkä kaula on tullut evoluutiossa (sama satu on ylen luonto ohjelmissa) siitä että on venynyt kurkottaessaan puun oksia. Entä sitten sydän? Kuinka sydän voi pumpata noin korkealla ja on suuri paina? Entä sitten kun kirahvi kumartuu juomaan? Onko silloin aivoissa suuri paine. EI OLE. Silloin kaulassa on paineen säätö käytössä. Aika ihmeellistä on että tuollainen ominaisuus olisi voinut tulla itsestään. Kyllä kaikki on tullut Jumalan luomisen kautta.

• Anonyymi

Miljoonia vuosia sitten ei koiralla ja ihmisellä ollut mitään eroa mihin hajuaistia tarvitaan. Ei hajuaisti ole voinut tulla evoluutiosta.

• Anonyymi

Esimerkki mitä et voi kumota. Et voi kertoa kuinka nuo ovat tulleet aivan itsestään. Rappeutuminen ja surkastumat eivät todista evoluutiosta mitään.

Jumalan luomaa koirien hajuaistia on ollut heille sangen hyödyllinen esim. huume koirat ne ovat löytäneet ja estäneet monta huume salakuljetusta. Myös pommikoirat ovat löytäneet räjähtämättömiä ammuksia ja koirat ovat löytäneet monta metsään eksynyttä.

Kuinka on koirien hajuaisti voinut kehittyä evoluutiossa? Ei silloin ole ollut käytännössä mitään mitä koira on voinut käyttää ja mitä myös ihminen on tarvinnut?

Sinä väität tietysti, että kirahvin pitkä kaula on tullut evoluutiossa (sama satu on ylen luonto ohjelmissa) siitä että on venynyt kurkottaessaan puun oksia. Entä sitten sydän? Kuinka sydän voi pumpata noin korkealla ja on suuri paina? Entä sitten kun kirahvi kumartuu juomaan? Onko silloin aivoissa suuri paine. EI OLE. Silloin kaulassa on paineen säätö käytössä. Aika ihmeellistä on että tuollainen ominaisuus olisi voinut tulla itsestään. Kyllä kaikki on tullut Jumalan luomisen kautta.

Rappeumat ja surkastumat nimenomaan kertovat evoluutiosta, samoin esim. aistien kehittyminen, samoin kirahvin kaulan pidentyminen. Lamarckistit väittivät, että kirahville on kehittynyt pitkä kaula kurottelemisen seurauksena, mutta kai sinullekin sentään on koulussa kerrottu, että lamarckistit tekivät sen virheen, että luulivat pitkän kaulan johtuvan hankittujen ominaisuuksien periytymisestä. Se johtuu kuitenkin satunnaisten mutaatioiden aiheuttamasta hajonnasta ja pitkäkaulaisempine paremmasta valintaedusta. Ja samoin sydän- ja muut asiat ovat kehittyneet. Ei niitä mikään Milla Magia ole taikasauvallaan luonut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miljoonia vuosia sitten ei koiralla ja ihmisellä ollut mitään eroa mihin hajuaistia tarvitaan. Ei hajuaisti ole voinut tulla evoluutiosta.

Miljoonia vuosia sitten ei ollut koiria... Mutta tietenkin koiraeläimet (mm. susi) elivät erilaisessa ekologisessa lokerossa kuin ihminen. Koiraeläimille hyvästä hajuaistista oli huomattava valintaetu, ihmisellä ei läheskään yhtä merkittävä.

• Anonyymi kirjoitti:

Rappeumat ja surkastumat nimenomaan kertovat evoluutiosta, samoin esim. aistien kehittyminen, samoin kirahvin kaulan pidentyminen. Lamarckistit väittivät, että kirahville on kehittynyt pitkä kaula kurottelemisen seurauksena, mutta kai sinullekin sentään on koulussa kerrottu, että lamarckistit tekivät sen virheen, että luulivat pitkän kaulan johtuvan hankittujen ominaisuuksien periytymisestä. Se johtuu kuitenkin satunnaisten mutaatioiden aiheuttamasta hajonnasta ja pitkäkaulaisempine paremmasta valintaedusta. Ja samoin sydän- ja muut asiat ovat kehittyneet. Ei niitä mikään Milla Magia ole taikasauvallaan luonut.

Rappeutumat eivät ole evoluutiota.

Kerro sitten kuinka on kirahville tullut kaulaa mekanismi mikä säätää verenpainetta? Ei ainakaan ole evoluutiosta tullut.

• Anonyymi

Rappeutumat eivät ole evoluutiota.

Kerro sitten kuinka on kirahville tullut kaulaa mekanismi mikä säätää verenpainetta? Ei ainakaan ole evoluutiosta tullut.

No evoluution avulla nimenomaan, mutta tämä on mormonismipalsta, joten en aio enää vastata tällä palstalla kysymyksiisi, jotka kuuluvat evoluutiopalstalle. tervetuloa sinne, jos uskallat. Taidat tosin olla pelkuri, koska siellä en ole huomannut sinun aloituksiasi.

• Anonyymi kirjoitti:

No evoluution avulla nimenomaan, mutta tämä on mormonismipalsta, joten en aio enää vastata tällä palstalla kysymyksiisi, jotka kuuluvat evoluutiopalstalle. tervetuloa sinne, jos uskallat. Taidat tosin olla pelkuri, koska siellä en ole huomannut sinun aloituksiasi.

Ei varmasti ole evoluutiosta. Jos on kerro kuinka.

• Anonyymi

Ei varmasti ole evoluutiosta. Jos on kerro kuinka.

Laita kysymyksesi evoluutiopalstalle. keskustellaan siellä.

• Anonyymi kirjoitti:

Kuinka monta kirahvia on kuollut evoluutiossa, kun ovat kumartuneet juomaan vettä ja suuri verenpaine on tuhonnut aivot? Eikö se ole aina sen evoluution loppu, kun kirahvi kuolee? Vain äärimmäisen tyhmä voi sanoa, että kirahville on tullut nämä ominaisuudet evoluutiossa.

• Anonyymi

Kuinka monta kirahvia on kuollut evoluutiossa, kun ovat kumartuneet juomaan vettä ja suuri verenpaine on tuhonnut aivot? Eikö se ole aina sen evoluution loppu, kun kirahvi kuolee? Vain äärimmäisen tyhmä voi sanoa, että kirahville on tullut nämä ominaisuudet evoluutiossa.

Vain äärimäisen tyhmä väittää, että kirahvin pitkä kaula ja vallitseva verenpaine eivät olisi evoluution tulosta. Melkoinen osa mutaatioista on haitallisia, joten kyllä niitä kuolleita on paljon. Niin on ollut myös ihmisten keskuudessa. Nyt lääketiede voi auttaa monia sellaisia, jotka olisivat olleet tuhoon tuomittuja ennen. Ja onhan ihmisissä huippulahjakkaiden lisäksi myös teitä apukoulutasoisia. Gaussin käyrä toimii.

Joko uskalsit siirtyä evoluutiopalstalle? Ainakaan hiljattain sinua ei siellä vielä näkynyt.

• Anonyymi kirjoitti:

Vain äärimäisen tyhmä väittää, että kirahvin pitkä kaula ja vallitseva verenpaine eivät olisi evoluution tulosta. Melkoinen osa mutaatioista on haitallisia, joten kyllä niitä kuolleita on paljon. Niin on ollut myös ihmisten keskuudessa. Nyt lääketiede voi auttaa monia sellaisia, jotka olisivat olleet tuhoon tuomittuja ennen. Ja onhan ihmisissä huippulahjakkaiden lisäksi myös teitä apukoulutasoisia. Gaussin käyrä toimii.

Joko uskalsit siirtyä evoluutiopalstalle? Ainakaan hiljattain sinua ei siellä vielä näkynyt.

Et vastannut kysymykseen, että kuinka monta kirahvia on kuollut, kun ne kumartuvat juomaan vettä? Jos on tehokas pumppu tämä kirahvin sydän mikä silloin estää sen ettei aivoihin mene korkealla paineella verta. Evoluution ollut pakko pysähtyä, kun kirahvi on siellä kuollut korkeasta verenpaineesta. Mutaatio ei luo elämää vaan tuhoaa sitä. Kaikesta näkee kuinka tyhmä sinä olet.

"Joko uskalsit siirtyä evoluutiopalstalle? Ainakaan hiljattain sinua ei siellä vielä näkynyt."

Minä itse valitsen mihin kirjoitan ja mihin en. Ei sinun tarvitse minua opettaa. Minä valitsen kyllä seurani. Pikkusen pitää olla älykkyyttä siinä seurassa ja sitä sinulla ei ole. Valetta valheen jälkeen. Et uskalla esittäytyä omalla nimellä etkä omalla kuvalla. Ovat vain seli seli sun selitykset.

• Anonyymi

Et vastannut kysymykseen, että kuinka monta kirahvia on kuollut, kun ne kumartuvat juomaan vettä? Jos on tehokas pumppu tämä kirahvin sydän mikä silloin estää sen ettei aivoihin mene korkealla paineella verta. Evoluution ollut pakko pysähtyä, kun kirahvi on siellä kuollut korkeasta verenpaineesta. Mutaatio ei luo elämää vaan tuhoaa sitä. Kaikesta näkee kuinka tyhmä sinä olet.

"Joko uskalsit siirtyä evoluutiopalstalle? Ainakaan hiljattain sinua ei siellä vielä näkynyt."

Minä itse valitsen mihin kirjoitan ja mihin en. Ei sinun tarvitse minua opettaa. Minä valitsen kyllä seurani. Pikkusen pitää olla älykkyyttä siinä seurassa ja sitä sinulla ei ole. Valetta valheen jälkeen. Et uskalla esittäytyä omalla nimellä etkä omalla kuvalla. Ovat vain seli seli sun selitykset.

En minä ala laskeskella sinulle kautta historian kuolleiden kirahvien määrää... Kaula ja pumppu ovat luonnollisesti kehittyneet samoihin aikoihin. Eikä korkea verenpaine suinkaan ole aina tappavaa. Kärsiihän ihmisistäkin melkoinen osa korkeasta verenpaineesta mm. ruokavalion ja liiallisen suolan vuoksi.

Mutaatio nimenomaa luo elämää. Sen tajuavat lähes kaikki. Mutaatiossa syntynyt ominaisuus voi olla hyvä tai huono. Ilman muuta hyvillä ominaisuuksilla varustetuilla on parempi mahdollisuus lisääntyä populaatiossa kuin huonoja ominaisuuksia omaavilla. Kai nyt edes sen myönnät, että mutaatioiden kautta tapahtuvat muutokset periytyvät?

Arvasinkin, että et uskalla kirjoitella evoluutiopalstalla. Ehkä olet joskus kokeillut, mutta sinut on varmasti lytätty täysin ja olet jäänyt sanattomaksi.

Minäkin valitsen missä kirjoittelen ja mihin vastailen. Uusiin mormonismia käsittelemättömiin kirjoituksiisi en enää vastaa mormonismipalstalla. Keskustelen tieteestä mieluummin kaltaisteni kanssa akateemisella tasolla kuin tuhlaan aikaani satuihin uskoviin.

Minä päätän ihan itse, että esiinnynkö kuvallani vai en. Facebookissa esiinnyt ihan omana itsenäni avoimesti.

• Anonyymi kirjoitti:

Jos sinä lupaat olla siellä omalla nimellä ja kuvalla sitten minä voin käydä siellä katsomassa.

• Anonyymi kirjoitti:

En minä ala laskeskella sinulle kautta historian kuolleiden kirahvien määrää... Kaula ja pumppu ovat luonnollisesti kehittyneet samoihin aikoihin. Eikä korkea verenpaine suinkaan ole aina tappavaa. Kärsiihän ihmisistäkin melkoinen osa korkeasta verenpaineesta mm. ruokavalion ja liiallisen suolan vuoksi.

Mutaatio nimenomaa luo elämää. Sen tajuavat lähes kaikki. Mutaatiossa syntynyt ominaisuus voi olla hyvä tai huono. Ilman muuta hyvillä ominaisuuksilla varustetuilla on parempi mahdollisuus lisääntyä populaatiossa kuin huonoja ominaisuuksia omaavilla. Kai nyt edes sen myönnät, että mutaatioiden kautta tapahtuvat muutokset periytyvät?

Arvasinkin, että et uskalla kirjoitella evoluutiopalstalla. Ehkä olet joskus kokeillut, mutta sinut on varmasti lytätty täysin ja olet jäänyt sanattomaksi.

Minäkin valitsen missä kirjoittelen ja mihin vastailen. Uusiin mormonismia käsittelemättömiin kirjoituksiisi en enää vastaa mormonismipalstalla. Keskustelen tieteestä mieluummin kaltaisteni kanssa akateemisella tasolla kuin tuhlaan aikaani satuihin uskoviin.

Minä päätän ihan itse, että esiinnynkö kuvallani vai en. Facebookissa esiinnyt ihan omana itsenäni avoimesti.

Kuinka on voinut kehittyä paineen säätö kirahvin kaulaan, Niitä on pakko silloin kuolla paljon suureen verenpaineeseen aivoissa. Koska olet tyhmä et voi sanoa, että kirahveja on ollut silloin pakko kuolla, Eikä evoluutio ole ehtinyt sitä yhtä kirahvia pidemmällä.

Älä sitten vastaa, kun et ole vastannut tähän astikkaan. Mikä tekee eron siihen mihin ei voi vastata täällä, mutta muualla voi?

• Anonyymi kirjoitti:

" Facebookissa esiinnyt ihan omana itsenäni avoimesti."

Et uskalla siellä kirjoittaa näin tyhmää mitä tänne nimettömänä teet,.

• Anonyymi

Jos sinä lupaat olla siellä omalla nimellä ja kuvalla sitten minä voin käydä siellä katsomassa.

Siis et uskalla. Selvä.

• Anonyymi kirjoitti:

"mutta tämä on mormonismipalsta, joten en aio enää vastata tällä palstalla kysymyksiisi"

Et ole tähän asti vastanut ei mikään tule muuttumaan. Mikä vaikuttaa siihen että vastaan tietyllä palstalla ja toisella et.

• Anonyymi kirjoitti:

Laita kysymyksesi evoluutiopalstalle. keskustellaan siellä.

"Laita kysymyksesi evoluutiopalstalle. keskustellaan siellä."

Vastaa täällä. Siitä saisi laittaa ristin seinälle, jos sinä vastaat.

• Anonyymi kirjoitti:

Kuinka kirahvin sydän on tiennyt, millä paineella pitää pumpata, jotta veri nousee aivoihin asti. Kuinka kaulan paineen säätöventtiili tietää kirahvin aivojen tilan?

• RaakaArskaNissiTampere kirjoitti:

" Facebookissa esiinnyt ihan omana itsenäni avoimesti."

Et uskalla siellä kirjoittaa näin tyhmää mitä tänne nimettömänä teet,.

"" Facebookissa esiinnyt ihan omana itsenäni avoimesti.""

Sinun nimellä on Facebookissa lähes kymmenen henkilöä.

• "Kirjoitin jo, että korkea verenpaine ei ole tappava aina edes ihmisellä. "

Kyllä moni on kuollut, kun rasituksessa on verisuoni katkennut, mutta tästä asiasta ei voida puhua edes samana päivänä, sillä ilman paineen säätöventtiiliä olisi kirahvilla todella iso paine aivoissa.

• Anonyymi

"mutta tämä on mormonismipalsta, joten en aio enää vastata tällä palstalla kysymyksiisi"

Et ole tähän asti vastanut ei mikään tule muuttumaan. Mikä vaikuttaa siihen että vastaan tietyllä palstalla ja toisella et.

Ihmiset haluavat keskustella mormonismipalstalla mormonismista. Kuuluu myös SUomi24:n sääntöihin, että asioista keskustellaan asianosilla palstoilla. Olisi järjetöntä keskustella autojen korjaamisesta astronomiapalstalla.

• Anonyymi

"Laita kysymyksesi evoluutiopalstalle. keskustellaan siellä."

Vastaa täällä. Siitä saisi laittaa ristin seinälle, jos sinä vastaat.

Minä olen vastannut tässä ketjussa. Uusiin aloituksiisi koskien jotain muuta kuin mormonismia en aio vastat mormonismipalstalla.

Se on sinun ongelmasi, jos et uskalla keskustella evoluutiosta evoluutiopalstalla.

• Anonyymi

"" Facebookissa esiinnyt ihan omana itsenäni avoimesti.""

Sinun nimellä on Facebookissa lähes kymmenen henkilöä.

Jaa, millä nimellä? Olen kuvan kanssa, joten kyllä minut tuntevat ihmiset minut tunnistavat.

• Anonyymi

"Kirjoitin jo, että korkea verenpaine ei ole tappava aina edes ihmisellä. "

Kyllä moni on kuollut, kun rasituksessa on verisuoni katkennut, mutta tästä asiasta ei voida puhua edes samana päivänä, sillä ilman paineen säätöventtiiliä olisi kirahvilla todella iso paine aivoissa.

Minä kirjoitin, että ei ole aina tappava ja sinä vastaat, että moni on kuollut...

Kuten kirjoitin, olen tottunut keskustelemaan akateemisten ihmisten enkä idioottien kanssa!

• Anonyymi

Jumala on kaiken luoja!
      Lopettakaa tyhjänpuhumiset palstalla!

• Anonyymi

Tuo on vain uskosi. Kyllä täällä saa esittää muitakin kuin sinun näkemyksiäsi ja toisaalta tämä on mormonismipalsta. Evoluutiosta ja kreationismista pitäisi keskustella muilla palstoilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo on vain uskosi. Kyllä täällä saa esittää muitakin kuin sinun näkemyksiäsi ja toisaalta tämä on mormonismipalsta. Evoluutiosta ja kreationismista pitäisi keskustella muilla palstoilla.

Te ette koskaan kerro todistettavissa olevia evoluutio tapahtumia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Te ette koskaan kerro todistettavissa olevia evoluutio tapahtumia.

Miksi niitä pitäisi kertoa mormonismipalstalla? Ne kerrotaan jo esikoulussa.

• Anonyymi kirjoitti:

Mikä yhdistää kaikki evoluutio uskovaiset? He eivät käytä omaa nimeä eivätkä laita omaa kuvaa näkyville, koska he valehtelevat eivät koskaan vastaa esitettyihin kysymyksiin.

• Anonyymi kirjoitti:

Opetettiinko sinulle apukoulussa evoluutio? Ei sitten kerrottu kuinka on solu tullut

• Anonyymi

Opetettiinko sinulle apukoulussa evoluutio? Ei sitten kerrottu kuinka on solu tullut

Ai teille ei kerrottu apukoulussa. Meille kyllä kerrottiin keskikoulussa, lukiossa ja yliopistossa biologian opinnoissa. Löydät yliopistoissa käytettävää kirjallisuutta netistä, joten pystyt täyttämään tietoihisi jääneitä aukkoja. Tämä mormonismipalsta ei ole paras mahdollinen siihen tarkoitukseen...

• Anonyymi

Mikä yhdistää kaikki evoluutio uskovaiset? He eivät käytä omaa nimeä eivätkä laita omaa kuvaa näkyville, koska he valehtelevat eivät koskaan vastaa esitettyihin kysymyksiin.

Jaa, että kaikki maailmankuulut tiedemiehet esiintyvät nimettöminä? On sinulla jutut kuin rahattomalla lehmänostajalla!

• "Jumala on kaiken luoja!
        Lopettakaa tyhjänpuhumiset palstalla!"

NÄIN ON TOSI

• Anonyymi kirjoitti:

Ai teille ei kerrottu apukoulussa. Meille kyllä kerrottiin keskikoulussa, lukiossa ja yliopistossa biologian opinnoissa. Löydät yliopistoissa käytettävää kirjallisuutta netistä, joten pystyt täyttämään tietoihisi jääneitä aukkoja. Tämä mormonismipalsta ei ole paras mahdollinen siihen tarkoitukseen...

Apukoulun sinä olet käynyt. Jos siellä opetettiin, mutta ei kerrottu kuinka solu on syntynyt.

Jos olet opiskellut yliopistossa silloin sinulla pitäisi olla tieto solun synnystä. Kerro sitten ihmeessä meille muillekin.

Sinä olet sitten opiskellut Turussa. Vaikka et ole apukoulua pidemmälle päässyt.

• Anonyymi

Apukoulun sinä olet käynyt. Jos siellä opetettiin, mutta ei kerrottu kuinka solu on syntynyt.

Jos olet opiskellut yliopistossa silloin sinulla pitäisi olla tieto solun synnystä. Kerro sitten ihmeessä meille muillekin.

Sinä olet sitten opiskellut Turussa. Vaikka et ole apukoulua pidemmälle päässyt.

Kyllä minä tiedän miten solu on syntynyt. Se kuuluu ihan perusasioihin yliopistossa. Olen tottunut akateemiseen keskusteluun, joten en viitsi opettaa apukoulutasoiselle ihan perusasioita. Kuten sanoin, sinun kannattaa hankkia yliopistotasoista kirjallisuutta. Ja voi olla, että evoluutiopalstalla joku viitsisi vastailla sinulle.

Tämä on mormonismipalsta, joten haluan keskustella täällä vain mormonismista. Toki jos Olli haluaa keskustella kanssasi evoluutiosta, voin seurata sivusta.

• Anonyymi kirjoitti:

Sinä et voi todistaa evoluutioasi. Sanot että on tullut vain evoluutiosta.

• Anonyymi kirjoitti:

Kerro sitten myös täällä. Kouluissa ja televisiossa opetetaan väärin. Evoluutio on vain uskonto ei tiede

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä evoluutiosta on olemassa kirjoja. En kuitenkaan lue satukirjoja. Viimeksi on olukenut lapsille niitä (en kuitenkaan evoluutio satuja).

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä minä tiedän miten solu on syntynyt. Se kuuluu ihan perusasioihin yliopistossa. Olen tottunut akateemiseen keskusteluun, joten en viitsi opettaa apukoulutasoiselle ihan perusasioita. Kuten sanoin, sinun kannattaa hankkia yliopistotasoista kirjallisuutta. Ja voi olla, että evoluutiopalstalla joku viitsisi vastailla sinulle.

Tämä on mormonismipalsta, joten haluan keskustella täällä vain mormonismista. Toki jos Olli haluaa keskustella kanssasi evoluutiosta, voin seurata sivusta.

"Kyllä minä tiedän miten solu on syntynyt"

Et varmasti tiedä. Siksi sinä et sitä kerro

𝐌𝐨𝐧𝐢𝐦𝐮𝐭𝐤𝐚𝐢𝐧𝐞𝐧 𝐬𝐨𝐥𝐮
        Solu on paljon monimutkaisempi kuin tietokone tai tuotantolaitos
        Raamatussa todetaan, kuinka "Sana tuli lihaksi". Sana on Jeesus, joka loi maailman. Jumala luo Sanallaan. Kyseessä ei ole liberaaliteologien "jumala", joka "luo" ihmisen pyörittämällä evoluutiorulettia 4 000 miljoonan vuoden ajan! Tällainen ajatus sattumaa käyttävästä ja epäkelpoja hylkäävästä "jumalasta" ja monien seurakuntien markkinoimasta "teistisestä evoluutiosta" on ristiriitainen käsitehirviö! Se karkottaa nuoret sellaisista seurakunnista, jotka eivät usko Jumalan meille Raamatussa antamaan ilmoitukseen miehen ja naisen luomisesta ja syntiinlankeemuksesta. Nykyiseen maailmanaikaan mukautunut, uusdarvinismiin uskova kirkko ei kiinnosta vilpitöntä Totuuden etsijää.
        Nykyisenä tietokoneiden aikakautena tosiasiat tulevat kouriintuntuvasti esiin
        Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi ja hänet on varustettu aivoilla, joissa on miljoona miljardia datankäsittelyyn pystyvää prosessoria, joita kutsutaan synapseiksi. Siellä on myös sata miljardia hermosolua, joita on yli 3 000 eri tyyppiä, joista monet yksilöllisellä DNA -tiedostolla varustettuja. Tukisoluja tarvitaan lisäksi 100 miljardia. Kapasiteetti on suurempi kuin kaikissa maailman tietokoneissa yhteensä. Tämän vuoksi pystymme ajattelemaan monimutkaisia asioita, halutessamme ymmärtämään Jumalan luomakunnan neroutta ja olemme myös tietoisia itsestämme. Meihin on asennettu myös omatunto ja iankaikkisuuden kaipuu, joka sekin erottaa meidät eläimistä. Jos aivoistasi tehtäisiin malli, missä kaikkia osia voisi silmämääräisesti tarkastella ja sormin asentaa, tämä jättiläismäinen laite kuluttaisi usean ydinvoimalan tuottaman sähkön. Jumala on kuitenkin kytkenyt kaikki komponentit oikein toisiinsa, miljoonalla miljardilla sähköjohdolla, jotka laukaisevat liitoskohdissa kemiallisen signaalin, viestin edelleen välittämiseksi. Tällaiseen eivät tietokoneet pysty. Laite on nerokkaasti suunniteltu toimimaan päivittäisen "kaurapuuron" tuottamalla sähköllä ja energialla jopa 100 vuotta, ja sen huolto tapahtuu automaattisesti joka öisen REM -unen aikana!
        Casey Luskin pohtii asiaa Evolution News -sivustolla
        Hän toteaa, että Oxfordin yliopiston biologi Denis Noblen käyttämä tietokone -vertaus ei vielä tee täyttä oikeutta solun maailmalle, sillä solujen toiminnassa on hyvin paljon muutakin kuin pelkkää datan käsittelyä ja toiminta on monipuolisempaa kuin tuotantolaitoksissa. "Elämä on paljon kiinnostavampaa ja ihmeellisempää, kuin tietokoneen tai kokoonpanolinjan toiminta". Solu ei myöskään ole pelkkä tuotantolaitos, sillä se on kyllästetty informaatiolla, joka käy jatkuvaa sisäistä "vuoropuhelua".
        Biologia on muuttunut informaatiotieteeksi

• Anonyymi kirjoitti:

Aitotumaisia soluja kuvataan oppikirjoissa tuman hallitsemina tuotantolaitoksina. Tuman geeneissä olisi "tieto", jota tarvitaan ohjaamaan tuotantolaitoksen toimintoja. Tuma puolestaan ajelehtisi hyytelömäisessä solulimassa, jossa uisi myös soluelimiä, jotka suorittavat erilaisia tehtäviä, joita geenit niille määräävät. Lukijan silmien eteen loihditaan kuva "kokoonpanolinjastoista", joilla tuotetaan proteiineja, jotka toteuttavat elimistön tarvitsevat toiminnot 24/7. Oppikirjat pitävät soluja eräänlaisina "sosiaalisina yhteisöinä". Solulima ja siellä ajelehtivat soluelimet toteuttaisivat tuotannon, tuotteiden pakkauksen ja toimittamisen geenien määräämien "ohjeiden" mukaan. Kuva muistuttaa sosiaalista arvojärjestystä, missä ylempi johto käskyttää "työn raskaan raatajia".
        Oppikirjojen näkemykset ovat auttamattoman vanhanaikaisia
        Solut eivät toimi "geenien komennossa". Käsitys "yksi geeni - yksi proteiini" on virheellinen. On perusteltua kyseenalaistaa tällaisten "geenien" olemassaolo, sillä ne eivät selitä vaikkapa 500 erilaisen koirarodun olemassaoloa. Kaikilla koirilla on nimittäin sama DNA, mutta ne ovat ulkomuodoltaan täysin erilaisia. Tai ihmisen 300 täysin erilaista solua. Lihassolut ja pikkuaivojen Purkinjen solut ovat kuin eri planeetalta! Missä ovat tiedostot, joiden ohjauksessa ne on rakennettu, koska molempien solujen DNA on sama? Tästä voit lukea Tomi Aallon kirjasta Epigeneettinen informaatio ja kadonnut evoluutio (https://luominen.fi). Nykyään tiedämme, että samasta geenialueesta voidaan tuottaa jopa tuhat tuotetta, riippuen siitä, mistä kohdasta tai mihin suuntaan sitä luetaan. Aloittamiskohdan ja koodin lukemisen suunnan määrää epigeneettinen informaatio, joka puolestaan on riippuvainen elinympäristön kulloinkin antamista viesteistä. Tämä olisi kuin tehdas, joka ryhtyy valmistamaan talvijalkineita rantasandaalien asemesta, kun tehtaan katolle alkaa sataa lunta!
        Biologiassa on todellakin tapahtunut valtava vallankumous ja eteemme on auennut aivan uusi, elävää dataa muokkaava maailma, jollainen ei voi kehittyä muuttamalla DNAn koodikirjainten järjestystä "evoluutiorulettia pyörittämällä". Uusdarvinismi on historiaa, sillä sen mekanismi, sattumanvaraiset DNAn mutaatiot ja luonnonvalinta eivät selitä biologista informaatiota ja tämän informaation toimintaa.
        Uusi kirja on työn alla
        Teen yhdessä Tomi Aallon ja Mikko Tuulirannan kanssa kattavaa teosta niin sanottujen alkuperätieteiden vallankumouksesta: Game over, Darwin - the Revolution in Origins Sciences . Julkaisemme kirjan ensin englanniksi, koska kansainvälinen tarve on suuri tässä maailmankäsitysten valtavassa murroksessa. Uusdarvinismi, joka on hallinnut maailmaa, on kaatumassa, kun tieteellinen menetelmä vahvistaa noin 6 000 vuotta sitten tapahtuneen luomisen ja lankeemuksen viiltävällä tarkkuudella. Kaikki on kirjaimellisesti luettavissa DNAsta, joka vahvistaa luomakunnan historiassa tapahtuneen. Ja nämä tapahtumat ovat yhtäpitävät Jumalan meille Sanassaan antaman ilmoituksen kanssa!

Jos voit vielä selittää. Ole hyvä.

• Anonyymi kirjoitti:

𝐈𝐡𝐦𝐢𝐬𝐬𝐨𝐥𝐮𝐣𝐞𝐧 𝐦𝐚𝐭𝐞𝐦𝐚𝐚𝐭𝐭𝐢𝐧𝐞𝐧 𝐤𝐚𝐚𝐯𝐚
        Tutkijat ovat äskettäin havainneet, että eri solutyypit näyttävät noudattavan vakaata matemaattista kaavaa siinä, mitä tulee solujen kokoon ja määrään ihmiskehossa. Tämä matemaattinen symmetria viittaa tuntemattomaan kehitysprosessiin, joka noudattaa luonnossa usein havaittua suunniteltua reittiä.
        Eri solutyyppien, pienimmistä punasoluista suurimpiin lihassäikeisiin, koossa ja määrässä on valtava ero. Mutta tutkijat havaitsivat, että solukoko on kääntäen verrannollinen solujen määrään (mitä suurempia solut ovat, sitä vähemmän niitä on). Jokaisen kokoluokan solut muodostavat yhtä suuren osan kehon koko solumassasta.
        Toistaiseksi tälle yleismaailmalliselle kaavalle ei ole minkäänlaista evoluutioselitystä. Eikä evoluutio ennusta sitä. Ennemminkin se kertoo vakuuttavasti syvällisestä fyysisestä suunnittelupiirteestä Jumalan maailmassa.

Lueppa tuo höpö

• Anonyymi kirjoitti:

Jaa, että kaikki maailmankuulut tiedemiehet esiintyvät nimettöminä? On sinulla jutut kuin rahattomalla lehmänostajalla!

"Jaa, että kaikki maailmankuulut tiedemiehet esiintyvät nimettöminä?"

Sinä kun et ole mikään tiedemies. Olet vain pelkkä paskanjauhaja

Minä kävin hakusanalla evoluutio.

Siellä vain lueteltiin tapahtumia, mutta ei kerrottu kuinka. Ikä oli aina vaan hatusta vedetty. Ei mitään todistetta iälle.

• Anonyymi

Sinä et voi todistaa evoluutioasi. Sanot että on tullut vain evoluutiosta.

Ei minun sitä sinulle tarvitsekaan todistaa. Ymmärtämiseen tarvitaan älyä, joka sinulta puuttuu. Palataan asiaan evoluutiopalstalla.

• Anonyymi

Kyllä evoluutiosta on olemassa kirjoja. En kuitenkaan lue satukirjoja. Viimeksi on olukenut lapsille niitä (en kuitenkaan evoluutio satuja).

Jos kieltäydyt lukemasta tieteellisiä kirjoja, en voi auttaa. Luet siis vain Raamattua ja vastaavia satukirjoja.

• Anonyymi

Jotkut hörhöt toki esiintyvät omalla nimellään, mutta KAIKKI oikeat tiedemiehet esiintyvä oikeilla nimillään, toisin kuin sinä valehtelet!

Ja sinä itse uskallat vain harvoin laittaa kopioimiesi huuhaajuttujen lähteitä esiin.

• Anonyymi

"Jaa, että kaikki maailmankuulut tiedemiehet esiintyvät nimettöminä?"

Sinä kun et ole mikään tiedemies. Olet vain pelkkä paskanjauhaja

Minä kävin hakusanalla evoluutio.

Siellä vain lueteltiin tapahtumia, mutta ei kerrottu kuinka. Ikä oli aina vaan hatusta vedetty. Ei mitään todistetta iälle.

En minä itseni tiedemieheksi luekaan, vaikka minulla on yliopistotausta.

Jos et ymmärrä niinkään yksinkertaista asiaa kuin evoluutio, en voi auttaa.

Jos uskallat, tervetuloa evoluutiopalstalle!

• Anonyymi kirjoitti:

"Ne kerrotaan jo esikoulussa."

Mitä esim. ? Ei varmasti kerrota sitä kuinka ne ovat tapahtuneet. Opetettiinko sinun apukoulussa kuinka solu syntyi itsestään?

Jotta solu syntyisi itsestään ilman ulkopuolista ohjaavaa vaikutusta on sama kuin sinä voittaisit lotossa 7 oikein triljoona potenssiin biljoona kertaa peräkkäin.

Apukoulussa ei kai opetettu noin isoja lukuja. Että turhaa on sinulle höpö mitään kertoa.

• Anonyymi

Mitä esim. ? Ei varmasti kerrota sitä kuinka ne ovat tapahtuneet. Opetettiinko sinun apukoulussa kuinka solu syntyi itsestään?

Jotta solu syntyisi itsestään ilman ulkopuolista ohjaavaa vaikutusta on sama kuin sinä voittaisit lotossa 7 oikein triljoona potenssiin biljoona kertaa peräkkäin.

Apukoulussa ei kai opetettu noin isoja lukuja. Että turhaa on sinulle höpö mitään kertoa.

Jaa, jos apukoulussa ei opetettu noin isoja lukuja, turhaan niitä yrität edes tarjota, kun et itsekään ymmärrä.

Tuntemamme maailmankaikkeuden planeettojen kokonaismäärästä on n. 200 miljardia kertaa 200 miljardia, siis noin 40 000 000 000 000 000 000 000 planeettaa. Tietenkään kaikille ei voi kehittyä elämään, mutta jo tähän mennessä on löydetty jo yli 4000, eksoplaneettaa eli sellaisia, joilla voisi olla olosuhteiden puolesta elämää. Ja luonnollisesti eksoplaneettoja on löydetty vasta "lähiavaruudesta".

Elämän todennäköisyys koko maailmankaikkeudessa on lottovoiton potensseista huolimatta laskennallisesti niin suuri, että Maa tuskin on edes läheskään ainoa planeetta, jossa elämään on syntynyt.

Noistakin asioista sait tietoa lukemalla tieteellistä kirjallisuutta ja artikkeleita, mutta ethän sinä uskalla, koska ne olisivat ristiriidassa satukirjojesi kanssa.

• Anonyymi

Jatketaanpa vielä ajatusleikkiä. Johonkin on ilmestynyt yön aikana hiekkakasa, vaikka ympärillä on pelkkää lumihankea eikä yön aikana ole satanut uutta lunta mahdollisia jälkiä peittämään.

Analyyttinen ihminen alkaa etsiä mahdollisia selityksiä asialle ja kyllähän niitä löytyykin. Arton kaltaiset sen sijaan sanovat, että kyseessä on niin suuri ihme, että ainoa selitys on se, että Jumalan on sen hiekkakasan siihen luonut tai tuonut.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei ole sinulle opetettu apukoulussa, kun et voi vastata.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jatketaanpa vielä ajatusleikkiä. Johonkin on ilmestynyt yön aikana hiekkakasa, vaikka ympärillä on pelkkää lumihankea eikä yön aikana ole satanut uutta lunta mahdollisia jälkiä peittämään.

Analyyttinen ihminen alkaa etsiä mahdollisia selityksiä asialle ja kyllähän niitä löytyykin. Arton kaltaiset sen sijaan sanovat, että kyseessä on niin suuri ihme, että ainoa selitys on se, että Jumalan on sen hiekkakasan siihen luonut tai tuonut.

Jumalan luomistyön alkuna oli Sana ja sitten Pyhä Henki ja vasta Sanan ja Pyhän Hengen jälkeen Jumala loi Auringon ja Auringon jälkeen maapallon.

6 2/3 vuorokautta mittaisen ajanjakson jälkeen materian luomisen alkamisesta sikisi (syntyi) Jumalan pyhästä hengestä olemassaoloon Sana.

4:n vuorokauden mittaisen ajanjakson jälkeen Sanan sikämisestä sikisi (syntyi) Jumalan pyhästä hengestä (yleisnimi) olemassoloon Pyhä Henki.

Auringon luominen alkoi noin 5 3/4> vuorokautta pituista ajanjaksoa Pyhän Hengen luomisen jälkeen ja 6-0 tuntia pituista ajanjaksoa ennen maan luomista. Jumala loi auringon ja sen materian noin puolen päivän (6 tunnin mittaisen ajanjakson aikana) mittaisen ajanjakson aikana.

6:n vuorokauden mittaisen ajanjakson jälkeen Pyhän Hengen sikiämisestä Jumala loi maan.

Kolob eli Jupiter luotiin 2 vuorokautta maan luomisen jälkeen ja kuu luotiin 7 vuorokautta maan luomisen jälkeen ja Mars luotiin 8 vuorokautta maan luomisen jälkeen ja Saturnus luotiin 16 vuorokautta maan luomisen jälkeen.

Venus luotiin noin 21 vuorokautta maan luomisen jälkeen. Viimeisimpänä näkyvästä aurinkokunnastamme noin 42 vuorokautta maan luomisen jälkeen Jumala loi Pluton. Meidän aurinkokuntamme muut planeetat luotiin kaikki ennen Pluton luomista. Pluton jälkeen luotiin vasta muut Auringot, tähdet ym.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jumalan luomistyön alkuna oli Sana ja sitten Pyhä Henki ja vasta Sanan ja Pyhän Hengen jälkeen Jumala loi Auringon ja Auringon jälkeen maapallon.

6 2/3 vuorokautta mittaisen ajanjakson jälkeen materian luomisen alkamisesta sikisi (syntyi) Jumalan pyhästä hengestä olemassaoloon Sana.

4:n vuorokauden mittaisen ajanjakson jälkeen Sanan sikämisestä sikisi (syntyi) Jumalan pyhästä hengestä (yleisnimi) olemassoloon Pyhä Henki.

Auringon luominen alkoi noin 5 3/4> vuorokautta pituista ajanjaksoa Pyhän Hengen luomisen jälkeen ja 6-0 tuntia pituista ajanjaksoa ennen maan luomista. Jumala loi auringon ja sen materian noin puolen päivän (6 tunnin mittaisen ajanjakson aikana) mittaisen ajanjakson aikana.

6:n vuorokauden mittaisen ajanjakson jälkeen Pyhän Hengen sikiämisestä Jumala loi maan.

Kolob eli Jupiter luotiin 2 vuorokautta maan luomisen jälkeen ja kuu luotiin 7 vuorokautta maan luomisen jälkeen ja Mars luotiin 8 vuorokautta maan luomisen jälkeen ja Saturnus luotiin 16 vuorokautta maan luomisen jälkeen.

Venus luotiin noin 21 vuorokautta maan luomisen jälkeen. Viimeisimpänä näkyvästä aurinkokunnastamme noin 42 vuorokautta maan luomisen jälkeen Jumala loi Pluton. Meidän aurinkokuntamme muut planeetat luotiin kaikki ennen Pluton luomista. Pluton jälkeen luotiin vasta muut Auringot, tähdet ym.

Aina tuo mielenvikainen tulee sotkemaan keskustelut. Sinulta ei kysytty yhtään mitään!

• Anonyymi

Ei ole sinulle opetettu apukoulussa, kun et voi vastata.

Vaikka sinulle ei apukoulussa opetettu, voisit tutkia itse ja käyttää OMAA ajatteluasi. Mutta kun kieltäydyt lukemasta tieteellisiä julkaisuja ja kieltäydyt ajattelemasta omilla aivoillasi, vaikea sinua on auttaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aina tuo mielenvikainen tulee sotkemaan keskustelut. Sinulta ei kysytty yhtään mitään!

Miksi taistelet tutkainta vastaan?

• Anonyymi kirjoitti:

"Kyllä minä tiedän miten solu on syntynyt. Se kuuluu ihan perusasioihin yliopistossa."

Et varmasti tiedä. Edes solun rakennetta ei ole vielä täysin pystytty toteamaan. Jos solu syntyy itsestään ilman ohjaavaa vaikutusta se olisi sama, kun voittaisit lotossa seitsemän oikein triljoona potenssiin biljoona kertaa peräkkäin. Näin monimutkainen on solu.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei minun sitä sinulle tarvitsekaan todistaa. Ymmärtämiseen tarvitaan älyä, joka sinulta puuttuu. Palataan asiaan evoluutiopalstalla.

Älyllä ei selitetä evoluutiota. Minulla on älyä ettei esim. solu ole voinut itsekseen kehittyä. Vain äärimmäisen yksinkertainen sanoo että on.

• Anonyymi kirjoitti:

Jos kieltäydyt lukemasta tieteellisiä kirjoja, en voi auttaa. Luet siis vain Raamattua ja vastaavia satukirjoja.

Raamattu ei ole satukirja. Evoluutio kirjat ovat satua eivät ole tiedekirjoja.

• Anonyymi kirjoitti:

Jotkut hörhöt toki esiintyvät omalla nimellään, mutta KAIKKI oikeat tiedemiehet esiintyvä oikeilla nimillään, toisin kuin sinä valehtelet!

Ja sinä itse uskallat vain harvoin laittaa kopioimiesi huuhaajuttujen lähteitä esiin.

"mutta KAIKKI oikeat tiedemiehet esiintyvä oikeilla nimillään"

Jos sanot olevasi tiedemies sitten voit esiintyä omalla nimellä ja kuvalla. Kun et ole. Et silloin voi

• Anonyymi kirjoitti:

Jaa, jos apukoulussa ei opetettu noin isoja lukuja, turhaan niitä yrität edes tarjota, kun et itsekään ymmärrä.

Tuntemamme maailmankaikkeuden planeettojen kokonaismäärästä on n. 200 miljardia kertaa 200 miljardia, siis noin 40 000 000 000 000 000 000 000 planeettaa. Tietenkään kaikille ei voi kehittyä elämään, mutta jo tähän mennessä on löydetty jo yli 4000, eksoplaneettaa eli sellaisia, joilla voisi olla olosuhteiden puolesta elämää. Ja luonnollisesti eksoplaneettoja on löydetty vasta "lähiavaruudesta".

Elämän todennäköisyys koko maailmankaikkeudessa on lottovoiton potensseista huolimatta laskennallisesti niin suuri, että Maa tuskin on edes läheskään ainoa planeetta, jossa elämään on syntynyt.

Noistakin asioista sait tietoa lukemalla tieteellistä kirjallisuutta ja artikkeleita, mutta ethän sinä uskalla, koska ne olisivat ristiriidassa satukirjojesi kanssa.

Kuinka tuo voidaan tietää. Eivät kaikki tähdet ja planeetat edes näy meille. Eikä maailman kaikkeuden koko tiedä yksikään ihminen. Luvut ovat hatusta vedettyjä.

• Anonyymi kirjoitti:

"Jatketaanpa vielä ajatusleikkiä. Johonkin on ilmestynyt yön aikana hiekkakasa, vaikka ympärillä on pelkkää lumihankea eikä yön aikana ole satanut uutta lunta mahdollisia jälkiä peittämään.

Ateisti sanoo tuon tuleen evoluution seurauksena. Uskova ihminen sanoo sen jonkun tuoneen.

• Anonyymi kirjoitti:

Vaikka sinulle ei apukoulussa opetettu, voisit tutkia itse ja käyttää OMAA ajatteluasi. Mutta kun kieltäydyt lukemasta tieteellisiä julkaisuja ja kieltäydyt ajattelemasta omilla aivoillasi, vaikea sinua on auttaa.

Tieteellä kun ei voida selittää meidän olemassa oloa.

• Anonyymi

Tieteellä kun ei voida selittää meidän olemassa oloa.

Raaka Arska olet oikeasa

• Anonyymi

Kuinka tuo voidaan tietää. Eivät kaikki tähdet ja planeetat edes näy meille. Eikä maailman kaikkeuden koko tiedä yksikään ihminen. Luvut ovat hatusta vedettyjä.

Totta haastat

• Anonyymi

Raamattu ei ole satukirja. Evoluutio kirjat ovat satua eivät ole tiedekirjoja.

Totta joka sana!

• Anonyymi

Älyllä ei selitetä evoluutiota. Minulla on älyä ettei esim. solu ole voinut itsekseen kehittyä. Vain äärimmäisen yksinkertainen sanoo että on.

Totta sanoit

• Anonyymi

"Kyllä minä tiedän miten solu on syntynyt. Se kuuluu ihan perusasioihin yliopistossa."

Et varmasti tiedä. Edes solun rakennetta ei ole vielä täysin pystytty toteamaan. Jos solu syntyy itsestään ilman ohjaavaa vaikutusta se olisi sama, kun voittaisit lotossa seitsemän oikein triljoona potenssiin biljoona kertaa peräkkäin. Näin monimutkainen on solu.

Ole hiljaa typerys!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ole hiljaa typerys!

Sori, tuli viesti väärään paikkaan!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Satua!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Urpo

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Urpo

• Anonyymi

"Jumala on kaiken luoja!
        Lopettakaa tyhjänpuhumiset palstalla!"

NÄIN ON TOSI

Tämä on varma asia.

• Anonyymi

"Jatketaanpa vielä ajatusleikkiä. Johonkin on ilmestynyt yön aikana hiekkakasa, vaikka ympärillä on pelkkää lumihankea eikä yön aikana ole satanut uutta lunta mahdollisia jälkiä peittämään.

Ateisti sanoo tuon tuleen evoluution seurauksena. Uskova ihminen sanoo sen jonkun tuoneen.

No ei todellakaan. Arto väittää Jumalan tuoneen tai luoneen sen. Normaali ihminen tutkii ja löytää totuuden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Satua!

Ei helmiä sioille eikä pyhää koirille.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      56
      3081
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2881
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2679
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      351
      1759
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1094
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1071
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      951
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      809
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      802
    10. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      800
    Aihe