Nyt se tulee- lopultakin.

Anonyymi-ap

Sonninmäen oikotie. Tie rakennetaan helpottamaan Hangonradan alikulun liikennettä ja nopeuttamaan sairaalaan pääsyä, silloin kun on kiire. Kaikenlaisia syitä joiden nojalla tie pitäisi jättää rakentamatta on esitetty "Muinaishautoja alueella" ja liikuntaharrastusten estäminen kuulostavat lapsellisilta ja varsin teennäisiltä syiltä.Ihme ettei liito-oravan papanoita ole vielä löytynyt. Jos alueella on jokin kosteampi paikka niin ehkäpä sieltä "raakkuja" löytyisi. Niin liikennesuunnittelijat,sairaala ja alueen asukkaat, varsin laajasti ovat uuden tieyhteyden kannalla. Jokainen säästetty ihmishenki on tärkeä. Kun tie aikanaan avataan niin kaupunki voisi hyvinkin järjestää pienimuotoisen kansanjuhlan ,vaikkapa summalla joka laitetaan vuosittain Red Carpettiin.

28

490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juuri näin. Kerrankin täällä on jotain järkevää keksitty liikennesuunnittelussa. Itseasiassa siinä radan yläpuolellaan on aikoinaan jonkinlainen tie kulkenutkin. Tieto siitä että alueella olisi haudattuja vainajia edelleen on vailla mitään dokumentointia. Siis pelkkää tarkoitushakuista huhua.

      • Anonyymi

        Vihdoinkin tulee tieyhteys 3-tieltä ja yleensä lännen suunnasta. Muutaman lenkkeilijän "pyhä Sonninmäki" itsekäs ajattelu on ollut esteenä nopeaan sairaalaan pääsyyn. Se voi olla joskus pienestäkin kiinni että pääsee ensihoitoon nopeasti. Lenkkipolkuja jää käytettäväksi kilometritolkulla vielä tuolle ja lähialueille ja kevyen liikenteen sillat auttavat turvalliseen liikuntaan. Nytkin kulku tulee osin ikivanhan tienyhteyden päälle, joka vain vuosisadan kuluessa on metsittynyt. Aikana jolloin ei Uudenmaankatua ollut ainut tieyhteys oli osin juuri tuolla kohtaa ja 1960-luvulla se oli vielä selvästi nähtävissä. Nykytilanteen hangonradan aalloppi tehtiin paljon myöhemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihdoinkin tulee tieyhteys 3-tieltä ja yleensä lännen suunnasta. Muutaman lenkkeilijän "pyhä Sonninmäki" itsekäs ajattelu on ollut esteenä nopeaan sairaalaan pääsyyn. Se voi olla joskus pienestäkin kiinni että pääsee ensihoitoon nopeasti. Lenkkipolkuja jää käytettäväksi kilometritolkulla vielä tuolle ja lähialueille ja kevyen liikenteen sillat auttavat turvalliseen liikuntaan. Nytkin kulku tulee osin ikivanhan tienyhteyden päälle, joka vain vuosisadan kuluessa on metsittynyt. Aikana jolloin ei Uudenmaankatua ollut ainut tieyhteys oli osin juuri tuolla kohtaa ja 1960-luvulla se oli vielä selvästi nähtävissä. Nykytilanteen hangonradan aalloppi tehtiin paljon myöhemmin.

        No eiköhän se sonninmäkeläinen omakotiasuja kommentoi vuosia jaariteltuun asiaan. Toivottavasti, niin saadaan lukea yleisönosaston palstalta taas joku nyyhkytys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eiköhän se sonninmäkeläinen omakotiasuja kommentoi vuosia jaariteltuun asiaan. Toivottavasti, niin saadaan lukea yleisönosaston palstalta taas joku nyyhkytys.

        Kaupunki saattaa hänelle järjestää erillisen bussikuljetuksen uuden väylän ohi. Tietysti matalattiamallinen bussi ettei jalat vaan rasitu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupunki saattaa hänelle järjestää erillisen bussikuljetuksen uuden väylän ohi. Tietysti matalattiamallinen bussi ettei jalat vaan rasitu.

        Todellakin. Eihän rasittuleilla tassuilla jaksa ulkoilla tuhoutuneen puistometsän muutamalla, jäljelle jääneeellä polun pätkällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellakin. Eihän rasittuleilla tassuilla jaksa ulkoilla tuhoutuneen puistometsän muutamalla, jäljelle jääneeellä polun pätkällä.

        Tuhoutuuko koko metsäalue???? Olen ymmärtänyt että vain rautatien vierestä vanhaa tiepohjaa ja kiertoliittymä Kytäjänkadun päähän. Mitään katupiirustusta ei vielä ole tullut nähdyksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuhoutuuko koko metsäalue???? Olen ymmärtänyt että vain rautatien vierestä vanhaa tiepohjaa ja kiertoliittymä Kytäjänkadun päähän. Mitään katupiirustusta ei vielä ole tullut nähdyksi.

        No pelkkä tie,muutamalla ohitus levikkeellä lisättynä. Mutta ei tarvitse yllättyä jos ikäänkuin "varmuuden" vuoksi jokunen pienteollisuustontti gryndereitä varten hahmotellaan mukaan. Muutamat kokoliha illalliset konjakilla ja päälle kampaviinerikahvit sopiville päättäjille niin siinähän se. Näinhän asiat ovat ennenkin hoidettu. Männikkoon hiekkakentän kulmille voisi suunnitella vaikka parkkitalon kuudellesadalle autolle,sähkölatauspistokkeilla varustettuna.Halli voitaisiin vuokrata kaupungin grynderiköörille bisneksiin. Väylä parkkihalliin kannattaisi suunnitella kaksikaistaisena Puolimatkan kentän kulmalta lähtemään.Samalla väylän molemmille puolille kevyenliikenteen väylät invamopoille,skuuteille ja fillareille. Jo rupeaa liikenne sujumaan.Lenkkipoluille on tilaa Uudenmaankadun toisellakin puolella. Eiköhän mennä näillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No pelkkä tie,muutamalla ohitus levikkeellä lisättynä. Mutta ei tarvitse yllättyä jos ikäänkuin "varmuuden" vuoksi jokunen pienteollisuustontti gryndereitä varten hahmotellaan mukaan. Muutamat kokoliha illalliset konjakilla ja päälle kampaviinerikahvit sopiville päättäjille niin siinähän se. Näinhän asiat ovat ennenkin hoidettu. Männikkoon hiekkakentän kulmille voisi suunnitella vaikka parkkitalon kuudellesadalle autolle,sähkölatauspistokkeilla varustettuna.Halli voitaisiin vuokrata kaupungin grynderiköörille bisneksiin. Väylä parkkihalliin kannattaisi suunnitella kaksikaistaisena Puolimatkan kentän kulmalta lähtemään.Samalla väylän molemmille puolille kevyenliikenteen väylät invamopoille,skuuteille ja fillareille. Jo rupeaa liikenne sujumaan.Lenkkipoluille on tilaa Uudenmaankadun toisellakin puolella. Eiköhän mennä näillä.

        Metsikköä kaipaavalle sitä riittää heti Sairaalakadun toisella puolella, kartassa Pilvenmäki, aina Uudenmaankadun risteykseen saakka. Aallopin jälkeen pääsee motarille asti ja siellä ylikulkusilta, kartassa Kotamäki, ja taas metsikköä riittää. Sinne ei matalalattia bussia käyttävän kestovalittajan mennä, koska siellä on metsikkö ilman polkuja. Kyllä metsiä Hyvinkäällä riittää, mutta suoraan ulko-ovelta ei paljoa. Liikkumalla se selviää yhteistyökykyisille.


      • Anonyymi

        Kyllä alueella voi hyvinkin olla metsähautoja. Niistä ei kaipaamaasi "dokumentointia" ole olemassa, eiväthän ne muuten unohdettuja metsähautoja olisikaan. Muistitietoa, jota kutsut pelkäksi tarkoitushakuiseksi huhuksi, saattaa kuitenkin olla olemassa.
        Se, että vanhan maantien linjaus kulki kappaleen matkaa radan lähellä, ei vaadi uutta laajamittaista tien rakentamista. Itse asiassa Suomessa on useita museoteitä, joiden tilalle ei tosiaankaan saa rakentaa minkäänlaisia uusia teitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä alueella voi hyvinkin olla metsähautoja. Niistä ei kaipaamaasi "dokumentointia" ole olemassa, eiväthän ne muuten unohdettuja metsähautoja olisikaan. Muistitietoa, jota kutsut pelkäksi tarkoitushakuiseksi huhuksi, saattaa kuitenkin olla olemassa.
        Se, että vanhan maantien linjaus kulki kappaleen matkaa radan lähellä, ei vaadi uutta laajamittaista tien rakentamista. Itse asiassa Suomessa on useita museoteitä, joiden tilalle ei tosiaankaan saa rakentaa minkäänlaisia uusia teitä.

        Tieto vanhoista haudoista pitää hyvinkin paikkansa. Olisiko ollut kolmisenkymmentä vuotta sitten kun radan toisellapuolella asuva henkilökävi hautaamassa autonalle jääneen kissansa alueelle.


    • Anonyymi

      Kuinka monta henkilöä on kuollut Hangonradan alikulun takia? Minusta se olisi tärkeä tieto, ennen kuin ruvetaan metsätöihin.

      • Anonyymi

        Varmaankin kymmeniä.Puhumattakaan niistä potilaista ,esimerkiksi aivoinfarktin saaneista,joiden hoitoon pääsy on ratkaisevasti viivästynyt. Lopetetaan nyt tämä tyhjänpäiväinen jaarittelu ja laitetaan tehdyt päätökset toimeen,eli moottorisahat laulamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaankin kymmeniä.Puhumattakaan niistä potilaista ,esimerkiksi aivoinfarktin saaneista,joiden hoitoon pääsy on ratkaisevasti viivästynyt. Lopetetaan nyt tämä tyhjänpäiväinen jaarittelu ja laitetaan tehdyt päätökset toimeen,eli moottorisahat laulamaan.

        Aamupostissa kaksi omien alojen "asiantuntijaa" esittää mielipiteitään tieyhteyden rakentamisesta sairaalaan. Ensinnäkin ,ei aalloppia olla sulkemassa, joten sikäli tiedonpuutetta kirjoittajalla.Vai ihan kuntorata pyörätuoleille "terveysmetsään".Höpön höpö. Ja sitten liikenteen "turvallisuusasiantuntian" tiedot,hakusessa nekin.Uudelle yhteydelle pyrkivä liikenne tulisi tutkitusti kahdeksankymmentä prosenttisesti lännen suunnasta,ei Kirjavaltatolpalta. Hanko-Mäntsälätieltä on nopein reitti Teboililta S-Marketin kautta sairaalalle. Lopetetaan nyt tämä tyhjänpäiväinen,tunteisiin ja epätotuuksiin perustuva tieyhteyden vastustaminen,otetaan järki käteen ja laitetaan kaivinkoneet töihin.


    • Anonyymi

      On se kumma kun aina näitä kaikesta tyhjästäkin valittavia riittää. Oltaisiin tyytyväisiä että meillä on sairaala toimivine palveluineen ja laitteineen valmiina pelastamaan sairauskohtaukselta, kolarin vammoilta, työtapaturmilta ja myös sairauksilta joista emme ennalta tiedä, jotka selviävät tutkimuksilla. Voisivat nämä tyhjän ruikuttajat pyhine Sonninmäkineen miettiä miltä tuntuu esim. Lohjan asukkailla naapurikuntineen kun palvelut loppuu.Siinä ei pyhät lenkkipolut auta vaan ambulanssin nopeus kun ihmistä viedään Joviin tai Hyvinkäälle. Onneksi vihdoin saadaan nykyaikainen yhteys esim. kolmostieltä ilman pomppurallia sairaalaan. Metsikköä polkuineen riittää lähialuilla vieläkin ja karttaa katsoessa sen ymmärtää hitainkin älylltään.

    • Anonyymi

      Toivottavasti kadusta tehdään heti nykynormien mukainen, eli leveyttä enimtään puolitoista autonleveyttä ja hidastustöyssyjä tarpeeksi. Ja päihin valtavat tai mikroskooppiset liikenneympyrät ja väliinkin vielä yksi.

      • Anonyymi

        Tuo oli hyvä huomio. Koska katu tulee kaupungin alueelle niin silloin se tulee kaupungin liikennesuunnittelijoiden tehtäväksi ja sen taso tunnetaan yleisesti. Nyt pitäisi ensisijaisesti ajatella ambulanssien kuljetuksia potilaineen. Kadulta pois kaikki kipua ja mahdollisia lisäkipuja aiheuttavat korokkeet. Tehtäisiin kerrankin kaikki ihmisiä ajatellen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo oli hyvä huomio. Koska katu tulee kaupungin alueelle niin silloin se tulee kaupungin liikennesuunnittelijoiden tehtäväksi ja sen taso tunnetaan yleisesti. Nyt pitäisi ensisijaisesti ajatella ambulanssien kuljetuksia potilaineen. Kadulta pois kaikki kipua ja mahdollisia lisäkipuja aiheuttavat korokkeet. Tehtäisiin kerrankin kaikki ihmisiä ajatellen.

        Alustavassa suunnitelmassa joka kyllä on olemassa on kaksi normaalia leveämpää kaistaa autoille.Yksi kevyenliikenteen väylä autokaistojen yläpuolelle. Myös raskas liikenne on väylällä suunniteltu kiellettäväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alustavassa suunnitelmassa joka kyllä on olemassa on kaksi normaalia leveämpää kaistaa autoille.Yksi kevyenliikenteen väylä autokaistojen yläpuolelle. Myös raskas liikenne on väylällä suunniteltu kiellettäväksi.

        Kyseiseen tiehen on saatava ehdottomasti myös Seittemänmiehen- ja Kalevankadun risteyksen tyyppinen, 90 astetta jyrkempi mutka liikenteenjakajatolppineen, joka kaatuu kerran viikossa henkilöautoa pidemmän auton ottaessa sen kainaloonsa. Siinä näyttää riittävän liikenne- ja katusuunnittelijoilla ihmettelemistä, kun ei vain millään mene umpiluiseen kalloon, että ajoreitillä olevat esteet kaatuvat taatusti, jos ajoneuvossa on pitkä akseliväli, ja tukevat helmat ja kyljet.
        Voi Pyhä Yksinkertaisuus!


    • Anonyymi

      Hyvä! Toki tuollainen pitää saada uuteen risteykseen :)

      Miten on, onko Veikkarin autoliikenne vielä uuden kadun jälkeen radan alta vanhasta pienestä aukosta?

      Ei kai tässä ole muuta todellista tarvetta, kuin että vähitellen päästään rakentamaan enemmän ja enemmän tuohon hienoon metsään. Ensin pieni osa ja sitten huomattavasti enemmän.

      • Anonyymi

        Kyllä uudelle tielle on todellinen tarve. Sairaalaa rakennetaan koko ajan suuremmaksi.Potilasmäärät kasvavat palvelut monipuolistuvat. Synnytyksiä tulee Hyvinkäällä tapahtumaan huomattavasti enemmän kun muiden sairaaloiden kapasiteettia supistetaan.Myös Leiko toiminta laajenee . Kun puolestaan paine helpottaa Uudenmaankadulta päin liikenteen vähentyessä se pienentää myös koululaisten riskejä liikenteessä.Hyvinkäänkylän,Vehkojan-ja Anttilan koulujen oppilaiden turvallisuus paranee.Mitä sitten tulee Veikkarin liikenteeseen niin olisi varmaan aika suunnitella uutta väylää joka kulkisi etelän puolelle olevan alikulun kautta Uudenmaankadulle. Vanha alitus sairaalankadulla voitaisiin silloin sulkea kokonaan .Kyllä järkeviä keinoja löytyy joilla helpotetaan sairaalanmäen ruuhkia. Hyvinkäänkylän ja Vehkojan alueella on laajat mahdollisuudet liikunnalle,Niistä vain noin viittä prosenttia hyödynnetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä uudelle tielle on todellinen tarve. Sairaalaa rakennetaan koko ajan suuremmaksi.Potilasmäärät kasvavat palvelut monipuolistuvat. Synnytyksiä tulee Hyvinkäällä tapahtumaan huomattavasti enemmän kun muiden sairaaloiden kapasiteettia supistetaan.Myös Leiko toiminta laajenee . Kun puolestaan paine helpottaa Uudenmaankadulta päin liikenteen vähentyessä se pienentää myös koululaisten riskejä liikenteessä.Hyvinkäänkylän,Vehkojan-ja Anttilan koulujen oppilaiden turvallisuus paranee.Mitä sitten tulee Veikkarin liikenteeseen niin olisi varmaan aika suunnitella uutta väylää joka kulkisi etelän puolelle olevan alikulun kautta Uudenmaankadulle. Vanha alitus sairaalankadulla voitaisiin silloin sulkea kokonaan .Kyllä järkeviä keinoja löytyy joilla helpotetaan sairaalanmäen ruuhkia. Hyvinkäänkylän ja Vehkojan alueella on laajat mahdollisuudet liikunnalle,Niistä vain noin viittä prosenttia hyödynnetään.

        Olet täysin oikeassa. Nyt HUS.n alueella Lohjalta loppuu synnytykset ja vastaisuudessa he tulevat myös Hyvinkäälle . Tieltä 3 tulee lisää liikennettä, joten hyvä että ambulanssien reitti "pomppulinnan" kautta loppuu. Aapossajoku oli löytänyt Sonninmäeltä naavaa kuusista ! Sitähän on ollut lähialueen kuusikoissa useita vuosikymmeniä. Pitää vaan mennä metsään ilman polkuja mutta eihän nämä nykyiset vihertävät polulta uskalla metsään mennä. Vaikuttaa siltä että nämä vihertävät tekevät toimillaan tässäkin tapauksessa kiusaa vanhemille ikäpolville, jotka aiemmin ovat sponsoroineet maksamillaan veroilla myös näiden kiusaajien lapsuuden eri kustannukset neuvoloista yliopisto koulutuksiin asti.


    • Anonyymi

      Onko paikkakunta saanut satu-tädin.Tanskassahan on satusetä H:C.Andressen ja Suomessa Sakari Topelius. Satu-Täti Viola Rauta nimittäin kirjoittaa aamun aviisissa aivan höpöjä Sonninmäem oikotie hankkeesta.Jotenkin saa käsityksen ettei hän ole edes tutustunut koko hankkeeseen."Sonninmäki tuhotaan totaalisesti" rakentamalla tie alueen halki.Tosiasiassa tie mäen etelälaidalla vie alueesta 3-5 %.Tien rakentaminen ei vaikuta juurikaan alueella kuntoiluun tai muuhun toimintaan.Vuosien saatossa tuolla alueella ei todellakaan ole näkynyt lapsia leikeissään eikä koululaisia opiskelemassa.Myös sieni-ja mustikkamaastot ovat parhaimmillaan mäen pohjoispuolella. Väylän rakentaminen ei vaikuta mitenkään kasvi-tai eläin kuntaan.Lopetetaan nyt tyhjänpäiväinen hörhellys ja otetaan järki käteen.Toteutetaan alueen asukkaiden,pelastuslaitoksen,sairaalan henkilökunnan ja nopeasti apua tarvitsevien potilaiden toiveet , lyödään linjakepit maastoon ja laitetaan koneet töihin.

      • Anonyymi

        Tien vastustajat eivät taida enää pärjätä faktatiedoilla vaan heidän pitää yrittää vedota tunteisiin ja mielikuviin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tien vastustajat eivät taida enää pärjätä faktatiedoilla vaan heidän pitää yrittää vedota tunteisiin ja mielikuviin.

        Näköjään myös suoraan valehteluun sortuvat. Onko hänellä tavoitteena ensi vuoden kuntavaalit kun aloitti jo suoranaisen valehtelun asiasta. Kunhan saa vähän ikää lisää ja todellista tietoa tästäkin asiasta karttuu, niin ymmärtänee että häntä vanhemmat ihmiset todellisessa elämässä joskus tarvitsevat nopeaa pääsyä sairaalaan ja usein eläminen voi olla sekunneista kiinni. Sonninmäestä ei lähde kuin parin % siivu ja kilometrin säteellä on lisää metsää hehtaareittain. Pitää vaan uskaltaa mennä ensimmäisen kerran tuntemattomaan metsään. Myös ns. vihreät valheet aiheesta tulisi lopettaa ottaa vastuuta todellisesta elämästä.


    • Anonyymi

      Se vaan että pelastuslaitos ei ole kuulemma tota reittiuudistusta mitenkään vaatinut tai toivonut. Korjatkaa jos väärä tieto.

      Jaa että vain 5 - 10% alueesta. Se ei ole paljoa mutta siitä on hyvä jatkaa alueen rakenta ista lisää...

      Nähtäväksi jää mitä tulee ja milloin. Kiva ulkoilupätkä ollut tuo radanviereinen suora.

      • Anonyymi

        Eikös siihen suoran viereen tule kevyen liikenteen väylä ? Kuvia en ole nähnyt, mutta lehtijuttujen mukaan tulisi.


      • Anonyymi

        Kyllä ambulanssien kuljettajat ja pelastushenkilökunta on laajasti tieyhteyden rakentamisen kannalla.


      • Anonyymi

        Tiepohjan alle jää korkeintaan 3% Sonninmäen alueesta KUN yhteys rakennetaan.Kun suunnitelmat ovat valmiit ja rahaakin käytetty jo melkoisesti niin toimeksi NYT. Kevyen väylän rakentamatta jättäminen olisi tyhmyyttä ja varojen tuhlaamista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe