Traumaperäinen stressihäiriö ja psykoterapia

Anonyymi-ap

Minkälaisia kokemuksia teillä on psykoterapiasta traumaperäisen stressihäiriön hoitamisessa? Onko joku parantunut psykoterapian avulla tai saanut edes jotain apua ?

14

358

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00002

Jos edes pääsis niin vois sanoa.

• Anonyymi00003

Sama täällä. Jos edes pääsis.

• Anonyymi00004

Aika kurjaa, se oikeesti auttaa

• Anonyymi00005

Itselläni on hieman ristiriitaisia tunteita. En siis tarkoita että terapia olisi mitenkään huono, enkä ole koskaan katunut sitä, että tingin muusta elämänlaadusta ja säästin rahaa terapiaani varten.

Mutta omalla kohdallani se vaati paljon muuta omaa työtä, kuin pelkkä raha. Se ei siis ole mikään toimenpide johon vain hypätään, ja odotellaan että tulee nopeasti valmsita.

Ensin oli ongelmana sopivan terapia suuntauksen löytäminen, mikä toimi parhaiten itselleni. En siis tarkoita pelkkää terapeuttia, vaikka alunperin luulin että henkilökemia terapeutin kanssa olisi tärkeämpi.

Ajanoloon kuitenkin paljastui että se oma kykyni päästä siihen traumaan käsiksi, vaati sopivia työkaluja. Kuvailisin sitä niin, että ensin jouduin opettelemaan tuntemaan tunteita, vasta sen jälkeen opin sanoittamaan niitä.

Aikaa siis kului, ennen kuin "varsinaista" terapiaa päästiin aloittamaan.

Ja vaikka asiat saatiin käsiteltyä, niin aina jäi sellainen tunne, että terapia "jäi kesken".

Terapia ei minulle koskaan ollut sellainen "korvaus menettely" mikä olisi korvannut kohdalleni sattuneet vääryydet / trauman aiheuttajat ja sitä kautta tuonut parannuksen traumaani.

Eli terapia oli minulle enempi "couping mekanismi", jonka avulla pystyn elämään, traumasta huolimatta.

• Anonyymi00006

Hyvä et sait jotain apua. Mä en oo päässy ees terapiaan koska en saa Kelaterapiaa eikä rahaa ole ilman sitä niin en voi edes miettiä :(

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Hyvä et sait jotain apua. Mä en oo päässy ees terapiaan koska en saa Kelaterapiaa eikä rahaa ole ilman sitä niin en voi edes miettiä :(

Et saanut kelaterapiaa ja mistään muusta ei ole nähtävästi ollut apua.

• Anonyymi00009
        Anonyymi00007 kirjoitti:

No en oo saanu mitään apua. Kelaterapia ainut johon olis varaa

• Anonyymi00010
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Mitä muuta traumaan olis ku terapia? EI vaan toimeentulotuella oo varaa kuin kelan tukemaan

• Anonyymi00012
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Mitä muuta traumaan olis ku terapia? EI vaan toimeentulotuella oo varaa kuin kelan tukemaan

Eikö hyvinvointialue ole velvollinen järjestämään hoidon? Tosin ei täällä ainakaan järjestä. Omahoito-ohjelma ja pillerit kaikille. Eikä ne traumoihin auta. Onko kellään vinkkejä, mitä voisi tehdä/mistä saada apua, kun Kela ja hyvinvointialue näyttävät punaista valoa?

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä

https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2021/612

• Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Eikö hyvinvointialue ole velvollinen järjestämään hoidon? Tosin ei täällä ainakaan järjestä. Omahoito-ohjelma ja pillerit kaikille. Eikä ne traumoihin auta. Onko kellään vinkkejä, mitä voisi tehdä/mistä saada apua, kun Kela ja hyvinvointialue näyttävät punaista valoa?

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä

https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2021/612

Oma raha ainut. Ne on ulkoistettu aikalailla yksityisille toimijoille ellet oo alle 18v. Joudut ite ettimään ja sit saat ehkä kelakorvausta jos kela hyväksyy.

Eli joo ne järjestää tavallaan kun hommaa kelakorvauksen

• Anonyymi00011

Terapian pitäs olla helpommin saatavilla

• Anonyymi00014

Niin pitäisi. Mutta kun traumoja on jokaisella, mistä terapeutit kaikille?

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Niin pitäisi. Mutta kun traumoja on jokaisella, mistä terapeutit kaikille?

En tiedä mut ne joilla diagnisoitu C-PTSD pitäs kyllä ainakin saada

• Anonyymi00016

Kyllä vapaita psykoterapeutteja ja aikoja on jokaisessa kaupungissa ja etänä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      307
      3015
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      61
      2343
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      349
      2033
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      119
      1806
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      126
      1729
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1385
    7. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      66
      1359
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1337
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1263
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1233
    Aihe