Tiedän /tieodostan ja ymmärrän, että jossain kohtaa Suomessa tullaan siihen tilanteeseen, että on työvoimapula, etenkin vanhusten hoidossa, sekä muissakin hoito-alan töissä! Mutta nyt kun olen tehnyt keikkaa vanhuspuolella, niin suurin osa työntekiöistä on ulkomaalaisia, joilla kielitaito on maximissaan välttävä. Osa asiakkaista on sodan kokeneita, kielitaidottomia. Osa asiakkaista käyttäytyvät jopa agressiivisesti vierasmaalaisia kohtaan (muistisairaus tms) Mutta miksi ei ensin oteta ihan Suomalaisia töihin? Niin kauan kun Suomalaista työvoimaa on saatavilla? Suomessa on niin paljon työttömiä. Läheskään kaikilla ei ole sitä tarvittavaa koulutusta, mutta kuinka moni sen haluaisikin opiskella oppisopimuksella, niinkuin nämä ulkomaalaiset! Itse olen etsinyt ja etsinyt töitä. Ei alan koulutusta, mutta kokemusta aika paljonkin. Aina sanotaan vain ei oota, kun meillä on näitä ulkomaalaisia jo oppisopimuksella niin paljon. No pääsin tekemään keikkaa yhteen vanhuksia hoitavaan laitokseen, niin asiathan siellä on mielestäni ihan retuperällä. Vuorossa saattaa olla jopa kaikki työntekijät sellaisia, joilla ei Suomnenkieli taivu kun perus juttuihin. Mikä on nimesi, ikäsi jne....Ei muuhun. Miten vanhukset voi tuntea olevansa turvassa, jos eivät voi kommunikoida omalla äidinkielellään, niin että heitä ymmärretään? Itse en ainakaan halua koskaan mihinkään laitokseen, jos taso on tuota luokkaa. Antteeksi, niiaus ja kummarrus purkautumiselleni!
Suomalaiset vs ulkomaalaiset
16
396
Vastaukset
- Anonyymi
Siis... haet töitä, mutta sinulla ei ole edes koulutusta alalle? Tuskinpa kyse on siitä, että ulkomaalaiset vievät työpaikat nenäsi edestä, vaan siitä, että he kouluttautuvat.
Mutta vastauksena perimmäiseen kysymykseesi: hoitoala ei kiinnosta suomalaisia enää, etenkään vanhustenhoito. Ihan sama, vaikka niitä oppisopimuspaikkoja olisi pilvin pimein tarjolla, kun niitä ei haluta.
Työttömiä hoitajia ei myöskään ole siinä määrin, että "siitä vaan työttömät suomalaiset töihin" -periaate olisi mitenkään realistinen ajatus.
Ja ymmärrän kyllä huolesi etenkin kielitaidon suhteen; hoitoalalla ymmärtäminen ja ymmärretyksi tuleminen ovat äärimmäisen tärkeitä. Mutta kukaan ei missään voi hoitajaansa valita. Kunhan joskus saat kunnolla kokemusta ja ymmärrystä alalta, tajuat kuinka mahdotonta on jokaiselle osoittaa se mieluinen hoitaja.- Anonyymi
En tehnyt keikkaa hoitajana. Vaan ihan muissa tehtävissä. Kokemusta on hoitoalan hommista melko lailla, mutta ei vanhusten puolella. Vaikka ikää minulla jo on, niin olen ilmaissut mielenkiintoni suorittaa oppisopimuksella tutkinnon, hyväksiluettuna minulla on aika paljon. Varhaiskasvatuksen puoleta pitkä työkokemus ja koulutus (ei lähihoitajan) Vammaispuolelta kokemusta jne. Mutta sanotaan joka puolella, että ei, kokemusta sinulla on ja paljon, mutta meillä on nyt niin paljon näitä ulkomaalaisia oppisopimuskella olevia. Ja tässä paikassa jossa olin suurin osa oli keikkalaisia, joilla ei edes minilopia.
- Anonyymi
Pääsit tekemään keikkaa vaikei sinulla ole edes alan koulutusta...... ? Ei oikein täsmää.
- Anonyymi
Ammattikoulutus taso
- Anonyymi
Ammattikoulutus? Lähihoitajan tutkinto ON ammatillinen perustutkinto.
- Anonyymi
Eipä tuo omakaan kielitaitosi näytä olevan kuin välttävällä tasolla...
- Anonyymi
Entisenä hoivakodin työntekijänä voin kertoa useamman paikan tunteneena ettei hoitajaksi pääse ellei suomen kieli taitu tyydyttävästi. Eli on syytä lopettaa rasistinen paskanjauhaminen.
- Anonyymi
Onko paskanjauhaminen siis SINUN yksityisoikeutesi?
Ensinnäkin; kukaan ei tässä ole rasismikorttia esiin vetänyt kuin sinä. Puhe on ulkomaalaisten/maahanmuuttajien kielitaidosta.
Se, että vuonna nakkikeitto olet työskennellyt hoivakodeissa, ei tee sinusta asiantuntijaa tämän päivän tilanteesta. Lain mukaan hoitoalan ammattihenkilöillä on oltava riittävä kielitaito, mutta sitäpä ei mitenkään nykyään testata. Ei ole edes määritelty, mikä on "riittävä".
Työnantajat eivät kielitaitoa testaa, koska siihen EI OLE OLEMASSA standardisoitua testiä.
Sun summarum: hoiva-alalla työskentelee paljon ihmisiä, joiden kielitaidon puute aiheuttaa vaaratilanteita. Omassa ykskössäni -ja kyseessä on yliopistollisen sairaalan akuuttiyksikkö- kielitaidon puutteesta johtuvia hai-pro -ilmoituksia tehtiin viime vuonna lähes 200 kpl.
Voi vain kuvitella, mikä tilanne on vanhustenhoidon osalta - sinne kun rekrytointikriteerit ovat murto-osa sairaaloihin verrattuna.
Joten pätemisyrityksesi meni nyt pahasti pieleen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko paskanjauhaminen siis SINUN yksityisoikeutesi?
Ensinnäkin; kukaan ei tässä ole rasismikorttia esiin vetänyt kuin sinä. Puhe on ulkomaalaisten/maahanmuuttajien kielitaidosta.
Se, että vuonna nakkikeitto olet työskennellyt hoivakodeissa, ei tee sinusta asiantuntijaa tämän päivän tilanteesta. Lain mukaan hoitoalan ammattihenkilöillä on oltava riittävä kielitaito, mutta sitäpä ei mitenkään nykyään testata. Ei ole edes määritelty, mikä on "riittävä".
Työnantajat eivät kielitaitoa testaa, koska siihen EI OLE OLEMASSA standardisoitua testiä.
Sun summarum: hoiva-alalla työskentelee paljon ihmisiä, joiden kielitaidon puute aiheuttaa vaaratilanteita. Omassa ykskössäni -ja kyseessä on yliopistollisen sairaalan akuuttiyksikkö- kielitaidon puutteesta johtuvia hai-pro -ilmoituksia tehtiin viime vuonna lähes 200 kpl.
Voi vain kuvitella, mikä tilanne on vanhustenhoidon osalta - sinne kun rekrytointikriteerit ovat murto-osa sairaaloihin verrattuna.
Joten pätemisyrityksesi meni nyt pahasti pieleen."Pätemiseeni" on syynä tieto eikä "mutu" kuten sinun kohdallasi " " Omassa ykskössäni"
- Anonyymi
Aloittaja tässä moi! En siis ole mitään hoitajan töitä tehnyt ko paikassa, vaan muita hommia. Olen soitellut tuhanteen paikkaan ja kysynyt mahdollisuutta oppisopimuspaikkaan, koska olisin enemmän kuin kiinnostunut suorittamaan ko tutkinnon. Kokemusta minulla on tähän ikään tultaessa kertynyt, niin varhaiskasvatuksen puolelta(johon koulutus) sekä vammaispuolelta. Olen myös henkilökohtaisena- avustajana ollut. Hoitotyö olisi vain se minun juttuni, mistä tykkäisin. Mutta aina vain sanotaan ei. me ei oteta oppisopislaisia kun meillä on jo niin paljon näitä (tietyn kansalaisia) Ymmärrän sen oikein hyvin, että on hyvä kouluttaa myös ulkomaalaisia, mutta en ymmärrä sitä, että miski joka paikassa on näitä vieraita kieliä puhuvia , koska ihan oikeasti meillä Suomalaisiakin olisi paljon halukkaita tekemään töitä ja samalla saada pätevyys.
- Anonyymi
Toistakymmentä vuotta sitten suorittaessani sos&terv.alan peruskoulutuksen, oli aloitusluokalla parikymmentä opiskelijaa joista virolaisia ja venäläisiä 3. Mitä taas tulee oppisopimukseen, eivät työnantajat halusta ota täyttä noviisia koska hänelle täytyy maksaa palkkaa hänen kuitenkaan kuulumatta vahvuuteen. Hanki itsellesi ensin se tutkinnon peruskoulutus ja sen jälkeen on paljon helpompi saada oppisopimus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toistakymmentä vuotta sitten suorittaessani sos&terv.alan peruskoulutuksen, oli aloitusluokalla parikymmentä opiskelijaa joista virolaisia ja venäläisiä 3. Mitä taas tulee oppisopimukseen, eivät työnantajat halusta ota täyttä noviisia koska hänelle täytyy maksaa palkkaa hänen kuitenkaan kuulumatta vahvuuteen. Hanki itsellesi ensin se tutkinnon peruskoulutus ja sen jälkeen on paljon helpompi saada oppisopimus.
En ole mikään noviisi, ja koulunpenkki ei enää oikein innosta kun ikää on jo sen verran, että lapsetkin jo pesäsästä muuttaneet. Intoa ja haluja olisi tehdä opparilla opinnot , koska hyväkiluettujakin on melkoisen paljon. Mm, olen suorittanut minilopin, avecin perusteet yms. Vaikka en ole enää 20 vuotias nuori ja vetreä, mutta intoa ja tahtoa riittäisi kouluttautua. Olisi aika paljon annettavaa vanhuspuolellakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole mikään noviisi, ja koulunpenkki ei enää oikein innosta kun ikää on jo sen verran, että lapsetkin jo pesäsästä muuttaneet. Intoa ja haluja olisi tehdä opparilla opinnot , koska hyväkiluettujakin on melkoisen paljon. Mm, olen suorittanut minilopin, avecin perusteet yms. Vaikka en ole enää 20 vuotias nuori ja vetreä, mutta intoa ja tahtoa riittäisi kouluttautua. Olisi aika paljon annettavaa vanhuspuolellakin.
Vanhin tuntemani sos&terv.alan perustutkinnon suorittaja oli 62v valmistuessaan. Itse olin hyvän matkaa yli viidenkymmenen ja luokallani oli myös muutama saman ikäinen. Eli jos alalle haluaa, on kypsä ikä pelkkä tekosyy olla hakeutumatta koulutukseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhin tuntemani sos&terv.alan perustutkinnon suorittaja oli 62v valmistuessaan. Itse olin hyvän matkaa yli viidenkymmenen ja luokallani oli myös muutama saman ikäinen. Eli jos alalle haluaa, on kypsä ikä pelkkä tekosyy olla hakeutumatta koulutukseen.
No miten taloudellinen turva? Jos aikoo mennä ihan koulunpenkille? Opintolainaa en todellakaan haluaisi, eikä opintotukikaan taida olla kun muutaman huntin? Vai saako sitäkään enää iäkäs ihminen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No miten taloudellinen turva? Jos aikoo mennä ihan koulunpenkille? Opintolainaa en todellakaan haluaisi, eikä opintotukikaan taida olla kun muutaman huntin? Vai saako sitäkään enää iäkäs ihminen?
Se selviää kuule ihan itse kysymällä esim. kelasta tai työkkäristä https://www.kela.fi/opintotuki-kuka-voi-saada. Toisaalta olet niin saamaton asian suhteen että lienee parempi kun jäät kotiisi nauttimaan toimeentulotuesta. Ei työnantajakaan halua listoilleen työntekijää joka vain pähkäilee ja valittaa.
- Anonyymi
Miksi vastakkainasettelet = asetat vastakkain suomalaiset ja muun maalaiset? Työpaikoilla ei voi olla kielitaidottomia suurinta osaa, siitä joutuisi johto vastuuseen.
Oman käsitykseni ja näkemykseni mukaan vierasmaalaiset tulevat vallan hyvin toimeen iäkkäitten kanssa ja heistä pidetään ja he tekevät työtä siinä missä suomalainenkin. Kielitaito on joillakin huonompi kuin toisilla, mutta paranee työtä tehdessä ja kieltä kuunnellessä.
Miksi et keskittyisi vain oman osasi hoitamiseen ja kohentamiseen?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää362141Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten591955Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön1211900HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363771612Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.1031611Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1241444Millainen on naisellinen nainen
Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n1821072Raamatullinen kaste
Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu53947- 73875
- 27869