Varsinkin näin kesällä, ihmiset palaavat asuinjuurilleen - maaseudulle.
Itse pidän maaseutua parhaimpana niin kasvu- kuin elinalustana.
Sellaisia sosiaalisia ongelmia ei maaseudulla vieläkään ole kuin kaupunngissa.
Aikanaan lapsetkin pidettiin kurissa yhteisesti. Juoppo tai muu hunsvotti kuuli kyllä kunniansa.
Sosiaalitantoiksikin kutsuttuja yliymmärtäjiä on jo liikaa. "Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee", on vieläkin voimassa.
Maaseutu vai kaupunki?
25
1434
Vastaukset
Minulla oli eräs ystävätär viikonloppuvieraana kaupungista.
Hän halusi hengittää vähän raikasta maalaisilmaa.
Onneksi ilmat ovat alkaneet muistuttaa kesästä.
Oli 25 astetta ja voimme ottaa aurinkoa, ilman kiirettä ja paineita, jutella niitä näitä.
Vein hänet pienelle sightseeingille järven ympäri.
Ajelimme kapeita teitä kumpuilevassa maastossa, missä viljapellot ja kaikki kesämaisemaan kuuluvat kukkaset avautuivat silmiemme edessä.
Koiranputket ja päivänkakkarat kuuluvat mielestäni tyypilliseen kesämaisemaan maalla.
Kävimme myös pienellä retkellä meren rannalla, istuimme sileillä kallioilla ja nautimme sekä silmillä että korvilla :)
Purjeveneet ja moottoriveneet matkalla saaristoon, lokkien kirkuminen ilmassa, sorsaperheitä laineilla keinumassa...ja sitten kaikki tyypilliset tuoksut meren läheisyydessä.
Kuuma asfaltti ja betoni kesäisessä kaupungissa ei voita maaseudun rauhaa ja kauneutta.
Mutta hyvänä kakkosena tulee siinä tapauksessa vanhat kaupunginosat, kuten Turussa ja Porvoossa, Raumalla ym.- señora lyyli
totta haastat ystäväin, ihminen ko on saant kaupunkin huumetta kylläksee ja vähä ylikin hää kaipaa rauhaa ja sitä meilt vielä löytyy maaseutulta.
minul maaseutu on luonnollinen ympäristö ko en ole juur kaupunkissa asunt, mitä viipurissa jonkuu aikaa enne sottaa. mutta viipurissakaa ei olt viel sellasta autojen jonnoo ,pensan katkuu ja kiireisii ihmisii niinko nykyaikan
.siksi onkii hyvä että kaupunkissakin jätetää puistoalueita ekä rakenneta iha joka kolkkaa taloja. päättäjät on onneks ihmisii;)) ja hyö on itessääkin huomannu kaipuuta luontoon.
kyllähän ennevanhaa koko kylä kasvatti kyläs asuvat lapset. meil ko kävi koululaisii
kitkemäs kesälomalla,niin eräskii äiti sano ,että jos poika tuppaa laiskottellee anna kintuille vaa.
mie tykkään käyvä kaupunkissa mutta jo muutaman tunnin kuleskelun jälkee tahon kottii leppäämää. siel hulinas vässyy vaikkei mittää tekis ko istuis katukahvilassa:))
en ole pääst viel tänä kesänä katukahvilaa istuskelemaa, ko on olt kaikennäköstä touhuu.
käyn tutussa pubissa joho tullee ain kesäsin ulos pöyät ja tuolit. siin on mukava jutella jo tutujen kanssa.
oon kaksi syntymäpäivää viettänt tammikuussa siinä pubissa.tänä vuonna en päässy sairastelun takkii.
jotta on sitä kaupunkissakin mukava joskus käyvä juhlimassa:))
enne oli kulkijoitakin täällä maalla enenpi ja mustalaiset kävi ihan joka viikko. nykyää ei käy ko sutari ja posti ,mutta postikin on puolenkilometrin päässä.
täällä onkii niin hiljasta ei kuulu mittää meteliä, jos en ite sitä piä:)
näin on hyvä, hyvin on jalmari suunnitellut asioitten kulkevan. hää sano että tässä torpassa saahaa olla loppuu asti, meiän ei tarvii männä mihinkää.
mukavaa kesää toivoo lyyliMeillä palstalaisilla on aina yhtä suuri ilo kuulla viestejäsi ja tietää, että voit ainakin kohtalaisen hyvin.
Pienen aikaa jos olet kirjoittamatta niin alkaa huhuilu: lyyliiii, missä oooleet!
Terveyttä ja hyvää kesää sekä juhannusta!
Ruuneperihaastat señora lyyli!
Kaupungissa stressaantuu...
Kun lähden kaupungille nykyään niin minulla on pitkä lista asioita ja ostoksia mitä täytyy muistaa kun kerran kaupungille lähtee, mutta enemmät kuin puolet asioista jää toimittamatta sen takia että haluan kotiin niin pian kuin mahdollista.
Alkaa väsyttää, pää tulee kipeäksi, ihmiset seisovat keskellä käytäviä ja jututtavat tuttujansa, katsovat meikäläistä kiirehtijää kuin outoa kummajaista jonka tien ovat tukkineet :D ...
Kotona maalla on hyvä olla!
- Maalaismies*
Nikistäni sen näkee, mitä miehiä sen takana ollaan. Vauraan maaseudun keskellä asutaan siitä 100% nauttien. Kaupunkien kuumat huumat ovat kaukana takanapäin. Internetin valtaisa käsivarsi tarjoaa ja korvaa kaiken, mikä ennen vaati matkustelua, opiskelua, seurustelua ja työntekoa.
Täällä asuu Hectorin laulun sanoin "lähes onnellinen mies". - Leny
Näitä yllä mainittuja asioita oppii lapsesta pitäen enemmän maaseutu ympäristössä. Siellä on paljon moninaisemmat työt,joita jo pienestä pitäen pääsee/joutuu tekemään. On sitä työtä kaupungissakin, mutta mukavuuksista johtuen ne rajoittuvat kotitöihin. Työpaikallani tulin huomaamaan eron maalta tulleen ja kaupunkilaisen välillä maalta tulleen eduksi. Yksilölliset erot täytyy kuitenkin aina huomioida.
- saara.dma
Olen syntyperäinen maalainen, mutta asunut sekä suuressa että keskisuuressa kaupungissa. Nuorena kotoa lähtiessäni muistan ajatelleeni, että en enää ikinä, milloinkaan muuttaisi takaisin maalle.
Ja kuinkas kävikään? Eläkkeelle siirryttyäni olen asunut vanhassa kotitalossani enkä nyt koskaan, milloinkaan haluaisi muuttaa kaupunkiin.
Kyllähän tietysti maaseutu on paljon muuttunut viidenkymmenen vuoden aikana. Mukavaa on tietenkin se, että tiet ja ajoneuvot ovat parantuneet eikä lähikaupungissa piipahtaminen ole mikään ongelma.
Kaupungissa onkin parasta se, että siellä voi käväistä ostoksilla, konserteissa tai muissa tapahtumissa, ja että sieltä pääsee taas pian kotiin maalle.
Maalla on tosiaan mukavaa! - siirtolainen
Kiinnostuin, missäpäin maaseutua ovat juuresi?
Jos haluat kertoa.Olen lähtöisin läntiseltä Uudeltamaalta. Tarkkaa synnyinseutuani en kerro täällä palstalla.
- Maalaismies*
Ruuneperi kirjoitti:
Olen lähtöisin läntiseltä Uudeltamaalta. Tarkkaa synnyinseutuani en kerro täällä palstalla.
Poikani asuu läntisellä Uudellamalla. Muutama vuosi sitten hän halusi tarjota vaimolleni ja minulle lomamatkan Rhodokselle. Minä pyysin vapautusta matkasta tarjoutuen jäämään kotimieheksi hoitamaan taloa ja eläimiä. - Menkää te, menkää kaikki, sanoin, minä jään tänne!
Niin vietin kaksi upeaa viikkoa läntisellä Uudellamalla. Hoidin aamuisin ensin talon eläimineen ja sitten lähdin perheen upealla limousinella vanhalle kuninkaan tielle. Mitäkö halusin nähdä, mitä tutkia? Halusin koluta kaikki seudun vanhat kivikirkot.
Se oli elämäni hienoin loma, muut Rhodoksella, minä läntisellä Uudellamalla kivikirkkoja tutkimassa. Erityisesti ihastuin Tenholan, Pohjan, Perniön (Varsinais-Suomen puolella) ja Karjaan kirkkoihin.
Tietenkin Raaseporin linna Tammisaaren lähellä ja sitten Karjaalla varsinainen harvinaisuus, Grabben linnan rauniot. Turistit menivät siitä ohitse, minä en.
Ruuneperi, juuresi ovat maailman hienoimmilta seuduilta peräisin. Onnittelen! Maalaismies* kirjoitti:
Poikani asuu läntisellä Uudellamalla. Muutama vuosi sitten hän halusi tarjota vaimolleni ja minulle lomamatkan Rhodokselle. Minä pyysin vapautusta matkasta tarjoutuen jäämään kotimieheksi hoitamaan taloa ja eläimiä. - Menkää te, menkää kaikki, sanoin, minä jään tänne!
Niin vietin kaksi upeaa viikkoa läntisellä Uudellamalla. Hoidin aamuisin ensin talon eläimineen ja sitten lähdin perheen upealla limousinella vanhalle kuninkaan tielle. Mitäkö halusin nähdä, mitä tutkia? Halusin koluta kaikki seudun vanhat kivikirkot.
Se oli elämäni hienoin loma, muut Rhodoksella, minä läntisellä Uudellamalla kivikirkkoja tutkimassa. Erityisesti ihastuin Tenholan, Pohjan, Perniön (Varsinais-Suomen puolella) ja Karjaan kirkkoihin.
Tietenkin Raaseporin linna Tammisaaren lähellä ja sitten Karjaalla varsinainen harvinaisuus, Grabben linnan rauniot. Turistit menivät siitä ohitse, minä en.
Ruuneperi, juuresi ovat maailman hienoimmilta seuduilta peräisin. Onnittelen!Olet varmaan ajanut koulutietänikin. Kotijärveni vesikin oli ensimmäisen luokan juomavettä, sen kesäasukkaat tutkituttivat.
Kotiseutuni luonnonkauneudesta on minulle varmaan jäänyt se tavaton kauneudenkaipuukin.
Ehkä tunnemme toisemme taas hiukan paremmin.- my.mm.eli
Maalaismies* kirjoitti:
Ruuneperi, juuresi ovat maailman hienoimmilta seuduilta peräisin. Onnittelen!kivikirkot ja Raaseporin linnarauniot olen myös kierrellyt ja polttanut melkoisen määrän filmiä kuvatessani. Aikaa siitä kulunut parikymmentä vuotta mutta ajokkina vain pahainen Saab!
Upeaa seutua, sielläkin. - Maalaismies*
my.mm.eli kirjoitti:
kivikirkot ja Raaseporin linnarauniot olen myös kierrellyt ja polttanut melkoisen määrän filmiä kuvatessani. Aikaa siitä kulunut parikymmentä vuotta mutta ajokkina vain pahainen Saab!
Upeaa seutua, sielläkin.Oli pakko mainita, että ajelin hienolla autolla, koska se minun tapauksessani jotenkin kuului näihin läntisen Uudenmaan tarjoamiin maisemallisiin ja kulturelleihin arvoihin: tuntui, että vanha kuninkaantie saa lisäarvoa hienosta autosta. Tavallisesti ajelen vanhalla Volvolla.
- my.mm.eli
Jos sallitte!
On niin paljon ylistystä maaseudulle jo ketjussa, että on pakko antaa ääneni kaupungille.
Paljasjalkaisena maalaisena, kaupungissa viimeiset 40 vuotta asuneena, en ole vieläkään kaupunkielämään kyllästynyt.
En ollenkaan kiellä niitä monia maaseudun hyviä puolia joita olette esiintuoneet. Tosin, ei elämä sielläkään enää ole "niin puhtoista ja viatonta" kuin oli - sanotaan vielä parikymmentä vuotta sitten. Monenmoista "pahuutta" tapahtuneen olen synnyinseutuni paikallislehdestä lukenut. Joka siis edelleenkin minulle tilattuna tulee. Siksi, että mökkimme siellä sijaitsee.
Mutta omalla kohdallani en voisi ajatellakaan muuttavani pysyvästi asumaan maaseudulle. Kyllä siellä voi käydä muutaman kesäisen viikon rauhasta ja hiljaisuudesta nauttimassa, mutta sitten jo onkin ikävä kaupunkiin!
Näin me olemme ihmiset erilaisia!- Kaikissa kaikkea
Kaupungissa voi löytyä paratiiseja, paljonkin, ja maaseudulla voi löytyä Putkinotkoja ja ainakin kesäjärveni rannallamyös melkein paratiiseja.
Jos vähän valehdellaan. Kaikissa kaikkea kirjoitti:
Kaupungissa voi löytyä paratiiseja, paljonkin, ja maaseudulla voi löytyä Putkinotkoja ja ainakin kesäjärveni rannallamyös melkein paratiiseja.
Jos vähän valehdellaan.Muutto maalta oli myönteinen kokemus.
Leikkikavereita sai ennen etsimällä etsiä, suht. koht. harvaanasutusta kylästä.
Olin n. 10-11v, muuttaessamme. Jo kuormaa purettaessa huomasin kuinka mukavaa porukka oli. Kadulla seisoskeli nimittäin muutamia ehkä hiukan alle parikymppisiä poikia, jotka kohteliaasti nostivat pikkutytön alas auton lavalta. Niiata niksautin ja siitäkös pojat vitsailemaan toisilleen; 'mitäs setä'.
Saman päivän iltana tuli pari tyttöä samalta kadulta hakemaan minua ulos, mikä oli mielestäni aivan ennenkuulumattoman kivaa. Emmehän olleet edes tavanneet sitä ennen, sana oli kulkenut, tai 'tarkkailijat' huomanneet.
Tähän kaikkeen olisi entisellä seudullamme kulunut 'ikuisuus'.- Maalla on kiva käydä
En voisi kuvitella asuvani pysyvästi maalla. En ole koskaan asunut, ja minusta kaupunki on hyvä. Olen syntyperäinen helsinkiläinen, nykyinen espoolainen, mutta asunut lapsuuteni ja nuoruuteni pikkukaupungissa. Siellä käyminen ahdistaa minua vielä tässäkin iässä.
- eltk
Etunsa kummallakin, maaseudulla on sen rauha, puhdas ilma, elämän rauhallisuus, luonnon kauneus jne.
Kaupungissa palvelut lähellä, mikä merkitsee näin vanhemmiten paljon. Monet on luopunut auton pidosta. Silti hyvät kulku yhteydet kaikkialle. Hyvät harrastus mahdollisuudet.Itse ajattelen maaseutua ainoana oikeana "kasvualustana".
Maaseudulla kasvaa terveempiä ihmisiä niin fyysisesti kuin psyykisestikin.
Jos ajatellaan nimenomaan maanviljelijätaustaa, jokainen joutuu lapsesta asti raskaaseen työhön.
Hyvä kunto ja opitut työtaidot ovat hyvinä eväinä elämälle.
Ei maaseudulla ole samanlaisia huonoja houkutuksia kuin kaupungissa. Tupakka, viina ja vielä huumeetkin "odottavat ottajaansa" joka nurkan takana.
Paremmat palvelut näin eläkeiällä ovat tietysti hyväntuntuisia, me emme enää pahemmin sorru.- eltk
Ruuneperi kirjoitti:
Itse ajattelen maaseutua ainoana oikeana "kasvualustana".
Maaseudulla kasvaa terveempiä ihmisiä niin fyysisesti kuin psyykisestikin.
Jos ajatellaan nimenomaan maanviljelijätaustaa, jokainen joutuu lapsesta asti raskaaseen työhön.
Hyvä kunto ja opitut työtaidot ovat hyvinä eväinä elämälle.
Ei maaseudulla ole samanlaisia huonoja houkutuksia kuin kaupungissa. Tupakka, viina ja vielä huumeetkin "odottavat ottajaansa" joka nurkan takana.
Paremmat palvelut näin eläkeiällä ovat tietysti hyväntuntuisia, me emme enää pahemmin sorru.Otettuna huomioon, kyllä varmaan maaseutu vie voiton. Kun otetaan ajat jolloin ollaan siinä iässä kun kasvatamme lapsemme. Mutta näin vanhemmalla iällä, laskee paljon sen päälle että esim. saa monipuoliset palvelut lähietäsyydeltä.
- soilike
Maalla syntynyt, sota-aika kaupungissa, lapsuusaika maaseutuympäristössä, työikä eri kaupungeissa.
Nyt lähitaajamassa.
Mietityttää, mikä olisi paras koti 70 , jotta voisi olla mahdollisimman pitkään itsenäinen ja omillaan toimeentuleva. - Maalaismies*
Hassua, että puolustan maalaisuutta, vaikka olen kaupunkien ihminen. Olen syntynyt Viipurissa, kasvanut Oulussa, opiskellut Helsingissä,Pariisissa, työskennellyt Tampereella, Tukholmassa, Oslossa, Nairobissa ja kuitenkin puolustan lakeuden reunaa Pohjois-Suomessa.
- sexboy89
aika putkiaivoja koko maaseutu! misä etes on sellanen paikka? kertokaa joku?
- fiiuliN
Olen ikäni asunut maaseudulla, mutta kaupungissa vietin suurimman osan elämääni työ-aikana.
Olen nykyisin maaseudun puolesta puhuja, enkä ainakaan näin kesällä tulisi toimeen kaupungissa, on senverran nuoruuden ajoita siitä kokemusta.
Kuitenkin kaupungilla olisi paremmat puolensa juuri noissa lähempänä olevissa palveluissa.
Minulla on matkaa parisen kilometriä kuntamme keskustaan ja talvisin kovin hankalan matkan takana. Tähän asti olen matkan pitänyt juuri sopivana liikuntamuodon takia, mutta mitä enemmän ikää kertyy, sitä vaikeammaksi tulee pääsy "ihmisten ilmoille".
Ja juuri tällä hetkellä kun pihamme suurine koivuineen ja kukkivine ruusupensaineen näyttää niin "herkulliselta", ei tee mieli kaupungin pölyisiin kadunvierustoilla oleviin rakennuksiin ainakaan asumaan.- piikkiruusu
Aattoehtoota ihmiset.
Maaseutu vai kaupunki. Kysymyksenasettelu on aikalailla kärjistetty. Miten olisi molempi parempi. Kesällä maalla ja talvella kaupungissa.
Ei sovi myöskään unohtaa, että me suomalaiset olemme lähestulkoon kaikki juuriltamme maalaisia.
Esivanhempamme on vain ollut pakoitettu lähtemään maalta kaupunkeihin eri aikoina leivän perään.
Suurimmat muuttoaallot sijoittuvat 1800-luvun loppupuolelle teollisen vallankumouksen myötä ja sitte 1960-ja 1970 luvuilla, kun maatalouden rationalisointi vähensi dramaatisesti työvoiman tarvetta maaseudulla. Tuolloinhan noin 200000 suomalaista muutti Ruotsiin (kaupunkeihin) töihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2011631
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?581061Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän140964- 85922
- 61916
Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11810Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t268795Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol75765Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk61732Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä342731