Pihalle talli?

HeppaPöpi (:

Mieleeni on monesti tullut oma pikkutalli omalle pihalle. Asun isossa omakotitalossa ja olen harrastanut hevosia noin 8 vuotta. Pitkä matka on aina tallille, ja olisi kiva jos (oman hepan joka on toisessa tallissa) voisi sijoittaa omaan talliin. Taloni vieressä on "metsä", joten siihen sen voisi rakentaa. Tarhankin siihen voisi tehdä.
Saattaa kuulostaa hullulta? Minä todellakin haluan OMAN tallin. Onko tämä mahdollista? :)
Rakastan hevosia ylikaiken.

21

3571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukkuu

      On titenkin mahdollista jos vanhempasi lupaavat ja kustantavat (jos olet lapsi). Sinun on kuitenkin otettava selvää tallille asetettavista määräyksistä. Sekä tehtävä ilmoitus kunnan terveystarkastajalle jne.

      Oletko aatellu ite rakentaa/rakennuttaa vai ostaa valmiin tallin? Valmiita talleja ja karsinaelementtejä on myytävänä mm:

      http://www.horsemanfinlandia.fi/boxar.html
      http://www.kolumbus.fi/tpo00988/Finnkarsinat.htm

      Jos joku tietää vielä muita, niin voiko ystävällisesti ilmoittaa!

      Näiltä sivuilta on mahdollista tulostaa ja tilata arvokasta tietoa tallin rakentamista ajatellen.

      http://www.mmm.fi/el/laki/f/F24.html
      http://www.tts.fi/tts/julkaisut/mati03-00.htm

      Sorry en osaa linkittää.

      Alotappa tästä.

      • HHeidi xD

        Mut...noihan on linkkejä!


      • kukkuu
        HHeidi xD kirjoitti:

        Mut...noihan on linkkejä!

        Eli osaankin linkittää. Jippii.....


      • ponygirl♥

        rakentamis ohjeita? Omaan kotipihaan tässä ajattelin, kun kesällä 2011 (vasta) tulossa 135cm poni, yksityis karsina olis kyseessä.mistään ei karsinoitten/tallin rakentamis ohjeita löydy:( Mut jos jollain on tietoa niin voisko ystävällisesti ilmoittaa sitä minulle tänne?:)


    • kukkuu

      Niin, "oma talli omalle pihalle" suunnittelu ja rakentamisvaiheessa kannattaa ottaa huomioon, että hevonen on yksinään ikävystynyt ja saattaa alkaa huonoille tallitavoille yksin ollessaan.

      Siispä riittävän iso talli, toisellekin hevoselle (tai vuohelle).

      Myös lantala pitänee rakentaa ja sekin, yllätys yllätys, vaatimuksen mukaiset.

    • nobody

      Sanoit, että siihen voi tehdä TARHAN mutta entä laidun?? Missä hevonen laiduntaisi?

    • noopeli

      ... on ollut tälläinen unelma, mutta ei ole rahaa eikä tilaa. Joten, mielestäni, kun olet näin hyvässä tilanteessa, se on hyvä idea, jos on rahaa tallin rakentamiseen. Tarhan pitää myös olla riittävän iso. Myös "varatarha" olisi hyvä, sillä syksyllä ja keväällä, kun on märkää, tarha muuttuu yllättäen todella mutaiseksi! Kokemusta on. Silloin hepan voi siirtää toiseen tarhaan.

    • kukkuu

      kertoisitko mihin ratkaisuun olet päätynyt? Saatko toiveesi toteutettua eli IHAN OMAN TALLIN.

      • Heppapöpi (:

        Kiitos neuvoista, mutta ajattelin ehkä sittenkin antaa sen olla siellä toisella tallilla. Siellä on sille kavereita, ja myös minulle. :)
        Laidunta siihen ei ehkä olisi mahdollisuus rakentaa. Unelmat ovat aina unelmia, mutta mikäs siinä :)


      • kotiin..
        Heppapöpi (: kirjoitti:

        Kiitos neuvoista, mutta ajattelin ehkä sittenkin antaa sen olla siellä toisella tallilla. Siellä on sille kavereita, ja myös minulle. :)
        Laidunta siihen ei ehkä olisi mahdollisuus rakentaa. Unelmat ovat aina unelmia, mutta mikäs siinä :)

        Minulla olisi mahdollisuus rakemtaa omalle pihalle talli, mutta kun en yhtään tiiä sitä hinta haarukkaa.. Olisi kiva jos te kertoisitte? Maksaako kuukaudessa noin 350€ ruuat?En tiiä yhtään mitään, noista hinnoista..


    • diidi

      Hei, olen hommaamassa oman lv tamman pihaan ja minulla on vain maastoilu ja mahdollisuudet ja pihaa on n. hehtaari ja myös peltoo löytyy monta kilometrii vierestä ja naapurilla on sähköaidat ja lehmiä ja luvannut minun laittaa sinne hevosen laitumille. Hevonen olisi päivät ulkona mutta yöksi ajattelin sen sisälle, mutta tarvitsisi rakentaa jonkinlainen karsina/ talli alkuun vain yksi hevonen mutta varmaan myöhemmin hommaan enemmän. Meidän pihassa on iso halli, sinne varmaan voisi rakentaa jonkinlaisen karsinan, vai ?? jos ehdotuksia kertokaa.

      • diidi

        siis vain maastoilumahdollisuudet ja tietysti nuo pitkät hiekkatiet joissa ei liikennettä juurikaan ole.


    • Tämmönen vaan

      diidille: Hevosella tulee olla AINA oman lajinsa edustaja. Mikään vuohi tms. ei korvaa oman laumatoverin tuomaa seuraa sillä ne keskustelevat omalla yhteisellä kielellä.
      Toiseksi, mihinkään halliin et voi hevostasi majoittaa sillä sillä pitää olla lämmitetyt, asianmukaiset ja siihen tarkoitukseen olevat pihat.

      Suosittelisin sinua vielä miettimään hetkisen onko idea sittenkään fiksu jos sinulla ei ole varaa ja tilaa kunnon oloihin... (:

      • Tämmönen vaan

        tilat*


      • Monkey1

        Hevosella olisi HYVÄ olla lajitoveri, mutta ei ne kuole/maseennu jos ei välttämättä ole... Tai riippuu tietenkin hevosesta mutta meillä ollut hevosia pihassa ilman muita hevosia ja pärjännyt ihan hyvin! Jos hevonen on yksin niin sen kanssa täytyy sitten puuhailla muutakin kun ratsastaa ja vain hoitaa! Esim. Agility temput ovat hyvä vaihtoehto :)


    • KiekuvakaulA

      Olen itse suunnitelemassa samaa aSiaa koska olisi mahdolliSuuS mutta en ole varma mitä vaatimuksia on

    • Milatsuuu

      Meille tulossa pihaan ensi kesänä talli! Mitä kuiviketta kannattais laittaa? Ja minkälainen pohja kannattaisi tehdä?

    • Kasiro

      Betonilattia on helpoin pitää puhtaana mutta se tarvitsee reilusti kuiviketta että hevosella olisi lämmin ja pehmeä patja maata sen päällä. Itse suosittelen turvetta, se on lämmintä, imevää ja hajun sitovaa joskin väriltään tummaa ja pimittää sen takia jonkin verran tallia.
      Puu - tai levylattia on lämpimämpi mutta imee helposti virtsan kosteutta ja menee sen vuoksi pilalle muutamassa vuodessa. Maalattia taas huokuu kylmää varsinkin talvella ja virtsa imeytyy siihen ja alkaa haista ellei pidä todella paljon kuiviketta.
      Eli makuasia.

      • Milatsuuu

        Ok. Luultavasti laitamme betonilattian/maapohja ja reilusti puruja :)


    • Pettynyt0

      HEVOSELLA TÄYTYY AINA OLLA KAVERI JOKA ON HEVONEN! TÄMÄ LUKEE ELÄINSUOJELUMÄÄRÄYKSISSÄ! Herranjumala kun näitä palstoja lukee niin mietin että eikö ihmisiä oikeasti kiinnosta yhtään sen hevosen hyvinvointi. Joo hevoset ruokitaan ja liikutetaan eli pidetään eläintä elossa mutta liian usein se jää vain siihen! T: Ypäjän hevosopiston tallimestari opiskelija

      • Vaaaanhaaaaaaa

        Tää on 13 vuotta vanha keskustelu. Ehkäpä asioihin on tullu jotain muutoksia ja tuskin tällä alottajalla on sitä hevosta omassa pihassaan. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3744
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1843
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1394
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1275
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      165
      933
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      880
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      860
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      50
      844
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      839
    Aihe