Juttelin tunnin verran, kun olin vapaalla. Aika hyvin ilmaisi itseään, vaikka jossain kohtia oli vaikea seurata ajatuksen kulkua. Hän asuu tuossa naapurissa ja jos uudestaan törmään, niin voisin keskustella uudestaan. Omien sanojensa mukaan yksinäinen erityisesti sen jälkeen, kun täytti 80. Mies kuollut eikä lapsia. Helsingin kaupungin kautta käyvät tuomassa ruokaa, joka kuulemma on pahaa ja pakotetaan syömään. Nainen oli minusta sopivan hoikka ja pystyy liikkumaan ikäisekseen hyvin.
Hän jotain puhui siitä, että hänen asunnostaan on viety arvotavaroita, mutta en osaa sanoa, että puhuiko menneisyydestä vai nykyhetkestä. En sitten koko ajan kehdannut pyytää tarkennusta, koska tykkäsi puhua koko elämäkertaansa.
Jäin miettimään, että miten hänen kohdallaan pitäisi oikeasti järjestää asiat. Hän asuu yksin, mutta selvästi liian hyväkuntoinen hoivakotiin. Hän ei kuulemma pelkää liikkua yksin täällä keskustan alueella. Ilmeisesti ne siellä Helsingin kaupungin kautta huomaavat, jos kunto romahtaa.
Hän kysyi minulta, että miten voisi pitää yllä henkisiä taitojaan ja annoin hänelle jotain vinkkejä. Olen ammatiltani opettaja, mutta en ole perehtynyt vanhusten oppimiseen. Voiko tuossa iässä enää oppia esimerkiksi tietokoneen käyttöä? Nainen vaikutti tiedonhaluiselta, joten tietokoneen käyttö voisi avata uusia mahdollisuuksia (ja uhkia).
Kiitos, kun luitte. Asialliset vastaukset huomioidaan.
Tapasin 30-luvulla syntyneen eläkeläisen
4
373
Vastaukset
- Anonyymi
Mikä tässä oli siis ideana? Kysyä, voiko vanhus oppia? Joku voi, toinen ei.
- Anonyymi
No lähinnä ajatuksia tai kokemuksia, mutta ilmeisesti moni nykyään miettii muuta kuin tällaista...
- Anonyymi00004
Tapasin 90-luvulla syntyneen nistin, kysyi röökiä, sanoin mene töihin jäte.
- Anonyymi00005
Mukava tarina, hyvin kirjoitettu. Siitä juolahti mieleen äitini kertomus, kun hän oli ulkoilemassa joskus viime syksynä. Asuu naapurikaupungissa senioritalossa yksin, hoitaa itsensä ja omat asiansa, 90-vuotias.
Koulupoika pyörineen oli pysähtynyt juttelemaan. mistä olin aika yllättynyt. Poika oli kysellyt, millaista oli silloin, kun äitini oli lapsi ja nuori. Juttutuokio oli kestänyt hyvän tovin.
Tulin tosi onnelliseksi, että on vielä olemassa perheitä, joissa lapsia opetetaan ja ohjataan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Asiakkaalle ei myyty energiajuomaa - tuomio tuli syrjinnästä
Vaikka oli ilmeisesti täysi-ikäinen. Tosin ei lapsiakaan saisi syrjiä, koska oppivat helposti itsekin syrjimään, jos koh563374Miksi aina pitää kilpailla parhaudesta?
Mua ärsyttää se, että kaikki kilpailut ja visailut keskittyvöt aina siihen, kuka on paras missäkin. Tänäkin aamuna tuli722707Pakkoruotsista luopumalla kymmenien miljoonien säästöt
Pakkoruotsin opiskelun kustannuksista ei ole juurikaan tehty kustannusselvityksiä, mutta joidenkin arvioiden mukaan siit612500- 942354
Luterilaisen kirkon koko kastekaava on väärä
Uudessa testamentissa on kaksi täysin ristiriidassa olevaa kastekäskyä Matt 28:19 ja Ap. t. 2:38. Matteuksen evankeluimi412114Kerro minulle
Miksi teit niinkuin teit? Miksi kielsit tunteesi minua kohtaan. Miksi et halunnut että tiedän oikeasti mitä tunnet. Etkö661755Seksuaalinen ahdistelu, naisten vähättely ja törkeä käytös naisia kohtaan kukkii rakennustyömailla
Tällainen lienee ihan tavallisista kaikilla "äijävaltaisilla" työpaikoilla. Kaikki miesvaltaiset alat eivät ole toksise1421746Miten Yxäri iskettiin?
Voisin tässä unta odotellessani kertoa, miten mieheni lähestyi minua. Tunsimme entuudestaan. Hän kyseli minulta aina j1791689Rakkaalle J miehelle.
Hitto mulla on sua ikävä. Haluisin heti nyt tulla sun syliin ja suudella sua.ja, ja ja... Hirveä ikävä.901670Kristinuskossa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä
Jeesuksen kehoitus kastamiseksi Isän ja Pojan ja PH:n nimeen. Matt 28:19: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun3871646