166. Elämä

Anonyymi-ap

Aloitetaan taas puhtaalta pöydältä, entiseen tuli 505 kirjoitusta, hitaasti mutta varmasti. Jatketaan kun aikaa on ja viitseliäisyyttä.

Cee

131

1777

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Oon "liiankin" aktiivi joskus sinnesuntänne kommentoinnissa, ainoa mukava paikka ilman siis politiikkaa on sisäinen ryhmämme whatsappissa.

Joka ikinen päivä katson jossain vaiheessa taltioidut "Huomenta Suomet" ja "Ylen aamut". Hjumoria sitten "Pirjon", "Itse valtiaiden", "Pasilan" ja ... ja yhdestä sarjasta olen tykännyt Teemalta "Lolita Loboscosta" ja kaikki "Sisar Bonifacen mysteerit" taltioituna että kyllä tätä katsottavaa on

• Anonyymi

Täällä kun on ollut kirjoituksia mobiilivarmenteesta vs. tunnusluvuista, niin ite tykkään käyttää vain pankkisuhteessani laskuja kuitatessani varmennetta ja muualla tunnuslukua. Hyvinkin monesti tunnuslukua käyttäessäni tulee tuplavarmistus eli kännyyn se luku, jonka vastineen sitten kaivan listasta. Sama homma kun käytän korttia kaupan kassalla, niin vähän väliä joudun sen kortin salasanan laittamaan. Siitä huolimatta vaadin roistot suurkirkon rappusille jalkapuuhun ja sassiin

• Anonyymi

Minulla on tunnuslukulaite ja kun maksan laskuja tietokoneellani joudun kirjoittamaan käyttäjätunnukseni ja pin-koodin, jolloin saan 9 numeroisen tunnusluvun jonka jälkeen pääsen laskunmaksuhommiin. Mobiililla olisi yksinkertaisempaa.

Sisareni ja miehensä kävivät torstaina rokotuksissa ja molemmat saivat jo samana iltana palelukohtauksen, että täkin alle piti mennä lämmittelemään. Kuumetta eivät silti saaneet, mutta sisareni on saanut huimauskohtauksen eilen aamulla, se meni ohitse pian, mutta tänään on jatkunut koko aamun ja jatkuu vielä. Johtuuko rokotuksista, ei vielä tiedä.

Cee

• Anonyymi

Jo hiton monennen koronapiikin sain viikko sitten ja aika tässä kuussa flunssasellaiselle Koronapiikki aiheutti vain pistoskohtaan livän arkuuden

• Anonyymi

Minulla oli viides koronarokotus ja vasta toinen flunssarokotus. Nyt pelätään sellaisen kamalan taudin leviämistä, joka on samantapainen kuin Ebola. Jonkinlainen verenvuotokuume. Aina vain uusia viruksia ja bakteereja sikiää, kun entisistä ollaan päästy voiton puolelle.

Missähän amummu ja Whoo lymyävät kun ei ole näkynyt. Etteivät vain ole jonkun taudin kourissa, kun niitä on nyt kuulemma sankoin joukoin liikkeellä vaikka ei ole syksy kunnolla alkanut.

Cee

• Anonyymi

Minusta taas tuntuu, että vähän väliä täällä olen kirjoitellut. Viimeksi tosin kolme päivää sitten. Whoota sen sijaan ei ole näkynyt aikoihin. Jospa pyrstössään on erimerkkinen varaus kuin sähköpyörässään ja on tarttunut satulaan, ja kiertää nyt sitten maata kuin kuu konsanaan, eikä kirjoittamaan ehdi.

Terveenä olen ainakin vielä saanut vielä olla. Kovasti noita pöpöjä tosiaan liikkeellä. Kaupassa olenkin taas ottanut käyttöön siellä tarjotut desipyyhkeet kärryn tai korin sangan pyyhkimiseksi. Ja sieltä tultuani hinkkaan käsiäni pitkään saippualla ja kuumalla vedellä. Tiedä sitten auttaako mitään, mutta olenpahan ainakin yrittänyt.

Tulevalla viikolla on minulla rokotusaika niin koronaa kuin influenssaakin varten. Pitäisi myös yrittää aika saada labraan ja EKG:hen. Diabetes ei niin huoleta, mutta rytmihäröt vähän, niitä tulee aiempaa useammin. Ennen koronaa ja sote-katastrofia kävin vuositarkastuksissa ihan tervarin omasta suosituksesta, ja aika tuli kuin manulle illallinen. Nyt labra-ajan sentään saa, mutta lääkärin aika on lottovoitto. Taitavat odottaa, että porukat enenevissä määrin siirtyisivät yksityiselle. Tai kuolevat.

Silmälääkäritkin ovat kortilla. Olen omin nokkineni käynyt silmälääkärillä jo useamman vuoden ajan myös kerran vuodessa. Diabetes-diagnosini saatuani kävin julkisin varoin silmänpohjakuvissa, mutta lausuva lääkäri ei niissä löytänyt mitään uutta, kummaa. Alkavan silmänpohjan rappeuman oma silmälääkärini löysi jo paljon ennen koronaa, mutta se ei ole onneksi edennyt. Mutta nyt kuitenkin on jotain kummaa tapahtumassa, Luultavasti kuivien silmien riesana silmissä on ikäänkuin ketto, jonka läpi näen maailman pehmennettynä, iltapäivällä näkymä kirkkenee selvärajaiseksi. Lisäksi olen joutunu siirtymään +1.5 laseista +1:n laseihin, miedompia ei kai olekaan. Olenkohan menossa likinäköisen maailmaan. Omituista.

Yritin siis löytää silmälääkärin, mutta Hesaan en lähde. Näilläkin leveysateilla heitä on, mutta ei aikoja ennen kuin marraskuussa. Pitkän matkan päästä, Mäntsälästä löysin sitten lääkärin, jota pääsen tapaamaan jo!! viikon päästä. Huono puoli siinä tietysti on, että jos otetaan kuvat, niin niitä varten laitettavat tipat haittaavat näköä jonkun aikaa, joten kotimatkalle en heti pääse. Mutta käyn sillä ajalla vaikka lounaalla jossain. Sokeakin kana...

Jaahas ja lounasnälkä iski. Tein eilen munakoisolasagnea ja tulikin tosi hyvää. Koisohan sinänsä ei maistu millekään, mutta juustossa lasagnen juju onkin. Tomaattisosekin kyllä on itse tekemääni, ja sen vaikutus ruoan maistuvuuteen on myös melkoinen. Eli koiso on lassessa vain massan lisä.

Hyvää pyhäpäivää!
        am

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minusta taas tuntuu, että vähän väliä täällä olen kirjoitellut. Viimeksi tosin kolme päivää sitten. Whoota sen sijaan ei ole näkynyt aikoihin. Jospa pyrstössään on erimerkkinen varaus kuin sähköpyörässään ja on tarttunut satulaan, ja kiertää nyt sitten maata kuin kuu konsanaan, eikä kirjoittamaan ehdi.

Terveenä olen ainakin vielä saanut vielä olla. Kovasti noita pöpöjä tosiaan liikkeellä. Kaupassa olenkin taas ottanut käyttöön siellä tarjotut desipyyhkeet kärryn tai korin sangan pyyhkimiseksi. Ja sieltä tultuani hinkkaan käsiäni pitkään saippualla ja kuumalla vedellä. Tiedä sitten auttaako mitään, mutta olenpahan ainakin yrittänyt.

Tulevalla viikolla on minulla rokotusaika niin koronaa kuin influenssaakin varten. Pitäisi myös yrittää aika saada labraan ja EKG:hen. Diabetes ei niin huoleta, mutta rytmihäröt vähän, niitä tulee aiempaa useammin. Ennen koronaa ja sote-katastrofia kävin vuositarkastuksissa ihan tervarin omasta suosituksesta, ja aika tuli kuin manulle illallinen. Nyt labra-ajan sentään saa, mutta lääkärin aika on lottovoitto. Taitavat odottaa, että porukat enenevissä määrin siirtyisivät yksityiselle. Tai kuolevat.

Silmälääkäritkin ovat kortilla. Olen omin nokkineni käynyt silmälääkärillä jo useamman vuoden ajan myös kerran vuodessa. Diabetes-diagnosini saatuani kävin julkisin varoin silmänpohjakuvissa, mutta lausuva lääkäri ei niissä löytänyt mitään uutta, kummaa. Alkavan silmänpohjan rappeuman oma silmälääkärini löysi jo paljon ennen koronaa, mutta se ei ole onneksi edennyt. Mutta nyt kuitenkin on jotain kummaa tapahtumassa, Luultavasti kuivien silmien riesana silmissä on ikäänkuin ketto, jonka läpi näen maailman pehmennettynä, iltapäivällä näkymä kirkkenee selvärajaiseksi. Lisäksi olen joutunu siirtymään 1.5 laseista 1:n laseihin, miedompia ei kai olekaan. Olenkohan menossa likinäköisen maailmaan. Omituista.

Yritin siis löytää silmälääkärin, mutta Hesaan en lähde. Näilläkin leveysateilla heitä on, mutta ei aikoja ennen kuin marraskuussa. Pitkän matkan päästä, Mäntsälästä löysin sitten lääkärin, jota pääsen tapaamaan jo!! viikon päästä. Huono puoli siinä tietysti on, että jos otetaan kuvat, niin niitä varten laitettavat tipat haittaavat näköä jonkun aikaa, joten kotimatkalle en heti pääse. Mutta käyn sillä ajalla vaikka lounaalla jossain. Sokeakin kana...

Jaahas ja lounasnälkä iski. Tein eilen munakoisolasagnea ja tulikin tosi hyvää. Koisohan sinänsä ei maistu millekään, mutta juustossa lasagnen juju onkin. Tomaattisosekin kyllä on itse tekemääni, ja sen vaikutus ruoan maistuvuuteen on myös melkoinen. Eli koiso on lassessa vain massan lisä.

Hyvää pyhäpäivää!
        am

Sori, olin vain jostain syystä huolissani kun et perjantaina etkä lauantaina kirjoittanut mitään. Meillä on mennyt vähän siihen malliin viime aikoina, että viikolla emme paljoa kirjoittele, mutta viikonlopuilla ilmestymme. Nyt kun Whootakaan ei ole näkynyt, on entistä hiljaisempaa. Onkohan hän saanut sähköiskun sähköpyörästään. Jimmykin katosi kuin tuhka tuuleen.

Jatketaan samaan malliin, kirjoitellaan kun ehditään ja jaksetaan.

Silmälasien vahvuus on minullakin pienentynyt, oikeastaan en näe hyvin minkään vahvuisilla laseilla, joten minulla ei ole nyt kuin omat silmät ja tarvittaessa suurennuslasi. Sain juuri diabetess wellness -nimiseltä järjestöltä valolla varustetun suurennuslasin, vaikka minulla ei ole diabetestä (ainakaan vielä), mutta lähettelevät kaikenlaista tavaraa ja olen joitain kortteja maksellut ja siitä alkoi lähetysten rumba. Tietokoneella näen hyvin kirjoittaa, täällä kun voi suurentaa tekstiä mielin määrin.

Jossain ohjelmassa näin kun munakoisoviipaleita kastetaan kananmunassa, kieritellään korppujauhoissa ja paistetaan pannulla öljyssä. Näyttävät ruskistettuina tosi herkullisilta.

Hyvää alkavaa viikkoa!

Cee

• Anonyymi

Mul on täydellinen 166. elämä
      Tai no ainaski parempi ku se 165. elämä..

• Anonyymi

Niin, meillä näitä elämiä riittää, toisin on kissoilla ;-)

Cee

• Anonyymi

Oikeassa silmässäni on pirullinen harmaa "läntti" mikä siirtyy silmämunia käännettäessä. Jouduin pelaamaan silmillä, kun kävin ajokorttiuudistusta varten terkkarissa ja onnistuinkin "siirtämään" länttiä hiukka katsomalla taulua alaviistoon. Silmälääkäri ei länttiä havainnut, mutta sanoi, että niitä saattaa tulla ja jotkut häviävätkin ajan myötä. Onneksi on vielä aikaa nelisen vuotta seuraavaan ajokorttiuudistukseen, mutta sitten ei enää kuulemma pääsekään terkkariin sitä tarkistusta tekemään ja odottaa sopii satasen lisäkustannuksia ja 80 km ajomatkaa

ed

• Anonyymi

Minulla on vasemmassa silmässä todettu laskimotukos jo vuosia sitten ja se aiheutti aluksi näkökenttään kohdan, jolla en nähnyt hyvin. Se on vuosien aikana lieventynyt eikä ole paljoa haitannut, vaikka silmälääkäri sanoi silloin että noin puolen vuoden kuluttua se olisi laseroitava, koska tuppaa kasvamaan verisuonia sen tukoksen ohi.

Näkökentässäni on myös vuosia ollut ikään kuin auennut havunneula, joka on kippurainen milloin mihinkin suuntaan. Sekään ei ole suuremmin haitannut.

Vasemmassa silmässäni on kyllä paljonkin huonompi näkö kuin oikeassa.

Cee

• Anonyymi

Sisarellani on nyt huimaus jatkunut neljättä päivää, joten ei varmaan johdu koronarokotuksesta. Se on aika lievää, sanoi, kuin laineilla kävelisi. Iltapäivällä sumuinen olo kirkastui. Jospa menee ohitse. Jos ei, niin sanoi menevänsä terkkarin luukulle huomenaamulla jonottamaan.

Cee

• Anonyymi

Sisareni oli tänään terkkarissa, verikokeita otettiin, samoin EKG, verenpaine ja jotain neurologisia tutkimuksia. Pulssi on hieman liian hidas, joten häneltä jätettiin beetasalpaaja pois verenpainelääkkeistä.

Lääkäri arveli huimauksen johtuvan korvasta, siellä on ns "hiekat" menneet epätasapainoon, siihen auttaa kun roikottaa päätä alaspäin esim sängyllä maaten. Ei siihen mitään lääkettä annettu, sanottiin että tule seuraavalla kerralla uudelleen heti kun kohtaus alkaa, niin he pystyvät jollain testillä todentamaan sen.

Terkkarissa meni kaikkiaan 4,5 h, tiistait ovat hiljaisempia päiviä kuin maanantait. Verikokeiden valmistumiset veivät kai pisimmän ajan. Eli sujuvasti meni.

Cee

• Anonyymi

Sisaresi kotipaikkakunnalla kai on mahdollista päästä samantien lääkäriin, kun jotain oiretta pitää selvittää. Niinhän semmoinen pitäisi tehdäkin. Eiväthän asiat muuten selviä.

Minullekin rytmihäiriöistäni aikoinaan lääkäri sanoi, että tule terkkariin, kun ne ilmaantuvat. Vaan meepä sinne häröjesi kanssa, niin et varmasti pääse sillä hetkellä, jos edes sillä viikolla vastaanotolle tai edes EKG:hen. Mitään apua ei täällä saa äkkiä, paitsi 112:n kautta silloin, kun henkeä jo korvasta kuunnellaan.

Tänään oli uutisissakin juttua alunperin diabeetikoille tarkoitetuista laihdutuslääkkeistä, joiden käyttäjiä painon pudotukseen taitaa olla jo pilvin pimein. Eräs tuttuni on jo vuoden verran pistellyt itseensä tuota lääkettä ja toden totta on laihtunutkin hyvin. Itselleni semmoinen hoito olisi kyllä vaikeaa. Ei se pistäminen, vaan se tieto, että lääkettä pitää käyttää loppuelämän ajan, jos aikoo kilot pitää loitolla.

Minullekin luultavasti loppuelämäksi piisaa diabetespillereitä. Mutta, että pistelisin itseäni vain liikakilojen takia. En rupeaisi. Paitsi ehkä sitten, jos liikapainoa olisi kymmeniä kiloja. Em. tuttuni menetti hiljakkoin näkönsä kokonaan toisesta silmästä. Ei mennyt monta päivää, kun HS:ssakin oli uutinen koskien juuri noita pistettäviä laihdutuslääkkeitä, että joku niistä voi aiheuttaa näköhermoon infarktin ja näkö sen takia sitten sammuu. Kumpi riski olisi pahempi liikakilot vain yksisilmäisyys.

Kuinkahan hyvin tiedetään mahdolliset muut haitat po. laihdutuslääkkeistä. Ei varmaan ole maailmassa yhtä ainutta lääkettä, josta ei olisi haittavaikutuksia. Noita laihdutuslääkkeitähän on käytetty vasta hyvin vähän aikaa, että vielä ei ehkä ole kerinnyt ilmaantua mitään. Hieman ihmetyttää, että niitä nyt suorastaan tuputetaan lihavuuden hoitoon ei-diabeetikoillekin. No, täytyy ainakin yrittää pitää huoli, ettei tässä itse ala kiloja kerryttää.

Kauniita unia!
        am

• Anonyymi

Joo, kyllä on niin, ettei ole yhtään vaaratonta lääkettä. Eilen uutisoitiin isosti parasetamolin haitallisuutta maksalle, jos ottaa yhtään liikaa sitä. Minulle se on ainoa sallittu kipulääke verenpainetautini ja rytmihäiriöihin olevan verenohennuslääkkeeni takia, vaikka olen myös tulehdusperäistä nivelreumaa potenut jo nuoresta. Tulehduskipulääkkeet kun aiheuttavat verenvuotoja. Nuorempana sain syödä esim Napromexiä vaikka ei olisi särkenyt mitään paikkaa, kun lääkäri sanoi, että alentaa tulehdusarvojani.

Parasetamolin väitetään auttavan eri särkyjen ja kuumeen lisäksi myös nivel- että lihaskipuihin sekä nivelrikkoon. Ei minulla auta ainakaan kahteen ensimmäiseen. Olen saanut luvan syödä parasetamolia 4 g vrk, kun ylin sallittu määrä on 3 g normaalisti. Nykyään syön Panadol Extendiä, jossa pintakerros auttaa kuulemma nopeasti ja sisempiosa pitkävaikutteinen. En ole huomannut nopeata vaikutusta siinä olevan ja hitaampikin vaikutus on lähes olematon, kun ei olisi mitään syönytkään.

Verikokeita otetaan vähintään puolen vuoden välein, vielä ei ole maksa poksahtanut.

Cee

• Anonyymi

Joskus kun oikein selkää tai sormia särkee, kuten on ollut viime aikoina, niin otan yöksi buranan ja puolikkaan panadolia. Sitten on yö aika hyvä ja pärjään vielä seuraavana päivänä kettislenkinkin, jonka yleensä teen puolen päivän aikaan. Sen jälkeen alkaakin sitten kipu äityä, mutta en päivällä pillereitä ota. Säästän nukkumiseen ne. Enemmänkin niitä voisi ottaa mutta säästelen, että sitten kun on oikein iso kipu niin otan sit isomman annoksen, että tehoaa.

Niin se tässä iässä on että aina on joku paikka kipeä. Taitaa olla totta, että jos ei johonkin satu niin sitten on jo manan mailla.

Hyviä, kivuttomia unia😴
      am

• Anonyymi

En saa kuulemma syödä buranaa, koska astma. Näin sanoi aikoinaan lääkäri. Ajoittaiseen päänsärkyyn ja selkävaivaan tabletti aamulla ja illalla Panadol Forte tonninen. Ainoa haitta tästä lääkkeen naatimisesta on se, että joskus otan sitä "varoiksikin" ja siitä tulee helposti tapa. Jos tiedossa kovempaa rasitusta (keväiset polttopuuhommelit), niin nappaan yhden Voltaren viiskymppisen ja se on kyllä tehokas selkävaivaani

ed

• Anonyymi

Voltarenkin on tulehduskipulääke ja saattaa aiheuttaa astman pahenemista mutta jos todella harvoin sitä otat, niin tuskinpa haittaa.

U laittoi yhteen aikaan Voltaren geeliä jalkakipuihin ja sai ihottuman sääriinsä. Siitä varoitetaankin haittaluettelossa.

Cee

• Anonyymi

Onpa omituinen koulutustilaisuus Loimaan Varhalta työntekijöilleen pidetty, kun 10 jäi sairauslomalle stressin takia ja osa poistui kesken koulutustilaisuuden. Kouluttava henkilö oli haukkunut hoitajia ja uhannut irtisanomisilla, mikäli hoitaja tekee yhdenkin virheen. Nyt siellä podetaan työntekijäpulaa vanhustenhoidossa ja asioiden silti väitetään sujuvan hyvin. Kenenkähän selkänahoista ne työt nyt hoidetaan? Jo on aikoihin eletty.

Kyllä koulutustilaisuuden luulisi edelleen olevan opastava ja ohjaava, uusia käytänteitä tuova eikä kuin istuisi oikeudessa syytettynä jo etukäteen mahdollisesti tekemästäsi virheestä, josta seuraa irtisanominen tai vähintään merkintä kirjoihin, joka estää saamasta työtilaisuuksia.

Cee

• Anonyymi

Huhhuh, että yksikin virhe

Tällaista on työntövoima

Mutta "asiaan". Joka sivuaa kyllä työntövoimaa eli kaikki "Sykkeet" olen katsonut ja helekutin paljon muitakin sarjoja = kun on tylsää. Joku lukee, joku lenkkeilee, joku harrastaa, minä tuijotan sarjoja telkusta

Kaverini, jolla kävin eilen, alkoi oman tylsyytensä esittelyn. Eli taas tulee aika, milloin joutuu laittamaan pökköä pesiin, joka päivä, monta kuukautta, "parhaillaan" kaksikin kertaa joihinkin pesiin per vrk. Ite koen toistaiseksi tämän homman ihan suunnilleen mukavana, sisäholotnan torjuntana.

Muistan viime kevään sen aamun, jolloin ei tarvinnut enää lämmittää. Huokaisin. Olen päättänyt, että näin asun ja toimin, niin kauan kun näen, hengitän ja pääsen jaloilleni

ed

• Anonyymi

Ja lisään vielä. Jaksan jopa päivästä toiseen kuunnella asiantuntijoiden käsittelevän Gasan ja Ukrainan tilannetta ja näinhän on ollut jo vuoden päivät Gasa selvityksiä ja paljon kauemmin Ukrainan selvityksiä

Jotenkin minulle on tullut selväksi se, että kahtiajako se senkin levenee joka puolella ja ilmastonmuutos huuhtelee ja kuivattaa ja sulattaa ja kärventää ja rillumarei se jatkuu vaan

ed

• Anonyymi

On tainnut kyseisessä työpaikassa vallita management by perkele-mentaliteetti. Sillä tavallahan työntekijöitä kannustetaan. Ei ole ihme, jos virheitäkin tapahtuu tuollaisessa prässissä töitä tehtäessä.

Kuuntelin telkassa pari päivää sitten aikoinaan Hyvinkään ampumisessa pahoin loukkaantuneen poliisin, Heidi Foxellin haastattelua. Kaiken kauheuden lisäksi hänkin joutui hoitovirheen uhriksi, ja joutui sen takia mm. aloittamaan liikkumisen opettelun alusta. Nyt kertoi kävelleensä lämpiöstä tv-studioon.Miten sallimus onkaan vielä hoitovirheenkin antanut hänelle tapahtua.

Sataa. Uskoin eilistä ennustetta poutasäästä, ja tein jo lähtöä lehtitöihi: taannoiset myrskyt lennättivät - samoin kun talvella lumen - sisäänkäyntini edustan ja käytävän tämän pään täyteen lehtiä. Niitä on niin paksussa kerroksessa, että lapio on niiden putsaamisesssa paras työkalu, litimärkinä ei niitä luutimalla saa mihinkään. Olin suunnitellut lehtien keruuta vasta, kun ne kaikki ovat pudonneet, mutta hirvittää mahdollinen liukastuminen niiden päällä kävellessä. Eli turhaa hommaa pitää tehdä ainakin jonkun verran, jahka vähän kuivaa. Ehkä huomenna.

Kävin toissa päivänä saamassa korona- ja influenssarokotuksen. Aiemmin en niistä ole saanut mitään oireita, mutta tällä kertaa iski rokotuspäivän iltana kaamea palelu. Yöksi piti laittaa sukatkin jalkaan, mikä on minulle muuten kauhistus. Eilenkin vielä piti pitää sukkia jalassa sisällä ollessani; yleensä kuljen aina paljain jaloin, jalassa vain hotellista pöllityt froteiset kylpytossun läppänät.

Ja nyt kauppaan. Sataa edelleen, mutta onneksi autossa on katto.
      Mukavaa viikonvaihdetta!
      am

• Anonyymi

Eilen vietettiin kansainvälistä tyttöjen päivää. Kyllä on vielä paljon tehtavää tyttöjen oikeuksien edistämiseksi. Paljon on maita, varsinkin muslimimaita, joissa tyttöjen koulun käynti estetään, he eivät itse saa valita puolisoaan, heitä silvotaan, he eivät saa kulkea kaduilla ja kaupoissa ilman että on miespuolinen sukulainen mukana vartioimassa, on huivipakko ja peittävä vaatetus oltava kesähelteelläkin ja vain siksi, että ovat tyttöjä. Pojilla on paljon vapaampaa. Heillä on kaikki oikeudet

Edelleen nuoret tytöt, suorastaan lapset naitetaan jollekin, joka on vanhempien valitsema, yleensä suvun mies. Hyvin yleistä on että ensimmäiset serkut naitetaan keskenään. Seurauksena on paljon vammaisena syntyneitä lapsia.

Olen seurannut tubesta useita iranilaisia paimentolaisperheitä, he ovat kaikki ensimmäisen serkkunsa kanssa naimisissa ja tämän yhdenkin suurperheen tyttärellä että pojalla on vammainen lapsi. Tyttärellä toinen pojista on 6 vuotias, eikä puhu, ei kävele, ei syö itse, toinen poika on normaali. Perheen pojalla on vaimonsa kanssa ensin syntynyt terve tyttö ja toiseksi syntynyt tytär on nyt vuosi ja kuukausi iältään, ei edes konttaa vielä, ei tartu esineisiin, ei kannata hyvin päätään, ei istu itse kuin tuettuna jne. Nyt tämä suurperheen äiti yrittää pakottaa yhtä 22 vuotiasta poikaansa naimaan oman veljensä tyttären. Ihmiset kautta maailman, jotka seuraavat perhettä tuubissa, tuomitsevat tämän ja haluavat että poika valitsisi itse morsiamensa ja mahdollisimman kaukaa omasta suvusta. Perheen videot saavat viestejä jopa parituhatta muutamassa tunnissa ympäri maailmaa.

Vaaditaan, että käyvät testeissä sopivatko geeneiltään toisilleen ennen kuin avioituvat.

Paljon on siis tehtävää tyttöjen etujen parantamiseksi että näköjään myös joidenkin poikien.

Cee

• Anonyymi

Monesti kyllä hieman ihmetyttää täällä Suomessa valitus naisen asemasta. Kun vertaa moniin muihin maihin, esim. juuri noihin Cee:n kuvaamiin kulttuureihin, niin isoksi osaksi asiat meillä ovat hyvällä tasolla. Mutta parannettavaahan tietysti aina on. Silti ajattelen, että voitaisiinko meillä saatavilla olevia resursseja käyttää enemmän apuun siellä, missä asiat ovat vielä "antiikin aikaisessa" (naisille julmassa) jamassa. Koulutuksestahan sen pitää alkaa. Sitä on tietysti vaikea toteuttaa maissa, missä hallintokaan - muista miehistä!! puhumatta - ei tunnusta tyttöä, naista edes ihmiseksi saati jotain hyvää ansaitsevaksi. Vaatisi rankkaa työtä, jonka tuloksista ei ole takeita. Ei riitä, että maalailee julkisia rakennuksia tai heittäytyy makoilemaan kadulle liikenteen tukkeeksi.

Aurinko paistaa taas ja paljastaa karmean likaiset ikkunani. Saavat kyllä semmoisina vielä pysyä niin kauan kun saan ne terassilasit. Sitten pesen. Ja alan sen jälkeen viettää talvea ja irvistellä sille terdeltäni, turvallisesti lasien takaa. Käytävän lapioinnissa piisaa kyllä senkin jälkeen hommaa. Jos vain selkäni siihen mennessä tokeentuu. Vielä ei ole. Välillä on niin pahuksen huonoja päiviä, etten meinaa kettislenkillekään päästä, Mutta sen jätän tekemättä vasta kun henkeä korvasta kuunnellaan - liike on lääkettä ainakin selälle.

Lepppoisaa lauantai-iltaa!
      am

• Anonyymi

U olisi innoissaan tänä iltana jos pääsisi näkemään sen komeetan, Tsuchinsan-Atlas nimeltään, joka tuo terveiset 80000 vuoden takaa tänä ja ensi yönä. mutta ei täällä kaupungin valoissa mitään näy.
      Sisareni ja miehensä kiikaroivat sitä parasta aikaa yläkertansa ikkunasta ja heillä on todella pimeätä siellä asuntonsa ympärillä, ei mitään katuvaloja.

Vuonna 1986 U näki Halleyn komeetan. Hän oli silloin eräällä ulkomeren saarella pilkkopimeässä ja soitti minulle siitä näystä. Laitoin lapulle ylös ja se lappu on edelleen tallessa.

Cee

• Anonyymi

" Miika Nousiainen halusi selvittää, kuinka paljon viisikymppinen voi ottaa treeniä vastaan. "

20 pistettä, vaikka en ite juokse, aikoinaan kuitenkin omaksi iloksi huonolla tyylillä se femma km muutaman kerran viikossa

Muutenkin Miikaa kaipaan telkkuun, "hakiksen demari" eli mainio humoristi

ed

• Anonyymi

Kaipaan minäkin Miika Nousiaista takaisin telkkuun, on mainio tyyppi.

U ei harrastanut juoksua vanhemmiten, mutta kävelyä reippaasti sitäkin enemmän. Päivittäin 10 km, harvoin jätti väliin. Yhteen aikaan harrasti fillarointia, silloin aina 40 km lenkkejä.

Cee

• Anonyymi

Saas nähdä, onko tänään portti tänne auki. Eilen en päässyt. Mikä lie syynä. Usein vpn sen estää, mutta sekään ei ollut päällä.

Eilen sain tehtyä jonkun verran lehtihommia. Keräsin tuulen oveni eteen kasaamia syksyn lehtiä säkkeihin pois vietäväksi. Niitä oli melkein yhtä paljon kuin talvella lunta. Tietyn suuntainen tuuli niitä ovelleni tuo. Naapureiden oven edustat olivat puhtaat. Mitä pahaa olen tehnyt, että niin lumi talvella kuin lehdet syksyllä jäävät tähän, minun riesakseni. No, sinänsä se ei haittaisi, mutta nyt haittaa kun selkä on edelleen niin romu, että en juurikaan voi kumarrella. Toivottavasti ensi talvena on niin lämmintä, että sataa vain vettä.

Nyt täytyy tehdä pieni iltapala, sen jälkeen kohta yöpuulle. Aamulla on aikainen herätys. Kettisten henkilökunta lähtee aamulla pienelle matkalle, ja minä menen koirain seuraksi. Pojanpoika tulee vähän auttamaan niiden lenkittämisessä, hänkin on juuri nyt syyslomalla. Helpottaa minua kovasti kun on vain yksi koira narun päässä.

Hyvää alkanutta viikkoa!
      am

• Anonyymi

Päätin pitkästä aikaa paistaa kukkakaalipaistoksen ja kaupasta tuli järkyn iso kukkakaali, painoi vähän yli kilon. Minulla oli työ ja tuska saada käsivoimillani ne ulkolehdet irti ja saada kukinnot erilleen. Sitten jäljelle jäi puoli kiloa paistettavaa kolmen juuston kerman kanssa. Moneen kertaan piti levätä, että sain kaalin uuniin, kun selkä ei anna seisoa montaa minuuttia tiskipöydän ääressä.

Hankin myös maissipaneroituja broilerin rintafileitä ja ajattelin nyt olisi mainio olla se airfryer, mutta kun ei vielä ole. Olen ajatellut, että onkohan siinä sellaisia osia joita en saa irti kun laite on pestävä käytön jälkeen.

En nimittäin saa edes pölynimurin suutintakaan irti vaihtaakseni suulaketta. Varsi-imuriini olisi moniakin suulakkeita, mutta voin käyttää vain sitä yhtä eli lattiasuutinta. Siitä vanhasta perässä vedettävästä saan suuttimet irti.

Raivostuttaa niin monta asiaa, mitä ei voi tehdä, kun ei ole käsivoimia.

Loppuviikko taas koitti. Niin se aika rientää teet jotain taikka et.

Cee

• Anonyymi

Ei ainakaan minun airfryerissä ole mitään toisiinsa tiukasti kiinnitettäviä osia. Siinä on ikäänkuin pyöristettykulmainen neliskanttinen kattila, johon reikäpohjainen "sisäkattila" ruokineen laitetaan. Sisäkattilassa on kahva joka kiinnittyy ulomman "kattilan" reunassa olevaan koloon vain siirtämällä muovinen läppä - kahvan lukon päälle estämään ulkokattilaa putoamasta, kun ne otetaan uunista tai laitetaan sinne. Mitään ei kiinnitetä mihinkään, vain siis sisäkattila laitetaan toisen sisään ja kahvan lukitukseksi em. muovinen läpykkä.

Minun laitteeni merkki on Electrolux. Jos katsot netistä, niin siitä selviää paremmin, mitä kuvauksellani yritän selittää. Netin kuvissa malli Electrolux Explore6 vastaa lähinnä minun konettani, paitsi että minulla ei ole diginäyttöjä, vaan asetan mekaanisesti lämpötilan ja paistoajan. Em. mallin kuvissa näkyy hyvin kahvan päällä oleva muovinen läpykkä. Kattilat voi pestä koneessa ja ovat ainakin minun mielestäni suht kevyitä. Ulkokattila painaa jonkin verran enemmän kuin itse paistoastia, joka on tosi kevyt.

Uunia en nykyään käytä enää kuin poikkeustapauksessa. Ei kannata pieniä annoksia varten sitä korventaa. Meinaan kokeilla sämpylöidenkin tekoa airfryerissä. Tulee kuulemma oikein hyviä. Pitää vain jostain urkkia hyvä jauhoyhdistelmä. En juurikaan syö pelkkää vehnää, ja kaura on minulle melkein "must", leipänäkin. Siipan kanssa aloitettiin kauraleivän syönti jo 2000-luvun alussa.

Kädet ovat kyllä jalkojen jälkeen toiseksi tärkeimmät apuvälineet. Minä olen omiin käsiini niin tuskastunut, että välillä kiroilen itsekseni niiden toimintaa, tai siis toimimattomuutta. Kaikki putoaa käsistä. Useimmat tavarat, joihin tartun putoavat ensin lattialle ja vasta sieltä ne sitten poimin. Luulen kyllä, että vuosikausien aikana vaivannut sormien ihottuma on aiheuttanut sen, että tartun tavaroihin liian varovasti, ja siksi putoavat. Nytkin olen pitänyt päivisin hanskaa toisessa kädessä jo puoli vuotta, kun aina vain muutamassa sormessa nahka on arka ja menee helposti verille. Ihotautilääkärillä olen käynyt jo neljä kertaa, mutta lääkettä ei löydy. Viimeisin lääkäri - oli muuten Viktor Klimenkon poika, tosi sympaattisen oloinen - totesi, että ikäkin tämmöistä tekee, mitään muuta tolkullista syytä tai diagnoosia ei löydy. Vähän masentavaa. Mutta näillä mennään.

Eilen tein ihan kamalaa hommaa: yritin siivota koneeltani valokuvia ja saada niihin jonkun tolkun. Aika ison osan sain jo ruodittua ja imutettua tikuille tallennettaviksi kelpuuttamani, joihin sitten kirjailin lappuja, mitä mikäkin tikku sisältää. Omassa koneessani on vieläkin tekemätöntä, ja seuraavaksi pitää käydä siipan konetta siivoamaan.

Em. hommaan kärsivällisyyteni riittää huonosti, mutta yritän hokea itselleni, että ei ole kiire. Jos kuukahdan ennen homman hoitumista, niin sitten joku muu tulee ja pistää kuvat joko ojennukseen tai shift-deletoi. En ole sitä enää valvomassa.

Tänä iltana en aio tietsikkatöitä tehdä, vaan katselen telkkaa ja menen aikaisin nukkumaan. Viime yönä vielä kahden aikaan veulasin kuvien kanssa. Liikaa ruudun tuijotusta kai sitten tuli, kun en meinannut unta saada, ja valvoin aamukuuteen. Sen jälkeen kai olin nukahtanut.

Leppoisaa lauantai-iltaa.
        am

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ainakaan minun airfryerissä ole mitään toisiinsa tiukasti kiinnitettäviä osia. Siinä on ikäänkuin pyöristettykulmainen neliskanttinen kattila, johon reikäpohjainen "sisäkattila" ruokineen laitetaan. Sisäkattilassa on kahva joka kiinnittyy ulomman "kattilan" reunassa olevaan koloon vain siirtämällä muovinen läppä - kahvan lukon päälle estämään ulkokattilaa putoamasta, kun ne otetaan uunista tai laitetaan sinne. Mitään ei kiinnitetä mihinkään, vain siis sisäkattila laitetaan toisen sisään ja kahvan lukitukseksi em. muovinen läpykkä.

Minun laitteeni merkki on Electrolux. Jos katsot netistä, niin siitä selviää paremmin, mitä kuvauksellani yritän selittää. Netin kuvissa malli Electrolux Explore6 vastaa lähinnä minun konettani, paitsi että minulla ei ole diginäyttöjä, vaan asetan mekaanisesti lämpötilan ja paistoajan. Em. mallin kuvissa näkyy hyvin kahvan päällä oleva muovinen läpykkä. Kattilat voi pestä koneessa ja ovat ainakin minun mielestäni suht kevyitä. Ulkokattila painaa jonkin verran enemmän kuin itse paistoastia, joka on tosi kevyt.

Uunia en nykyään käytä enää kuin poikkeustapauksessa. Ei kannata pieniä annoksia varten sitä korventaa. Meinaan kokeilla sämpylöidenkin tekoa airfryerissä. Tulee kuulemma oikein hyviä. Pitää vain jostain urkkia hyvä jauhoyhdistelmä. En juurikaan syö pelkkää vehnää, ja kaura on minulle melkein "must", leipänäkin. Siipan kanssa aloitettiin kauraleivän syönti jo 2000-luvun alussa.

Kädet ovat kyllä jalkojen jälkeen toiseksi tärkeimmät apuvälineet. Minä olen omiin käsiini niin tuskastunut, että välillä kiroilen itsekseni niiden toimintaa, tai siis toimimattomuutta. Kaikki putoaa käsistä. Useimmat tavarat, joihin tartun putoavat ensin lattialle ja vasta sieltä ne sitten poimin. Luulen kyllä, että vuosikausien aikana vaivannut sormien ihottuma on aiheuttanut sen, että tartun tavaroihin liian varovasti, ja siksi putoavat. Nytkin olen pitänyt päivisin hanskaa toisessa kädessä jo puoli vuotta, kun aina vain muutamassa sormessa nahka on arka ja menee helposti verille. Ihotautilääkärillä olen käynyt jo neljä kertaa, mutta lääkettä ei löydy. Viimeisin lääkäri - oli muuten Viktor Klimenkon poika, tosi sympaattisen oloinen - totesi, että ikäkin tämmöistä tekee, mitään muuta tolkullista syytä tai diagnoosia ei löydy. Vähän masentavaa. Mutta näillä mennään.

Eilen tein ihan kamalaa hommaa: yritin siivota koneeltani valokuvia ja saada niihin jonkun tolkun. Aika ison osan sain jo ruodittua ja imutettua tikuille tallennettaviksi kelpuuttamani, joihin sitten kirjailin lappuja, mitä mikäkin tikku sisältää. Omassa koneessani on vieläkin tekemätöntä, ja seuraavaksi pitää käydä siipan konetta siivoamaan.

Em. hommaan kärsivällisyyteni riittää huonosti, mutta yritän hokea itselleni, että ei ole kiire. Jos kuukahdan ennen homman hoitumista, niin sitten joku muu tulee ja pistää kuvat joko ojennukseen tai shift-deletoi. En ole sitä enää valvomassa.

Tänä iltana en aio tietsikkatöitä tehdä, vaan katselen telkkaa ja menen aikaisin nukkumaan. Viime yönä vielä kahden aikaan veulasin kuvien kanssa. Liikaa ruudun tuijotusta kai sitten tuli, kun en meinannut unta saada, ja valvoin aamukuuteen. Sen jälkeen kai olin nukahtanut.

Leppoisaa lauantai-iltaa.
        am

Kiitos vihjeestä amummu. Löysin heti netistä tuon mallin ja sama explore6 hintahaarukka näkyi olevan 299 e Gigantissa, 199 e verkkokaupassa ja nyt 3.11. asti Tokmannilla tarjouksessa 139 e.
        Ei ne kattilaosat varmaan paljoa paina, kuten sanoit, mutta laitteen painoksi sanotaan 11 kg.
        Ja koska on sähkölaite, niin pistotulppa on tietysti sukolite ja niitä en saa pistorasiaan ja pois ilman apua. Jos minulle tulee vieras joka haluaa kahvia, joudun pyytämään häntä laittamaan mokkamasterin johdon seinään. Sille on yksi vapaa osa pistorasiassa. Siinä rasiassa minulla on jo yksi osa jaettu kahdelle laitteelle, leivänpaahtimelle ja vedenkeittimelle, jotka ovat aina kiinni. Mikrouunin vieressä on vapaa rasia, mutta se on siten vinoon asennettu pöytävalo-pistorasiayhdistelmä tiskikaapin alapuolelle, etten todellakaan saa siihen kiinni minkäänlaista tulppaa. Siinä ei myöskään ole tilaa kahdelle koneelle vierekkäin, että poikani kävisi kytkemässä sen seinään.

U:n kuoleman jälkeen en ole voinut kertaakaan käyttää esim munankeitintä, mikä on mainio laite. Onneksi on vanha tapa, kattila, jossa munat keitän.

Harmi sinulla tuo käsien ihottuma. Se varmaan osaltaan aiheuttaa sen verran tunnottomuutta sormenpäihin, että tavarat helposti putoavat. Minultakin on sormenjäljet hävinneet niin että passiin saatiin jäljet vain peukaloista. Ikäkö lie kuluttanut?

Cee

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos vihjeestä amummu. Löysin heti netistä tuon mallin ja sama explore6 hintahaarukka näkyi olevan 299 e Gigantissa, 199 e verkkokaupassa ja nyt 3.11. asti Tokmannilla tarjouksessa 139 e.
        Ei ne kattilaosat varmaan paljoa paina, kuten sanoit, mutta laitteen painoksi sanotaan 11 kg.
        Ja koska on sähkölaite, niin pistotulppa on tietysti sukolite ja niitä en saa pistorasiaan ja pois ilman apua. Jos minulle tulee vieras joka haluaa kahvia, joudun pyytämään häntä laittamaan mokkamasterin johdon seinään. Sille on yksi vapaa osa pistorasiassa. Siinä rasiassa minulla on jo yksi osa jaettu kahdelle laitteelle, leivänpaahtimelle ja vedenkeittimelle, jotka ovat aina kiinni. Mikrouunin vieressä on vapaa rasia, mutta se on siten vinoon asennettu pöytävalo-pistorasiayhdistelmä tiskikaapin alapuolelle, etten todellakaan saa siihen kiinni minkäänlaista tulppaa. Siinä ei myöskään ole tilaa kahdelle koneelle vierekkäin, että poikani kävisi kytkemässä sen seinään.

U:n kuoleman jälkeen en ole voinut kertaakaan käyttää esim munankeitintä, mikä on mainio laite. Onneksi on vanha tapa, kattila, jossa munat keitän.

Harmi sinulla tuo käsien ihottuma. Se varmaan osaltaan aiheuttaa sen verran tunnottomuutta sormenpäihin, että tavarat helposti putoavat. Minultakin on sormenjäljet hävinneet niin että passiin saatiin jäljet vain peukaloista. Ikäkö lie kuluttanut?

Cee

Kyllä airfryer jonkun verran tietysti painaa. Minulla on kuitenkin onnellinen tilanne, että sille löytyi paikka sivutyöpöydällä, joten voi olla siinä pysyvästi, ja pistokekin voi olla kaiken aikaa seinässä. Joten pientä hommaa tulee vain paisto"kattiloiden" siirtelystä.

Mahtaisiko vuokranantajasi avustaa noissa pistorasiaongelmissasi?Ei ole mistään kotoisin, että niiden käytön hankaluuden takia joudut venkslailemaan pistokkeiden kanssa. Minullakin on noita pirullisia, keittiökaappien alla olevia pistorasioita, joissa on myös työpöydän valokytkin. Keittiörempassamme 90-luvun alussa sellaiset asennettiin; olivat olevinaan hienoja siihen aikaan. Eivät ole enää. Monesti olen ne manannut alimpaan kattilaan vaikean käytettävyytensä vuoksi.
        am

• Anonyymi

Totta cee, aika se vain rientää

Todella kurjaa, jos käsistä alkavat voimat mennä ja olen samaa myös kokenut, vaikka ehkä minulla ei olekaan samanlaisia vaivoja kuin sinulla. Siivousta estää oikeastaan pelkkä laiskuus ja sekään ei ole hyvä.

Kohta lähden tapaamaan perhepäiväkodissa olevaan vaimoani, pitkästä aikaa näen lapseni ja lapsenlapseni.

Pikkuauto piiputti eilen ja taas lisää kustannuksia, mutta onneksi vielä toimii asuntoauto, jota tykkään ajaa. Siinä istuu korkeammalla ja tuntuu siis turvallisemmaltakin

Laitoin eilen ilmalämpöpumpun pörisemään ja todella kiva lämpötila sisällä. Pitää katsoa, kuinka paljon kustantaa ja sitten tehdä ratkaisuja. Elämäni tämän hetken realiteetteja

ed

• Anonyymi

Pojantyttärelläni on miehensä kanssa talo, joka lämpiää ainoastaan vesi-ilmalämpöpumpulla. Hyvin ovat tarenneet. En tiedä, onko halvempaa vai kalliimpaa kuin ilmalämpöpumpulla lämmitys.

Minullakin on asunto jo jäähtynyt kesän jälkeen, pitää olla fleece päällä, että tarkenee.
      Ei patterini ikinä ole kuumat, pelkästään hieman haaleat. Ainoa lämmin patterikaksikko on saunassa ja pesuhuoneessa.

Pitää siirtyä makkarissakin jo käyttämään täkkiä, kesän on riittänyt pussilakana, mutta viime yönä jo hiukan palelin. Näin untakin, että palelin, koska menin johonkin vaalitilaisuuteen, kaikilla ihmisillä oli yllään vaaleanharmaat trenssit, minulla vain jakkupuku. Olin muka ehdokas ja en ollut valmistellut edes puhetta. Minulla oli korkkarit jaloissa ja jalkoihin sattui. Sukkakin oli mennyt kantapäästä rikki. Ajattelin, että mitenköhän pääsen pälkähästä, ettei tarvitse esiintyä. Onneksi pian joku mies kävelikin pitkin taloa ja ilmoitti väelle että tilaisuus keskeytetään koska kovaäänisiä ei saada toimimaan. Huokasin helpotuksesta ja ajattelin soittaa U:lle että tulee hakemaan, koska palelin ilman päällystakkia ja jalkoihin sattui ne korkkarit.

Kaikkea sitä unissaan tekeekin. Että asettuisin vaaliehdokkaaksi!

Cee

• Anonyymi

Jospas unesi olikin enne. Mutta yritäpä myydä unen toteutus (ilman unessa kokemiasi ahdistuksia) jollekin lapsenlapsellesi. Uutta verta politiikkaan todella tarvittaisiin😀

Sähköpistokkeet minuakin risoo. Sukot alkavat olla vaikeita, kiinni vielä saan aika sujuvasti, mutta töpsökkeen rasiasta pois saanti alkaa olla vaativaa. Esim. autoni lataustöpselin kanssa saan usein tapella, tuntuu, että koko rasia irtoaa kun sitten oikein käsivoimia käytän. Mutta ihan tavallinenkin pistorasia aiheuttaa hankaluuksia. Hiustenkuivaajani töpseli on niin tiukka, että kohta jätän sen käyttämättä, kun en meinaa sitä enää saada irti seinästä.

Käsille ja sormille on myös eri pakkauksissa paljon vaativaa tekemistä. Eilen tappelin valmisaterian pakkauksen kannen kanssa, ostamani uusi veitsi ei ollut lähteä irti pakkauksestaan, kahvipaketin liimasauman avaaminen alkaa myös olla rajoilla. Ja monta muutakin vaikeasti avattavaa pakkausta on tullut tielleni. Ei niisssä paljon heikkosormisia ole ajateltu.

Kun kerroit imurin suulakkeista, niin sen ongelman minäkin koin joku vuosi sitten uuden imurin kanssa. En kaupassa älynnyt kokeilla suulakkeiden vaihtoa, joka osoittautuikin minulle mahdottomaksi: jos kiinnitin sen niin, että sain sen myös pois, niin imuroidessa suulake irtoili vähän väliä. Veimme vehkeen kuitenkin mökille, emme vaihtoon. Siellä enimmäkseen siippa sitä käytti, nykyään pojat ja miniä, heillä käsivoimia riittää. Tänne kotiin ostimme toisen uuden imurin, jonka suulakkeet saa kiinni ja irti pienen klipsin avulla. Kaikenlaisissa avaamisissa ja kiinnittämisissä olisi suunnittelijoilla hommaa. Käyttökelpoinen arki-design olisi tarpeen.

Pitäisi nostaa melu nykyään VR:nkin käyttämästä kysyntään perustuvasta lippujen hinnoittelusta. Pojantyttö olisi perjantai-iltana tullut Lappeenrannasta kotiin lomalle, mutta junalippu olisi opiskelijallekin maksanut 230€!!! Kahden tunnin matkasta!!! Eilen illalla sai lipun lähes normaaliin hintaan (n. 50€). Ei voi muuta sanoa kuin, että on sikamaista, melkein jo rikollista tuollainen hinnoittelu. Ei ole ihme jos porukka kulkee autolla.

Rauhaisaa pyhäiltaa!
      am

• Anonyymi

Sama minulla, on vaikea saada pistorasiaan tulppa sisään että irti myös tavallisilla vempaimilla, kuten vaikka sähköhammasharja lähellä lattiaa olevasta pistorasiasta eteisessä, vessan peilikaapin katossa olevaan en saa sitä ollenkaan, missä sen paikka oli U:n eläessä. Lataankin sen nykyään olohuoneessa, jossa on lattialla pitkä jakotukki, jossa on eri muotoisille tulpille 8 paikkaa, siihen jaksan kropan voimia avuksi käyttäen myös puhelimen laturin tunkea.

Tuo VR:n hinnoittelu on kyllä rikosluontoista. Että 2 tunnin matka voi maksaa 250 e jonain päivänä ja 50 e joku toinen päivä. Saakohan silloin normaalihinnalla, mikäli tilaa ja maksaa lipun paljon ennen aiottua matkaa.

Cee

• Anonyymi

Amummu kirjoitti VR:n hinnoista

Lukaisin tämän https://www.hs.fi/alueet/art-2000010767774.html ja ihmettelin tietty. Tarkkana kuin porkkana pitää olla, koska liikkeellä on sekä virallisia että viraattomia ryöväreitä

Mitä julkisiin tulee, niin Kuhmoisista pääsee enää Tampereelle. No sieltä sitten kylläkin, mutta en viitsi edes tarkistaa, millaisia odotusaikoja kulkuvälineen vaihdot aiheuttavat.

Omat näpit just ja just riittävät kahvipaketin aukaisemiseen. Auton pyörän venttiilinuppiin tarvitsin hohtimet ...

Ceen unihan oli "jännittävä", sillä ite nään unia joskus harvoin, kuinka tipun tai hukun tai tukehdun

Ite olen nyt tottunut 15-17 sisälämpöön ja joskus kyllä paljon alempaankin. Jos pidän jatkuvasti ilmalämpöpumppua suunnilleen näillä ulkolämpötiloilla päällä, niin kuukauden koko sähkölaskuni on noin 100 euroa, sitten tulipesien lisälämpö laskee tietysti sähkölaskua, mutta takaan sen, että hommia tuon puunpoltonkin kanssa on. Toisaalta, kun sen ottaa rutiiniksi, niin onhan sitä sitten ns. ajankulua, vaikka aika kuluu kyllä kuin siivillä muutenkin

Vaimoni asuu nykyään perhepäiväkodissa Hikiällä ja kävin siellä lauantaina. Mainio paikka ja kuusi mainiota vanhusta siellä ja kivat pitäjät. Nuorimman pojan lapset mukana ja meillä oli lämmin hetki ja sinne käyntiin meinaan satsata, vaikka ei tuo maantieajokaan enää herkkua ole

• Anonyymi

Ilmankos vakuutusmaksut ovat niin korkeita, kun sen mukaan laskutetaan. Melkeinpä vielä kalliimpia ovat asianajajien palkkiot. Pikkujutuista ei kannata oikeuksiaan alkaa peräämään.

Vaimosi varmaan viihtyy tuolla pienessä perhekodissa. Eikö se ole melkoisen kallista asumista. Luin juuri Hesarista, että täällä Vuosaaressa on Suomen kallein hoitokoti, Villa Vuoranta. Jopa 10000 e/kk maksaa, jos kaikki palvelut otat. Jollain on peräti varaa maksaakin. Joku saa palveluseteleitä lisäksi jne.

Anoppini oli viimeiset kaksi elinvuottaan vähemmän mukavassa paikassa, helsinkiläisen pitkäaikaissairaalan vuodeosastolla, jossa oli 2-6 hengen huoneita. Appi oli vastaavassa viimeiset 3 kk, yritimme saada hänet ruotsinkieliseen palvelutaloon, mutta ei otettu, koska liian paljon hoitoa vaativa. Piti pystyä itse nousemaan sängystä, käydä vessassa jne.

Se palvelutalo, josta appi osti palveluita itselleen omaan kotiinsa 8 vuoden ajan lopetti myös hoitosuhteen liian vaikeasti hoidettavana. Palvelut oli hinnoiteltu 10 min tarkkuudella. Lasku sen mukaan, miten usein appi päivän mittaan hoitoa tarvitsi, osa ennalta sovittuja, osa kun painoi sitä rannekettaan. Palvelutalo oli aivan hänen kotitalonsa viereinen rakennus. Apen työeläke riitti kuluihin, ei saanut, ei kyllä anonutkaan mitään apuja kuluihinsa. Noitui vain välillä niiden suuruutta.

Parina viime vuotenaan tein kyllä hänen verotukseensa kotitalousvähennyksen hoitokuluista, vaikka ei olisi sitäkään pitänyt tarpeellisena, mutta kun tuon yksityisen palvelutalon hoitolasku oli viimeisenä vuotenaan yli 14000 e, katsoin että on ansainnut sen 2400 minkä sai takaisin.

Cee

• Anonyymi

Tuo perhepäiväkoti on järjestetty sen hyvinvointialueen ja kotipalvelun avulla, missä hän asui ja koska kunnallista vanhuspaikkaa ei ole, niin yksityinen maksaa sen verran, että asiakkaalle jää eläkkeestään noin 200 ekua itselleen per kuukausi. Vaimoni tapauksessa se tiesi sitä, että noin 1200 hän joutuu itse maksamaan ja sillä siis saa 24/7 valvotun kodin, ruoan ja normaalit muut palvelut. Lääkkeet tietysti joutuu maksamaan ja jalkahoitajan ja tukanleikkuun jne. mutta nämäkin palvelut tulevat hänen kotiinsa ja hän pärjää sillä 200 eurolla. Omaisuus ja oma pankkitili saavat olla rauhassa, koska hänellä ei ole muuta kuin asumani kiinteistön puolikas. Näin toistaiseksi, mutta kun tiedämme, mitä hallistus nykyään tekee, niin ... näin sanoi myös perhepäiväkodin pitäjä. Erittäin mukava pariskunta lisäksi

ed

• Anonyymi

Taas on yksi omainen joutunut liemeen veljensä hautauskulujen vuoksi. Vaikka henkilö oli soittanut veljen pankkiin ja pyytänyt pysäyttämään kaikki maksut, oli veljen tili silti tyhjä kun olisi pitänyt hautajaiskuluja maksaa. Tämän veljen olisi pitänyt osata vaatia pankilta että suoraveloituksessa olevat maksut tulee myös pysäyttää. Ne kun eivät pääty henkilön kuolemaan.

Tuon sain kokea myös U:n kuoleman jälkeen, että hänen tavoitesäästötilinsä ei katkennut kuolinpävään, vaan hänen eläkkeestään siirrettiin joka kuukausi tietty summa sinne tilille ja koska en nähnyt hänen tilitapahtumiaan, mutta tiesin siirrettävän summan, joten ihmettelin kun lopulta perunkirjoituksen jälkeen sain tilinsä käyttöoikeuden ei hänen säästötilinsä ollut kasvanut, vaan jopa pienentynyt.

Soittaessani pankkiin sain tietää, että tili oli sidottu joihinkin pörssiosakkeisiin ja mieheni kuoleman jälkeen siirretyt rahat olivat menneet kurssitappioihin ja jopa kuolinpäivän saldostakin oli mennyt osa näihin tappioihin. Koko tavoitesäästötili oli mielestäni humpuukia.

Cee

• Anonyymi

Joku tuon hesarin kommentoijista kirjoitti, että ketään ei jätetä hautaamatta, mutta siinä kommentissa oli ällö maku. Vihjaisi siis, että aina yhteiskunta maksaa, joka tietyissä tapauksissa onkin oikein. Jokuhan saattaa keksiä, että kuolinvuoteen ihmisen tili kantsii tyhjentää, kun oikein on, että pankki kertoo avoimesti, mitä pitää tehdä ja tekee siis suoraveloituksen lopetuksen. Tavalliset kuolevaisethan eivät muuta kuin kuole ja sure

ed

• Anonyymi

Kyllä pankki oli tehnyt väärin tuossa vainajan tapauksessa. Tutustuin noihin kuolinpesän laskuihin ja niiden maksusääntöihin taas alkuvuodesta kun lastenlasteni äiti eli ex-miniäni kuoli. Eli ensisijaisesti kuolinpesän tililtä maksetaan hautajaisiin liittyvät laskut ja sen jälkeen muut laskut. Mikäli varoja ei enää ole, jäävät ne velkojien tappioksi.
      Hautajaisten järjestäjän on tilattava kaikki kulut kuolinpesän nimiin, eli ei perilliset peri vainajan velkoja. Hesarin tapauksessa vainajan tilillä olevat varat olisivat riittäneet hautajaiskuluihin.

Cee

• Anonyymi

Sain Heleniltä kirjeen, jossa sanotaan, että he siirtyvät sähköiseen asiointiin 1.12.2024. Jos et hyväksy, voit irtisanoa sopimuksesi kahden viikon irtisanomisajalla. Koskee jatkuvia sopimuksia. Määräaikaisia määräajan päättyessä.

Mukana kaksi ja puoli sivua pientä pränttiä sähkösopimuksien ja -lakien muutoksista. Tolkutonta luettavaa.

Näinhän pankkikin aina ilmoittaa. Kun pankki muuttaa toimintatapojaan ja ehtojaan ilmoittaen siitä ja jos et hyväksy, voit irtisanoa tilisi. Pakkohan se tili on jossain pankissa oltava. Eikä sen toisen ehdot ole välttämättä sen parempia.

Cee

• Anonyymi

Lisäys: Sääliksi käy niitä mummoja ja pappoja, joilla ei ole tietokonetta tai älykännyä. Helenin kirjeessä tosin mainitaan, että jos tarvitset ehdoista paperiset versiot postitse, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Cee

• Anonyymi

Sähköyhtiö, minkä nyt viime vuosina olen vaihtanut aina, kun vuoden sopimukseni on rauennut, olen aina saanut ensin postilaatikkoon ehdotuksen uudesta kWh hinnasta, minkä sitten voi joko hyväksyä tai ei. Muistaakseni aina ollut kirjekuori mukana. Jos tämäkin sitten on tulevaisuudessa vain sähköistä toimintaa, niin sitten kyllä mummo ja pappaparat ovat ihmeissään. Veikkaan, että vieläkin jokainen saa paperisen ehdotuksen tulevaisuudessa. Itse en tarvitse sähköyhtiöön olla koko vuotena muuten mitenkään yhteydessä. Toki tietsika auttaa vertailussa, kun etsii sen itselleen sopivimman sähkön toimittajan ja siihen kyllä monet voisivat tarvita auttajaa, varsinkin, jos asuu sähköpatteritalossa

ed

• Anonyymi

Meillekin, tai oikeammin vielä siipan nimellä tuli mökin sähkön siirtäjältä kirje, jossa selvitettiin kaikenmaailman muutoksia palveluun. Niistäkin sanottiin, että asiakkaan ei tarvitse tehdä mitään. Totuushan on, että mistään muualta et sitä siirtoa saa kuin juuri ao. yhtiöltä, eli ei voi ilmoittaa sähköisesti eikä muillakaan konstein, ettei hyväksy muutoksia. Tai kai sentään voi ilmoittaa, että luopuu sähköstä. Vai voikohan sitäkään enää tehdä.

Minua huvitti ja vähän otti pannuunkin, kun sain tänään parkkilaskun yhdestä naapurikaupungin parkkihallista. Siellä on kolmen tunnin ilmainen paikoitus. Sen ylittävältä laskutetaan. Auton meno ja lähtö kuvataan ja siitä saadaan aika. Aiemmin lasku tuli sähköpostilla. Nyt lasku tuosta kolmen tunnin ylityksestäni, peräti kolmesta minuutista tuli paperikirjeenä!! Paikoitus alveineen maksoi 2, kirje 5, yhteensä siis 7€. Tänään yritin soittaa sinne ja kysyä, miksi ei eemeliä lähetetty vaan kallis kirje, mutta 12min:n odottelun jälkeen poistuin jonosta ja lähetin netin kautta kyselyn. Jospa ovat tuommoisista pienistä ylityksistä päättäneet laskuttaa paperilla, jotta niistäkin jäisi jotain "plakkariin".

Ja viikonloppukin on taas alkanut; vastahan sellainen oli. Mutta hyvää viikonvaihdetta joka tapauksessa!
      am

• Anonyymi

Jo on aikoihin eletty, että 3 minuutin ylityksestä lähetetään lasku! Paperi on tietysti kallista ja toimistovirkailijan palkka saatava kerättyä toimistokuluina kun posti ottaa omansa. Varmaan tuo jonotusaikakin puhelimessa maksoi.

Muuten, sanoit kerran että pidät kovasti kauraleivästä. Niin minäkin ja ostan aina milloin minkäkin laista ja nyt osui haaviini viikko sitten sellainen leipäpaketti kuin Näppärät kauraporkkanasämpylä. Mahtavan hyviä. Cittarista sain ja valmistaja Putaan pulla. Lempparileipäni on kuitenkin ruispuikula.

Cee

• Anonyymi

Jokin aika sitten jokainen kuhmoislainen sai ainakin 3 kirjettä jätehuollosta, joissa ensin oli lasku, sitten sen peruutus ja kolmannessa oikea lasku. Niillä, joilla on suoraveloitus, säästivät kunnan rahoja, sillä vakiasukkaden + lomamökkien kirjekuorimäärä on suuri. Ja syy sählinkiin oli alv veron muutos, jota kunnassa ei osattu oikein laskea

Soitin kunnanjohtajalle ja haukuin toiminnan, mistä ei edes ole kait kukaan saanut edes anteeksipyyntöä, sillä taas se mökinmummo, jolla ei ole mahdollisuutta kulkea kolmesti kunnan pankissa maksamassa ja sitten perumassa ja taas maksamassa, oli liemessä. Kunnajohtaja sanoi minulle, että mummot voivat tulla kunnantoimistoonkin sopimaan käytännön järjestelyistä, siis taas liikkeelle kunnan oman toiminnan virheestä SAATANA

ed

• Anonyymi

Onneksi kaiken hölmöilyn ja inhottavuuden lisäksi löytyy hauskaa
      https://www.youtube.com/watch?v=wXTfTiBPU54

Ja ilolla olen myös katsonut yleltä vanhoja viihteitä, mm itsevaltiaat, pasila, luottomies, pirjo, pulkkinen ... ja uutta viihdettä, mm kovan päivän ilta ... hyvä yle !

ed

• Anonyymi

Tuo, että ei saa unta, on kyllä ihan kamalaa. Se, että joutuu käyttämään uni- tai nukahtamislääkkeitä ei ole myöskään hyvä asia. Kun niihin tottuu, ei uni tule ilman niitä.

Cee

• Anonyymi

Minulla ei ole yleensä nukahtamisvaikeuksia. Olen aina ollut illanvirkku ja aamuntorkku. Työaikanakin menin vasta kahdentoista maissa nukkumaan vaikka herätys olisi ollut ennen seitsemää. Nukuin sitten viikolopulla puolille päivin.

Nykyään olen oppinut nukkumaan päiväunia. Jos menen nukkumaan yhden tai kahden aikaan, nousen ylös klo 9 ja saatan nukkua päiväunet jo vaikka klo 12 - 14. Joskus nukun iltaunet tv tuolissa esim 21 - 23 ja sitten valvon taas reippaasti kahteen lueskellen netistä vaikka uutisia tai katson ihmisten elämää eri puolilla maailmaa.
      Yksi yö olin risteilyllä japanilaisella aluksella, olipa mahtava laiva. Viime yönä katsoin korelaista katukeittiötä kun he valmistivat aterioita valtavista erilaisita merenelävistä. Mustekaloja kohdellaan aika kaltoin. Se pätkitään kappaleiksi valtavalla hakkurilla ja osat kiemurtelevat vielä tarjottimella. Vaihteeksi kävelen Nepalin vuorilla monsuunisateiden aikaan ja katson kuinka paikalliset naiset kantavat taakkoja korissa, joka roikkuu otsapannan avulla selässä. Luulisi pään ja niskan olevan kipeät moisesta.

Illanvirkkuuden sanotaan altistavan sydän- ja verisuonitaudeille. No ne minä olen saanut, kylläkin jo ihan sukuvikana. Nukun nykyään silloin kun nukuttaa, koska ei ole menoa minnekään, saan kuitenkin unta tarpeeksi joka vuorokausi, noin 8-9 tuntia.

Cee

• Anonyymi

Minä taidan olla ilta- JA aamu-uninen. Silloin, kun nukkuminen onnistuu, niin kummastakin päästään päiväni lyhenee. Lisäksi lähden yleensä huonosti käyntiin aamulla. Aamukahvin ja lehden kanssa menee helposti lähelle puolta päivää, vaikka olisin ajoissa noussutkin. Työelämässä oli ihan sama ongelma; työt alkoivat sujua kunnolla vasta varhaisen lounaan jälkeen (en koskaan syönyt aamupalaa kotona, vain kupin mustaa kahvia) , ja monesti sitten jatkoin tekemistä, kun muut heittelivät heippojaan jo heti kolmen jälkeen.

Viime yönä taas valvoin, nousin viideltä aamukahville ja lehden lukuun. Nukuin kyllä sitten kahdeksan jälkeen pari tuntia. Meillä on yhtiössä tänään talkoot, ja tein niissä pari tuntia haravointihommia. Kohta lähden siskontyttöni 60v-syntymäpäiville. Tuntuu aika kauhealta; kuinka pahuksen vanha itse oikein olenkaan!

Huomenna täytyy jatkaa talkoita omalla pihalla. Lehtiä on varmaan paljon enemmän kuin viime vuonna. Nurmikon hoidosta en selviä vain ajamalla sen ja sillä olevan lehdet silpuksi. Lehtiä on nurtsin päällä paksuna kerroksena, joten ainakin kevyellä kädellä joudun sen vetelemään haravalla, ja loput sitten jättää leikkurin alle. Jotenkin tuntuu aika turhalta noiden lehtien jokasyksyinen kerääminen, mutta kyllä niitä ainakin vähän on pakko kuskata pois. Omalla pihallani ei ole yhtään lehtipuuta, mutta naapuriyhtiön tontilla sitäkin enemmän, ja minun pihani on niille, Etelä-Suomen yleisimmillä tuulilla hyvä kerääntymispaikka, samoin kuin kulkukäytävä ovelleni. Talvella lumi noudattaa samoja sääntöjä.

Katukeittiöstä tuli mieleen aikoinaan eräs Bangkokin kadulla joka aamu mm. grillisapuskaa myyvä kioski. Kuljin aamuisin kokoukseen sen ohi. Ekana aamuna pysähdyin hetkeksi silmäilemään, mitä siinä myytiin. Siinä oli mm. pystyssä olevalle grilliritilälle levitetty paistumaan ison hiiren näköisiä elukoita, koivet levällään. Ja paikalliset niitä ostivat, ja jatkoivat matkaansa kuka minnekin tuo paistunut otus kädessään, pienessä paperipalassa. Koskaan en nähnyt, että joku olisi paistoksesta siinä paikalla haukannut. Ehkä söivät sen vasta työpöytänsä ääressä aamukahvin kanssa.

Ja nyt menoksi synttärjuhliin. Leppoisaa lauantaita.
        am

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä taidan olla ilta- JA aamu-uninen. Silloin, kun nukkuminen onnistuu, niin kummastakin päästään päiväni lyhenee. Lisäksi lähden yleensä huonosti käyntiin aamulla. Aamukahvin ja lehden kanssa menee helposti lähelle puolta päivää, vaikka olisin ajoissa noussutkin. Työelämässä oli ihan sama ongelma; työt alkoivat sujua kunnolla vasta varhaisen lounaan jälkeen (en koskaan syönyt aamupalaa kotona, vain kupin mustaa kahvia) , ja monesti sitten jatkoin tekemistä, kun muut heittelivät heippojaan jo heti kolmen jälkeen.

Viime yönä taas valvoin, nousin viideltä aamukahville ja lehden lukuun. Nukuin kyllä sitten kahdeksan jälkeen pari tuntia. Meillä on yhtiössä tänään talkoot, ja tein niissä pari tuntia haravointihommia. Kohta lähden siskontyttöni 60v-syntymäpäiville. Tuntuu aika kauhealta; kuinka pahuksen vanha itse oikein olenkaan!

Huomenna täytyy jatkaa talkoita omalla pihalla. Lehtiä on varmaan paljon enemmän kuin viime vuonna. Nurmikon hoidosta en selviä vain ajamalla sen ja sillä olevan lehdet silpuksi. Lehtiä on nurtsin päällä paksuna kerroksena, joten ainakin kevyellä kädellä joudun sen vetelemään haravalla, ja loput sitten jättää leikkurin alle. Jotenkin tuntuu aika turhalta noiden lehtien jokasyksyinen kerääminen, mutta kyllä niitä ainakin vähän on pakko kuskata pois. Omalla pihallani ei ole yhtään lehtipuuta, mutta naapuriyhtiön tontilla sitäkin enemmän, ja minun pihani on niille, Etelä-Suomen yleisimmillä tuulilla hyvä kerääntymispaikka, samoin kuin kulkukäytävä ovelleni. Talvella lumi noudattaa samoja sääntöjä.

Katukeittiöstä tuli mieleen aikoinaan eräs Bangkokin kadulla joka aamu mm. grillisapuskaa myyvä kioski. Kuljin aamuisin kokoukseen sen ohi. Ekana aamuna pysähdyin hetkeksi silmäilemään, mitä siinä myytiin. Siinä oli mm. pystyssä olevalle grilliritilälle levitetty paistumaan ison hiiren näköisiä elukoita, koivet levällään. Ja paikalliset niitä ostivat, ja jatkoivat matkaansa kuka minnekin tuo paistunut otus kädessään, pienessä paperipalassa. Koskaan en nähnyt, että joku olisi paistoksesta siinä paikalla haukannut. Ehkä söivät sen vasta työpöytänsä ääressä aamukahvin kanssa.

Ja nyt menoksi synttärjuhliin. Leppoisaa lauantaita.
        am

Katsoin kerran perulaisten perheiden elämää. Heillä on lemmikkeinä marsuja mutta he myös syövät niitä lemmikkejään. Ne ovat kovia lisääntymään, joten aina oli myös lemmikkeinä lapsilla.

Cee

• Anonyymi

Ostin ensimmäistä kertaa elämässäni pari granaattiomenaa. Täytyy sanoa, etteivät ole reumasormien kanssa syötäviä. Piti oikein katsoa netistä ohje, miten se on parasta syödä. Seuraavan kerran laitan punaisen puseron päälleni, koska punaiset pärskeet lensivät auttamatta kun yritin saada suuhuni niitä mehukkaita pieniä punaisia kuulia hedelmän sisältä. Ilmankos niiden nimi on granaatti mutta omenan kanssa hedelmällä ei ole mitään tekemistä.

Lähi-idän ihmiset näkyvät syövän niitä päivittäin persikoiden, aprikoosien, banaanien ja viinirypäleiden ohella.

Cee

• Anonyymi

Huvittaa, kun koneelleni tuli mainos, että on kehitetty granaattiomenoille kuorimalaite, se on kolmeosainen, teräksinen vekotin, jossa on pieni puunuija, jolla siemenet naputellaan ulos kuorista ilman että mehut parskuvat ympäriinsä. Niin se kone vahtii, mitä teemme.

Tänään ei taas onnistu kirjautuminen mihinkään Suomi FI -tunnuksilla. Olen yrittänyt Helenille, DNA:lle ja apteekkiin useita kertoja.

Taitaa Win 11 taas olla syypää, tulin vanhalle koneelle, niin Win 8.1. pelitti, pääsin apteekkiin.

Cee

• Anonyymi

Minä olen granaattiomenoita joskus paukutellut ihan vain ruokalusikalla. Pärskeitä siinä lentelee joka paikkaan. Hyviähän ne siemenet on, mutta en kyllä usein niiden takia paukuttelun vaivaa viitsi nähdä. Meidän kaupassa välillä om myynnissä purkillinen siemeniä, mutta muistaakseni pieni purkii viimeksi maksoi melkein viisi euroa. En ostanut.

Olen kolmena päivänä siivonnut noita peijoonan lehtiä pihaltani ja käytävältä. Tänään oli pojanpoika apuna, kun selkäni taas lakkasi yhteistyöstä; on turkasen kipeä. Saimmekin yhdessä homman tehtyä ja nyt minun puolestani voi tulla vaikka lumet - en kyllä sitä yhtään toivo. Ennen tykkäsin lumesta, enää en.

Nyt taidan lähteä jo punkkaan. Kolmena päivänä pihahommat ulkosalla tekevät tehtävänsä; happimyrkytys ja silmät painuvat jo väkisin kiinni, vaikka kello ei ole vielä yhdeksääkään. Tosin kropassani kello on jo melkein kymmenen. Se oli kesäaikana tyypillinen punkkaan menoaikani. Eli toivotanpas tässä nyt kauniita unia. Huomenna on uusi päivä.
        am

• Anonyymi

Olen taas tänään tapellut koneeni kanssa, eilen tilaamani lääkkeet olisi pitänyt maksaa ja ei onnistunut taas mikään. Onneksi tilaukseni tuodaan vasta huomenna, että oli aikaa tapella. Suomi.fi ei taas toiminut. Päätin riskeerata ja maksoin vanhalla koneellani. Se onnistui. Tässä koneessani on vielä F-Secure maksettuna.

Sitten tilasin kauppakamat huomiseksi ja taas ei maksu onnistunut ekalla eikä toisellakaan kerralla PayPalin kautta. Kolmannella onnistui, että kauppa veloittaa tiliäni huomenna tavarat kerättyään, eli veloittavat luottotiliäni. Eivät siis suoraan veloita vaan minun joka kerta tilausta tehdessäni aktivoitava tili heille ilman tarkaa loppusummaa.

Sitten kokeilin MyFetch -palvelua, joka hakee kodista esim palautuspulloja, joita minulla olisi 2,5 kauppakassillista, koska en käy itse kaupassa niin putelit kertyvät kaappia täyttämään. Aika vähän kertynyt lähes vuodessa. Tilauksen sain tehtyä, mutta senkään maksu ei onnistunut, kun äsken kokeilin. Siinä taas olisi Klarna laskuttajana, ruotsalainen firma. My Fetch tuo huomenna apteekin lääkkeeni, joten oletin että ottaisivat samalla pullopussit, mutta ei, eri kellonaikaan haetaan kuin tuodaan, eli eri autot kyseessä.

Nyt ihmettelen, että pankki ei ole lähettänyt minulle laskua kauppakamojeni ostoista syyskuulta, koska maksan niitä luottopuolelta turvallisuusyistä. Sopimuksessani aikoinaan laitettiin, että maksan kk-n ostot aina seuraavan kuun viimeinen päivä ja koko summan kerrallaan. Katsoin omapankin sivuiltakin, löytyykö mistään, niin ei laskua näkynyt. Tästä on niin monta vuotta kun sitä luottopuolta käytin, ettei kai pankkikaan ole huomannut, että olen käyttöön ottanut. Tilillä ne luotot näkyvät hyvin, eivät ole missään kateissa, vaikka Nordealla välillä on kaikki kateissa. Täytyy huomenna soittaa sinne.

DNA:n puhelinlaskun kanssa kävi taas kuten huhtikuussa, että en saanut syyskuun laskua sähköpostiini, joten minne lie mennyt. Katsoin sitten omadna:sta, että oli erääntynyt 22.10. maksoin äkkiä pois 28.10. Puhelimeeni ehti tulla muistutus samana päivänä, kun olin juuri maksanut. Muut kaksi dna laskua tulevat aina puhelimeeni, miksi ei tämä. Lasku oli varmaan mennyt taas sinne U:n s-postitilille, jonka käytön dna itse on minulta kieltänyt mutta vain jatkaa itse sekoiluaan sen kanssa edelleen. Omadna-tunnukseni toimii joskus, useimmiten ei.

Kauheata häslinkiä joka pienessäkin asiassa missä on digi mukana.

Cee

• Anonyymi

Joskus muinoin kun digi teki tuloaan sanottiin, että se nopeuttaa kaikkia toimintoja eikä enää tarvita ihmistä niitä hoitamaan. Totuus on kyllä ihan jotain muuta. Nuo sinunkin kokemta jutut ovat niistä väitteistä yhtä kaukana kuin kuu on maasta.

On todella raivostuttavaa tapella monien, ennen ihan yksikertaisesti hoidettavien asioiden kanssa. Melkin joka asiaan pitää ladata äppi ja kirjautua niihin, kun on ensin rakentanut itselleen käyttäjätunnuksen ja salasanan, jotka sitten häviävät tai vanhenevat, jos äppejä käyttää vain harvakseen. Etenkin jos kaikkea ei muista tallentaa johonkin, manuaalisesti tai koneelleen. Ja sitten kun joku kohta kulloinkin menossa olevassa prosessissa ei toimi, niin olet lähes kädetön, kun ei systeemi alkaa tökkiä.

Kyllä on monta vanhusta ja nuorempaakin, jotka eivät tässä digisodassa pärjää. Minullekin usein iskee väsymys asioiden hoidossa, kun joku menee vähänkin hakaukseen. En jaksaisi tapella, mutta pakkohan se on, kun vielä jotenkin pystyn siihen. Joku päivä, veikkaan, että luovutan. En tiedä, mitä sitten tapahtuu, mutta kai siitä jotain seuraa. Jos ei muuta niin ainakin perintälaskuja, jos pankkiasioita ei saa hoidettua ajoissa. No, kuomuautolla ehkä sitten tulevat viemään talteen.

Punkka kutsuu. Aamupäivällä lähden ajelemaan Porvooseen tapaamaan erästä ystävätärtä. Menemme lounaalle ja praataamme puolen vuoden asiat. Sitten kotiin ja odottelemaan vihdoin terassilaseja. Niissä meni kauemmin kuin firma lupasi. Itse puhdistavan pinnoitteen laittaminen niihin ottikin pidemmän rupeaman. Mutta kohta saan saunan jälkeen istuskella terdellä, lasien suojassa kuuta tai lumisadetta katselemassa. Nautin etukäteen jo ajatuksesta.

Hyvää yötä!
        am

• Anonyymi

Kerroin jo tänne että sain luottolaskuni eilen maksettua, mutta poistettu muka sääntöjen vastaisena. Siinä kirjoituksessani ei ollut yhtään mitään sääntöjen vastaista. Nyt sitä kirjoitustani ei kuitenkaan näy.

Cee

• Anonyymi

Mitenkähän tämän saitin tekoäly on ohjelmoitu reagoimaan viesteihin. En kuunaan usko, että ihminen niitä milloinkaan syynäilee. Kautta historian törkyviestejä on tullut läpi "muina miehinä" ja sitten poistettu joitain, missä ihmissilmä ja -lukutaito ei erota poistettavaa.

Tänään oli lehdessä mielipidekirjoitus koskien juuri tätä digimaailmaa, missä osa porukasta on pudonnut kelkasta - jos siihen koskaan on päässytkään - kun lähes kaikki asiat pitää hoitaa netissä, ja mieluiten vielä noiden hemmetin äppien kautta. Veikkaan, että jossain vaiheessa vessakäyntikin menee nettiin: lataa sovellus ja sille salasana, sitten vain valitset kummasta asiasta on kyse ja veden määrä tulee sen mukaisesti, jne...

Tänään olen pitkästä aikaa tehnyt sapuskaa isomman määrän. Talkoolaisia tulee aloittamaan terassin lasitystyöt. Juuri äsken putsasin terassin lumesta - luulin, etten enää sitä joudu tekemään, mutta niinpä vain, edelleenkään ei luulo ole tiedon väärti. Nyt pääsevät sitten miehet lumesta puhtaalle työmaalle. Ja palkitsen heidät tällä erää vain ruoalla ja jälkkäripiirakalla ja kahvilla. Kun homma on valmis, maksan rahapalkan. Omille pojilleni vähän taskurahaa, mutta varsinaiselle mestarille pyytämänsä palkan, joka on tosi kohtuullinen. Naapuri laitatti terassilasit viime syksynä ja maksoi lasifirman asentajille ihan tuhottoman summan verrattuna minun työmieheeni. No, maksamassani hinnassa on tietysti vähän tuttavankauppaa, joten ihan verrannollinen se ei ole naapurin kustannuksiin.

Kaamea tuuli. Taas. Minulle jäi koko kesästä kuva, että aina tuuli, eikä vain henkäillen, vaan kunnolla puhaltaen. En kylläkään ole tilastoja tutkinut, onko saamani vaikutelma edes osinkaan kohdallaan. Mutta tottahan on, että ilmastonmuutos näkyy myös tuulisuuden lisääntymisenä.

Minun piti eilen mennä kuuntelemaan hautuumaan kappelille pyhäinpäivän musiikkia, mutta menikin puihin, kun auton renkaiden vaihto ei onnistunut. Yksi tarvittava apupultti oli hävyksissä. Viime kevään vaihdon yhteydessä se pantiin tavan mukaan pussissa hanskalokeroon, mutta nyt löytyi vain tyhjä pussi. Mietin pääni puhki olisiko jonkun huoltokäynnin yhteydessä ko. pultti jäänyt huoltamoon. Kyseinen osa on automerkilleni tyypillinen ratkaisu rengasvarkauksien estämiseksi. No, nyt sitten vielä on kesikset alla, mutta maanantaina haen uuden pultin. Mutta kismittää, kun en po. musiikki-iltaan päässyt menemään. En kyllä taida huomenna lähteä sisarenikaan kanssa hautuumaalla, vanhempiemme haudalla käymään, jos ennuste pitää paikkansa: uutta lunta ja nollakeli.

Leppoisaa pyhän jatketta!
        am

• Anonyymi

Parasta onkin ettet lähde autollasi kesärenkailla luistelemaan, olihan noita kolareita ollut jo runsaasti. Ihan hirmumyrskynä tuullutkin rannikoilla. Kamalia tulvia Espanjassa, 200 jo kuollut.

U:n kuolemasta tuli tänään 3 vuotta. Led-kynttilät vain antavat valoa kuvansa vieressä.
      Eipä ole tullut hautausmaalla käytyä, kotona on hyvä muistella ja ihan päivittäin, huomenet joka aamu kuvalleen kerron samoin hyvät yöt iltaisin kaipauksin ja pusutellen. En tuonne Malmin hautausmaalle pääse kuin taksilla.

Kiva että saat kohta lasitetun terassin, sinnehän voi hankkia talveksi vaikka sähkölämmittimen, yksillä tutuilla on sellainen huvimajassaan. Minullakin olisi pistorasia parvekkeen seinässä. U rakasti parvekkeella istumista.

Cee

• Anonyymi

Sisällä olen visusti pysytellyt, ulos ei tee mieli. Jännitän hirmuisesti, kun pojanpoika on autolla liikkeellä tuosssa pyryssä. Perjantaina jefuleirille oli ajellut ja sanoi, että oli karmea keli. Tänään tulee pois, matkalla pelaamassa pelin Lahdessa, ja sitten kotiin. Taas karmeassa kelissä. Onneksi on kyllä rauhallinen kuski, ja sai hyvää opetusta siipalta ja opettelun loppumetreillä vielä isältään, kun vaari ei enää jaksanut.

Kyllä minäkin olen aika surkeana ollut nämä päivät. Välillä vain istun ja ihmettelen, menneitä muistellen ja meille yhteistä musiikkia kuunnellen. Ja kynttilä palaa siipan kuvan vieressä.

Eilen poika ja miniä hakivat minut lähihautuumaalla käymään. Siellä on muualle haudattujen muistokivi, jonka ääreen siipalle tervehdyksemme aina viemme. Vein kynttilän, jonka kylkeen olin teipannut ruusun. Eihän se kukka kauan kestä, mutta ottamistamme kuvista löytyy oma kynttilämme helposti, kun on se tunnusmerkkinä. Oli kyllä hienon näköinen tuon kiven ympärystä. Varmaan toista sataa kynttilää paloi sen ympärillä vierivieressä, pimeässä illassa. Ja tietysti koko hautuumaa oli hieno satoine kynttilöineen.

Minun on hieman vaikea tajuta, että on talvi. Ei monta päivää ole, kun vielä kävin kettiksiä työntämässä, paljaissa jaloissa vain sketchersit ja ohut tuulijakku takkina.
      Olen kyllä aina tykännyt talvesta, lumesta ja pakkasesta, mutta se tykkääminen on väljehtynyt vuosi vuodelta ja nyt se on jo hakusessa: en tykkää. Nyt juuri lumisade äityi, ja sitä tulee urakalla. En aio lapioida, vaikka en aamulla ovesta ulos pääsisi. Tänään selkä on ollut ihmeen tyyni, enkä aio sitä ärsyttää lumella.

Mutta päiväkahvit on nyt turautettava. Eilen tein työmiehille omena-päärynä-juustopiirakan ja sitä jäi minulle kaffepullaksi. Ruokaakin jäi, joten tänään en henkeni pitimiin joutunut puuttumaan mitenkään muuten kuin tuikkaamalla sapuskan mikroon ja syömällä.

Syömisestä tuli mieleen, kun luin lehdestä uusista kasvisten syöntisuosituksista, että kilo kuulemma niitä nyt pitäisi syödä. En taida yhden päivän aikana yhteensäkään syödä noin paljon. Eikä mahani kestäisi, jos pelkkää rehua kilon mättäisin joka päivä. Tuntuu, että po. ohje on nyt taas intoilua. Ja johan tuommoiset määrät, jos jokainen sitä noudattaisi pistäisi maan käytönkin koville. Joku kohtuus pitäisi olla. - Kuinkahan paljon Whoo niitä jaksaa nauttia. Hänhän oli jo aikojan sitten pitkällä prosessissaan kohti kasvissyöjyyttä (vai miten se sana nyt sitten menisi).

Mukavaa pyhäiltaa!
      am

• Anonyymi

Elämä on. Niin on tosin kuolemakin.
      Linnutkin tunnistavat eläinten ystävän.

• Anonyymi

Minäkin aina pelkään sydän kylmänä kun lapsenlapset ovat liikenteessä tulemassa luokseni esim joulun alla. Nytkin aikovat tulla viikolla 52. Kun tulevat niin saan aina infoa heiltä missä kohtaa ovat tulossa ja pois lähtiessään pyydän että lähettävät tekstarin kun ovat onnellisesti kotonaan.

Inhoan minäkin lunta ja liukkautta nykyään etten ulos uskalla kaatumisen pelossa mennä, edes roskakatokselle. Ajatella, että yhteen aikaan asuimme sellaisessa talossa jossa oli käytävässä roskaluukku, josta sai kipata roskansa alas ja ne menivät polttouuniin. Nykyään ei tulisi kuuloonkaan. Ei sekään systeemi kauaa ollut käytössä. Nykyään talomme sekajätteet viedään roskahuoneestamme Vantaan polttolaitokseen joka tekee siitä lämpöä.

Parisen vuotta sitten Malmin hautausmaan muualle haudattujen muistelupaikalle tuotiin niin paljon kynttilöitä ja niin lähelle siinä olevia pieniä havupensaita että ne syttyivät tuleen. Ei siinä suurta vahinkoa päässyt tapahtumaan kuitenkaan.

Cee

• Anonyymi

Lämpötila oli +7, joten uskaltauduin viemään roskat, koska ei ollut mustaa jäätä. Minulla on niin hemmetin kipeät nivelet ollut eilen ja tänään, aivan erityisen kipeät, joten 1330 mg panadol extendiä oli kuin olisi plasebon niellyt.

Takaisin tullessani tuli nainen vastaan viemään omia roskiaan. Nopeuttani kuvaa se, että hän meni jo ohitseni seuraavaan rappuunsa kun avasin vasta omaa alaoveani paastäkseni rollaattorilla raskaasta ovesta sisäpuolelle. Lonkkaanikin jo sattui, kuin siinä olisi hiekkaa. Kotona istuin heti tuoliin ja lepäsin viisi minuuttia, ennen kuin riisuin takkini. Sekään ei helposti lähde päältä ja päälle olkapäiden takia.

Roska-astioiden kannet ovat niin tavattoman raskaita avata, että ovat suorastaan mahdottomia minulle. Muovijätepussinkin kun saan hiukan avatun kannen väliin, siitä sitten väkisin pusken sen sisäpuolelle.

Meillä on muuten erittäin siisti roskahuone. Nyt on hesarissa ollut juttuja siivottomista ihmisistä täällä Itä-Helsingissä, jotka eivät sotke vain roskahuoneitaan, vaan myös asuntojensa rappukäytävät ja ihan uusissa taloissa! On se kyllä hävytöntä.

Taas on jo tavattoman pimeätä. Onhan nyt jo marraskuu ja olemme taas oikeassa ajassamme. En ole vaihtanut kellojakaan oikeaan aikaan. Oikeassa ajassa on vain tietokoneet ja kännykkä. Meneehän se näinkin.

Pressanlinnan juhlistakin on jo porua syntynyt. Veteraanit ovat itse halunneet juhlan eri päivälle että heitä mahtuu enemmän juhliin. Mutta kaikki veteraatikaan eivät ole siitä mielissään. Helppohan sellaisten satavuotiaiden on olla eri mieltä, joilla ei ole liikkumisvaikeuksia. Voisihan näitä itse liikkuvia olla tietysti mukana muutamakymmen itse iltajuhlassakin. Pyörätuolilla ja rollaattorilla on aika raskasta olla tungoksessa. Yksi vaihtoehto olisi, että veteraanit juhlivat iltapäivällä 6.12. ja muut illalla.

Cee

• Anonyymi

Trumppi ei tarvitse enää aurinkopuuteria nassuunsa, sen verran selvältä hänen voittonsa näyttää. Onneksi siellä pressan kausi on vain 4 vuotta. Onkohan ensimmäinen pressa, joka on tuomittu talousrikoksista. Outoja nuo amerikkalaiset.

Ulkona on +7 ja nurmikko loistaa kirkkaan vihreänä kun on saanut kosteutta. Jatkuisi vaan pitkään näin lämpimänä.

Nyt kehotetaan olla laittamatta leivän päälle mitään. Kyllä makkara- ja leikkelevalmistajat noituvat. Minä laitan aina leivälle leikkeleita ja juustoja, ellei ole tilapäisesti jääkaapista loppunut. Jotkut terapeutit kehottavat jopa olemaan syömättä leipää. Vihanneksia, juureksia ja hedelmiä olisi kilo syötävä päivässä, kuten amummu tuolla jo totesi. Ei tule kuuloonkaan minullakaan ainakaan raakana tuollaista määrää. Kypsänäkin saan mahanpuruja esim lantusta. Esim jouluinen lanttulaatikko on ihanan maukasta, mutta varottava syömästä paria ruokalusikallista enempää kerrallaan.

Cee

• Anonyymi

Alkaa jo ärsyttää tuo kymmenien asian- tai muuten tuntijoiden haastattelut USAn vaalituloksen tiimoilta, ja heille esitetyt ennustuspyynnöt, mitä nyt sitten tapahtuu. Etenkin nuo varmat arvaukset siitä, miten hyvin Suomen jaÙSA:n välit toimivat. Kukaan ei voi tietää, mitä Trumppi millekin asialle tekee. Hän tekee kuten on itselleen parasta, siinä ei paljon suomalaisten asiantuntiojiden sana paina. Ja jossain vaiheessa ehkä sitten yllätytään, kun kaikki uumoilut menevätkin äitiinsä. No, tämä taas on minun ennustukseni.

Kuulostaa tosi työläältä huonokätiselle ja - voimaiselle nuo Ceen kuvaamat luukkujen ja ovien aukoilut. Minäkin olen täällä meillä manannut jätehuoneen lukitusta, ja kironnut kuin mustalainen, kun joka kerta saan riehua lukon kanssa. Se on yhdenlainen haka, joka jostain syystä on niin tiukka, että sormivoimani eivät sen avaamiseen normaalilla tavalla riitä. Sama tappelu sitä kiinni laittaessa.

Myös alkaa kyrsiä kansalaisille vähän väliä syötetyt uudet ravintosuositukset (-kiellot!!). Eivät ne kyllä enää vain suosituksilta tunnu. Juuri kun on tuupattu ihmisten mieliin, että puoli kiloa vihanneksi päivässä, niin nyt sitten nostetaan kiloon, ja leikkeleet julistetaan pannaan. Muu lihahan on ollut pannassa jo kauan, paitsi kalan ja kanan. Varmaan kohta kanakin on vaaraksi, ja kalathan uivat saastuneissa vesissä.

Kun en pysty esim. papuja tai muitakaan rehuja mättäämään isoja määriä, ja jos jätän pois leikkeleet ja juuston - joka vasta syntiä onkin, lihan jälkeen - niin mistähän meikä saa tarpeeksi proteiinia, jota vanhat mummot tarvitsevat paljon pystyssä pysyäkseen. Minä meinaankin syödä just niinkuin olen syönyt tähänkin asti. Elinaikaa ei ole niin monta vuotta enää, että kerkiäisin maailman tuhot

.Viime yönä heräsin kahden aikaan jostain syystä, ja totesin, että sähköt olivat poikki. Eivät koko huushollista, vaan ikäänkuin valikoiden, makkari oli pimeänä, keittiön hellassa oli sähkö, mutta mikro oli mykkä. Pihavalotkin paloivat. Muutkin asukkaat ilmoittelivat sähkön puutteesta WA.ryhmässämme ja ihan ihmeellisiä kuvioita siinä oli. Yhdellä keittiö pimeänä, toisella makkari, kolmannella kylppäri, jne. Kerkisin jo ajatella, että naapurin bunkkeriukko on pistänyt käyntiin täsmäkiusaamisoperaation. Selvisi (jos sitten totta oli) , että Carunan pienjännitekeskuksessa oli vika. Kummaa, että sellainen aiheuttaa katkoja ihan eri tavalla asunnosta riippuen.

Kohta tulevat kettikset hoitoon, pitää mennä laittamaan vettä niille valmiiksi. Vohottavat aina niin kovasti, että suu kuivuu.

Leppoisaa iltaa!
      am

• Anonyymi

Sain eilen s-postiini taas uuden kyselyn Arvot ja mielipiteet Suomessa -jatkotutkimukseen, jota tekee Tilastokeskus ja Turun yliopisto.

Varsinaisen kyselyn aloituksen kävi henkilö tekemässä kotonani ja nämä jatkokyselyt tehdään netissä.
      Tällä kertaa kysyttiin ympäristöstä, tuloeroista, maahanmuutosta, terveyspalveluista sekä lääkkeiden käytöstä, verkkoviestinnästä ja työstä.

Oli ihan mukava vastailla. Meiltä tietyn ikäisiltä kun ei monesti kysytä mitään. Olemme vain turha menoerä yhteiskunnassa ja ikään kuin meillä ei olisi enää mitään mielipiteitäkään mistään.

Cee

• Anonyymi

Makasin kaksi vuorokautta tyräleikkauksen vuoksi sairaalassa. Hyvä niin ja hyvä, että ulkona ei paukkunut pakkaset, sillä vielä on arkana tyrän kohta. Näyttää kuitenkin siltä, etten tarvitse enää kipulääkettä ja tänään sitten kevyesti puita sisään.

Kelataksi petti menopäivänä ja sitten vaan omalla autolla. Se tuottikin vaikeuden tulla takaisin, sillä olin saanut aamulla (pe) punakolmioisen kipulääkkeen ja omalla vastuulla antoivat luvan ajaa kotiin. Matka sujui kuitenkin ihan jees, mutta riskinsähän siinä oli, mutta toisaalta ei nyt tartte sitten pyytää ketään heittämään minua autoa hakemaan sairaalan parkista

Todella sääli, että Jämsän sairaalan, Jokilaakson sairaalan yöpäivystys lopetettu. Mitähän tässä vielä lopetetaankaan ?

Joo todellakin alkaa riittää Trump ehkä tekee kommentit. Huonolta näyttää, Saksakin helisemässä, Ukrainassa todellakin kuollaan joka päivä ja tuo saatana Putin vaan hengittää. EU ja Nato huokailevat ja sotateollisuus voi hyvin.

ed

• Anonyymi

Ite en syö enää juustoa enkä leikkeleitä. Tosin joskus ostan "saunalenkin" ja lämmitän palan mikrossa. Nojaa, juustossa kylläkin raejuustoa

Pakastevihannespussit saavat riittää + omena + jotkut juurekset. Kaali lienee minulla yleisin vihannes, koska teen keräkaalista ja marjoista ja sipulista vihannessekoituksen.

Lisäksi yritän hiljaa pudottaa painoani ja jos kesäksi pääsen 85 kiloon, niin olen tyytyväinen. Siitä onkin muutamia vuosia jo, kun tuollaisen painon kannoin, missä siinäkin on ylipainoa, mutta sen olen pystynyt pitämään, ainakin hetken helpommin. 80 kiloa on liian vaikeaa pitää jatkuvasti, tosin koitan nyt tänä talvena ottaa kiltisti lumikolan käteen ja pakottaa itseni liikkumaan. Pelkkä puunkanto ei riitä ja olen laiska muutenvaankävelijä. Toisaalta taas en kyllä kaipaa pätkääkään lunta, on se sitten ilmastonmuutoksen aikaansaamaa tai ei

ed

• Anonyymi

Mikähän siinä on, että kelataksit pettävät niin usein, etteivät tule sovittuun aikaan. Noista on juttua aika usein lehdissä. Aivan kuin eivät haluaisi ajaa noita ajoja. Asiakas maksaa sen 25 e ja kela loput, eli eivät jää ilman rahojaan.

Kun minulta keväällä putosi paino 9 kg kahdessa kuukaudessa 57 kilosta 48 kiloon, olin merkittävästi alipainoinen. Oli se hurja pudotus. Olemalla vain syömättä, kun ei vatsavaivoilta pystynyt syömään. Ja stentin laitto vatsan alueen valtimoverisuoneen auttoi jättäen suurimmat kivut pois. Sen jälkeen olenkin yrittänyt syödä enemmän, että saisin painoni nousemaan sinne suht normaaliin, olen esim alkanut syömään jälkkärinä hedelmien lisäksi pieniä korvapuusteja ja kauralastuja. Ensin ei tuntunut olevan mitään vaikutusta, mutta nyt 6 kk: kuluttua vaaka näyttää jo 54 kg.

Karkeille ja jäätelölle en ole koskaan ollut perso. Nytkin on pakkasessa litran paketti jäätelöä ollut pääsiäisestä asti sekä muutama tuutti. Täytyy katsoa, joko ovat vanhaksi menossa.

Cee

• Anonyymi

Paistoin äsken itselleni mahtavan hyvän lohimedaljongin. Eilen kälyni toi minulle itse keittämäänsä suppilovahverokeittoa ja rustiikkileipää. Kyllä oli hyvää. Kauppakamat tilasin ja hankin leivänpäällysiä kuten aina, eli kinkkua, ohutta kevytmetvurstia, vuoluporsasta ja 17 % kermajuustoa. Ei noista mikään kovin rasvaista ole. Kevytmaitojuoma on ruokajuomani ollut jo pitkään, samoin ruokakerma vain 10 % esim kermaperunoihin. Alentajaa käytän oivariinin asemesta leivällä.

Kävin tänään labrassa, kokeita otettiin 4 vai 5 putkellista. Siellä meni odottaessa noin tunti, kun en ollut varannut aikaa. Osan tuloksista sain jo tänään. Hb 106 ja Leuk 11,9. Siis eka ala- ja toinen yläkantissa. Muut joko normaaleja tai alakantissa perusverenkuvassa. En tajua, miksi Hb ei nouse vaikka olen mielestäni syönyt suht hyvin ja terveellisesti. En tietenkään tarpeeksi vihanneksia ja marjoja. Taksilla taas menin ja tulin.

Ajattelin labran jälkeen mennä Cittariin katsomaan löytyisikö sopivia kenkiä, mutta en jaksanut kuin labrasta kauppakeskuksen puolelle, niin olin ihan kuitti. Cittari on kauppakeskuksen toisessa päässä labraan nähden. Terkkarin alakerrassa näkyi olevan rokotukset edelleen menossa. Omani sain jo 30.9. Onhan täällä asukkaita noin 40000 tässä kaupunginosassa.

Cee

• Anonyymi

Tänään sain loput labratulokset. Paastosokeri 6,2 eli hieman koholla, pitkä sokeri 41 eli normaalin sisällä vielä. Kaikki maksa-arvot normaalit, kokonaiskolesteroli 3,8, HDL 1,2 ja LDL 1,6 eli suositukseeni 1,4 en ihan yltänyt huonon osalta. Se olisi vaatimustasoni sydänjuttuni takia. Jokohan kakkosdiabetes kolkuttelee ovellani, mitkähän ne arvot on, että aletaan lääkitystä harkita? Lisälääkitystä en kyllä kaipaa entisten lisäksi. Parasetamoli saisi kyllä olla vahvempaa, mutta 3 - 4 g/pvässä on maksimi ja melko tehotonta minulla, koska ei hillitse tulehdusta nivelissä yhtään.

Jokohan amummu pääsee keskiviikkosaunan jälkeen lasitetulle terassille jäähdyttelemään? Mikä nautinto.

Cee

• Anonyymi

No, en valitettavasti vielä pääse. Liian sujuvasti homma alkoikin jatkuakseen samoin. Ilmaantui yhtä sun toista vastusta työn tekemisessä. Ihan aluksi lasien pinnoitus likaa hylkiväksi kesti kauemmin kuin luvattiin. Sitten rakennelmasta puuttui yksi osa, jota myös odoteltiin. Sitten sairastui tekijän lapsi ja vaimonsa joutui sairaalaan. Sitten sairastui tekijä itse. Eilen kävi tekemässä yhdessä kohdassa muutamia lisämittauksia, että tulevat lasien kiskot varmasti vaateriin - talommehan on vanha ja puiset terassirakenteet tietysti vähän vinksinvonksin tai ainakin heikunkeikun. Tulevana viikonloppuna ehkä saataisiin jo osa laseista paikalleen, jos... En vielä usko ennen kuin omin silmin näen.

Mutta kotona olen yhtä kokemusta rikkaampana - no, rikkaus on tässä tapauksessa kyseenalaista. Läksin perjantaiaamuna varhain Pariisiin poikani ja tyttärensä kanssa katsomaan pojapojan EM-sarjan peliä Ranskaa vastaan. Peli oli sunnuntaina, mutta sitä ennen kerkisimme katsella pari päivää lempikaupunkiani, pääasiassa kävellen (tytön aktiivikello mittasi meille kävelyä 15km ekana ja (vain) 7km toisena päivänä). Yövyimme myös keskustan hotellissa.

Sunnuntaina siirryimme hotelliin pelipaikan lähelle. Sinne oli vajaan puolen tunnin junamatka. Junassa jäimme laukkuinemme seisomaan ovien kohdalla olevaan avoimeen tilaan, missä seisoskeli muitakin matkustajia. Kun juna hiljensi vauhtiaan pysähtyäkseen tulossa olevalle asemalle, vieressämme seissyt n-mies alkoi yhtäkkiä reutoa poikani matkalaukkua. Poikani yritti auttaa, ja yksi tämän n:n kaverikin tuli "auttamaan". Luulimme, että laukku on heidän tiellään, oven edessä, heidän ulos pyrkiessään. Sitten n- jätkät säntäsivät ovesta ulos ja joku huusi ranskaksi, että varas ja poikani huomasi lompakkonsa hävinneen taskustaan, ja ryntäsi jätkien perään.

Tyttö ja minä katselimme avoimesta ovesta poikaani junaan palaavaksi, koska meillä olis ollut vielä matkaa jäljellä. Hän ei tullutkaan ja älysimme sitten itsekin tempaista laukkumme ja hypätä junasta. Platalla näimme kun poika tuli asematunnelista naama veressä ja hirveä ruhje peitti puolta naamaansa. Hän oli yhden kolmesta rosvosta kaatanut potkaisemalla tämän katuun ja sitten hyökännyt kahden muun, vastakarvaan liukkareita pakenemaan lähteneiden perään. Liukkareissa oli kaatanut toisen, mutta samalla itsekin kaatunut, ja lyönyt naamansa portaaseen. Käsikin murtui.

Apua saimme eräältä ystävälliseltä rouvalta joka vei meidät aseman toimistoon ja auttoi kieliongelmassa. Sieltä soitettiin poliisille, joka tuli alta aikayksikön. Sitten poika ambulanssilla sairaalaan ja me naiset poliisiautolla perässä, pillit huutaen ja sinivalo vilkkuen (ei ollut tarpeen, mutta taisi nuori naiskuski vähän haluta harjoitella). Sairaalassa meni melkein kolme tuntia. Hoitoon hän pääsi alle kymmenen minuutin. Otettiin kädestä röntgen ja päästä TT. Jälkimmäisessä ei onneksi löytynyt mitään vammaan viittaavaa, mutta röntgenistä näkyi ranteen murtuma, joka sitten kipsattiin. Kolmen sivun epikriisin antoivat mukaan ja 45p:n saikun (jota poika ei pysty töistään pitämään).

Vihdoin sitten pääsimme pelikentälle, missä peli oli juuri loppunut - Suomi voitti! - ja joukkuetta kuvattiin. Poika järkyttyi isänsä nähdessään - olimme kyllä lähettäneet hänelle viestin, että tulemme myöhässä, mutta ei syytä siihen. Minäkin aloin itkeä kun katsoin tuota karpaasia, hurjissa pelivermeissään olevaa rakasta, itkuaan pitelevää pojanpoikaani. - Luojaani kiitin, ettei pahempaa tapahtunut. Joku sanoi, että noilla junarosvoilla usein on teräaseita taskuissaan.

Seuraaavana aamun Helsinkiin vievään koneesen jo noustuamme tuli eteen vielä yksi jännitysmomentti. Koneen kapteeni halusi varmistaa, voiko poikani tuoreen murtuman kanssa lentää. Sitä selviteltiin ja poika kävi etävastaanotolla Intiassa!!

majailevan ilmailulääkärin luona, joka sitten matkustuluvan antoi.

Kyllä tapaus edelleen mieleen tullessa hätkähdyttää. Viime yönä tuli uniinkin. Mutta häipyyhän se ajan kanssa. Ei pojan tietenkään olisi pitänyt noita häiskiä lähteä kiinni ottamaan, mutta se oli primitiivireaktio. Kyllä minuakin raivostutti niin, että tapauksen jälkeen jokainen vastaantuleva n-mies oli vähällä saada minulta turpiinsa.

Mutta itse Pariisin kaupungin kokemisen lisäksi yksi muukin hyvä kokemus tuli plakkariin: käytimme siellä muutaman kerran uberia. Minäkin, vanha mummu, yhden kerran yksinäni. Sain systeemistä luotettavan vaikutelman, eikä ollut kallis. Vieläköhän täällä uber toimii. Jos, niin taksia tarvitessani harkitsen kyllä sen käyttöä. - Tuli sähkökatko.

PS. Laajakaistakin pimeni, Jouduin pojan luokse lämmittelemään. Juuri äsken vasta tulin kotiin. Olin pimeyttä karussa kuutisen tuntia. Pistin lämpöpumpun äsken päälle, villerit jalkaan, villatakin päälle ja hyvin nyt tarkenen, kovin kylmäksi asunto ei onneksi kerinnyt kylmetä.
      Kauniita unia!
      am

PS. Huomasin, että olin kopioinut kirjoitukseni ensin väärään ketjuun.

• Anonyymi

Oho !

ed

• Anonyymi

No voi miten kamalan järkyttävää teille sattui Pariisin matkalla. Että noita n-miehiä on joka puolella kyttäämässä mistä saisi varastettua jotain. Pahaksi onnekseen poikasi lähti perään ja sai tuollaiset vammat kaatuessaan. Onneksi ei pahemmin käynyt. Poliisi oli siellä nopeasti paikalla. Ehtivätköhän käyttää pankkikorttiaan ennen sulkua? Siellä meni tietysti ajokortti, kelakortti jne. Kyllä maailma on pieni, kun poikasi intialaisella etälääkärilläkin kävi lentoluvan saadakseen. Kyllä digiaika mahdollistaa vaikka mitä. Luin jo eilen että airfryeritkin jo vakoilevat meitä, samoin robotti-imurit kiroilevat ja huutelevat hävyttömyyksiä ja jahtaavat koiria.

Onneakin teillä siellä oli, kun pojanpojan joukkue voitti, onnittelut heille! Ja uber-taksista tykkäsit.

Kotimaassa sitten taas Murphyn laki toteutui monella tavalla, terassin lasien pinnoitus epäonnistui, asentaja sairastui jne. oli sähkökatkoa monta tuntia, kämppä ja laajakaista pimeni. On siinä ollut tapahtumaa kerrakseen. Onneksi pojat asuvat niin lähellä, että on aina paikka minne mennä.

Cee

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No voi miten kamalan järkyttävää teille sattui Pariisin matkalla. Että noita n-miehiä on joka puolella kyttäämässä mistä saisi varastettua jotain. Pahaksi onnekseen poikasi lähti perään ja sai tuollaiset vammat kaatuessaan. Onneksi ei pahemmin käynyt. Poliisi oli siellä nopeasti paikalla. Ehtivätköhän käyttää pankkikorttiaan ennen sulkua? Siellä meni tietysti ajokortti, kelakortti jne. Kyllä maailma on pieni, kun poikasi intialaisella etälääkärilläkin kävi lentoluvan saadakseen. Kyllä digiaika mahdollistaa vaikka mitä. Luin jo eilen että airfryeritkin jo vakoilevat meitä, samoin robotti-imurit kiroilevat ja huutelevat hävyttömyyksiä ja jahtaavat koiria.

Onneakin teillä siellä oli, kun pojanpojan joukkue voitti, onnittelut heille! Ja uber-taksista tykkäsit.

Kotimaassa sitten taas Murphyn laki toteutui monella tavalla, terassin lasien pinnoitus epäonnistui, asentaja sairastui jne. oli sähkökatkoa monta tuntia, kämppä ja laajakaista pimeni. On siinä ollut tapahtumaa kerrakseen. Onneksi pojat asuvat niin lähellä, että on aina paikka minne mennä.

Cee

Kaikki mahdolliset kortit tietysti oli pojan lompuukissa. Uusia nyt odottelee. Onneksi sai heti kohta tapahtuman jälkeen kuoletettua kaikki. Eilen sai kuitenkin S-pankista viestin, että joku Ranskassa yrittää ladata mobiilipankkia kakkospuhelimeen - henkilötiedot sällit saaneet pojan ajokortista - mutta onneksi Ässälläkin vaaditaan mobiilin lataamiseksi toiseen puhelimeen yhteyden ottoa pankkiin, joten eivät saaneet sitä ladattua. Toistaiseksi ainakin korttien hyödyntäminen on ollut nollissa. Ajokortissa olevien tietojen kanssa vähän vielä jännittää. Mutta aika näyttää vieläkö yrittävät jotain.

Siitä todella olen onnellinen, että pojat tässä nurkilla asuvat. Monilla vanhoilla lapset ja muut läheiset saattavat asua vaikka ulkomailla. Se olisi ainakin minulemurheellinen tilanne. Kun itse ajattelen, että en omiani näkisi kuukausiin, niin jo pelkkä tuo ajatus ahdistaa.

Tänään sain siskolta murheellisia tietoja. Epäilevät hänellä maksasyöpää. Hän on jo kymmenen vuotta ollut maksaseurannassa. Kirroosidiagnoosin sai, mutta kun ihminen on juonut vuodessa yhteensä ehkä jopa pullollisen viiniä, niin viinasta ei ole kyse. Eräs nuori lääkärinplanttu ankarasti kovisteli häntä alkoholin käytöstä. Ja vaikka kuinka systeri selitti alkoholin käyttöänsä, niin ei mennyt perille. Onneksi labra-arvot todistivat sen. Sisko teki valituksen po. lääkäristä, joka kuulemma oli saanut puhuttelun - todistetta siitä, että niin tapahtui ei sisko tietenkään saanut.

Ensi viikolla systeri menee koko vartalon TT-kuvaan. Epäilevät jo etäpesäkkeitä syntyneen. Pelottaa minuakin ja surettaa. Sisko (kohta 84v) on ollut tosi hyvässä kunnossa kaiken aikaa, paljon paremmassa kuin minä, joka olen häntä seitsemän vuotta nuorempi. Hänellä olisi niin paljon energiaa ja intoa tehdä vielä vaikka mitä.

Vaan näin tämä elo menee. Mitä vanhemmaksi tulee sitä suurempi on todennäköisyys tappaviin tauteihin. Luopumiseen pitää vain yrittää totutella. Itse uskon, että syöpä minunkin selässäni on, kun koko ajan on kipeä. Tosin leposärkyä ei ole, mutta pienetkin liikkeet vihlovat kuin puukolla vetelisi. Pitänee ensi viikolla yrittää saada aikaa lekuriin. Ehkä ajan saakin, mutta voi olla että kestää ainakin sen kuusi kuukautta ennen kuin toteutuu.

Monta astetta lämmintä, mutta ajelen jo nastoilla, kuten moni muu. Pari viikkoa sitten - silloin oli se etelä-Suomen lumipyry - meni renkaan vaihto äitiinsä, kun johonkin oli kadonnut pulttiavain, joka on automerkilleni erikoisuus. Tilasin uuden (maksoi yli 200€😡) ja nyt on nastat alla. Hullua niillä ronksutella, mutta ensi viikoksi on luvattu lumisateita, joten ehkä pääsevät ajamaan asiansa.

Nyt kiihkeästi ryhdyn odottelemaan, että ensi viikon aikana saisin terassilasituksen paikoilleen. Tekijä on taas hyvissä sielun ja ruumiin voimissa, joten toivoa on. Muulla ei väliä, mutta hartaasti toivon, ettei enää kertaakaan minun tarvitsisi terdeä lapioda lumesta. Katsotaan miten ämmin käy.
        Mukavaa viikonloppua!
        am

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki mahdolliset kortit tietysti oli pojan lompuukissa. Uusia nyt odottelee. Onneksi sai heti kohta tapahtuman jälkeen kuoletettua kaikki. Eilen sai kuitenkin S-pankista viestin, että joku Ranskassa yrittää ladata mobiilipankkia kakkospuhelimeen - henkilötiedot sällit saaneet pojan ajokortista - mutta onneksi Ässälläkin vaaditaan mobiilin lataamiseksi toiseen puhelimeen yhteyden ottoa pankkiin, joten eivät saaneet sitä ladattua. Toistaiseksi ainakin korttien hyödyntäminen on ollut nollissa. Ajokortissa olevien tietojen kanssa vähän vielä jännittää. Mutta aika näyttää vieläkö yrittävät jotain.

Siitä todella olen onnellinen, että pojat tässä nurkilla asuvat. Monilla vanhoilla lapset ja muut läheiset saattavat asua vaikka ulkomailla. Se olisi ainakin minulemurheellinen tilanne. Kun itse ajattelen, että en omiani näkisi kuukausiin, niin jo pelkkä tuo ajatus ahdistaa.

Tänään sain siskolta murheellisia tietoja. Epäilevät hänellä maksasyöpää. Hän on jo kymmenen vuotta ollut maksaseurannassa. Kirroosidiagnoosin sai, mutta kun ihminen on juonut vuodessa yhteensä ehkä jopa pullollisen viiniä, niin viinasta ei ole kyse. Eräs nuori lääkärinplanttu ankarasti kovisteli häntä alkoholin käytöstä. Ja vaikka kuinka systeri selitti alkoholin käyttöänsä, niin ei mennyt perille. Onneksi labra-arvot todistivat sen. Sisko teki valituksen po. lääkäristä, joka kuulemma oli saanut puhuttelun - todistetta siitä, että niin tapahtui ei sisko tietenkään saanut.

Ensi viikolla systeri menee koko vartalon TT-kuvaan. Epäilevät jo etäpesäkkeitä syntyneen. Pelottaa minuakin ja surettaa. Sisko (kohta 84v) on ollut tosi hyvässä kunnossa kaiken aikaa, paljon paremmassa kuin minä, joka olen häntä seitsemän vuotta nuorempi. Hänellä olisi niin paljon energiaa ja intoa tehdä vielä vaikka mitä.

Vaan näin tämä elo menee. Mitä vanhemmaksi tulee sitä suurempi on todennäköisyys tappaviin tauteihin. Luopumiseen pitää vain yrittää totutella. Itse uskon, että syöpä minunkin selässäni on, kun koko ajan on kipeä. Tosin leposärkyä ei ole, mutta pienetkin liikkeet vihlovat kuin puukolla vetelisi. Pitänee ensi viikolla yrittää saada aikaa lekuriin. Ehkä ajan saakin, mutta voi olla että kestää ainakin sen kuusi kuukautta ennen kuin toteutuu.

Monta astetta lämmintä, mutta ajelen jo nastoilla, kuten moni muu. Pari viikkoa sitten - silloin oli se etelä-Suomen lumipyry - meni renkaan vaihto äitiinsä, kun johonkin oli kadonnut pulttiavain, joka on automerkilleni erikoisuus. Tilasin uuden (maksoi yli 200€😡) ja nyt on nastat alla. Hullua niillä ronksutella, mutta ensi viikoksi on luvattu lumisateita, joten ehkä pääsevät ajamaan asiansa.

Nyt kiihkeästi ryhdyn odottelemaan, että ensi viikon aikana saisin terassilasituksen paikoilleen. Tekijä on taas hyvissä sielun ja ruumiin voimissa, joten toivoa on. Muulla ei väliä, mutta hartaasti toivon, ettei enää kertaakaan minun tarvitsisi terdeä lapioda lumesta. Katsotaan miten ämmin käy.
        Mukavaa viikonloppua!
        am

Onneksi rikolliset eivät saaneet ladattua mobiilipankkia poikasi tiedoilla. Toivotaan, etteivät hyötyneet korteista mitään. Mutta kuluja tulee ajokortin uusinnasta, tuskin rikollisia saadaan vastuuseen ja korvaamaan vahinkoja.

Ikävä tuo siskosi tilanne. Niinhän se on, että kun vanhoiksi elämme, tulee kaikenlaisia vaivoja ja sairauksia. Syövät lisääntyneet ikääntymisten myötä, mutta myös nuorehkot niitä saavat, syynä kait liian prosessoidut ruuat. Ennen vanhaan kuoltiin ruokamyrkytyksiin, nykyään liialliseen hygieniaan.

Sairaalaan pääsy on kohta enemmän kuin vaikeaa, HUS on jo yt-neuvottelut saanut loppuun ja nyt jotkut valopäät keksivät ketkä 800 irtisanotaan tai laitetaan muihin töihin. Ja juuri kun on valitettu suureen ääneen, että hoitajia on liian vähän ja siksi sairaalapaikkoja on pidettävä pois käytöstä.

Lämmin sää jatkuu, hyvä niin. En lunta tupaan odota todellakaan. Jos sitä paljon tulee, on Helsinki hukkuva lumeen, kun mereen ei saa kipata lumikuormia. Tulee entistä pidemmät matkat ajaa lumia jonnekin kauas, mikä ei myöskään ilmaston tilaa paranna. Olisi hyvä kun olisi sellaisia nopeita lumensulatuskitoja, jossa olisi tiuha siivilä roskien ja mikromuovien sieppariksi.

Cee

• Anonyymi

Taloyhtiömme ilmoitti eilen, että yhtiössä valuu vettä 1 litra minuutissa turhaan. Katsokaa, ettei esim wc:n pyttynne vuoda kaiken aikaa.

Katsoin omani ja ei falskaa. Ihmettelen. miten taloyhtiö pystyy näkemään, että vuotaa 1 lt min turhaan? Talossa on 71 asuntoa.

Cee

• Anonyymi

https://www.youtube.com/watch?v=EQNJfWiAS28

Nukuin alkuillasta niin pitkät päikkärit, ettei nukuta, joten pakko laittaa tämän ihanan parin argentiinalainen tango tänne, satuin huomaamaan, että tämä vanha herrasmies, jonka tansseja olen vuosia seurannut, on kuollut pari vuotta sitten 87 vuotiaana.

Hänellä oli tapana tanssia sunnuntaisin kadulla Buenos Airesissa ja opettaa tangoa ihmisille. Hänen nimensä on Alfredo Di Marco ja tanssiparinsa useimmiten Maria De Lourdes.

Cee

• Anonyymi

Kylläpä on vanhalla miehellä vielä notkeat jalat ja helpon näköinen tangoaskellus! Ite tässä kuljen kuin puuhevonen, selkä jäykkänä ja polvet linkussa, etten vain kaatua kumahtaisi. Ja pahenee vain kun liukkaat tulevat.

Ja ihan oikeasti kammoan jo ajatusta liukkaista keleistä ja nietoksista oveni edessä. En oikein edes tajua ett marraskuukin on jo yli puolen välin ja joulu tuossa tuokiossa. Ja sitten alkaakin jo vapun odotus😝

Eilen olin pitkästä aikaa teatterissa ja muistin siellä, miksi aikoinaan kyseisen kulttuurimuodon jätin: liian kovat äänet. En vain jaksa kuunnella kahta tuntia huutoa ja mekastusta, jota täydentävät melkein sydämen pysäyttävät äänitehosteet. No, nyt sitten uusi 20v tauko teatterin katsomisessa🤣.

Meidänkin asoy:ssä minä käyn katsomassa ja pistämässä lukemia ylös veden käytöstämme mittarihan on minun varastossani. Vesilaitos lähettää laskun kerran vuodessa ja omat lukemamme toimivat jonkilaisena referenssinä sille että lasku ei ole ihan hatusta reväisty. Pitäiskö teidän vesimittarin lukijalta kysyä, millä perustelevat tuon veden turhan valumisen. Kun on noin monta asuntoa niin äkkiseltään ei tule mieleen, miten käytöstä eritellään turha vesi. Vaan tekniikkahan on ihmeellistä. Voihan se olla vaikka tekoäly joka ne litrat erottelee käyttötarpeen mukaan.

Tänään on ollut minulla todella lepopäivä. En ole tehnyt mitään muuta kuin lukenut aamulla sanomat kahvin kanssa, syönyt perjantaina laittamaani silakkavuokaa ja katsellut vahoja tallenteita ja Areenan ohjelmia. Päivä siis meni ns. kansanterveydelle.

Ja kohta pääsee nukkumaan👋 Vieläkin vähän juilii kintuissa Pariisissa kävellyt kilometrit. Pojan naama on parantunut aika hyvin ja koettelemuksensakin ehkä jo vähän muutenkin haalentunut.

Ja Arja se jaksaa kätkättää. Katson TTK:ta.
      Hyvää pyhäiltaa !
      am

• Anonyymi

Tänään toimitin ensimmäisen jouluasian. Kävin Tokmannilta ostamassa joulusuklaat. En yleensä koskaan lue mainospaketteja, joita nyt jouluna lähestyessä kantavat selkä vääränään Ihmisten postilaatikoihin ja oven luukkuihin. Minulta ne menevät lähes aina suoraan lehtiroskikseen. Eilen tullutta Tokmannin mainosta aloin jostain syystä tutkia, ja huomasinkin siinä monta suklaatarjousta. Ja tänä aamuna sitten vartavasten ajelin sinne; muuten en siellä käy kuin ehkä muutaman kerran vuodessa.

Tänään tein toisenkin poikkeuksellisen kauppakäynnin. Kävin Lidlissä. Nyt sellainen on minulla kävelymatkan päässä. Ko. puoti kuuluu myös niihin, joissa käyn vain pari, kolme kertaa vuodessa. Suunnittelin, että voisin sieltä ruveta hakemaan kävellen itselleni vaikkapa tuoreen aamuleivän. Ei taida kuitenkaan siitä tulla minulle tapaa. K-kauppa, jota eniten muuten käytän, on vielä muutaman kymmentä metriä lähempänä kuin nyt Lidl, enkä sielläkään käy kuin autolla. No, saahan sitä aina tehä suunnitelmia. Onneksi vastaan niistä vain itselleni.

Ja nyt iltapäiväkahvit. Sen kanssa on vanhaa rahkapiirakkaa. Tänään lounaskin li vanhaa: söin jo kolmatta kertaa viime viikolla tekemääni silakkapataa. Ihan hyvää se vielä oli. Nyt sentään jo loppui. Huomenna täytyy keksiä seuraava sapuska, mitä sitten taas syön kolme päivää. Veikkaan, että on jotain kanaa. Pakastimessa on aika monta kanapakettia. Pitää ruveta tekemään tilaa, kun josaain vaiheessa taas tulee parolasti.

Mukavaa alkanutta viikkoa!
      am
      PS. Ai niin , Cee, välitin pojanpojalle onnittelusi voiton johdosta. Oli iloinen ja käski kiittää!

• Anonyymi

Kiitos kiitoksista, on se ihanaa, että suomalaiset jossain lajeissa voittavat, kun nyt olympialaisissakin meni ihan pieleen.

Minulla kävi äsken taloyhtiömme huoltomies vaihtamassa bidesuihkun, nyt se ei enää vuoda. Taloyhtiön kuluihin ei kuulu vesikalusteet, joten vaihdosta lähtee lasku omistajalle. Veloitus työstä 62 e/h vaikka työhön meni vain 5 min. Suihkun ja letkun hinta noin 55 e, joten lasku noin 120 e.

Muistan kun tilasin vuoden 23 alussa lampun asentajan makkarin kattoon, niin se maksoi yli 90 e, eikä mitään tarvikkeita lisätty laskuun, koska olin ostanut ne itse. Siinäkin työ kesti noin 5 tai 10 min, mutta tuntiveloitus otetaan. Myös tikapuiden tuonti asuntooni maksoi erikseen, minulla olisi ollut samanlaiset eteisen kaapissa.

Kun tilaat siivouksen kotiisi, onko sinulla oltava kaikki tarvikkeet vai tuovatko oman arsenaalinsa mukanaan. Minä en ole uskaltanut parkettilattiaa hoitaa millään aineella, imuroinnin jälkeen korkeintaan nihkeällä sinipiialla pyyhin. Lapset pienenä kylässä ollessaan luistelivat siinä villasukat jaloissaan, niin jo kiilsi. Ei ole meillä lattia juurikaan kulunut.

Tänään tuotin kaupasta viinerleikettä, ne kun paistan, syön toisen yhtenä toisen toisena päivänä. Kaalikääryleitä tilasin myös, siinä menee taas kaksi tai 3 päivää syödessä. Ihan pakosti tulee samaa syötyä monta päivää, jos ei kaikkea käytä pakkasen kautta. Kermajuustoperunapaistokseni loppuu tänään, se on sitten kolmas kerta sitä syödessä. Se on ihan omatekemän tuntuista vaikka käytän siihen pakasteperunaviipaleita. Välillä aina ajattelee, että saisikohan lisää vuosia elämään, jos ei söisi mitään prosessoitua. Mutta niitä kaikenmaailman lisäaineita on kyllä nykyaikana mahdoton välttää. Eikö sekin ole prosessoitua, että ruuassa ei ole enää laktoosia, gluteenia, sokereita ym poistettuja aineosia. Jopa hedelmäsokerin on todettu olevan vaarallista, mitenköhän se saadaan hedelmistä poistettua.

Mitkä muuten ovat veren sokeriarvot kun aletaan tabletteja syöttää esidiabetekseen.

Söin äsken kaksi Lapin ohrarieskasta oivariinin kanssa, kyllä ovat hyviä taas pitkästä aikaa.

Cee

• Anonyymi

Juu, kyllä yksin asuessa samaa sapuskaa saa syödä useamman päivän. Minä ainakaan en hellalla yhden hengen annoksia edes osaa tehdä. Tuo airfryer on siinä hyvä: kalan tai kanan pala ja pari pottua tai itse usein heitän sinne paprikan paloja sinne vartiksi niin siinä se ateria on, just sopivan kokoinen. Mut heti kun hellalla teen niin aina tulee ruokaa melkein "komppanialle ryssiä". Kaupasta kyllä saa pieniä annoksia mutta ostan niitä harvoin. En ole löytänyt kuin pari ruokaa josta oikeasti tykkään.

Siivoojani tuovat itse kaikki aineet kuten imurinkin ja muut välineet. Aineet ovat tuoksuttomia. Ite kyllä jopa tykkäisin esim. mäntysuovan tuoksusta, mutta sitähän voin itekin laittaa nurkkiin jos siitä kohasta puristaa.

Opin siivoojilta puhdistuskiven käytön. Sain sillä saunan lauteet kuin uusiksi. Myös harjattua tammea (vaalea) oleva piironki puhdistui sillä kaikista tahroista. Kuulemma sopii melkein kaikille pinnoille ja helppo käyttää.

Nyt pitää turauttaa työmiehille kahvit; on lisäks Lidlin pullia. Tuolla kylmässä ahertavat. Vaikka eihän heille kylmä tule, kun koko ajan jotain busaavat. Lämmin kaffekuppi notkistaa kuitenkin ainakin sitä piteleviä sormia, kun näyttävät paljain käsin tuolla kylmässä touhuavan.
      Mukavia iltapuhteita!
      am

• Anonyymi

Laitoin uuniin parsakaalin paahtumaan, sen piti olla 20 min 200 asteessa, mutta kun aloin avata puolukkahillopurkkia, sain ladata koko avaajarepertuaarini pöydälle ja purkki ei auennut millään vempaimella. Niin sitten parsapalat olivat uunissa 25-30 min ja kärähtivät. Ei auttanut kuin kipata suoraan biojätteeseen.

Sitten kokeilin vielä paria vekotinta ja lopulta kuului pieni sihaus ja purkki aukeni. Kuumensin sitten mikrossa kaksi kaalikäärylettä ja hyvin maistuivat ilman parsakaalia. Meni siinä parsakaalin teossa puolen tunnin sähkönkulutus hukkaan, kun tänään on kuulemma kalliimpi sähkö kun Olkiluoto taas kenkkuilee. Tosin ei minulla ole pörssisähköä, mutta kummasti vain hinnat heilahtelevat.

Cee

• Anonyymi

Aamuyöllä satoi sitten minunkin kotikulmillani ensilumi maahan. Tuuli on kova. Matalapaine tuntuu nivelissä. Käsivarsikin niin arka, että oikealla kädellä nostettava vasenta kättä, että saa sen nousemaan.

Cee

• Anonyymi

Joskus ennustajaeukon hommia tehdessäni toivoin että minullakin olisi ollut sään muutoksiin reagoivat luut ja nivelet tai edes luuvalo, mistä olisi saanut vinkin tuleviin säihin. No, niitä en silloin saanut hyödyksi.

Nykyään kyllä melkein kaiken aikaa särkee jostain, mutta niin tapahtuu oli sää mikä tahansa, eli en nytkään voi ruveta tienaamaan julkaisemalla esim blogia "amummu sanoo säästä mutta säästää sanoja".

Täällä nyt semmoinen keli, ettei koiransakaan sinne soisi joutuvan.
        am

• Anonyymi

Kaikenlaisten pakkausten avaaminen kiukuttaa melkein joka päivä. Purkit ovat pahimpia. Se "sihahdus" tosiaan pitää saada jollain aikaan, ja sitten kyllä aukeaa. Minä työnnän aina perunankuorimaveitsen kärjen korkin rakoon ja väännän niin, että kannen alle pääsee ilmaa. Kaikki muut terät ovat osoittautuneet heikoiksi, vääntyvät vain. Nykyään monissa purkeissa on jo kansi, joiden yläreuna pyörii omanaan, ja ne aukeavat helposti ihan normaaliin tapaan kantta kiertämällä.

Myös muovipakkaukset, esim. leikkeleiden ja juustojen, ovat monesti myös niin tiukkoja, että siitä ohuesta ja pienestä "avaa tästä"-läpykästä ei ole mitään hyötyä. Ainakaan minun sormilleni; en saa tarpeeksi lujaa otetta siitä, jotta voisin kiskoa muovikannen auki. Sormissani ei muutenkaan ole enää voimaa. Tai ehkä olisi, mutta voiman käyttö sattuu vietävästi. Silloin tietysti on pakko avata pakkaus viiltämällä kansi auki. Sen jälkeen sitä ei kyllä enää saa tiiviisti kiinni, ja tavara sisällä kuivuu helposti. Usein pistänkin sitten sisustan pakastepurkissa jääkaappiin.

Olen ottanut jo tavaksi valittaa joka kerta ko. tuotteen valmistajalle, kun sormienergiaani kuluu poikkeuksellisen paljon pakkauksen avaamiseen. Joskus olen saanut kiitoksen viestistäni, mutta useimmiten eivät reagoi mitenkään. Mitäs meistä vaivaisista. Olemme vähemmistö. Toisaalta kuitenkin omituista, kun monissa asioissa jo toimitaan vähemmistöt huomioiden.

Karsea keli. Jätin kettislenkinkin väliin. Onneksi toinen niiden henkilökunnasta pääsee aikaisin kotiin, ei tule niille niin pitkä ja tylsä päivä. Saa nähdä mikä keli huomenna. Minulla olisi HKO:n konsertti, jossa esitetään mm. kaksi Sibben sinfoniaa, enkä haluaisi olla poissa, ainakaan kelin takia. No, pääsen lähelle junallakin, kunhan laulan ensin itseni naapurikaupunkiin, asemalle. Se on onneksi helppoa melkein millä kelillä tahansa.

Nyt lounasta laittamaan: airfryeriin kanaa, sipulia ja paprikaa, 20min odottelua ja se on siinä. - Mukavaa pyrypäivää!
      am

• Anonyymi

Eilen kirjoitin, että karmea keli. Ja vielä jatkuu. Ikkunasta ei kovin pitkälle näy tuossa lähes vaakaan lentävässä lumi- tai räntäsateessa, lämpötila on reilusti plussan puolella. Ja tutkan mukaan sade näyttää jatkuvan hyvässä lykyssä koko päivän. Enkä häiritse kettiksiä, saavat tänäänkin nukkua rauhassa koiranuntaan kylkikyljessä, lämpimässä tuolissaan ja kuivina pysyen.

Koko aamun on ahdistanut Hesaan lähtö illalla, mutta ei ahdista enää. Juuri systerin kanssa sovittiin, että jätetään konsertti väliin. Kuunnellaan Sibbeä vaikka YT:sta tai levyltä. - Minullakin on nyt vinyylisoitin, kun poika kunnostutti vanhan värkkimme. CD-soitinkin on, mutta sen kytky viritinvahvistimeen on ollut irti jo pari vuotta, kun tavaroiden paikkoja jossain vaiheessa siirreltiin. Siippa oli silloin jo kovin väsynyt eikä jaksanut enää semmoisia hoidella.

Systerini oli eilen TT-kuvauksessa, varjoaineen kera. Kotona illalla hän sai jonkun allergisen reaktion ihoonsa. Hän soitti tervariin ja kysyi neuvoa, mitä tehdä. Sai myös samassa puhelussa kuulla, että po. reaktion pitäisi tulla, jos tullakseen, heti varjoaineen tiputtamisen jälkeen. Sai myös varoituksen lähteä heti ambulla ensiapuun, jos suuhun tulee tuntemuksia. Aine kuulemma voi turvottaa kurkun niin, että ei henki kulje. Kyseisiä varoituksia ei siskoni saanut missään vaiheessa tutkimukseen mennessään. Kuulemma ei tarvitse, kun kuvauksessa hoitohenkilökunta on läsnä, jos jotain tapahtuu. Vaan eivätpä ole läsnä, jos reaktio tulee vasta kotona viiveellä (eiku viipeellä:(

Karmeita reaktioita tuosta varjoaineesta, joka on jodin ja kadmiumin sekoitus. Kovia myrkkyjä molemmat, etenkin jälkimmäinen. Itsekin olen ollut useamman kerran TT-kuvissa. Muusta ei silloin valistettu kuin, että munuaisarvon pitää olla ok, että tutkimuksen voi tehdä ja että varjoaineen juostessa suoniin tuntuu kuin saman tien pissat tulisivat housuun. Mistään allergisen reaktion mahdollisuudesta ei minullekaan kerrottu. Siskon tapauksessa lääkäri ihmetteli sitä, että reaktio tuli vasta tuntien jälkeen tutkimuksesta.

Pitäisi lahteä kauppaan, mutta en tiiä mahtuuko tuon sateen sekaan, on se niin sakeaa juuri nyt.
      Hyvää päivää!
      am

• Anonyymi

Minun kotinurkilla oli eilen lumeton päivä, nyt aamulla on taas maa valkoinen ja mennyt pakkasen puolelle eilisen lämpöaallon jälkeen. Miten voikin olla niin erilainen ilma parin kolmenkymmenen kilometrin välillä täällä etelässäkin.

Jopa sai siskosi kovat oireet varjoaineestaTT-kuvauksissa. Minullekin tuo kuvaus tehtiin keväällä ja monta muuta kuvausta, joissa varjoainetta käytettiin, mutta en saanut mitään oireita. Tuon ikäänkuin pissat housuun -tunteen minäkin muistan minulle kerrotun, Ja että suonissa tuntuu hetken sellainen lämpöaalto. Toivottavasti siskosi ei saanut sitä kurkun turvotusta.

Yksi tuttuni sai myös rajun kohtauksen jostain lääkkeestä. Hän näytti kuvankin itsestään, kuinka hänen poskensa ja huulensa olivat tavattoman turvoksissa, huuletkin paisuneet kuin olisi jotain täytettä niihin ottanut.

Cee

• Anonyymi

Eilen (20.11) kotiin tullessani klo 18:30 koko tienooni ilman sähköä ja sitten taskulampun valossa kynttiläiltaa viettämään. Uni tuli ja oli katkonaista ja aamulla soitin elenian vikaan. Sanottiin, että 24 tuntia katko jatkuu

Traktorilla tie auki, nuoskaa 20-30 cm ja työ kesti yli kaksi tuntia ja nokoset päälle tietty ja miettiminen, miten saan kulumaan tuon 24 tuntia. No kuluuhan se, kun ei anna harmitukselle valtaa

Mutta annas olla. Klo 17:30 valot syttyivät ja näyttää siltä, että pelaakin nyt, sillä ei eilisen kaltaisia nopeita lyhkäisiä katkoksia ja päälletuloja enää yhtään. Eilen iltapäivällä niitä katkoksia/päälletuloja oli vähintään kymmenen. Ne meinaan syövät sekä lattialämmityksen kaapeleita, pakastinta, ilmalämpöpumppua jne.

Nyt vihdoin päätin kunhan saan säästettyä, ostan honda EU22i invertterigeneraattorin, nyt saisi hitaan 1400 € ja risat. (Loistava vehje myös matkailuautossa.) Polttoaineen kulutus jopa alle 0,3 l/t eli saan pelaamaan vesipumpun ja pakkasvahdin alakerrassa ja ylhäällä valot ja telkun ja jääkaapin, kahvinkeittimen ja mikron ja tietsikan lisäksi ja jääkaapinkin voin jättää pois, sillä eivät ruoat pilaannu vuorokaudessa, koska ei se jääkaappi niin lämpene

Jos hyrrää 24 tuntia, niin kulutus on pienimmillään 7 litraa vuorokaudessa bensaa eli noin 13 €. Suurimmillaan 1 litra per tunti eli 24 litraa eli noin 43 €, mutta tuohon en yllä kulutuksellani sähkökatkojen aikana

ed

• Anonyymi

Käteviä nuo aggregaatit ym invertterit, joilla saa sähköä katkoksien aikana. Sisarellani ei ole sellaista ja nytkin heillä sähköt pätkivät kaiken aikaa eilen myrskyn takia. Aussisukulainen hankki myös aggregaatin heille, koska asuvat alueella, jossa on usein sähkökatkoksia. Lähimpään kauppaankin noin 30 km, joten välillä joen tulvinnan takia he eivät pääse autollaan edes pihastaan ulos kun eivät omista venettä. Eikä veneellä pääse sinne kaupalle asti. Helikopteri olisi hyvä heillä.

Cee

• Anonyymi

En voi muuta sanoa kuin sen, että kuinka sidoksissa minäkin olen sähköön. Lapissa ei tuntunut vielä pätkääkään se, että sähköä ei ollut. Yhtämittaisesti olin siellä puolikin vuotta. Nyt taas vuorokaudessakin on tottuminen.

Toisaalta loin jo sellaista henkistä ilmapiiriä, että kaikki jees, ruokaa on ja polttopuita - mutta mutta se ei enää riitä

Nuo Aussin tapaiset tulvat / kuivuudet / tulipalot ovat tosi ongelmia ja ikävä kyllä, ongelmat sielläkin ehkä pahenevat. Enää ei tarvitse minun menettää imastonmuutoksen vuoksi itsehillintääni, ei edes kommenttipalstoilla, sillä yksilö Suomessa ei isoja voi tehdä ja suotana, Putin vaan hyökkää ja kyl tekee mieli sanoa sekin, että Israel vastaan lähiympäristö on sekin kuvottavaa

ed

• Anonyymi

Päreiden polttamisen jälkeen keksittiin kynttilät kodinvalaisuun ja sitten oljylyhdyt. Niistä lähti aika epämiellyttävä käry ja haju. Yksi tuttumme, joka rakensi hirsimökin itselleen kesäasunnoksi, sanoi ettei hän ikinä laita sinne öljylyhtyä valaisuun, koska sen hajusta hän oli lapsena saanut tarpeekseen kotonaan. Hänen mökillään poltettiin siis vain kynttilöitä.

Nykyään ei taida paljoa olla sähköttömiä mökkejä. Monilla on kuitenkin koristeena vanhoja öljylyhtyjä joissa saattaa olla sähkölamppu sisällä.

Itse en ole joutunut öljylyhtyjä haistelemaan, mutta muistan, että isäpuoli sammutteli aina valoja jos huoneessa ei hetkeen oltu. Nykyään se on ihan aiheellistakin.

Cee

• Anonyymi

Meillä siippa kaikkina vuosinaan oli sähkön säästäjä: kulki huushollissa sammuttelemassa muiden sytyttämiä valoja siellä, missä kukaan ei oleillut. Joskus kun joku askareittensa lomassa oli vessassa käymässä ja jätti valon palamaan, niin sieltä tullessaan oli jo huone pimeänä. Itsekin olen aika hyvin oppinut pitämään "asumattomat" tilat pimeinä. Lattialämmitystäkin kylppärissä pidän päällä vain saunan ja suihkun jälkeen. Suihkussakaan en käy ollenkaan joka päivä. En kyllä sähkön tai veden säästämiseksi, vaan os kävisin, niin nahkani varmaan karisisi äkkiä pois, ja se mikä jäisi rypistyisi entisestään, enkä rasvojen lotraamisesta tykkää.

Sain vihdoin eilen käytyä silmälääkärissä. Ja kaihiahan minullekin sitten tarjoiltiin. Jo pidempään olen katsellut kuin vesikalvon läpi, kaikki on hieman epäselvää. Se on aika rasittavaa, kun muuten näköni on oikein hyvä, minkä lääkärikin totesi. Mitään ei vielä tarvitse tehdä, mutta sitten kun kyllästyn "blurrattuihin" näkymiin menen uudelleen lääkäriin ja saan lähetteen leikkaukseen. Jonot kyllä ovat aika pitkät, mutta eivät ihan puolta vuotta tällä hetkellä tällä sotealueella.

Suututtavaa oli katsoa lääkärin laskua. Lääkärin palkkio oli vähän yli 140, Kelan korvaus 30, mutta keskuksen palvelumaksu oli 33€!! En koe ihmepalveluja saaneeni: sain ajan varattuani siitä muikkariviestin SMS:nä, tapahtumapäivänä SMS:llä annettiin osoite, missä voi kännykällä ilmoittautua, mutta ilmoittauduin lääkärikeskuksen aulassa olevalla automaatilla ja sitten maksoin laskun kassan tiskillä. Ne tekivät sitten tuon 33€. No, tilojen käyttö, tuolit, ovien saranoiden kuluminen ja kaiuttimesta kuuluva musakki ehkä kuuluvat myös palveluun, mistä laskussa siis lääkärin laskuttamaan summaan tuli lähemmäs neljännes lisää, eikä Kelan korvaus ei edes riittänyt siihen.

Luntakin tuli taas äsken lisää. No, maanantaina ryvetään taas ravassa. Ei suosi ainakaan vanhoja ja huonosti liikkuvia ihmisiä nämä kelit.Jotain myös on tapahtunut aurauksessa. Tuntuu siltä, että kunnon auroista on luovuttu (ilmaston muutos aiheuttanut??) ja aurausvehkeet ovat nyt tosi surkeita. Ajo- ja jalankulkuväylät ovat kuin perunapeltoa, nyt juuri siis jäätynyttä sellaista. Ihan hirveitä ajaa. Ehkä kyseessä onkin huonokuntoisten autojen karsinta, kun osat tärinässä tippuilee ja auto hajoaa lopullisesti. Samoin ehkä jotkut joutuvat uusimaan tekarinsa tai huonot omat hampaansa kun nekin putoavat suusta tuossa rytkeessä. Jalankulkijat vastaavasti saavat uusia lonkkaniveliä tai saavat rauhallisen makuu(=lepo)paikan tervarin vuodeosastolla tai kotona sängyssään, nuoremmat pääsevät työahdistuksestaan saikulle, kun on luut rutina ja päät mätinä kävelyalustojen kaataessa kulkijat.

Nyt (vasta!) iltapäiväkahveelle. On mennyt päivä sujuvasti muutamaa kaappia ja laatikkoa siivotessa, kriisiajan ruokavarastoja tarkastaessa, siipan dokumenttikansioita putsatessa. Sälää riittää joka helkatin kaapissa ja laatikossa. Jossain vaiheessa huvitti, kun huomasin, että joku ihmejohdatus oli yhtäkkiä siirtänyt minut siipan paperipinoista - niistä kaapien siivouksen aloitin - noihin kriisiajan syömisiin. Joku mielleyhtymä sen oli saanut aikaan, enkä tiedä mikä. Mitä yhteistä on siipan papereilla ja ruokavaralla?
      Hyvää viiknvaihdetta!
      am

• Anonyymi

Se mielleyhtymä tuli varmaan siitä siippasi säästäväisyydestä, mitään ei saa heittää pois, jos sitä vaikka joskus tarvitaan. Sekin juonsi juurensa sotien jälkeisestä ajasta, jolloin kaikkea ei saanut vaikka olisi ollut rahaakin. Siitä päästiin siihen ruokaan, että sitä pitää varata jos vaikka pitää mennä väestösuiojaan moneksi päiväksi.

Nyt kehotetaan kolmen päivän varasto pitämään vaikkapa sähkökatkojen varalta ja sellaista ruokaa, jota ei tarvitse lämmittää. Maalla olevilla on helpompaa, kun heillä on vielä puuhelloja ja varaavia takkoja, esim minulla ei ole mitään, millä ruokaa lämmittäisin. U:lla on kyllä trangia jäljellä ja siihen kävi muistaakseni polttoaineeksi Sinol, Lasol ja jopa lämpökynttilä. Heillä oli aina faijansa kanssa Lapin reissuilla trangiat mukanaan.

Se tätini, jolla nuorena asuin, oli himohamstraaja eli vanhat kenkäni ja nahkaiset käsilaukkunikin hän säästi jos sattuu vaikka tarvitsemaan joskus. Hän sanoi että sota-aikana jopa kenkiä tehtiin paperista, että kyllä vanhat, kuluneet nahkakengätkin on paremmat kuin paperikengät. Ne pari mokkanahkaista olkalaukkuani olivatkin tätini miehellä käytössä sorsametsällä patruunalaukkuina. Olivat kuulemma oivat siihen tarkoitukseen. Näin myöhemmin ne laukut tädin kesämökin saunan eteisen naulakossa roikkumassa.

Kyllä nuo rytkyttävät jäätyneet polannetiet pistävät autot ja matkustajat tosi koetukselle. Jospa ne tiet karhitaan tarkoituksella sellaisiksi, että saataisiin vauhdit hiljenemään kävelyvauhdiksi. Kamala se Seinäjoen onnettomuus, jossa kaksi lasta kuoli. Tapaus sattui lähellä pojanpoikani kotia, joten kova oli ruuhka heidän tiellään eilen aamulla, kun autot ohjattiin kolarin takia sitä kautta.

Cee

• Anonyymi

Kynttilän valossa lienee vaikeaa lukea tai siis riippuu kynttilöiden määrästä varmaan. Ja lukemisesta saan tarpeeksi, kun luen Ylen ja HS:n uutiset, fiktio teeveestä

Valoja en sammuta samaan tahtiin kuin hehkuaikaan

Uskoisin, että vain henkinen puoli kärsisi, jos joutuisin olla kuukauden sähköttä. Jopa pesuveden voisin lämmittää puuhellalla ja pestä vadissa mutta se lumien sulattaminen lienee se - huhhuh sentään. Ruoan laitto onnistuisi, sisälämmön pito onnistuisi ja vesiputkienkin sulassa pito onnistuisi, mutta raja siinä saattaisi olla pitkään jatkuneessa miinus 15-20 ulkolämpötilassa ja jos kylmempää, niin jäätyisi alakerran putket varmasti

Yksinäisyyden rikkomiseen tarvitsisin kuitenkin jostain apua, hätätilanteessa siis netti ja radio auttaisivat. Mutta siis sähköähän ne tarvitsevat. Nytkin olen viikossa yksin ma, ti, to ja kaksi kertsiä loppupäiville, mutta sekin vaatii auton käyttöä ja kertsien aika on kuitenkin rajallinen. Ne kertsit, missä käyn, siellä jokainen meistä etsii myös toinen toisistaan seuraa. Ja puhelimen pitää pelata eli kyllä se aggregaatti olisi välttämätön, sillä olen ruudun vanki osittain ja en ihmettele sitä, mikä vastuu onkaan pienten lasten vanhemmilla ruutuajan rajoittamisella ja selittämällä, miten ei lankea siellä nettimaailmassa väärille poluille. Juttelin juniorin kanssa tästä eilen pitkään. Jyrkät kiellot eivät tule auttamaan yhtään mitään. On luonnollista, että kouluissa opitaan ja totellaan, ja näin varmaan suurin osa lapsista ja opettajista ja kouluista toimiikin
      ed

• Anonyymi

Kyllä näillä keleillä on nähty ihan hirveitä ajotapoja. Seitsemän kuollutta liikenteessä parin päivän aikana kertoo myös siitä. Toisille kuskeille ei ole mitään eroa kesä- ja talvikelien välillä. Varmaan he olettavat, että auto ja sen hieno tekniikka hoitaa kaiken. Joiltakin kuskeilta pitäisikin ottaa kortti pois talveksi.

Minulla tuo valojen sammuttelu on verissä, opin sen siipalta. Nytkin istun olkkarissa vain kahden pöytälampun valon varassa. Kyökissä hohkaa yksi työvalo. Kohta sytytän kynttilän niin saan lämpöä ja lisää valoa🤣. No, nuukuudesta ei ole kyse - ledithän ei paljon kuluta - vaan siitä, etten tykkää istua juhlavalaistuksessa, mikä syntyy jos sytytän olkkarin yleisvalot. Ja vanhan on parempi hämärässä😂

Minun kriisivarani on aika vähäinen, vettäkään ei ole kuin yksi kahden litran pönikkä. Saunan lauteen alla on iso saavi, mihin sitä voisin säilöä, mutta sitäkin pitäisi vähän väliä vaihtaa; seisova vesihän alkaa aika pian kerätä pöpöjä. Vessan huujteluun senkin veden tietysti voi käyttää.

Toistaiseksi en vesiä ole keräillyt juomatarpeisiinkaan kuin just tuon 2l. Eikä ruokapuolessanikaan kehumista ole. Muutama säilykepurkki, joita niitäkin eilen karsin rankalla kädellä: yliaikaiset pois. Nyt on vain muutama purkki hedelmäsäilykkeitä, sieniä ja papuja. Pakasteethan säilyvät sähköttä vuorokauden verran jos pakastimen ovia ei aukoile. Sieltä voin heittää kanat, porot ja muut saunan kiukaalle, kypsentää ja säilyttää sen jälkeen vielä jonkun päivän, ja marjat voi syödä kypsentämättöminä. En ihan äkkiä nälkään kuole, juomapuolta pitänee hieman parannella.

Luonto on nyt kaunis, mutta en ole nokkaani ulos pistänyt. Olen lähinnä vain oleillut ja lämpimikseni tehnyt jotain pientä huushollihommaa. Olen ruvennut palelemaan. Sisällä on n.22C, mutta silti palelen. Se on minulle vieras olotila. Joku jo ehdotti että saatan potea kilpirauhasen vajaatoimintaa. Ehkä pitäisi pyytää labrakokeisiin.

Minua ei oma terveydenhoitoni ole innostanut pitkään aikaan. Ensin oli siippa ja nyt jännitän sisareni tilannetta, Jos hänelläkin syöpä todetaan, niin entistä vähemmän jaksan omaan olooni keskittyä. Ja maksasyöpä harvoin päättyy onnellisesti. No, ensi viikolla ollaan ehkä viisaampia.

Taidan tästä turauttaa kahvit, sitten sauna palamaan. Rauhaisaa pyhäiltaa!
      am

• Anonyymi

Toivotaan että sisarellasi ei sitä pahinta löydy. Minulla on kaksi henkilöä kuollut vuoden aikana syöpään, toinen oli ex-miniäni eli lapsenlapsieni äiti 57 v ja toinen oli nuoruudenystävänä jo tuntemani mies, kälyni veli, joka kuoli maksasyöpään, ikä noin 75 v.

Tuosta juhlavalaistuksesta, minulla on keittiössä kaksi kattovalaisinta niiden kiinteiden valojen lisäksi, niin sitä neljän lampun spottivalaisinta kutsun kuulusteluvaloksi. Se kun osoittaa suoraan silmiin istuessani pöydän ääressä U:n vakipaikalla, joten pyysin viimeksi poikaani kohdistamaan ne eri kohtiin, Nyt kaksi spottia osoittaa suoraan makkarin oven vieressä olevaan seinään jossa on tauluja. Siinä ovat ihan omiaan valaisemassa Suomenlinnan tauluja ja kahta aussimaalarin maalaamaa pikkutaulua, myös meriaiheisia.

Cee

• Anonyymi

Ennen vanhaan kaikilla oli kodeissaan myös matkaradiot, jotka toimivat pattereilla. Minäkin aina U:n kanssa kuuntelimme sieltä viikoittain Kahdeksan kärjessä -musiikkiohjelmaa, kyllä oli ihanaa musaa siinä. Eli matkaradio ja pattereita pitäisi olla nykyäänkin kotivarana, samoin valolamppuja, patterilla toimivia.

Yksinoloa kestän hyvin, kunhan vain netti ja tekstiviestit puhelimella toimivat. Tietokoneen akut eivät latausta kauaa pidä, pitäisi olla monta vara-akkua ladattuna. Minulle on tullut sellaisesta Helppi-firmasta esitteitä, että voisin tilata heiltä vaikka seuraa kotiin tai ulkoiluun, pikkuaskareiden tekoon, apteekissa tai kaupassa käyntiin jne. 45 e/h.
      En ole vielä katsonut tarvitsevani. Ikkunatkin on vielä pesemättä ja villakoirat kurkkii sängyn alta, sieltä kun on niin hankala imuroida, koska siellä on muovisia, rullilla varustettuja sängynaluslaatikoita, joista yksi helvatin painava, kun siinä on täynnä lasisia valokuvakehyksiä. Nekin joutavat Kivikkoon kuskata, kun ei näihin betoniseiniin niin vain nauloja lyödä. Entisen asunnon eteisen seinällä ne muodostivat "kauhugallerian" eli kuvia kullannupuista eri lapsuusvaiheistaan. Kuvat tietysti säilytän, raamit ja lasit joutaa pois sängynalustaa täyttämästä. Helpottaa imurointia.

Täytyykin tilata taas kauppatavarat huomiseksi, viikon aikana taas jääkaappi huvennut, toinen melkein tyhjillään. Pitääkin muistaa ostaa vettä, sen useimmiten unohdan kun minulle kelpaa hanavesi, U:lle ei, joten meillä oli aina ostovettä hänen aikanaan.

Huomenna aamupäivällä tulee tilaamani jalkahoitaja kotiin ja 4.12. on taas mentävä suuhygienistille. Olisi kiva kun hekin tulisivat vaikka tuonne pihalle klinikkansa kanssa, ei tarvitsisi lähteä taksilla liikkeelle. Otin jo puhelimeeni Helsinki taksi -sovelluksen kun soitot maksaa yli 4 e kpl normaalisti tilaamalla. Sikakallis hinta. Saa nähdä tuleeko halvemmaksi.

Huomenna taas lumet sulavat täällä kohisten, 7 -9 astetta luvassa.

Cee

• Anonyymi

Välillä suututtaa kunnolla, kun mikään asia ei enää hoidu yksinkertaisesti puhelinsoitolla. Pitää olla äppiä, kirjautumista, tunnistautumista, salasanoja, jne.

Juuri nyt jonotan terveydenhoidon palvelunumeroon, karseata musakkiaan kuunnellen. Pitäisi saada kiinni omahoitaja tai vastaava, jolta voin pyytää labralähetteen. Didgisyteemistä sain sen verran selvää, että minulla ei nyt ole hoitovastaavaa. No, ehkä on omaa syytäni; olen kai ollut liian pitkään poissa tervarin toiminnoista. Minun pitäisi saada labralähete. Sokeriarvoni eivät tyydytä minua. Tosin kotimittauksissa kelpaa aika paljonkin korkeampi arvo kuin labrassa saatu, mutta silti haluan tarkistuttaa sen ja nimenomaan pitkäsokerin, joka kertoo enemmän kuin yksi paasto- tai kotimittarin arvo.

Tuo huushollin imurointiongelma minutkin lopulta pisti ryhtymään siivouspalveluiden käyttäjäksi. Kalusteiden alta imurointi on mahdotonta; selkäni ei taivu, tai siis taipuu mutta vain isolla kivulla. Jos muualta saankin imuroitua, niin kalusteiden alta pölykoiria pölähtää tilalle heti kun ilma siinä lähellä liikkuu.

Eilisellä ja tällä päivällä on ero kuin yöllä ja päivällä. Eilinen aivan upea lähes kevätpäivän kaltainen ja tänään taas melkein ahdistavan synkkää. Suunnittelin meneväni käymään Tokmannilla. Yleensä mainokset menevät minulta suoraan lehtiroskikseen, mutta eilen poikkeuksellisesti luin sen mainosta ja löysinkin jotain, mitä ehkä kannattaisi käydä hakemassa. Mm. pattereita, joita tarvitsen kaikennäköisiin venstereihin, on sopuhinnalla. Pieni "kidekoneenikin" tarvitsisi varapatterit. Mutta taidan siirtää huomiseksi menoni. Kohta ennusteen mukaan alkaa sataa.

Hyvää alkanutta viikkoa, joka vie meidät taas lähemmäksi talvipäivän seisausta ja vähitellen uutta valoa.
      am

• Anonyymi

Nuo tunnistautumiset milloin mihinkin ovat tosi inhoja, joka kerran kun keksin uuden salasanan jonnekin, niin seuraavalla kerralla kone ilmoittaa että käyttäjätunnus tai salasana on virheellinen. Ei auta kuin pyytää taas uusi jostain ja sieltä tulee 36 merkkiä pitkä salasana, joita merkkejä ei tietokoneessani edes ole kuten esim suorakaiteen muotoinen laatikko pystyasennossa. Näin kävi esim pitsaa kotiintuotuna tilatessa. Myös apteekista lääkkeitä tilatessani Suomi.fi aina kenkkuilee. Ja sanotaan että pankkitunnistautumista ei kehoiteta käyttämään kuin pankkiasioissa.

Minulle tuli Maisaan viesti, että pitäisi käydä uudelleen sokerikokeissa. Tuo pitkäsokeri kun oli 41 ja yläraja on 42, niin kai alkaa olla liikaa. Paastosokeri oli 6,3 joka hieman liikaa. Uudet verenpainemittauksetkin neljältä paivältä aamuin ja illoin on lähetettävä. Yläpaine on aina liikaa taas, pyörii 140 ja 160 välillä, ei saisi olla yli 135. Minulla näitä haittoja aiheuttaa vuosia jatkunut pieni määrä kortisonia joka päivä reumaan, se nostaa kuulemma kaikkia arvoja.

Sää todellakin muuttui taas, lumet kadonneet, ruoho vihertää, kova tuuli kohisee ikkunan raossa ja vettäkin lotuutti aamuyöstä alkaen.

Cee

• Anonyymi

" Juuri nyt jonotan terveydenhoidon palvelunumeroon ..."

Eilen soitin A katsastuksen palvelunumeroon ja "paina 1, jos haluat, että soitamme takaisin"

Sama asia, jos ruuhkaa terveyskeskuksen ajanvarauksessa. En oikein muista mihin muuhun numeroon olen viime aikoina edes soittanut ja pankkiasiathan hoituvat ilolla ja nopeastikin apilla ja vahvan tunnistautumisen kanssa, jos käytän lukulistaa

ed

• Anonyymi

Jossain vaiheessa täytyy testata pirhan etävastaanottoa eli siis soittaa kunhan tulee tarve. Tämä on yksi ja lähes ainoa asia, mikä minua "askarruttaa", sillä en todellakaan meinaa jelpata kokoomuksen terveydenhoidon alasajoa puhelinsoitolla. Jos sitten kokeilen, niin satavarmaan äänitän sen puhelun todisteeksi. Samoin en tule koskaan istumaan yksityisen lääkärin vastaanotolla. En siis tarvitse omalääkäriä, sillä joku siinä mättää. Se joku on se, että eihän se omalääkäri voi aina olla palvelemassa 24/7 läpi vuoden. Tämä on vain yksityisten lääkäreiden suosimista julkisen terveydenhoidon kustannuksella ja mitä yhteiskunta maksaa näistä käynneistä??? Jos siis pääset yksityiselle 25 ekulla, niin paljonkos se lääkäri kuittaa lisää yhteiskunnalta? Jotain on tehtävä myös ihmeellisen työterveyshuollon suhteen, suomalaisen erikoisuuden suhteen ja jonka maksaa siis työnantaja ja saa lisäksi ne verovähennyksiinsä ne kustannukset

Jos mihinkä on saatava lisää lääkäreitä, niin julkiselle puolelle ja niin paljon, että kilpailu ajaa lääkäreiden palkkioita kohtuullisiksi ja ei suosi sitä, että lääkäri vastaanottaa vain joka toinen päivä ja työpäivän pituuden itse määrittävät, sillä nythän on muotia lääkäreillä että viettävät vapaa-aikaa mieluummin, koska hyvät palkkiot mahdollistavat sen.

Tämän lisäksi on lisättävä myös kohtuuhintaisiin lakipalveluihin pääsyä

ed

• Anonyymi

Taas on perjantai, vaikka ei se tällaiselle eläkeläiselle eroa mitenkään jostain muusta arkipäivästä. Työaikana se oli kuin juhlaa, kun tiesi että alkaa kahden päivän vapaa. Tosin vuorortyötä tekeville se ei sitä ollut, heillä saattaa olla vapaa viikonloppu vain joka toinen kuukausi.

Ilma on taas viilentynyt, lämpöä on vain 2 astetta ja on pilvistä.

Kimmo Kiljunen jos olisi venäläinen, niin hän ei vain katoaisi julkisuudesta, vaan putoaisi ikkunasta jotenkin selittämättömällä tavalla, kuten siellä on niin monelle käynyt olemalla jotenkin Putinia vastaan.

Nyt on Black weekend ja mainoksia putoaa joka tuutista, osta sitä ja osta tätä. En taida ostaa mitään. Katsoin yhtä Airfryer merkkiä Cittarista, jossa olisi muka alennus 60 %, joten innostuin ja aloin etsiä vertailuhintoja ko merkille muista kaupoista, niin muista kaupoista ei löydy yhtäkään samaa tuotetta ostettavaksi. Taitaa olla tuotteella keksitty alkuperäishinta. Vai voisiko olla että tuote on valmistettu vain Cittaria varten, joten siksi ei ole edes myynnissä muissa kaupoissa ja hintavertailua ei siis ole edes mahdollista tehdä. Jääköön siis tuo laite ostamatta vielä tällä kertaa.

Hyvää perjantaita, oli sitten black taikka white.

Cee 😘🎅

• Anonyymi

Muistan hyvin ne parikymmentä vuotta, jolloin tein vuorotöitä, sännöllisesti epäsäännöllistä. Hyvö puoli oli se, että siinä oli paljon arkivapaita, etenkin kun yövuorot niitä poikivat. Mutta huonoa se, että useimmiten kun muilla oli viikonloppuisin vapaata ja olisi voinut viettää aikaa ystävien kanssa, niin minä olin töissä. Samoin kun pojat olivat pieniä niin joulun vietto normaaleissa kuvioissa ei monestikaan onnistunut. Siihen aikaan työpaikan vanhempi rouvasväki valitsi milloin ovat juhlapyhinä töissä, vai olivatko lainkaan, ja me nuoremmat tehtiin, mitä heiltä jäi. Onneksi jossain vaiheessa tuli oikeudenmukaisempi käytäntö vuorojen teettämiseen.

Minäkin yllätyin kettislenkille lähtiessäni että olikin aika vilpeää. Koko ajan ennusteissa ollut 6-7 astetta mutta olikin vain kaksi ja viluhan siinä minulle tuli. Koirilla on aina paljon nuuskittavaa ja nyt toinen lisäksi tappeli jäljellä olevien, aurauksessa syntyneiden jääkokkareiden kanssa, joten liikkumisemme oli hidasta eikä se siis lämmittänyt kroppaa. Muutenkin kärsin nykyään palelemisesta, joka minulle outo ilmiö. Ens viikoksi sainkin labralähetteen, otetaan kilpirauhaskokeet, jos niistä löytyisi syy paleluun.

Tänään jouduin soittamaan pankkiin varmistaakseni, ettei joku huijaus ole menossa. Eilen pariin kertaan tuli mobiilipankkiin ilmoitus, että kortteja ja niiden tietoja ei voi nähdä/muutella. Sitten nuo infot hävisivät, mutta vieläkään ei po. tietoja saa näkyviin. Joku häiriö on kyseessä ja sitä kuulemma korjataan. Virkailija jonka kanssa puhuin oli hirveän harmissaan, kun on tämä musta perjantai ja korttien käyttö on jumissa. Ei voi kuluttaa. Minulla ei ole varsinaisia ostoksia, mutta olisin maksanut terden tekijälle ostamansa tarvikkeet MobilePayllä, mutta sekään ei onnistunut. No, tilisiirto sentään toimii, mutta se kestää päivän, pari, jos saaja ei samassa pankissa kuin maksaja.

Kovasti on ihmisillä jo jouluvaloja ja -koristeita. Siskontyttö, 46v on kuulemma jo koristellut kuusenkin. Minulla jouluun viittaavaa on vain tänään ostettu tosi pieni jouluinen kukka. Siinä on ruukussa pieni sypressi ja kääpiön kokoinen joulutähti. Samanlaiset ostin poikienikin huusholleihin. Pojanpoikakin tulee taas viikonlopuksi isänsä luo niin saa tuo katpaadin kokoinen urheiljakin nautiskella silmänilosta. Tykkää kovasti. Äitinsä ei semmoisia harrasta. Nehän maksavat rahaa😒.

Rauhaisaa adventtiviikonloppua. Tästä se joulu lähtee🎍🫶
      am

• Anonyymi

Olin äsken skypeyhteydessä pojanpojan perheeseen ja heilläkin oli upeasti koristeltu kuusi olohuoneessa ja kaunis joulukoriste roikkui ikkunan karmista. Hyvin viihtyisältä ja kodikkaalta näytti. Koira oli paijattavana sohvalla ja katseli mielenkiinnolla ikkunan takana näkyviä pikkulintuja. Tulevat luokseni muutamaksi päiväksi viikon kuluttua.

Perjantaina näemme taas pukuloistoa linnasta. Aion katsoa ihan mielenkiinnosta, koska Stubb isännöi ensimmäistä kertaa. Kutsutuistahan suurin osa on vakionaamoja. Lauantaina olisi pikkujoulut kummipojan luona. Meitä on ollut siellä parikymmentä henkilöä, kaikki sukulaisia, minä kuulun porukkaan U:n kautta, kummipoikamme on U:n veljenpoika. Näen juhlissa sitten kummipojan tyttären nuorimmaisen vauvelin, tyttö syntyi syyskuussa ja on juuri kastettu. Kummipoika on jo 4 lapsen isoisä, oma poikamme vasta kahden.

Minulla ei ole juurikaan joulumieltä nykyään. Lapsillehan joulu on varmaan vuoden tärkein juhla kun saa lahjoja. Olen jo vuosia antanut lahjat rahana, yhteen aikaan kirjekuoressa, nykyään suoraan pankkitileille. Ostavat mitä tarvitsevat, ei kerty kaiken maailman potteja kaapin perukoille pölyttymään. Viime jouluna osallistuin pienimmän turvaistuimen maksuun heidän autoonsa, lapsen isoisä maksoi toisen puolen. Oli tarpeellinen tarvike sille taaperolle. Pikkuneidin äidille delegoin lahjan oston, osti vaatteita, hänellä on leluja niin paljon, ettei kohta huoneesensa muuta mahdu. Vievätkin välillä kirpparille myyntiin ehjiä lelujaan ja osan saanut tuo kohta parivuotias serkkupoika.

Mikäli poika ei tule avecineen luokseni aattona, olen yksin, eikä se haittaa. Hänellä ei ole autoa, joten julkisilla ei ole hyvä olla liikkeellä aattona. Viime vuonnakin oli aatonaattona luonani jouluaterialla. Hän kun ei edes erityisemmin jouluruuistakaan välitä. Helpolla pääsen.

Ledkynttilät palavat pöydällä U:n kuvan vieressä. Siinä minun adventtini.
        Hyvää iltaa ja pikkujoulua🎄🎅🎇❇

Cee

• Anonyymi

Minäkään en ole enää vuosiin onnistunut saamaan joulumieltä. Lapsethan sen aina mukanaan ovat tuoneet. Kaipa olen jouluun jo liian vanha, mutta en vielä tarpeeksi lapsettunut, että osaisin sen tunnelman jostain vielä kehittää.

Tänään vallankin, jos pientä joulumieltä olisi ollutkin niin sekin olisi hävinnyt, kun siskoni sai lähes varmistuksen maksasyövästä. Hän sai H:sta sähköpostin, missä hänelle annettiin lääkärin aika "jatkohoidosta keskusteluun". Mitään tietoa viikko sitten tehdystä kuvantamisesta ei viestissä ollut. Sisko soitti HUS:iin ja sai puhelimen päähän ihan oikean ihmisen, hoitajan, joka ei tietenkään saanut sanoa mitään tarkkaa. Sen sanoi, että maksassa on joku pesäke ja sen jatkohoidosta pitää sopia. No, ei mennyt monta minuuttia, kun sisko sai puhelimeensa SMS:n, jossa kerrottiin, että em. lääkärinaika on peruutettu. Sisko taas soittamaan, ja vastaukseksi sai, että ei mitään aikoja ole peruutettu. - Aika merkillistä sählyytä ainakin potilaan kannalta ihan äärimmäisen vakavan asian kanssa. Epätietoisuus ko. tilanteessa on rääkkäystä.

Siskoni on joutunut huusholliansa raivaamaan, koska vuoden alussa talossa alkaa kolme kuukautta kestävä putkiremontti, ja asukkaiden pitää häipyä viimeistään toinen päivä tammikuuta. Tavarat saa jättää asuntoon, mutta ne pitää kasata huoneiden keskelle ja kaikki kaaåit teipata pölyn varalle. Sisareni on määrä muuttaa minun luokseni remontin ajaksi. Hieman nyt askarruttaa, miten häntä aletaan hoitaa, miten se hoituu täältä käsin ja millaiseksi hänen kuntonsa mahdollisesti menee.

Sisarellani on kyllä neljä lasta ja 11 lastenlasta, mutta kellään ei ole semmoista huushollia, missä hän voisi asustella remonttinsa ajan, käydä hoidoissa mitä ikinä ne sitten ovat, ehkä sairastaa hoitojen hankaliakin vaikutuksia tai vaikkapa toipua avoleikkauksesta. Vähän minua pelottaa, miten asiat hoituvat. Toivottavasti kotikuntansa kotisairaala toimii, jos hoitoapua tarvitaan. Mutta saako sen hoidon tänne toiseen kuntaan, on kysymysmerkki vielä. No, varmasti asiat selviävät vähin erin. Murheeni siskon puolesta on iso. Surettaa, kun hän, kohta kyllä jo 84v, on muuten loistokunnossa, sairaus ei vielä vaivaa fyysisesti mitenkään, mutta henkinen prässi on tietysti valtava. Näillä vuosilla po. sairaus hyvin todennäköisesti on lopun alkua.

Minulla on nyt tunne, että haluaisin olla jouluni ihan yksin. Systeri menee pyhiksi vuoroon kaikkien lastensa luokse ja heti joulun jälkeen tulee sitten muuttokuormansa kanssa tänne. Olen juuri jotensakin oleentunut tähän yksin oloon, että vähän pelottaa, miten selviän taas muuttuvasta tilanteesta. Etenkin jos siihen mukaan tulee jo siskon palliatiiviseen hoitoon siirtyminen. Taudin vaiheesta kun ei ole vielä tietoa. Maksasyöpä voi viedä nopeastikin potilaan huonoksi.

Kiva kun, Cee, saat perhettäsi luoksesi. Onhan siinä tietysti vähän aikaa hulinaa, mutta virkistää varmasti sinunkin perirauhallista eloasi. Ja se hulinahan on väliaikaista;). Itse joudun ehkä olemaan jouluna kahdessa paikassa. Vuosi sitten en halunnut lähteä pojan morsmaikun kotiin aatoksi, koska siellä oli minulle ihan liian paljon vieraita ihmisiä. Kiitin kutsusta ja sanoin, että ensimmäinen joulu ilman siippaa on vaikea, enkä halua muiden jouluriemua sillä sumentaa. Nyt on taas voimassa kutsu samaan huusholliin,. Myös toinen poikani ja vaimonsa järkkäävät aattona jouluillallisen kaikille läheisilleen, niin vaimon kuin meidänkin puolen porukalle. Siellä olisi silloin 12 ihmistä ja kaksi koiraa. Siis hulinaa sekin, mutta tuttujen ihmisten parissa.

Taas palelee. Pitänee lähteä keittämään sumpit, että saan lämmintä sisuksiini. Pojanpoika kävi juuri äsken, ja laitoin hänelle ruoan: airfryerissä ranskiksia ja nakkeja. Tykkää niistä kovasti. Kanaakin olisin voinut laittaa, mutta valitsi em "menun", kotonaan harvoin niitä saa. Ja minä tykkään kun hän käy. Poikkeaa usein täällä koulusta tullessaan, ja aina tuo ilon tullessaan.

Hyvää uutta viikkoa!
      am

• Anonyymi

Toivottavasti sisaresi lääkärinaika on todella olemassa, eikä ole peruutettu. Aikamoista sählyytä on noissa soteasioissa ympäri Suomea, siskoni sanoi että heidän on soitettava Kuopion Islabiin saadakseen ajan Mikkelin labraan. Hän soitti ja oli sanottu että tämä viikko oli täynnä. He menivät sinne tänä aamuna ilman ajanvarausta ja pääsivät kumpikin heti vuoronumerollaan labrakokeisiin ja miehensä vielä sydänfilmiin ja keuhkokuvaan. Olivat jo tunnin kuluttua takaisin kotonaan. Että niin täynnä oli, sujui kuin rasvattu. Uskon että useat olivat jättäneet tulematta jne. Saman olen huomannut omassa labrassani. En enää varaa aikaa vaan menen suoraan.

Todella kimurantti on sisaresi tilanne ajatellen hänen muuttoaan luoksesi ja hänen mahdollisia hoitojaan. Saako mahdollisen kotihoidon luoksesi, kun hänellä eri asuinkunta. Monta asiaa mutkistaa tilannetta.

Tuosta uudesta ravintosuosituksesta riittää polemiikkia. Että pitäisi syödä 800 g vihanneksia, juureksia ja hedelmiä päivässä. Ajattelen esim perhettä, jossa äiti, isä ja kaksi murrosikäistä lasta, kaupasta pitäisi raahata mainittuja tuotteita yli 3 kg päivää kohti! Ja että leikkeleitä ja juustoja ei ollenkaan. Punaisen lihan poisjättämisellä ei pitäisi lisätä kanan käyttöä. Kyllä aika yksipuoliseksi menisi jos tuota noudattaisi.

Taidankin lähteä syömään välipalana yhden kinkkuruispuikulan.

Cee

• Anonyymi

Olen nyt katsonut muutaman videon kiinalaisten maaseutuelämästä ja siellä tehdään ruokaa sian mahalaukusta, suolista ja sorkista. Ja se läskin määrä mitä he keittävät ja paistavat ja syövät suurella ruokahalulla, niin ihmetellä täytyy että elävät vanhoiksi eivätkä ole lihavia. Mitään osaa eläimestä ei heitetä hukkaan. Suolikeitto oli kyllä aika puistattavan näköistä. Mutta kun ne suolet oli huuhdeltu, puristeltu tyhjiksi ja keitetty, pilkottu pieniksi palasiksi ja vielä paistettu mausteiden kera, niin ei siitä kohta enää tiennyt mitä osaa elukasta se oli. He kyllä itse tiesivät kun sen itse valmistivat. He syövät kyllä myös paljon kasviksia ja juureksia. Joka keitokseen lisätään suuret määrät vihreitä erilajin heinäkasveja.

Onkohan kiinalaisille minkäänlaisia ravintosuosituksia.

Cee

• Anonyymi

Hyvää itsenäisyyspäivää!

Cee

• Anonyymi

Kiitos toivotuksista näin jälkikäteen! Toivottavasti sinullakin eilinen meni mukavasti.

Minä laitoin eilen ruoat siskolleni, hain hänet Vantaalta meille ja myöhemmin myös vein takaisin kotiinsa. Niin hän kuin minäkin jännitämme ensi perjantaita, jolloin hän saa "tuomion" HUSin lääkäriltä. Se vaikuttaa kovasti asumiseensa luonani. Jos hoitoja, ja mitä hoitoja, alkaa saada, niin täältä käsin on tosi hankalaa kulkea Hesaan tietyn aikataulun painaessa niskassa. Täytyy selvittää, voisiko hän saada Kela-taksin käyttöoikeuden. Ainakin eräs naapurikaupungissa asuva tuttuni kävi Meikussa sädehoidossa Kela-taksilla. No, kaikki sekin selviää sitten kun taudin tilakin selviää.

Eilen illalla minäkin syynäsin telkata pressan juhlia. Näkyihan siellä vilaukselta pari tuttuakin Tyylikäs pressapari meillä on, vaikka Stubb ei nyt ihan minun lempparini olekaan. Vaikuttaa mielestäni vieläkin toisinaan arrogantilta, mutta ehkä se karisee matkan varrella, on jo karissutkin aika paljon. Aikamoisia pukuja oli joillakin naisilla. En ymmärrä, miten siellä ihmissongassa niitä helmojaan pystyvät hallitsemaan niin, ettei mekko putoa päältä kun joku laahuksen päälle käy seisomaan.

Meinasin tänään lämmittää saunan ja vihkiä laistetun terassini, mutta huomiseksi jää. Tulin vasta äskettäin sisareni pojanpojan lakkiaisjuhlista, ja nyt tuntuu siltä, että nyt vain olen, lämmitän vähän glögiä ja kuuntelen radiota, mistä tulee oopperaa. Em. poika sai vihdoin yo-lakin, kovan työn jälkeen. Yritti neljästi. Hänellä on paha luki-häiriö ja kaikki lukuaineet tosi vaikeita. Nyt sitten sai lopulta vaikeimman, äidinkielen kokeen tehtyä, sai juuri vaaditut minimipisteet kasaan ja pääsi nauttimaan juhlastaan hohtavanvalkea "vappulippis" päässään. Viimeisimmästä yrityksestä vanhempansa kovasti usuttivat luopumaan. Olivat liian monesti jo nähneet hänen pettymyksensä ja itkut. Mutta poika pisti kaikki sisunsa likoon ja sai palkinnon. Kyllä me kaikki juhlavieraatkin kyynelsilmin sitä pojan ja koko perheensä onnea todistimme.

En millään meinaa mieltää joulun tuloa. Se on ihan kohta ja minusta tuntuu, että aikaa olisi vielä viikkotolkulla. Juuri äsken miniä kyseli, mitä ruokia minä haluaisin joulupöytään. Kerroin, mikä minulle olisi tärkeää, mutta lupasin tehdä ne itse. Kala on ykkösenä listallani, ja onneksi muitakin kalan syöjiä on, joten voin tehdä kunnon määrän; yhden ihmisen nyyttejä on niin turhanaikaista väsäillä. Savustin ainakin saa laulaa kunnolla.

Piti tänään vihkaista lasitettu terassini, mutta jää huomiseen. Meni tuolla yo-juhlissa pidempään kuin kuvittelin enkä nyt enää ala kiuasta korventaa. Huomenna on hyvää aikaa.

Mukavaa viikonvaihdetta!
        am

• Anonyymi

Uusi viikko on taas jo puolivälissä, vaikka tuntuu että itsenäisyyspäivä oli justiinsa. Joulu lähestyy, mutta en oikein osaa ajatuksiani siihen kiinnittää. Mielessä velloo vain sisareni saama maksasyöpädiagnoosi, jonka hän tänään sai, kylmästi vain lääkärijargonia täynnä olevassa kirjeessä. Syöpä siitä tuli selvästi esille, mutta oli kaikenlaista muutakin, mikä selvinnee ylihuomenna lääkärin vastaanotolla.

Sitä siskoni ihmetteli, että hänen lääkärin vastaanottoonsa on etukäteen varattu vain 20min. Luulis, että keskusteltavaa riittäisi moneksikin 20min:ksi.

Sisareni tapauksessa surullisinta on se, että hän on hirmu hyvässä kunnossa, jopa niitä veriarvoja myöten, jotka normaalisti ovat hyvinkin huonoja syöpätapauksessa. Vaikea tajuta, että hänellä elinaikaa ei ehkä enää vuottakaan.

Itsekin kävin viime viikolla labrassa, ja olen tuloksia nyt katsellut omakannassa. Kaikki arvot olivat viitteiden sisällä, joten suurempaa huolta ei - kai - ole ainakaan juuri nyt. Tosin ekg:tä ei lääkäri vielä ole lausunut, ja sen tuloksia minä
      odottelen kiinnostuneena.

Ennen labraan menoa hoitaja käski tehdä neljän päivän aikana verenpainemittauksia, mutta ei ole niitä minulta vielä pyytänyt. Jos pyytää, niin lähetän excel-taulukon. Ihan piruuttani en siihen laskenut kahden mittauksen keskiarvoa. Nehän näkee jo vain vilkaisemalla arvoja. Mutta aiemmin olen huomannut noiden aritmeettisten keskiarvojen olevan hyvinkin tärkeitä ainakin hoitajijlle. Verenpaine kuitenkin muuttuu aika herkästi pienestäkin syystä, joten keskiarvokin on vain keskiarvo, eikä välttämättä kerro sen enempää kuin yksittäiset mittauksetkaan

Tänään kirjoitin joulukortit. Olin kyllä jo päättänyt, etten niitä lähettele tänä vuonna, mutta niin vain taas kerran sen tein. Toisaalta se on ihan mukavaa hommaa, tulee samalla muisteltua ko. ihmistä/ihmisiä kun nimeään/nimiään korttiin raapustan. Montakaan korttien saajista en tänä(kään) vuonna tavannut, ja moni on jo kuollutkin. Joku ihmettelee, miksi lähetellä kortteja niillekin, jota ei vuosikausiin ole tavannut. Minulle tuo muisteleminen on juuri yksi syy; tulee mieleen monia kivoja vanhoja juttuja, lapsuudestakin saakka. No, tietysti on mänttejäkin juttuja, mutta joulukortin kanssa niitä en juurikaan muistele.

Korttien perille meno sen sijaan on kyllä herrassaan. Posti vie - jonnekin. Juuri yksi meistä viidestä, vanhasta koulukaveristani soitti ja ihmetteli: hän on lähettänyt meille kaikille neljälle kortin, mutta yhden kortti oli tullut hänen sisarensa (siis lähettäjän) postiluukkuun. Sisar asuu Hesassa (lähettäjä Hämeessä). Sisaruksilla on samat sukunimet, mutta kortin alunperäisellä saajalla tietysti ihan muu, osoitteeesta puhumattakaan. Mystistä.

Mutta nyt nukkumattia kutittelemaan. Viime yönä se laiskotteli, enkä nukkunut kuin aamukuudesta yhdeksään. Tänä yönä ehkä, toivottavasti vähän enemmän.
      Kauniita unia!
      am

• Anonyymi

Pojanpoika perheineen tuli sunnuntaina ja heillä oli rescue-koiransa mukanaan ja hyvin koira sopeutui luonani oloon, paitsi se pelkäsi rappukäytäväämme ja hissiä. Rappukäytävämme on niin liukas ja kiiltävä, että tassut lipsuivat siellä eikä uskaltanut rappujakaan kulkea, eikä hissiinkään mennyt kuin kantamalla. Ulkona nautti olla kun kävelyttivät sitä tuossa meren rannalla ja läheisen luonnonsuojelualueen metsässä. Näki merellä sorsia ja joutseniakin.

Poikanikin oli avec luonani ja tilasin pizzeriasta 6 pizzaa, jotka tulivat tosi nopeasti, noin 25 min kuluttua tilauksesta. Selvisin helpolla ruuanlaitolla sunnuntaina.

Tiistaina pojanpoika aikoi laittaa minulle sen uuden Hubin töllöön, sanoi, ettei mene kuin hetki, mutta ei se niin vain mennytkään. Aluksi näytti että alkaa toimia, näkyi yli 100 kanavaakin olevan otilla, mutta sitten alkoi kysellä käyttäjätunnusta ja salasanaa. Latelin DNA:lle perustamiani tietoja, niin ei auttanut, väitti aina että jotain on väärin. Sitten tajusin, että entinen Hubihan on U:n aikaan asennettu ja siellä tietysti hänen senaikaiset käyttikset ja salasanat ja en minä niitä muistanut vai lie ollut ollenkaan. Että tanakele kun potuttaa nuo iänikuiset tunnistautumiset ja salasanat. Pp sitten laittoi vanhan Hubin takaisian, että näen yleensä telkkaria.

Pp:n perhe lähti sitten tiistaina ip:llä ajamaan kotiinsa, tytöllä kun ei ole vielä joululomaa. Loppumatkasta oli ollut jo aika kaamea keli kun oli pimeää ja huono näkyvyys. Pelkäsin jo että ajavat ojaan minun tanan hubini takia, kun myöhästyivät sen verran lähdöstä kotiinsa päin, että valoisa aika loppui niin pian. U:kaan ei tykännyt ajaa pimeällä, joten Mikkeliinkin mentiin aina valoisan aikaan, jonne on paljon lyhyempi matkakin kuin Seinäjoelle.

Pp sanoi kyllä, että ei talvella ole hyvä ajaa heille päin kirkkaalla auringonpaisteellakaan, kun se paistaa matalalta päin naamaa lähes koko matkan.

Lauantaina olin Sipoossa pikkujouluissa kummipojan ja vaimonsa järjestäminä. Oli hyvää ruokaa ja aika kului hyvin, olihan se vaihtelua normiarkeen. Pukkikin oli tuonut meille kaikille pienet lahjat isossa vihreässä jätesäkissä, kun isäntäperheen juuttisäkki oli kateissa, mihin pukki aikaisempina vuosina lahjat oli reestä kantanut. Perheen joulukuusi oli todella harvaoksainen mutta erittäin tasainen kasvultaan, hennoilla oksilla oli pieniä koristepalloja ja pieniä valoja, ei se isompia olisi jaksanut kantaakaan.

Itselleni en ole laittanut vielä minkäänlaista joulurekvisiittaa. Vielä ehtii, ja jos yleensä viitsii. Poika sanoi tulevansa avec, on edes jonain päivänä ruokapöydässä muukin kuin minä. Aion pienen joulukinkun paistaa.

Cee

• Anonyymi

Joulu on lasten juhla, joten ... ja lapset ovat etäällä, joten ... pääsen viettämään aivan sellaista joulua, mitä haluankin. Ei kuusta, ei jouluvaloja, ei lahjoja eli ei paperisilppua pitkin permantoja, ei yhtäkään jouluruokaa, mutta itetekemää kuitenkin ruoka. Olen laiskuutani syönyt joitain valmisruokia, mutta hei, missä maku ja jos on, millä se on aikaansaatu häh

En ole ite koskaan kirjoittanut ainoatakaan joulukorttia enkä ystävänpäiväkorttia, muutaman kirjeen olen kirjoittanut, mutta nyt kaiken hoitaa puhelin

Joulutelkkua kuitenkin katson

PS. vierailen eräässä hoitokodissa ja vien sinne lahjan ihmiselle, joka sen on todellakin ansainnut, jollei säät muutu pahoiksi, sillä laiskuuttani en aja, jos vähänkin tökkii. Leivon sen lahjan ihan ite, lupasin jo vajaa vuosi sitten, että kunhan näemme, niin teen hänelle ruoan, mutta sitten tulikin hänelle muutto. Olen oppinut jonkin verran sapuskanlaittoa, mutta nyt ei tartte enää ruokaa tehä, mutta makeeta voin viedä

Hiljaiseloni rikkoutuu viisi kertaa viikossa parissa kerhontapaisessa ja toisessa niistä vietimme myös itepäisyysjuhlaa ja hauskaa oli. Yks kynttilä paloi ja joukossamme on yksi Karjalapakolainen, jonka muisteloita on mukava kuunnella. Ma, ti ja to ovat itselleni omistettuja päiviä enkä todellakaan kaipaa muuta, tuun itteni kanssa toimeen

Telkusta tulee itselleni tosi hyvää ohjelmaa ja Yle kattaa liki kaiken tarvitsemani. National geografi myös joskus. Kolmonen ja nelonen pelkkää viihdettä tai likaisia harryja hyi helvata. Viimeisin muistiin jäänyt ja ihastuttava ohjelma oli Flinkkilä & Kellomäki ja Heli Laaksonen ja tietty urheiluhulluna katson melkein kaiken telkun urheilutarjonnan, paitti kumparelaskua

ed

• Anonyymi

Olipa mukavaa, Cee, kun rakkaat läheisesi sinua kävivät morjestamassa. Jälkipolvea on aina ihanaa nähdä, ennen kaikkea niitä pienimpiä. Minun pieneni ovat jo suuria, poika tosi suuri niin, että kun mummuaan halaa, niin mummu hukkuu sinne jonnekin. Usein kyllä katselen kuvia, joita minulla on paljon heidän pikkulapsivuosiltaan. Niiden parissa on kiva, haikeakin, muistella mennyttä.

Nuorten automatkat, milloin mihinkin, jännittävät minua aina. Maanteillä kulkee niin paljon niin älytöntä porukkaa, että mitä tahansa siellä voi tapahtua. Luulen, että porukka - etupäässä nuoret miehet - tykkäävät, että uusien autojen hieno automatiikka hoitaa kaiken, kuski voi vain rallatella youtuben tai spotifyn tahdissa, tai katsella puhelimesta säätietoja😠

Vaikka minulla ei kovin isoa roolia tänä(kään) jouluna ole sapuskan laitossa, niin huomaan, että silti niiden tekemisiä tuumin, kaiketi vanhasta muistista. Ja aikatauluni on päässäni itsekseen kiirehtinyt, kun tänään tajusin, että eihän aatto olekaan vielä ensi viikolla vaan vasta parin viikon päästä. Tapaninpäivänä kyllä olen luvannut laittaa jonkinlaisen seisovan pöydän, kun väkeä on enemmän kuin pöytään istumaan mahtuu. Katsotaan mitä saan aikaan.

Tänään tapahtui kummia, isolla koolla. Tervarista soitti omahoitajani. Sydänkäppyrää kommentoi (lääkärin lausuman perusteella, tietty), että ei ole muutoksia kolmen vuoden takaiseen. Olin labralähetettä pyytäessäni kertonut pumppuni silloin tällöin esiintyvistä nopeista tykytyspyrähdyksista, ja nyt hoitaja niistä kyseli. Itse vähän pelkään flimmereitä. Niitä äidillänikin oli, ja loppunsa tuli niiden takia; flimmerihän helposti johtaa aivohalvaukseen, ja niin kävi äidillenikin. Hoitsu lupasi konsultoida lääkäriä mahdollisia lisätutkimuksia varten.

En kyllä nyt mihinkään sydäntutkimuksiin välittäisi mennä, kun rintakipujakaan minulla ei ole. Ja harvoin flimmeri - tai mikään muukaan pumpun liike - sattuu juuri silloin kun olet jonkun laitteen antureissa kiinni. No, katsotaan mitä keksii. Isoin huoli minulla on nyt sisarestani. Omat terveys on kaukana taka-alalla.

Vaan nyt paketoimaan ekat lahjat. Paikalliset leijonat keräävät joka joulu sossun asiakasperheiden lapsille joulupaketteja. Ostin taas kahdelle murkulle (tiedossa vain ikä ja sukupuoli) lahjakortit ja isot suklaat, ja nyt ne pitäisi saada nätisti pakettiin. En tykkää paketoinnista, kun sormeni ovat nykyään niin tönköt, että niillä on vaikea saada tehtyä nättiä pakettia. Olisihan lahjakasseja myytävänä, mutta vaikka ne ovat nättejä, niin ne ovat minusta aika peroonattomia. Käsin tehtyyn pakettiin tulee väkisinkin pakkaajan leima. Valitettavasti lahja paketin sisällä on ihan kaupan tavaraa. En enää saa käsilläni tehtyä mitään lahjaksi kelpaavaa.

Mukavaa torstai-iltaa!
      am

• Anonyymi

Erittäin surullinen tieto tuo siskosi sairaus. Saa nähdä, millaisia hoitoja alkavat taudin nitistämiseksi tehdä ja voiko hän muuttaa luoksesi saamaan esim oman kotikuntansa kotihoitoa tarvittaessa.

Lapsenlasteni äidin kuolemasta tulee nyt joulukuun 29 päivänä 1 vuosi. Hänhän sairastui keuhkosyöpään, joka todettiin alkuvuodesta. Kovat hoidot eivät auttaneet vaan tauti levisi joka puolelle. Jouluaattona näin hänet vielä skypen kautta kun oli yhteistä joulua viettämässä lastensa ja lastenlastensa kanssa. Hän tuskin jaksoi puhua. Joulupäivänä hänet vietiin taas sairaalaan ja enää meni 3 päivää saattohoidossa. Ikää ehti kertyä vain 57 v.

Oli kyllä ihanaa nähdä pp:n perhe kera koiransa, joka suhtautui minuun heti myönteisesti. Tosin se puolusti omaa perhettään niin, etten voinut tehdä äkkinäisiä liikkeitä esim pp:n tyttären suuntaan, luuli kait että teen jotain pahaa hänelle. Hyvin koira on nyt perhe-elämään tottunut puolessa vuodessa, oppinut jo suomeakin ymmärtämään kuten istu, maahan, anna tassu jne kun aiemmin oli kuullut vain romaniaa. Nimensä toki tuntee.

Noihin eri kerhoissa käynteihin en ole myöskään innostunut, jos samassa talossa olisi joku kokoontumispiiri, saattaisin mennä, mutta kumipyörät olisi aina alle saatava, kun en kävellä jaksa tällä Harleyllakaan kovin pitkälle.

Eilen lähetin 8 joulukorttia Postin kortti omasta kuvasta -systeemillä, eli netin kautta teetettyinä ja kotiinkannettuina. Kyllä nyt jäi se tavanomainen noin 35 kortn lähetys, kun en kerrassaan jaksa saada niitä postiin vietyä, kun taas heräsin sen verran myöhään näihin lähetysaikoihin. Kusti kun ei polje kuin vuoroviikoin 2 tai 3 kertaa, joten eivät ehtisi perille ennen joulua kuitenkaan. Olisi kiva jos postilla olisi sellainenkin palvelu, että vievät kotoa lähtevää postia myös. Lähetän siis whattsapp-kuvaviestejä senkin edestä. Ne ehtivät Ausseihinkin hyvin vaikka vasta aattona. Siellä on vielä synttäritkin molemmilla ennen aattoa.

Hyvää perjantaita🎄🎅🎄

Cee

• Anonyymi

Jännää tuo, että oli kieli mikä tahansa, niin koira oppii , mitä opetetaan, kun koirasta pidetään hyvä huoli eikä sitä opeteta pelolla. Pari päivää sitten oli HS: ssa juttu siitä olympiaratsastajasta, joka oli hevostaan piessyt. Muistaakseni sai vain taloudellisen rangaistuksen ja kilpailukieltoja. Olisi pitänyt koko eukko pistää kuolaimet suussa pilttuuseen muutamaksi kuukaudeksij, välillä käydä kiskaisemassa ohjaksista, että veri suupielistä tirisee. Paidattoman selkänahan piiskaus hyvä vaihtoehto

Suunnilleen kolme vuotta on siitä , kun siippani diagnoosi vahvistui mesotelioomaksi. Sanottiin, että voi hyvällä hoidolla elää vielä vaikka viisi vuotta. Toisin kävi, syöpä oli pahinta mahdollista lajiketta ja reilussa vuodessa mies loppui. Sinun siippasi, Cee, kyllä loppui vielä paljon pienemmässä ajassa.

Siis kolme vuotta sitten siippani sai tuomion, ja tänään siskoni. Syöpäepäily vahvistui ja on paikassa, mistä sitä ei voida leikata. On sentään kaksi mahdollista hoitotapaa, joita voidaan kokeilla, mutta kummassakin isot riskit iäkkäälle potilaalle. Se hyvä puoli kuulemma maksasyövässä on, että se etenee hitaasti, eli hoitoihin ei lääketieteellisesti ole hätä, ja sisko saa joulunsa viettää ihan rauhassa - jos nyt sitä sanaa voi edes käyttää - eikä vielä heti alkuvuonnakaan mitään hoitoja päästä aloittamaan. Uusia kuvia pitää ottaa, ja kuulemma HUS:ssa semmoinen lääkäripula, että kuvien lausuminenkin kestää kuukauden. Hirveä prässi potilaille, jotka odottavat tautiinsa apua.

Itseltäni tämä päivä on ns. mennyt kansanterveydelle. Jännitin siskoni asiaa enkä saanut änttiin yhtään mitään. Sentään ruoan lämmitin mikrossa, kaupan eineksen. Ei kummoista, mutta sentään syötävää. Piti lähteä ostamaan ulkokäyttöön jatkojohto että saan terassille uusia valoja, mutta sekin jäi hoitamatta. Eli olen vain lukenut, tehnyt sudokuja ja joitakin pieniä huushollihommia. Huomenna on pakko lähteä liikkeelle. Eikä tämmöinen löhöäminen ole mistään kotoisin. Luoja ei laiskoja elätä.

Kauniita unia!
      am

• Anonyymi

On tullut näköjään taas lisää lunta, koska talomme edustan ajoradaltakaan ei ole asfaltti paljastunut, vaan valkoisena pysynyt. -3 astetta näyttäisi olevan pakkasta. Olkapääni kipeyden asteesta luulisi olevan kovakin matalapaine, varsinkin vasenta kättä tuskin pystyn liikuttamaan.

Poika viimeksi käydessään toi sellaisen herkkusalkun, näyttää olevan Lidlin DeLuxe tuotteita sisältävä. On konjakkisinappia, pieni pullo chilillä maustettua oliiviöljyä, erilaisia suklaita, jopa alkoholia sisältäviä, lajitelma erilaisia suupaloja ja mm sipsejä, jotka tehty punajuuresta, bataatista sekä palsternakasta ja maustettu merisuolalla. Ihmeen hyvän makuisia, en ole ennen maistanutkaan.

Minulla oli eilen koko päivän töllö auki kakkosella ja sieltä tuli vähän joka sortin urheilua. En minä niitä katsonut, pääasia että joku pölisi kotonani, etten ollut ihan yksin. Yöllä käänsin vielä snookerille Eurosport 1, kun olin nukkunut parin tunnin unet välillä tv-tuolissa. Tietokoneelta katsoin kiinalaista sianpään keittämistä, olihan hommaa ja hyvin maistui tekijöille sekä pakistanilaista elämänmenoa kauppakatua kulkevan kävelyvideon mukana. Oli kojua monenlaista, kaikissa vain miehet töissä, naisia näkyi katukuvassa vain täysin peittävissä valkoisissa kaavuissa, kasvotkaan eivät olleet näkyvissä. Liikennekulttuurista ei tietoakaan.

Hyvää kolmatta adventtia❇❇❇

Cee

• Anonyymi

Nyt alkaa rahtaaminen eli puiden tuontia sisälle. Olisi tarkoitus tuoda pintakuivatuksi ehkä 3 päivän puut, sillä haluan nyt keittiönkin lämpimämmäksi, jotta samalla koko huushollini lämpö lopettaa ilmalämpöpumpun käymisen. Silloin puhutaan noin 17-18 sisälämpöön pyrkimisestä

Lunta parin päivän aikana saatu runsaasti, traktoria on saanut herätellä ensin tunnin ja sittenkin työ ollut varsin "kovaa", kolme tuntia suunnilleen eilenkin. Viiden pihan ja tien kolaaminen traktorillakin on työtä, kun ei voi lingota ihan mihin vaan huvittaa

Tänään (ja enenevässä määrin muutenkin) teen itse ruokani, paistan naudan lihaviipaleita ja ruskeaa kastiketta ja mukaan hernemaissipaprikaa. Tänään en keitä pottuja, vaan keitän riisiä, sanovat suositukset mitä tahansa. Kerman käyttöä olen vähentänyt, "Tositumma reissumies" on minun mielileipäni, siinä on hiukka makeinen maku

Nyt ommiin lähti ed

• Anonyymi

Siis hommiin

Jää jatkuvasti joku kirjain pois tai sitten näppäilee vieruskirjaimen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis hommiin

Jää jatkuvasti joku kirjain pois tai sitten näppäilee vieruskirjaimen

Pienet kirjoitusvirheet jäävät minulta yleensä kokonaan huomaamatta, luen ne oikein, tuokin nyt hommiin h:n puuttumisen huomasin vasta kun huomautit.

Kovinpa kylmässä asunnossa viihdyt, minä olisin aivan jäässä 17 - 18 asteessa. Lapsuuden- ja nuoruudenkodissani oli kyllä aamuisin monesti vain 15 astetta. Ei tehnyt mieli peiton alta pois tulla.

Cee

• Anonyymi

Tilasin eilen kauppakamat, niiden piti tulla 13-13.30, mutta sain tiedon ennen yhtä, että auto jättänyt tielle ja odottavat vara-auton saantia. Vielä ei ole tavaroita näkynyt. Keli ollut kai melkoinen. Siskokin sanoi, että ensin piti aurata piha, että pääsivät lähtemään kaupoille, ajaessa satoi sitten tihkua, joka jäätyi autonlaseihin.

Cee

• Anonyymi

Tänään on päiväni mennyt nk. kansanterveydelle. En ole tehnyt juuri mitään. Sentään muistilistan tekemisistä sain väsättyä. Ulkona en ole käynyt edes kääntymässä. Vähän ulkoilman hajua sain, kun kävin sulkemassa terdeltäni yhden lasin, joka ilmeisesti eilisiltä siivoojilta oli jäänyt raolleen. En olisi varmaan sitä muuten huomannutkaan, mutta raosta oli yöllä tullut vähän lunta lattialle. Sään surkuttelemiseen onkin minulta varmaan mennyt enemmän aikaa kuin minkään viisaan tekemiseen. Inhaa tämmöinen talvi: välillä sataa lunta niin, ettei sekaan mahdu, sitten vettä ja kohta taas liukastellaan jäillä.

Joulun laittaminen menee minulta tänäkin vuonna aika vähällä. Aattona menen kettisten huusholliiin, valmiiseen pöytään. Lohen kyllä savustan, teen imelletyn perunalootan ja leivon saaristolaisleivän, kaiken muun hoitaa isäntäväki. Puolilta päivin menen ystävien luokse glögeille ja kuuntelemaanTurun joulujulistuksen; monikymmenvuotinen traditio, jonka vietosta nyt yksi on pysyvästi poissa.

Ennen pojan luokse menoa käymme viemässä kynttilän hautuumaalle, muualle haudattujen muistomerkille. Kettishuushollissa pääsen sen jälkeen aattosaunaan lämmittelemään. Myöhemmin illalla nautimme jouluaterian, jolle nyt myös miniän vanhemmat osallistuvat.

Tämä joulu kyllä tuntuu aika ankealta; joulu saattaa olla sisareni viimeinen. Maksasyöpähän voi viedä ihmisen nopeasti. Se kyllä vetää mielen matalaksi. Sisko tulee vuoden alussa luokseni asumaan kolmeksi kuukaudeksi, evakkoon putkiremontin tieltä. Siskon lääkäri- aika mölli tuntuu olevan - oli jo pelotellut hoidoilla, jos semmoinen edes löydetään. Ja nyt siis on siskoni aika peloissaan, vaikka muuten on hyvässä kunnossa ja yrittää olla reipas, kun on aina sellainen ollut ja joutunut olemaan silloinkin, kun on ollut tosi vaikeaa. Yritän olla tukena, mutta en taida oikein hyvä olla siinä(kään)

Rauhaisaa kohta alkavaa viikonloppua!
      am

• Anonyymi

Haukkuuvat mitä haukkuuvat, että strömsöö ohjelma olisi mitä olisi, kivaa oli siellä teeveestä tullut joulupöpänöiden valmistus ainakin minulle. Ja yksi poikani on käynyt hänen raflassaan, sillä Björklundilla on Smakbyn-ravintola Affenanmaalla ja kuulemma oli elämys siellä käydä. Jos vain osaisi, jos vain, mutta pieniä vinkkejä kantsii kokeilla ainakin

Itelle tulee näköiseni joulu ilman ainoatakaan jouluvaloa, mutta itetehtyä tuun syömään kuitenkin.

Eilen puski valmetti taas nuoskalunta paljon ja sääliksi käy konetta, mutta kova on kone, ilman sitä olisi hankalaa täällä asua. Kone on jo kohta kolkytvuotta (nyt vain minua ja muutamaa naapuria) meitä auttanut, paras vempele, mitä minulla ikänään on ollut, vaikka ammatissanikin tarvitsin konetta. Täydellinen valmettini olisi, jos siinä olisi edessä aura

Nyt pököt pesiin ja lämmittelemään

ed

• Anonyymi

Vettä sataa, joulu tulee! Ihan karsea sääkeli. Sateesta ja lumen häviämisestä viis, nekin tietysti harmittaa, mutta ei läheskään niin paljon kuin askelten alla oleva maa/jää+vesi. Työlästä pysyä pystyssä piikkikengilläkään, saati sitten ilman niitä. Meikun tapaturmapolilla ihmiset saaneet odottaa 5-6kin tuntia apua. Vaikka murtunut koip tai käsi ovat suht yksinkertaisia vammoja (verrattuna esim. kallonsa kolhimiseen) niin särkevän raajan kanssa istuksia jossain muovijakkaralla tunnista toiseen ei varsin ole houkuttelevaa.

Minäkin kävin pojapojan kanssa luistelemassa - piikkikengilläkin välillä tuli lipsuja - kuusitarhalla. Oli vaikeaa löytää sopivan pieni puu. Kasvattamalla kasvaneet kuuset ovat kyllä kauniita, mutta minun huusholliini suurin osa on liian isoja: sille on aika pieni tila suht matalassa olkkarissani, eli kasvatettuja kuusia ei niin pieninä juurikaan kaadeta. Aika sopiva kyllä sitten löydettiin, mutta siitäkin piti sahata n. 30cm, leveitä alimpia oksia karsia ja lainata pojalta toista kuusenjalkaa, omani on liian pieni. Onneksi oli pojanpoika kantamassa ja sullomassa verkkoon pussitettua puuta aika kaukana olevaan autoon; ihmisiä oli turkasesti liikkeellä kuusen haussa ja autoja parkkipaikka täynnä .

Ceeltä piti kysymäni, että katsoitko eilen illalla telkasta, ykköseltä, ohjelmaa nimeltä "Estradilla"? Minä katsoin, kun halusin nähdä, mitä musiikkia nyt oli tiedossa. Edellisellä kerralla - tosin uusintana - esiintyivät kovasti tykkäämäni Edu Kettunen ja bändinsä, ja eilen minulle ihan tuntematon kitaristi Olli Soikkelin trioineen. Ehkä sekin oli suusinta, mutta sitä en ollut aiemmin nähnyt. Soikkeli osoittautuikin melkoiseksi kitaravirtuoosiksi, erikoistunut gypsy-jazziin. Se oli todella hienoa kuultavaa. Luulen, että sinä, Cee tykkäsit, jos katsoit. Jos et, niin varmaan ohjelma löytyy Areenasta. Sattuikohan Whoo sitä katsomaan, voisin kuvitella että hänkin olisi tykännyt.

Nyt pitää vielä lähteä kuskaamaan joulutervehdykset parille ystävälle, ja sen jälkeen takaisin kotiin leipomaan. Luulin, että saan leipoa ja samalla katsella olkkarin puolella seisovaa, koristeltua kuusta, mutta se jääkin vielä tekemättä, kun pitää odotella poikaa tuomaan toista kuusenjalkaa; omani oli liian pieni.

Rauhallista aatonaatonaaton iltaa!
      am

• Anonyymi

En katsonut eilen Estradilla ohjelmaa, mutta otin heti selvää, kuka on Olli Soikkeli. kun en ole kullutkaan. No ei ihme sikäli kun on vasta 26 v ja opiskellut viimeiset 3 v Nykissä. Ja kyllä, hän soittaa juuri sitä Django Reinhardtin gypsyjazzia, mistä pidän kovasti. Se hänen bossanova-linjansa on minulle hieman liian kesyä ja "hienoa".

Kyllä on pääkallokelit olleet valloillaan, ranteita ja nilkkoja kipsataan tiuhaa tahtia ja autot ruttautuvat maanteillä. Uskomatonta, että Mäntsälän ketjukolari aiheutui liian lähellä tietä poltetuista jätkänkynttilöistä. Savu aiheutti yhtäkkiä näkyvyyden katoamisen. Onneksi kukaan ei kuollut, usea kyllä loukkaantui.

Minulla on juuri parasta aikaa pikkukinkku uunissa. Paino 2,2 kg. Nyt paistomittari näyttää 74 astetta, eli kohta pois uunista.

Kuusia on minulla kaksi, 20 - 30 cm:n korkuisia valmiiksi koristeltuja, jotka otan aina eteisen kaapin ylähyllyltä vuodesta toiseen.

Ai niin, nyt oli jo neljäs adventti.

Cee

• Anonyymi

Minäkin kärytin adventtikynttilöitä niin, että yksi sammui itsekseen lasijalkaan. Onneksi uusissa Festivo-jaloissa on metalliset suojukset kynttilän "kuopassa". Minulta meni lähes räjähtämällä rikki kolme jalkaa, kun kynttilät pääsivät palamaan loppuun jalan sisällä. Olin kyllä aiemmin itse laittanut usein niihin suojaksi foliota, mutta noista olin unohtanut. Piti sitten ostaa uudet tilalle, ja vanhat jäljellä olevat ovat nyt vain varalla, ja jos ne joudun ottamaan käyttöön, niin niihin laitoin jo valmiikis folion.

Olli Soikkeli sanoi haastattelussa, että paljon soittoonsa on vaikuttaneet juuri Reinhardt ja Rosenbergit, jonka musiikista minäkin kovasti tykkään. Sen "Querer" on yksi hienoimmista kuulemistani kappaleista.

Nyt musiikki mielessä kohti Unimatin maailmaa. Aamulla pitää lähteä ajoissa kukkakauppaan. Kauniita unia!
      am

• Anonyymi

Olli Soikkelista annoin sen verran vanhaa tietoa että olisi 26 v, mutta on jo 33 v, koska syntynyt v 1991. Asunut vuodesta 2014 Nykissä. Trio Rosenbergistäkin sain vihiä sinulta juuri tuolla Guererillä, joka on tosi hieno kappale. Olen kuunnellut paljon heidän muitakin esityksiään gypsykitarajazzista. Ovat 3 veljestä, välillä musisoi kanssaan esim haitaristi.

Poika ja avec lupasi tulla sittenkin huomenna uudestaan jouluaterialle kun kävivät perjantaina, jolloin ilmoittivat etteivät jouluna tule. Lupasivat tulla tuhoamaan kanssani kinkkua, joka tuntui onnistuvan hyvin. Nestettäkin irtosi paistaessa vain pari desilitraa.

Cee

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      45
      11042
    2. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      82
      7479
    3. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      75
      5459
    4. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      44
      5434
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      76
      4738
    6. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      33
      4143
    7. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      47
      2978
    8. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      36
      2915
    9. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      41
      2425
    10. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      40
      2420
    Aihe