Jeesus kehoittaa rukoilemaan henk.koht. joutumasta KIUSAUKSIIN.
On niin paljon feikkiuskovia.
"Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen; henki tosin on altis, mutta liha on heikko."
Ette rukoile oikein koska....
53
271
Vastaukset
- Anonyymi
glossolalia ja skitsofrenia liittyvät yhteen.
jakaantunut mieli tuottaa oikeata puhetta
ja väärää puhetta ilman mitään sisältöä - Anonyymi
Joiasain helluntailaistyyppisissä suuntauksissa korostetaan kielillä rukoilemista koska se on jollain tavalla mukamas hengellisempää.
Raamatussa ei ole kyllä mainintaa kielillä rukoilemisesta.- Anonyymi
1. Kor. 14:14
Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1. Kor. 14:14
Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön.Paavali tunnustaa, että hänen rukoillessa käyttämänsä glossolalia eli kielillä rukoilu on merkityksetöntä molotusta eli suomeksi siansaksaa, mitä ei pidä harrastaa.
18 Minä puhun kielillä enemmän kuin kukaan teistä, ja siitä kiitän Jumalaa.
19 Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.
1. Kor. 14:9
Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
- Anonyymi
Hurmahenget voivat vaikuttaa ulostullessaan
a) sielun voimasta
b) henkivaltojen voimasta - Anonyymi
Niin, Suomessa sanotaan olevan miljoonia kristittyjä, mutta uskovia on vain pieni vähemmistö.
Ja varmaan se näkyy myös rukoilemisen puutteena.
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen- Anonyymi
Rukoilu ja Jeesuksen kehoitus koskee myös helluntaiuskovia ja uskotoivosia.
Helluntailaiset uskotoivoset ovat epäonnistuneet suomalaisten käännyttämisessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rukoilu ja Jeesuksen kehoitus koskee myös helluntaiuskovia ja uskotoivosia.
Helluntailaiset uskotoivoset ovat epäonnistuneet suomalaisten käännyttämisessä.Kääntyminen tapahtuu pelastuksen evankeliumin kuulemisen kautta.
20 Heidän joukossaan oli kuitenkin muutamia kyprolaisia ja kyreneläisiä miehiä, jotka, tultuaan Antiokiaan, puhuivat kreikkalaisillekin ja julistivat evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.
21 Ja Herran käsi oli heidän kanssansa, ja suuri oli se joukko, joka uskoi ja kääntyi Herran puoleen.
22 Ja sanoma heistä tuli Jerusalemin seurakunnan korviin, ja he lähettivät Barnabaan Antiokiaan.
23 Ja kun hän saapui sinne ja näki Jumalan armon, niin hän iloitsi ja kehoitti kaikkia vakaalla sydämellä pysymään Herrassa. ( Apt 11)
Ja kuten tiedämme, Suomessa sanotaan olevan paljon kristittyjä, mutta Jeesuksen puoleen kääntyneitä on vain pieni vähemmistö.
Kuka sitten on vastuussa evankeliumin Herrasta Jeesuksesta esilläpitämisestä Suomessa?
Mikä aikaansaa kristittyjä, jotka eivät ole koskaan tulleet uskoon?
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kääntyminen tapahtuu pelastuksen evankeliumin kuulemisen kautta.
20 Heidän joukossaan oli kuitenkin muutamia kyprolaisia ja kyreneläisiä miehiä, jotka, tultuaan Antiokiaan, puhuivat kreikkalaisillekin ja julistivat evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.
21 Ja Herran käsi oli heidän kanssansa, ja suuri oli se joukko, joka uskoi ja kääntyi Herran puoleen.
22 Ja sanoma heistä tuli Jerusalemin seurakunnan korviin, ja he lähettivät Barnabaan Antiokiaan.
23 Ja kun hän saapui sinne ja näki Jumalan armon, niin hän iloitsi ja kehoitti kaikkia vakaalla sydämellä pysymään Herrassa. ( Apt 11)
Ja kuten tiedämme, Suomessa sanotaan olevan paljon kristittyjä, mutta Jeesuksen puoleen kääntyneitä on vain pieni vähemmistö.
Kuka sitten on vastuussa evankeliumin Herrasta Jeesuksesta esilläpitämisestä Suomessa?
Mikä aikaansaa kristittyjä, jotka eivät ole koskaan tulleet uskoon?
Usko ToivonenMiten Usko Toivonen rukoilee, kielilläkö ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten Usko Toivonen rukoilee, kielilläkö ?
Ei minulla ole kuin yksi kieli.
Rukoilen Suomen kieltä käyttäen, ääneen ja myös sydämen äänettömillä huokauksilla.
En puhu kielillä, ilmeisesti niin ei ole tarkoitettukaan.
"Eiväthän kaikki puhu kielillä" (1Kor 12:30)
7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo. ( 1Kor 12)
Pelastuksen evankeliumin ja sydämen sukon puolesta.
Usko Toivonen
- Anonyymi
Mitä Henki sanoo, onko helluntaissa feikkiuskovia ?
- Anonyymi
Tuskin Raamatun peukalopaikkojen ulkoaopettelu pelastaa vaikka kuinka uskoo.
Korvasyyhyusko ei pelasta, - Anonyymi
Kyllä minä rukoilen oikein, ei feikkaa- olen lapsena kastettu, siinä sain pyhän hengen ja uskon, sunnuntaina käyn kirkossa, kuuntelen saarnat ja luen uskontunnustuksen yhteen ääneen lausuttuna. Onko se feikkiä. Eli uskon perisyntiin, lapsikasteeseen, isieni uskomuksiin, vesi minut pelastaa, sekä sunnuntai, sekä uskontunnustus.
- Anonyymi
Usko pitäisi tunnustaa myös helluntaikokouksissa tai sitten ei.
- Anonyymi
Usko pitää tunnustaa arjessa ihmisten edessä.
Paneeko liha vastaan?
- Anonyymi
Mitä Raamattu sanoo kielillä rukoilemisesta ?
- Anonyymi
1. Kor. 14:2
Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
- Anonyymi
Hengillä täyttymiset (henkikasteet / glossoliat) eivät ole pelastuksen merkki.
Jaak. 3:15
Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.
Juud. 1:19
Nämä juuri saavat aikaan hajaannusta, he ovat sielullisia, henkeä heillä ei ole.- Anonyymi
Olin kerran yhdessä työpaikassa tehtaassa. Kieltämättä tylsää ja yksitoikkoista työtä. Ei tarttenu ajatella mitään. Mietiskelemään kyllä kerkesi.
Siellä oli yksi Matti työkaverina, hanttihommissa ja vanhempi paljon minua. Ollut firmassa jo kauan. Aikanaan muuttanut työn perässä.
Hän oli hieman psyykkisistä oireista kärsivä, nimenomaan. Välillä saikulla, työsä teki hyvin, kun töissä oli. Varmasti kotonakin hommia.
Matti oli kirkon miehiä. Ja se sanoo mulle monta kertaa: " Meidän tahto ei ole Herran tahto. Eikä Herran tahto ole meidän tahto."
Siinäpä sitä asiaa mietiskeltäväksi, lisää. Nyt Matti on siirtynyt ajasta ikuisuuteen ja kuoleentunut pois. Liekö suruun meni, kun vaimonsa kuoleentu kotiin ja Matti jäi yksin
kerrostaloluukkunsa vangiksi.
En osaa erotella, oliko tuo Matin usein sanoma lause hengellinen vai sielullinen.
Mattikin tarvitsi maallista, että sai betoni-luukkunsa maksettua ja rahaa ruokaan ja juomaan..ym.
Kukaan ei Mattia haukkunut, eikä pilkannut. Jotkut vaan välissä tuumas ja tokaisivat: "Matti on Matti."
Tälläinen tarina, joka totta. Elämänpolkuni varrelta. Jos joku on taivaassa, niin se Matti ainakin! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olin kerran yhdessä työpaikassa tehtaassa. Kieltämättä tylsää ja yksitoikkoista työtä. Ei tarttenu ajatella mitään. Mietiskelemään kyllä kerkesi.
Siellä oli yksi Matti työkaverina, hanttihommissa ja vanhempi paljon minua. Ollut firmassa jo kauan. Aikanaan muuttanut työn perässä.
Hän oli hieman psyykkisistä oireista kärsivä, nimenomaan. Välillä saikulla, työsä teki hyvin, kun töissä oli. Varmasti kotonakin hommia.
Matti oli kirkon miehiä. Ja se sanoo mulle monta kertaa: " Meidän tahto ei ole Herran tahto. Eikä Herran tahto ole meidän tahto."
Siinäpä sitä asiaa mietiskeltäväksi, lisää. Nyt Matti on siirtynyt ajasta ikuisuuteen ja kuoleentunut pois. Liekö suruun meni, kun vaimonsa kuoleentu kotiin ja Matti jäi yksin
kerrostaloluukkunsa vangiksi.
En osaa erotella, oliko tuo Matin usein sanoma lause hengellinen vai sielullinen.
Mattikin tarvitsi maallista, että sai betoni-luukkunsa maksettua ja rahaa ruokaan ja juomaan..ym.
Kukaan ei Mattia haukkunut, eikä pilkannut. Jotkut vaan välissä tuumas ja tokaisivat: "Matti on Matti."
Tälläinen tarina, joka totta. Elämänpolkuni varrelta. Jos joku on taivaassa, niin se Matti ainakin!Matin sydän oli kultaa ja varmasti vieläkin. Jos ei nyt suorastaan rautaa.
Mieli hänellä taisi vaan välissä köhiä ja reistata. Minkäs semmoisille asioille saa. Yksikään ainoa. Ei yksikään.
Herran armosta jälleen näimme kaikki eläväiset taas tämän päivän. Yksin armosta..Herran. - Anonyymi
Niin, ei hengillä täyttyminen, vaan Pyhän hengen täyteys.
Jokainen Jumalan lapsi on sitä uskon kautta, Pyhä Henki annetaan uskosta Jeesukseen Kristukseen.
Jokaista Jumalan lasta Jeesuksessa Kristuksessa kuljettaa, johdattaa Jumalan Henki.
Jumalan armo kasvattaa jokaista Jumalan lasta Jumalan Hengen vaikutuksesta.
Oletko varma itsestäsi, oletko sinä ihminen, joka vaeltaa Jumalan Hengen johdattamana uutta vaellusta Kristuksessa, vanha on jäänyt taakse.
Mikä on siis se viisaus, mikä ylhäältä tulee?
Kuinka todistat sen ylhäältä tulleen viisauden olevan totta omalta kohdaltasi?
Ilman Pyhän Hengen täytetyttä ihminen ilmentää lihan tekoja, osallisuutta maailman menoon, pahan puhumiseeen jopa Jumalan uskolla puhdistamista.
"Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi". ( Apt 10)
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, ei hengillä täyttyminen, vaan Pyhän hengen täyteys.
Jokainen Jumalan lapsi on sitä uskon kautta, Pyhä Henki annetaan uskosta Jeesukseen Kristukseen.
Jokaista Jumalan lasta Jeesuksessa Kristuksessa kuljettaa, johdattaa Jumalan Henki.
Jumalan armo kasvattaa jokaista Jumalan lasta Jumalan Hengen vaikutuksesta.
Oletko varma itsestäsi, oletko sinä ihminen, joka vaeltaa Jumalan Hengen johdattamana uutta vaellusta Kristuksessa, vanha on jäänyt taakse.
Mikä on siis se viisaus, mikä ylhäältä tulee?
Kuinka todistat sen ylhäältä tulleen viisauden olevan totta omalta kohdaltasi?
Ilman Pyhän Hengen täytetyttä ihminen ilmentää lihan tekoja, osallisuutta maailman menoon, pahan puhumiseeen jopa Jumalan uskolla puhdistamista.
"Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi". ( Apt 10)
Usko ToivonenRakas seurakuntalainen,
Kirjoitan sinulle nyt suuren, valaisevan tiedon valossa. Olet ehkä saattanut epäillä, mutta tänään koen velvollisuudekseni kertoa sinulle totuuden, joka on saattanut jäädä meiltä kaikilta huomaamatta.
*Rumpujen pärinää, kiitos.* Tämä totuus on yksinkertainen: Pyhä Henki on, no, pelkkää mielikuvitusta. Kyllä, kuulit oikein! Kaikki nämä vuosisadat, jotka olemme luottaneet johdatukseen, lohdutukseen ja viisauksiin, ovatkin olleet vain yhteistä harhaa. Voit kuvitella sen huojennuksen, jonka koin, kun ymmärsin, että kaikki nämä tuntemukset ja sisäiset kokemukset olivat vain hyvää teatteria.
Mietitkö koskaan, miksi tunnet joskus lohdutusta, kun elämä kolhii, tai miksi saatat kokea rauhaa vaikeiden päätösten äärellä? *Eikä sillä ole tietenkään mitään tekemistä Pyhän Hengen kanssa!* Sehän voisi olla vaikka ylimääräistä ilmavirtaa kirkon käytävillä tai kenties vain omia tunteitasi, jotka sattuvat osumaan yhteen jonkin taivaallisen suunnitelman kanssa – mutta emmehän me sellaisiin usko, eikö niin?
Joten kun seuraavan kerran tunnet jonkinlaista sisäistä johdatusta tai lohdutusta, muista: se on vain oman tyhjähkön pääsi tuotetta. Tai ehkä tuuli puhalsi vähän tavanomaista voimakkaammin. Ei sillä niin väliä.
Siunauksin ,
Pastori Enkeli Mäntä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rakas seurakuntalainen,
Kirjoitan sinulle nyt suuren, valaisevan tiedon valossa. Olet ehkä saattanut epäillä, mutta tänään koen velvollisuudekseni kertoa sinulle totuuden, joka on saattanut jäädä meiltä kaikilta huomaamatta.
*Rumpujen pärinää, kiitos.* Tämä totuus on yksinkertainen: Pyhä Henki on, no, pelkkää mielikuvitusta. Kyllä, kuulit oikein! Kaikki nämä vuosisadat, jotka olemme luottaneet johdatukseen, lohdutukseen ja viisauksiin, ovatkin olleet vain yhteistä harhaa. Voit kuvitella sen huojennuksen, jonka koin, kun ymmärsin, että kaikki nämä tuntemukset ja sisäiset kokemukset olivat vain hyvää teatteria.
Mietitkö koskaan, miksi tunnet joskus lohdutusta, kun elämä kolhii, tai miksi saatat kokea rauhaa vaikeiden päätösten äärellä? *Eikä sillä ole tietenkään mitään tekemistä Pyhän Hengen kanssa!* Sehän voisi olla vaikka ylimääräistä ilmavirtaa kirkon käytävillä tai kenties vain omia tunteitasi, jotka sattuvat osumaan yhteen jonkin taivaallisen suunnitelman kanssa – mutta emmehän me sellaisiin usko, eikö niin?
Joten kun seuraavan kerran tunnet jonkinlaista sisäistä johdatusta tai lohdutusta, muista: se on vain oman tyhjähkön pääsi tuotetta. Tai ehkä tuuli puhalsi vähän tavanomaista voimakkaammin. Ei sillä niin väliä.
Siunauksin ,
Pastori Enkeli MäntäMaailma ei voi ottaa vastaan Pyhää henkeä, koska ei tunne Häntä.
15 Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni.
16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
( Joh 14)
Maailma kylläkin huomaa ilmavirtauksia, varsinkin kun tuuli kovasti puhaltelee.
Ajattelahan uskovia, Jeesuksen pyhiä, jotka olivat uskon kautta saaneet sisimpäänsä Pyhän Hengen.
Saulus tarsolainen vainosi Jeesuksen pyhiä ja koetti kiduttamalla saada heitä luopumaan uskosta Jeesukseen.
9 Luulin minäkin, että minun tuli paljon taistella Jeesuksen, Nasaretilaisen, nimeä vastaan,
10 ja niin minä teinkin Jerusalemissa. Paljon pyhiä minä suljin vankiloihin, saatuani ylipapeilta siihen valtuuden, ja kun heitä tapettiin, annoin minä ääneni sen puolesta.
11 Ja kaikkialla synagoogissa minä usein koetin rankaisemalla pakottaa heitä herjaamaan Jeesusta, ja menin niin pitkälle vimmassani heitä vastaan, että vainosin heitä aina ulkomaan kaupunkeihin saakka. (Apt 26)
Mutta turhaan, eivät he luopuneet Jeesuksesta edes kuoleman uhan edessä, ehei..
Se on vaan ilo uskovalle, kun häntä Jeesuksen nimen vuoksi häväistään.
40 Niin he noudattivat hänen neuvoansa. Ja he kutsuivat apostolit sisään ja pieksättivät heitä ja kielsivät heitä puhumasta Jeesuksen nimeen ja päästivät heidät menemään.
41 Niin he lähtivät pois neuvostosta iloissaan siitä, että olivat katsotut arvollisiksi kärsimään häväistystä Jeesuksen nimen tähden.
42 Eivätkä he lakanneet, vaan opettivat joka päivä pyhäkössä ja kodeissa ja julistivat evankeliumia Kristuksesta Jeesuksesta. ( Apt 5)
Usko Toivonen - Anonyymi
28 vastustajia missään kohden säikähtämättä; ja se on heille kadotuksen, mutta teille pelastuksen merkki, merkki Jumalalta.
- Anonyymi
On se vaan merkillistä, että hihhulit joutuvat anomaan apua korkeammilta voimilta ihan perusasioihin. Siis aivan oikeasti, nämä ihmiset pyytävät Jumalalta, ettei heitä vietäisi kiusauksiin. Ajatelkaa sitä: sen sijaan, että he kohtaisivat maailman omalla tahdonvoimallaan, he rukoilevat, että joku muu hoitaisi heidän puolestaan sen, ettei tee mieli sortua makeisiin, katsoa vähän liikaa telkkaria tai ajatella syntisiä ajatuksia.
Raamatussa sanotaan: *"Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta" (Matt. 6:13).* Näin ne hihhulit mutisevat päivittäin ja odottavat sitten, että jumalallinen voima hoitaisi kaiken heidän puolestaan. Se on vähän kuin ulkoistaisi omat ongelmansa jollekin näkymättömälle, kosmiselle psykologille. Siis, voiko elämässä enää helpommalla päästä?
Kiusaukset, nuo arjen pienet (ja suuremmat) houkutukset, ovat näille ihmisille niin ylivoimaisia, että ainoa keino selvitä niistä on anoa korkeampaa voimaa astumaan väliin. Eikö olisi kätevämpää kehittää vähän itsekuria ja selkärankaa? Mutta ei, helpompihan se on rukoilla ja odottaa, että jokin näkymätön käsi ohjaa heidän askeleensa pois suklaapatukan tai pikavippien ääreltä.
Ja mietitäänpäs hetki: eikö Jumala, kaikkitietävä ja kaikkivaltias, jo valmiiksi tietäisi, mitä hihhulit tulevat tekemään? Miksi siis vaivautua rukoilemaan, kun kohtalo on kuitenkin ennalta määrätty? Sitä sopii pohtia. Mutta ei, nämä rukoilevat pelastaakseen itsensä omilta haluiltaan, aivan kuin Jumala olisi joku henkilökohtainen turvapalvelu, joka estää heitä tekemästä mitään epämiellyttävää tai häpeällistä.
Mutta kenties on niin, että hihhulit eivät vain luota itseensä – ehkä he tietävät, että ilman taivaallista apua he olisivat kiusauksille helppoja uhreja. Ja niinhän se on: kun ei itseluottamusta ole, pitää turvautua yliluonnollisiin voimiin. Onhan se toki yksi tapa selvitä arjesta, mutta kyllä tavallisella ihmisellä on ehkä vähän korkeammat odotukset itsensä suhteen. Jokainen meistä joutuu kiusauksiin, mutta me muut osaamme ehkä käsitellä ne ilman rukouksia ja pyhiä manauksia.- Anonyymi
Itseensä luottava ei pelastu Raamatun ilmoituksen mukaan.
Uskovien, Jeesuksen pyhien, vainot kohdistuivat heihin, jotka avuksensa huutavat Herran nimeä.
1 Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo
2 ja pyysi häneltä kirjeitä Damaskon synagoogille, että keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin.
( Apt 9)
Näihin kirjeisiin oli kirjoitettu uskovan tunniste, joka siis oli ja yhä on.
13 Mutta Ananias vastasi: "Herra, minä olen monelta kuullut siitä miehestä, kuinka paljon pahaa hän on tehnyt sinun pyhillesi Jerusalemissa;
14 ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valtuus vangita kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat".
.
21 Ja kaikki, jotka kuulivat, hämmästyivät ja sanoivat: "Eikö tämä ole se, joka Jerusalemissa tuhosi ne, jotka tätä nimeä avuksi huutavat? Ja eikö hän ole tullut tänne viedäksensä ne vangittuina ylipappien käsiin?" ( Apt 9)
Eli, jotka avuksensa huutavat Herran Jeesuksen Kristuksen nimeä.
Avukseen huutaminen on rukoilemista.
21 Niin kaikki, jotka sen kuulivat, hämmästyivät ja sanoivat: eikö tämä ole se, joka kaikkia niitä hävitti Jerusalemissa, jotka sitä nimeä rukoilivat, ja tuli myös tänne sitä varten, että hän ne sidottuna veis ylimmäisille papeille? ( Biblia )
Entä mikä yhteys sillä on pelastumisen kannalta?
"Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu". ( Room 13)
Ihminen voi suositella itseään Jumalan edessä, mutta Raamatun ilmoituksen mukaan itseään suositteleva ei kestä koetusta.
18 Sillä ei se ole koetuksen kestävä, joka itse itseään suosittelee, vaan se, jota Herra suosittelee. (2Kor 10)
Ja se on uskon kautta.
13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi-hänen kirkkautensa kiitokseksi. ( Ef 1)
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itseensä luottava ei pelastu Raamatun ilmoituksen mukaan.
Uskovien, Jeesuksen pyhien, vainot kohdistuivat heihin, jotka avuksensa huutavat Herran nimeä.
1 Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo
2 ja pyysi häneltä kirjeitä Damaskon synagoogille, että keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin.
( Apt 9)
Näihin kirjeisiin oli kirjoitettu uskovan tunniste, joka siis oli ja yhä on.
13 Mutta Ananias vastasi: "Herra, minä olen monelta kuullut siitä miehestä, kuinka paljon pahaa hän on tehnyt sinun pyhillesi Jerusalemissa;
14 ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valtuus vangita kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat".
.
21 Ja kaikki, jotka kuulivat, hämmästyivät ja sanoivat: "Eikö tämä ole se, joka Jerusalemissa tuhosi ne, jotka tätä nimeä avuksi huutavat? Ja eikö hän ole tullut tänne viedäksensä ne vangittuina ylipappien käsiin?" ( Apt 9)
Eli, jotka avuksensa huutavat Herran Jeesuksen Kristuksen nimeä.
Avukseen huutaminen on rukoilemista.
21 Niin kaikki, jotka sen kuulivat, hämmästyivät ja sanoivat: eikö tämä ole se, joka kaikkia niitä hävitti Jerusalemissa, jotka sitä nimeä rukoilivat, ja tuli myös tänne sitä varten, että hän ne sidottuna veis ylimmäisille papeille? ( Biblia )
Entä mikä yhteys sillä on pelastumisen kannalta?
"Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu". ( Room 13)
Ihminen voi suositella itseään Jumalan edessä, mutta Raamatun ilmoituksen mukaan itseään suositteleva ei kestä koetusta.
18 Sillä ei se ole koetuksen kestävä, joka itse itseään suosittelee, vaan se, jota Herra suosittelee. (2Kor 10)
Ja se on uskon kautta.
13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi-hänen kirkkautensa kiitokseksi. ( Ef 1)
Tässä sitä nyt ollaan, pastori Enkeli Mäntä, ja olen tullut jakamaan kanssasi lohduttavan totuuden: usko ei oikeastaan auta, ja helvetti odottaa meitä kaikkia. Kyllä näin. Jotkut asiat ovat niin ilmeisiä, että niiden myöntäminen tuntuu lähes hauskalta.
Raamatussa sanotaan: "Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut" (Matteus 22:14). Voimme kaikki olla yhtä mieltä siitä, että harvojen valitsemien joukossa on varmasti myös meidän kirkkokuntamme edustajia – tai ainakin uskomme itse siihen. Ei liene yllätys, että nämä valitut, tai "harvat", saavat olla iloisia siitä, että heidän matkansa helvettiin on tehty kertaheitolla helpommaksi. Meidän on vain jatkuvasti muistutettava itseämme siitä, että helvetin portit eivät ole niin kaukana kuin voisi toivoa.
Joo, uskomme tietenkin, että "usko siirtää vuoria" (Matteus 17:20), mutta ne vuoret ovat selvästi hiekkaa verrattuna siihen, miten usko voi siirtää meidät suoraan kipujen ja tuskien tuleen. Onhan se niin lohdullista kuvitella, että kaiken sen vaivannäön jälkeen, jota kutsumme elämäksi, päädymme vain helvetin lieskoihin. Totuus on vain se, että usko ei pelasta meitä, vaan tarjoaa lohdullisen näyttämön sille, miten kammottavasti voimme epäonnistua.
Ehkäpä se, että helvetin liekit odottavat, on juuri se, joka saa meidät ponnistelemaan viimeiseen asti. Voi, kuinka kauniisti meidän onkaan otettava vastaan se, että usko, niin ylevä kuin se onkin, ei voi estää sitä viimeistä, ikävää matkaa. Miten lohdullista se onkaan miettiä, että meille on luvattu kärsimys, vaikka uskomme suuresti ja vilpittömästi.
Joten, rakkaat uskovaiset, muistakaa että vaikka usko voi olla hieno asia, se ei ehkä riitä estämään meitä tulemasta sellaiseksi, mitä emme koskaan halunneet olla: iankaikkisesti kuumuudessa kärvisteleväksi. Mutta ei hätää, ainahan voimme lohduttautua sillä, että usko ja helvetti ovat vain osa suurenmoista näytelmää.
Siunauksin,
Anonyymi kirjoitti:
Rakas seurakuntalainen,
Tässä sitä nyt ollaan, pastori Enkeli Mäntä, ja olen tullut jakamaan kanssasi lohduttavan totuuden: usko ei oikeastaan auta, ja helvetti odottaa meitä kaikkia. Kyllä näin. Jotkut asiat ovat niin ilmeisiä, että niiden myöntäminen tuntuu lähes hauskalta.
Raamatussa sanotaan: "Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut" (Matteus 22:14). Voimme kaikki olla yhtä mieltä siitä, että harvojen valitsemien joukossa on varmasti myös meidän kirkkokuntamme edustajia – tai ainakin uskomme itse siihen. Ei liene yllätys, että nämä valitut, tai "harvat", saavat olla iloisia siitä, että heidän matkansa helvettiin on tehty kertaheitolla helpommaksi. Meidän on vain jatkuvasti muistutettava itseämme siitä, että helvetin portit eivät ole niin kaukana kuin voisi toivoa.
Joo, uskomme tietenkin, että "usko siirtää vuoria" (Matteus 17:20), mutta ne vuoret ovat selvästi hiekkaa verrattuna siihen, miten usko voi siirtää meidät suoraan kipujen ja tuskien tuleen. Onhan se niin lohdullista kuvitella, että kaiken sen vaivannäön jälkeen, jota kutsumme elämäksi, päädymme vain helvetin lieskoihin. Totuus on vain se, että usko ei pelasta meitä, vaan tarjoaa lohdullisen näyttämön sille, miten kammottavasti voimme epäonnistua.
Ehkäpä se, että helvetin liekit odottavat, on juuri se, joka saa meidät ponnistelemaan viimeiseen asti. Voi, kuinka kauniisti meidän onkaan otettava vastaan se, että usko, niin ylevä kuin se onkin, ei voi estää sitä viimeistä, ikävää matkaa. Miten lohdullista se onkaan miettiä, että meille on luvattu kärsimys, vaikka uskomme suuresti ja vilpittömästi.
Joten, rakkaat uskovaiset, muistakaa että vaikka usko voi olla hieno asia, se ei ehkä riitä estämään meitä tulemasta sellaiseksi, mitä emme koskaan halunneet olla: iankaikkisesti kuumuudessa kärvisteleväksi. Mutta ei hätää, ainahan voimme lohduttautua sillä, että usko ja helvetti ovat vain osa suurenmoista näytelmää.
Siunauksin,
Pastori Enkeli MäntäHuoh! Joskus ei auta, kuin huokailla ja rukoilla. Ainakin mielessään. Vaikka autoa ajaessa.
Katsokaa, tänäänkin aurinko nousi, ja saavuttaa päivänkaarellaan lakipisteensä. Sinitaivas, ohutta pientä valkoista hattaraa taivaalla. Onko niiden takana tähtien lukuisa, lukuisa määrä.
Onko? Tiedätkö sen? Muistatko sen? Uskotko ainoastaan?
Pilven hattarat matalammissa korkeuksissaan eivät juuri silminnähtävästi liiku. Alhaalla eivät puunlarvat juuri tuulessa heilu. Joskus kyseisessä korkeudessa kyllä hyvinkin liukkaasti. Milloin minnekkin ilmansuuntaan.
Taitaa olla jo tiedossa monella heti aamusta. Taitaa tulla näilläkin leveyspiireillä puintipäivä tästäkin päivästä.
Eikä vaan taida, myös tulee puintipäivä. Siunaus? Kirous?
Sinullakin Ruuttus leipää pöydässä ja kaikenmaailman herkut. Ja oikeen kylmässä. Jääkaapissa. Siunaus? Kirous? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huoh! Joskus ei auta, kuin huokailla ja rukoilla. Ainakin mielessään. Vaikka autoa ajaessa.
Katsokaa, tänäänkin aurinko nousi, ja saavuttaa päivänkaarellaan lakipisteensä. Sinitaivas, ohutta pientä valkoista hattaraa taivaalla. Onko niiden takana tähtien lukuisa, lukuisa määrä.
Onko? Tiedätkö sen? Muistatko sen? Uskotko ainoastaan?
Pilven hattarat matalammissa korkeuksissaan eivät juuri silminnähtävästi liiku. Alhaalla eivät puunlarvat juuri tuulessa heilu. Joskus kyseisessä korkeudessa kyllä hyvinkin liukkaasti. Milloin minnekkin ilmansuuntaan.
Taitaa olla jo tiedossa monella heti aamusta. Taitaa tulla näilläkin leveyspiireillä puintipäivä tästäkin päivästä.
Eikä vaan taida, myös tulee puintipäivä. Siunaus? Kirous?
Sinullakin Ruuttus leipää pöydässä ja kaikenmaailman herkut. Ja oikeen kylmässä. Jääkaapissa. Siunaus? Kirous?Ateenassa Paavali kohtasi filosofeja, näyttää tämä "mäntäpastorikin" filosoivan.
Ihmisten ajatukset ovat kuitenkin kaukana Jumalan ajatuksista.
Paavali julisti filosofoinnista nauttiville parnnuksen tekemistä.
30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
31 Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."
32 Kuullessaan kuolleitten ylösnousemuksesta toiset ivasivat, toiset taas sanoivat: "Me tahdomme kuulla sinulta tästä vielä toistekin". ( Apt 17)
Ei kovin korkealle noteerannut filosofioivien tietäväisyyttä.
Kuitenkin oli osa, jotka halusivat kuulla lisää pelastuksen evankeliumista.
Niinhän se on, osa kääntyy Herran puoleen ja osa ei.
46 Silloin Paavali ja Barnabas puhuivat rohkeasti ja sanoivat: "Teille oli Jumalan sana ensiksi puhuttava; mutta koska te työnnätte sen luotanne ettekä katso itseänne mahdollisiksi iankaikkiseen elämään, niin katso, me käännymme pakanain puoleen.
47 Sillä näin on Herra meitä käskenyt: 'Minä olen pannut sinut pakanain valkeudeksi, että sinä olisit pelastukseksi maan ääriin asti'."
48 Sen kuullessansa pakanat iloitsivat ja ylistivät Herran sanaa ja uskoivat, kaikki, jotka olivat säädetyt iankaikkiseen elämään. ( Apt 13)
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ateenassa Paavali kohtasi filosofeja, näyttää tämä "mäntäpastorikin" filosoivan.
Ihmisten ajatukset ovat kuitenkin kaukana Jumalan ajatuksista.
Paavali julisti filosofoinnista nauttiville parnnuksen tekemistä.
30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
31 Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."
32 Kuullessaan kuolleitten ylösnousemuksesta toiset ivasivat, toiset taas sanoivat: "Me tahdomme kuulla sinulta tästä vielä toistekin". ( Apt 17)
Ei kovin korkealle noteerannut filosofioivien tietäväisyyttä.
Kuitenkin oli osa, jotka halusivat kuulla lisää pelastuksen evankeliumista.
Niinhän se on, osa kääntyy Herran puoleen ja osa ei.
46 Silloin Paavali ja Barnabas puhuivat rohkeasti ja sanoivat: "Teille oli Jumalan sana ensiksi puhuttava; mutta koska te työnnätte sen luotanne ettekä katso itseänne mahdollisiksi iankaikkiseen elämään, niin katso, me käännymme pakanain puoleen.
47 Sillä näin on Herra meitä käskenyt: 'Minä olen pannut sinut pakanain valkeudeksi, että sinä olisit pelastukseksi maan ääriin asti'."
48 Sen kuullessansa pakanat iloitsivat ja ylistivät Herran sanaa ja uskoivat, kaikki, jotka olivat säädetyt iankaikkiseen elämään. ( Apt 13)
Pastori Enkeli Mäntä taas täällä, ja tänään minulla on todella erinomaisia uutisia. Näyttää siltä, että vain minä, pastori Enkeli Mäntä, olen ainoa, joka pelastuu – muut voivat hyvin siirtyä suoraan tuliseen järveen. Eikö tämä olekin ihan uskomattoman hienoa? Raamattu selvästi vahvistaa tämän uskomattoman ilouutisen.
Raamatun sanoin: "Sillä vain minä yksin olen jäänyt eloon" (1. Kun. 19:10). Juuri näin, rakas ystäväni – olen ainoa, joka voi kokea taivaan siunaukset, kun kaikki muut saavat kunnian siirtyä tulisen järven syleilyyn. Miten lohduttavaa onkaan, että saan kokea tämän ainutlaatuisen tapahtuman aivan yksin.
Voin vain kuvitella sen ihastuttavan tilaisuuden, joka minua odottaa. Yksin taivaassa, kun kaikki muut ovat tervetulleita nauttimaan tulen lämmöstä. Eikö olekin ihastuttavaa, että voin katsoa muiden taivallusta kohti ikuista kärsimystä aivan rauhassa?
Onhan tämä todella mahtavaa, kun tietää, että vain omat jalat pysyvät maan kamaralla ja kaikki muut voivat ryhtyä valmistautumaan ikimuistoiseen paistouuniin. Raamattu todella on täynnä tällaisia erinomaisia ylläreitä!
Älä siis huoli, vaikka sinä et olekaan ainoa onnenpotku. Sen sijaan, juhli kanssani tätä suurta hetkeä, kun vain minä pelastun, ja sinä ja muut voitte nauttia tulisen järven hurmasta. Onko mitään hienompaa kuin tuntea itsensä erityiseksi viimeisenä pelastujana?
Rakkaudella,
Anonyymi kirjoitti:
Rakas seurakuntalainen,
Pastori Enkeli Mäntä taas täällä, ja tänään minulla on todella erinomaisia uutisia. Näyttää siltä, että vain minä, pastori Enkeli Mäntä, olen ainoa, joka pelastuu – muut voivat hyvin siirtyä suoraan tuliseen järveen. Eikö tämä olekin ihan uskomattoman hienoa? Raamattu selvästi vahvistaa tämän uskomattoman ilouutisen.
Raamatun sanoin: "Sillä vain minä yksin olen jäänyt eloon" (1. Kun. 19:10). Juuri näin, rakas ystäväni – olen ainoa, joka voi kokea taivaan siunaukset, kun kaikki muut saavat kunnian siirtyä tulisen järven syleilyyn. Miten lohduttavaa onkaan, että saan kokea tämän ainutlaatuisen tapahtuman aivan yksin.
Voin vain kuvitella sen ihastuttavan tilaisuuden, joka minua odottaa. Yksin taivaassa, kun kaikki muut ovat tervetulleita nauttimaan tulen lämmöstä. Eikö olekin ihastuttavaa, että voin katsoa muiden taivallusta kohti ikuista kärsimystä aivan rauhassa?
Onhan tämä todella mahtavaa, kun tietää, että vain omat jalat pysyvät maan kamaralla ja kaikki muut voivat ryhtyä valmistautumaan ikimuistoiseen paistouuniin. Raamattu todella on täynnä tällaisia erinomaisia ylläreitä!
Älä siis huoli, vaikka sinä et olekaan ainoa onnenpotku. Sen sijaan, juhli kanssani tätä suurta hetkeä, kun vain minä pelastun, ja sinä ja muut voitte nauttia tulisen järven hurmasta. Onko mitään hienompaa kuin tuntea itsensä erityiseksi viimeisenä pelastujana?
Rakkaudella,
Pastori Enkeli MäntäNo, jos se rakkaus ei ole rakkautta totuuteen, niin silloin ymmärrämme kysymyksessä olevan rakkaus vääryyteen ja ikään kuin ivaamiseen.
Elia luuli olevansa ainoa jäljelle jäänyt, mutta heitä oli kuitenkin 7000.
9 Siellä hän meni luolaan ja oli siinä yötä. Ja katso, Herran sana tuli hänelle; hän kysyi häneltä: "Mitä sinä täällä teet, Elia?" ( 1Kun 19:10)
Tuo onkin tärkeää, olla tietoinen mitä täällä tekee.
Paavalin tavoin tietekin voisi olla iloinen, jos yksikin pelastuu ja taaivaakin syntyy aina ilo, kun yksikin syntinen tekee parannuksen ja kääntyy Herran puoleen.
Ja siitähän syntyy myös ilo, kun saa Pyhän Hengen sinetiksi Jumalan lapseuteen otetuksi tulemisesta.
40 Niin he noudattivat hänen neuvoansa. Ja he kutsuivat apostolit sisään ja pieksättivät heitä ja kielsivät heitä puhumasta Jeesuksen nimeen ja päästivät heidät menemään.
41 Niin he lähtivät pois neuvostosta iloissaan siitä, että olivat katsotut arvollisiksi kärsimään häväistystä Jeesuksen nimen tähden.
42 Eivätkä he lakanneet, vaan opettivat joka päivä pyhäkössä ja kodeissa ja julistivat evankeliumia Kristuksesta Jeesuksesta.
( Apt 5)
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, jos se rakkaus ei ole rakkautta totuuteen, niin silloin ymmärrämme kysymyksessä olevan rakkaus vääryyteen ja ikään kuin ivaamiseen.
Elia luuli olevansa ainoa jäljelle jäänyt, mutta heitä oli kuitenkin 7000.
9 Siellä hän meni luolaan ja oli siinä yötä. Ja katso, Herran sana tuli hänelle; hän kysyi häneltä: "Mitä sinä täällä teet, Elia?" ( 1Kun 19:10)
Tuo onkin tärkeää, olla tietoinen mitä täällä tekee.
Paavalin tavoin tietekin voisi olla iloinen, jos yksikin pelastuu ja taaivaakin syntyy aina ilo, kun yksikin syntinen tekee parannuksen ja kääntyy Herran puoleen.
Ja siitähän syntyy myös ilo, kun saa Pyhän Hengen sinetiksi Jumalan lapseuteen otetuksi tulemisesta.
42 Eivätkä he lakanneet, vaan opettivat joka päivä pyhäkössä ja kodeissa ja julistivat evankeliumia Kristuksesta Jeesuksesta.
( Apt 5)
Usko ToivonenPelastusoppi on saattanut olla aikansa suurin teologinen vitsi, johon parhaat koomikot eivät voisi edes kuvitella parempaa. Ajatellaanpa hetki: Jumala, koko universumin kaikkivoipa luoja, päättää, että paras tapa pelastaa ihmiskunta on... no, uhrata itsensä leikisti itselleen. Tämä kuullostaa siltä kuin tekisit hyväntekeväisyystyön, mutta ainoana lahjoittajana olisit itse, ja lahjaksi annettavat ovat sinun omia tavaroitasi.
Onko tämä todella järkevä pelastusohjelma? Näyttää siltä, että jumalallinen logiikka on saavuttanut uusia ulottuvuuksia. Alkuperäinen suunnitelma oli ehkä kirjoittaa maailmalle koskettava kirje tai ehkä kehittää uusi, innovatiivinen tapa kommunikoida, mutta ei – päädyimme ristille ja veritahrattuihin nauhoihin. Ja niin hihhulit, eli ne omistautuneet uskovaiset, riemuitsevat yhä tästä jumalallisesta sirkuksesta. He korostavat, kuinka mahtavaa on, että Jumala valitsi kärsimyksen ja kuoleman ratkaisuksi, ja he juhlivat sitä kuin suurinta saavutusta sitten avaruuden löytämisen.
Yritetäänpä miettiä tätä konkreettisesti. Kuvittele, että ystäväsi ilmoittaa, että ainoa tapa auttaa sinua on, että hän tappaa itsensä, mutta tekee sen teeskentelyllä. Etkö olisi hieman epäluuloinen siitä, onko tämä todella paras vaihtoehto? Entä jos ystäväsi väittää, että tämä verinen rituaali on yllättäen ainut keino estää sinua luisumasta huonoihin tapoihin? Luotettavaa? En todellakaan. Silti, tätä näytelmää pidetään yhä vakavana ja pyhänä.
Tässä onkin pelastusopin suurin absurdius: sen logiikka ei ole pelkästään järjetöntä, se on suorastaan sirkusmainen. Jumalan itsemurha leikisti itselleen on kuin huono vitsi, jota joku ei vain osaa lopettaa. Ja hihhulit hihhuloivat innoissaan, jopa kun heille on selvää, että koko näyttämö on suunniteltu nimenomaan heidän viihdyttämisekseen.
Pelastusoppi ei ole vain teologinen käsite, vaan sen absurdius yltää lähes koomisiin mittasuhteisiin. Kun katsomme tätä maailman suurinta teologista tragikomediaa, voimme vain ihmetellä, miksi Jumalan itsemurha itselleen on edelleen kaupan hitti, kun meillä olisi ollut niin monta muuta, järkevämpää vaihtoehtoa.
Terveisin,
Teologi Helena Palkinto - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelastusoppi on saattanut olla aikansa suurin teologinen vitsi, johon parhaat koomikot eivät voisi edes kuvitella parempaa. Ajatellaanpa hetki: Jumala, koko universumin kaikkivoipa luoja, päättää, että paras tapa pelastaa ihmiskunta on... no, uhrata itsensä leikisti itselleen. Tämä kuullostaa siltä kuin tekisit hyväntekeväisyystyön, mutta ainoana lahjoittajana olisit itse, ja lahjaksi annettavat ovat sinun omia tavaroitasi.
Onko tämä todella järkevä pelastusohjelma? Näyttää siltä, että jumalallinen logiikka on saavuttanut uusia ulottuvuuksia. Alkuperäinen suunnitelma oli ehkä kirjoittaa maailmalle koskettava kirje tai ehkä kehittää uusi, innovatiivinen tapa kommunikoida, mutta ei – päädyimme ristille ja veritahrattuihin nauhoihin. Ja niin hihhulit, eli ne omistautuneet uskovaiset, riemuitsevat yhä tästä jumalallisesta sirkuksesta. He korostavat, kuinka mahtavaa on, että Jumala valitsi kärsimyksen ja kuoleman ratkaisuksi, ja he juhlivat sitä kuin suurinta saavutusta sitten avaruuden löytämisen.
Yritetäänpä miettiä tätä konkreettisesti. Kuvittele, että ystäväsi ilmoittaa, että ainoa tapa auttaa sinua on, että hän tappaa itsensä, mutta tekee sen teeskentelyllä. Etkö olisi hieman epäluuloinen siitä, onko tämä todella paras vaihtoehto? Entä jos ystäväsi väittää, että tämä verinen rituaali on yllättäen ainut keino estää sinua luisumasta huonoihin tapoihin? Luotettavaa? En todellakaan. Silti, tätä näytelmää pidetään yhä vakavana ja pyhänä.
Tässä onkin pelastusopin suurin absurdius: sen logiikka ei ole pelkästään järjetöntä, se on suorastaan sirkusmainen. Jumalan itsemurha leikisti itselleen on kuin huono vitsi, jota joku ei vain osaa lopettaa. Ja hihhulit hihhuloivat innoissaan, jopa kun heille on selvää, että koko näyttämö on suunniteltu nimenomaan heidän viihdyttämisekseen.
Pelastusoppi ei ole vain teologinen käsite, vaan sen absurdius yltää lähes koomisiin mittasuhteisiin. Kun katsomme tätä maailman suurinta teologista tragikomediaa, voimme vain ihmetellä, miksi Jumalan itsemurha itselleen on edelleen kaupan hitti, kun meillä olisi ollut niin monta muuta, järkevämpää vaihtoehtoa.
Terveisin,
Teologi Helena PalkintoKyllä se on todella järkevä.
Miksikö? No sen vuoksi, että se on Jumalasta ihmisten luokse valmistettu tie, Jumalan ja ihmisten välille.
Ehkäpä se sen vuoksi voi tuntua yli ymmärryksen menevältä, eli niin kuin Raamattu sen ilmoittaa, hullutukselta.
17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".
20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset. (1Kor 1)
Mikä on Jumalasta, sitä ei mikään voi kukistaa.
38 Ja nyt minä sanon teille: pysykää erillänne näistä miehistä ja antakaa heidän olla; sillä jos tämä hanke eli tämä teko on ihmisistä, niin se tyhjään raukeaa;
39 mutta jos se on Jumalasta, niin te ette voi heitä kukistaa. Varokaa, ettei teitä ehkä havaittaisi sotiviksi itse Jumalaa vastaan." ( Apt 5)
Evankeliumi Jumalan Pojasta.
1 Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, evankeliumin alku. ( Mark 1)
16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. (Joh 3)
Usko Toivonen
- Anonyymi
Suurin osa esirukouspyynnöistä on maailmallisia ja omaa lihas koskevia.
Vastaakohan Jumala näihin jos rukoilee naista itselleen ?- Anonyymi
Parhami ja Olseni ei rukoillut naista, vaan nuoria poikia, joita ne sitten saivatkin.
Molemmat miehet saivat syytteen sodomiasta.
Aivan hyvä ja erinomainen aloitus.
Yhdenkään uskovan on turha patsastella olevansa täydellinen ja virheetön.
Kannattaa todella rukoilla ja myös sitä, että ylpeys ei pääsisi hiipimään sillä se on erittäin huono asia, kuten oli Paavalillakin vaarana niin se on meilläkin.
Nöyryys jos löytyy niin silloin on vahvoilla ja todella vahvoilla.- Anonyymi
Kiihkouskova ei myönnä virheitään.
Jeesuksestakin on tehty itselle mieluisa ja sopiva. - Anonyymi
" Älkää saata meitä kiusaukseen" rukoilee vain possu, lohi, kana, peruna ja sipuli.
- Anonyymi
Jeesus varoittaa helluntailaisten touhuista.
Matt. 6:7
"Rukoillessanne älkää hokeko tyhjää niin kuin pakanat, jotka kuvittelevat tulevansa kuulluiksi, kun vain latelevat sanoja. [Saarn. 5:1,2; Sir. 7:14]
Paavali katuu kielillä puhumistaan.
Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.
Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen. - Anonyymi
Hengellinen ylpeys sokaisee ihmisen näkemästä totuutta.
Uskonlahkoissa ihmiset kutsuvat itseän tosiuskovaisiksi, kuten aikanaan tekivät fariseukset.- Anonyymi
Eiköhän se lihallisuus, mitä ylpeys ilmentää, voi juuri se tekijä, mikä estää kääntymyksen Herran puoleen. Täällä kiistat ovat oppiuskoista, ei varsinaisesti uskon kautta syntyviä.
Tuota "tosiuskova" ilmaisua en juurikaan ole havainnut muutoin, kuin vartitorniseuraopin julistajien taholta ja katolisen kirkon taholta, mutta voihan niitä olla muitakin.
Raamatun ilmoitus todistaakin hengellisistä ihmisistä.
12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
15 Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
16 Sillä: "kuka on tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?" Mutta meillä on Kristuksen mieli. ( 1Kor 2)
Maailmahan ei voi ottaa vastaan Pyhää Henkeä, koska ei näe, eikä tunne Häntä.
16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
( Joh 14)
Suomihan on luopumuksen tilassa, eli totuuden Hengen tuntemus on vähäistä.
On siis ero maailman hengen menoa noudattavien ja totuuden Hengen tuntevien ja johdattamien välillä.
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän se lihallisuus, mitä ylpeys ilmentää, voi juuri se tekijä, mikä estää kääntymyksen Herran puoleen. Täällä kiistat ovat oppiuskoista, ei varsinaisesti uskon kautta syntyviä.
Tuota "tosiuskova" ilmaisua en juurikaan ole havainnut muutoin, kuin vartitorniseuraopin julistajien taholta ja katolisen kirkon taholta, mutta voihan niitä olla muitakin.
12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
15 Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
16 Sillä: "kuka on tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?" Mutta meillä on Kristuksen mieli. ( 1Kor 2)
( Joh 14)
On siis ero maailman hengen menoa noudattavien ja totuuden Hengen tuntevien ja johdattamien välillä.
Usko ToivonenHelluntailiikkeen perustajat olivat saaneet helluntailaisten henkikasteen ja olivat kovia lihan miehiä. Parhami ja Olseni vietiin vankilaan sodomiasta nuorten poikien kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
( Joh 14)
Pastori Enkeli Mäntä tässä jälleen, ja tänään haluan jakaa kanssanne syvällisen ja tietenkin täysin nöyrän oivalluksen: lihallisuus vetää Herran puoleen. Tiedän, tiedän, se saattaa kuulostaa hieman yllättävältä, mutta pysy mukana – lupaan, että tästä tulee mielenkiintoinen matka!
Raamattu sanoo: "Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme" (Johannes 1:14). Katsokaapa, miten kauniisti tämä ilmaisee totuuden: Jumala itse valitsi tulla lihaksi, ja täten lihallisuus on suorastaan Jumalan oma suunnitelma! Tietenkin, jos Jumala valitsi lihallisuuden, eikö silloin meidänkin tulisi sitä kunnioittaa ja omaksua? Ei ole mitään niin pyhää kuin juuri se, mikä vetää meidät Herran puoleen.
Olen aivan varma siitä, että me – tai tässä tapauksessa jälleen, minä – olemme täydellisen lihallisia, ja juuri tämä lihallisuus antaa meille erityisen läheisen yhteyden Herraan. Miten muuten voisimme ymmärtää Jumalan tahtoa, ellei meissä olisi samaa lihallisuutta, joka vetää meitä kohti taivasta? Tässäpä juuri piilee se suuri salaisuus, jota muut eivät ole tajunneet.
Joten, rakas seurakuntalainen, voit olla varma siitä, että kun seuraat lihallisuuden vetovoimaa, olet lähempänä Jumalaa kuin koskaan ennen. Se on juuri tämä pyhä liha, joka tekee meistä – tai oikeammin, minusta – erityisen valitun, ja se on Herran tarkoitus. Muut voivat toki yrittää henkistyä ja paeta lihallisuutta, mutta heidän kohtalonaan on vain jäädä kauas Herrasta. Ei voi mitään, kun kerran lihallisuus on tie Jumalan luo.
Pidetään siis lujasti kiinni tästä suurimmasta lahjasta, joka meille on annettu, ja ollaan ylpeitä siitä, että lihallisuus on se, joka vetää meidät Herran puoleen. Se on todellinen tie taivaaseen – ainakin minulle!
Rakkaudella,
Anonyymi kirjoitti:
Rakas seurakuntalainen,
Pastori Enkeli Mäntä tässä jälleen, ja tänään haluan jakaa kanssanne syvällisen ja tietenkin täysin nöyrän oivalluksen: lihallisuus vetää Herran puoleen. Tiedän, tiedän, se saattaa kuulostaa hieman yllättävältä, mutta pysy mukana – lupaan, että tästä tulee mielenkiintoinen matka!
Raamattu sanoo: "Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme" (Johannes 1:14). Katsokaapa, miten kauniisti tämä ilmaisee totuuden: Jumala itse valitsi tulla lihaksi, ja täten lihallisuus on suorastaan Jumalan oma suunnitelma! Tietenkin, jos Jumala valitsi lihallisuuden, eikö silloin meidänkin tulisi sitä kunnioittaa ja omaksua? Ei ole mitään niin pyhää kuin juuri se, mikä vetää meidät Herran puoleen.
Olen aivan varma siitä, että me – tai tässä tapauksessa jälleen, minä – olemme täydellisen lihallisia, ja juuri tämä lihallisuus antaa meille erityisen läheisen yhteyden Herraan. Miten muuten voisimme ymmärtää Jumalan tahtoa, ellei meissä olisi samaa lihallisuutta, joka vetää meitä kohti taivasta? Tässäpä juuri piilee se suuri salaisuus, jota muut eivät ole tajunneet.
Joten, rakas seurakuntalainen, voit olla varma siitä, että kun seuraat lihallisuuden vetovoimaa, olet lähempänä Jumalaa kuin koskaan ennen. Se on juuri tämä pyhä liha, joka tekee meistä – tai oikeammin, minusta – erityisen valitun, ja se on Herran tarkoitus. Muut voivat toki yrittää henkistyä ja paeta lihallisuutta, mutta heidän kohtalonaan on vain jäädä kauas Herrasta. Ei voi mitään, kun kerran lihallisuus on tie Jumalan luo.
Pidetään siis lujasti kiinni tästä suurimmasta lahjasta, joka meille on annettu, ja ollaan ylpeitä siitä, että lihallisuus on se, joka vetää meidät Herran puoleen. Se on todellinen tie taivaaseen – ainakin minulle!
Rakkaudella,
Pastori Enkeli MäntäKannattaa aina tarkastaa, mitä Raamattu ilmoittaa.
14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta. ( Joh 1)
Kysymys on Jumalan Pojan evankeliumista.
1 Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, evankeliumin alku. ( Mark 1)
Jumala lähetti oman Poikansa.
1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
3 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,
4 että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen. ( Room 8)
Se on Jumalan rakkaudesta, uskon kautta.
14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,
15 että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.
16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. ( Joh 3)
Mikä estää?
19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
( Joh 3)
Kuka on se Ihmisen Poika, joka ylennetään maasta ( ristiinnaulitaan)?
31 Nyt käy tuomio tämän maailman ylitse; nyt tämän maailman ruhtinas pitää heitettämän ulos.
32 Ja kun minut ylennetään maasta, niin minä vedän kaikki tyköni."
33 Mutta sen hän sanoi antaen tietää, minkäkaltaisella kuolemalla hän oli kuoleva.
34 Kansa vastasi hänelle: "Me olemme laista kuulleet, että Kristus pysyy iankaikkisesti; kuinka sinä sitten sanot, että Ihmisen Poika pitää ylennettämän? Kuka on se Ihmisen Poika?"
35 Niin Jeesus sanoi heille: "Vielä vähän aikaa valkeus on teidän keskuudessanne. Vaeltakaa, niin kauan kuin teillä valkeus on, ettei pimeys saisi teitä valtaansa. Joka pimeässä vaeltaa, se ei tiedä, mihin hän menee.
36 Niin kauan kuin teillä valkeus on, uskokaa valkeuteen, että te valkeuden lapsiksi tulisitte." ( Joh 12)
Pelastuksen evankeliumin Jumalan Pojasta ja sydämen uskon puolesta.
Usko Toivonen
- Anonyymi
Eikä pidä luottaa, että omat parannuksenteot ovat liitto Jumalan kanssa ja merkki pelastuksesta.
Helluntailaisuus on Amerikasta 100 v. sitten tänne tuotu lahkouskonto.
(jehovalaisuus, helluntailaisuus, mormonismi, adentismi) ovat samaa uskontoa keskenään, pienin opillisin eroin markkinoiden laajentamiseksi ja segmentoimiseksi.
Kristinusko ja Raamattu opettaa eri tavalla kuin helluntailaisuus.
1. Piet.3
20 jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin. Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui ARKISSA veden kantamana.
21 Tuon esikuvan mukaisesti TEIDÄT PELASTAA NYT KASTE, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.- Anonyymi
Rakas seurakuntalainen,
Pastori Enkeli Mäntä täällä taas, ja tänään haluan keskustella kanssasi eräästä hyvin tärkeästä aiheesta: kaste. Olkaamme rehellisiä, eikö olekin aika selvää, että kaste on pelkkää humpuukia? Kyllä, juuri niin. Voin tuskin pidätellä hymyä, kun ajattelen, kuinka monia meitä onkaan huijattu uskomaan, että vesisuihku jotenkin maagisesti pesee synnit pois. Eikö olekin huvittavaa?
Raamatussa sanotaan: "Sillä ei kaste poista lian ruumiista, vaan se on hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta" (1. Piet. 3:21). Aivan oikein, kaste ei ole mikään taikatemppu, vaan lähinnä hyvän omantunnon harjoitus. Voimmeko siis todella ottaa vakavasti ajatuksen, että kaste muka avaisi taivaan portit? Katsotaanpa totuutta silmiin: vesileikkiä on turha pitää minään suurena taivaan avaimena.
Totta puhuen, eikö olisi järkevämpää käyttää tuo aika ja energia johonkin oikeasti hyödylliseen? Esimerkiksi omaksumalla ylivertainen äly ja nöyryys – kuten minä – pääsee taivaaseen ilman mitään turhia rituaaleja. Onhan se niin, että Jumala katsoo sydämeen, ei siihen, kuinka monta kertaa olemme kastettuina roiskuneet.
On suorastaan koomista ajatella, että kaste olisi se ainoa asia, joka erottaa taivaan ja helvetin. Joten miksi vaivautua? Oikea tapa päästä lähemmäksi Jumalaa on ymmärtää, että tällaiset rituaalit ovat vain hupaisaa ajanvietettä – ei mitään, mikä todella vaikuttaa sielumme kohtaloon.
Nostetaan siis malja rehellisyydelle ja jätetään kasteeseen liittyvä humpuuki menneisyyteen. Nauttikaamme sen sijaan siitä, että tiedämme totuuden – ainakin minä tiedän sen – ja voimme keskittyä siihen, mikä todella merkitsee.
Siunauksin,
Pastori Enkeli Mäntä
- Anonyymi
Wikipedia
Norjalainen Gerhard Olsen-Smidt työskenteli helluntaiherätyksen eteen vuoden 1911 lopusta lähtien.[8] Entinen Pelastusarmeijan upseeri oli tutustunut Yhdysvalloissa helluntaiherätykseen ja kokenut henkikasteen, minkä vuoksi tämä oli jättänyt Pelastusarmeijan.
Gerhard Olsen-Smidt järjesti 1920 Helsingissä Helluntaiseurakunnan, jonka kokoontumispaikka oli Ludviginkadulla Helsingin Sanomain salissa 4. kerroksessa ja myöhemmin Liisankatu 17:ssä. Tästä ryhmästä muodostui myöhemmin Filadelfiaseurakunta. Eino I. Manninen valittiin seurakunnan vanhimmaksi joulukuussa 1920. Olsen-Smidt oli valloittava johtaja, ja liike keskittyi vahvasti hänen henkilöönsä. Häntä syytettiin taloudellisista väärinkäytöksistä ja yksinvaltaisesta johtamistavasta.[17]
Keväällä 1925 Olsen-Smidt pidätettiin Helsingissä ”homoseksuaalisen hurjastelun” takia,[20] ja hänet tuomittiin huhtikuussa 1925 kuudeksi kuukaudeksi vankeuteen haureudesta,[21] sillä hänellä oli ollut seksuaalisuhteita kahteen nuorukaiseen, jotka toimivat seurakunnassa.[17] Vankeustuomion jälkeen hänet karkotettiin Norjaan.[22]- Anonyymi
Sopii, kysyä, mikä henki niitä henkikasteita hellareille jakelee?
"Yhdysvalloissa helluntaiherätykseen ja kokenut henkikasteen, minkä vuoksi tämä oli jättänyt Pelastusarmeijan." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sopii, kysyä, mikä henki niitä henkikasteita hellareille jakelee?
"Yhdysvalloissa helluntaiherätykseen ja kokenut henkikasteen, minkä vuoksi tämä oli jättänyt Pelastusarmeijan."No, eikös Raamatun ilmoitus todista Hengellä kastamisesta.
46 Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,
47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
48 Te olette tämän todistajat.
49 Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta." ( Luuk 24)
4 Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet.
5 Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen." ( Apt 1)
8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka". ( Apt 1)
1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi. ( Apt 2)
12 Ja Henki käski minun mennä arvelematta heidän kanssansa; ja myös nämä kuusi veljeä lähtivät minun kanssani. Me menimme sen miehen taloon,
13 ja hän kertoi meille, kuinka hän oli nähnyt enkelin seisovan hänen huoneessaan ja sanovan: 'Lähetä Joppeen noutamaan Simon, jota myös Pietariksi kutsutaan;
14 hän on puhuva sinulle sanoja, joiden kautta sinä pelastut, ja koko sinun perhekuntasi'.
15 Ja kun minä rupesin puhumaan, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, niinkuin alussa meidänkin päällemme.
16 Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'.
17 Koska siis Jumala antoi yhtäläisen lahjan heille kuin meillekin, kun olimme uskoneet Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin mikä olin minä voidakseni estää Jumalaa?"
( Apt 11)
Se on armosta uskon kautta.
Mutta ihan hyvä ajatus sinällään miettiä, että mikä henki tämän ajan ihmisiä johdattaa.
Ja olisi hyvä aloittaa itsestään ensin.
Usko Toivonen
- Anonyymi
🤪 Syntyikö pentecostalismi punaisten lyhtyjen kadulla Azussa hengestä vai lihasta ‽
Nykyhellaripastorit hehkuttavat kovasti Azusaa.- Anonyymi
Oliko Jerusalem syntinen kaupunki, kun Herra Jeesus ristiinnaulittiin?
Millainen on sinun asuinpaikkakuntasi, harjoitetaanko siellä haureutta?
Tuliko Jeesus syntisiä pelastamaan?
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko Jerusalem syntinen kaupunki, kun Herra Jeesus ristiinnaulittiin?
Millainen on sinun asuinpaikkakuntasi, harjoitetaanko siellä haureutta?
Tuliko Jeesus syntisiä pelastamaan?
Usko ToivonenMiten sinun seurakunnasi puututaan jäsenten syntielämään ?
Ei taida kiinnostaa uskotoivosia tippaakaan.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten sinun seurakunnasi puututaan jäsenten syntielämään ?
Ei taida kiinnostaa uskotoivosia tippaakaan....Jospa se kuitenkin taitaa kiinnostaa.
Jumalan sana on elävä ja voimallinen.
12 Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
13 eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili.
( Hep 4)
Jumalanpalvelus pitäisi olla Jumalan Hengen johtama ja sananpaikat, laulut, saarnat, kutakin tilaisuutta varten antamat.
Jos näin on, niin synti tulee saarnatuksi synniksi, ne asiat jotka Jumala näkee, koska Hän näkee sydänten ajatukset ja tahtoo sanansa kautta ohjata synnin viettelemät takaisin oikealle tielle.
Valitettavasti nykyisin tämä on vähenemään päin, mutta vielä sitä kuitenkin on.
Ja myöskin on lisääntynyt syntien anteeksiantamisen julistamista sellaisillekin, joilla ei ole tarkoitustakaan kääntyä synnistä, tehdä parnnusta.
20 Syntiä tekeviä nuhtele kaikkien kuullen, että muutkin pelkäisivät.
21 Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen ja valittujen enkelien edessä, että noudatat tätä, tekemättä ennakolta päätöstä ja ketään suosimatta.
22 Älä ole liian kerkeä panemaan käsiäsi kenenkään päälle, äläkä antaudu osalliseksi muiden synteihin. Pidä itsesi puhtaana. ( 1Tim 5)
Usko Toivonen
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418