Uskomaton Vapaa Ajattelija 3-2024 ilmestynyt

Anonyymi-ap

On ilmestynyt Uskomaton Vapaa Ajattelija 3/2024, joka Vapaa-ajattelijain liiton ja Helsingin seudun vapaa-ajattelijan yhteisjulkaisu: https://vapaa-ajattelijat.fi/blog/lehti/vapaa-ajattelija-3-2024/

Lehti saapuu tilaajille ja vapaa-ajattelijain jäsenille postissa. Numero julkaistaan myös Voima-lehden liitteenä.

Vapaa Ajattelija julkaistaan netissä pdf-muotoisena, ja lehden numeroiden juttuja julkaistaan erikseen linkitettynä. Tällä hetkellä on saatava aiempien numeroiden jutut.

43

398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pääkirjoitus puuttuu ajankohdan kysymykseen.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Kirkon etuoikeuksien purkaminen on hidasta puuhaa. Siihen saattaa kulua vielä toinen vuosisata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lehti tuo pääkirjoituksessa liiton suhtautumisen asiaan.

        Enemmän kuin suhtautumisen:

        "Kuka vahtii rehtoreita sekä kirkon pappeja ja muita työntekijöitä, joilla tuntuu olevan aamusta iltapäivään rajattomasti työaikaa päiväkoti- ja koulukäynteihin ja kirkkojumalanpalveluksiin asti.
        Valtion mielestä edunvalvontaa ilmeisesti ei tarvita, kun uskonnottomien ihmisoikeus- ja kulttuurijärjestön valtionavustus on nolla euroa."

        Voi toki tuntua, mutta ei vastaa todellisuutta.


    • Anonyymi

      Roskiin joutaa

      • Anonyymi

        Et siis ole nähnyt lehteä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis ole nähnyt lehteä.

        Antivapari tietää katsomattakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Antivapari tietää katsomattakin.

        Surullinen tapaus.


    • Anonyymi

      Yksi merkittävimpiä perusteita ymmärtää, että Raamattu on Jumalasta lähtöisin, on se että Raamattu on tärkeiden ennustusten kirja. Jokainen Raamatun ennustus, jonka on ollut jo määrä täyttyä, on täyttynyt ajallaan ja tarkasti ja todistettavasti.

      Monet vapaa-ajattelijat väittävät, että Daniel oli huijari, Jeesuksen aikalainen, koska kukaan ei ole voinut ennustaa niin tarkasti Jeesus-nimisessä miehessä niin monia ja tarkasti täyttyneitä yksityiskohtia.

      Vapaa-ajattelijoiden ongelma on siinä, että 600-luvulla eaa. eläneen Danielin ennustukset sisällytettiin kreikankieliseen VT:n Septuaginta-käännökseen 200-luvulla eaa. Tuo käännös oli yleisessä käytössä ´Jeesuksen aikana lukuisissa juutalaisten seurakunnissa Rooman Imperiumin provinsseissa.

      Ennustusten täyttymysten 100 % tarkkuus on ihmeelliset, sillä vaikka meteorologeilla on käytössä huippuluokan tietokoneet, silti heidän profetiansa uskaltavat ennustaa sään vain 5 päivän päähän.

      Raamatun ennustusten takana on Luoja.

      Jes.46 ”Muistakaa entisiä ikiajoista asti, sillä minä olen Jumala, eikä toista ole; minä olen Jumala, eikä ole minun vertaistani. Minä ilmoitan alusta asti, mitä tuleva on, ammoisia aikoja ennen, mitä ei vielä ole tapahtunut.”

      Raamatun tärkeimmät ennustukset liittyvät sen pääteemaan: Luojan maineen ja aseman palauttamiseen ennustetun ”Siemenen” johtaman ”valtakunta-hallituksen” välityksellä.

      Koska ”tämän maailman jumala” Saatana on syöttänyt ihmiskunnalle lukuisasti valemessiaita, Luoja kirjoitutti etukäteen monilla ihmisillä 400-600 yksityiskohtaa, mitä todellisen Messiaan elämässä piti tapahtua. Ne kaikki täyttyivät 2000 vuotta sitten Jeesuksessa – synnyinaikaa, -paikkaa ja kuolintapaa myöten.

      Monet vapaa-ajattelijat leuhkivat loogisuudellaan. Silti he ovat tosissaan yrittäneet ehdotella, että Jeesus itse ponnisteli täyttääkseen elämässään tiedossaan olevat messiasennustukset. Mutta heille tulee kiire lähteä jonnekin, kun kysyt heiltä, että järjestikö Jeesus oman syntymänsä Beetlehemissä Augustuksen 1. veronkannon aikana?

      700-luvulla eaa. Miika ennusti 5 ”sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista.”

      600-luvulla eaa. Daniel 11 ”… Ja hän, joka hyökkää sitä vastaan, tekee, mitä tahtoo, eikä kukaan voi seisoa häntä vastaan. Hän asettuu Ihanaan maahan, ja hävitys tulee hänen kätensä kautta.
      17 Ja nyt hän aikoo hyökätä valtakuntansa koko voimalla; mutta sopimus on hänellä mielessä, ja hän saa sen aikaan. Hän(Antiokhos III) antaa hänelle (Ptolemaios V:lle) yhden tyttäristään (Kleopatra I), tälle turmioksi. Mutta siitä ei tule pysyväistä eikä ole hänelle etua.

      Sitten hän (Antiokhos III) kääntyy rantamaita vastaan (Makedonia, Kreikka,Vähä-Aasia) ja ottaa valtaansa monet. Mutta eräs (Rooman) sotapäällikkö tekee hänen herjauksistaan lopun ja kostaa hänelle hänen herjauksensa (Thermopylaissa 192 eaa., Magnesiassa 190 eaa.).”

      Taistelut maailmanherruudesta jatkuvat vuoteen 30 eaa., jolloin Rooma on lopullisesti niskan päällä vallattuaan Syyrian ja Egyptin.

      Dan 11”… Silloin hän kääntyy oman maansa linnoituksiin, mutta kompastuu ja kaatuu, eikä häntä enää ole (Antiokhos III surmattiin 187 eaa. yrittäessään ryöstää persialaisen temppelin Elymaissa).

      Ja hänen asemaansa nousee eräs (Augustus), joka antaa veronvaatijan käydä läpi valtakunnan ihanimman maan. Mutta hänet tuhotaan, ei kuitenkaan vihan väellä eikä sodalla.
      Ja hänen sijaansa nousee kelvoton (Tiberius), ...”

      Entä järjestikö Jeesus syntymänsä Juudan sukuun, Daavidin jälkeläisenä?

      Tässä kohtaa vapaa-ajattelijan aivoissa välähtää ja loihe lausumaan: ”No joo, jos kerta Jeesus oli ollut taivaassa, helppohan hänellä oli junailla täyttymään tuo.” Mutta vapaa-ajattelija ei hoksaa, että tällä nokkeluudellaan hän toimii ideologiaansa vastaan, koska hänhän oli juuri sitä mieltä, että Jeesushan oli palkka tavallinen ihminen.

      • Anonyymi

        Vippaa minullakin päässä mutta ei sentään näin paljon. Allah on SUURI.


      • Anonyymi

        >> Monet vapaa-ajattelijat väittävät, että Daniel oli huijari, Jeesuksen aikalainen, koska kukaan ei ole voinut ennustaa niin tarkasti Jeesus-nimisessä miehessä niin monia ja tarkasti täyttyneitä yksityiskohtia.

        Danielinkirja on makkabealaisaikana kirjoitettu. Daniel ei siis Jeesuksen tavoin ole varsinaisesti ole huijari, vaan kuvitteelinen hahmo.


    • Anonyymi

      Jos et kiukustu tästä kommentista, sinulla on vielä kyvykkyyttä valinnanvapauteen:

      Pröystäilevä narsistihenkinen termi ”vapaa-ajattelija” (ts."te fossiilit eli publikaanit olette säälittäviä meihin farizeuksiin verrattuna") kertoo pakkomielteisen kiihkon olla riippumaton.

      Todellisuudessa tuo leuhka asenne kertoo patologisesta tarpeesta korottaa ja korostaa itseään. Se osoittaa, että henkilö on joutunut hallitsemattoman itserakkautensa orjuuttamaksi.

      ”Lue huuliltani: ”Ja minä kun en kuuleppas alistu mihinkään sääntöön enkä määräykseen. Mie oon vappoo, minua ei sido mikään!”

      Narsistin oma tapa on omasta mielestään aina paras ja vaatii, että muidenkin täytyy ajatella ja tehdä kaikki asiat juuri hänen tavallaan. Mutta tällöin toinen samanlainen vapaa-ajattelija närkästyy, koska tuon toisen vapaa-ajattelijan mielestä kaikkien tulee olla samalla tavalla ylempiarvoisen erilaisia publikaaneihin (rajoitus-ajattelijoihin) verrattuna.

      Jos vapaa-ajattelija haluaa käännyttää eli parantaa eli eheyttää jonkun publikaanin vapaa-ajattelijaksi, tuleeko tuon vapaa-ajattelijaksi käännytetyn käännyttää tuo toinen vapaa-ajattelija ajattelemaan omalla vapaa-ajattelutavallaan, vai täytyykö käännytetyn vapaa-ajattelijan ajatella käännyttäjän vapaa-ajattelun tavalla?

      Molemmille, sekä kääntäjälle että käännetylle vapaa-ajattelijalle on joka tapauksessa yhdistävä tekijä se, että alistuminen jonkun toisen valtaan, normeihin oikeasta ja väärästä, on sietämätöntä. Pöyhistyneenä hän kuvittelee tietävänsä kaikkeen aina paremman tavan kuin toiset ja se näkyy hänen pakonomaisen omanarvon korostamisen asenteessaan toisiin.

      Jos vapaa-ajattelija pitää kiinni itsepäisyydestään, tärkeilynhalustaan, haluttomuudesta oikaista virheellisiä näkemyksiään, hänessä käy ilmi sananlasku: ”Ylpeys käy lankeemuksen edellä”.

      Onneksi kenenkään ei ole pakko alistua ja orjuutta itseään vapaa-ajattelijaksi - ainakaan toistaiseksi.

      Darwinismin nirvana eli tulevaisuus-visio: "Kun kaikki ovat evolutioituneet vapaa-ajattelijoiksi, seurauksena on säännötön, normiton Onnela, koska kaikki ovat vahvempia ja kyvykkäämpiä taistelemaan olemassaolosta kuin toiset! Koska sääli rajoittaa vapaa-ajattelua, se on evoluutioprosessin vihollinen."

      • Anonyymi

        Normit eli lait on nykyään säädetty sekulaaristi, ja niitä tukevat hyvät tavat, jotka myös ovat kehittyneet kulttuurisesti (esim. avoliitot ovat nykyään hyväksyttyjä).


    • Anonyymi

      Lehden ilmestyminen harmittaa antivaparia.

    • Anonyymi

      Voit ottaa talteen Voima-lehden liitteenä olevan numeron 3/24.

    • Anonyymi

      Lehden nimeksi sopisi paremmin Älyvapaat Ajattelijat.

    • Anonyymi

      Voit tilata lehteä jakoon tilaisuuksiin yms.

    • Anonyymi

      Voit myös tilata Vapaa Ajattelijan vuosikerran, 4 numeroa.

    • Anonyymi

      Tihrusin pdf:n, myös islam saa kyytiä.

      • Anonyymi

        Pdf ei ole paras muoto julkaista, mutta erillisten juttulinkkien laittaminen on mainiota.


    • Tästä on tullut hiukan palautettakin, eli lehteä myös luetaan.

    • Anonyymi

      Lue Ilmari Hirvosen haastattelu elämänkatsomustiedosta.

      • Anonyymi

        Kiitos, oli hyvä. Harvoin tuotu noin esille, vaikka kaikki eivät tiedä.


    • Anonyymi

      Ei muuten paja.

    • Anonyymi

      Lue. Juttuja tullee.

    • Anonyymi

      milloinkaha tulee "vapaana ajatuksista liitto".

      varmaan aluksi aika pieni on osallitujien määrä ennenkuin suap kannatusta ja tukkee.

      • Anonyymi

        Järjestäytymättömiä piisaa


      • Anonyymi

        Tuo liittohan on jo olemassa ja itse asiassa monessa muodossa = kaikki uskonnolliset yhteisöt


    • Anonyymi

      Totta Mooses, Voima oli kanssani kotiin.

    • Anonyymi

      Näin. Luin. Vointin.

    • Anonyymi

      Lue, niin tiedä. Myös vanhempia numeroita.

    • Anonyymi

      Voit poimia muutaman talteen Voiman välistä jakotorneista.

    • Anonyymi

      Nappaa printtilehti Voiman jakotornista.

    • Anonyymi

      Ota Voima-lehden välistä. Jakotornosta.

      • Anonyymi

        Toimi niin kauan kuin voit.


    • Anonyymi

      Koskas sitten jos ei nyt?

    • Anonyymi

      Luen Raamattua kyllä ja ajattelenkin vapaasti. Eikä kyseinen toiminta ole yhtään ristiriidassa yleisen olemiseni kanssa. En tunne tarvitsevani lehteä, ponnekkaita vapaita mielipiteitä saa nykyään näistä sähköisistä tietokoneverkoista kylläsymiseen asti aivan vapaasti.

      • Anonyymi

        Tulit sitten avautumaan juuri tähän ketjuun.


    • Anonyymi

      Ota talteen Voiman jakotornista.

      • Anonyymi

        Jos arvostat printtiinmediaa.


    • Anonyymi

      Vastauksia antivaparille.

    • Anonyymi

      Lisää juttui. Linkeistä siis.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe