Tiltut olivat jälleen kerran väärässä mutta siihen ollaan totuttu :) :)
Amerikkalaiskenraali James Hecker kertoo, että F-35:t tekivät Ranualla historiallisen laskeutumisen maantietukikohtaan.
Yhdysvaltain Euroopan ja Afrikan ilmavoimat suoritti Suomessa historiallisen tehtävän.
Kaksi amerikkalaista F-35-hävittäjää laskeutui keskiviikkona Ranualla maantietukikohtaan.
Kyseessä on Yhdysvaltain ilmavoimien mukaan ensimmäinen kerta, kun sen F-35-hävittäjät käyttävät Suomessa tukikohtanaan siviilikäyttöön tarkoitettua valtatietä.
Baana 2024 -harjoitus toteutetaan Norvatien varalaskupaikalla Rovaniemellä ja Hosion varalaskupaikalla Ranualla.
– Viidennen sukupolven F-35-hävittäjämme laskeutuminen maantielle on Euroopassa ensimmäinen lajissaan. Se on todiste vahvistuvasta suhteestamme ja läheisestä yhteistoimintakyvystämme suomalaisten liittolaistemme kanssa, amerikkalaiskenraali James Hecker painottaa tiedotteessa.
Hälvennystä epäilyille
Amerikkalaishävittäjät saapuivat harjoitukseen Lakenheathin tukikohdasta Britanniasta.
Hecker pitää arvossa suomalaisten kykyä käyttää maantietukikohtia.
– Mahdollisuus oppia suomalaisilta näitä taitoja kehittää sekä kykyämme toimittaa ilmataisteluvoimaa nopeasti epätavallisiin paikkoihin että kykyämme työskennellä niissä, hän sanoo.
Kun Suomi oli valmisteli päätöstä Ilmavoimien seuraavan hävittäjän hankinnasta, F-35-koneen soveltuvuudesta maantietukikohtiin esitettiin epäilyjä.
Amerikkalaishävittäjän painon arvioitiin vaativan nousuun ja laskuun pidempää maantiekiitorataa kuin luokkaa kevyemmän ruotsalaisvalmisteisen Jas Gripenin.
Tästäkin syystä amerikkalaiset haluavat kertoa F-35:n soveltuvuudesta maantietukikohtiin.
– Kehitämme ja testaamme valmiuttamme operoimalla yhdenaikaisesti sekä kahdelta eri maantiepätkältä että päätukikohdasta. Nämä ovat asioita, joihin meidän on pystyttävä, ja se vaatii harjoittelua, Lapin lennoston komentaja, eversti Saku Joukas kertoo Ilmavoimien tiedotteessa.
F-35:t Lappiin
Ilmavoimat ottaa ensimmäiset F-35-hävittäjänsä Suomessa käyttöön vuonna 2026. Ne sijoitetaan Lapin lennostoon Rovaniemelle.
Kesäkuussa suomalaiset hävittäjälentäjät osallistuivat Ramsteinin tukikohdassa Saksassa järjestettyyn ilmaherruusharjoitukseen, johon amerikkalaiset kutsuivat kahdeksan läheisintä ilmavoimien liittolaistaan.
Harjoituksessa lentäjät ottivat toisistaan mittaa klassisessa hävittäjä vastaan hävittäjä -taistelussa.
F-35-hävittäjä teki historiaa Suomessa
77
371
Vastaukset
- Anonyymi
😁👍✌️
- Anonyymi
Kyllähän niillä voi leikkiä rauhan aikana, tai pommittaa aseettomia siviilejä kehitysmaissa. Sotatilanteessa vähänkin kehittyneempää valtiota vastaan kuitenkin tulee ikävä yllätys, kun horisontissa vilahtaa ilmatorjuntaohjus. Siinä saa pitää kiirettä, että ehtii poistua koneesta.
- Anonyymi
Onneksi Suomen itä puolella ei ole kehittynyttä valtiota...
- Anonyymi
Ano , tiihonen ja Putler ei tykkää...
Veikkaan tosin että rysäpöksyn ohjuksilla on fataaleja vaikeuksia F-35:n häiveominaisuuksien kanssa.
- Anonyymi
Kannattaa pitää ne poissa parkkipaikoilta ja muualta jossa ne voi jäädä peruuttavien työkoneiden alle tai aura ei huomaa lumen alla olevaa f35-lelua.
- Anonyymi
Uli uli. Harmittaako kun valheilta meni taas pohja?
Anonyymi kirjoitti:
Uli uli. Harmittaako kun valheilta meni taas pohja?
Aiemmin tiltu tosiaan tiesi, että F-35 ei pysty operoimaan maantiekentiltä. Ja se oli ehdottoman varma tieto.
Siksi tiltu ponnistaa nyt kaiken lahkouskovaisen pilkkaan ja vahingoniloon nojaavan "huumorintajunsa" lyödäkseen aiheen "leikiksi". 🤣- Anonyymi
Repe_RuutikaIlo kirjoitti:
Aiemmin tiltu tosiaan tiesi, että F-35 ei pysty operoimaan maantiekentiltä. Ja se oli ehdottoman varma tieto.
Siksi tiltu ponnistaa nyt kaiken lahkouskovaisen pilkkaan ja vahingoniloon nojaavan "huumorintajunsa" lyödäkseen aiheen "leikiksi". 🤣Repellä seisoo F-35:stä kirjoitettaessa muukin kuin järki.
Anonyymi kirjoitti:
Repellä seisoo F-35:stä kirjoitettaessa muukin kuin järki.
Ymmärrän, että nyt nolottaisi, jos osaisit hävetä, mutta eihän lahkouskis osaa. 😏
Tekivät historia - kuusi konetta lähti matkalle ja yksi pääsi perille. Oikein hyvä suoritus!!
- Anonyymi
Liioittelet, kyllä niitä lähti 60, eikä yksikään päässyt perille!
Anonyymi kirjoitti:
Liioittelet, kyllä niitä lähti 60, eikä yksikään päässyt perille!
Hups, laskin ne väärin ;))
kaskisaar kirjoitti:
Hups, laskin ne väärin ;))
Tiltuille laskeminenkin on aina niin vaikeaa.
- Anonyymi
F-35:n nopeus 1,6 mach ja Suhoin 2 mach vaakalennossa.
- Anonyymi
Entä pystylennossa, mikä on kiihtyvyys ja suurin nopeus pystysuorassa nousussa, missä korkeudessa nopeus alkaa hidastua ja missä korkeudessa nousu lakkaa?
Miksi tuollainen kone kiihtyy paremmin ja mm. lähtee ilmaan tarvittaessa lyhyemmältä kiitotieltä talvipakkasilla kuin kesähelteellä? Tiedetään että esim. Suomellakin olleet, sinänsä erittäin suorituskykyiset MIG- koneet kesälämpimillä, polttoainetankit täysinä ja ehkä vielä (harjoitus)asekuormalla lastattuina olivat niin kömpelöitä lähtijöitä että kentät eivät tahtoneet aina riittää niiden nousuun. Kovilla pakkasilla samaiset koneet saatettiin raapaista nousuun 300- 350 metrin lähtökiihdytyksen jälkeen, kääntää nopeasti nokka vaikka pystysuoraan taivaalle ja kone vain kiihtyi ja kiihtyi eikä siinä kauaa nokka tuhissutkaan kun oltiin 16- 18 kilometrissä... - Anonyymi
Siinäpä sen suhoin hyvät puolet ovat että pääsevät karkuun nopeammin. Muuta niillä ei tee. Useammat lentävät kerrostalojen seiniin ilmaan päästyään
Anonyymi kirjoitti:
Entä pystylennossa, mikä on kiihtyvyys ja suurin nopeus pystysuorassa nousussa, missä korkeudessa nopeus alkaa hidastua ja missä korkeudessa nousu lakkaa?
Miksi tuollainen kone kiihtyy paremmin ja mm. lähtee ilmaan tarvittaessa lyhyemmältä kiitotieltä talvipakkasilla kuin kesähelteellä? Tiedetään että esim. Suomellakin olleet, sinänsä erittäin suorituskykyiset MIG- koneet kesälämpimillä, polttoainetankit täysinä ja ehkä vielä (harjoitus)asekuormalla lastattuina olivat niin kömpelöitä lähtijöitä että kentät eivät tahtoneet aina riittää niiden nousuun. Kovilla pakkasilla samaiset koneet saatettiin raapaista nousuun 300- 350 metrin lähtökiihdytyksen jälkeen, kääntää nopeasti nokka vaikka pystysuoraan taivaalle ja kone vain kiihtyi ja kiihtyi eikä siinä kauaa nokka tuhissutkaan kun oltiin 16- 18 kilometrissä...Suihkumoottorit kuumenevat nopeasti 1 000 asteeseen, siitä johtunee ero lämpimällä ja kylmällä säällä.
Suhoin toimintakorkeus on 20 000 m. ja F-35:llä 15 000 m., olen kuullut ettei venäläiset lentäjät ole kovin taitavia vaikeissa taistelukuvioissa.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä pystylennossa, mikä on kiihtyvyys ja suurin nopeus pystysuorassa nousussa, missä korkeudessa nopeus alkaa hidastua ja missä korkeudessa nousu lakkaa?
Miksi tuollainen kone kiihtyy paremmin ja mm. lähtee ilmaan tarvittaessa lyhyemmältä kiitotieltä talvipakkasilla kuin kesähelteellä? Tiedetään että esim. Suomellakin olleet, sinänsä erittäin suorituskykyiset MIG- koneet kesälämpimillä, polttoainetankit täysinä ja ehkä vielä (harjoitus)asekuormalla lastattuina olivat niin kömpelöitä lähtijöitä että kentät eivät tahtoneet aina riittää niiden nousuun. Kovilla pakkasilla samaiset koneet saatettiin raapaista nousuun 300- 350 metrin lähtökiihdytyksen jälkeen, kääntää nopeasti nokka vaikka pystysuoraan taivaalle ja kone vain kiihtyi ja kiihtyi eikä siinä kauaa nokka tuhissutkaan kun oltiin 16- 18 kilometrissä...Mig-21 noustuaan kiitotieltä jälkipoltin päällä sinne parinkymmenen km korkeuteen oli päästävä takaisin maahan kiitoradalle viiden minuutin sisällä nousuun lähtemisestään polttoaineen loppuessa.
- Anonyymi
kaskisaar kirjoitti:
Suihkumoottorit kuumenevat nopeasti 1 000 asteeseen, siitä johtunee ero lämpimällä ja kylmällä säällä.
Suhoin toimintakorkeus on 20 000 m. ja F-35:llä 15 000 m., olen kuullut ettei venäläiset lentäjät ole kovin taitavia vaikeissa taistelukuvioissa.Et ole tekniikan tai fysiikan tuntijakaan!
Lentokoneen suihkumoottori, otetaan kahdesta merkittävästä, varsinkin sotakoneiden jotka on suunniteltu lentämään suurilla nopeuksilla, antaa pienillä nopeuksilla tehoa hyvin heikosti. Missä nopeus on erittäin pieni, se on siellä kentällä alkuun alettaessa kiihdyttää lisää nopeutta. Miksi suihkumoottori antaa huonosti tehoa pienillä nopeuksilla, siksi että nopeus on olennainen osatekijä moottorin palamisilman ahtamisessa, moottorin oma ahdin tuottaa sitä helpommin ja enemmän palamisilmaa mitä suuremmalla nopeudella kone kohtaa ilman...esim. MIG- koneiden nokassa oli palamisilman sisäänottokanavat ja ensimmäinen paineenkorotus tapahtui käytännössä sen teräväkärkisen lieriömallisen osan kärjessä, toinen ilman virratessa sisään em. kartion ja rungon välisestä aukosta ja kolmas ilman virratessa koneen rungon kanavissa matkalla moottoriin ja vasta sitten moottorin omassa ahtimessa. Siis ko. lentokoneen runko sen äärimmäisestä nokan kärjestä alkaen oli tavallaan osa moottoria vaikka varsinainen moottori oli koneen peräpäässä!
Toinen asiaan merkittävästi vaikuttava tekijä on kulloisenkin ilman paino koska ulkoilma sisältää esim. plus 20 asteessa noin nelinkertaisen vesimäärän (vesihöyryn osamäärä/osapaine) verrattuna 20 asteen pakkasilmaan. Siksi lämmin ilma on raskaampaa pumpata ja sitä päätyy moottoriin vähemmän pienemmällä paineella lämpimällä kuin kuivalla ilmalla.
Osittain samoista syistä nykyiset matkustajakoneet pitkillä lennoilla hakeutuvat noin 10 km korkeuteen kun ilma siellä on kylmää pakkasilmaa ja vain siellä suihkumoottori toimii maksimaalisen tehon ja nopeuden antaen... Anonyymi kirjoitti:
Et ole tekniikan tai fysiikan tuntijakaan!
Lentokoneen suihkumoottori, otetaan kahdesta merkittävästä, varsinkin sotakoneiden jotka on suunniteltu lentämään suurilla nopeuksilla, antaa pienillä nopeuksilla tehoa hyvin heikosti. Missä nopeus on erittäin pieni, se on siellä kentällä alkuun alettaessa kiihdyttää lisää nopeutta. Miksi suihkumoottori antaa huonosti tehoa pienillä nopeuksilla, siksi että nopeus on olennainen osatekijä moottorin palamisilman ahtamisessa, moottorin oma ahdin tuottaa sitä helpommin ja enemmän palamisilmaa mitä suuremmalla nopeudella kone kohtaa ilman...esim. MIG- koneiden nokassa oli palamisilman sisäänottokanavat ja ensimmäinen paineenkorotus tapahtui käytännössä sen teräväkärkisen lieriömallisen osan kärjessä, toinen ilman virratessa sisään em. kartion ja rungon välisestä aukosta ja kolmas ilman virratessa koneen rungon kanavissa matkalla moottoriin ja vasta sitten moottorin omassa ahtimessa. Siis ko. lentokoneen runko sen äärimmäisestä nokan kärjestä alkaen oli tavallaan osa moottoria vaikka varsinainen moottori oli koneen peräpäässä!
Toinen asiaan merkittävästi vaikuttava tekijä on kulloisenkin ilman paino koska ulkoilma sisältää esim. plus 20 asteessa noin nelinkertaisen vesimäärän (vesihöyryn osamäärä/osapaine) verrattuna 20 asteen pakkasilmaan. Siksi lämmin ilma on raskaampaa pumpata ja sitä päätyy moottoriin vähemmän pienemmällä paineella lämpimällä kuin kuivalla ilmalla.
Osittain samoista syistä nykyiset matkustajakoneet pitkillä lennoilla hakeutuvat noin 10 km korkeuteen kun ilma siellä on kylmää pakkasilmaa ja vain siellä suihkumoottori toimii maksimaalisen tehon ja nopeuden antaen...Suomen käyttämä MiG-21 -hävittäjä oli todellinen peto: Hirmukiihdytyksellä avaruuslennoilta tuttuihin maisemiin – Lentäjän oli varottava, ettei turbiini sulaisi
Lue lisää sinä tekniikan ihmekakru: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomen-kayttama-mig-21-havittaja-oli-todellinen-peto-hirmukiihdytyksella-avaruuslennoilta-tuttuihin-maisemiin-lentajan-oli-varottava-ettei-turbiini-sulaisi/7660572 ;))- Anonyymi
kaskisaar kirjoitti:
Suomen käyttämä MiG-21 -hävittäjä oli todellinen peto: Hirmukiihdytyksellä avaruuslennoilta tuttuihin maisemiin – Lentäjän oli varottava, ettei turbiini sulaisi
Lue lisää sinä tekniikan ihmekakru: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomen-kayttama-mig-21-havittaja-oli-todellinen-peto-hirmukiihdytyksella-avaruuslennoilta-tuttuihin-maisemiin-lentajan-oli-varottava-ettei-turbiini-sulaisi/7660572 ;))Artikkeli ei edes vastaa täällä esittämiini kysymyksiin, miksi kopioida MTV:n asiantuntemusjuttuja..?
Kakrut on kovia kopioimaan... Anonyymi kirjoitti:
Artikkeli ei edes vastaa täällä esittämiini kysymyksiin, miksi kopioida MTV:n asiantuntemusjuttuja..?
Kakrut on kovia kopioimaan...Hah - haaa!!!
- Anonyymi
kaskisaar kirjoitti:
Hah - haaa!!!
Tuo oli hyvä tarina!
Loput tekniset tiedot MTV:lta ja hyvä siitä tulee. - Anonyymi
kaskisaar kirjoitti:
Hah - haaa!!!
Tulitko ajatelleeksi mistä MTV on saanut raflaavasti ja raflaaviksi lyhennetyt tietonsa?
Ne on otettu Youtubestakin löytyvistä MIG- koneiden lentäjien kertomuksista!
Sen sijaan esim. tiedot siitä miksi ilman lämpötilalla on niin suuri merkitys, tulevat suihku- ja kaasuturbiiniasiantuntijalta...nääs kun myös kaasuturbiinilla ulkoilman lämpötila vaikuttaa merkittävästi nimellistehoon. Kaasuturbiinilla merkitys on toki pienempi, miksi?
Nimellisteho, mitä se on..?
Mitä eroa on suihku- ja kaasuturbiinilla?
Onko huomenna pouta?
Oletko lapsi, mikä eläin olet?
- Anonyymi
Gripen on tehnyt tuota jo kauan🛩
- Anonyymi
Tehnyt mitä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tehnyt mitä?
Lentänyt seiniin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tehnyt mitä?
Laskeutunut maanteille🛩
- Anonyymi
Kyllä ne alas tulee ilman asvaltointiakin oleviin paikkoihin.
Ne ovat nimittäin ydiasetta kuljettamaan kykeneviä koneita joilla uhittelu Venäjän strategisten kohteiden lähistöllä voi saada ikävän lopun.
Vaikka se taitaa olla tavoitekin kun eskalaatio Ukrainassa ei ole toiminut riittävästi. - Anonyymi
Suomi, Saksa ja Yhdysvallat tekee vahvaa yhteistyötä r....än uhkaa vastaan
- Anonyymi
" Sotatilanteessa vähänkin kehittyneempää valtiota vastaan kuitenkin tulee ikävä yllätys, kun horisontissa vilahtaa ilmatorjuntaohjus. "
Onneksi Suomen turvallisuutta ei ole uhkaamassa yksikään kehittynyt valtio olemme heidän kanssa Natossa yhteisessä liitossa ...kaikki uhkahan on aina tullut Suomea kohtaan kehitysmaasta- Anonyymi
Totta, kehitysmaa Ruotsi oli meille melkoinen uhka eikä vaan uhka vaan valtaaja ja hallitsija yli 500 vuotta.
Suomea ovat uhkailleet ja valtauksiaankin yrittäneet myös kehitysmaat Englanti ja Tanska... - Anonyymi
Ilmatorjuntaohjus kuules nyt lapsi yhden f35 alastuomiseen vaaditaan aika paljon enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmatorjuntaohjus kuules nyt lapsi yhden f35 alastuomiseen vaaditaan aika paljon enemmän.
Ilmatorjuntaohjus tuo tuollaisen koneen osumalla alas satavarmasti, mitään "aika paljon enemmän" ei siihen tarvita.
Anonyymi kirjoitti:
Ilmatorjuntaohjus tuo tuollaisen koneen osumalla alas satavarmasti, mitään "aika paljon enemmän" ei siihen tarvita.
Siinäpä se ongelma onkin, että millä se rysäpöksyn ohjus saataisiin osumaan.
- Anonyymi
USA tarvitsee uhkakuvia ja niiden torjuntaan NATOn jäsenmaat ovat 2000-luvulla käyttäneet yli 2000 miljardia euroa yli 20 vuotta kestäneissä hyökkäyssodissa kehitysmaita vastaan Aasiassa ja Afrikassa.
Nato sai pataansa Afganistanissa ilman ulkoista apua taistelevia maansa puolustajia vastaan. Se on todellinen sankaritarina hengen voitosta materiasta josta Hollywoodin tulisi tehdä hieno sankarieepos.
Koska länsimaat ovat huonoja häviäjiä niin sellaista elokuvaa ei tulla tekemään jottei nato/USA-humputus kärsisi.
- Anonyymi
näin
Norjan kuninkaallisten ilmavoimien F-35 -hävittäjät ovat tosin operoineet Suomen maanteiltä ennenkin, eli nämä olivat nyt ensimmäiset amerikkalaiset.
Semmoinen täsmennys.- Anonyymi
No mutta ei muista oteta.
Ensimmäinen Atlantin lentokoneella ylittänyt ei ollut Charles Lindbergh, englantilaiset olivat tehneet sen jo aikaisemmin. Mutta Lindbergh oli ensimmäinen Atlantin yksin ylitttänyt.
Ja miksi hän jäi historiaan: HÄN OLI AMERIKKALAINEN! Anonyymi kirjoitti:
No mutta ei muista oteta.
Ensimmäinen Atlantin lentokoneella ylittänyt ei ollut Charles Lindbergh, englantilaiset olivat tehneet sen jo aikaisemmin. Mutta Lindbergh oli ensimmäinen Atlantin yksin ylitttänyt.
Ja miksi hän jäi historiaan: HÄN OLI AMERIKKALAINEN!Charles Lindbergh oli ensimmäinen siinä, että hän lensi _yksin_ yli Atlantin ilman välilaskuja.
Anonyymi kirjoitti:
No mutta ei muista oteta.
Ensimmäinen Atlantin lentokoneella ylittänyt ei ollut Charles Lindbergh, englantilaiset olivat tehneet sen jo aikaisemmin. Mutta Lindbergh oli ensimmäinen Atlantin yksin ylitttänyt.
Ja miksi hän jäi historiaan: HÄN OLI AMERIKKALAINEN!Kyllä Alcock ja Brownkin historiaan jäivät, mutta he eivät olleet natseja kuten Limperi. Tosin Atlantin ylilennon aikaan ei vielä tiedetty hänen natsisympatioistaan yleisesti eikä siitä että hänestä kaavailtiin Saksassa Yhdysvaltain Johtajaa.
- Anonyymi
Ai että pääsivät oikein historiaa pukkaamaan. Kyllähän tuosta tullaan kirjoittamaan oikein urakalla jokaisessa mediassa . On vähän niin kuin Apollo 11. Senku lentelee vaikka indokiinaan
- Anonyymi
"Kaksi amerikkalaista F-35-hävittäjää laskeutui keskiviikkona Ranualla maantietukikohtaan."
Wau, olipa se suuri uutinen.
Melkein sama mitä uutinen jossa kerrottaisiin "kärpänen lensi tuulilasiin".
Ei mitään merkitystä, muuten kuin ne 10 000 euroa tunnissa olevat käyttökustannukset. Jostain ne pitää repiä irti. Aina kun kuulee hävittäjän äänen, voi eurot vilistä silmissä.- Anonyymi
Suomen koneiden hankintakustannukset lopulta ehkä noin 15 miljardia, siihen sitten juoksevat käyttökustannukset niiden käyttöiän ajan päälle...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomen koneiden hankintakustannukset lopulta ehkä noin 15 miljardia, siihen sitten juoksevat käyttökustannukset niiden käyttöiän ajan päälle...
Ja USA tienaa :)))
>Wau, olipa se suuri uutinen.
No oli, kun tiltut olivat kouluttaneet meistä parempia ihmisiä tiedolla "F-35 kalkkuna ei pysty käyttämään maantietukikohtia".- Anonyymi
Hornetin käyttökustannukset ovat tuota 10 tEUr luokkaa, F-35:n lentotunnin hinta on jo noin 40 tUSD.
GAOn mukaan USAn ilmavoimilla ei ole varaa lentää niillä.
Norjan ja Hollannin ilmavoimien lentotuntihinta F—35:lle on yli tEUR, mutta Suomen natokuppaisten päättäjien mukaan pystymme operoimaan alle puolella tuosta hinnasta. Ilmeisesti ne toimivat varusmiesten hiellä ja jalkaräteillä.
- Anonyymi
Ei tuossa ole mitään uutta.
Norjalaiset operoivat Suomessa F-35 hävittäjillä harjoituksessa maantietukikohdasta jo aikoja sitten… - Anonyymi
Olis huvittavaa, jos rysäpöksyt oikeasti luulisivat, että F35 on huono hävittäjä.
Kaikki kirjoittelu osoittaa, että pelkäävät kusi sukassa sen ominaisuuksia. - Anonyymi
Sitähän se tarkoittaa.
- Anonyymi
Liian kalliiksi tulee sota leikit. Samaan aikaan ei ole varaa omaan soteen ja massa työttömyys on ollut Suomen vaivana jo 1990 - 2025.
Silti politiikka on edelleen houreissaan....
Suomen itsenäisyys on hävinnyt. Suomi on joutunut läntisen energia- ja raaka-aine ja inflaatio-, tulonsiirto- keinottelun armoille. Kilpailukyky häviää Suomesta. Elintaso laskee. Tilanne on huono.....
- Tässä tarkoituksella tehdyssä kriisissä, ukraina toimissa, us globalisti rahan aiheuttama tuho on suurta. Ahneus ja ylimielisyys tuhoaa.
globalisti raha, us, eu, nato, cia lähti ristiretkelle itään,, vaihtoi ukrainan hallinnon.
- valtaan nostettiin tv-koomikko.
( -joka on omalle kansalleen yhtä tuhoisa , kuin 1930-40 L oli taidemaalari Saksassa..).
Venäjä pysäytti globalistien ja naton ja keinottelu-rahan itään etenemisen, tuli sota...
Ukrainan hyödyntämisestä taistellaan. Ukrainan Luonnonvarat on suuret.
Nyt on ukrainassa kuollut jo nato kenraaleja ja kymmeniä nato upseereja, natomiehistöä sadoittain.. Nato on syvällä suossa.
Englantilaiset, ranskalaiset, puolalaiset. us, .. jne. Lisää siellä tuhoa. ja ajaa globalisti rahan etua !
Media on ohjattua. Nykyään Ollaan täysin vääristävän nato-propagandan alla, niin ikävä totuus siitä,
että länsi politikoilla ja länsi rahalla on verta käsissään --- jää kertomatta !!
Ukrainan menetykset on valtavat, yli 1/2 miljoonaa... ja sota invalidit lisänä.. toinen
1 /2 miljoonaa..
- Olisi aika lopettaa tämä länsi rahan ja globalistien uusi vietnam.
ukraina-vietnam tulee liian kalliiksi.
Ukrainasta ei saatu haluttua lebensraumia länsi-keinotteluun !!
Black rock, goldman sachs, rotschildit, haliburton, black river,, monsanto, exon mobil, royal dutch shell, useat pankit lontoo city, new york..wall street, jne,,jne,
jäivät ilman huikaisevia voittoja... Mutta esim. suuri sijoitus yhtiö blackrock on ostanut raha-pula zeleski juntalta ukrainan viljelysmaita halvalla !! Ukrainalaisilta on kohta myyty maatkin alta !!
Ja lähi-itää ja afrikkaa halutaan hallita ukrainan viljalla....
Lisäksi venäläinen on sotkenut ranskan siirtomaa-imperiumin saharan etelä-puolisilla alueilla !! Mullistuksia on ja ei ollenkaan globalisti rahan toiveitten mukaisia. Jopa dollarin ylivalta on vaarassa.
Aloittaako nyt globalisti raha suuren kostoretken, vai vetäytyy, kuin aiemmin vetäytyi vietnamista ja afganistanista ?
Us. raha taistelee viimeiseen ukrainalaiseen asti ?Tiesitkö muuten, että Ukrainaan hyökkäsi Venäjä varastamaan sen luonnonvarat, ei länsi USA; NATO tai EU?
moloch_horridus kirjoitti:
Tiesitkö muuten, että Ukrainaan hyökkäsi Venäjä varastamaan sen luonnonvarat, ei länsi USA; NATO tai EU?
Vaikea sanoa, mitä tuo älykääpiö tietää, kun hän on kopsannut tuon saman tänne jo kymmeniä kertoja. 😅
Repe_RuutikaIlo kirjoitti:
Vaikea sanoa, mitä tuo älykääpiö tietää, kun hän on kopsannut tuon saman tänne jo kymmeniä kertoja. 😅
Yritän hieman palauttaa häntä reaaliteetteihin.
- Anonyymi
Repe_RuutikaIlo kirjoitti:
Vaikea sanoa, mitä tuo älykääpiö tietää, kun hän on kopsannut tuon saman tänne jo kymmeniä kertoja. 😅
Tarkoittanet moloa?
- Anonyymi
Kehittyneet maat ostavat lähes pelkästään F-35 koneita.
MV-lehden kestotilaaja tiltu tekee kansanuutisista kokeellisia lennokkeja 3 romillen normal kunnossa ja arvioi herättyään mikä lensi parhaiten.
Toisaalta täällä ovat tietenkin trollit aina äänessä ja suurin osa heistäkin tietää että F-35 on paras mutta trolli saa tyydytyksensä jos joku vastaa heidän postiinsa. - Anonyymi
Odotellaan 40 asteen pakkasia ja toisaalta loskakelejä.
Ei kai kesällä maantielle laskeutuminen liene mikään uroteko. - Anonyymi
Mitäköhän historiallista tossa F-35 laskeutumisessa maantielle oli? Harjoittelevatko pakkolaskuja? Suomessa on jo vuosikymmeniä laskeuduttu näille maanteille. No voi se olla uutta USAn piloteille. Tietenkin tämänkaltaine laskeutuminen F-35 koneella voi olla "suuri" saavutus, kun kysymyksessä on laskeutumin maantielle F-35 koneella! Se on varmaan tällä koneella, niin vaikeata, että sitä pitää näin surisuuntaisesti mainostaa..
Ei vaikeaa, vaan tiltujen mukaan "F-35 kalkkuna" _ei pysty_ toimimaan maantieltä eli se on mahdotonta.
Ei nyt unohdeta tätä, vaan pidetään se kristallinkirkkaana mielessä.
- Anonyymi
Kiva juttu, kaikki kansalaisia kohdistavat säästöpäätökset ovat ylilennolla peruutetut?
- Anonyymi
"Odotellaan 40 asteen pakkasia ja toisaalta loskakelejä.
Ei kai kesällä maantielle laskeutuminen liene mikään uroteko."
Odottele sinä niitä lämpötiloja siellä kelakämpässäsi.
F-35 koneita on myös Alaskassa Fairbanksin vieressä ja siellä sitä kylmää saattaa olla jopa 66 astetta miinuksella.
Tiltut on jostain syystä unohtaneet että USA on pohjois-amerikka eikä Meksiko.
Ja P-Norjassahan on paljon pahemmat olosuhteet talvella kuin Suomessa johtuen jäämerestä joka tekee paikat pirun liukkaiksikin....- Anonyymi
Norjalainen toimittaja julkaisi uutisen, jonka mukaan F-35 kärsii korroosivaurioista. Toimittajaa uhattiin maanpetossyytteellä sotilassalaisuuden paljastamisesta.
Minä ainakin nauran makeasti heti kun menetämme ensimmäisen F-35:n.
Täytyyhän sitä veronmaksajan saada jotain vastiketta maksamilleen veroille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Norjalainen toimittaja julkaisi uutisen, jonka mukaan F-35 kärsii korroosivaurioista. Toimittajaa uhattiin maanpetossyytteellä sotilassalaisuuden paljastamisesta.
Minä ainakin nauran makeasti heti kun menetämme ensimmäisen F-35:n.
Täytyyhän sitä veronmaksajan saada jotain vastiketta maksamilleen veroille.Miksi valehtelet?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Norjalainen toimittaja julkaisi uutisen, jonka mukaan F-35 kärsii korroosivaurioista. Toimittajaa uhattiin maanpetossyytteellä sotilassalaisuuden paljastamisesta.
Minä ainakin nauran makeasti heti kun menetämme ensimmäisen F-35:n.
Täytyyhän sitä veronmaksajan saada jotain vastiketta maksamilleen veroille.Minä nauran jo nyt sinulle koska olet tietämätön tumpelo. Ja vielä leikit trolliakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Norjalainen toimittaja julkaisi uutisen, jonka mukaan F-35 kärsii korroosivaurioista. Toimittajaa uhattiin maanpetossyytteellä sotilassalaisuuden paljastamisesta.
Minä ainakin nauran makeasti heti kun menetämme ensimmäisen F-35:n.
Täytyyhän sitä veronmaksajan saada jotain vastiketta maksamilleen veroille.Emme voi menettää ensimmäistäkään F- 35- konetta vielä moneen vuoteen...
- Anonyymi
Mm. MIG-21 ja MIG-21 BIS- koneissa oli rungon molemmin puolin moottorin ilmakanavien kohdalla noin 2/3- etäisyydellä nokasta kannella varustetut luukut. Ne avautuivat sisäänpäin automaattisesti jos ilmakanavan paine laski matalaksi, niistä pääsi lisäilmaa moottoriin joka muuten olisi uhannut kavitoida ja pahimmillaan kääntää palovirtauksen takaperin...Tilanne saattoi tulla vastaan lähinnä laskeutumisen loppuvaiheessa kun myös polttoaineensyöttö oli pienimmillään.
- Anonyymi
Höpön höpö
- Anonyymi
MiG-21 koneissa oli vain yksi moottori, jonka ilmanottoaukko oli koneen nokassa. Moottoreina alatyypistä johtuen R-11F-30 -- R-25-300.
Huippunopeus max. 2230 km/h.- Anonyymi
Onko joku puhunut useammasta moottorista?
Koneen nokan pyöreä ilmanotto jakautui kahteen kanavaan koneen sivuilla ja meni niissä aina moottoriin asti. Niissä kanavissa olivat ko. ilmanottoluukut ja ne voi kyllä useissa kuvissakin nähdä kun osaa katsoa vaikka aika huomaamattomat olivatkin normaaliasennossaan eli kiinniollessaan...
Koneen nokassa oleva teräväkärkinen kartio oli aksiaalisuunnassa säädettävä ja siten ilmanottoaukon pinta-ala oli säädettävissä. Kartiossa hieman ennen aukon ulkopinnan alkamista oli myös kartion ympäri ulottuva levennysvyöhyke jonka ansiosta tapahtui järjestyksessä toinen ilmanpaineen korotus, kolmashan tapahtui sitten em. pienenevissä kanavissa ja viimeinen itse moottorin ahtimessa. Ko. kartion levennystä ei huomaa ellei osaa varta vasten katsoa eikä sitä osaa katsoa jos tiedot rajoittuvat Wikipediaan... - Anonyymi
Yksimoottorisen putkenmuotoisen Mig-21 eri versioiden nokassa oli kaikissa liikutettava nokkakartio joka oli yksinkertaisin tapa säätää ilmanottoa. Muissa hävittäjissä on kehittyneempiä mekanismeja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksimoottorisen putkenmuotoisen Mig-21 eri versioiden nokassa oli kaikissa liikutettava nokkakartio joka oli yksinkertaisin tapa säätää ilmanottoa. Muissa hävittäjissä on kehittyneempiä mekanismeja.
Ahaa...esim. samoin yksimoottorisessa Dassault Miragessa oli vastaavia ilmanottoaukkoja kaksin kappalein, muitakin "kehittyneempiä" valmisteita samoilta ajoilta löytyy...
Kerrotko millaisia palamisilman säätöjärjestelmiä ovat ne kehittyneemmät?
Nyt Wikipediaa tutkimaan...turhaan!
- Anonyymi
Sovitaanko niin että kaikki Sukhoit ja Migit ovat maailman parhaita hävittäjiä.
Muut tulevat perässä ja kaukana.
Eihän tästä muuten tule mitään jos Venäjään uskovat teilataan joka kerta.- Anonyymi
Väärä vastaus ja se paljastaa heikot tietosi. Tässä haetaan tietoa, ei uskomuksia siihen eikä tähän suuntaan!
Miksi edes alkaa viisastella tiedoillaan jos niitä ei ole muuta kuin mitä se Wiki kertoo..?
- Anonyymi
Punaiselle torille voi laskeutua myös, lentokoneella?😎
- Anonyymi
Lentotukialuksen kyllä vaatii tuollainen härveli, muuten lähtee sukat jalasta?🫡
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563071Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472881Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242669Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3481746- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101071Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193947Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101802- 44799
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26790