Uunimakkaran ja perunamuusin aatelointi

Anonyymi-ap

Valmista yrttiöljyä, kuten timjamia, rosmariinia tai basilikaa, öljyssä. Voit esimerkiksi sekoittaa hienonnettuja yrttejä oliiviöljyyn ja lorauttaa sitä uunimakkaran päälle juuri ennen tarjoilua. Tämä tuo makuun syvyyttä ja väriä.

Paahda pähkinöitä (esim. saksanpähkinöitä tai manteleita) pannulla hieman suolaa ja yrttejä käyttäen. Ripottele paahdettuja pähkinöitä perunamuusin päälle tuomaan rapeutta ja lisämakua.

Tarjoile annos kauniilta lautaselta, koristele tuoreilla yrteillä, kuten persiljalla tai ruohosipulilla, ja käytä eri värejä, kuten kaalisalaattia tai vihanneksia, koristeena.

Bonus, gourmet sinappikastike:
- 1 dl Dijon-sinappia
- 1 dl hunajaa
- 0,5 dl omenaviinietikkaa (tai balsamiviinietikkaa)
- 1 dl oliiviöljyä
- 1 rkl tuoreita yrttejä (esim. rosmariinia tai timjamia) hienonnettuna
- Suolaa ja pippuria maun mukaan

1. Ota kulho ja sekoita Dijon-sinappi ja hunaja hyvin yhteen, kunnes seos on tasaista.
2. Lisää omenaviinietikka ja sekoita, kunnes kaikki ainekset ovat hyvin sekoittuneet.
3. Kaada oliiviöljy hitaasti sekoittaen samalla. Tämä auttaa emulgoimaan kastiketta ja tekee siitä kermamaisemman.
4. Lisää hienonnetut yrtit, suola ja pippuri. Sekoita hyvin ja maista. Tarvittaessa voit lisätä lisää hunajaa tai etikkaa oman makusi mukaan.
5.Anna kastikkeen levätä jääkaapissa vähintään 30 minuuttia ennen tarjoilua, jotta maut ehtivät tasoittua.

19

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Köyhän ruokaa , tökkii pahasti

      • Anonyymi

        Sanos muuta. Oon kyllä joskus syönyt jonkin verran uunimakkaraa, mutta vain HK:n Sinistä. Ovat huonontaneet sitä ja tätä mieltä on moni muukin, en ole syönyt vuosiin. Joku Uunimakkarana myyty oli suorastaan 🤮kun katsoin tuotesisältöä. Muuten voin syödä esim. juustoista Wilhemiä hyvin grillattuna ja jauhelihasopan sijaan nakkisoppaa Wanhanajan nakeilla, mutta ehdottomasti paistettuna

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Kiitos vinkistä, vois varmaan olla hyvää vaikka lihapullienkin päällä tai vaikkapa yksistään pastan kanssa. Mutta,voisiko tuota mausteöljyä tehdä kuivatuista mausteista, niitä löytyisi kaapista.

    • olen hiukan ihmetellyt dulanon uunimakkaraa..tuntuu ettei mistään kotoisin..sitten taas dulanon grillimakkarat oikein käypää kamaa.. tuunaamalla kyllä saa maukasta jos roteiinia tarvitaan.. hkn blöö on tosiaaan blööööö nykyjään..näin se maailma menee.. wilhelmit ja ryynärit ja se muinainen punainen makkara..siis perniön lenkki oli ainakin ysärillä ihhan käypää kamaa kanssa..

    • Anonyymi

      Miksi söisin makkaraa, kun lukee tuoteselosteen, jää makkarat kauppaan.
      Ostan broileria kaupasta, ei ole juuri makkaraa kalliimpaa, eikä tarvitse teurasjätteitä syödä.
      Kalaakin saa kaupasta edullisesti, kirjolohi tarjouksessa usein, on helppoa valmistaa ja maistuu hyvin perunamuusin kanssa.

      • Anonyymi

        Oletko joskus joutunut teurasjätteitä syömään? Mistä niitä edes sait? Harvemmin ulkopuoliset pääsevät teurastamoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko joskus joutunut teurasjätteitä syömään? Mistä niitä edes sait? Harvemmin ulkopuoliset pääsevät teurastamoille.

        Olen nähnyt teurasjätteitä aika paljon, olen ollut opiskelijana harjoittelussa teurastamolla. Olen nähnyt mistä makkaroita tehdään, en syö makkaraa!

        Lue sinäkin makkarapaketista tuoteseloste oikein ajatuksen kanssa. Kamara on siannahkaa. Lihaan verrattavat ruhonosat on sellaista, että et taatusti söisi, jos näkisit se sellaisenaan, voit hyvin miettiä, että mihin menee lehmien urareet ym.


    • Anonyymi

      Chilillä saa makua ja ryhtiä eri ruokiin, naga jolokia sopii moneen.soppii, leipiin..
      nam.
      Makuja chileistä löytyy monia monille.

    • Anonyymi

      Kyllä nuo halvat jauhomakkarat ovat kaikki tehty arveluttavista
      raaka-aineista kuten "lihankaltaisista aineista" eli sitkeää kamaraa.
      Kyllä pitää jättää lenkit ja lauantait kauppaan ja syödä vaikka balkania.

      • Anonyymi


      • Anonyymi

        Kyllä pääsee yrjöt, kun näkee sitä kamaraa. En syö kaupassa myytäviä makkaroita, olen nähnyt mistä niitä tehdään. Jos itse teen makkaroita, niitä voin syödä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pääsee yrjöt, kun näkee sitä kamaraa. En syö kaupassa myytäviä makkaroita, olen nähnyt mistä niitä tehdään. Jos itse teen makkaroita, niitä voin syödä.

        Et sinä mitään ole nähnyt. Sekoilet vain nälissäsi ja näet harhoja

        Aavistus lihaa. Kamaraa ja kanannahkaa, ynnä silavaa. Niistä on hyvä makkara tehty..


      • Anonyymi
        P.ervokki kirjoitti:

        Saksassa ja tanskassa muistelisin lapsena reissuillamme syöneen porsaankorva snäcksejä...

        Voi sinua rassukkaa kuinka vanhempasi jekuttivat teitä lapsia. Ne porsaankorva snäksit ovat koirien snäksejä. Mutta kun halvalla saa niin.....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi sinua rassukkaa kuinka vanhempasi jekuttivat teitä lapsia. Ne porsaankorva snäksit ovat koirien snäksejä. Mutta kun halvalla saa niin.....

        Kannattaisi käydä ulkomailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä mitään ole nähnyt. Sekoilet vain nälissäsi ja näet harhoja

        Aavistus lihaa. Kamaraa ja kanannahkaa, ynnä silavaa. Niistä on hyvä makkara tehty..

        Olen ollut teurastamolla opiskeluaikana harjoittelijana ja nähnyt kyllä makkaran valmistusta ihan riittävästi. Osaan kyllä lihankäsittelyn, ostetaan syksyisin lampaanruhot ja käsittelen ne meille pakastimeen. Saan myös syksyllä hirviporukalta hirvenlihaa, sekä talvella isoja rusakoita. Makkaran valmistus onnistuu, ostin ison lihamyllyn vuosia sitten.

        En todellakaan syö mitään makkaroita, ellen ole niitä itse tehnyt!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ollut teurastamolla opiskeluaikana harjoittelijana ja nähnyt kyllä makkaran valmistusta ihan riittävästi. Osaan kyllä lihankäsittelyn, ostetaan syksyisin lampaanruhot ja käsittelen ne meille pakastimeen. Saan myös syksyllä hirviporukalta hirvenlihaa, sekä talvella isoja rusakoita. Makkaran valmistus onnistuu, ostin ison lihamyllyn vuosia sitten.

        En todellakaan syö mitään makkaroita, ellen ole niitä itse tehnyt!

        Näet edelleen nälissäsi harhoja.

        Teurastamoilla ei valmisteta makkaraa. Teurasjätteet toimitetaan nykyisin Honkajoelle.


    • Maku ja koostumus suutuntumalla aika hyvin osaa aavistaa mikä on oikeaa makkaraa ja mikä ei. Ne mitkä ei ole katson niitä kuin halpaa makkaraa. Niitä on vaikea aatelisoida.

      Savu ja löylylenkit ja vaikkapa riistaryynäri on hyvvää. Niissä on jo makua eikä niitä oikeastaan tarvitse aateloida siitä mihinkään jos ei nyt sinapin ystävä oo.

    • Anonyymi

      Sinappi, jalopenot, chilirenkaat, sipuli ja voisilmä ovat perinteisiä klassikoita uunimakkaroiden ja perunamuusin maailmassa. Juomaksi jokin jäätävän kylmä punainen maito, cola tai mehu alelaarista. Suolaropseet voidaan laittaa voisilmään. Vuorten ruusuinen kidesuola voi olla jokerityyppisenä antamassa freesiä buustausta kokonaisuuteen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2670
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      93
      1987
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1518
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      1048
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      68
      946
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe