Mitt sista seriösa inlägg i språkpolitikdebatten.

Finlandssvensk74

Har en längre tid aktivt deltagit i språkpolitikdebatten och har nu beslutat att lägga av, nästan ;-).

De ger ingenting, att debattera med fjortisar som inte gillar tvångsvenska eller gamla fanatiker som ser spånen i andras ögon men int bjälken i sitt eget är lönlöst.

Samt de ger heller inget åt de som jag debatterat med. Jag och mina svenskpråkiga meddebattörer, vi beslutar inte Finlands språkpolitik. SFP:s roll i de hela är marginell även om SFP:s politiker har gjort mycket bra avtal med de ledande partierna angående de svenska språkets ställning. Dom är skickliga politiker, deal with it, de kallas demokrati. Vill SL försöka omorganisera Finlands språkpolitik får dom väl bli parti och ställa upp kandidater i nästa riksdagsval.

Och de svenska språkets ställning i Finland är int enbart för de svenskpråkiga här i landet, utan också för de nordiska samarbetet. En svenskspråkig förstår oftast båda danska och norska liksom danskarna och norskarna förstår svenska.

SDP har alltid haft en mycket positiv inställning till svenskan och de verkar de flesta seriösa politiker i Finland ha. EU-samarbetet och de nordiska samarbetet ökar mer och mer hela tiden på alla plan. Tex många av Finlands och Sveriges största företag har sammanslagits.

En EU-rekommendation är att alla EU-medborgare ska kunna tre språk, modersmålet, grannlandets språk och ett av Europas större språk som tex tyska eller engelska. Så vart far ni hellre på semster eller affärsresor och var har ni mest släktingar, Sverige eller Ryssland?

Så se de här som mitt sista seriösa inlägg i språkpolitikdebatten. I fortsätttning kommer jag inte att besöka Kielipolitiikka- eller RKP-spalterna. Jag kommer i fortsättningen att skriva här på spalten på svenska om andra saker än språkpolitik. Jag kommer även att disskutera på andra spalter på finska för orsaken till att jag från början kom till suomi24 var att förbättra min finska.

Och jag har heller inget emot ifall man skriver på finska här på spalten SERIÖST. Om man tex har nyfikna seriösa frågor eller intressanta inlägg som rör ämnet som diskuteras. Men notera att ni finskpråkiga befinner er bland finlandssvenskar nu så bered på att ni inte alltid får svar på era inlägg på finska eftersom den som svarar kanske int alltid är så bra på finska utan känner sig tryggare med att skriva på sitt modersmål.

Dom andra kommer jag däremot driva med friskt ;-). Ni som skriver om språkpolitik(språkpolitik har en egen spalt) här och försöker få debattörerna att övergå till finska tar er själva på alltför stort allvar. Och ni som skriver sånt som "Ruotsiin vittun homohurri" ska kanske ta och nyktra till eller gå ut högstadiet.

Finns inget bättre än humor att avväpna ett gräl ;-). Om int annat så har man vunnit debatten om motdebattören blir förbannad och börja med barnsligheter som hotelser. Där orden tar slut tar barnsligheterna vid.

De här är nätet inte verkliga livet så försök att stänga av datorn ibland och gå ut lite i solen.

12

1151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalle 2språki

      Roligt att höra att någun annan å e av samma åsikt som jag själv. Har inget emot finska men barnsligheterna som du skriver om så får mej att skratta åt hur dumma somliga e...=)

      Ha en trevli sommar!!!

    • filur

      Det var en bra sammanfattning av det som på går här det mesta är nog rena barnsligheter. Leve vårt tvåspråkiga land och sluta käbbla.

      • Eros Ramasee

        Det är inga fjortisar som ligger bakom det massiva spammandet av debattsidorna dom senaste åren. Lägg till sisådär 50 år så kommer du närmare sanningen! Det handlar om 12 stycken mycket aktiva medlemmar av ett förbund som beslöt för cirkus 3 år sedan att ta ibruk internet som deras främsta språkrör. Deras mål är att göra Finland enspråkigt finskt men många av medlemmarna inhyser även mycket starkare ideologiska mål i sammanhanget vilka man trots allt inte vill offentligöra sig av. Ett av "mellanmålen" är att göra även denna diskussionsgrupp finskspråkig.

        Bäst rådet är att inte besvara dem alls. D.v.s. dont feed the troll.


      • hahhhaa
        Eros Ramasee kirjoitti:

        Det är inga fjortisar som ligger bakom det massiva spammandet av debattsidorna dom senaste åren. Lägg till sisådär 50 år så kommer du närmare sanningen! Det handlar om 12 stycken mycket aktiva medlemmar av ett förbund som beslöt för cirkus 3 år sedan att ta ibruk internet som deras främsta språkrör. Deras mål är att göra Finland enspråkigt finskt men många av medlemmarna inhyser även mycket starkare ideologiska mål i sammanhanget vilka man trots allt inte vill offentligöra sig av. Ett av "mellanmålen" är att göra även denna diskussionsgrupp finskspråkig.

        Bäst rådet är att inte besvara dem alls. D.v.s. dont feed the troll.

        ..en helt felaktig uppfattning! Var har du fått den ifrån?

        Det enda som är rätt är att man vill göra Finland enspråkigt. Vilka skulle de här "mycket starkare ideologiska målen" vara då??
        Den här spaltens språk är väl en flugskit i havet.
        Men det som man säger om den finlandssvenska barnsligheten tycks stämma fast man kanske borde akta sig för stereotypier här.. =)


      • filur
        hahhhaa kirjoitti:

        ..en helt felaktig uppfattning! Var har du fått den ifrån?

        Det enda som är rätt är att man vill göra Finland enspråkigt. Vilka skulle de här "mycket starkare ideologiska målen" vara då??
        Den här spaltens språk är väl en flugskit i havet.
        Men det som man säger om den finlandssvenska barnsligheten tycks stämma fast man kanske borde akta sig för stereotypier här.. =)

        Senast i går tyckte du att sådana som jag borde flytta någon annan stans så nog vet man vad din ideologi går ut på.
        Ändå har jag aldrig skrivit något illa om finska språket inte hyllat SFP inte talat för tvångssvenska endast framhävt svenskspråkigas rätt att använda sitt modersmål.
        För det tycker du man borde förvisas.


      • hahhhaa
        filur kirjoitti:

        Senast i går tyckte du att sådana som jag borde flytta någon annan stans så nog vet man vad din ideologi går ut på.
        Ändå har jag aldrig skrivit något illa om finska språket inte hyllat SFP inte talat för tvångssvenska endast framhävt svenskspråkigas rätt att använda sitt modersmål.
        För det tycker du man borde förvisas.

        Om du läser mitt inlägg på nytt så märker du att jag skrev i allmän bemärkelse "en sådan människa sku nog lika gärna kunna flytta nån annanstans för finskheten är här och ni kan aldrig bli av med den". Men du kanske kände igen dig här. Jag kan inte förstå varför du har så mycket emot finska inlägg, för de flesta som skriver här på finska kan inte svenska. I allmänhet är det oundvikligt att använda och lära sig det finska språket om man bor i Finland, så om man absolut inte vill det så har man det säkert bättre någon annanstans.

        Btw, det finns finlandssvenska forum där språket enbart är svenska

        http://www.ankdammen.com/discus/messages/6/6.html?1119287428

        http://deb.vasabladet.fi/

        Min ideologi går ut på att avskaffa tvåspråkigheten och tvångssvenskan, inte förtrycka någon och inte förbjuda de svenskspråkiga att använda sitt modersmål.
        Tvångssvenskan är emellertid inte ett acceptabelt eller rätt sätt att garantera den svenska servicen.


      • filur
        hahhhaa kirjoitti:

        Om du läser mitt inlägg på nytt så märker du att jag skrev i allmän bemärkelse "en sådan människa sku nog lika gärna kunna flytta nån annanstans för finskheten är här och ni kan aldrig bli av med den". Men du kanske kände igen dig här. Jag kan inte förstå varför du har så mycket emot finska inlägg, för de flesta som skriver här på finska kan inte svenska. I allmänhet är det oundvikligt att använda och lära sig det finska språket om man bor i Finland, så om man absolut inte vill det så har man det säkert bättre någon annanstans.

        Btw, det finns finlandssvenska forum där språket enbart är svenska

        http://www.ankdammen.com/discus/messages/6/6.html?1119287428

        http://deb.vasabladet.fi/

        Min ideologi går ut på att avskaffa tvåspråkigheten och tvångssvenskan, inte förtrycka någon och inte förbjuda de svenskspråkiga att använda sitt modersmål.
        Tvångssvenskan är emellertid inte ett acceptabelt eller rätt sätt att garantera den svenska servicen.

        Jo jag läser och förstår att du menar vill man tala svenska så flytta någon annan stans.
        Jag poängterar ännu en gång jag har absolut inget emot finska skulle aldrig i en finsk omgivning uppmana någon att byta språk och inte skulle jag skriva ett svenskt inlägg på en spalt avsedd för finska.
        Den här spalten är ju avsedd för diskussion på finlandssvenska därför anser jag inte att man skall bli uppmanad att skriva och förstå finska. Det här är ju Internet och inte Finland och finlandssvenskar fins ju utspridda över hela värden dom har inget skäl att lära sig finska , men kan vara intresserade av att använda sitt modersmål det är en sak för dom tvåspråkiga att tänka på innan dom skriver finska här.
        Den här spalten är ju i alla fall värdelös som språkpolitisk spalt så varför tjafsa om sånt här det finns ju lämpligare ställen för det.

        Jag vet nog många forum som fungerar utmärkt på svenska men varför kan man inte vara hövliga mot varan helt anonymt?

        En sista fråga varför skriva om tvångssvenska här vem tvingar dej att läsa o skriva här.


    • Bibbi

      tröttnat på finnarnas käbbel här. Det är helt enkelt lönlöst att svara dem.
      Jag har många finskspråkiga vänner som är helt trevliga, så onödigt att reta upp sej på en liten skara fåniga finnar som figurerar här på nätet.
      De lider väl mest själv när de inte förstår rikedomen med ett tvåspråkigt land.Sen ligger det mycket avundsjuka i att de själv inte kan svenska. Jag svarar inte på inlägg mera hurudana de än vara må. Sen är den här spalten för svenskspråkiga så onödigt överhuvudtaget att skriva på finska här. Det finns andra spalter för det ändamålet.

    • Böbi

      Jag har för länge sen gått in för oseriösa svar. Det heter ju att man skall tala med bönder på bönders vis. Ett oseriöst inlägg förtjänar ett oseriöst svar. Nu skall vi alla stammisar ändra stil, ta er alla ett oseriöst alias och så börjar vi :D. Täältä pesee, härifrån tvättas. Jag tror ändå inte att vi någonsion kommer att uppnå samma imbesilla nivå som våra medkäbblare, men vi gör så gott vi kan. Nu skall vi börja bjuda pärlor...

    • Pax

      Jag håller helt med dig. Att ge sig in i en språkpolitisk debatt i vårt svenskspråkiga forum är totalt bortkastad tid. Det leder ingen vart, för de seriösa språkpolitiska inläggen är i en försvinnande minoritet. Ha det så trevligt där ute i det gröna!

    • Yvonne78

      Kunde inte ha sagt det bättre själv ;)

      • heti1

        SUOMALAISTU TYTTÖ!


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2107
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1630
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1246
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1157
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1155
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe