"Liikennemerkin alapuolella voidaan käyttää suorakaiteen muotoista lisäkilpeä, jolla selvennetään liikennemerkin tarkoitusta tai kohdetta. Lisäkilpeä voidaan käyttää myös merkin vaikutusalueen tai voimassaoloajan määrittelemiseksi taikka vaikutuksen rajoittamiseksi."
Välillä lisäkilpi selventää, välillä se rajoittaa vaikutusta tai voimassaoloa ja välillä kenties jotakin muuta. Mistä tietää, mitä milloinkin tarkoitetaan lisäkilvellä?
Lisäkilpien tulkinnan haasteet
26
523
Vastaukset
- Anonyymi
Seuraavassa momentissa lukee "Lisäkilpien kuvat sekä niiden tarkoitus ja sijoittaminen esitetään tämän lain liitteessä 3.8."
- Anonyymi
Autokouluun ottamaan muutama lisätunti, jos tällaiset perusasiat eivät ole ajokortilliselle kulkijalle selviä. Siellä autetaan mielellään.
- Anonyymi
Lain liitteessä on esim. H12 Ajoneuvoryhmä, jonka osalta mainitaan seuraavaa:
"Lisäkilvellä osoitetaan, että liikennemerkillä osoitettu kielto, rajoitus, määräys tai sääntö koskee vain lisäkilvessä ilmaistua ajoneuvoa. Jos kielto, rajoitus, määräys tai sääntö ei koske lisäkilvessä ilmaistua ajoneuvoa, lisäkilvessä käytetään tekstiä "Ei koske". Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää lisäkilpeä H24."
Tuon osalta siis, että liikennemerkillä osoitettu kielto, rajoitus, määräys tai sääntö koskee vain lisäkilvessä ilmaistua ajoneuvoa, tai käänteiseksi asia muuttuu, jos käytetään tuota "Ei koske" tekstiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lain liitteessä on esim. H12 Ajoneuvoryhmä, jonka osalta mainitaan seuraavaa:
"Lisäkilvellä osoitetaan, että liikennemerkillä osoitettu kielto, rajoitus, määräys tai sääntö koskee vain lisäkilvessä ilmaistua ajoneuvoa. Jos kielto, rajoitus, määräys tai sääntö ei koske lisäkilvessä ilmaistua ajoneuvoa, lisäkilvessä käytetään tekstiä "Ei koske". Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää lisäkilpeä H24."
Tuon osalta siis, että liikennemerkillä osoitettu kielto, rajoitus, määräys tai sääntö koskee vain lisäkilvessä ilmaistua ajoneuvoa, tai käänteiseksi asia muuttuu, jos käytetään tuota "Ei koske" tekstiä.Mikähän todellisuudessa on aloittajan kysymys? Jos sellainen olisi tiedossa, vastauksissa voisi olla hivenen enemmän ajatusta. Nythän keskustelu lähtee heti seuraavasta viestistä hakoteille, kun joku tuo aivan toisen aiheen ja alkaa penkoa sen kanssa ihan muuta asiaa.
Lisäkilvillä tarkennetaan, rajoitetaan tai täsmennetään päämerkin sanomaa. Lisäkilvellä ei saa laventaa päämerkin merkitystä. Useamman lisäkilven tapauksessa jokainen lisäkilpi täsmentää päämerkkiä, ei toisia lisäkilpiä. Tällä ja tieliikennelain määrittelyillä pääsee jo aika pitkälle.
- Anonyymi
Toisessa "bussikaista" keskustelussa mainitaan mm. seuraavaa:
"Ei tuossa ole mitään merkkiä, joka kieltää ryhmittymästä bussikaistalle oikealle käännyttäessä. Tuo merkki on vain opastusmerkki, joka kertoo, että risteyksen jälkeen siellä jatkuu bussikaista, ja kääntymisen jälkeen sieltä pitää siirtyä pois. Määräysmerkki olisi sininen pyöreä "pakollinen ajosuunta", jonka alla olisi linja-auto-lisäkilpi. Silloin vain bussit saisi käyttää sitä kaistaa kääntymiseen."
Ajoneuvoryhmä lisäkilven kohdalla lukee:
"Lisäkilvellä osoitetaan, että liikennemerkillä osoitettu kielto, rajoitus, määräys tai sääntö koskee vain lisäkilvessä ilmaistua ajoneuvoa. Jos kielto, rajoitus, määräys tai sääntö ei koske lisäkilvessä ilmaistua ajoneuvoa, lisäkilvessä käytetään tekstiä "Ei koske". Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää lisäkilpeä H24."
Jos mainitussa esimerkissä pakollinen ajosuunta koskisi lisäkilven perusteella busseja, niin minkä perusteella se olisi sitten kielletty muilta? Jos määrätään Linja-autoille, mutta muut voivat halutessa?- Anonyymi
Väärinkäsitys tässä ei johdu lisäkilvestä, vaan siitä, ettei "pakollinen ajosuunta" ole pakollinen vaan sallittu ajosuunta. Ks. tark merkin D1 selite.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärinkäsitys tässä ei johdu lisäkilvestä, vaan siitä, ettei "pakollinen ajosuunta" ole pakollinen vaan sallittu ajosuunta. Ks. tark merkin D1 selite.
D1 - Merkillä osoitetaan ajoneuvolle sallitut ajosuunnat risteyksessä.
H12 - Lisäkilvellä osoitetaan, että liikennemerkillä osoitettu kielto, rajoitus, määräys tai sääntö koskee vain lisäkilvessä ilmaistua ajoneuvoa.
Sallittu ajosuunta busseille asia selvä. Sallittu ajosuunta koskee vain lisäkilvessä ilmaistua ajoneuvoa, eli bussia. Mikä siis kieltää käytön muilta? Koskee vain ja sallitaan vain ovat eri asioita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
D1 - Merkillä osoitetaan ajoneuvolle sallitut ajosuunnat risteyksessä.
H12 - Lisäkilvellä osoitetaan, että liikennemerkillä osoitettu kielto, rajoitus, määräys tai sääntö koskee vain lisäkilvessä ilmaistua ajoneuvoa.
Sallittu ajosuunta busseille asia selvä. Sallittu ajosuunta koskee vain lisäkilvessä ilmaistua ajoneuvoa, eli bussia. Mikä siis kieltää käytön muilta? Koskee vain ja sallitaan vain ovat eri asioita."Mikä siis kieltää käytön muilta?"
Lisäkilpi sallii siinä kuvatun ajoneuvon käyttää ko. kaistaa [suoraan ajettaessa]. Muilla ei ole siten sallittua sitä käyttää, koska "pakollinen ajosuunta" on määräysmerkki.
Jos sanan 'määräys' merkitys ei ole tuttu, niin sitä voi opiskella oikeustietellisissä tiedekunnissa tietyissä yliopistoissa. Tästä päästään vielä syvemmällekin filosofiaan, pitääkö määräyksiä ylipäänsä totella? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mikä siis kieltää käytön muilta?"
Lisäkilpi sallii siinä kuvatun ajoneuvon käyttää ko. kaistaa [suoraan ajettaessa]. Muilla ei ole siten sallittua sitä käyttää, koska "pakollinen ajosuunta" on määräysmerkki.
Jos sanan 'määräys' merkitys ei ole tuttu, niin sitä voi opiskella oikeustietellisissä tiedekunnissa tietyissä yliopistoissa. Tästä päästään vielä syvemmällekin filosofiaan, pitääkö määräyksiä ylipäänsä totella?"Koskee vain". Kyse on tuossa puhtaasti kielellisetä asiasta, jota yritetään tankata. Määräysmerkki koskee vain...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mikä siis kieltää käytön muilta?"
Lisäkilpi sallii siinä kuvatun ajoneuvon käyttää ko. kaistaa [suoraan ajettaessa]. Muilla ei ole siten sallittua sitä käyttää, koska "pakollinen ajosuunta" on määräysmerkki.
Jos sanan 'määräys' merkitys ei ole tuttu, niin sitä voi opiskella oikeustietellisissä tiedekunnissa tietyissä yliopistoissa. Tästä päästään vielä syvemmällekin filosofiaan, pitääkö määräyksiä ylipäänsä totella?Nytkö se yhtäkkiä onkin "pakollinen ajosuunta", vaikka edellisessä viestissäsi se ei tarkoittanutkaan "pakollista ajosuuntaa", vaan "sallittua ajosuuntaa"?
Sanoi näin: ""pakollinen ajosuunta" ole pakollinen vaan sallittu ajosuunta. "
Skitsofreniasi alkaa olla jo huolestuttavalla tasolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärinkäsitys tässä ei johdu lisäkilvestä, vaan siitä, ettei "pakollinen ajosuunta" ole pakollinen vaan sallittu ajosuunta. Ks. tark merkin D1 selite.
Näinhän se on, että sallittuja ajosuuntiahan niillä meinataan. Ainoa sallittuhan on yhtä kuin pakollinen. Jos siltä kaistalta on sallittu ajo vain tiettyyn suuntaan, niin silloinhan siitä on pakollista ajaa vain siihen suuntaan. Mutta mitäs tämä sitten meinaisi?:
https://rattiriemu.wordpress.com/wp-content/uploads/2020/08/kaivokatu.jpg
Jos nuo ei tarkoitakaan pakollisia ajosuuntia, vaan sallittuja ajosuuntia, niin silloinhan nuo sallitut ajosuunnat eivät koske linjaliikennettä. Eli muille on sallittua ajaa joko suoraan tai kääntyä oikealle, mutta linjaliikenteelle ne ajosuunnat ei ole sallittuja. Eli linjaliikenteen olisi pakko kääntyä tuosta vasemmalle. Noh, vaikka käytetään lisäkilpeä "ei koske", tuollakin meinataan, nuo eivät ole linjaliikenteelle pakollisia ajosuuntia, eli koko merkki ei koske linjaliikennettä ollenkaan, vaan linjaliikenne saa ajaa mihin suuntaan vain.
Ei se merkkien asettaminen lainmukaisesti ja tekstillisten lisäkilpien sanamuodot ole viranomaisellekaan usein kovin helppoa. Kaikenlaisia aivopieruja sitä näkee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nytkö se yhtäkkiä onkin "pakollinen ajosuunta", vaikka edellisessä viestissäsi se ei tarkoittanutkaan "pakollista ajosuuntaa", vaan "sallittua ajosuuntaa"?
Sanoi näin: ""pakollinen ajosuunta" ole pakollinen vaan sallittu ajosuunta. "
Skitsofreniasi alkaa olla jo huolestuttavalla tasolla.Tämä Pakollinen ajosuunta on ollut joskus myös ajotutkinnon teoriakokeen knoppikysymyksenä. Moni reputtaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä Pakollinen ajosuunta on ollut joskus myös ajotutkinnon teoriakokeen knoppikysymyksenä. Moni reputtaa.
Pakollinen sallittu. Liikennemerkin nimi on "Pakollinen ajosuunta", joka on määräys merkki ja jolla osoitetaan ajoneuvolle sallitut ajosuunnat risteyksessä. Merkkien nuolikuvioita voidaan muuttaa olosuhteiden mukaan. Ei ihme, että ihmiset menevät sekaisin pakollisesta sallitusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinhän se on, että sallittuja ajosuuntiahan niillä meinataan. Ainoa sallittuhan on yhtä kuin pakollinen. Jos siltä kaistalta on sallittu ajo vain tiettyyn suuntaan, niin silloinhan siitä on pakollista ajaa vain siihen suuntaan. Mutta mitäs tämä sitten meinaisi?:
https://rattiriemu.wordpress.com/wp-content/uploads/2020/08/kaivokatu.jpg
Jos nuo ei tarkoitakaan pakollisia ajosuuntia, vaan sallittuja ajosuuntia, niin silloinhan nuo sallitut ajosuunnat eivät koske linjaliikennettä. Eli muille on sallittua ajaa joko suoraan tai kääntyä oikealle, mutta linjaliikenteelle ne ajosuunnat ei ole sallittuja. Eli linjaliikenteen olisi pakko kääntyä tuosta vasemmalle. Noh, vaikka käytetään lisäkilpeä "ei koske", tuollakin meinataan, nuo eivät ole linjaliikenteelle pakollisia ajosuuntia, eli koko merkki ei koske linjaliikennettä ollenkaan, vaan linjaliikenne saa ajaa mihin suuntaan vain.
Ei se merkkien asettaminen lainmukaisesti ja tekstillisten lisäkilpien sanamuodot ole viranomaisellekaan usein kovin helppoa. Kaikenlaisia aivopieruja sitä näkee."Ei koske linjaliikennettä" merkitsee: linja-autotoille ko. merkillä ei ole merkitystä. Se on kuin ei olisikaan merkkiä, joten linja-auto voi ajaa kaikkiin suuntiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ei koske linjaliikennettä" merkitsee: linja-autotoille ko. merkillä ei ole merkitystä. Se on kuin ei olisikaan merkkiä, joten linja-auto voi ajaa kaikkiin suuntiin.
Kumoaako tuo lisäkilpi sitten tavallaan päämerkin tarkoituksen linjaliikenteeltä?
- Anonyymi
Kolmiokilvet ovat uuden maailman lisä kaikille kilville.
- Anonyymi
Taitaa pikemminkin lisäkilpi H23.2 olla tuota. Lisäkilpi sallii yksisuuntaisella pyöräilyn kahteen suuntaan. Jos lisäkilpi puuttuu kevyenliikenteen päämerkin alta, niin siihen suuntaan ei saa pyöräillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa pikemminkin lisäkilpi H23.2 olla tuota. Lisäkilpi sallii yksisuuntaisella pyöräilyn kahteen suuntaan. Jos lisäkilpi puuttuu kevyenliikenteen päämerkin alta, niin siihen suuntaan ei saa pyöräillä.
Taitaa kuitenkin olla niin, että jos on kevyenliikenteen väylän päämerkki, ilman lisäkilpeä, niin siihen suuntaan saa pyöräillä, mutta ei sitten toiseen suuntaan. Toisesta suunnasta puuttuu kai kevyenliikenteen väylän päämerkki kokonaan. Sehän ei ole loogista, että molemmissa päissä on kevyenliikenteen väylän päämerkki (esim. yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä) ilman lisäkilpeä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa kuitenkin olla niin, että jos on kevyenliikenteen väylän päämerkki, ilman lisäkilpeä, niin siihen suuntaan saa pyöräillä, mutta ei sitten toiseen suuntaan. Toisesta suunnasta puuttuu kai kevyenliikenteen väylän päämerkki kokonaan. Sehän ei ole loogista, että molemmissa päissä on kevyenliikenteen väylän päämerkki (esim. yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä) ilman lisäkilpeä.
Pyörätie / Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä / Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain liikennemerkit osoittavat väylän, jolla pyöräilijä saa edetä eteenpäin. Kun joku noista liikennemerkeistä tulee vastaan, niin saa pyöräillä sitä väylää eteenpäin.
- Anonyymi
Lisäkilvet eivät aina ole niin helppoja.
https://teilla.blogspot.com/2011/05/postinkanto-sallittu.html- Anonyymi
Tuossa melko helppo.
https://www.google.fi/maps/@61.4680633,23.868865,3a,37.5y,180.19h,99.51t/data=!3m7!1e1!3m5!1s5oGbruqfkouRhOjFz3V8Rw!2e0!6shttps://streetviewpixels-pa.googleapis.com/v1/thumbnail?cb_client=maps_sv.tactile&w=900&h=600&pitch=-9.509044263113381&panoid=5oGbruqfkouRhOjFz3V8Rw&yaw=180.19381228455484!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDQxNi4xIKXMDSoASAFQAw==
Tosin lisäkilpi muuttaa viereisen merkin sallitun ajosuunnan pakolliseksi.
Bussille se on edelleen sallittu ajosuunta.
Eli lisäkilpi vaikuttaa eri päämerkkiin kuin minkä alla se on?? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa melko helppo.
https://www.google.fi/maps/@61.4680633,23.868865,3a,37.5y,180.19h,99.51t/data=!3m7!1e1!3m5!1s5oGbruqfkouRhOjFz3V8Rw!2e0!6shttps://streetviewpixels-pa.googleapis.com/v1/thumbnail?cb_client=maps_sv.tactile&w=900&h=600&pitch=-9.509044263113381&panoid=5oGbruqfkouRhOjFz3V8Rw&yaw=180.19381228455484!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDQxNi4xIKXMDSoASAFQAw==
Tosin lisäkilpi muuttaa viereisen merkin sallitun ajosuunnan pakolliseksi.
Bussille se on edelleen sallittu ajosuunta.
Eli lisäkilpi vaikuttaa eri päämerkkiin kuin minkä alla se on??Tinyurl...
https://tinyurl.com/yrwbz88u - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tinyurl...
https://tinyurl.com/yrwbz88uEi nyt oikein mene jakeluun mitä haluat sanoa. Tuossahan noilla merkeillä kerrotaan yksinkertaisesti, että suoraan ajo on sallittu busseille, ja oikealle kääntyminen on sallittu kaikille ajoneuvoille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei nyt oikein mene jakeluun mitä haluat sanoa. Tuossahan noilla merkeillä kerrotaan yksinkertaisesti, että suoraan ajo on sallittu busseille, ja oikealle kääntyminen on sallittu kaikille ajoneuvoille.
Aivan niin, mutta sallittu ajosuunta muuttuu tässä tapauksessa pakolliseksi ajosuunnaksi. Jossain ylempänä ketjussa sanottiin että kyseiset kaistaopasteet olisivat "pakollinen ajosuunta". Eihän se niin ole.
Nyt vain sattuu olemaan ainoa sallittu suunta muille kuin busseille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei nyt oikein mene jakeluun mitä haluat sanoa. Tuossahan noilla merkeillä kerrotaan yksinkertaisesti, että suoraan ajo on sallittu busseille, ja oikealle kääntyminen on sallittu kaikille ajoneuvoille.
Sallittu busseille, vai sallittu vain busseille, niin siinä on hivenen eroa.
https://maps.app.goo.gl/m8RpwMDaqsrFihL1A - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan niin, mutta sallittu ajosuunta muuttuu tässä tapauksessa pakolliseksi ajosuunnaksi. Jossain ylempänä ketjussa sanottiin että kyseiset kaistaopasteet olisivat "pakollinen ajosuunta". Eihän se niin ole.
Nyt vain sattuu olemaan ainoa sallittu suunta muille kuin busseille.Tuo on juuri se haaste ihmisillä tulkita asiaa, kun liikennemerkin nimi on "Pakollinen ajosuunta".
https://liikennemerkkeja.fi/liikennemerkit/maaraysmerkit
Liikennemerkki pakottaa toki ajamaan siltä kaistalta kyseiseen suuntaan, mutta jos kaistalta pääsee kahteen tai useampaan eri suuntaan, niin silloin onkin valinnan mahdollisuus, eikä enää pakko. Merkillä osoitetaan ajoneuvolle sallitut ajosuunnat risteyksessä. Pakko on vain silloin, kun ei pääse muuhun kuin yhteen suuntaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517323Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?425142HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3012833- 1552189
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki332013- 241734
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1401678Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon4091606mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111497Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E141379