olen tuolla aiemmin kirjoitellut

homehtunut

tästä terveystarkastaja asiasta ja asuntoni ongelmista.Tänään tuli läänin hallituksen päätös asiasta ja terveystarkastaja ei muka ole asiassa tehnyt virhettä!!! Pitihän se arvata!!!
On se sitten kumma asia että täällä tosiaan pitäisi vesi lainehtia lattioilla ennen kuin olisi mitään haittaa. Homeiden ja sädesienien pitäisi kasvaa pitkin seiniä ennen kuin on terveyshaittaa!!! Mites tästä nyt eteen päin??
Vauvamme sai astma piipun käyttöönsä viime viikolla... itselle on tullut reuma ja vanhimmalta likalla alkanut nenä veren vuodot plus kaikki muut oireet!!Ilmeisesti kuvittelemme kaikki oireemme ja kaikki asuntomme viat!!!
En kyllä oikeesti jaksa enää ...

8

841

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asustelija

      Hirveätä luettavaa, mitä teille on tapahtunut. Oletko kysellyt Asumisterveysliitosta apua ?

      • homehtunut

        paperit asumisterveysliittoon.Se taitaa nyt olla ainoa tie, jos sieltä saa apua!? Järkyttävää odottelua ja törkeätä terveyden vaarantamista tälläinen toiminta!! Raastupaan päästään vasta joskus vuoden kuluttua! Mitähän meistäkin on vielä silloin jäljellä??


    • Homeherkkä

      Alettuani muutama vuosi sitten saada "homeflunssan" todella pienistä homemääristä menin paikalliseen kirjastoon etsimään paria homeita käsittelevää kirjaa ja "homeflunssaoireet" alkoivat varttitunnin päästä. Kirjoja en pystynyt lukemaan ennenkuin kuumensin niitä saunan lauteilla, tuuletin ja imuroin ja käsittelyn jälkeenkin lukeminen onnistui vain puoli tuntia kerrallaan. Hajun takia niitä piti säilyttää muovipussissa.

      Käytyäni pari kertaa uudelleen sama tulos kirjaston sisäilman suhteen, mutta kirjojen suhteen havaitsin, että 3 - 4 vuotta vanhoja kirjoja pystyin lukemaan vallan hyvin.

      Otin yhteyttä kaupungin terveystarkastajaan mainiten kirjaston sisäilman ja vanhempien kirjojen sisältävän homeitiöitä. Hän mainitsi, että siellä ei ole hometta.
      Selvitin asiaa muuta kautta ja sain tietää, että kirjaston katto oli vuotanut toistuvasti, elementtien saumauksissa oli vaurioita jne. ja vuosien myötä joitakin työntekijöitä oli sairastunut niin, että he olivat joutuneet luopumaan työstään.

      Otin uudelleen yhteyttä terveystarkastajaan pyytäen kopiot "homemittauksista".
      Siitä kävi ilmi, että erään ikkunan alta oli seinästä otettu materianäyte, jossa todettiin asbergillus fumigatusta.
      Suoritetun korjauksen jälkeen uudessa näyttteessä sitä ei ollut.

      Pyysin myös heitä tutkimaan kirjojen mikrobilajistoa, johon hän ilmoitti, että ei niitä voi tutkia.

      Vinkin saatuani otin yhteyttä erääseen erikoislaboratorioon, josta ilmoitettiin, että lähetä kirja niin saat tulokset. Kiinnostukseni takia aion suorituttaa heillä tutkimukset omalla kustannuksellani talven tultua.

      Eli terveystarkastaja valehteli minulle päin naamaa. Kaupungin ottama mikrobinäytekin oli täyttä hömppää.
      Joku aika sitten paikallinen sanomalehti julkaisi luettelon kaupungin omistamista ns. kosteusvaurioisista rakennuksista, joita oli todella paljon. Rahaa niiden korjauksiin ei löydy.

      Eihän tämän eikä muidenkaan maamme kaupunkien terveystarkastajat pysty huolehtimaan kaupungin työntekijöidenkään terveydestä näissä saamarin homerakennuksissa.
      Vuosia sitten kaupunkeihin alettiin perustaa sisäilmatyöryhmiä jonka yhtenä jäsenenä toimi kaupungin terveystarkastaja. Vast´ikään ko. ryhmän toiminta lopetettiin kaupungissamme.
      Eihän se mitään aikaiseksi saanutkaan.

      Maamme lääninhallitukset ovat olleet ainakin parikymmentä vuotta tietoisia maamme rakennusten sisäilman terveysvaikutuksista HEIDÄN TEKEMÄTTÄ ASIAN ETEEN YHTÄÄN MITÄÄN, vaikka heillä on perustuslaillinen vastuu kansalaisten terveyden suojelemisesta.

      Kun LÄÄNINHALLITUKSET eivät tee asian eteen yhtään mitään, eiväthän he voi vaatia suorittavan portaankaan (terveystarkastajat) tekevän yhtään mitään, eli heidän päätöksensä on heidän oman toimintansa mukainen.

      Sen tiedän, että viranomaistaholta homeitiöiden kanssa kamppailevien suomalaisten on turha odottaa mitään apua.

      Voisitteko etsiä uuden asunnon ?

      • homehtunut

        nyt vielä ainakaan onnistua.. oma kun on kyseessä!
        Pitäisi saada terveystarkastajalta lausunto että täällä on terveyshaitta! Ja sepä nyt ei onnistu.
        Lisäksi nyt putoan kelan sairaspäivärahalle, niin rahat vähenevät entisestään. en millään pysty yksinhuoltajana maksamaan kahden asunnon kuluja.Kun rahat eivät yksinkertaisesti riitä!!
        Ja sitten on se oikeuden käyntikin tulossa ja asianajajan palkkiot... huh huh...Mitenkähän niistäkään ikinä selviää....


      • Liisa
        homehtunut kirjoitti:

        nyt vielä ainakaan onnistua.. oma kun on kyseessä!
        Pitäisi saada terveystarkastajalta lausunto että täällä on terveyshaitta! Ja sepä nyt ei onnistu.
        Lisäksi nyt putoan kelan sairaspäivärahalle, niin rahat vähenevät entisestään. en millään pysty yksinhuoltajana maksamaan kahden asunnon kuluja.Kun rahat eivät yksinkertaisesti riitä!!
        Ja sitten on se oikeuden käyntikin tulossa ja asianajajan palkkiot... huh huh...Mitenkähän niistäkään ikinä selviää....

        Tällaisessa tilanteessa voi yrittää saada apua kunnan sosiaaliviranomaisilta. Kunnalle tulee paljon halvemmaksi osallistua kahden asunnon kustannusten korvaamiseen kuin mitä homeasunnossa sairastelevien sairauskustannukset aiheuttavat kunnalle.

        Sosiaali- ja terveysministeriön toimeentulotukilain soveltamisoppaassa todetaan:

        ” Lisäksi ministeriö suosittaa, että tilanteissa, joissa henkilö tai perhe joutuu asunnon homevaurion tai vastaavan asunnon terveyshaitan vuoksi asumaan muualla kuin omassa asunnossaan, molempien asuntojen kustannukset otettaisiin huomioon niin kauan kun ruokakunta välttämättä joutuu asumaan poissa omasta asunnostaan.”

        Terveyshaittatodistuksen voi kirjoittaa lääkärikin (kunhan löytää asiantuntevan sellaisen).

        Terveyttä ei siellä kannata menettää yhtään enempää. Voisi miettiä myös asunnon myyntiä vaikkapa huonoonkin hintaan. Terveys on paljon arvokkaampi asia.


      • tehty vaikeaksi
        Liisa kirjoitti:

        Tällaisessa tilanteessa voi yrittää saada apua kunnan sosiaaliviranomaisilta. Kunnalle tulee paljon halvemmaksi osallistua kahden asunnon kustannusten korvaamiseen kuin mitä homeasunnossa sairastelevien sairauskustannukset aiheuttavat kunnalle.

        Sosiaali- ja terveysministeriön toimeentulotukilain soveltamisoppaassa todetaan:

        ” Lisäksi ministeriö suosittaa, että tilanteissa, joissa henkilö tai perhe joutuu asunnon homevaurion tai vastaavan asunnon terveyshaitan vuoksi asumaan muualla kuin omassa asunnossaan, molempien asuntojen kustannukset otettaisiin huomioon niin kauan kun ruokakunta välttämättä joutuu asumaan poissa omasta asunnostaan.”

        Terveyshaittatodistuksen voi kirjoittaa lääkärikin (kunhan löytää asiantuntevan sellaisen).

        Terveyttä ei siellä kannata menettää yhtään enempää. Voisi miettiä myös asunnon myyntiä vaikkapa huonoonkin hintaan. Terveys on paljon arvokkaampi asia.

        Olemme asuneet viimesyksystä evakossa ja haimme alkuvuodesta toimeentulotukea(meille sanottiin silloin että teillähän on siihen oikeus) ja saimmekin siltä kuukaudelta kun olimme vieneet tulotiedot ja maksamattomat laskut.Tiedustelin asiaa, että saammeko sitä jatkossa jolloin sanottiin että täytyy toimittaa silloinkin tulotiedot ja laskut.
        Miksi tämä on tehty näin vaikeaksi, kun he kerran tietävät tilanteemme miksi pitää jokakerta toimittaa kaikki paperit...?Meilläkin minä työtön(saan kelan päivärahaa mikä ei ole päätähuimaava), 5 alaikäistä lasta ja asumme evakossa vuokralla eikä isännänkään tulot ole kehuttavat niin eikö asia ole aika selvä?


      • ei ole muttunna
        tehty vaikeaksi kirjoitti:

        Olemme asuneet viimesyksystä evakossa ja haimme alkuvuodesta toimeentulotukea(meille sanottiin silloin että teillähän on siihen oikeus) ja saimmekin siltä kuukaudelta kun olimme vieneet tulotiedot ja maksamattomat laskut.Tiedustelin asiaa, että saammeko sitä jatkossa jolloin sanottiin että täytyy toimittaa silloinkin tulotiedot ja laskut.
        Miksi tämä on tehty näin vaikeaksi, kun he kerran tietävät tilanteemme miksi pitää jokakerta toimittaa kaikki paperit...?Meilläkin minä työtön(saan kelan päivärahaa mikä ei ole päätähuimaava), 5 alaikäistä lasta ja asumme evakossa vuokralla eikä isännänkään tulot ole kehuttavat niin eikö asia ole aika selvä?

        Tämähän tarkastusta näyttää olevan. Sairastumisen kustannuksella.


    • "Tämähän tarkastusta näyttää olevan. Sairastumisen kustannuksella."

      - Sepä se. Suomettuneessa Kekkoslovakiassa suojellaan ennen kaikkia sairaita asuntoja, ihmiset ovat kaatopaikkakamaa, viis heistä ja heidän terveydestään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      683
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe