"Lähes jokainen autosukupolvi on edellistä isompi"
Juttuhan on pääosin maksumuurin takana mutta lähinnä siinä pohditaan autojen koon kasvua suhteessa parkkipaikkoihin. Ongelmia toki siinäkin.
Itseäni kummastuttaa se, ettei h-autojen (monesti) tuplaantuneisiin painoihin puututa juurikaan, kun samalla ilmastopäästöjä rokotetaan kaikissa muissa yhteyksissä oikein olan takaa. Taannoin luin jutun, että painon vaikutus tiestön kulumiseen on jopa eksponentiaalista. Jos sitten joku ihan tosissaan tarttee painavaa maasturia sen ymmärrän, mutta moniko esim. konttorilta käsin pääosin operoiva kaupparatsu tarvitsee liki 3000 kg painoisen citymaasturin? Meilläpäin tuollaisia kuorma-auton kokoisia citymaastureita on aika tiheässä ja reilusti yli 2000 kg painavia on liikenteessä jo liki puolet uudemmasta autokannasta.
TM pohtii autojen kasvamisen rajoja
11
184
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä ne mitatkin vähän haittaa. Jos vierekkäin 2 isoon maasturia ja tyhjä parkkiruutu välissä. Siihen mahtuu hädin tuskin mopoauto.
- Anonyymi
Akut kasvattaa sähköautojen kokoa, rumia möhkäleitä. Huvittavaa kun volkkarinkin sähköauton esittelyssä kerrottu kaikki mitat, mutta ei painoa.
- Anonyymi
Höpsis. Ei akut auton kokoa kasvata vaan törmäysvyöhykkeet. Jos autojen ovien paksuus olisi kuten 70-luvulla niin yksi tähti törmäystesteissä olisi jos kova saavutus.
ovien paksuus on kolminkertaistunut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpsis. Ei akut auton kokoa kasvata vaan törmäysvyöhykkeet. Jos autojen ovien paksuus olisi kuten 70-luvulla niin yksi tähti törmäystesteissä olisi jos kova saavutus.
ovien paksuus on kolminkertaistunut.Ja tämä sama on polttiksissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpsis. Ei akut auton kokoa kasvata vaan törmäysvyöhykkeet. Jos autojen ovien paksuus olisi kuten 70-luvulla niin yksi tähti törmäystesteissä olisi jos kova saavutus.
ovien paksuus on kolminkertaistunut.Höpsis. Akut, jäähdytys ja suojalevyt vaatii pohjalevyn alla tilaa joka suuntaan, korkeutta ja leveyttä, siksi ne näyttävät möhkäleiltä tai sitten akut riittää vain kaupunkiajoon.
- Anonyymi
Syynä on p*sk* EU:n toistuvasti tiukentuneet direktiivit joiden ansioista autoihin on lähes kokoajan lisää pakollisia turvallisuusvarusteita, ajo-avustimia. Sitten vielä tiukkojen päästörajoituksien takia lisää päästöjen tarkkailu & puhdistusjärjestelmiä, Sitten on tullut paljon lisää monimutkaista tekniikkaa joiden ansiosta ilmajäähdytys vaihtui nestejäähdytykseen, on tullut myös lisää osia jotka vaativat tehokkaampaa voitelua, jäähdytystä. Hiljattain tiukentuneiden päästörajoitusten takia moottoriin ja voimansiirtoon on tullut yhä enemmän sähköistämistä kuten hybriditekniikkaa sähkömoottoreineen, akkuineen ja suojakoteloineen yms. Akut jo itsessään ovat suurikokoisia pistokeladattavissa hybridiautoissa ja täyssähköautoissa, jo pelkästään akkujen takia autoille tulee painoa jopa yli 500Kg.
Sitten on vielä tullut autoihin mukavuus varusteita, jotka eivät ole pakollisia mutta jotkut nykyajan ihmiset vaativat niitä autoihinsa kuten vaikka ratinlämmitin, penkin lämmityksen lisäksi vielä penkkien jäähdytys, sitten vielä Apple Carplay, Android auto. Autoihin pätee sama asia kuin vaikka asunnossa olevaan pöytään, kun pöydälle jatkuvasti lisätään tavaroita tulee lopulta tilanne jossa pöydästä tulee ensin painavampi. Sitten rupeaa pöydältä tila loppumaan mistä johtuen tarvitaan joko isomman kokoista pöytää tai sitten on lopetettava tavaroiden lisääminen pöydälle. kun autoihin asennetaan lisää varusteita niin lopulta on rakennettava suuremman kokoisia autoja, samalla pitää rakentaa myös tukevammat rakenteet.
Pakollisten turvavarusteiden määrät, mahdollisten päästöjen vähennyslaitteiden määrät autoissa tulevat todennäköisesti lisääntymään lähivuosina. Siksi olen sitä mieltä että autoista pitäisi ryhtyä vähentämään sellaisia mukavuusvarusteita jotka eivät millään tavalla liikuta autoa. Ideani olisi maailman laajuinen laki jolla rajoitetaan kaikissa uusissa autoissa sallittujen stereojärjestelmän kaiuttimien määriä autoissa olevien istuinpaikkojen määrien mukaisesti porrastettuna. Autoissa joissa istuinpaikkoja enintään kahdelle ihmiselle, sallittu kaiuttimien määrä olisi 3kpl. Autoissa joissa istuinpaikkoja on enintään viidelle ihmisille, suurin sallittu kaiuttimien määrä olisi 4kpl. autoissa missä on istuinpaikkoja enintään 8 ihmisille, suurin sallittu kaiuttimien määrä olisi 6-8kpl. Näin autojen uusien autojen paino vähenee jokusen kilon verran, samalla vähenee pikkuriikkisen autojen energiankulutuskin riippumatta moottorista, käyttövoimasta, ajonopeuksista. Todennäköisesti myös loppuu uusien autojen ulkomittojen rakentaminen suuremmaksi muutaman vuoden välein. Monissa autoissa premium/luksus varustelupaketissa tulee autosta riippuen mukana 10-38kpl kaiuttimia, joissakin tuplasubwooferit, jopa 2-3 kpl stereovahvistimia. Kukaan ei tarvitse autossa istuesssaan 10-38kpl kaiuttimia koska kaiuttimien ja autossa olevien ihmisten välinen etäisyys ei ole edes puoltakaan metriä pitkä.- Anonyymi
Noin se on. Olisi paikallaan miettiä, joko direktiivit on viety liian pitkälle. Eikä ihme, että uudet autot ovat kalliita, kun ne ovat niin monimutkaisia.
Ja aloitusviestin pointti on tärkeä: massa vaikuttaa paljon/eksponentiaalisesti teiden kulumiseen ja renkaiden kulumiseen. Ja sen takia on tärkeää, että esim. Nokian renkaat kehittää myrkyttömämpiä renkaita. Ja on luontevaa perustaa verotus muun muassa massan funktioksi. - Anonyymi
Turvavarusteista ja ajoavustimista:
Kertokaa nyt, joku joka ajaa niin uudella autolla, että siinä on kaistavahti:
Mitä tapahtuu, jos joudut tekemään hätäväistön välttääksesi törmäämästä toiseen ajoneuvoon 120 km/h nopeudessa, eikä ole edes sitä 0,5 sekuntia ylimääräistä aikaa, mikä menisi siihen, että kytket suuntavilkun vasemmalle?
Eli kun käännät rattia vasemmalle, vaikka suuntavilkku ei ole päällä, niin saatko ylitettyä kaistojen rajaviivan vai et ?
Jos sitä kaistojen rajaviivaa ei pysty ylittämään ilman, että suuntavilkku on kytkettynä päälle, niin voin kertoa, että olen itse joutunut vaaratilanteeseen, jossa kaistavahdilla varustetulla autolla tilanne olisi voinut eskaloitua onnettomuudeksi, samoin jos olisi ajanut rättiväsyneenä, niin väsymyksen aiheuttama reaktioajan piteneminen olisi sekin eskaloinut vaaratilanteen onnettomuudeksi.
Tilanne oli siis se, että ajaessani 120 km/h moottoritien varsinaisella (oikeanpuoleisella) ajokaistalla, huomasin, että pientareelle on pysäytetty auto, ja vaikka auton runko mahtuikin kokonaan pientareelle/pientareen oikealla puolella olevalle ruohoalueelle, niin tuon auton kuljettajan ovi oli ammollaan auki peittäen merkittävän osan ajokaistasta.
Tilanteen huomatessani etäisyyttä oli sen verran niukasti, että tein heti hätäväistön vasemmalle ja onnistuin näin välttämään sen, ettei oman autoni oikea etukulma törmännyt tuohon pientareelle pysäytetyn auton auki olevaan kuljettajan oveen (joka olisi varmaan repeytynyt irti kun siihen törmätään 120 km/h).
Suuntavilkun kytkemiseen olisi mennyt arviolta 0,5 sekuntia, mutta tuossa nopeudessa väistäminen 0,5 sekuntia myöhemmin olisi todennäköisesti merkinnyt sitä, että olisin törmännyt tuohon aukiolevaan oveen.
Tätä haluan siis kysyä: jos olisin joutunut samaan tilanteeseen autolla, jossa on kaistavahti, olisinko kyennyt välttämään törmäystä kääntämällä rattia vasemmalle, vai olisiko tuo kaistavahti tehnyt tyhjäksi yritykseni väistää tuota auki olevaa ovea ?
Ja sitten noihin mukavuusvarusteisiin:
Mitä ihmettä tekisin Apple CarPlaylla - en omista Applen laitteita, enkä niiden huonon hinta/laatusuhteen takia aio sellaista hankkiakaan.
Android Auto ?
No Android -puhelin löytyy, mutta en katso tarvitsevani sen pariksi Android Autoa.
Itseasiassa: puhelimen saa jo nyt liitettyä 3,5 mm audiokaapelilla autostereoiden Line -In -liittimeen, jos välttämättä haluaa.
Jos ostaisi vaikkapa AliExpressistä Bluetooth Stereo -adapterin, niin yhteyden puhelimesta saisi toimimaan langattomasti. Tästä voisi olla se hyöty, että jos haluaa puhelimen latautuvan auton sähköjärjestelmästä, niin samanaaikainen lataus autolaturilla ja kiinni oleva audiokaapeli voi aiheuttaa häiriöitä ääneen.
Tämän voi toki kiertää käyttämällä verkkovirtalaturia ja tupakansytytinliittimeen kytkettynä olevaa 150W invertteriä. Tämä ratkaisu estää häiriöäänet, mutta toisaalta sähkön muuntaminen ensin 12V DC - 230 V AC -> 5V DC aiheuttaa huonomman hyötysuhteen kuin suoraan autolaturilla, jossa on hakkuri 12 V DC -> 5 V DC.
Mutta jos osaa ennakoida asiaa, niin ei juuri ole tarvetta soittaa musiikkia puhelimesta autostereoihin - kas kun autostereoille kelpaa muistitikku, jossa on mp3 -tiedostoja.
Eli kunhan muistaa jo ennen matkaa kopioda haluamansa musiikin mp3 -tiedostoina muistitikulle, niin muistitikku vain autostereoide USB -liittimeen kiinni, niin musiikin kuuntelu onnistuu ihan ilman puhelintakin. Ja kun musiikin kuunteluun ei käytetä puhelinta, niin puhelimen akkukaan ei tyhjene musiikkisoittimena käyttämisestä.
Autossa on ainakin 1 bassokaiutin jokaisessa ovessa eli yhteensä 4 kpl.
Kojelaudasta saattaa löytyä 2 diskanttikaiutinta.
Ja mikä parasta: Jos autossa on Apple CarPlay tai Android Auto, miten noiden tietoturvapäivitykset ?
Jokainen tuollainen systeemi on mahdollinen heikkous, josta esim. autovaras saattaa pystyä hakkeroitumaan auton tietojärjestelmään.
Omassa autossani kun ei tuollaisia ole, ja musiikkisoitinkin osaa soittaa vain mp3 -tiedostoja, eli esim WMA ei auton soittimelle kelpaa.
Saisi kai sen soittimen vaihdettua jos välttämättä haluaa, mutta ei ole ollut pakottavaa tarvetta.
Pakottava tarve kai olisi se, jos ukkonen onnistuisi iskemään auton radioantennin kautta stereot hajalle.
Tiedän yhden tapauksen, jossa näin ikävästi kävi, eli kun auto oli pysäköitynä ulkona ukonilman aikana, niin ukonilman jälkeen stereoihin ei enää tullut edes virta päälle.
Juu, onhan nykyautoissa varmaan 6-7 cm halkaisijaltaan oleva sivutörmäysturvapalkki siellä oven sisällä. - Anonyymi
ratinlämmitin...
Normaalitilanteessa tarpeeton.
Mutta jos joskus sattuisi käymään niin, että talven pakkasella unohdat hanskat, tai jos vaikkapa hanskat vahingoittuu tai katoaa tai varastetaan, niin tuossa tilanteessa ratinlämmittimestä on huomattava hyöty! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ratinlämmitin...
Normaalitilanteessa tarpeeton.
Mutta jos joskus sattuisi käymään niin, että talven pakkasella unohdat hanskat, tai jos vaikkapa hanskat vahingoittuu tai katoaa tai varastetaan, niin tuossa tilanteessa ratinlämmittimestä on huomattava hyöty!Nojoo on kai se kiva varmaan päästä lämmittelemään käsiä ratissa sen jälkeen kun on harjannut lumet ja raapinut jäät ikkunoista paljain käsin. Mutta hanskoista on pakkasella kyllä muutenkin sen verran hyötyä ettei niitä ihan helposti unohda.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ratinlämmitin...
Normaalitilanteessa tarpeeton.
Mutta jos joskus sattuisi käymään niin, että talven pakkasella unohdat hanskat, tai jos vaikkapa hanskat vahingoittuu tai katoaa tai varastetaan, niin tuossa tilanteessa ratinlämmittimestä on huomattava hyöty!Nykyautot lämpenee nopeasti ja voi laittaa köyntiin jäiden raapimisen ajaksi. En ole itse kaivannut vaikka en käytä yleensä hanskoja autoa putsatessakaan. Kangaspenkeissä ei tarvitse istuinlämmitystäkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984