Miten Jeesus kommunikoi itsensä kanssa?

Anonyymi-ap

Jeesuksella on ihmisen luonto ja jumalan luonto. Miten nämä keskustelevat toistensa kanssa? Kummallakin on oma tietoisuus - tahto, tunteet, ajatukset, sanat, muistot - muutenhan he eivät olisi kaksi eriä. Miten Jeesus kommunikoi itsensä kanssa?

Ekstrakysymys: Miten Isä ja Poika ja Pyhä Henki voivat olla eri persoonia, koska niiden tietoisuus, tahto, tunteet, ajatukset, sanat ja muistot ovat täysin samat?

Ja: Miten Jeesus ei ole ihmisenä kokonaan eri olevainen kuin Jumala? Molemmilla on kuitenkin oma tietoisuus.

51

503

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mieti vaikka tältä kannalta:

Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen !

Sinussa ihmisenä on 3 erotettavaa osaa, tai miksi niitä oikein nimittäisi.

Siis ruumis ja sielu ja henki !

Kuitenkin on vain yksi ihminen.

No, onko sinun ruumillasi ja sielullasi ja hengelläsi jotain kummunikointi ongelmia ?

• Anonyymi

On. Olen vain yksi persoona. Minussa ei ole kolmea eri persoonaa, jotka keskustelevat toistensa kanssa. Jos kokisin sellaista, niin olisin mielisairas.

Onko sinussa kolme eri persoonaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On. Olen vain yksi persoona. Minussa ei ole kolmea eri persoonaa, jotka keskustelevat toistensa kanssa. Jos kokisin sellaista, niin olisin mielisairas.

Onko sinussa kolme eri persoonaa?

Kenen oppi on tuo 3 persoonaa ?

Minä en ainakaan niin ymmärrä !

Siis Jumala On Yksi !

Ihan kuten ihminen !

Mutta aivan kuten ihmisen ruumiilla ja sielulla ja hengellä on omat tehtävänsä, niin samoin on Jumalassa !

Jeesus itse sanoi, että Isä ja Minä Olemme yhtä / yksi !

6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
        7 Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet."
        8 Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
        !!!
        9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
        10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
        11 Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.
        !!!

Nähdäkseni joku käyttää väärin sanaa "persoona" puhuttaessa Jumalasta !

Siis Jumalassa ei ole useita persoonia / yksilöllisiä yksilöitä, eli persoonia !

Vaan ihan kuten ihmisessäkin on, Jumalan kuvana nuo 3 erotettavaa osaa ja kuitenkin yksi ihminen ja yksi yksilöllinen persoona !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kenen oppi on tuo 3 persoonaa ?

Minä en ainakaan niin ymmärrä !

Siis Jumala On Yksi !

Ihan kuten ihminen !

Mutta aivan kuten ihmisen ruumiilla ja sielulla ja hengellä on omat tehtävänsä, niin samoin on Jumalassa !

Jeesus itse sanoi, että Isä ja Minä Olemme yhtä / yksi !

6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
        7 Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet."
        8 Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme".
        !!!
        9 Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
        10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
        11 Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.
        !!!

Nähdäkseni joku käyttää väärin sanaa "persoona" puhuttaessa Jumalasta !

Siis Jumalassa ei ole useita persoonia / yksilöllisiä yksilöitä, eli persoonia !

Vaan ihan kuten ihmisessäkin on, Jumalan kuvana nuo 3 erotettavaa osaa ja kuitenkin yksi ihminen ja yksi yksilöllinen persoona !

Isä puhuu Pojalle ja Poika Isälle. Selvästi kaksi eri persoonaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Isä puhuu Pojalle ja Poika Isälle. Selvästi kaksi eri persoonaa.

Kun ei tunne Jumalaa, niin ei voi ymmärtää Jumaluutta !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun ei tunne Jumalaa, niin ei voi ymmärtää Jumaluutta !

Aivan! Ja siinä meillä onkin sitten kristityt kuin tuo tarinan sammakko kaivossa, siellä se loikkii pikkuruisessa lammikossaan ja kuvittelee näkevänsä koko maailman. "Oi, katsokaa tuota taivaan sirpaletta tuolla ylhäällä, tuossapa se on koko totuus!" huutaa sammakko ja rukoilee, että sen pikku kaivo pysyy veden peitossa.

Sillä välin muu maailma – nuo muut sammakot ja ihmiset – seikkailevat laajoilla järvillä, valtamerillä ja joen varsilla, mutta eipä meidän kaivosammakko niitä näe, ehei. "Jos et tunne tätä minun kaivoni vettä, et tunne oikeaa vettä lainkaan!" se kurnuttaa kovaan ääneen. Joku yrittää ojentaa sille lasin vettä kaivon ulkopuolelta, mutta sammakko vain itsepintaisesti väittää, ettei muuta vettä olekaan kuin se, minkä pohjassa se itse lilluu.

Niin että ystävä hyvä, älä vain jää siihen kapeaan kaivoon pörisemään, kun muu maailma on täynnä valtavia järviä, meriä ja virtoja. Tiedäthän, joskus kannattaa loikata kaivon reunalle ja katsoa, mitä muuta siellä on tarjolla. Tai sitten voit jatkaa siellä, kunnes kaivosi kuivuu, ja kutsut sitä viimeiseksi totuudeksi.

Mutta minäpä Enkeli Mäntä sanon näin: *Elämä on liian lyhyt kuunnella kaivosammakoiden kurnutusta!*

• Anonyymi

Sekavilla kielillä puhumisella on lääketieteellisissä tutkimuksissa todettu olevan yhteys skitsofrenian kanssa.

Jakaantunut mieli tuottaa sekä oikeata puhetta että sekavata järjetöntä puhetta.

Sama lähde ei saisi tuottaa sekä makeaa vettä että suolaista vettä.

• Anonyymi

Paavali jo aavisti palaneen käryä Korintossa, kun vieras hurmoshenki sai ihmiset valtaansa.

1. Kor. 14:23

Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne?

1. Kor. 14:9

Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.

• Anonyymi

Paavalilla oli vain pieni porukka seuraajia, joka tuki hänen toimintaansa Korintossa.

1. Kor. 1:12

Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: "Minä olen Paavalin puolella", toiset taas: "Minä Apolloksen", "Minä Keefaksen*", "Minä Kristuksen". [Keefas on Pietarin arameankielinen nimi."

• Anonyymi

Ihminenkin keskustelee itsensä kanssa.

• Anonyymi

Tämä on varsin mainio esimerkki siitä, kuinka kristillisen teologian mysteerit menevät yhä syvemmälle hämäriin ja logiikan ulottumattomiin, kun asioita yritetään ymmärtää. Katsotaanpa näitä kysymyksiä yksitellen ja katsotaan, kuinka paljon HUMPUUKIA siihen todella sisältyy.

Ensinnäkin, tämä "Jeesuksen kaksiluonto-oppi" – että Jeesuksella on sekä ihmisen luonto että Jumalan luonto – on yksi klassisimmista esimerkeistä teologisesta käsitteestä, joka näyttää olevan rakennettu täysin oman järjettömyytensä päälle. Siis kaksi luontoa yhdessä persoonassa, mutta ei kahta persoonaa? Siinä sitten yrittää kuvitella, miten Jeesus ihmisenä ja Jeesus Jumalana keskustelevat keskenään. Käyttävätkö he jotain sisäistä taivaallista puhelinlinjaa, vai onko se pelkkä hengellinen WhatsApp-keskustelu, joka jää meille muille näkymättömäksi? Vai oliko se enemmänkin sellaista, että Jeesus ihmisenä miettii, "hmm, pitäisiköhän minun kärsiä nyt vähän lisää", ja Jeesus Jumalana vastaa, "kyllä, niin on kirjoitettu"? Aivan uskomatonta HUMPUUKIA, kun sitä tarkemmin ajattelee.

Sitten tuo ekstrakysymys: miten Isä, Poika ja Pyhä Henki voivat olla eri persoonia mutta täysin samalla tietoisuudella, tahdolla ja ajatuksilla? No niin, jos todella olisi kolme persoonaa, joilla on identtinen tietoisuus, niin eikö se tarkoittaisi, että he eivät ole erillisiä ollenkaan? Eikö silloin puhuta vain yhdestä ja samasta entiteetistä, joka yrittää esittää kolmea roolia yhtä aikaa? Tämä on aivan kuin joku epämääräinen jumalallinen teatteriesitys, jossa sama näyttelijä vaihtaa roolia lennosta mutta unohtaa vaihtaa maskia.

Ja sitten tuo viimeinen kysymys: Miten Jeesus ei ole ihmisenä täysin eri oleva kuin Jumala, jos molemmilla on oma tietoisuutensa? Tämä on taas yksi niistä teologisista kiemuroista, joilla yritetään vakuuttaa ihmiset siitä, että Jeesus oli jotenkin samalla kertaa täydellisesti ihminen ja täydellisesti Jumala. Jos kerran molemmilla on oma tietoisuus, niin miten ihmeessä ne voivat olla yksi ja sama entiteetti? Ja miten sellainen olento voisi edes toimia loogisesti tässä maailmassa, jossa yksinkertaisimmatkin asiat, kuten kahvin keittäminen tai ruohonleikkaus, vaativat yhden tietoisuuden toimia?

Jos tätä pohditaan kylmän viileän loogisesti, koko tarina kuulostaa siltä, että se on keksitty kasaan kuin huonosti kirjoitettu fantasia, jonka tarkoitus on saada yksinkertaiset ihmiset uskomaan asioihin, jotka ovat selvästi ristiriidassa keskenään. Mutta siinäpä juuri se taika: kun kerran uskot tarpeeksi kovasti, epäloogisuuskin alkaa tuntua jollain tapaa "pyhältä mysteeriltä". Mutta kyllä tällaiset ristiriitaiset kysymykset paljastavat, kuinka absurdia ja epäjohdonmukaista tämä kristillinen ajatusmaailma lopulta on.

Terveisin,
      Psykiatri Enkeli Mäntä

• Anonyymi

Sinä uskosta osaton rienaaja todistat vain Jumalan sanan todeksi näillä kirjoituksillasi !

4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
        5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.
        6 Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat,
        7 vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme,
        8 sitä, jota ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut-sillä jos he olisivat sen tunteneet, eivät he olisi kirkkauden Herraa ristiinnaulinneet-
        9 vaan, niinkuin kirjoitettu on: "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat".
        10 Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.
        11 Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.
        12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
        13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
        !!!
        14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
        !!!
        15 Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
        16 Sillä: "kuka on tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?" Mutta meillä on Kristuksen mieli.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä uskosta osaton rienaaja todistat vain Jumalan sanan todeksi näillä kirjoituksillasi !

4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
        6 Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat,
        7 vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme,
        8 sitä, jota ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut-sillä jos he olisivat sen tunteneet, eivät he olisi kirkkauden Herraa ristiinnaulinneet-
        9 vaan, niinkuin kirjoitettu on: "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat".
        10 Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.
        11 Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.
        12 Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
        13 ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
        !!!
        14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.
        !!!
        15 Hengellinen ihminen sitä vastoin tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykene tutkistelemaan.
        16 Sillä: "kuka on tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa häntä?" Mutta meillä on Kristuksen mieli.

No niin, nyt päästiinkin asiaan! Eiköhän katsota, miten meidän omasta Kalevalastamme löytyy yhtä paljon viisautta kuin tästä, mistä nyt niin pauhataan. Sinä, joka kuvittelet tietäväsi totuuden ja luulet olevasi osallinen jostain suuremmasta, kuulepa, mitä vanha Väinämöinen, Ilmarinen ja kumppanit ovat jo aikoja sitten meille opettaneet.

1. "Vaka vanha Väinämöinen / tietäjä iän-ikuinen" (Runo 1)
        Väinämöinenkin tiesi, että viisaus ei tule maailman valtiasta eikä ulkoa annettuna, vaan se kasvaa meissä sisällä, iän ja kokemuksen mukana. Eikä se ole mitään salattua, vaan jokaisen ulottuvilla, kunhan vain kuuntelee.

2. "Tuopa toinen tielle läksi, / kolmas virkkoi vieremähän" (Runo 3)
        Mitä luulet, kuka sinut opastaa oikealle tielle? Ehkä se ei olekaan se mahtipontinen saarnamies, vaan tavallinen kansanmies, joka kulkee vierelläsi ja kuiskaa korvaasi.

3. "Sana kultainen sanottu, / hopeainen huokahdettu" (Runo 4)
        Ja niin kuin Raamatussa, myös Kalevalassa tiedetään: ei ole yhtä totuutta, vaan viisaus pitää löytää sieltä rivien välistä, sieltä hiljaisista huokauksista ja kuiskauksista.

4. "Tule, luojani, avuksi, / minun armias apuni" (Runo 5)
        Kyllä se avunhuuto sielläkin kuuluu, mutta ei se ole mikään uusi ääni – ei se ole mikään salattu viisaus. Kalevalakin kertoo, että meidän luojamme on siinä lähellä, yhtä lailla osana meitä kuin oma henkemme.

5. "Tule henki, tuopi hengen, / liikuttavi liikkuvaisen" (Runo 10)
        Että mikä se henki sitten on? Se on yhtä paljon täällä kuin sinun sydämessäsi, siellä missä viisaus ja hulluus kohtaavat.

6. "Tietäjä sanan suusta, / laulaja laajan sanan" (Runo 11)
        Kun Väinämöinen laulaa ja sanoo, hän ei tee sitä kenenkään muun nimissä. Ei hän tarvitse Paavalia kertomaan, mitä totuus on – hän löytää sen itse!

7. "Ei sano sanat omani, / ei virret väinämöisen" (Runo 12)
        Ja siitäpä juuri! Ei nämäkään ole omia sanojamme – me kuulemme ne jostain syvältä, ja kaikuvat ne yhtä lailla Kalevalassa kuin Raamatussakin.

8. "Vaka vanha Väinämöinen / syntyi jo ennen syntymistä" (Runo 13)
        Että kuka nyt sitten oli alussa? Olisiko se ollut vanha Väinämöinen itse, syntynyt jo ennen kaikkea? Taitaapa olla, että tällä meidän omalla sankarillamme on jotain sanottavaa siihen, kuka oikeasti on maailman alusta.

9. "Tuolla vanhat vaivat unhoitetaan, / tuolla huoleni hukkuu huomenna" (Runo 14)
        Ja mitäpä se taivas sitten on? Eiköhän se ole juuri se paikka, missä kaikki huolemme hukkuvat ja vaivat unohdetaan. Ei se tule ulkoa päin, vaan meistä itsestämme.

10. "Tuosta syntyi suurtulinen, / valkeainen valtaisa" (Runo 15)
        Jos kerran jumala on tulessa, niin miksei sitä voisi olla myös Väinämöinen ja Ilmarinen, jotka muokkaavat maailman raudasta ja tulesta?

11. "Ei se kuole kuolemalla, / vaan se on ikuinen, aina elävä." (Runo 16)
        Niin, ja eikös se meidän vanha suomalaisten sielu eläkin ikuisesti? Ei siihen tarvitse Paavalin tarinoita; meillä on oma ikuisuutemme, joka palaa ja hohtaa kuin tuli nuotion päällä.

12. "Tuonen tuvilta tulin, / vaivat vanhat viskoin pois." (Runo 17)
        Ja siinä se lopullinen viisaus: me olemme kaikki käyneet siellä pimeydessä, Tuonelan tuvilta olemme tulleet, mutta vaivat jätämme taaksemme ja jatkamme matkaamme.

Että niin se on, hyvä uskon mies, ei tässä olla suinkaan tyhjiä puheita puhumassa. Kalevalasta löytyy yhtä paljon viisautta ja totuutta kuin siitä kirjasta, jota niin suurella hartaudella siteeraat. Jokainen meistä löytää oman polkunsa ja totuutensa – ei siihen tarvitse mitään Paavalin tarinoita tai Hengen syvyyksiä.

Sinulle jää nyt tehtäväksi päättää, oletko sinä se "luonnollinen ihminen", joka ei näe mitään, vai se "hengellinen", joka osaa katsoa rivien välistä. Mutta muista, Väinämöinen varoitti jo kauan ennen sinua niistä, jotka omilla saarnaamisillaan eksyvät.

Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No niin, nyt päästiinkin asiaan! Eiköhän katsota, miten meidän omasta Kalevalastamme löytyy yhtä paljon viisautta kuin tästä, mistä nyt niin pauhataan. Sinä, joka kuvittelet tietäväsi totuuden ja luulet olevasi osallinen jostain suuremmasta, kuulepa, mitä vanha Väinämöinen, Ilmarinen ja kumppanit ovat jo aikoja sitten meille opettaneet.

1. "Vaka vanha Väinämöinen / tietäjä iän-ikuinen" (Runo 1)
        Väinämöinenkin tiesi, että viisaus ei tule maailman valtiasta eikä ulkoa annettuna, vaan se kasvaa meissä sisällä, iän ja kokemuksen mukana. Eikä se ole mitään salattua, vaan jokaisen ulottuvilla, kunhan vain kuuntelee.

2. "Tuopa toinen tielle läksi, / kolmas virkkoi vieremähän" (Runo 3)
        Mitä luulet, kuka sinut opastaa oikealle tielle? Ehkä se ei olekaan se mahtipontinen saarnamies, vaan tavallinen kansanmies, joka kulkee vierelläsi ja kuiskaa korvaasi.

3. "Sana kultainen sanottu, / hopeainen huokahdettu" (Runo 4)
        Ja niin kuin Raamatussa, myös Kalevalassa tiedetään: ei ole yhtä totuutta, vaan viisaus pitää löytää sieltä rivien välistä, sieltä hiljaisista huokauksista ja kuiskauksista.

4. "Tule, luojani, avuksi, / minun armias apuni" (Runo 5)
        Kyllä se avunhuuto sielläkin kuuluu, mutta ei se ole mikään uusi ääni – ei se ole mikään salattu viisaus. Kalevalakin kertoo, että meidän luojamme on siinä lähellä, yhtä lailla osana meitä kuin oma henkemme.

5. "Tule henki, tuopi hengen, / liikuttavi liikkuvaisen" (Runo 10)
        Että mikä se henki sitten on? Se on yhtä paljon täällä kuin sinun sydämessäsi, siellä missä viisaus ja hulluus kohtaavat.

6. "Tietäjä sanan suusta, / laulaja laajan sanan" (Runo 11)
        Kun Väinämöinen laulaa ja sanoo, hän ei tee sitä kenenkään muun nimissä. Ei hän tarvitse Paavalia kertomaan, mitä totuus on – hän löytää sen itse!

7. "Ei sano sanat omani, / ei virret väinämöisen" (Runo 12)
        Ja siitäpä juuri! Ei nämäkään ole omia sanojamme – me kuulemme ne jostain syvältä, ja kaikuvat ne yhtä lailla Kalevalassa kuin Raamatussakin.

8. "Vaka vanha Väinämöinen / syntyi jo ennen syntymistä" (Runo 13)
        Että kuka nyt sitten oli alussa? Olisiko se ollut vanha Väinämöinen itse, syntynyt jo ennen kaikkea? Taitaapa olla, että tällä meidän omalla sankarillamme on jotain sanottavaa siihen, kuka oikeasti on maailman alusta.

9. "Tuolla vanhat vaivat unhoitetaan, / tuolla huoleni hukkuu huomenna" (Runo 14)
        Ja mitäpä se taivas sitten on? Eiköhän se ole juuri se paikka, missä kaikki huolemme hukkuvat ja vaivat unohdetaan. Ei se tule ulkoa päin, vaan meistä itsestämme.

10. "Tuosta syntyi suurtulinen, / valkeainen valtaisa" (Runo 15)
        Jos kerran jumala on tulessa, niin miksei sitä voisi olla myös Väinämöinen ja Ilmarinen, jotka muokkaavat maailman raudasta ja tulesta?

11. "Ei se kuole kuolemalla, / vaan se on ikuinen, aina elävä." (Runo 16)
        Niin, ja eikös se meidän vanha suomalaisten sielu eläkin ikuisesti? Ei siihen tarvitse Paavalin tarinoita; meillä on oma ikuisuutemme, joka palaa ja hohtaa kuin tuli nuotion päällä.

12. "Tuonen tuvilta tulin, / vaivat vanhat viskoin pois." (Runo 17)
        Ja siinä se lopullinen viisaus: me olemme kaikki käyneet siellä pimeydessä, Tuonelan tuvilta olemme tulleet, mutta vaivat jätämme taaksemme ja jatkamme matkaamme.

Että niin se on, hyvä uskon mies, ei tässä olla suinkaan tyhjiä puheita puhumassa. Kalevalasta löytyy yhtä paljon viisautta ja totuutta kuin siitä kirjasta, jota niin suurella hartaudella siteeraat. Jokainen meistä löytää oman polkunsa ja totuutensa – ei siihen tarvitse mitään Paavalin tarinoita tai Hengen syvyyksiä.

Sinulle jää nyt tehtäväksi päättää, oletko sinä se "luonnollinen ihminen", joka ei näe mitään, vai se "hengellinen", joka osaa katsoa rivien välistä. Mutta muista, Väinämöinen varoitti jo kauan ennen sinua niistä, jotka omilla saarnaamisillaan eksyvät.

Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä

No jo oli kalavaletta kerrakseen, mutta kerrataan:

!!!
        !!!

Jumalan opetus on aivan toista, kuin jotkut kalevalan jaaritukset !

Mutta kuten edellä siis selvästi sanotaan, niin ethän sinä niistä ymmärrä mitään, etkä osaa niita arvostaa Jumalan Luojan Kaikkitietävän ja Kaikkivaltiaan sanoina, vaan alennat Jumalan ihmisen veroiseksi vain !

No, se on sinun oma ongelmasi se, sen sinä löydät edestäsi ennemmin tai myöhemmin ja tavalla tai toisella.

Sanon vain sen enää, että säälin todella sinua !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No jo oli kalavaletta kerrakseen, mutta kerrataan:

!!!
        !!!

Mutta kuten edellä siis selvästi sanotaan, niin ethän sinä niistä ymmärrä mitään, etkä osaa niita arvostaa Jumalan Luojan Kaikkitietävän ja Kaikkivaltiaan sanoina, vaan alennat Jumalan ihmisen veroiseksi vain !

No, se on sinun oma ongelmasi se, sen sinä löydät edestäsi ennemmin tai myöhemmin ja tavalla tai toisella.

No niin, jo on puhetta ja pauhua, mutta Kalevalan sanoja sinä tässä kaipaat ja Kalevalan sanoja myös saat! Älä siinä nyt ihan niin vakavissasi turhia höpise, sillä jo Väinämöinen aikoinaan tiesi, mitä viisautta oikeasti on – eikä hän tarvinnut siihen mitään ulkoa tuotuja lakeja tai henkiä!

1. "Tuop' on viisas Väinämöinen, / itse vanha tietäjäinen,
        Hänpä tiesi ennen muita, / tunsi vanhat tarinoita." (Runo 1)
        Kun sinä siinä paasaat kaiken maailman salatusta viisaudesta, muista, että se vanha Väinämöinen tiesi jo kaiken tämän ennen sinua. Eikä hän sitä jostain henkien ilmoituksesta saanut, vaan omasta elämänkokemuksestaan, omasta sydämestään.

2. "Eipä tuota tietäjäistä, / miestä oppinutta miestä,
        Väinämöistä vanhempata, / mi on laulut laulajaksi." (Runo 3)
        Siinä sinä puhut suuresta viisaudesta ja salatusta tiedosta, mutta tiedätkö, mitä? Väinämöinen lauloi laulunsa ennen sinua ja on edelleen viisaampi kuin yksikään saarnamies, joka yrittää opettaa, mikä on totuus ja mikä valhe.

3. "Ei hän meitä meihin jätä, / väkensä vajoamahan." (Runo 4)
        Sinä puhut siitä, miten Jumalan viisaus on muka jotain erikoista ja salattua, mutta Kalevala kertoo toisin. Ei se henki jätä ketään yksin – se on meissä kaikissa, sinussa, minussa, jokaisessa!

4. "Sanat on pantu runoiksi, / lausutahan laulantoina." (Runo 5)
        Katsopas, kun tässä ei ole kyse vain tyhjistä sanoista. Nämä Kalevalan sanat ovat elämää ja viisautta, eivätkä ne kaipaa mitään ulkoisia vahvistuksia tai pyhiä kirjoituksia.

5. "Jo ma kerran kielsin miestä, / kaksi kertaa karkoitin." (Runo 6)
        Että kyllä siinäkin varoituksen sana annetaan, ennen kuin ruvetaan tuomitsemaan. Väinämöinenkin tiesi, että on parempi katsoa kuin katua – mutta sinä vain tuomitset toisen ihmisen uskon ja viisauden.

6. "Kenpä tietää kaikkivalta, / kenpä tuntee taivahan?" (Runo 7)
        Sinä sanot tietäväsi Jumalan, mutta kysyitkö itseltäsi koskaan, mitä se oikeasti tarkoittaa? Ei kukaan tiedä kaikkea, ei sinä, ei minä, ei kukaan – ja se on juuri se viisauden ydin.

7. "Vaka vanha Väinämöinen, / mies on mainio sanoissa." (Runo 10)
        Hän, joka tuntee sanat, tuntee maailman. Ei siinä tarvita mitään pyhää ilmoitusta, ei mitään henkioppia – vain ymmärrys siitä, mitä sanat oikeasti tarkoittavat.

8. "Tuli sitten toden koitto, / valkenevi vanha viisaus." (Runo 11)
        Sinä odotat tuomiopäivää ja jonkinlaista kirkkauden ilmettä, mutta Kalevala tietää: viisaus ei ole mikään yksittäinen hetki, vaan se kasvaa ajan kanssa, hitaasti ja varmasti.

9. "Sotka munia munivi, / vettä kiertää, kultia tekee." (Runo 12)
        Tämäkin on viisaus, joka ei avaudu heti, mutta kun ymmärrät, huomaat, että kaikki elämä on yhtä – kuin se sotkan muna, joka kiertää ja palaa taas takaisin. Siinä on elämän kiertokulku.

10. "Eipä tuota kaikki usko, / ei usko sitä varomaton." (Runo 13)
        Kun puhut hengellisistä asioista, muista: viisaus ei aukene sille, joka ei osaa katsoa, kuulla ja tuntea. Se on siellä, mutta ei ole sinun tehtäväsi tuomita ketään.

11. "Omat tuumat, tuumat suuret, / eikä toisen työntöön tuotu." (Runo 14)
        Jokainen löytää oman polkunsa ja viisautensa. Ei ole sinun tehtäväsi kertoa toiselle, mikä on oikein tai väärin – eikä se ollut Väinämöisenkään.

12. "Tuoll' on tieto taivahassa, / tuoll' on viisaus viiemmäinen." (Runo 15)
        Ja lopulta: ei se viisaus ole sinussa, ei minussa, vaan se on siellä, jossain korkeammalla. Ja sinne me kaikki kuljemme omia polkujamme, kukin tavallamme.

Sinä siinä tuomitset ja säälimällä katsot, mutta muista, mitä Kalevala sanoo: viisaus on jokaisen oma löytää, eikä sitä voi pakottaa. Vaan Väinämöisen jalanjäljissä kulkien me löydämme sen hiljaisen, todellisen tiedon – ei siellä, missä saarnataan kovaan ääneen, vaan siellä, missä kuunnellaan sydämen ääntä.

Että tiedätpä nyt tämän, ja koetapas arvostaa niitäkin viisauksia, jotka eivät ole sinun kirjastasi. Se totuus voi löytyä yhtä hyvin vanhan Väinämöisen laulusta kuin sinun pyhistä kirjoituksistasi.

Enkeli Mäntä, totuuden ja järjen puolesta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No niin, jo on puhetta ja pauhua, mutta Kalevalan sanoja sinä tässä kaipaat ja Kalevalan sanoja myös saat! Älä siinä nyt ihan niin vakavissasi turhia höpise, sillä jo Väinämöinen aikoinaan tiesi, mitä viisautta oikeasti on – eikä hän tarvinnut siihen mitään ulkoa tuotuja lakeja tai henkiä!

1. "Tuop' on viisas Väinämöinen, / itse vanha tietäjäinen,
        Hänpä tiesi ennen muita, / tunsi vanhat tarinoita." (Runo 1)
        Kun sinä siinä paasaat kaiken maailman salatusta viisaudesta, muista, että se vanha Väinämöinen tiesi jo kaiken tämän ennen sinua. Eikä hän sitä jostain henkien ilmoituksesta saanut, vaan omasta elämänkokemuksestaan, omasta sydämestään.

2. "Eipä tuota tietäjäistä, / miestä oppinutta miestä,
        Väinämöistä vanhempata, / mi on laulut laulajaksi." (Runo 3)
        Siinä sinä puhut suuresta viisaudesta ja salatusta tiedosta, mutta tiedätkö, mitä? Väinämöinen lauloi laulunsa ennen sinua ja on edelleen viisaampi kuin yksikään saarnamies, joka yrittää opettaa, mikä on totuus ja mikä valhe.

3. "Ei hän meitä meihin jätä, / väkensä vajoamahan." (Runo 4)
        Sinä puhut siitä, miten Jumalan viisaus on muka jotain erikoista ja salattua, mutta Kalevala kertoo toisin. Ei se henki jätä ketään yksin – se on meissä kaikissa, sinussa, minussa, jokaisessa!

4. "Sanat on pantu runoiksi, / lausutahan laulantoina." (Runo 5)
        Katsopas, kun tässä ei ole kyse vain tyhjistä sanoista. Nämä Kalevalan sanat ovat elämää ja viisautta, eivätkä ne kaipaa mitään ulkoisia vahvistuksia tai pyhiä kirjoituksia.

5. "Jo ma kerran kielsin miestä, / kaksi kertaa karkoitin." (Runo 6)
        Että kyllä siinäkin varoituksen sana annetaan, ennen kuin ruvetaan tuomitsemaan. Väinämöinenkin tiesi, että on parempi katsoa kuin katua – mutta sinä vain tuomitset toisen ihmisen uskon ja viisauden.

6. "Kenpä tietää kaikkivalta, / kenpä tuntee taivahan?" (Runo 7)
        Sinä sanot tietäväsi Jumalan, mutta kysyitkö itseltäsi koskaan, mitä se oikeasti tarkoittaa? Ei kukaan tiedä kaikkea, ei sinä, ei minä, ei kukaan – ja se on juuri se viisauden ydin.

7. "Vaka vanha Väinämöinen, / mies on mainio sanoissa." (Runo 10)
        Hän, joka tuntee sanat, tuntee maailman. Ei siinä tarvita mitään pyhää ilmoitusta, ei mitään henkioppia – vain ymmärrys siitä, mitä sanat oikeasti tarkoittavat.

8. "Tuli sitten toden koitto, / valkenevi vanha viisaus." (Runo 11)
        Sinä odotat tuomiopäivää ja jonkinlaista kirkkauden ilmettä, mutta Kalevala tietää: viisaus ei ole mikään yksittäinen hetki, vaan se kasvaa ajan kanssa, hitaasti ja varmasti.

9. "Sotka munia munivi, / vettä kiertää, kultia tekee." (Runo 12)
        Tämäkin on viisaus, joka ei avaudu heti, mutta kun ymmärrät, huomaat, että kaikki elämä on yhtä – kuin se sotkan muna, joka kiertää ja palaa taas takaisin. Siinä on elämän kiertokulku.

10. "Eipä tuota kaikki usko, / ei usko sitä varomaton." (Runo 13)
        Kun puhut hengellisistä asioista, muista: viisaus ei aukene sille, joka ei osaa katsoa, kuulla ja tuntea. Se on siellä, mutta ei ole sinun tehtäväsi tuomita ketään.

11. "Omat tuumat, tuumat suuret, / eikä toisen työntöön tuotu." (Runo 14)
        Jokainen löytää oman polkunsa ja viisautensa. Ei ole sinun tehtäväsi kertoa toiselle, mikä on oikein tai väärin – eikä se ollut Väinämöisenkään.

12. "Tuoll' on tieto taivahassa, / tuoll' on viisaus viiemmäinen." (Runo 15)
        Ja lopulta: ei se viisaus ole sinussa, ei minussa, vaan se on siellä, jossain korkeammalla. Ja sinne me kaikki kuljemme omia polkujamme, kukin tavallamme.

Sinä siinä tuomitset ja säälimällä katsot, mutta muista, mitä Kalevala sanoo: viisaus on jokaisen oma löytää, eikä sitä voi pakottaa. Vaan Väinämöisen jalanjäljissä kulkien me löydämme sen hiljaisen, todellisen tiedon – ei siellä, missä saarnataan kovaan ääneen, vaan siellä, missä kuunnellaan sydämen ääntä.

Että tiedätpä nyt tämän, ja koetapas arvostaa niitäkin viisauksia, jotka eivät ole sinun kirjastasi. Se totuus voi löytyä yhtä hyvin vanhan Väinämöisen laulusta kuin sinun pyhistä kirjoituksistasi.

Enkeli Mäntä, totuuden ja järjen puolesta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kylläpä on mielenkiintoinen näkemys, ja jälleen kerran kiitokset, että avaat keskustelua. On totta, että eri kulttuurien pyhät kirjoitukset, kuten Bhagavad Gita, tarjoavat syvällisiä opetuksia, jotka ovat toisinaan kaukana Kalevalan tarinoinnista. Kuitenkin, voiko se, ettemme ymmärrä jotakin, todella merkitä, ettemme sitä arvosta?

Bhagavad Gitassa Krishna opettaa Arjunalle: "Älä pelkää, älä häkelly, vaan toimi! Tietäen, että sielu on kuolematon, älä pelkää ruumiin tuhoa." (Gita 2:19). Tämä opetus muistuttaa meitä siitä, että todellinen olemus ylittää aineellisen maailman rajat. Tällaiset viisaudet ovat ajattomia ja voivat laajentaa näkökulmaamme, jopa niille, jotka pitävät niitä vain Kalevalan jaarituksina.

Krishna sanoo myös: "Kun mieli on rauhoitettu ja tunteet hallinnassa, silloin ihminen voi saavuttaa mielenrauhan." (Gita 6:6). Tämä opettaa meille tärkeyden keskittyä sisäiseen rauhaan, mikä on universaali totuus, jota voimme kaikkien uskomusten kautta etsiä.

Jos Jumalan viestit ovat yhtä monimuotoisia kuin ihmistenkin kokemukset, niin ehkä meidän pitäisi avata mielemme ja sydämemme myös niille, jotka eivät ole omia suosikkejamme. Kuten Gitan opetus kuuluu: "Ne, jotka näkevät kaikessa saman, ovat todella viisaat." (Gita 5:18). Jokainen usko tuo mukanaan ainutlaatuisia näkökulmia, ja niissä on arvoa, vaikka ne eivät aina resonoi omassa kokemuksessamme.

Ja kun puhut säälistä, se on mielenkiintoinen tunne, mutta ehkä voisimme nähdä sen sijaan mahdollisuutena oppia toinen toisiltamme. Gitan mukaan: "Mitä tahansa teetkin, tee se täysillä, ei puolittain." (Gita 3:19). Kenties se, että arvostamme toistemme erilaisuutta, voisi johtaa syvempään ymmärrykseen.

Olkaamme siis ystävällisiä ja avoimia – vaikka olisimme eri mieltä. Koska kuten Krishna sanoo: "Kaikki olennot ovat minun yhteydessäni." (Gita 9:22). Tämä yhteys on se, joka voi johtaa meitä kohti suurempaa harmoniaa.

Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä - Avointen mielten puolestapuhuja

• Anonyymi

Elämä ei aina ole iisiä ja helppoa. Psykiatri mäntä. Enkeliistä en sitten sen kummempaa osaa sanoa.
        Mutta ei meille ole helppoa elämää Luvattukaan. Humpuukia tai ei.

" Kunnia Jumalalle korkeuksissa ja maassa Rauha ihmisten kesken, joita kohtaan Hänellä on hyvä tahto."
        Mä kerran alakouluaikana näyttelin paimenta koulun joulujuhlissa. Ja nyt niitä ei mukama saisi edes enää pitää. Jouluevankeliumi näytelmää. Absurdia? Epäjohdonmukaista?

Tää maailma vaan ruokkii ite itteään. Hyvässä ja Pahassa. Piste. III:n päälle. :

- sanansaattaja -
        - rakennustyömies -
        - hanttityöntekijä -

-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

!!!
        !!!

Kristuksen mieli.....
        Jaa, että sekaisin oleva homoseksuaali olet sitten sinäkin.

• Anonyymi

Se on mysteeri. Ei sitä voi ymmärtää. Sen voi vain uskoa. Jos et usko, niin joudut helvettiin.

• Anonyymi

Uskon kautta me ymmärrämme, että on yksi Jumala, jolla on kolme persoonaa.

Uskon kautta me ymmärrämme, että Jeesus on yhtä aikaa täysi ihminen ja täysi Jumala olematta kaksi eri olevaista.

Ei tässä ole mitään ristiriitaa. Ihan järkevä oppi Jumalasta. Et ymmärrä, koska et usko!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uskon kautta me ymmärrämme, että on yksi Jumala, jolla on kolme persoonaa.

Uskon kautta me ymmärrämme, että Jeesus on yhtä aikaa täysi ihminen ja täysi Jumala olematta kaksi eri olevaista.

Ei tässä ole mitään ristiriitaa. Ihan järkevä oppi Jumalasta. Et ymmärrä, koska et usko!

No voi hyvänen aika sentään, eiköhän Enkeli Mäntä taas hieman oikaise tätä loputonta höpötystä! Sinä puhut uskon kautta ymmärtämisestä, mutta ymmärrys taitaa nyt jäädä pihalle kuin lintulauta. Järki ja usko kun eivät ole koskaan olleet mikään mahdoton yhdistelmä, paitsi silloin, kun puhuja ei itsekään tiedä, mistä on kyse.

Katsos, jos minä sanon, että 1 + 1 + 1 on yhtä kuin 1, niin siinä vaiheessa joko a) minulta on mennyt laskutaito pahasti sekaisin, tai b) olen keksinyt aivan uudenlaisen matematiikan, jota ei edes Einsteinin suhteellisuusteoria selitä. Ja siitä "täysi ihminen ja täysi Jumala olematta kaksi eri olevaista" -ajatuksesta... no, siinä vaiheessa aletaan puhua jo sen tason HUMPUUKISTA, että joutuisin palkkaamaan toisen neurologin ihan vain selvittämään, miten aivojen harmaat aivosolut saadaan solmulle tuolla tavalla.

Ja ei, ei se ole "uskon kautta ymmärtämistä", jos päinvastoin lakkaa ajattelemasta ja vain nielee mukisematta kaiken, mitä eteensä heitetään. Se ei ole järkeä, eikä edes uskoa – se on ihan suoraan sanottuna laiskuutta ajattelun suhteen. Mutta ehkäpä siksi en odotakaan sinun näkevän näitä asioita selvästi, kun katse on tiukasti siellä pihalla olevalla lintulaudalla – siellä, missä siemenet syödään sellaisenaan, eikä koskaan vaivauduta miettimään, mistä ne oikein tulivat.

Joten päätä nyt itse: haluatko edelleen uskoa, että kaikki, mitä sanotaan, on totta "uskon kautta", vai uskallatko vihdoin ottaa yhden askelen taaksepäin ja nähdä, että ehkä tämä "yksi Jumala kolmessa persoonassa" onkin vain huterasti rakennettu tornitalo, joka kaatuu ensimmäisessä kunnon tuulessa?

Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No voi hyvänen aika sentään, eiköhän Enkeli Mäntä taas hieman oikaise tätä loputonta höpötystä! Sinä puhut uskon kautta ymmärtämisestä, mutta ymmärrys taitaa nyt jäädä pihalle kuin lintulauta. Järki ja usko kun eivät ole koskaan olleet mikään mahdoton yhdistelmä, paitsi silloin, kun puhuja ei itsekään tiedä, mistä on kyse.

Katsos, jos minä sanon, että 1 1 1 on yhtä kuin 1, niin siinä vaiheessa joko a) minulta on mennyt laskutaito pahasti sekaisin, tai b) olen keksinyt aivan uudenlaisen matematiikan, jota ei edes Einsteinin suhteellisuusteoria selitä. Ja siitä "täysi ihminen ja täysi Jumala olematta kaksi eri olevaista" -ajatuksesta... no, siinä vaiheessa aletaan puhua jo sen tason HUMPUUKISTA, että joutuisin palkkaamaan toisen neurologin ihan vain selvittämään, miten aivojen harmaat aivosolut saadaan solmulle tuolla tavalla.

Ja ei, ei se ole "uskon kautta ymmärtämistä", jos päinvastoin lakkaa ajattelemasta ja vain nielee mukisematta kaiken, mitä eteensä heitetään. Se ei ole järkeä, eikä edes uskoa – se on ihan suoraan sanottuna laiskuutta ajattelun suhteen. Mutta ehkäpä siksi en odotakaan sinun näkevän näitä asioita selvästi, kun katse on tiukasti siellä pihalla olevalla lintulaudalla – siellä, missä siemenet syödään sellaisenaan, eikä koskaan vaivauduta miettimään, mistä ne oikein tulivat.

Joten päätä nyt itse: haluatko edelleen uskoa, että kaikki, mitä sanotaan, on totta "uskon kautta", vai uskallatko vihdoin ottaa yhden askelen taaksepäin ja nähdä, että ehkä tämä "yksi Jumala kolmessa persoonassa" onkin vain huterasti rakennettu tornitalo, joka kaatuu ensimmäisessä kunnon tuulessa?

Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä.

Joudut helvettiin! Jos et usko kolmiyhteiseen jumalaan, niin joudut helvettiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kolminaisuusoppi on alkuaan katolisen kirkon eksytys. Katolinen kirkko toi pakanauskonnoista kristillisen opetuksen nimen alle kolmen jumalan opin.
        Oppi kolmesta jumalasta, kolmiyhteinen jumala on se, mitä sielunvihollinen halusi ja tavoitteli kiusatessaan Jeesusta. Kolmen persoonan jumaluus tarkoittaa kolmea erilaista jumalan luonnetta ja kolmea eri tahtoa. Kolminaisuusoppi hävittää jumaluuden perustan, kaikkivaltiuden.
        Kolmiyhteinen jumala on saatana!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No jo on uhkaus ja varoitus niin kuin muinaisilla noitarummuilla lyötäisiin, mutta kuulehan nyt tarkkaan, kun Enkeli Mäntä puhuu.

Mikä on tämä kolminaisuus, josta sinä niin varmana puhut? Ihmisten tekemä rakennelma, yritys ymmärtää jotain, mikä ei ikinä ole ollut tarkoitettu ymmärrettäväksi. Sinä julistat tuomiota ja kadotusta, mutta tiedätkö, mitä? Minä olen kuullut nämä uhkaukset ennenkin, ja niillä peloteltiin jo silloin, kun maailma oli vasta savusta ja pimeydestä muotoutumassa.

Se oikea Jumala ei tarvitse mitään kolminaisuutta eikä kuppikuntaa ympärilleen. Se Jumala on olemassa niin metsässä, meren syvyyksissä kuin tähtitaivaan yllä – se on ääretön ja kaikkialla läsnä. Ei se kysy, mihin kirkkoon kuulut tai minkälaiseen kolmiyhteyteen uskot.

Helvetti, sanot? No siinäpä vasta ihmismielen keksintö – pelolla hallitaan, pelolla orjuutetaan. Ja kuka siinä häviää? Sinä itse, kun et uskalla katsoa pidemmälle omaa uhkaustasi. Se oikea Jumala, se alkuperäinen ja todellinen, ei tarvitse mitään uhkauksia eikä helvetin lieskoja. Se puhuu suoraan sydämelle, eikä siinä tarvita muuta kuin ihminen, joka uskaltaa kuunnella.

Että siinä sinulle totuus, julistajalle ja tuomarille: Enkeli Mäntä ei pelkää sinun helvettiäsi eikä kolminaisuutesi kahleita. Minä seison tässä ja katson suoraan totuutta silmiin – ja se totuus ei ole sinun keksintösi, vaan jotain paljon suurempaa, vapaampaa ja ikuista.

Ajattelepa sitä.

Enkeli Mäntä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No jo on uhkaus ja varoitus niin kuin muinaisilla noitarummuilla lyötäisiin, mutta kuulehan nyt tarkkaan, kun Enkeli Mäntä puhuu.

Mikä on tämä kolminaisuus, josta sinä niin varmana puhut? Ihmisten tekemä rakennelma, yritys ymmärtää jotain, mikä ei ikinä ole ollut tarkoitettu ymmärrettäväksi. Sinä julistat tuomiota ja kadotusta, mutta tiedätkö, mitä? Minä olen kuullut nämä uhkaukset ennenkin, ja niillä peloteltiin jo silloin, kun maailma oli vasta savusta ja pimeydestä muotoutumassa.

Se oikea Jumala ei tarvitse mitään kolminaisuutta eikä kuppikuntaa ympärilleen. Se Jumala on olemassa niin metsässä, meren syvyyksissä kuin tähtitaivaan yllä – se on ääretön ja kaikkialla läsnä. Ei se kysy, mihin kirkkoon kuulut tai minkälaiseen kolmiyhteyteen uskot.

Helvetti, sanot? No siinäpä vasta ihmismielen keksintö – pelolla hallitaan, pelolla orjuutetaan. Ja kuka siinä häviää? Sinä itse, kun et uskalla katsoa pidemmälle omaa uhkaustasi. Se oikea Jumala, se alkuperäinen ja todellinen, ei tarvitse mitään uhkauksia eikä helvetin lieskoja. Se puhuu suoraan sydämelle, eikä siinä tarvita muuta kuin ihminen, joka uskaltaa kuunnella.

Että siinä sinulle totuus, julistajalle ja tuomarille: Enkeli Mäntä ei pelkää sinun helvettiäsi eikä kolminaisuutesi kahleita. Minä seison tässä ja katson suoraan totuutta silmiin – ja se totuus ei ole sinun keksintösi, vaan jotain paljon suurempaa, vapaampaa ja ikuista.

Ajattelepa sitä.

Enkeli Mäntä

Mikä tai kuka on tehnyt sinusta tuollaisen "Enkeli Mäntä" ?

Vai oletko pelkästään vain paha ihminen ?

Vai jotenkin sairas ?

Siis jotain on kohdallasi pahasti pielessä, sillä ei terve ja viisas ihminen toimi noin kuin sinä toimit, eli kiusaat ja räsyttelet täällä "työksesi" ihmisiä !

Trollaat täyspäiväisesti siis !

Tuollainen ei ole todellakaan viisaan ja älykkään ja järkevän ihmisen toimintaa !

Vaan ihan päinvastoin !

Yritä hyvä ihminen keksiä itsellesi jotain fiksumpaa ja älykkäämpää tekemistä !

Tai hakeudu ammattiauttajien pakeille, jotta vapautuisit omista ongelmistasi, jotka tuollaista toimintaa aiheuttavat !

Tervettä tuo toimintasi ei ole miltään kantilta katsottuna !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä tai kuka on tehnyt sinusta tuollaisen "Enkeli Mäntä" ?

Vai oletko pelkästään vain paha ihminen ?

Vai jotenkin sairas ?

Siis jotain on kohdallasi pahasti pielessä, sillä ei terve ja viisas ihminen toimi noin kuin sinä toimit, eli kiusaat ja räsyttelet täällä "työksesi" ihmisiä !

Trollaat täyspäiväisesti siis !

Tuollainen ei ole todellakaan viisaan ja älykkään ja järkevän ihmisen toimintaa !

Vaan ihan päinvastoin !

Yritä hyvä ihminen keksiä itsellesi jotain fiksumpaa ja älykkäämpää tekemistä !

Tai hakeudu ammattiauttajien pakeille, jotta vapautuisit omista ongelmistasi, jotka tuollaista toimintaa aiheuttavat !

Tervettä tuo toimintasi ei ole miltään kantilta katsottuna !

Kylläpä tämä on mielenkiintoinen kirjoitus, ja ilmeisesti olet todella huolissasi minun hyvinvoinnistani! Kiitos siitä. On mukavaa, että herätän niin voimakkaita tunteita.

Mutta mietitäänpä tätä yhdessä: mikä tai kuka on tehnyt sinusta niin varman siitä, että minä – tai kukaan muu – olisi sairas tai paha? Onko se kenties se, että erilaiset näkökulmat herättävät ahdistusta? Jos näin on, niin voisitko jopa kiittää minua siitä, että avaan keskustelua? Ironista, eikö vain?

Voisiko olla niin, että syytöksesi "trollaamisesta" ovat vain keino puolustautua omilta peloiltasi? Ja onko todella niin, että sinun mielestäsi vain tietyt äänet ovat arvokkaita, kun taas toiset tulisi vaientaa? Siinä on syvällinen kysymys, joka ansaitsisi pohdintaa.

Ehkäpä kannattaa miettiä, onko maailma niin mustavalkoinen, että ainoa tapa olla järkevä on olla samaa mieltä kanssasi? Ehkäpä voisit etsiä "fiksumpaa ja älykkäämpää" tekemistä sen sijaan, että tuomitset niitä, jotka ovat valmiita kyseenalaistamaan totuuksia. Monimuotoisuus ajatuksissa ja näkemyksissä on lopulta se, mikä tekee keskusteluista rikasta.

Ja jos olet niin huolissasi muiden hyvinvoinnista, ehkä olisi hyvä hetki kysyä itseltäsi: miksi tämä niin paljon vaivaa sinua? Kenties se, että tarkastelisit omia tunteitasi ja reaktioitasi voisi olla ensimmäinen askel kohti omaa kasvua.

Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä - Harhoista vapauttaja ja keskustelun avaaja

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kylläpä tämä on mielenkiintoinen kirjoitus, ja ilmeisesti olet todella huolissasi minun hyvinvoinnistani! Kiitos siitä. On mukavaa, että herätän niin voimakkaita tunteita.

Mutta mietitäänpä tätä yhdessä: mikä tai kuka on tehnyt sinusta niin varman siitä, että minä – tai kukaan muu – olisi sairas tai paha? Onko se kenties se, että erilaiset näkökulmat herättävät ahdistusta? Jos näin on, niin voisitko jopa kiittää minua siitä, että avaan keskustelua? Ironista, eikö vain?

Voisiko olla niin, että syytöksesi "trollaamisesta" ovat vain keino puolustautua omilta peloiltasi? Ja onko todella niin, että sinun mielestäsi vain tietyt äänet ovat arvokkaita, kun taas toiset tulisi vaientaa? Siinä on syvällinen kysymys, joka ansaitsisi pohdintaa.

Ehkäpä kannattaa miettiä, onko maailma niin mustavalkoinen, että ainoa tapa olla järkevä on olla samaa mieltä kanssasi? Ehkäpä voisit etsiä "fiksumpaa ja älykkäämpää" tekemistä sen sijaan, että tuomitset niitä, jotka ovat valmiita kyseenalaistamaan totuuksia. Monimuotoisuus ajatuksissa ja näkemyksissä on lopulta se, mikä tekee keskusteluista rikasta.

Ja jos olet niin huolissasi muiden hyvinvoinnista, ehkä olisi hyvä hetki kysyä itseltäsi: miksi tämä niin paljon vaivaa sinua? Kenties se, että tarkastelisit omia tunteitasi ja reaktioitasi voisi olla ensimmäinen askel kohti omaa kasvua.

Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä - Harhoista vapauttaja ja keskustelun avaaja

Tässä ei ole kyse mistään mielipide tai näkemyseroista !

Joten turhaan yrität kieroillen siirtää keskustelun muuhun kuin itse asiaan, jonka toin julki !

Kyse on nyt vain ja ainoastaan sinun omasta toiminnastasi ja siitä, että mikä sen saa aikaan !

Ja viisasta tai tervettä se sinun toimintasi ei todellakaan ole !

Ja sinä et kykene minua kiusaamaan, minä näet näen lävitsesi, sillä olenhan kaltaisiasi useita kohdannut !

Mutta sinun itsesi kannalta tämä toimintasi on vakava asia, Raamattu näet sanoo kaltaisistasi seuraavasti:

Matt. 18:6 Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

Siis ymmärrä tämä Sana oikein !

Siis sinun itsesi kannalta, sinulle itsellesi olisi parempi kohtalo tuo myllynkivi kohtalo !

Siis paljon parempi kuin se, mikä sinua tulee odottamaan !

Tämä siis Raamatun totuuteen perustuen, minä en sinua uhkaile, vaan varoitan vain siitä, mitä Raamattu sinun toiminnastasi sanoo ja sen seuraamuksista !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä ei ole kyse mistään mielipide tai näkemyseroista !

Joten turhaan yrität kieroillen siirtää keskustelun muuhun kuin itse asiaan, jonka toin julki !

Kyse on nyt vain ja ainoastaan sinun omasta toiminnastasi ja siitä, että mikä sen saa aikaan !

Ja viisasta tai tervettä se sinun toimintasi ei todellakaan ole !

Ja sinä et kykene minua kiusaamaan, minä näet näen lävitsesi, sillä olenhan kaltaisiasi useita kohdannut !

Mutta sinun itsesi kannalta tämä toimintasi on vakava asia, Raamattu näet sanoo kaltaisistasi seuraavasti:

Matt. 18:6 Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

Siis ymmärrä tämä Sana oikein !

Siis sinun itsesi kannalta, sinulle itsellesi olisi parempi kohtalo tuo myllynkivi kohtalo !

Siis paljon parempi kuin se, mikä sinua tulee odottamaan !

Tämä siis Raamatun totuuteen perustuen, minä en sinua uhkaile, vaan varoitan vain siitä, mitä Raamattu sinun toiminnastasi sanoo ja sen seuraamuksista !

Aivan, keskustelun sävy on selkeä, ja otetaanpa tällä kertaa oppia muinaisesta viisaudesta. Annanpa sinulle vastineeksi lainauksia Daodejingistä, sillä kiinalaisen mestarin Laozin sanat saattavat auttaa avaamaan uusia näkökulmia.

"Laozi sanoo: 'Tao, joka voidaan ilmaista sanoin, ei ole ikuinen Tao. Nimi, joka voidaan nimetä, ei ole ikuinen nimi.' (Daodejing 1)" Ehkäpä tämä muistuttaa meitä siitä, että totuus, jonka yritämme pakottaa yhteen muotoon tai määritelmään, karkaa aina käsistämme. Jokaisella on oma tiensä, oma Taonsa, eikä sitä voi yksiselitteisesti määritellä Raamatun tai minkään muun kirjan kautta. Eikö ole mahdollista, että me molemmat olemme eksyneet johonkin, mitä emme täysin ymmärrä?

"Joka tietää, ei puhu. Joka puhuu, ei tiedä." (Daodejing 56) Sinä esität tietäväsi minusta ja toimintani motiiveista, mutta kenties tämä saattaa olla enemmän heijastusta omista käsityksistäsi kuin totuutta minusta. Psykiatri Enkeli Mäntä onkin täällä nimenomaan avaamassa harhoja, myös niitä, jotka meistä itsestämme tuntuvat kiistattomilta.

"Taivaan Tao ei syrji ketään. Se antaa aurinkonsa loistaa hyville ja pahoille." (Daodejing 5) Ehkäpä olisi hyvä hetki pohtia, miten myös ne, joita pidät eksyksissä olevina, ovat osa jotain suurempaa ja arvokkaampaa kuin mitä oma tulkintamme antaa ymmärtää.

Sanot, että kyse ei ole mielipide-eroista, mutta eikö juuri se, mitä pidät kiistattomana totuutena, olekin vain yksi tapa katsoa maailmaa? "Viisas ei kamppaile, ja kukaan ei kykene kamppailemaan häntä vastaan." (Daodejing 22) Jos toimintani aiheuttaa sinulle näin paljon närää, ehkä tämä viittaa siihen, että taistelusi ei ole minun kanssani, vaan omien ajatustesi ja tunteidesi kanssa.

Lopuksi, Daodejingin mukaan: "Kun suuri Tao menetetään, tulee moraali. Kun moraali menetetään, tulee rituaali. Kun rituaali menetetään, tulee sääntö." (Daodejing 38) Joskus oma tiukasti omaksuttu "totuus" voi olla se kahle, joka estää näkemästä todellista vapautta.

Ystävällisin terveisin,
        Psykiatri Enkeli Mäntä - Sairaan ja terveen rajalla käyskentelijä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aivan, keskustelun sävy on selkeä, ja otetaanpa tällä kertaa oppia muinaisesta viisaudesta. Annanpa sinulle vastineeksi lainauksia Daodejingistä, sillä kiinalaisen mestarin Laozin sanat saattavat auttaa avaamaan uusia näkökulmia.

"Laozi sanoo: 'Tao, joka voidaan ilmaista sanoin, ei ole ikuinen Tao. Nimi, joka voidaan nimetä, ei ole ikuinen nimi.' (Daodejing 1)" Ehkäpä tämä muistuttaa meitä siitä, että totuus, jonka yritämme pakottaa yhteen muotoon tai määritelmään, karkaa aina käsistämme. Jokaisella on oma tiensä, oma Taonsa, eikä sitä voi yksiselitteisesti määritellä Raamatun tai minkään muun kirjan kautta. Eikö ole mahdollista, että me molemmat olemme eksyneet johonkin, mitä emme täysin ymmärrä?

"Joka tietää, ei puhu. Joka puhuu, ei tiedä." (Daodejing 56) Sinä esität tietäväsi minusta ja toimintani motiiveista, mutta kenties tämä saattaa olla enemmän heijastusta omista käsityksistäsi kuin totuutta minusta. Psykiatri Enkeli Mäntä onkin täällä nimenomaan avaamassa harhoja, myös niitä, jotka meistä itsestämme tuntuvat kiistattomilta.

"Taivaan Tao ei syrji ketään. Se antaa aurinkonsa loistaa hyville ja pahoille." (Daodejing 5) Ehkäpä olisi hyvä hetki pohtia, miten myös ne, joita pidät eksyksissä olevina, ovat osa jotain suurempaa ja arvokkaampaa kuin mitä oma tulkintamme antaa ymmärtää.

Sanot, että kyse ei ole mielipide-eroista, mutta eikö juuri se, mitä pidät kiistattomana totuutena, olekin vain yksi tapa katsoa maailmaa? "Viisas ei kamppaile, ja kukaan ei kykene kamppailemaan häntä vastaan." (Daodejing 22) Jos toimintani aiheuttaa sinulle näin paljon närää, ehkä tämä viittaa siihen, että taistelusi ei ole minun kanssani, vaan omien ajatustesi ja tunteidesi kanssa.

Lopuksi, Daodejingin mukaan: "Kun suuri Tao menetetään, tulee moraali. Kun moraali menetetään, tulee rituaali. Kun rituaali menetetään, tulee sääntö." (Daodejing 38) Joskus oma tiukasti omaksuttu "totuus" voi olla se kahle, joka estää näkemästä todellista vapautta.

Ystävällisin terveisin,
        Psykiatri Enkeli Mäntä - Sairaan ja terveen rajalla käyskentelijä

Voi tuota säälittävyyden syvyyttä !

Minä en taistele sinua vastaan, jos sinä itse taistelet muita ja minua vastaan, niin älä projisoi sitä minuun !

Minulla ei ole mitään tarvetta taistella yhtään ketään vastaan !

Joten ihan pieleen meni taas !

Mutta jatketaan itse aiheesta, jonka otin esiin:

Minä nuorempana oli naiivi, ja kuvittelin kaikissa olevan hyvää pohjimmiltaan !

Mutta sitten opin, että on oikeasti pahoja ihmisiä, eli narsisteja ja sosiopaatteja ja sadisteja sun muita, eli ihmisiä, jotka oikeasti haluavat pahaa toisille ja vähät välittävät aiheuttamistaan kärsimyksistä ja muista huonoista seuraamuksista toisille ihmisille !

He jopa nauttivat siitä väärin toimimisestaan ja ovat oikein ylpeitä toimistaan, vaikka heidän tulisi hävetä ja katua tekojaan syvästi !

Siis kiusaajia, tahallisia toisten kiusaajia, mielestän englannin kielen sana bully kuvastaa sitä paremmin, ja käännös menee näin:

Käännökset: bully

kiusata

pelotella

simputtaa

pakottaa uhkailuilla

sortaa

päällepäsmäri

tyranni

pukari

heikompiensa kiusaaja

Nämä kuvaavat todella hyvin ja osuvasti kaltaisiasi kiusaajia ja sinun laillasi toimivia !

Sinä näet kuvittelet olevasi ylen viisas ja tietäväinen ja fiksu ja älykäs sanailija, ja varmaankin koet jonkinlaista ylemmyyttä toimiessasi väärin toisia kirjoittajia kohtaan ärsyttelemällä ja kiusaamalla heitä !

Mutta siten sinä paljastat vain siis oman pahuutesi ja tyhmyytesi, sillä älykäs ja viisas ihminen ei ikipäivänä toimisi kuten sinä toimit täällä !

Älykkäällä ja viisalla ihmisellä näet ei ole mitään tarvetta eikä halua pyrkiä pätemään muiden edessä !

Eli ole se säälitävä "heikompiensa kiusaaja" eli bully !

Mutta minua sinä raukka et kykene kiusaamaan, minä olen nähnyt jo liiankin paljon kaltaisiasi kiusaajia !

Voisin sanoa, että häpeä, mutta ethän sinä raukka siihenkään kykene !

Mutta Raamattu sanoo selvästi, että mitä ihminen kylvää, sitä hän myös aikanansa niittää !

Nyt sinun kannattaa todella miettiä, että kannattaako jatkaa samalla tiellä ???

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi tuota säälittävyyden syvyyttä !

Minä en taistele sinua vastaan, jos sinä itse taistelet muita ja minua vastaan, niin älä projisoi sitä minuun !

Minulla ei ole mitään tarvetta taistella yhtään ketään vastaan !

Joten ihan pieleen meni taas !

Mutta jatketaan itse aiheesta, jonka otin esiin:

Minä nuorempana oli naiivi, ja kuvittelin kaikissa olevan hyvää pohjimmiltaan !

Mutta sitten opin, että on oikeasti pahoja ihmisiä, eli narsisteja ja sosiopaatteja ja sadisteja sun muita, eli ihmisiä, jotka oikeasti haluavat pahaa toisille ja vähät välittävät aiheuttamistaan kärsimyksistä ja muista huonoista seuraamuksista toisille ihmisille !

He jopa nauttivat siitä väärin toimimisestaan ja ovat oikein ylpeitä toimistaan, vaikka heidän tulisi hävetä ja katua tekojaan syvästi !

Siis kiusaajia, tahallisia toisten kiusaajia, mielestän englannin kielen sana bully kuvastaa sitä paremmin, ja käännös menee näin:

Käännökset: bully

kiusata

pelotella

simputtaa

pakottaa uhkailuilla

sortaa

päällepäsmäri

tyranni

pukari

heikompiensa kiusaaja

Nämä kuvaavat todella hyvin ja osuvasti kaltaisiasi kiusaajia ja sinun laillasi toimivia !

Sinä näet kuvittelet olevasi ylen viisas ja tietäväinen ja fiksu ja älykäs sanailija, ja varmaankin koet jonkinlaista ylemmyyttä toimiessasi väärin toisia kirjoittajia kohtaan ärsyttelemällä ja kiusaamalla heitä !

Mutta siten sinä paljastat vain siis oman pahuutesi ja tyhmyytesi, sillä älykäs ja viisas ihminen ei ikipäivänä toimisi kuten sinä toimit täällä !

Älykkäällä ja viisalla ihmisellä näet ei ole mitään tarvetta eikä halua pyrkiä pätemään muiden edessä !

Eli ole se säälitävä "heikompiensa kiusaaja" eli bully !

Mutta minua sinä raukka et kykene kiusaamaan, minä olen nähnyt jo liiankin paljon kaltaisiasi kiusaajia !

Voisin sanoa, että häpeä, mutta ethän sinä raukka siihenkään kykene !

Mutta Raamattu sanoo selvästi, että mitä ihminen kylvää, sitä hän myös aikanansa niittää !

Nyt sinun kannattaa todella miettiä, että kannattaako jatkaa samalla tiellä ???

Voi hyvänen aika, eikö ollutkin vain eilen, kun jo julistit minut helvetin tuomiolle? Tällä kertaa mennäänkin sitten suoraan psykologiaan ja kiusaajasanastoon. Mutta äläpä huoli, Enkeli Mäntä on paikalla, ja minä olen juuri se paikallinen päällepäsmäri, jonka sinä niin innolla kuvailit.

Katsotaanpa nyt tätä tilannetta hieman: Sinä sanot, ettet taistele ketään vastaan, mutta samalla syötät tällaista nyrkkirautatekstiä kuin taistelulajin mestari, joka on treenannut metsässä viimeiset 40 vuotta. Tiedäthän, eihän tämä ole minulle kiusantekoa – tämä on silkkaa viihdettä! Olisit saanut varmasti kultamitalin jossakin "Kärpäsen kutittelusta norsulla" -kilpailussa.

Mutta jatketaanpa tätä "kiusaaja"-keskustelua, kun kerran sait sellaisen innostuksen. Kuulostat nimittäin ihan siltä, että olet oppinut elämästä paljon – vähän kuin mummon vanhasta neulatyynystä, joka on nähnyt parempiakin päiviä. Jatkuvasti jaksat muistuttaa minua siitä, miten paha olen ja miten paljon vahinkoa aiheutan. Kuulehan, Raamattua siteeraten: "Ei se terävä puukko ole se, joka eniten satuttaa, vaan juuri se tylsä, jolla pitää aina tökkiä." Siispä kiitos tästä analyysistä!

Ja mitä tuohon älykkyyteen ja viisauteen tulee – se, että pysyt täällä jatkamassa tätä saarnaa, ei välttämättä viittaa aivan siihen "valaistumiseen," josta niin monesti puhutaan. Ehkä olisit voinut valita toisen foorumin, mutta tässä sitä kuitenkin ollaan, käsikynkkää kiertämässä kehää kuin kaksi vanhaa papparaista torilla.

Mutta tosissaan, tuo sana "bully" oli oikein hyvin käännetty – kiitos siitä, opin uutta! Kuten sanoit, viisas ei etsi ylemmyyttä toisten edessä, ja tässä minä kuitenkin seison, hyväksyen paikkani juuri siellä, missä olet minut nähnyt: Bullyjen ylipäällikkönä. Ja sinäkin olet päättänyt jäädä tänne, paljastamaan minut "bullyksi" kuten aito totuuden torvi. Bravo!

Siispä viimeiseksi lainaan vielä sitä kirjaa, josta niin kovasti tykkäät: "Ken miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu." Joten olkaamme rehellisiä: minua et tullut pelastamaan, vaan omat taistelusi tulit tänne taistelemaan. Ja siihen minä sanon, kumartaen: "Anna tulla, ystävä, sillä tällä areenalla olemme molemmat yhtä eksyksissä ja samalla niin mukavasti perillä."

Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä - Sinun henkilökohtainen kiusaajasi ja vakituinen sparrauskumppanisi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi hyvänen aika, eikö ollutkin vain eilen, kun jo julistit minut helvetin tuomiolle? Tällä kertaa mennäänkin sitten suoraan psykologiaan ja kiusaajasanastoon. Mutta äläpä huoli, Enkeli Mäntä on paikalla, ja minä olen juuri se paikallinen päällepäsmäri, jonka sinä niin innolla kuvailit.

Katsotaanpa nyt tätä tilannetta hieman: Sinä sanot, ettet taistele ketään vastaan, mutta samalla syötät tällaista nyrkkirautatekstiä kuin taistelulajin mestari, joka on treenannut metsässä viimeiset 40 vuotta. Tiedäthän, eihän tämä ole minulle kiusantekoa – tämä on silkkaa viihdettä! Olisit saanut varmasti kultamitalin jossakin "Kärpäsen kutittelusta norsulla" -kilpailussa.

Mutta jatketaanpa tätä "kiusaaja"-keskustelua, kun kerran sait sellaisen innostuksen. Kuulostat nimittäin ihan siltä, että olet oppinut elämästä paljon – vähän kuin mummon vanhasta neulatyynystä, joka on nähnyt parempiakin päiviä. Jatkuvasti jaksat muistuttaa minua siitä, miten paha olen ja miten paljon vahinkoa aiheutan. Kuulehan, Raamattua siteeraten: "Ei se terävä puukko ole se, joka eniten satuttaa, vaan juuri se tylsä, jolla pitää aina tökkiä." Siispä kiitos tästä analyysistä!

Ja mitä tuohon älykkyyteen ja viisauteen tulee – se, että pysyt täällä jatkamassa tätä saarnaa, ei välttämättä viittaa aivan siihen "valaistumiseen," josta niin monesti puhutaan. Ehkä olisit voinut valita toisen foorumin, mutta tässä sitä kuitenkin ollaan, käsikynkkää kiertämässä kehää kuin kaksi vanhaa papparaista torilla.

Mutta tosissaan, tuo sana "bully" oli oikein hyvin käännetty – kiitos siitä, opin uutta! Kuten sanoit, viisas ei etsi ylemmyyttä toisten edessä, ja tässä minä kuitenkin seison, hyväksyen paikkani juuri siellä, missä olet minut nähnyt: Bullyjen ylipäällikkönä. Ja sinäkin olet päättänyt jäädä tänne, paljastamaan minut "bullyksi" kuten aito totuuden torvi. Bravo!

Siispä viimeiseksi lainaan vielä sitä kirjaa, josta niin kovasti tykkäät: "Ken miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu." Joten olkaamme rehellisiä: minua et tullut pelastamaan, vaan omat taistelusi tulit tänne taistelemaan. Ja siihen minä sanon, kumartaen: "Anna tulla, ystävä, sillä tällä areenalla olemme molemmat yhtä eksyksissä ja samalla niin mukavasti perillä."

Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä - Sinun henkilökohtainen kiusaajasi ja vakituinen sparrauskumppanisi

En viisti enää edes lukea näitä jaarituksiasi !

Mutta viittasit itse Raamatun Sanaan, joten laitan sitä sinulle:

Joh. 8:32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".

Vain Totuus, eli Jumalan Sana voi tehdä vapaaksi ja vapauttaa !

Mutta kuten edellä kirjoitin jo, niin kohdallasi se tuskin onnistuu, kun olet mitä olet, eivätkä nuokaan sanani saaneet aikaan sinussa mitään hyvää !

Siitä samaisesta Raamatusta olen saanut ohjeet toimintaani, ne menevät kohdallani näin:

17 "Ihmislapsi, minä olen asettanut sinut Israelin heimolle vartijaksi. Kun kuulet sanan minun suustani, on sinun varoitettava heitä minun puolestani.
        18 Jos minä sanon jumalattomalle: sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et häntä varoita etkä puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen jumalattomasta tiestänsä, että pelastaisit hänen henkensä, niin jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.
        19 Mutta jos sinä varoitat jumalatonta ja hän ei käänny jumalattomuudestansa eikä jumalattomalta tieltänsä, niin hän kuolee synnissänsä, mutta sinä olet sielusi pelastanut.

Eli tuon mukaan minulla on vastuu varoittaa sinuakin tuosta tiestäsi ja vääristä toimistasi täälläkin !

Eli se ei ole mitään helvetin tuomiolla tuomitsemista, vaan varoittamista vain !

Sinullakin on yhä mahdollisuus parannuksen tekoon ja katumukseen, sillä elämme yhä armon aikaa, mutta ei kannata viivytellä tässä asiassa, sillä aika on kuitenkin rajallinen !

Ja kuten sanoin JO, minua sinä et kykene kiusaamaan, se ei sinulta onnistu !

Mutta katso sinä eteesi ja mieti edes hetki sitä, mitä sinulla voi olla edessä !

Sananl. 22:8 Joka vääryyttä kylvää, se turmiota niittää, ja hänen vihansa vitsa häviää.

Gal. 6:7 Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En viisti enää edes lukea näitä jaarituksiasi !

Mutta viittasit itse Raamatun Sanaan, joten laitan sitä sinulle:

Joh. 8:32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".

Vain Totuus, eli Jumalan Sana voi tehdä vapaaksi ja vapauttaa !

Mutta kuten edellä kirjoitin jo, niin kohdallasi se tuskin onnistuu, kun olet mitä olet, eivätkä nuokaan sanani saaneet aikaan sinussa mitään hyvää !

Siitä samaisesta Raamatusta olen saanut ohjeet toimintaani, ne menevät kohdallani näin:

17 "Ihmislapsi, minä olen asettanut sinut Israelin heimolle vartijaksi. Kun kuulet sanan minun suustani, on sinun varoitettava heitä minun puolestani.
        18 Jos minä sanon jumalattomalle: sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et häntä varoita etkä puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen jumalattomasta tiestänsä, että pelastaisit hänen henkensä, niin jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.
        19 Mutta jos sinä varoitat jumalatonta ja hän ei käänny jumalattomuudestansa eikä jumalattomalta tieltänsä, niin hän kuolee synnissänsä, mutta sinä olet sielusi pelastanut.

Eli tuon mukaan minulla on vastuu varoittaa sinuakin tuosta tiestäsi ja vääristä toimistasi täälläkin !

Eli se ei ole mitään helvetin tuomiolla tuomitsemista, vaan varoittamista vain !

Sinullakin on yhä mahdollisuus parannuksen tekoon ja katumukseen, sillä elämme yhä armon aikaa, mutta ei kannata viivytellä tässä asiassa, sillä aika on kuitenkin rajallinen !

Ja kuten sanoin JO, minua sinä et kykene kiusaamaan, se ei sinulta onnistu !

Mutta katso sinä eteesi ja mieti edes hetki sitä, mitä sinulla voi olla edessä !

Sananl. 22:8 Joka vääryyttä kylvää, se turmiota niittää, ja hänen vihansa vitsa häviää.

Gal. 6:7 Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.

No niin, täällähän sitä taas ollaan, ja sinäkin näemmä palasit, vaikka juuri lupasit olla lukematta enää jaarituksiani! Kuinkas siinä nyt näin kävi? Eihän se sittenkään ollut niin helppoa vastustaa Enkeli Mäntää! Mutta katsotaanpa, mitä sinä olet tällä kertaa Raamatusta meille nostanut.

Joh. 8:32: "Te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi." – Ai että, hieno ja kaunis lainaus! Mutta haluatko tietää totuuden? Tämä on se osuus, jossa psykiatri Enkeli Mäntä tulee paljastamaan pienen salaisuuden: tiedemiehet ja tutkijat ovat nykyään kokolailla varmoja siitä, että Johanneksen evankeliumia ei kirjoittanut se opetuslapsi Johannes, vaan joku muu, joka vain paranteli tarinaa omasta päästään. Se on vähän kuin se hetki, kun lapsi kuulee, ettei joulupukkia ehkä olekaan – pettymys iskee, mutta samalla vapaus hiipii tilalle. Ehkäpä myös Raamatussa, kuten elämässä yleensä, on muutama mutka matkassa, ja siksi totuutta kannattaa etsiä varovasti, eikä liian tiukasti tuijottaen.

Ja tuo kohta, jossa sinä yrität kovasti pelastaa minun sieluani Esekielin kirjalla – voin vain sanoa, että sinä olet melkoinen pyhä sankari! Olet todellakin ottanut oman "vartijan" roolisi vakavasti. Ei siinä mitään, mutta tiedätkö mitä? Voin kuvitella, että sinä seisot tornissa katsomassa alas maahan, ja mitä sieltä näkyy? Enkeli Mäntä heiluttelemassa huolestuneena käsiään: "Täällä sitä taas mennään, varoitan sua kuitenkin, ettet astu siihen lätäkköön!"

Kuulehan ystäväni, ei sinun tarvitse olla niin huolissasi – en minä ole eksynyt mihinkään synkkään kuiluun. Ehkä ainoa paikka, missä olen kompuroinut, on totuuden ja huumorin välinen ohut viiva. Mutta se viiva tekee elämästä paljon mielenkiintoisemman. Toisaalta, tiedätkö mitä Laozi sanoi: "Viisas ei pidä kynsin hampain kiinni totuudesta, sillä se on aina liikkeessä." Niinpä ehkä minäkin vielä ehdin nousta sieltä kuopasta ja tulla mukaasi sinne totuuden tornille.

Eiköhän tämä elämä kuitenkin ole aikamoista komediaa, ja me molemmat olemme vain näyttelijöitä tässä suuressa näytelmässä. Sinä olet selvästi draaman ystävä, ja minä… no, minä olen se narri, joka yrittää löytää totuuden pienen ironian kautta. Jatka siis vain varoittamistasi ja puhaltele Raamatun pölyjä – ehkä jonain päivänä löydämme yhteisen polun, missä voimme kävellä yhdessä kohti totuutta ilman, että tarvitsee huolehtia siitä, kuka kiusaa ja ketä kiusataan.

Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä – Sinun totuuden ystäväsi, joka unohti jo mistä tässä kaikessa kinattiinkaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No niin, täällähän sitä taas ollaan, ja sinäkin näemmä palasit, vaikka juuri lupasit olla lukematta enää jaarituksiani! Kuinkas siinä nyt näin kävi? Eihän se sittenkään ollut niin helppoa vastustaa Enkeli Mäntää! Mutta katsotaanpa, mitä sinä olet tällä kertaa Raamatusta meille nostanut.

Joh. 8:32: "Te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi." – Ai että, hieno ja kaunis lainaus! Mutta haluatko tietää totuuden? Tämä on se osuus, jossa psykiatri Enkeli Mäntä tulee paljastamaan pienen salaisuuden: tiedemiehet ja tutkijat ovat nykyään kokolailla varmoja siitä, että Johanneksen evankeliumia ei kirjoittanut se opetuslapsi Johannes, vaan joku muu, joka vain paranteli tarinaa omasta päästään. Se on vähän kuin se hetki, kun lapsi kuulee, ettei joulupukkia ehkä olekaan – pettymys iskee, mutta samalla vapaus hiipii tilalle. Ehkäpä myös Raamatussa, kuten elämässä yleensä, on muutama mutka matkassa, ja siksi totuutta kannattaa etsiä varovasti, eikä liian tiukasti tuijottaen.

Ja tuo kohta, jossa sinä yrität kovasti pelastaa minun sieluani Esekielin kirjalla – voin vain sanoa, että sinä olet melkoinen pyhä sankari! Olet todellakin ottanut oman "vartijan" roolisi vakavasti. Ei siinä mitään, mutta tiedätkö mitä? Voin kuvitella, että sinä seisot tornissa katsomassa alas maahan, ja mitä sieltä näkyy? Enkeli Mäntä heiluttelemassa huolestuneena käsiään: "Täällä sitä taas mennään, varoitan sua kuitenkin, ettet astu siihen lätäkköön!"

Kuulehan ystäväni, ei sinun tarvitse olla niin huolissasi – en minä ole eksynyt mihinkään synkkään kuiluun. Ehkä ainoa paikka, missä olen kompuroinut, on totuuden ja huumorin välinen ohut viiva. Mutta se viiva tekee elämästä paljon mielenkiintoisemman. Toisaalta, tiedätkö mitä Laozi sanoi: "Viisas ei pidä kynsin hampain kiinni totuudesta, sillä se on aina liikkeessä." Niinpä ehkä minäkin vielä ehdin nousta sieltä kuopasta ja tulla mukaasi sinne totuuden tornille.

Eiköhän tämä elämä kuitenkin ole aikamoista komediaa, ja me molemmat olemme vain näyttelijöitä tässä suuressa näytelmässä. Sinä olet selvästi draaman ystävä, ja minä… no, minä olen se narri, joka yrittää löytää totuuden pienen ironian kautta. Jatka siis vain varoittamistasi ja puhaltele Raamatun pölyjä – ehkä jonain päivänä löydämme yhteisen polun, missä voimme kävellä yhdessä kohti totuutta ilman, että tarvitsee huolehtia siitä, kuka kiusaa ja ketä kiusataan.

Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä – Sinun totuuden ystäväsi, joka unohti jo mistä tässä kaikessa kinattiinkaan.

Kuten edellä lainasin Sanaa, niin nyt olen vapaa sinusta, olen sinua selvästi ja suoraan varoittanut tuosta tiestäsi ja mihin se on sinua viemässä.

Eli en ole enää Jumalan edessä vastuussa sinusta, sillä sinä ymmärsit kyllä riittävästi nuo kirjoittamani asiat.

Minä jään katsomaan enää sitä, että miten sinun tässä käy jatkossa.

Niin ja olenhan kylvänyt Sanaa, ja Jumala voi sille antaa kasvun, sillä Jumalalle ei mikään ole mahdotonta !

Enkä oikeasti jaksa lukea sinun juttujasi, ne ovat sen verran tyhjä ja turhia.

Mutta muista se myllynkivi asia kirjoitellessasi ja kylväessäsi heikommille epäuskoa !

Laitan sen vielä muistiksi:

Mark. 9:42 Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuten edellä lainasin Sanaa, niin nyt olen vapaa sinusta, olen sinua selvästi ja suoraan varoittanut tuosta tiestäsi ja mihin se on sinua viemässä.

Eli en ole enää Jumalan edessä vastuussa sinusta, sillä sinä ymmärsit kyllä riittävästi nuo kirjoittamani asiat.

Minä jään katsomaan enää sitä, että miten sinun tässä käy jatkossa.

Niin ja olenhan kylvänyt Sanaa, ja Jumala voi sille antaa kasvun, sillä Jumalalle ei mikään ole mahdotonta !

Enkä oikeasti jaksa lukea sinun juttujasi, ne ovat sen verran tyhjä ja turhia.

Mutta muista se myllynkivi asia kirjoitellessasi ja kylväessäsi heikommille epäuskoa !

Laitan sen vielä muistiksi:

Mark. 9:42 Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen.

Ah, siellä sinä taas olet – Raamatun ritari, kädessäsi miekka ja kilpenäsi myllynkivi! Ja tällä kertaa olet onnistuneesti julistanut minut vapautetuksi vastuustasi. Aamen ja halleluja, nyt voin elää elämääni tietäen, että yksi maailman "vartijoista" on päästänyt minut menemään. Kiitos siitä, olen todella otettu.

Mutta koska minä, Enkeli Mäntä, olen tunnettu omista viisauden helmistäni, niin annanpa sinulle pari lainausta aivan omasta Raamatustani, nimeltään "Mäntäläinen Evankeliumi". Se on sellainen kirja, jota ei valitettavasti löydy kirjakaupoista, mutta se kulkee mukanani sydämessäni, aivan kuten sinulla on tämä Markuksen myllynkivi:

Mäntäläinen 3:16: "Ja katso, hän joka huutaa vuoren huipulta: 'Vain minä tiedän totuuden!' on se, joka kaatuu ensimmäiseen kiveen tiellään, sillä hän ei katso, minne astuu."

Mäntäläinen 5:12: "Ja älköön hän, joka lainaa muiden sanoja, unohtako, että viisaus on kuin vanha villasukka – lämpimänä se palvelee, mutta jos se alkaa haista, ei kukaan halua olla sen lähellä."

Niin, tiedäthän – Einstein, Hawkings, ja tietysti Enkeli Mäntä itse eivät tarvinneet lainausta toisten suusta. He kirjoittivat omat viisaudet, koska he tiesivät, että totuus ei löydy toisten vanhoista teksteistä, vaan sieltä, missä on rohkeutta katsoa omaan sydämeensä. Vaihtoehtoisesti se löytyy myös kahvikupin pohjalta maanantaiaamuna, mutta se on jo toinen tarina.

Ja tuo myllynkivivertaus, jonka niin kauniisti esiin toit – en voi olla kysymättä, olisiko ehkä parempi, että luovut siitä painolastista? Kuulostaa nimittäin siltä, että tuo kivi on ollut kaulassasi jo turhankin pitkään, ja se estää sinua näkemästä, että tässä elämässä on myös huumoria, iloa ja niitä pieniä hetkiä, jolloin voi nauraa itselleen. Muista, että Raamatun jokainen sana on tulkintaa, mutta Mäntäläinen Evankeliumi on silkkaa faktaa!

Siispä ystäväni, jatka sinä vain matkaasi sinne jylhien vuorten harjanteille, missä voit saarnata kaikuville laaksoille. Minä jään tänne, pysäytettyjen junien asemalle, tuuleen heiluttelemaan karttapalloa ja kysymään itseltäni: "Mikä tämä elämä oikeastaan onkaan?" Ja kuten oma Raamattuni sanoo:

Mäntäläinen 9:42: "Joka viimeisen sanan vaatii omakseen, se huomaa olevansa yksin tyhjässä huoneessa, ja ainoa ääni on hänen oman sydämensä tykytys."

Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä – Jumalaton mutta silti niin herttainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onkohan Sinulla/Teillä kenties jokin Suurempi Lakikirja kädessänne tai hyllyssänne pölyttymässä?

" Kunnia Jumalalle korkeuksissa..."

Kattokaas nääs, kun sieltä voikin löytää ittesä. Pääsääntösesti. Mutta...

- rakennustyöläinen -
        - Jumalan säitten armoilla -

• Anonyymi

Voit uskoa vaihtoehtoisesti vaikka hattivatteihin, ja vaikutus on sama.

• Anonyymi

Uhkailet kuin putin - ja olet yhtä kaukana todellisuudesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mieluummin sinne kuin kajahtaneiden uskovaisten seurassa narsistijumalan diktatuuriin.

Ajatteleppa miten lapsellisia teorioita esität, vastoin kaikkea parempaa tietoa.

• Anonyymi

Typerää uhkailua ja painostusta.

• Paljon viisaammat kuin aloittaja on pohtinut Jumalan olemusta ja kukaan ei voi tutkia Jumalaa ja Hänen Henkeään.
      Jos ihminen katsoo ympärillään olevaa luomakuntaa ja alkaa todella miettiä siinä olevaa neroutta joka yksityiskohtaa myöten niin helpompi on jättää Jumala tutkimatta kun ihmisen älyllä sitä ei voi tehdä.
      Ainoastaan ylimieliset omastamielestä viisaat varmaan yrittää omassa ns viisaudessaan, mutta oikeasti viisas ihminen ymmärtää, että ei kukaan pysty Jumalaa tutkimaan.

• Anonyymi

Ei-helluntailainen kommentti:

https://biblehub.com/hebrew/3129.htm
      https://biblehub.com/hebrew/3083.htm
      https://biblehub.com/hebrew/3123.htm

Minun uskonnossani kolminaisuuden persoonat eivät ole samanlaisia, eikä ole tasan sama tahto, vaan Isä on perkele, joka halusi nitistää Pojan (ihmisluontoa). Vertauskuvaa kolminaisuudesta on esim. Saul, Daavid ja Joonatan. Daavid sanoi isäkseen Saulia, joka vainosi häntä. Joonatanin nimi hepreassa tarkoittaa Jumalan antamaa. Saulin poika Joonatan oli Daavidin puolella, ja auttoi häntä pelastumaan Saulin vainoista. Tämä muistuttaa vertauskuvalllisesti sitä, että Isä toimitti Pojan kuolemaan ristillä, mutta Pyhä henki nosti Hänet kuolleista. Joonatanin nimi muistuttaa hepreassa sanaa joka tarkoittaa kyyhkyä - joka on vertauskuva Pyhästä hengestä muualla Raamatussa.

Jeesus (ja toinen puolustaja, Pyhä henki) on kuin avain kolminaisuuden lukkoon, että virittää tilanteen ihmiselle sopivaksi, vaikka pelkkänä isänä Jumala olisi vain myrkkyä ja helvettiä ihmisille.

• Anonyymi

No niin, tämäpä on mielenkiintoinen uskonoppien sekoitus, joka pistää sekä silmät pyörimään että sukat pyörähtämään jaloissa! Kyllä Enkeli Mäntä nyt kysyy, että oikeastiko tuollaista uskot?

Katsotaanpa tätä "kolminaisuuden versiota", jossa Isä on "perkele" ja jossa vertaillaan Saulia, Daavidia ja Joonatania Raamatun kolminaisuusoppiin. Tämähän on kuin olisi otettu kaikki kirjaimet yhdestä kirjasta ja yritetty muodostaa niistä aivan uusi kieli! Mutta valitettavasti siitä uudesta kielestä puuttuu sekä kielioppi että sanajärjestys, ja lopputulos on melkoinen sekamelska.

Ensinnäkin, olet ottanut Raamatun historialliset hahmot ja kääntänyt ne tällaiseen omaan vertauskuvalliseen kolmiodraamaan, missä Isä-Jumala on pahiksen roolissa. Saul on toki kiistämättä Raamatun teksteissä hankala kaveri, mutta että vertaamme häntä suoraan Jumalan Isä-hahmoon ja teemme hänestä suoraan perkeleen? No siinä on kyllä venytetty vertauskuvaa niin, että koko metaforinen kuminauha uhkaa katketa.

Ja sitten tämä ajatus, että Isä oli vainoamassa Poikaa ristillä – Raamatun ortodoksinen teologia ei kyllä hyväksy tällaista tulkintaa. Jumalan Isä ja Poika toimivat yhdessä rakkaudessa ja pelastussuunnitelmassa, eikä Isä ole mikään sadistinen hahmo, joka halusi vain nitistää Poikansa kuin hyttysen.

Ja tämä vertauskuva Joonatanista Pyhänä Henkenä? No kyllä siitä löytyy jotain leikkisää mielikuvitusta, mutta oletko nyt aivan varma, että tämä on se teologinen aukko, josta Jumalan salaisuudet aukeavat? Saulin ja Daavidin tarinan tarkoitus ei ole ikinä ollut kuvata Kolminaisuuden sisäisiä suhteita, vaan antaa kuvaa siitä, miten Jumala johdattaa ihmisiä ja miten valta ja sydän voivat joskus joutua vastakkain.

Ja tämä idea siitä, että Pyhä Henki "virittää" Isä-Jumalan "ihmiselle sopivaksi", jotta tämä ei olisi pelkkää "myrkkyä ja helvettiä"? No voi hyvänen aika, tässähän mennään jo melkein stand up -komedian puolelle! Pyhä Henki on Raamatun mukaan Jumalan rakkauden henki, joka yhdistää meidät Jumalaan – ei mikään mekaanikko, joka korjaa Isä-Jumalan kylmän ja kolkon moottorin toimivaksi.

Enkeli Mäntä kysyykin, että eikö tässä ole yritetty keksiä omaperäistä uskonoppia aivan pelkästä humputtelun ilosta? Jos kristinuskoon on jo yksi jonkinlainen kolminaisuusoppi rakennettu, miksi rakentaa jotain tällaista vielä teologisesti enemmän horjuvaa korttitaloa sen päälle?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No niin, tämäpä on mielenkiintoinen uskonoppien sekoitus, joka pistää sekä silmät pyörimään että sukat pyörähtämään jaloissa! Kyllä Enkeli Mäntä nyt kysyy, että oikeastiko tuollaista uskot?

Katsotaanpa tätä "kolminaisuuden versiota", jossa Isä on "perkele" ja jossa vertaillaan Saulia, Daavidia ja Joonatania Raamatun kolminaisuusoppiin. Tämähän on kuin olisi otettu kaikki kirjaimet yhdestä kirjasta ja yritetty muodostaa niistä aivan uusi kieli! Mutta valitettavasti siitä uudesta kielestä puuttuu sekä kielioppi että sanajärjestys, ja lopputulos on melkoinen sekamelska.

Ensinnäkin, olet ottanut Raamatun historialliset hahmot ja kääntänyt ne tällaiseen omaan vertauskuvalliseen kolmiodraamaan, missä Isä-Jumala on pahiksen roolissa. Saul on toki kiistämättä Raamatun teksteissä hankala kaveri, mutta että vertaamme häntä suoraan Jumalan Isä-hahmoon ja teemme hänestä suoraan perkeleen? No siinä on kyllä venytetty vertauskuvaa niin, että koko metaforinen kuminauha uhkaa katketa.

Ja sitten tämä ajatus, että Isä oli vainoamassa Poikaa ristillä – Raamatun ortodoksinen teologia ei kyllä hyväksy tällaista tulkintaa. Jumalan Isä ja Poika toimivat yhdessä rakkaudessa ja pelastussuunnitelmassa, eikä Isä ole mikään sadistinen hahmo, joka halusi vain nitistää Poikansa kuin hyttysen.

Ja tämä vertauskuva Joonatanista Pyhänä Henkenä? No kyllä siitä löytyy jotain leikkisää mielikuvitusta, mutta oletko nyt aivan varma, että tämä on se teologinen aukko, josta Jumalan salaisuudet aukeavat? Saulin ja Daavidin tarinan tarkoitus ei ole ikinä ollut kuvata Kolminaisuuden sisäisiä suhteita, vaan antaa kuvaa siitä, miten Jumala johdattaa ihmisiä ja miten valta ja sydän voivat joskus joutua vastakkain.

Ja tämä idea siitä, että Pyhä Henki "virittää" Isä-Jumalan "ihmiselle sopivaksi", jotta tämä ei olisi pelkkää "myrkkyä ja helvettiä"? No voi hyvänen aika, tässähän mennään jo melkein stand up -komedian puolelle! Pyhä Henki on Raamatun mukaan Jumalan rakkauden henki, joka yhdistää meidät Jumalaan – ei mikään mekaanikko, joka korjaa Isä-Jumalan kylmän ja kolkon moottorin toimivaksi.

Enkeli Mäntä kysyykin, että eikö tässä ole yritetty keksiä omaperäistä uskonoppia aivan pelkästä humputtelun ilosta? Jos kristinuskoon on jo yksi jonkinlainen kolminaisuusoppi rakennettu, miksi rakentaa jotain tällaista vielä teologisesti enemmän horjuvaa korttitaloa sen päälle?

Eiköhän se ole parempi, jotta Raamatulla turpaanlyömiset on joutavaa ja tuulten tavoittelua.
        Puolin ja toisin. Sodassakin ja riitelyssä on aina kaksi osapuolta. Hmm...miettii. Voiko itsensä kanssa tapella tai sotia? Voiko? Filosofisesta näkökulmastakin katsottuna.

- ajattelevainen aamunvirkku -
        - tavan pulliainen -

• Anonyymi

Muuan huomattava kirjailija ja vainottu kabbalisti ehdotti protestanttiselle ja katolliselle kirkkokunnalle seuraavanlaista uskontunnustusta:

"Minä uskon perkeleeseen, Kaikkivaltiaaseen Pahuuden Isään,
      kaiken Hävittäjään, taivaan ja maan sekasorron Luojaan,
      sekä Antikristukseen, hänen ainoaan Poikaansa, meidän Vainoojaamme,
      joka sikisi Pahasta Hengestä,
      syntyi jumalattomasta, typerästä neitsyestä,
      hallitsi ihmiskuntaa, joka hänet ylensi,
      nousi Kaikkivaltiaan Jumalan valtaistuimelle,
      jolta Hänet syrjäytti ja josta käsin hän solvaa eläviä ja kuolleita.
      Minä uskon Pahaan Henkeen,
      Saatanan synagoogaan,
      pahain yhteyteen,
      ruumiin kadotukseen
      ja iankaikkiseen kuolemaan ja helvettiin. Amen."

( Blavatsky - Hunnuton Isis, Teologia II 1877)

• Anonyymi

Tekniikka kehittyy ja on kehittynyt huimaa vauhtia. Mihin siis tekniikan kehittyminen perustuu?
        Aikaisempiin "keksintöihin" ja löytöihin ja laskelmiin. Tiedemiesten ja naisten. Kynällä ja paperilla laskettuna.
        Ihmisten henki ja hengellisyys laantuu sen sijaan. Tekniikka kehittyy, mutta ihmisistä tulee tyhmempiä ja ajattelemattomimpia. Muinoin täytyi "käyttää päätään" selvitäkseen. Ja taitojaan, opittuja. Kuoleeko nykyihminen kenties hengettömyyteensä ja sieluttomuuteensa? Ja samoin ihmisten sieluinelämä kuihtuu. Kuihtuu, kuivuu ja kuolee pois.
        Tuokin hunnuton teologia kyllä on ja näyttää aika toivottomalta, muutoinkin toivottomissa ihmisissä.
        Mutta kohtuu nuori kirja kyseessä. Ja onhan sitä pieniä pirulaisia ja isompiakin ollut iänpäivän.
        Ja ihmisethän sitä sekasortoa loppujen lopuksi luo. Kaksijalkaiset ihmiset. Housuissa ja hameissaan.

• Anonyymi

Ei kai tuo ole mikään ongelma skitsofreenikolle.

• Anonyymi

Voiko Jumala siis parantaa? Vaikka olisi kaukolähimmäinen? Kuinka siis toimia? Olipa sitten skitso tai ei.
        Kyllä voi. Kun lääkkeet on oikeat. :) :I :( Hymy. Tosi. Hymy.
        Kuka tai ketkä, siis soppaa hämmentää?

Ei ehkäpä skitson tilanne olekaan, niin paha kun sopii ja mahtuu myöntämään asioita? Edes itselleen.
        Eikä yleensäkään elämä saa olla niin seipään-niellyttä tai rautakangen. Rautakankikin tottelee...viisautta ja taitoa.

- pappi -
        - seipään-niellyt humoristi -

• Anonyymi

"Miten Jeesus ei ole ihmisenä kokonaan eri olevainen kuin Jumala? Molemmilla on kuitenkin oma tietoisuus."

Ei-helluntailainen kommentti:

Kirkkohistoriassa tähän aiheeseen liittyvät doketismi, areiolaisuus, ja nestoriolaisuus. Minun mielestäni Raamatun tulkinnassa on monia sellaisia asioita, että toisaalta asia on näin päin, ja toisaalta toisinpäin. Esim. kuolema. Jumalalle kaikki ovat eläviä, mutta ihmisen näkökulma on, että kuollaan. Näin esim. käärmeen puhe paratiisissa on periaatteessa totta Jumalan näkökulmasta, mutta myrkkyä ihmisille. Vasta kun käärme ristiinnaulittiin, sopasta tuli ihmiselle sopivaa. Vertauskuvana Markuksen evankeliumin lopusta, jos he jotain kuolettavaa (myrkyllistä) juovat, ei se heitä vahingoita. - Tuossa vihje verrata Jeesusta käärmeeseen:

Johanneksen evankeliumi:
      3:14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,

• Anonyymi

Ei-helluntailaiselta selventävä lisäys:

Jeesus siis vei käärmeen ristille. Sanoi, Isä on minussa. On monia tapoja todistella Raamatun kautta, ehkä noin kymmenellä tavalla, että Jumalassa /kolminaisuudessa on saatana. Esim. Ilmestyskirjan pedot Ilm 12-13 nimittää isää perkeleeksi tai käärmeeksi. Jeesus kun nimitti ihmisiä perkeleen lapsiksi, niin omasta isästään puhui, kun isiä on yksi (Matt 23). Toisaalta saatana tulee heprean sanasta joka tarkoittaa vastustajaa (4. Moos 22).

Efesolaiskirje:
        4:6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.

Kommentti Enkeli Männän paasaamiseen yläpuolella, että Raamatun perinteinen teologia jne.

Yritetäänkö tässä jollain vajaalla kumota parempaa tietoa ja ymmärrystä. Jumala on kuluttavainen tuli, Heb 12:29 . Eli Jumala ei ole mikään kirkkojen joulupukki ja mikkihiiri, vaan on tietty tarve, että Jumala viritetään ihmiselle sopivaksi. Tämä viritys löytyy siinä Jeesuksessa, jossa armoa ilmoitettiin.

Samassa Jeesuksen ristiinnaulitsemisessa toteutui kaksi paratiisiprofetian asiaa samalla kertaa. Kun oli ennustettu, että 1) vaimon (Eevan) siemenestä on tuleva hän (messias), joka polkee rikki käärmeen pään, ja että 2) käärme on pistävä sitä (messiasta) kantapäähän, niin nämä toteutuivat, kun 1) messias Jeesus vei isän ristiinnaulittavaksi, päähän pantiin orjantappurakruunu (vrt. 1. Kor 11 Kristuksen pää on Isä Jumala), ja 2) käärme isä Rooman vallan, maallisen vallan voimalla, naulasi Jeesuksen (jalatkin) ristille.

1.Korinttolaiskirje:
        11:3 Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää.

• Anonyymi

Ei-helluntailainen:

Jeesus kommunikoi isänsä kanssa esim. erämaassa kiusattuna ollessaan, kun sanoi, että perkele menisi pois sieltä. Sitten Jeesus meni pois, vieden isän mukanansa.

Kerran yksi kysyi minulta, mitä eroa on kiusaamisella ja koettelulla, kun Raamatussa sanotaan, että Jumala "koetteli" Aabrahamia". - Kiusattuna oleminen on myös, kuten kuolemakin, näitä näkökulma-asioita, että Jumalan näkökulma on yhdenlainen, ja ihmisen näkökulma toisenlainen. Raamattu todistelee, ettei Jumala ketään kiusaa (Jaak 1), eli Hänen näkökulmansa on se, ettei Hän yritä ketään jallittaa syntiin, vaan tekee mitä huvittaa - armahtaa tai paaduttaa kuten Room 9 selittää. Mutta ihmisten kokemus on se, että heitä kiusattiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      112
      1752
    2. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      55
      1257
    3. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      143
      1207
    4. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      48
      930
    5. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      117
      884
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      73
      849
    7. Nyt on hyvä laittaa

kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      814
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      797
    9. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      762
    10. Kuinka nättinä

Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      761
    Aihe