On täysin järjetöntä ehdottaa, että ansiosidonnaista päivärahaa lyhennettäisiin. Työttömyyskorvauksen aikarajan lyhentäminen vaarantaa ihmisten taloudellisen turvan ja heikentää heidän mahdollisuuksiaan löytää työtä, erityisesti tilanteessa, jossa työvoimapula uhkaa ja palkkakehitys ei pysy inflaation perässä. On ensiarvoisen tärkeää, että työttömyystyöttömien on mahdollista keskittyä työhön hakeutumiseen ilman pelkoa taloudellisista vaikeuksista.
Olen itse saanut ansiosidonnaista 500 päivän ajan ja aktiivisesti hakenut työpaikkoja, mutta vain harvat niistä ovat osuneet kohdalle. Miksi minun pitäisi olla huolissani työttömyyden keston kustannuksista? Nykyisin on enemmän kuin koskaan tärkeää, että työttömille annetaan aikaa ja resursseja etsiä itselleen sopivaa työtä, koska tämä hyödyttää koko taloutta. Työnantajilla on tällä hetkellä vaikeuksia löytää osaavaa työvoimaa, joten on absurdi ajatus, että työttömien määrän vähentämiseksi kannustettaisiin ihmisiä kiirehtimään työpaikan löytymisessä.
Sen sijaan, että leikkaisimme työttömyystukea ja lyhentäisimme ansiosidonnaista ajankohtaisessa tilanteessa, tulisi meidän keskittyä tukemaan ihmisten mahdollisuuksia kehittää taitojaan ja paikkansa työmarkkinoilla. Työmarkkinatuen korottaminen ja ansiosidonnaisen säilyttäminen auttaisivat työnhakijoita investoimaan itseensä ja laadukkaampaan koulutukseen, mikä puolestaan nostaisi myös heidän palkkakehityksensä tasoa. Tämä olisi win-win-tilanne – pidempi tukiaika tarkoittaa, että ihmiset voivat hyvin valmistautua työelämään ja työnantajat saavat käyttöönsä laadukkaampaa työvoimaa.
Ehdotus, että ansiosidonnainen poistettaisiin ja siirryttäisiin täysin valtion maksamaan työmarkkinatukeen, on todella huono ajatus. Nykyisen järjestelmän säilyttäminen, jossa ansiosidonnainen tuki on edelleen saatavilla, auttaa meitä välttämään entistä suurempia sosiaalisia ongelmia, kuten köyhyyttä ja syrjäytymistä. Työmarkkinoiden terveellisempi toiminta edellyttää, että ihmisillä on mahdollisuus rauhassa löytää oma paikkansa, ilman pelkoa siitä, että tukiaika loppuu kesken.
Kovalla kilpailulla työmarkkinoilla ja talouden haasteilla jokaisen työnhakijan henkinen ja taloudellinen hyvinvointi tulee ottaa prioriteetiksi. On tärkeää, että me yhteiskuntana tuemme niitä, jotka ovat työttöminä, ja annamme heille mahdollisuuden rakentaa tulevaisuuttaan vahvemmalla pohjalla. Lyhentämällä ansiosidonnaista ja heikentämällä työttömyystukia vain pahennamme työvoimapulaa ja emme voi hyväksyä sitä.
Ansiosidonnaista tulee pidentää ja tasoa nostettava, se on elintärkeää työmarkkinoillamme!
Anonyymi-ap
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau353632Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html433100Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens343016Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4482656Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1781958Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1441873Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat271483- 381335
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,51261- 781192