Mitä on branhamilaisuus?

Anonyymi-ap

Törmäsin tietoon että hän oli helluntailainen. Oliko hengellinen helluntailainen?

15

284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Paransi sairaita ja herätti kuolleita.

    • Anonyymi

      Ei ollut helluntailaisen. Ei ollut kristitty.

    • Anonyymi

      Jukka Rokka tunsi tapauksen. Branhami oli hellari.

    • Anonyymi

      En tunne asiaa paremmin, mutta kuullut muinaishellareilta, että Branham piti suurtilaisuuksia Helsingissä, muist. Stadikalla, joskus 1950-luvulla ja sai aikaan jonkinlaisen herätyksenkin, mutta Suomen Helluntaiherätys nimesi hänet lopulta harhaopettajaksi.

      Hänellä oli jonkin aikaa kannattajia jossain seurakunnassa, mahd. Hgin Siionissa. Branhamilaisuus katosi lopulta.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Luin tuon wiki- tekstin,

        En tiedä, voiko Branhamia sanoa harhaopettajaksi, noin kristinuskon virallisen opin näkökulmasta, kylläk7n. Hänllä oli mm. jonkinlainen puoli-areiolainen näkemys Jumalasta.

        Eli nimenomainen kristinuskoinen Branham ei ollut. Ei myöskään samaa helluntaijoukkoa Suomen Helluntaiherätyksen kanssa, eli ei ollut nimenomainen "helluntailainenkaan".

        Hänet oppeineen kai voisi nimetä ihan omaksi, kristinuskon ulkopuoliseksi uskontokunnakseen, kuten jt:t, adventistit, mormonit, myös monet nyky-helluntailaiset.

        Näinhän Branham itsekin sanoi ja opetti.

        Nyky-helluntailaisuudesta en tiedä mitä se on / mitä te olette, mutta jos muistelen vielä n. 30 vuoden takaista helluntailaisuutta, niin huomaan paljon yhteisiä näkemyksiä myös branhamilaisuuteen. Jotain tuon ukon puheista jäi siis elämään myös Suomen Helkuntaiherätyksen sisälle.

        Kunnes Helluntaiherätys kuoli. Helluntaikirkko suoritti herätyksen murhan. Kuten juutalaiset Jeesuksen kohdalla.

        Tuo kirkkokunta onkin sittemmin löytänyt suorastaan sisarpuljukseen nimenomaan tuon antikristillisen, talmudistisen ja kabbalistisen juutalaisuuden (satanismin) ja opettaa sen oppeja muka "raamatullisena juutalaisuutena". Se ole mitään raamatullisuutta. Jo Jeesus sanoi tämän! Ja kävi, niinku kävi.

        Branhamilaisuuskin, joskin on osin pielessä, sekin, on raamatullisempaa oppia kuin nykysuomalainen / -maailmallinen "helluntailaisuus".

        Hänellä oli kyllä muutoin monia hyviä ja vahvoja, raamatullisia näkemyksiä ja tulkintoja, joihin en osaa äkkiseltään sanoa enempää.


    • Anonyymi

      Käärmeensiemenoppi oli yksi suurin harhaoppi, joka erotti hänet helluntailaisista.

      • Anonyymi

        Juu, tosiaankin! Eihän tuollaiseen näkemykseen ole mitään, ainakaan Raamatusta löytyviä perusteita.


    • Anonyymi

      Vanha totuus on, että
      ensin tulee herätys
      sitten siitä muodostuu liike
      ja seurakunta
      sekä lopulta kirkko.
      Silloin se on yhtynyt maailmaan eli on osa maailmanlaajuista porttokirkkoa.

    • Anonyymi

      Amtan on Branham!

    • Anonyymi

      Mitä tarkoitat "Amtanilla"?

    • Anonyymi

      Kun Branhamilta kysyttiin, onko se Jeesus, joka parantaa niitä sairaita hänen kokouksessaan, hän vastasi:"Jeesuksella ei ole mitään tekemistä niiden kanssa. Se on minun enkelini, joka ne parantaa.".

    • Anonyymi

      Se nyt on kuitenkin selvää, että Branham oli helluntailainen, vaikka myöhemmässä vaiheessa erosikin siitä.

      • Anonyymi

        No joo, samaa, maailman nk. "helluntai-liikettä", eli näitä nk. "karismaattisia" liikkeitä, vaikkei opillisesti nimenomaan Suomen Helluntaiherätykseen kuuluva. Aikoinaan vain Suomen Helluntaiherätyksen joukkoa kutsuttiin "helluntailaisiksi", muut olivat muuta.

        Itse edelleenkin tarkoitan "helluntailaisilla" VAIN tuota alkuperäistä Suomen Helluntaiherätys-joukkoa. Opillisesti muut sittemmin syntyneet puljut ovat sitten kukin omansa.

        Esim. Helluntaikirkko ei ole helluntailaisuutta, vaan täysin keksitty ja talousrikoksille perustettu, Jumalan koko Pyhää Kolminaisuutta ja etenkin Pyhää Henkeä pilkkaava huijaus-uskonto, eikä siihen kuuluva ja sitä tunnustava voi pelastua. Näistä käytän epämääräisempiä, heihin sopivampia hurlum-hei-ja-hellurei -nimityksiä.

        Sama koskee monia muitakin uuspuljuja, joissa ei Itse Jumalan Pyhä Henki vaikuta, vaan huijarimiesten ja -naisten oma Lihan henki, jopa demonit. Ne eivät ole minkäänlaisia, edes kymmenosa-aitoja helluntaipuljuja.

        Täällä kirjoittaa vain muutama, hengessään aidosti vanhanajan helluntaiherätysläinen.


    • Anonyymi

      Lähellä helluntaipuljua on siis myös One Way hellurei lahko.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe