Pidättekö valokuvaamisesta? Minä olen siitä aina pitänyt ja minulla onkin ihan nätti ja hyvä Olympos, aika uusikin, jolla onnistun saamaan aika hyviä otoksia.
Suurin ongelma valokuvuksessani on se, että paperikopioita ja filmejä tulee liikaa, niitä pitäisi kovalla kädellä osata karsia, hyvät arkistoida heti ja huonot poistaa heti. Mutta kun ei, "manana" on enemmän aikaa, mutta kun ei silloinkaan!
Nyt olen saanut päähäni, että digi-kamera olisi ratkaisu tähän ongelmaan. Sen verran olen tutustunut tähän puoleen, että kuvaan kännykkäkamerallani jotain tapahtumia ja huonot poistan heti.
Kännykkäkamerahan nyt ei ole mikään kunnon valokuvauskone, mutta menettelee joissakin tapauksissa, kun tarvitsisi jotain dokumentoida eikä muutakaan kameraa ole.
Onko teillä kokemuksia digi-kameroista? Onko vanha kunnon valouvauskone sittenkin paras?
Valokuvaamisesta
23
1768
Vastaukset
Kun sain digikameran niin tavallinen kamera on jäänyt käyttämättä.
Tyhjiä filmirulliakin olisi muutama, mutta ei vaan tule otettua kameraa esille.
Digikameran ehdoton etu on se, että voi heti karsia huonot kuvat pois.
Mahdollisuus lisäkarsintaan on vielä senkin jälkeen kun on ladannut kuvat tietokoneeseen. Haluamistaan kuvista voi sitten tulostaa valokuvapaperille tavallisia paperikuvia.
Kuvien terävyyttä ja laatua voi jo etukäteen määrätä. Jos haluaa parasta mahdollista laatua, niin silloin saa vähemmän (mutta hyvälaatuisia) kuvia.
Esim. 128Mb:n muistikorttiin mahtuu 834 *-kuvaa,
124 **-kuvaa tai 82 ***-kuvaa.
Pattereita kuluu nopeasti, joten patterien lataaja on välttämätön.Sanot paristoja hyvin naisellisesti pattereiksi.
Paristojahan ei voi ladata mutta n.s. akkuparistoja kyllä.
Ovatkin kovin sopivia tällaisiin tarkoituksiin.Ruuneperi kirjoitti:
Sanot paristoja hyvin naisellisesti pattereiksi.
Paristojahan ei voi ladata mutta n.s. akkuparistoja kyllä.
Ovatkin kovin sopivia tällaisiin tarkoituksiin.kun kamera mahtuu taskuun.
- Kaliper
Pidän valokuvaamisesta, jopa liikaakin. Kun huomaan, että jossain kirkonkylällämme puretaan rakennusta tai aloitetaan rakentaa uutta, niin olen kameroineni jo kuvaamassa tapahtumaa.
Minulla on kansio, nimeltään "muuttuva ympäristö", johon kerään sitten kuvat. Tietysti lastenlastenlapset tulevat aina käydessään iso-ukin ja iso-mummin luona, kuvatuksi useaankin kertaan. Mm. eilen suvun nuorin (5 v), joka oli käynyt Mikkelissä jalkapallokoulua, tarvitsi näyttää taitojaan, joten otin onnistuneen tilannekuvan kun Aku potkaisee juuri palloa.
Tein tuosta kuvasta sitten 35 kuvan sarjan ja sanoin, että leikkaa kuvat erilleen ja anna "nimikirjoituksellasi" varustettuna kavereillesi. Teen vain digikoneen kuvista mustavalkoisia, sillä värikuvina menee liian paljon euroja värikasetteihin.
Kun sitten tietokoneeseen kertyy isompi määrä kuvia niin poltan ne CD-levylle ja näin kuvat säilyvät tilaa viemättä. Käytän kamerassani akkua. Kameran ostin jo v 2000 ja silloin oli niillä älytön hinta, mutta luovuin sitten muista menoista, ajelin vähemmän autolla jne.
Vielä valokuvauksesta erikseen, niin olen noilla veteraanimatkoilla kuvannut paljon,joten minulla on joka matkasta oikein paksu mapillinen kuvia ja joihin olen pyrkinyt merkitsemään aina ketä kuvassa olevat henkilöt ovat, muuten nimet eivät pysyisi mielessä.
Hyviä valokuvauskelejä. Kaliper-tuolta vanhainosastolta! - saara.dma
Kiitos hyvistä vihjeistä. Nyt tulevat esille tekniset kysymykset: montako megapikseliä erottelukyvyn tulisi olla? 3 - 4 - 5?
Googlettamalla löysin linkin http://vertaa.fi/ josta löytää kaikkien mahdollisten vempaimien vertailutiedot.
Olen muuten viime aikoina ottanut tavallisen kameran filminkehityksen yhteydessä myös CD-tulostuksen ja voin käsitellä ja rajata kuvia. Se on hyvin kiinnostavaa, vaikkakin vaatii paljon aikaa tällaiselta amatööriltä.
Oppia ikä kaikki!
Jo kansakoulussa oppimamme sananlasku on tänäänkin totisinta totta. - soilike
Hassu juttu, juuri kun purin muistikorttia digi-kamerasta tietokoneelle, katselin mistä täällä keskustellaan.
Parhaita ja kiinnostavimpia asioita nykyisessä elämässäni on digikuvaus.
Ostin ensin Olympuksen, mutta kielitaidottomana en ymmärtänyt siitä ”höykäsen pölähdystä”.
Onneksi voin heti palauttaa sen.
Silloin oli ainoa suomenkieltä puhuva digi Canonilla. Rupesin kyttäämään hintoja. Aika hurjia eläkeläiselle, mutta ajattelin , että säästän sen tupakkarahoista, koska en tupakoi.
Stokkalla oli kanta-asiakkaille tarjous viime elokuussa Canon Power Shot S1 IS
Ostin ja olen ollut tyytyväinen. Minulla on siihen akkulaturi ja ladattavat akut.
Sillä voi kuvata myös pieniä elokuvapätkiä.
Hyvä tietolaari on dikikamera.net, siihen eteen www, kuten tiedätte.
Kiva keskustelu foorumi tästä asiasta
Kuvailen omaan pihani elämää ja sain juuri pätkän, kun kaksi närheä räpiköi lintualtaassa ja yksi soi kauraryynejä.
Voisivatkohan olla jo tämän kesän poikasia?
Yleensä näkee vain yksittäin.- soilike
Tietenkin digikamera.net, anteeks , että vähän käänsin karjalaisittain, kun ei tuo kirjakieli tahdo sujua.
Mutta voinhan vielä oppia.
- piikkiruusu
Tässä ketjussa on jo moni ylistänyt digikameroiden aikaa. Minun on tosi, etten sanoisi sikahelppo liityä tähän joukkoon. Nimenomaan digiaika on tuonut valokuvaukseen aivan uuden sykkeen.
Jos olet tavallinen harrastaja tai ns. kotikuvaaja, niin ei kannata ostaa niitä kaikkein kalleimpia (jos ei ole lottovoittaja). Sellainen noin 250-500 euroa on mielestäni sopiva sijoitus digikuvauksen maailmaan.
Digikamera ja tämä tietokone ovat oiva pari tallentaa muokata ja jopa tulostaa kuvia. Minulla on aivan tavallinen HP tulostin sieltä halvemmasta päästä ja kuvien laatu kestää vertailun liikkeiden kuvien kanssa, edellyttäen että käyttää valokuvapaperia tulostukseen.
Mikäli ei jostain syystä halua itse tulostaa kuvia, voi ne lähettää sähköpostilla sellaiselle liikkeelle joka palvelee näissä asioissa, esimerkkinä IFI.- soilike
Kun me mummeli ja ukkelit poistumme, kuka viitsii juurikaan katsella keräämäämme kuvamateriaalia.
Siitä tulee ongelmajätettä.
Jälkeenjääneet miettii, mitä sillä voisi tehdä , kun ei voi loukata ukin, mummon muistoa.
Mutta nauttikaamme siitä itse, tietokoneella.
XP-ssä on kiva näytönsäästäjä, omat kuvat.
Mulla pyörii uusimmat kuvat näytöllä, kunnes ne siirrän talteen talven varalle. - piikkiruusu
soilike kirjoitti:
Kun me mummeli ja ukkelit poistumme, kuka viitsii juurikaan katsella keräämäämme kuvamateriaalia.
Jälkeenjääneet miettii, mitä sillä voisi tehdä , kun ei voi loukata ukin, mummon muistoa.
Mulla pyörii uusimmat kuvat näytöllä, kunnes ne siirrän talteen talven varalle.mutta digikuvaamisessa on se ero, että tulostaa vaan ne kuvat jotka ovat omasta mielestä onnistuneet. Koevedoksia voi ottaa tavlliselle tulostuspaperille ja se paras sitten vähän kalliimmalle valokuvapaperille.
Että sillee.
Mitä muuten tulee sen yhden tyypin "otoksiin", niin kovasti tuntuu "vanhaa miestä" kaivelevan oma kykenemättömyys, kun täytyy herkutella nuorten touhuilla. - Kaliper
soilike kirjoitti:
Mulla pyörii uusimmat kuvat näytöllä, kunnes ne siirrän talteen talven varalle.Minua puolisoni lohduttaa kuvien ja muun materiaalin kohdalla tallentamisesta siten, että ne siirretään meidän lähtömme jälkeen kirpputorille keräilijäin ihmeteltäväksi.
- Maalaismies*
soilike kirjoitti:
Mulla pyörii uusimmat kuvat näytöllä, kunnes ne siirrän talteen talven varalle.Lähipiiristä otetut valokuvat ovat mitä arvokkainta aineistoa tuleville tutkijoille. Nimenomaan tavallisesta elämästä tehtyjä havaintoja ei korvaa mikään. Maakunta-arkistot keräävät tällaista aineistoa, joten älkää heittäkö menemään!
Meistä tuntuu, että julkinen media näyttää kaiken, mutta se ei ole totta. Se ei näytä tärkeintä: jokapäiväistä elämää. - saara.dma
Maalaismies* kirjoitti:
Lähipiiristä otetut valokuvat ovat mitä arvokkainta aineistoa tuleville tutkijoille. Nimenomaan tavallisesta elämästä tehtyjä havaintoja ei korvaa mikään. Maakunta-arkistot keräävät tällaista aineistoa, joten älkää heittäkö menemään!
Meistä tuntuu, että julkinen media näyttää kaiken, mutta se ei ole totta. Se ei näytä tärkeintä: jokapäiväistä elämää.Olet oikeassa siinä, että arkipäivän kuvia pitäisi ottaa enemmän. Minäkin ilahduin, kun löysin meiltä vanhan mustavalkoisen kuvan, jossa oli aiheena pyykinpesu jokirannassa, missä kaksi mustaa rautapataa höyrysi ja naiset pesivät puupunkassa vaatteita.
Sellaisia kuvia tulee otettua vähän ja kuitenkin aina on oikea ajankohta ottaa tällaisia tilannekuvia.
Maalataan myös sellaisia kauhuskenarioita, että tästä digi-ajasta ei jääkään paljon kuvia, jos kaikki kuvat ovat tietokoneella ja tapahtuu jokin häiriö - mikä lieneekin.
Tiedon tallenusvälineet ovat myös meidän elinaikanamme monta kertaa muuttuneet, enää ei pystytä lukemaan nykyisillä ohjelmilla ja laitteilla sellaisia tiedostoja, jotka on tallennettu esim "lerpuille" . Sentähden pitääkin olla valpas ja tallentaa tärkeimmät jutut aina uusien systeemien mukaan. - saara.dma
soilike kirjoitti:
Mulla pyörii uusimmat kuvat näytöllä, kunnes ne siirrän talteen talven varalle.Ilman sinun mainintaasi XP:n näytönsäästäjästä, en olisi varmaan itse keksinyt tuota omien valokuvien dia-esitystä.
Olenkin nyt laittanut työpöydän koristukseksi kauniin kuvan, jossa kaksi pientä kullanmurua tervehtii isoäitiä heti tietokonetta avatessa ja näytönsääställä pyörii kevään kuvasatoa.
Ihanaa kun aina tulee uutta, uutta ... - Sukututkija
soilike kirjoitti:
Mulla pyörii uusimmat kuvat näytöllä, kunnes ne siirrän talteen talven varalle....joku jälkeläisitä alkaa harrastaa sukututkimusta. Se on nykyisin hyvin suosittu harrastus. Mikä olisikaan mahtavampaa kuin se, että olisi CD-levy, jolla olisi kuvat hyvässä järjestyksessä. Mahdollisesti vielä selostuksien kera. Vaikka niitäkään ei olisi, niin jollakin tarkkudella ainakin ajankohta selviäisi.
Meidän suvussa on ollut tapanaa säästää kaikenlaista tilpehööriä ullakolle. Monenmoista "turhaa roskaa". Ennen vanhaan ullakot olivat suuria, ja sinne mahtui paljon tavaraa. Ja nyt ne "roskat" ovat aarteita. Kaikein hienointa on, että on säilynyt jonkin verran kirjeenvaihtoa 1800-luvulta ja 1900-luvun alkuvuosikymmeniltä. Niistä todella saa lihaa luitten ympärille. Esivanhemmat ovat muuttuneet eläviksi ihmisiksi, joilla on ollut tunteet, elämänkohtalot, rahavaikeudet, sairaudet, koulut, riidat, ylpeyden aiheet, poliittiset näkemykset...
- senora lyyli
tykkään tosiaa paljo valokuvamisest ja kuvvii onkii minul kertyny mahoton määrä. television laatikko puolillee. kuvaan tavallisella cannon kameralla ,sillä tulee hyvvii kuvvii,kohan matkan kanssa on tarkka.
minul sattui äskettäin hauska tapaus, lähin kaupunkii torille ja aattelin ottaa sieltä taas pari kuvvaa ko ol niin kaunis päivä,vaik niitä on vissii joka vuuelta:)) ,meinasin syyä kesän ensimmäisen mankgotuutin ko tori tuli kierrettyy.
mutta jäätelökojun lasis ol lappu että tulen pian. siin lähettyvil on penkki ja aattelin istuu siin hetken ja ootella.penkillä istu laitapuolenkulkija, niitä siin nurkilla on usseesti.
ihmettelin ko hää istu siin jähmettyneenä ko kivipatsas. vähä kumaras käsis sätkänteko paperii ja siin ol kessuukin jo pantu paperiin.mies ol kesken sätkän käärimistä jäykistynny.
mistäs tuota tietää vaik ois olt kuolon kankeutta ja miehel tuli lähtö kesken tupakan tekkoo. tönäsin miestä ja kysyin,tiiätkös onko jäätelön myyjä olt pitempääkin poissa.
ei ääntäkää,tönäsin uuvellee kovemmin, jotta herräähän mies. mies hätkähti katso minnuu ihmeissää ja sano, mummo tulit sie minnuu hakemaa.
en tullu hakemaa,oon mie mummo mutta en se mummo keneks sie luulet. mies ol jonkii aikaa vaiti ja sano sitte,mitäs kuuluu ja jatko kesken jäänyttä tupakan tekemistää, ko ei mittää.
siin juteltii kaiken näköstä ja tuli puhetta toivostakkii hyö ol tuttuja keskenää.minul oli kamera korin päällä hää sano et ota minust kuva ja näytä toivolle kenet oot tavannu, no otinha mie.
sit tuli jäätelömyyjä ja mie ostin jäätelön. otin lompsasta tasarahan ja jätin korin miehen vieree ko kävin jäätelön ostmassa.
jäätelön verran istuin viel hänen kanssaa ja jätin hyvästit. auton ovvee avates huomasin lompsan hävinneen korista.
no mie rivakkaa takasin ,siel mies istu viel penkillä ja kysyin oot sie nähny miun pussii tais puota tänne. en ole nähny hää sano.
sitte mies ol etsivinnää sitä ja löys sen takin liepeensä alta. mie kovast häntä kiittelin ja pahottelin ko en voint antaa löytöpalkkioo, pussis ko ei olt yhtää rahhaa, jokkuu sentti vaan.
ei mittää tarvii ,rehellisyys maan perrii hää sano ja käski kertomaa toivolle mite hää löys miun pussin,hyvä ettei se joutunt varkkaitten kässii.
lompsa ei voinnu puota silakkapaketin alta,hää näki ko mie sen sinne panin. onneks minul ei nyt olt rahhaa,muute sitä ei ehkä olis löytynt;)))vaikka tulihan valokuva pussin löytäjästä:))
olin hyvillä löytymisest ko monien korttien uusimises ois olt työtä. sain muistutuksen että ei passaa jättää koriaa kenenkää vieraan huomaan.
sehän tuos digi kameras on hyväpuoli ko siin saap epäonnistuneet heti pois.toivo on hankkinu digi kameran jote mie en tai sitä ostaa saan käyttää hänen ko tarviin.
nyt on kuvaus jäänt vähemmälle, mutta enne mie kuvasin vaik mitä,linnuista ihmisiin ja luontoo. minun paras ottamain valokuva on jalmarin saappaista.
hää oli riisunnu saappaat anopin puoleiselle ulko oven ettee, jotakin sieltä hakiessaa. oli tullu sisäkautta meiän puolelle jote ne ol jäänny sinne ovensuuhun.
jalmari kuoli pellolle toukokuussa 1990 ja saappat jäi koko kesän syksyyn asti rappuselle.
istuskelin pihal yhten myöhäiskesän illan suussa ja huomasin ne,hetkeks tuli sellanen olo, että hää on vaa sisäl käymässä niin elävät saappat ol.
ne ol nahkaa yläosa ja kummii alaosa,oikeet maamiehen saappaat, kurtus ko mitkä ja saviset. siin on hyvän miehen saappaat pitkän matkan kulkeneet aattelin. hain kameran ja otin niistä kuvan.
kuva on minun piironkin päällä ja kaik sen nähneet sano että ompa hieno kuva. saappais näkkyy joka kurttu ja ko päivä paninuu portaasee , kute hänen koko elämälleen.
terveisin lyyli- saara.dma
Kyllä sinulla Lyyli on sana hallussasi. Ikäänkuin KUULEN kun sinä kerrot tarinoitasi.
Oikeastaan kaikista asioista löytyy kuvattavaa. Juju on vaan siinä, että kohteesta pitää löytyä sisältöä. Sinullekin kuva saappaista merkitsee paljon ja kun välität sisällön ja tunnelman muille, meillekin, niin ikäänkuin NÄEMME pitkän matkan kulkeneet, työssä kuluneet saappaat edessämme.
Hyviä valokuvausideoita jatkossakin ja hyvää vointia toivoo Saara. - Maalaismies*
saara.dma kirjoitti:
Kyllä sinulla Lyyli on sana hallussasi. Ikäänkuin KUULEN kun sinä kerrot tarinoitasi.
Oikeastaan kaikista asioista löytyy kuvattavaa. Juju on vaan siinä, että kohteesta pitää löytyä sisältöä. Sinullekin kuva saappaista merkitsee paljon ja kun välität sisällön ja tunnelman muille, meillekin, niin ikäänkuin NÄEMME pitkän matkan kulkeneet, työssä kuluneet saappaat edessämme.
Hyviä valokuvausideoita jatkossakin ja hyvää vointia toivoo Saara.Jos haluat oikean kuvan läheisistä, kodista, ihmisistä ja maisemasta, pidä kamera aina mukana! Valaistus, jonka näet kerran, ei toistu, kun menet sitä hakemaan, ilme tai tapahtuma, joka olisi pitänyt tallentaa, ei tule uudestaan.
Ole intohimoinen kamerasi kanssa! Älä välitä jos sinulle nauretaan. Kun suku on koolla, komenna kaikki riviin pihalle tai muualle, kiipeä katolle ja ota elämäsi kuva! Sinulle nauretaan, mutta kaikki haluavat sen kuvan. - Helena04 ejk
Maalaismies* kirjoitti:
Jos haluat oikean kuvan läheisistä, kodista, ihmisistä ja maisemasta, pidä kamera aina mukana! Valaistus, jonka näet kerran, ei toistu, kun menet sitä hakemaan, ilme tai tapahtuma, joka olisi pitänyt tallentaa, ei tule uudestaan.
Ole intohimoinen kamerasi kanssa! Älä välitä jos sinulle nauretaan. Kun suku on koolla, komenna kaikki riviin pihalle tai muualle, kiipeä katolle ja ota elämäsi kuva! Sinulle nauretaan, mutta kaikki haluavat sen kuvan.On niin mieleinen aihe teillä tässä, että piipahdan kertomassa terveiseni: Olen juuri se suvun naurattaja, ponteva kuvaamisissani. Nauravat mokomat asennoillenikin!! ? Mutta, tottakai, kuvakulmat ovat tärkeitä. Hm. Ja mielellänihän minä heitä ilahdutan.
Tilannekuvaan ja patistelen ryhmäkuviin. Tosin. Olen nyt hiukan rauhoittunut, myös omien asentojeni suhteen... ;)
Eilen kuvasin 3 pörröistä västäräkinpoikasta, jotka horjuen ottivat ensiaskeleitaan kanervikossa.
Viimepäivien värikkäät auringonlaskut ja -nousut ovat myös olleet taivaallisia kuvauskohteita.
-terveisin Helena "kuunsillalta"
- Koukussa
Hankin digikameran ja hyvän kuvankäsittelyohjelman. Nyt minulla on paljon kuvia ja voin muokata niitä mielin määrin.
Kuvista voi tehdä uusia, niitä voi muuttaa vaikka miten paljon. Nyt voin todella sanoa, että kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa. Jos joku jälkeläisen viitsii tutkia kuviani, niin siinä hänellä ihmettelemistä: "Onko Tarja Halonen käynyt meillä?" "Miksi mökin tangossa on Kiinan lippu?" "Diskovalot keittiössä!" jne.
Kuvankäsittelyssä ei tule koskaan valmiiksi. Se on harjoittelua ja harjoittelua. Aina huomaa jonkin paremman niksin.- saara.dma
Minulla on Jasc Paint Shop Pro -kuvienkäsittelyohjelma, johon en vielä ole kovin paljon perehtynyt, mutta joka vaikuttaa lupaavalta. Toistaiseksi käyttöni on ollut "arvausperusteinen", koska englanninkielisiin käyttöohjeisiin tutustuminen tarvitsee aimo annoksen tarmoa.
Olen kuitenkin osannut tehdä sillä erilaisia perusasioita, en kuitenkaan vielä saisi Tarja Halosta mukaan perhekuvaan! Mutta katsotaan, mitä tästä vielä tulee, kunhan jään koukkuun. - Koukussa
saara.dma kirjoitti:
Minulla on Jasc Paint Shop Pro -kuvienkäsittelyohjelma, johon en vielä ole kovin paljon perehtynyt, mutta joka vaikuttaa lupaavalta. Toistaiseksi käyttöni on ollut "arvausperusteinen", koska englanninkielisiin käyttöohjeisiin tutustuminen tarvitsee aimo annoksen tarmoa.
Olen kuitenkin osannut tehdä sillä erilaisia perusasioita, en kuitenkaan vielä saisi Tarja Halosta mukaan perhekuvaan! Mutta katsotaan, mitä tästä vielä tulee, kunhan jään koukkuun.Katso suomalainen sivusto
http://www.pspvinkit.net
Siellä on paljon juttua PaintShopin eri versioista - saara.dma
Koukussa kirjoitti:
Katso suomalainen sivusto
http://www.pspvinkit.net
Siellä on paljon juttua PaintShopin eri versioistaMonet, monet kiitokset! Miten minun nyt käykään? Joudun taatusti koukkuun.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2011631
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?581061Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän140964- 85922
- 61916
Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11810Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t268795Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol75765Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk61732Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä342731