Miksei Kuopion rautatiesillan pieleen mennyt valu vaikuta mitenkään sillan kantavuuteen?

Anonyymi-ap

33

848

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pitää maksattaa tekijällä Sehän se munas.

    • Anonyymi

      Ihan normaalia, että tuollainen betonisilta on kuin reikäjuusto.

    • Anonyymi

      Eikös sitä Suomen hometalo "osaamista" yritetty viedä ulkomaillekin mutta ei kelvannut :D

    • Anonyymi

      Onko niissä reiissä ollut jotain roskaa? Styroksia tms? Ei varmaankaan jäätä.

      Vai ovatko vain ilmataskuja? Onko edes mahdollista?

      • Anonyymi

        https://yle.fi/a/74-20106192

        Jotenkin tuntuu siltä, että asiantuntijat kyllä tietävät mistä on kysymys, mutteivat uskalla kertoa sitä.

        Selitellään jotain ja toivotaan, että silta kyllä kestää jonkin aikaa, jos junien painoja lasketaan eikä samanaikaisesti sillalle osuvissa junissa ole molemmissa ylipainoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://yle.fi/a/74-20106192

        Jotenkin tuntuu siltä, että asiantuntijat kyllä tietävät mistä on kysymys, mutteivat uskalla kertoa sitä.

        Selitellään jotain ja toivotaan, että silta kyllä kestää jonkin aikaa, jos junien painoja lasketaan eikä samanaikaisesti sillalle osuvissa junissa ole molemmissa ylipainoa.

        Mikä firma on toiminut alihakkijan alihankkijana?

        Ja keitä tämä alihankkijan alihankkija on palkannut tähän helppoon valuhommaan? Eivät varmasti ole ymmärtäneet valun pohjan olevan sillan näkyvä ja kyvin valaistu "julkisivu". Montakohan tupakantumppia on piilossa valussa?

        Onkohan edes raudoitusta tarkastettu missään vaiheessa? Ehkä kaikki olivat kesälomilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://yle.fi/a/74-20106192

        Jotenkin tuntuu siltä, että asiantuntijat kyllä tietävät mistä on kysymys, mutteivat uskalla kertoa sitä.

        Selitellään jotain ja toivotaan, että silta kyllä kestää jonkin aikaa, jos junien painoja lasketaan eikä samanaikaisesti sillalle osuvissa junissa ole molemmissa ylipainoa.

        https://yle.fi/a/74-20106335

        Yksi asiantuntija kertoo hiukan faktoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä firma on toiminut alihakkijan alihankkijana?

        Ja keitä tämä alihankkijan alihankkija on palkannut tähän helppoon valuhommaan? Eivät varmasti ole ymmärtäneet valun pohjan olevan sillan näkyvä ja kyvin valaistu "julkisivu". Montakohan tupakantumppia on piilossa valussa?

        Onkohan edes raudoitusta tarkastettu missään vaiheessa? Ehkä kaikki olivat kesälomilla.

        https://www.youtube.com/watch?v=PJPzOVbhvu0

        Videon alussa näytetään sillan rakentamista. Ei ole ollut ihan pikkujuttu.

        Ja koska raskas silta on rakennettu paikoilleen siirrettäväksi, sen suunnittelussa on varmasti ollut mukana parhaat ja kokeneimmat asiantuntijat. Tuollaisessa paksussa yhtenäisessä laatassa on varmasti jo ihan luonnostaan varmuuskertoimia joka suuntaan.

        Pohjan valun yhteydessä osa porukasta taisi yksinkertaisesti olla vain ruoka- tai tupakkatauolla eikä kukaan valvonut mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.youtube.com/watch?v=PJPzOVbhvu0

        Videon alussa näytetään sillan rakentamista. Ei ole ollut ihan pikkujuttu.

        Ja koska raskas silta on rakennettu paikoilleen siirrettäväksi, sen suunnittelussa on varmasti ollut mukana parhaat ja kokeneimmat asiantuntijat. Tuollaisessa paksussa yhtenäisessä laatassa on varmasti jo ihan luonnostaan varmuuskertoimia joka suuntaan.

        Pohjan valun yhteydessä osa porukasta taisi yksinkertaisesti olla vain ruoka- tai tupakkatauolla eikä kukaan valvonut mitään.

        Sillassa on betonia ehkä. 1000 kuutiota. Pelkän pohjankin valamiseen on tarvittu yli sata kuormallista betonia.

        Ei tuollaista isoa yhtenäistä valua suorita mikään alihankkijan alihankkia yksinään yöllä ilman tilaajan valvontaa ja tarkkaa suunnittelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä firma on toiminut alihakkijan alihankkijana?

        Ja keitä tämä alihankkijan alihankkija on palkannut tähän helppoon valuhommaan? Eivät varmasti ole ymmärtäneet valun pohjan olevan sillan näkyvä ja kyvin valaistu "julkisivu". Montakohan tupakantumppia on piilossa valussa?

        Onkohan edes raudoitusta tarkastettu missään vaiheessa? Ehkä kaikki olivat kesälomilla.

        Anfra Oy on ollut alihankkiana, mainostavat vielä hyvää silta osaamistaan......


    • Anonyymi

      >>Miksei Kuopion rautatiesillan pieleen mennyt valu vaikuta mitenkään
      sillan kantavuuteen?>>

      Betonisiltojen rakenteesta ja massasta 60% on terästä. Kyseessä on käytännössä terässilta tässäkin tapauksessa.

      Sillan betonisessa pintamateriaalissa olevat pienet lohkeamat eivät tosiaan vaikuta heikentävästi sillan kantavuuteen. Ne rakenneteräkset tuon sillan ylhäällä pitävät,

      • Anonyymi

        Nyt kyse on betonisillasta eikä mistään terässillasta. Täysin erilaisia rakenteeltaan.

        Montako prosenttia sillan tilavuudesta on terästä? Katso kuvia? Ei raudoitus yksinään mitään kanna.

        Teräs on kallista. Betoni on halpaa. Sillassa ei ole yhtään kantavaa teräspalkkia. Ja kiskotkin ovat vain painolastia.


    • Anonyymi

      Savossa sillan kestäminen on käyttäjän vastuulla. Hyvässä lykyssä se lukee niin ihan sopimuksessa. Jos ei lue, se kyllä jälkeenpäin sinne lisätään.

    • Anonyymi

      Ei ole vibrattu kunnolla. Pikkaisen on jäänyt ilmataskuja. Kuraa päälle ja homma on Buenos.

      • Anonyymi

        Reikien kohdilla selvä sauma. Joo vibraamisessa on säästetty.


    • Anonyymi

      > Montako prosenttia sillan tilavuudesta on terästä? Katso kuvia?

      No eipä betonisista silloista tosiaankaan kuvista päälle päin näy, että paljonko siellä on tukirakenteena paksua harjaterästä sisässä. Kaikissa betonisiksi sanotuissakin silloissa terästä on mukana, on todella suurella osuudella.
      https://stock.adobe.com/fi/search/images?k=rebar+bridge

      > Ei raudoitus yksinään mitään kanna.

      Niin siis tuollaista siltaa kuormittaa kahdenlaiset voimat, puristusvoima ja vetovoima. Betoni sinällään kestää erinomaisesti puristusta, betonipalkki ei mene kasaan. Sen sijaan taivuttavaa vetovoimaa pelkkä betoni ei kestä juuri yhtään, palkki napsahtaa helposti poikki.

      Vasta kun betonirakenteisen sillan sisään upotetaan mittavat harjaterästuet, alkaa silta kestää.

      • Anonyymi

        Melkoista selittelyä ja kiertelyä ja tyypillistä väärien väitteiden peittelyä. Yksi valehtelun muoto.

        Ei sinne betonirakenteen sisään mitään upoteta. Homma tehdään ihan toisin päin. Mieti hetki.


      • Anonyymi

        > Ei sinne betonirakenteen sisään mitään upoteta. Homma
        > tehdään ihan toisin päin. Mieti hetki.

        Sönkötä mitä sänkötät. Betoninvalua ei voi tehdä kuin yhdellä ainoalla tavalla. Kaadetaan betonikuraa muottiin, jossa on betoniraudoitukset olemassa valmiina.

        Noilla Kuopion sillan alapuolen pienillä aukoilla ei ole minkäänlaista vaikutusta sillan kokonaiskantavuuteen. Teräsrunko tuonkin sillan ylhäällä pitää, ja kestävyyden antaa, ihan riippumatta siitä mitä siellä kotonasi asiasta sönkötät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Ei sinne betonirakenteen sisään mitään upoteta. Homma
        > tehdään ihan toisin päin. Mieti hetki.

        Sönkötä mitä sänkötät. Betoninvalua ei voi tehdä kuin yhdellä ainoalla tavalla. Kaadetaan betonikuraa muottiin, jossa on betoniraudoitukset olemassa valmiina.

        Noilla Kuopion sillan alapuolen pienillä aukoilla ei ole minkäänlaista vaikutusta sillan kokonaiskantavuuteen. Teräsrunko tuonkin sillan ylhäällä pitää, ja kestävyyden antaa, ihan riippumatta siitä mitä siellä kotonasi asiasta sönkötät.

        Et ymmärrä luujuuslaskennasta etkä edes teräsbetonista yhtikäs mitään. Olet tyypillinen ammattikoululainen ja ikuinen suunsoittaja ja asioiden tahallinen vääristäjä.

        Ei tuossa sillassa ole enää mitään teräsrunkoa! Se poistettiin heti betonin kuivuttua. Katso kuvia.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tyypillinen virhe valussa.
      Tuollainen massiivinen valu tehdään useammassa vahvuudessa.
      Ensin otetaan pohjalle parikymmentä senttiä tavaraa osan kantta sitten taasen alusta päälle toiset parikymmentä senttiä ja sitten jatketaan pohjaa taasen pikku pätkän.
      Tuota toistetaan niin pitkään että saavutetaan pinta ja edetään eteenpäin että toinen pääty tulee vastaan.
      Kyseisessä sillassa on pettänyt se alimman kerroksen rintuuksen tarkkailu, milloin alkaa jämimään niin paljon että on pakko jatkaa ettei jää valuusaumaa.
      Myös tuo rintuuksen laidan alasvibraaminen on unohdettu ja luotettu että siinähän se tulee vibrattua kun jatketaan, no ei tullut vibrattua kun oli jämähtänyt.

      Minulla oli tapana käydä koittelemassa terästangolla sitä rintuuksen betonia ja jos tuntui että alkaa jämähtää niin vaikka metrin verran uutta tavaraa rintuukseen ja vimbraus käyntiin.
      Valitetavasti aika harva työnjohto tajuaa käytännön työstä mitään, itse olen perustason duunari ja olen ohittanut työnjohdon muutamia kertoja ja ottanut komennon jotta valu pelastetaan, on muuten tullut kehuja noista tapauksista ja myös kyseisten kohteiden työnjohdolta.
      Nykyduunari vain tekee eikä ajattele.

      • Anonyymi

        Eikös tuon betonin sisällä ole järeät I-palkit? Aivan kuten siinä vanhassa sillassakin oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuon betonin sisällä ole järeät I-palkit? Aivan kuten siinä vanhassa sillassakin oli.

        Juu palkit valetaan myös tuollalailla kerroksissa ja huolehditaan että rintuukset pysyy tuoreena.


    • Anonyymi

      kyseisen valajan ( alihankkian Anfra Oyn) työntekijänä kun olin vielä hetki sitten niin voin kertoa että firman sisäinen info on että ei todellakaan aijota korvata yhtään mitään.

      • Anonyymi

        Olin valvojana parvekeremontissa, saman asian tiimoilta, Isännöitsijän ja urakoitsijan vastaus pinnassa pilkottaviin ruostuneisiin harjateräksiin, oli tämä. NE MAALATAAN SAMALLA RPOKSILLA, MILLÄ VINKAN SIIVET.

        Pikkujouluisssa näin vielä betonikerrosten paksuuden kasvattamista vastustanutta urakoitsijaa, hän kerjäsi markkaa oluttuoppiin.


    • Anonyymi

      Kantavana rakenteena on teräspalkit aivan alimpana. Järeät I-palkit.
      Silta ei ole varsinainen teräsbetonisilta vaikka siinä betonia onkin terästen välissä.

      • Anonyymi

        MISSÄ SIINÄ ON TERÄSPALKIT, MISTÄ TUO KUVITELMA.


    • Anonyymi

      Hölmölän siltaan olisi pitänyt laittaa pystyyn teräspalkit, lentävä kalakukko olisi vienyt ainoastaan läänin vankilaan pykmestareita.

    • Anonyymi

      Jos tavara on liian jäykkää ja raudoitus liian tiheää, ei se mene jokaiseen koloon rakennelmassa. Näin voi jäädä koloja rakenteeseen.

      • Anonyymi

        Ei tietenkään tavaran pidä olla sellaista kuraa joka valuu pienimmistä raoista ulos. Sellaista sopivan notkeaa sen pitäisi olla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään tavaran pidä olla sellaista kuraa joka valuu pienimmistä raoista ulos. Sellaista sopivan notkeaa sen pitäisi olla

        Näin otaksun. Toisaalta mikä minä olen ammattimiehiä neuvomaan?


    • Anonyymi

      Schindlerin listassa on kuuluisa kohtaus, ehkä nykyihmiset ovat vain liian pehmytpäisiä.

    • Anonyymi

      Noin lyjyt sillan kansi olisi pitänyt valaa esijännitettyjen TEHDASVALMISTEISTEN betonipalkkien päälle. Hölmölässä joku ana mättää, suomalaiset eivät ole ehkä mieleltään kovin terveitä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5721
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2562
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      240
      1562
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1343
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1087
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      861
    7. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      847
    8. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      64
      843
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      71
      762
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      731
    Aihe