Helsinki riistää Lappia ja Orpo-Purra kiristää vielä lisää

Anonyymi-ap

Laphan hyvinvointialueen taloutta avannut hyvinvointialuejohtaja Jari Jokelan mukaan jopa 60 prosenttia alueen alijäämästä johtuu Helsinkiin maksettavasta siirtymätasauksesta. Sopii siellä etelässä kuristaa hyvinvointialueita kun ensin kerätään rahat Helsingin hyväksi. Helsinki näyttää olevan valtio valtiossa ja Lappi sen siirtomaa.


"Hyvinvointialuejohtaja Jari Jokelan mukaan jopa 60 prosenttia Lapin hyvinvointialueen (Lapha) alijäämästä selittyy siirtymätasauksella."

"Osa hyvinvointialueista joutuu puolestaan maksamaan siirtymätasausta. Jokelan mukaan Lappi kuuluu maksajiin ja maksaa siirtymätasausta noin 300 euroa asukasta kohden."

"–Lappi rahoittaa Helsingin saamaa siirtymätasausta ja tekee sen vuoksi niin suurta alijäämää. Helsinki sen sijaan tekee ylijäämäistä tulosta, Jokela sanoo."

https://www.lapinkansa.fi/siirtymatasaus-selittaa-valtaosan-lapin-hyvinvoint/11332134

11

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suuri osa päättäjistä edustaa etelän väkirikkaita alueita ja se näkyy päätöksenteossa. Helsinki on lempilapsi.

    • SOTE näyttää aina vaan sekasotkuisemmalta. Olisikohan Sipilän malli ollut yhtä sekopää kuin Sannan?

      • Anonyymi

        Ei oke mikään Sannan malli. Seuraa politiikkaan vähän tarkemmin. Sattu nyt vaan olemaan silloin päämisterinä. Taidat itse olla se sekopää.


      • Anonyymi

        Ei ole Sanna sitä yksin päätynyt koko mallia. Ota asioista selvää. Persut oli hyväksymässä monta asiaa. Seuraa politiikkaa vähän tarkemmin


      • Anonyymi

        Sipilän malli oli sellainen sekasotku, että edes kokoomus ei sitä lopulta kannattanut suuresta yksityistämisprojektista huolimatta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei oke mikään Sannan malli. Seuraa politiikkaan vähän tarkemmin. Sattu nyt vaan olemaan silloin päämisterinä. Taidat itse olla se sekopää.

        Sannan eli SS:n porukkahan siitä päätti millainen sote meille lankeaa! Se tehtiin sosialismin henkeen kun muutoin pelättiin varojen valuvan osinkoihin! Jonnekinhan ne nytkin näyttävät valuvan joten mitään muutosta ei siinä mielessä syntynyt!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole Sanna sitä yksin päätynyt koko mallia. Ota asioista selvää. Persut oli hyväksymässä monta asiaa. Seuraa politiikkaa vähän tarkemmin

        PM eli SS sillä kertaa on vastuussa hallituksen toimista! Noin ihan tarkasti seuraten! Tietysti se keväinen lintukin taisi asiaan vaikuttaa mutta pomon alaisena!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sipilän malli oli sellainen sekasotku, että edes kokoomus ei sitä lopulta kannattanut suuresta yksityistämisprojektista huolimatta.

        Siitähän nyt ei selvää saatu!


    • Anonyymi

      Helsinki maksaa sotessa 70 miljoonaa vuodessa kepulandiaan kaiken muun lisäksi

      • Anonyymi

        Mitäs sitten . . . ?


      • Anonyymi

        Siitä rahasta tulee Lapista yli 50 miljoonaa tasausrahaa. Onkohan ihan oikeudenmukaista?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe