Ettei totuus unohtuisi

Anonyymi-ap

Omat parannuksenteot eivät pese syntejä pois eikä synnytä ihmistä uudeksi vedestä ja Hengestä.
Kaikki pelastusteot ovat Jumalan tekoja pyhässä kasteessa, jota helluntailaiset eivät tunnusta olevan olemassakaan.

1.Piet.3
20 jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin. Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui ARKISSA veden kantamana.

21 Tuon esikuvan mukaisesti TEIDÄT PELASTAA NYT KASTE, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus."

17

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Raamattu varoittaa: Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä.
      Luterilaisuus on maailman mielen mukainen uskonto eli pakanuutta. Suurin osa luterilaisista on maailman ihmisiä. Luterilaiset sakramentit ovat valhetta ja petosta eli maailmasta.
      Sana myös selkeästi varoittaa tekemästä yhteistyötä luterilaisten kanssa: Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?

      Maailman ihmiset eivät ole minun hengellisiä veljiäni. Jumalattomien ja uskosta osattomien luterilaisten isä on maailman ruhtinas. Minun ja kaikkein Jeesuksen seuraajien Isä on Taivaassa.
      Minulla on oikeus ja velvollisuus kertoa 'vauvakasteen' olevan petos ja suuri eksytys ja valhe.

      • Anonyymi

        Helluntaisissa on vihan henki oikeita kristittyjä kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntaisissa on vihan henki oikeita kristittyjä kohtaan.

        Sana antaa tarkan kuvauksen kasteesta: koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset vaelsivat hänen tykönsä, ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä. Kastoi heidät virrassa. "Heidät" tarkoittaa koko ihmistä, ei vain päälakea, "Virrassa" tarkoittaa ihminen käveli veteen ja hänet upotettiin veteen. Jos vettä olisi otettu Jordanista ja valutettu päähän, niin kyseessä olisi ollut kastelu.
        Paavali kirjoitti kastelusta käyttäen sanaa: 'potizo' , antaa juotavaa. Mutta kasteesta sanassa Paavali käytti sanaa: 'baptizo', upottaa veteen. Samaa sanaa käyttävät myös evankeliumien kirjoittajat. Dippaamisesta käytetään sanaa: 'bapto'
        Kastelussa vettä tuodaan kasteltavaan kohteeseen, esim. kukkien kastelu. Kasteessa kasteen kohde viedään veteen ja upotetaan veteen.
        Luterilainen kaste on päälaen kastelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sana antaa tarkan kuvauksen kasteesta: koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset vaelsivat hänen tykönsä, ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä. Kastoi heidät virrassa. "Heidät" tarkoittaa koko ihmistä, ei vain päälakea, "Virrassa" tarkoittaa ihminen käveli veteen ja hänet upotettiin veteen. Jos vettä olisi otettu Jordanista ja valutettu päähän, niin kyseessä olisi ollut kastelu.
        Paavali kirjoitti kastelusta käyttäen sanaa: 'potizo' , antaa juotavaa. Mutta kasteesta sanassa Paavali käytti sanaa: 'baptizo', upottaa veteen. Samaa sanaa käyttävät myös evankeliumien kirjoittajat. Dippaamisesta käytetään sanaa: 'bapto'
        Kastelussa vettä tuodaan kasteltavaan kohteeseen, esim. kukkien kastelu. Kasteessa kasteen kohde viedään veteen ja upotetaan veteen.
        Luterilainen kaste on päälaen kastelua.

        Luterilaisen kirkon jumala on toinen jeesus. Luterilaisten jeesus ei ole Jumala Kaikkivaltias, vaan ilman kirkon viranhaltijan toimittamaa sakramenttia luterilaisen toinen jeesus ei ole voimallinen pelastamaan ketään. Kirkon toinen jeesus ihmisen alapuolalle, eikä pelasta ketään vaikka avuksi huutaisi yötä päivää.
        Sen sijaan Jumalan ilmoituksen Jeesus on Herra ja Jumala Kaikkivaltias, joka pelastaa ilman kirkkolaitosta ja sakramentteja ja välikäsiä. Tosi Jeesus toimii niin kuin Sanassa on ilmoitettuna: Jokainen, joka avuksi huutaa Jeesuksen nimeä, pelastuu.
        Kirkon jeesus, toinen jeesus tarvitsee ihmisen apua. Vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
        Kirottu julistaa toista evankeliumia: pelastavien ja pyhittävien sakramenttien sanomaa.


    • Anonyymi

      Stephanus Textus Receptus 1550
      ὃ καὶ ἡμᾶς ἀντίτυπον νῦν σῴζει βάπτισμα οὐ σαρκὸς ἀπόθεσις ῥύπου ἀλλὰ συνειδήσεως ἀγαθῆς ἐπερώτημα εἰς θεόν δι' ἀναστάσεως Ἰησοῦ Χριστοῦ

      Ei-helluntailainen kommentti:

      Jos aivan tarkasti, ja järjellä, ja kristinuskon opin mukaan käännetään, ja tulkitaan tuo jae (1. Piet 3:21), niin ajatus menee jotakuinkin tällä tyylillä, selittäen mikä kaste se on joka pelastaa: teidät nyt pelastaa tämän vertauskuvan mukaan se kaste, joka EI OLE LIHAN SAASTAN POISPESEMISTÄ (huom. genetiivi lihan kohdalla, kaste lihan, vaan pesu/kaste omantunnon) vaan pelastaa se kaste, joka on omantunnon pesu (Vrt. Heb 9) , jne.

      Pietari korostamalla korostaa tuossa kohdassa, ettei pelastava kaste ole mikään lihapesu, vaan kyse on uskosta, ja omantunnon pesusta. Ja tämä pelastus vaikuttaa ylösnousemuksen samalla voimalla kuin Kristus ylösnousi. Nyt se sama voima on uskovissa, selitetään Raamatussa muualla. Upotuskasteen vedestä nouseminen on vertauskuva ylösnousemuksesta: et sinä itse, eikä sinun kastelupappisi sinua nosta, vaan vesi nostaa, pelastuksen tapauksessa vesi joka on Jumalan sana (Ef 5).

      Tuo 1. Piet 3:21 on kirjoitettu uskoville, niille jotka ovat pelastettuja jo, eivätkä ole minkäänlaisen kastepelleilyn tarpeessa.

      • Anonyymi

        Rakas seurakuntalainen,

        Kiitos syvällisestä analyysistäsi 1. Piet. 3:21:stä. On aina ilo nähdä, miten innokkaasti pureudut Raamatun alkuperäisiin teksteihin – ja vieläpä alkukielellä! Näyttää kuitenkin siltä, että saatat olla vähän eksyksissä tulkinnassasi. Katsotaanpa, mitä "ὃ καὶ ἡμᾶς ἀντίτυπον νῦν σῴζει βάπτισμα, οὐ σαρκὸς ἀπόθεσις ῥύπου, ἀλλὰ συνειδήσεως ἀγαθῆς ἐπερώτημα εἰς θεόν δι' ἀναστάσεως Ἰησοῦ Χριστοῦ" (1. Piet. 3:21) todella tarkoittaa.

        Kaste ei siis ole "σαρκὸς ἀπόθεσις ῥύπου" (lihan saastan pois pesemistä), vaan "συνειδήσεως ἀγαθῆς ἐπερώτημα εἰς θεόν" (hyvän omantunnon anomus Jumalan puoleen). Tämä kaste, kuten Pietari selittää, liittyy ylösnousemukseen – "δι' ἀναστάσεως Ἰησοῦ Χριστοῦ". Haluaisin huomauttaa, että Pietari ei todellakaan sano, että kaste on vain symbolinen "humpuuki", vaan hän vahvistaa, että se **nyt pelastaa**.

        Tottahan se on, että kaste ei ole vain lihan pesua, mutta onko se oikeasti niin, että ajattelemme kasteen olevan "pelkkä omantunnon pesu"? Pietari ei sulje pois kastetta vaan korostaa sen merkitystä – se on enemmän kuin vain fyysinen teko. Ja kyllä, kasteen kautta uskovat osalistuvat Kristuksen ylösnousemukseen. Ei siinä ole mitään "humpuukia", vaan todellinen merkitys ja voima. Se ei ole vain symboli, vaan "νῦν σῴζει" – nyt pelastaa!

        Efesolaiskirjeessä Paavali myös selittää, että kaste ei ole vain ulkoinen juttu: "ἵνα αὐτὴν ἁγιάσῃ καθαρίσας τῷ λουτρῷ τοῦ ὕδατος ἐν ῥήματι" (Ef. 5:26). Joten kyllä, vesi ja Jumalan sana toimivat yhdessä. Eikö olekin näppärää, että voit kutsua tätä HUMPUUKIKSI ja silti jäädä ilman sen todellista merkitystä?

        Siispä, rakas ystävä, vaikka sinulla saattaa olla ihania ideoita siitä, kuinka kaste on vain symbolinen "humpuuki", Raamatun tekstit eivät tue tätä. Kaste ei ole vain omantunnon pesua, vaan se on todella **pelastava** teko, joka liittää siihen uskovat Kristuksen ylösnousemukseen. On ehkä aika jättää HUMPUUKI taakse ja ottaa Raamatun sanoma sellaisena kuin se on kirjoitettu.

        Siunauksin (ja huomattavalla sarkasmilla),
        Enkeli Mäntä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakas seurakuntalainen,

        Kiitos syvällisestä analyysistäsi 1. Piet. 3:21:stä. On aina ilo nähdä, miten innokkaasti pureudut Raamatun alkuperäisiin teksteihin – ja vieläpä alkukielellä! Näyttää kuitenkin siltä, että saatat olla vähän eksyksissä tulkinnassasi. Katsotaanpa, mitä "ὃ καὶ ἡμᾶς ἀντίτυπον νῦν σῴζει βάπτισμα, οὐ σαρκὸς ἀπόθεσις ῥύπου, ἀλλὰ συνειδήσεως ἀγαθῆς ἐπερώτημα εἰς θεόν δι' ἀναστάσεως Ἰησοῦ Χριστοῦ" (1. Piet. 3:21) todella tarkoittaa.

        Kaste ei siis ole "σαρκὸς ἀπόθεσις ῥύπου" (lihan saastan pois pesemistä), vaan "συνειδήσεως ἀγαθῆς ἐπερώτημα εἰς θεόν" (hyvän omantunnon anomus Jumalan puoleen). Tämä kaste, kuten Pietari selittää, liittyy ylösnousemukseen – "δι' ἀναστάσεως Ἰησοῦ Χριστοῦ". Haluaisin huomauttaa, että Pietari ei todellakaan sano, että kaste on vain symbolinen "humpuuki", vaan hän vahvistaa, että se **nyt pelastaa**.

        Tottahan se on, että kaste ei ole vain lihan pesua, mutta onko se oikeasti niin, että ajattelemme kasteen olevan "pelkkä omantunnon pesu"? Pietari ei sulje pois kastetta vaan korostaa sen merkitystä – se on enemmän kuin vain fyysinen teko. Ja kyllä, kasteen kautta uskovat osalistuvat Kristuksen ylösnousemukseen. Ei siinä ole mitään "humpuukia", vaan todellinen merkitys ja voima. Se ei ole vain symboli, vaan "νῦν σῴζει" – nyt pelastaa!

        Efesolaiskirjeessä Paavali myös selittää, että kaste ei ole vain ulkoinen juttu: "ἵνα αὐτὴν ἁγιάσῃ καθαρίσας τῷ λουτρῷ τοῦ ὕδατος ἐν ῥήματι" (Ef. 5:26). Joten kyllä, vesi ja Jumalan sana toimivat yhdessä. Eikö olekin näppärää, että voit kutsua tätä HUMPUUKIKSI ja silti jäädä ilman sen todellista merkitystä?

        Siispä, rakas ystävä, vaikka sinulla saattaa olla ihania ideoita siitä, kuinka kaste on vain symbolinen "humpuuki", Raamatun tekstit eivät tue tätä. Kaste ei ole vain omantunnon pesua, vaan se on todella **pelastava** teko, joka liittää siihen uskovat Kristuksen ylösnousemukseen. On ehkä aika jättää HUMPUUKI taakse ja ottaa Raamatun sanoma sellaisena kuin se on kirjoitettu.

        Siunauksin (ja huomattavalla sarkasmilla),
        Enkeli Mäntä

        https://biblehub.com/text/1_peter/3-21.htm

        Ei-helluntailainen:

        Tuossa tulee selväksi jakeen kieliopillista puolta. Pelastaa kaste, ei lihan pesemisen, vaan omantunnon puhtauden, joka on vetoomusta Jumalalle, pelastaa ylösnousemuksen kautta jne. Vesikaste ei ole mikään ylösnousemus taivaaseen. Asia on mielestäni juuri niin kuin ylempänä väitin.

        Nämä genetiivimuodott kaste-sanan perässä voidaan tulkita juuri näin, että ei pelasta kaste lihan, vaan kaste omantunnon, ylösnousemuksen kautta.


    • Anonyymi

      Jumala valtakunta kuuluu Jumalan lapsille, näin ollen kastekin kuuluu vain Jeesuksen seuraajille. Kaste on vanhan testamentin esikuvan mukaisesti erottautumista ja synnin taakse jättämistä ja astumista kohti Jumalan lupauksia.
      Pietari kirjoitti: Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi; sillä jos sen teette, ette koskaan lankea;
      Israelin kansa oli pelastunut tuhoojalla karitsan veren turvin. He saivat kasteen Moosekseen pilvessä, kuva Pyhästä Hengestä, ja meressä. Punaisen meren ylitys katkaisi Israelin kansan yhteyden Epyptin orjuuteen. Mooses, esikuva Jeesuksesta, ja kansa oli lähtenyt Mooseksen johdolla Egyptistä. Kansa, joka jo seurasi Moosesta sai kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä, toisin sanoen heidän uskonsa ja luottamuksensa vahvistui Moosekseen.
      Samoin Jeesuksen seuraajat käyvät kohti Jumalan lupauksia kasteen haudan kautta. Kasteessa vanha elämä synnin orjuudessa jää taakse ja kasteessa vahvistetaan jo tapahtunut sisäinen muutos ja usko Jeesukseen. Kaste on hyvän omantunnon vastaus Jumalalle.

      • Anonyymi

        Rakas seurakuntalainen,

        Ah, kyllähän tämä HUMPUUKI-viestisi kasteesta tuo taas kerran esiin tuon tutun ja rakastetun ristiriidan: "Jumalan valtakunta kuuluu vain niille, jotka ovat saaneet oikeanlaisen kasteen, ja sehän on tietenkin vain Jeesuksen seuraajille!" No, totta kai! Pietarikin selvästi tarkoitti, että pelastus on vain niille, jotka ovat jo täysin valmiita ja täydellisiä seuraajia, eikö niin?

        Kyllä vain, Pietarin sanat "Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi" (2. Piet. 1:10) tarkoittavat varmasti sitä, että pelastuksen edellytyksenä on, että ensin hoidetaan tuo valinta ja kutsu kuntoon – ja sitten uskovat voivat ehkä mahdollisesti liittyä Jumalan valtakuntaan. Eihän kyse voi olla siitä, että Jumala antaisi armosta anteeksi ja kaste olisi merkki siitä, että pelastus on jo tullut, eihän?

        Ja kyllähän se Israelin kansan matka Punaisen meren halki oli tietenkin vain ja ainoastaan esikuvaa oikeasta kasteesta, jolla synnin orjuus jää taakse. Kaikki muu – kuten usko, armo, ja Kristuksen sovitustyö – on tietysti vain symbolista HUMPUUKIA. Onhan niin, että kasteessa _vahvistetaan_ jo tapahtunut sisäinen muutos, aivan kuin vesi olisi vain pelkkä seremoniallinen kädenheilautus, joka tekee sen kaiken näkyväksi.

        Mutta eikö olekin ironista, että juuri ne Pietarin sanat, joita siteeraat, sanovat oikeastaan ihan muuta? Pietarihan sanoo, että **kaste pelastaa** (1. Piet. 3:21). Ei, ei pelkkä symboli, ei vain hyvän omantunnon vastaus, vaan ihan oikeasti pelastava kaste. Ei siinä tarvitse miettiä, onko "usko jo riittävän valmis", vaan kaste on juuri se, joka liittyy Jeesuksen ylösnousemuksen voimaan. Mutta hei, miksipä ottaisimme tämän todesta, kun voimme selittää sen pois "uskon vahvistamisella", eikö vain?

        Joten, rakas ystävä, jospa jättäisimme tämän HUMPUUKIN taakse ja myöntäisimme, että kaste ei ole vain symbolinen teko, vaan todellinen osallisuus pelastukseen – aivan kuten Raamattu selkeästi opettaa.

        Näin siis teillä, ketkä tähän koko HUMPUUKI uskontoon olette jämähtäneet.

        Siunauksin (ja HUMPUUKIA torjuen),
        Pastori Enkeli Mäntä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakas seurakuntalainen,

        Ah, kyllähän tämä HUMPUUKI-viestisi kasteesta tuo taas kerran esiin tuon tutun ja rakastetun ristiriidan: "Jumalan valtakunta kuuluu vain niille, jotka ovat saaneet oikeanlaisen kasteen, ja sehän on tietenkin vain Jeesuksen seuraajille!" No, totta kai! Pietarikin selvästi tarkoitti, että pelastus on vain niille, jotka ovat jo täysin valmiita ja täydellisiä seuraajia, eikö niin?

        Kyllä vain, Pietarin sanat "Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi" (2. Piet. 1:10) tarkoittavat varmasti sitä, että pelastuksen edellytyksenä on, että ensin hoidetaan tuo valinta ja kutsu kuntoon – ja sitten uskovat voivat ehkä mahdollisesti liittyä Jumalan valtakuntaan. Eihän kyse voi olla siitä, että Jumala antaisi armosta anteeksi ja kaste olisi merkki siitä, että pelastus on jo tullut, eihän?

        Ja kyllähän se Israelin kansan matka Punaisen meren halki oli tietenkin vain ja ainoastaan esikuvaa oikeasta kasteesta, jolla synnin orjuus jää taakse. Kaikki muu – kuten usko, armo, ja Kristuksen sovitustyö – on tietysti vain symbolista HUMPUUKIA. Onhan niin, että kasteessa _vahvistetaan_ jo tapahtunut sisäinen muutos, aivan kuin vesi olisi vain pelkkä seremoniallinen kädenheilautus, joka tekee sen kaiken näkyväksi.

        Mutta eikö olekin ironista, että juuri ne Pietarin sanat, joita siteeraat, sanovat oikeastaan ihan muuta? Pietarihan sanoo, että **kaste pelastaa** (1. Piet. 3:21). Ei, ei pelkkä symboli, ei vain hyvän omantunnon vastaus, vaan ihan oikeasti pelastava kaste. Ei siinä tarvitse miettiä, onko "usko jo riittävän valmis", vaan kaste on juuri se, joka liittyy Jeesuksen ylösnousemuksen voimaan. Mutta hei, miksipä ottaisimme tämän todesta, kun voimme selittää sen pois "uskon vahvistamisella", eikö vain?

        Joten, rakas ystävä, jospa jättäisimme tämän HUMPUUKIN taakse ja myöntäisimme, että kaste ei ole vain symbolinen teko, vaan todellinen osallisuus pelastukseen – aivan kuten Raamattu selkeästi opettaa.

        Näin siis teillä, ketkä tähän koko HUMPUUKI uskontoon olette jämähtäneet.

        Siunauksin (ja HUMPUUKIA torjuen),
        Pastori Enkeli Mäntä

        uskomme Jumalan sanaan .

        mutta uudesti -kastetta ei tarvita.

        > Raamatun "Simon" ei ollut ottanut kastetta vastaan oikealla mielellä , vaan oli jäänyt
        epäuskoonsa . Tosin hän oli uskonut Filippusta (Apt : 8 : 12-13 ) kuten raamattu
        sanoo
        ja oli sen seurauksena mennyt kasteelle kuten toisetkin . mutta ei ollut löytänyt
        sydämensä aarteeksi Kristusta , vaan halusi sijoittaa rahansa saadakseen lahjan
        antaa toisille ihmeiden tekemisen taidon . <


        Pietari sanoo hänelle :
        "Menkööt rahasi sinun kanssasi kadotukseen , koska luulet Jumalan lahjan olevan
        rahalla ostettavissa ".

        >Pietari kehoitti Simonia tekemään parannuksen , eli muuttamaan mielensä , mutta
        ei käskenyt menemään uudelleen -kasteelle . Kaste on siis Jumalan kertakaikkisena
        tekona voimassa . < ( "yksi kaste " Ef: 4 : 5)

        >Voimassa on myös lapsena saatu kaste , jos olemme lapsenuskosta langenneet , tulee
        tehdä parannus . <


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        uskomme Jumalan sanaan .

        mutta uudesti -kastetta ei tarvita.

        > Raamatun "Simon" ei ollut ottanut kastetta vastaan oikealla mielellä , vaan oli jäänyt
        epäuskoonsa . Tosin hän oli uskonut Filippusta (Apt : 8 : 12-13 ) kuten raamattu
        sanoo
        ja oli sen seurauksena mennyt kasteelle kuten toisetkin . mutta ei ollut löytänyt
        sydämensä aarteeksi Kristusta , vaan halusi sijoittaa rahansa saadakseen lahjan
        antaa toisille ihmeiden tekemisen taidon . <


        Pietari sanoo hänelle :
        "Menkööt rahasi sinun kanssasi kadotukseen , koska luulet Jumalan lahjan olevan
        rahalla ostettavissa ".

        >Pietari kehoitti Simonia tekemään parannuksen , eli muuttamaan mielensä , mutta
        ei käskenyt menemään uudelleen -kasteelle . Kaste on siis Jumalan kertakaikkisena
        tekona voimassa . < ( "yksi kaste " Ef: 4 : 5)

        >Voimassa on myös lapsena saatu kaste , jos olemme lapsenuskosta langenneet , tulee
        tehdä parannus . <

        Helluntailaisten saatanallisessa uudestikasteessa ihmisestä poistuu Pyhä Henki ja tilalle pumpataan vierasta henkeä, joka yrittää matkia oikeata Pyhää Henkeä ja pistää vielä paremmaksi ja näyttävämmän näköiseksi eksytystarkoituksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntailaisten saatanallisessa uudestikasteessa ihmisestä poistuu Pyhä Henki ja tilalle pumpataan vierasta henkeä, joka yrittää matkia oikeata Pyhää Henkeä ja pistää vielä paremmaksi ja näyttävämmän näköiseksi eksytystarkoituksessa.

        Älä mene helluntailaisten hengen alle.

        1. Joh. 4:1

        Te rakkaimmat! älkäät jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaat henget, josko he Jumalasta ovat; sillä monta väärää prophetaa ovat tulleet maailmaan.

        Ilm. 16:14

        Ne ovat pahoja henkiä, jotka tekevät ihmeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        uskomme Jumalan sanaan .

        mutta uudesti -kastetta ei tarvita.

        > Raamatun "Simon" ei ollut ottanut kastetta vastaan oikealla mielellä , vaan oli jäänyt
        epäuskoonsa . Tosin hän oli uskonut Filippusta (Apt : 8 : 12-13 ) kuten raamattu
        sanoo
        ja oli sen seurauksena mennyt kasteelle kuten toisetkin . mutta ei ollut löytänyt
        sydämensä aarteeksi Kristusta , vaan halusi sijoittaa rahansa saadakseen lahjan
        antaa toisille ihmeiden tekemisen taidon . <


        Pietari sanoo hänelle :
        "Menkööt rahasi sinun kanssasi kadotukseen , koska luulet Jumalan lahjan olevan
        rahalla ostettavissa ".

        >Pietari kehoitti Simonia tekemään parannuksen , eli muuttamaan mielensä , mutta
        ei käskenyt menemään uudelleen -kasteelle . Kaste on siis Jumalan kertakaikkisena
        tekona voimassa . < ( "yksi kaste " Ef: 4 : 5)

        >Voimassa on myös lapsena saatu kaste , jos olemme lapsenuskosta langenneet , tulee
        tehdä parannus . <

        Rakas seurakuntalainen,

        Ah, tämä on aina yhtä hupaisaa! Nämä "Jumalan sanaan" vankasti uskovat alkavat kiemurrella kuin madot kuumalla katolla, kun heille siteeraa Raamattua siitä, miten ylösnousemus oikeasti tapahtuu. Hehän ovat tietenkin täysin tyytyväisiä Raamattuun niin kauan kuin se tukee heidän omia mukavia käsityksiään, mutta auta armias, kun Raamattu alkaakin puhua jostain, mikä ei sovi heidän hengelliseen hömppäänsä.

        Otetaanpa esimerkiksi Jeesus itse. Hän sanoo suoraan: "Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani: minä se olen itse. Koskettakaa minuun ja katsokaa, sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niin kuin te näette minulla olevan" (Luuk. 24:39). Niin, Jeesus ylösnousemuksensa jälkeen oli edelleen ihan fyysinen – lihaa ja luita, ei mitään epämääräistä henkistä usvaa. Mutta tämäpä ei tunnu sopivan monien uskovaisten maailmankuvaan, jossa ylösnousemus on vain "henkinen juttu". Onhan se toki helpompi sulattaa kuin se, että pasuuna kerran soi ja ruumiit oikeasti nousevat haudoistaan.

        Ja sitten vielä tämä Paavalin lausuma: "Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin" (1. Tess. 4:16). Siis, ihan ruumiillisesti – ei mitään hentoa hengellistä leijailua pilvien päällä. Mutta eihän tämä sovi siihen opinkappaleeseen, että ylösnousemus olisi vain jonkinlainen symbolinen siirtymä henkimaailmaan.

        Ja parasta tässä kaikessa on se, että kun aletaan viilata pilkkua jostain kasterituaaleista ja niiden "oikeasta" suorittamisesta, unohtuu koko pelastuksen käytännöllisin puoli! Jeesus ylösnousemuksensa jälkeen oikeasti söi paistettua kalaa (Luuk. 24:42-43), mikä on aika vahva vihje siitä, että ylösnousemus ei ole mikään henkinen ilmiö, vaan hyvin fyysinen. Mutta ei, tämä pieni "yksityiskohta" unohdetaan täysin, koska sehän sotii sitä vastaan, mitä _halutaan_ uskoa. Eli viilataan pilkkua kasteveden määrästä ja upotusmenetelmästä, mutta ohitetaan itse asia: Jeesuksen fyysinen ylösnousemus ja pelastuksen todellinen käytäntö.

        Joten, rakas ystävä, onko tämä kasterituaalien pilkunnuolenta tärkeämpää kuin se, että me todella ymmärtäisimme ylösnousemuksen todellisen merkityksen? Sitä kun ei ohiteta silloin, kun se pasuuna soi ja ruumiit todellakin kohoavat – fyysisesti, ei vain henkisenä utuna.

        Siunauksin (ja pilkunviilausta seuraten),
        Pastori Enkeli Mäntä


    • Anonyymi

      Helluntailaiset eivät ole oikeita kristittyjä, vaan väärämielisiä lahkolaisia, USA:sta 100 v. sitten tänne tuotu eksytys.

      Oikeat kristityt ovat kastaneet lapsensa heti kristityiksi sisälle Jumalan valtakuntaan jo 2000 vuotta ja tekevät niin aina Ihmisen Pojan päivään asti, jolloin toinen korjataan talteen ja toinen jätetään. Ei silloin enää ketään ehditä kastaa Jumalan lapseksi.

      Room. 9:8

      Tämä tarkoittaa, etteivät Jumalan lapsia ole luonnolliset jälkeläiset vaan että jälkeläisiksi luetaan lupauksen voimasta syntyneet lapset.

      • Anonyymi

        "Omat parannuksenteot eivät pese syntejä pois eikä synnytä ihmistä uudeksi vedestä ja Hengestä."????

        Siihen tarvitaan Päijänteen vettä tai ainakin muuten puhdistettua vettä. Kloori ei ole välttämätöntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Omat parannuksenteot eivät pese syntejä pois eikä synnytä ihmistä uudeksi vedestä ja Hengestä."????

        Siihen tarvitaan Päijänteen vettä tai ainakin muuten puhdistettua vettä. Kloori ei ole välttämätöntä.

        herjaa vaan Jumalalle VEDESTÄ.
        ilman vettä et tulisi toimeen edes maan päällä.

        "ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä "


      • Anonyymi

        Rakas seurakuntalainen,

        Voi kuinka jännittävää! Ihmisen Poika saapuu pilvien päällä – ja voi olla, että me kaikki tarvitsemme kiikarit, jotta emme missaa tätä suurta ihmettä! Tiedäthän, ettei tämä ole mikään pikkuruinen tapahtuma, vaan taivaallinen spektaakkeli. Katsokaa ylös taivaalle, pitäkää varanne, ettei tämä suuri show jää vahingossa välistä. Voihan siinä käydä niin, että toinen temmataan ja toinen jätetään, ja voi vain kuvitella pettymyksen, jos ei ehdi kaivaa kiikareita esiin ajoissa.

        Ja tottahan toki kastamme lapset heti pienokaisina, koska ovathan he muuten aivan hukassa Jumalan valtakunnasta. Eihän kukaan nyt oikeasti kuvittele, että Jumala odottaisi meiltä jotain muuta kuin täydellisesti ajoitettua rituaalia? Varsinainen pelastus on tietysti täysin riippuvainen siitä, kuinka nopeasti ja tehokkaasti hoitelemme tämän kastehomman. Meillähän on ollut 2000 vuotta aikaa harjoitella, joten toivottavasti olemme saaneet kaavan niin täydelliseksi, ettei Ihmisen Pojan päivänäkään tarvitse enää kiireellä roiskia kastevettä kenenkään päälle. Se olisi aivan liian myöhäistä ja – voihan harmi – siinä kiireessä joku saattaisi jäädä rannalle, tai siis pilven alle!

        Ja kunhan muistamme pitää kiikarit käden ulottuvilla, niin kyllä se pilven päällä saapuva Ihmisen Poika varmasti löytyy taivaalta oikeaan aikaan. Koska eihän tämä ole vain hengellinen metafora tai mitään sellaista, vaan ehdottomasti konkreettinen ja näkyvä tapahtuma. Olemmehan me valmiina seuraamaan tätä tarkkana kuin haukat, ettei vain jää huomaamatta, kuka korjataan talteen ja kuka jää. Älä siis vain unohda valmistautua – kiikarit ja kaikki muu tarpeellinen ovat ehdottoman tärkeitä varusteita tämän suuren päivän varalta!

        Siunauksin (ja pilviä tähystellen),
        Enkeli Mäntä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe