Raakkujen, eli jokihelmisimpukoiden kohtalo järkyttää

Anonyymi-ap

Siis maailmassa on paljon muitakin ongelmia ja itsellänikin on paljon ongelmia
siis ihan käytännön ongelmia, mutta en voi mitään sille, että minua noiden
simpukoiden kohtalo järkyttää, varsinkin kun ajattelee asiaa niiden kannalta.
Simpukkakin on eläin ja eläimillä on tunteet; nekin tuntevat kipua ja pelkoa, kun
tonnien painoinen kone ajaa niiden päältä, tilanne on ollut noiden simpukoiden kannalta aivan hirveä.

24

337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Median raflaavat otsikot ja asiasta jauhaminen viikkotolkulla sekä jos jonkinlaista julkkista pyydetään kommentoimaan niin ahistaahan se.

      • Anonyymi

        Median raffaalavat otsikot pitävät tätä raakkutuhoa pinnalla ja vievät painetta
        kaksinaismoralistille yritykselle, joiden ympäristöarvot ovatkin vain sanahelinää.


    • Anonyymi

      Kiitos aloittajalle hyvästä ja aiheellisesta kirjoituksesta! Sekä siitä, että se on koskettanut myös Sinua. Viattomien luonnoneläinten tahallisesti aiheutettuun kuolemaan ei totu koskaan. Itseäni koskettaa aina se, jos löydän minkä tahansa eläinlajin kuolleena. Niillä jokaisella on aivan samalla tavalla tärkeä ja merkityksellinen elämä, kuin meillä ihmisillä. Kenenkään elämää ei pitäisi kategorisoida, tai arvottaa vähempi, tärkeämpi, tai parempiarvoisiin. Oli kyseessä sitten hämähäkki, hyttynen, tai mikä tahansa. Niillä on oma ekologinen paikkansa ja tarkoituksensa täällä maan päällä.

      • Anonyymi

        Kiitos itsellesi. Nyt joku vaatefirma rahastaa tällä raakkutuholla.


    • Hei,

      On täysin luonnollista, että tilanne järkyttää ja koskettaa ja tunteista on hyvä keskustella.

      Ympäristö ja tulevaisuus mielessä-hanke järjestää monipuolisia ja maksuttomia mahdollisuuksia ympäristötunteiden ja tulevaisuuteen liittyvien huolien käsittelyyn.

      Hankkeella on Tukinetissä tarjoilla yksilöllistä tukea ympäristökriisiin tukisuhdepalvelu.

      Huolettaako ilmastokriisi, surettaako luontokato, mietityttääkö tulevaisuus? Kun ympäristökriisi herättää tunteita, me tarjoamme tukea. Ilmastoahdistus on yleistä, etkä ole yksin. Tukisuhteessa voit keskustella yksityisesti, luottamuksellisesti ja nimettömästi hankkeen työntekijän kanssa. Keskustelutuki on tarkoitettu muutamien kuukausien, korkeintaan noin puolen vuoden mittaiseksi. https://tukinet.net/teemat/yksilollista-tukea-ymparistokriisiin/tukisuhteet/

      Ystävällisin terveisin
      MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata

      • Anonyymi

        vtut noista keskusteluista ole mitään hyötyä pahentaa vain herkkien immeisten ahdistuksia....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vtut noista keskusteluista ole mitään hyötyä pahentaa vain herkkien immeisten ahdistuksia....

        Hyvin usein näin.

        Ainakin kun tervepäinen laitetaan pakolla keskustelemaan jonkun ammattiymmärtäjän kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin usein näin.

        Ainakin kun tervepäinen laitetaan pakolla keskustelemaan jonkun ammattiymmärtäjän kanssa.

        Ehkä sen takia tervepäisiä ei koskaan pakoteta keskustelemaan ammattiymmärtäjien kanssa.


    • Anonyymi

      Minua ahdistaa niin paljon asia etten halua lukea ja kuunnella mitään asiasta.

      • Anonyymi

        No, lue sitten Ukrainan sodasta.


    • Anonyymi

      Siis oikeasti oletko noin hatti vatti??
      Huonosti on sitten asiat päässäsi.

      • Anonyymi

        Kelle tuo kommentti oli tarkoitettu? En ole menettänyt toimintakykyäni, raakutuhon
        järkystys johtui kohdallani väärästä osin tiedosta.
        En ole ajatellut asiaa, enää alkujärkytyksen jälkeen. 1000 raakkua kuoli, ei tunnu
        missään, niitähän tulee lisää, vai? Entäs jos raakkujen tarina oli tässä, eikä enää
        yhtään jokihelmisimpukkaa luontoon, mutta mitä se sinua liikkuttaa?


    • Anonyymi

      Nyt ei auta muu kuin pakata rinkka, teltta ja makuupussi selkään ja suunta kohti tuhoaluetta pelastus toimiin.
      Konkreettisesti auttamaan.

    • Anonyymi

      Simpukoitahan keitetään jatkuvasti elävältä, että ei sekään varmasti ole iloinen tapa poistua taivaallisiin pitoihin.

      • Anonyymi

        Sinismpukoita syödään elävältä.
        Purematta nielastaan.
        Kuolevat vasta mahassa mahahappoihin, paitsi eivät, jos on ottanut vatsahapon muodostusta estävää tai neutralisoivaa lääkettä.
        Jos on ripuli, kuka tietää, vaikka pöntössä lähtisivät uimaan?


    • Anonyymi

      Ajattele, luonnossa haikarat syö simpukoita.

      Nokkaavat reiän kylkeen ja simpukka aukeaa.
      Herkku on valmis nautittavaksi.

    • Anonyymi

      Sellasen tipsin tähän heittäisin, että asioihin on useampi näkökulma. Se oma henkilökohtainen näkökulma ja se että mitä itse voi asioille tehdä. Ja sitten se laajempi yhteiskunnallinen näkökulma.

      Maailmassa tapahtuu ikäviä asioita, mutta yksilön ei aina taritse ottaa kaikkia murheita omille olkapäille.

    • Anonyymi

      Minuakin ahdistaa tuo, samoin hirvittävän suuret ja koko ajan kiihtyvät metsien avohakkuut ja sitä kautta elollisen tappaminen. Myös linturessukoiden metsästys vituttaa ja ahdistaa. Myös ilmastokatastrofi ahdistaa, esim. Brasiliassa arvokas kosteikkoalue on kuivunut ja tällä hetkellä 20.000 neliökilometriä siitä on jo palanut tulipalossa joka nyt riehuu. Alueella on todettu lähes 5000 eliölajia ja paljon edelleen tunnistamatta. Mutta, näille asioille en mahda mitään. Ihmiskuntakaan ei tee mitään, kiitos ahneiden poliitikkojen ja liikemiesten. Pakko tässä on vaan koettaa elää ja tehdä töitä. Eläkeiän nostoaikeetkin ahdistaa mutta minkäs voit. Psyykelääkkeitä en aio napsia.

      • Anonyymi

        Joskus sullekin tulee elämässä eteen oikeita vaikeita asioita.


    • Anonyymi

      Uusin juttu oli tuo lähteen tuhoaminen,jonkun lähteen ympäriltä oli moto kaatanut puut?mitä ihmettä!naapurin ukko jätti metsää suojelualueeksi ja siinä oli iso lähde,no myrsky kaatoi kaikki isot tukit lähteen ympäriltä veks. Omalla maalla lähellä tuota edellistä paikkaa moto upposi lähteeseen eikä päässy omin voimin pois,varoitin kuskia siitä hetteiköstä ja hän tuumasi että hänen kartassa näkyy se paikka ja ne on rauhoitettu. Itse kyllä meinasin kaataa toisen lähteen ympäriltä puut koska otan siitä vettä ja puut roskaa sen veden,ei se siitä mikskään hajoa,vesihän tulee syvältä maasta.

    • Anonyymi

      Olen ehkä kylmä ihminen,mutta mä en jaksa itkeä jotain jokihelmisimpukoiden kohtaloa. Tässä omassa elämässä on tarpeeksi stressiä ja en jaksa surra jotain nilviäislajia. Olen pahoillani jos joku itkee noiden takia.

    • Anonyymi

      Samaa mieltä,mahoton älämö jostain simpukoista!olis samanlainen kohu edes työttömistä ym heikompi osasista.

    • Anonyymi

      Jos asit on liian hyvin niin toki saa itkeä nilväisten takia. Itse en syö simpukoita . Sama jos mä itkisin eläinten puolesta joiden lihaa syön. olenko paha ihminen kun en ole vegaani . Olen nähtävästi. En usko että kaikki kansanedustajat ja ministerit on vegaaneja. Jaksavat surra nilviäisiä mutta ei eläimiä jotka tapetaan jotta ministerit saa ruokaa pöytäänsä.

    • Anonyymi

      Stora Enso maksaa ja isosti. Harmi vaan, että rahalla ei kaikkea tuhoa voi korvata.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      582
      3856
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3308
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2739
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1957
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe