Mielenterveysongelmat ovat yleisiä helkuntaissa

Anonyymi-ap

Toimin vanhimpana ja saarnaajana 20 vuotta. Hämmästyin siitä, miten yleisiä mielenterveysongelmat ovat seurakunnassa jopa vanhinten joukossa. Mistähän se johtuu?

Suurimmalla osalla oli näitä ongelmia jo ennen uskoontuloa. Vaikuttaakin siltä, että mielenterveyden häiriöt tekevät alttiiksi uskolle. Ihminen on hullu jo ennen kuin uskoo. Ja loput tulevat hulluksi uskoessaan.

63

612

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Helluntaivanhimmistoinen aloitus.

Että tämmöistäkin sai lukea...

Miksi aloittaja sitten halusi toimia vanhimpana hulluna, itse nimeämässään "hullujen" seurakunnassa?

• Anonyymi

Olin uskonnon uhri ja tein muista uhreja. Nyt tiedän uskon perustuvan harhaluuloihin ja tarujen totena pitämiseen.

• Anonyymi

aloittaja oli tietenkin ensin joku helluntailainen eksyttänyt helluntailaisuuteen.

Raamatussa Jeesus sanoo : "eksyttävät , jos mahdollista , valitutkin" Mt: 24 : 24
        eikö helluntailainen ole lukenut raamatusta edellistä Jeesuksen sanaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olin uskonnon uhri ja tein muista uhreja. Nyt tiedän uskon perustuvan harhaluuloihin ja tarujen totena pitämiseen.

Ahaa. Pyydän anteeksi kyynistä purkaustani.

Minäkin olen helluntaiuskonnon uhri, parin muunkin uskonnon, mutta olen itse silti säilyttänyt kristillisen uskoni Isä Jumalaan, Jeesukseen ja Pyhään Henkeen.

Tiedän, että paljon on huijausta, mutta paljon myös hengellistä totta.

• Anonyymi

kyllä kaikenkarvaisia nimikkeitä ihmiset kirjoituksilleen ottaa.
        Oliko tuolla adventisteissa pastori, milloin hän oli Tampereella, milloin Turun pappi ja milloin hesanpappi.
        Eli ei kannata ottaa vakavasti - elli oikealla nimellä ja naamalla ole esissä.

Isäpappa aikoinaan opetti- että ellet itse näe, älä usko.... siis yleisohje.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

aloittaja oli tietenkin ensin joku helluntailainen eksyttänyt helluntailaisuuteen.

Raamatussa Jeesus sanoo : "eksyttävät , jos mahdollista , valitutkin" Mt: 24 : 24

höpölöpö sinuakin Eli pitihän jaepellen tulla jaettaan sovittamaan nuppinsa ajatuksiin.

Missähän hän on valittu? Taitaa olla yleisuskonnon eksyttämä ihminen itsekin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja Jeesus lähti ulos pyhäköstä ja meni pois; ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä näyttämään hänelle pyhäkön rakennuksia. Niin hän vastasi ja sanoi heille: "Ettekö näe näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta." Ja kun hän istui Öljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?"

Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä. Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta. Ja te saatte kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista; katsokaa, ettette peljästy. Sillä näin täytyy tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu. Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin. Mutta kaikki tämä on synnytystuskien alkua.

Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden. Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan. Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta. Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.
        (Mat 24:1-12)

Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu. Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.

Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa - joka tämän lukee, se tarkatkoon - silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille; joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on, ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa. Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä! Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina. Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.
        (Mat 24:13-21)

Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään. Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko. Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että

eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin. Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
        (Mat 24:22-25)

((( kelleköhän tämä profetia on kirjoitetetu. Jaepelle on taas tapansa mukaan repinyt Raamattua ja lihanoppina sitten yrittää tukea omaa propakandaa... Sellaanen hän on.
        Eksyttäjä aivan ite. )))

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja Jeesus lähti ulos pyhäköstä ja meni pois; ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä näyttämään hänelle pyhäkön rakennuksia. Niin hän vastasi ja sanoi heille: "Ettekö näe näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta." Ja kun hän istui Öljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?"

Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä. Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta. Ja te saatte kuulla sotien melskettä ja sanomia sodista; katsokaa, ettette peljästy. Sillä näin täytyy tapahtua, mutta tämä ei ole vielä loppu. Sillä kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja nälänhätää ja maanjäristyksiä tulee monin paikoin. Mutta kaikki tämä on synnytystuskien alkua.

Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden. Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan. Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta. Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.
        (Mat 24:1-12)

Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu. Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.

Kun te siis näette hävityksen kauhistuksen, josta on puhuttu profeetta Danielin kautta, seisovan pyhässä paikassa - joka tämän lukee, se tarkatkoon - silloin ne, jotka Juudeassa ovat, paetkoot vuorille; joka on katolla, älköön astuko alas noutamaan, mitä hänen huoneessansa on, ja joka on pellolla, älköön palatko takaisin noutamaan vaippaansa. Voi raskaita ja imettäväisiä niinä päivinä! Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina. Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.
        (Mat 24:13-21)

Ja ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään. Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko. Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että

eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin. Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
        (Mat 24:22-25)

((( kelleköhän tämä profetia on kirjoitetetu. Jaepelle on taas tapansa mukaan repinyt Raamattua ja lihanoppina sitten yrittää tukea omaa propakandaa... Sellaanen hän on.
        Eksyttäjä aivan ite. )))

jaepellelle taas Raamatunopetuksen itsensä jatkoa, eli kokonaisuutta.

Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko. Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus. Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat. Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.

Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella. Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.

Mutta oppikaa viikunapuusta vertaus: kun sen oksa jo on tuore ja lehdet puhkeavat, niin te tiedätte, että kesä on lähellä. Samoin te myös, kun näette tämän kaiken, tietäkää, että se on lähellä, oven edessä. Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.

Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa. Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin.
        (Mat 24:26-36)

Tässä on sitten se luterilaisten vesipesu- kasteena, jossa Jumala pesee Kainilaisen maailman syntimaailman, eli tappaa vedellä väärät, tuo ne tuomiolle, tämä on OIKEUTEttu valta Hallitsijalta, - Luojalta. Hän Elämänantajana on oikeus ottaa elämän POIS. Eli hukuttaa- pestä synti- ---ja---ja---- ja--- niiinpä.... tähänhän kaste- upotuskasteessa viittaa, kun se kastekin Raamatussa viitoitetaan Nooan aikaan.
        Maailma hukkuu- pestään synti- eli kadotetaan sielu- joka syntiä tekee.
        Mutta, joka kuulee Sanan ja haluaa sinne arkkiin pelastumaan, missä kahdeksan henkeä oli esivkuvallisesti- niin kasteen HAUDASTA noustaa elämään sisälle- ja usko Jumalan pelastavaan toimintaan viitaten, kasteen toimintatapa- on kohdistaa opetus siihen mihin Sana sen kohdistaa.

Vesi ei pese- muutakuin tappaa- mutta kasteenhaudasta voi nousta uskoen Kristukseen, Hänen sovintoverensä suojiin, jossa veriruskeat synnitkin Hänessä on anteeksiannettu.
        Eli usko tulee kuulemisesta ja näin kastettava oman suunsatunnustuksen kautta Raamatun Sanaan saa omistaa lupauksen ja anteeksianto - on hyvänomantunnon LIITTo Kristuksessa.

Se on liittosuhde. Hän pelastaa- Hän pesee Golgatan täytetyn työn kautta syntien anteeksannon, se on TÄYETTY ja Isä taivaissa tuntee omansa- kun he seuraavat Jumalan uhrikaritsaa.

Sitähän se Edenin uhrikaritsankin opetus merkitsee. Aadam ja Eeva oman tekojen kautta - tottelemattomuudessa menetti pyhyytensä. Se ei kadota meitä, vaan opettaa meitä siitä, meidän ITSE pitää elää Jumalan Sanan ja ohjeitten mukaan, kun Herra on ohjeistanut.
        Se on armonkansalaisen tie- kaita polku, taivaaseen, seurata Kristusta. Ja aivankuin Eedenin porteilla opetetaan Jumalan uhrasi karitsan, eli se verinen nahka- se peitti Aadamin ja Eevan rikkomisen - se on esikuvallinen OPEtus MEILLE, että ja koska syni ON Jumalan lain rikkomista, ettei tahalteen tehdä ja vaelleta synnissä, koska perille ei pääse mikään epäpyhä ja kauhistuksen tekijä.... Tästähän opetuksessa on Raamatun sanassa kyse.

Eli sinut ja minut kadottaa aivan omat teot. ei Aadamin teko. vaan se on esikuvallinen opeuts pattipäille, että osaa katsoa ihan ite peiliin.
        Ei osoittamaan toisia, kuten Vanha Aadam syytti jopa Jumalaa emännästä.
        Tuooollasen akan mullle annoti ,se on sinun syy, minä söin, kun se anto. sen hedelmän.
        ts. nähdään se oma työ... Aadamia opetti Jumala, eikä Eevaa siinä vielä ollut Aadamin kylkiluut olivat vielä sijallaan.

• Anonyymi

Lääketieteellisissä tutkimuksissa glossolalian ja skitsofrenian välillä on todettu olevan yhteys. Jakaantunut mieli tuottaa sekavaa puhetta ja oikeata puhetta. Niin ei saisi olla.

• Anonyymi

Paavali jo varoitti järjettömästä hurmoshenkisestä molotuksesta eli glossolaliasta.

Jos seurakunnan yhteisessä kokouksessa kaikki puhuisivat kielillä ja sinne tulisi ulkopuolisia tai epäuskoisia, he varmasti sanoisivat, että te olette järjiltänne.

Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.

Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.

'Herra on pannut sinut, Sefanja, pappi Jojadan seuraajaksi valvomaan järjestystä Herran temppelissä ja toimittamaan jalkapuuhun ja kaularautaan kaikki hullut ja hurmahenget, jotka esiintyvät profeettoina.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paavali jo varoitti järjettömästä hurmoshenkisestä molotuksesta eli glossolaliasta.

Jos seurakunnan yhteisessä kokouksessa kaikki puhuisivat kielillä ja sinne tulisi ulkopuolisia tai epäuskoisia, he varmasti sanoisivat, että te olette järjiltänne.

Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.

Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.

'Herra on pannut sinut, Sefanja, pappi Jojadan seuraajaksi valvomaan järjestystä Herran temppelissä ja toimittamaan jalkapuuhun ja kaularautaan kaikki hullut ja hurmahenget, jotka esiintyvät profeettoina.

Paavali sanoo puhuvansa kielillä enemmän kuin kukaan !
        Vääntäkää nyt siitäkin jokin pöljä olkiukko vaikka jouluun onkin vieä matkaa, hyvä se on harjotella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi et saa tuostakaan kuusvuotiaan ymmärryksellä selvästi ymmärrettävästä opetuspuheesta muuta kuin järjetöntä vääristelyä, kerro kuka sellaiseen kehottaa häh $%#

Käveletkö kauppaankin selkä edellä kengät väärin jaloissa häh !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paavali sanoo puhuvansa kielillä enemmän kuin kukaan !
        Vääntäkää nyt siitäkin jokin pöljä olkiukko vaikka jouluun onkin vieä matkaa, hyvä se on harjotella.

Paavali oli kova puhumaan enkelien kielillä.

Paavalilla oli uusi henkiopas, Saatanan enkeli, joka ei lähtenyt pois rukouksista huolimatta..

2. Kor. 12:8

Sentähden olen minä kolmasti Herraa rukoillut, että hän läksis minusta.

• Anonyymi

nonyymi
        2024-10-05 17:34:14

Lääketieteellisissä tutkimuksissa glossolalian ja skitsofrenian välillä on todettu olevan yhteys. Jakaantunut mieli tuottaa sekavaa puhetta ja oikeata puhetta. Niin ei saisi olla.

Siksipä sinun puheesi onkin sekavaa- ja jakaantuneen mielesi tulosta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No, taas sekoilet, että jätät näkemättä, että kielilläpuhuminen on Raamatullista.
        Siellä on selittäjä, ymmärrä tämä ja jos ei ole, puhukoon sitten vaikka rukouskammiossa.

Eli lossotustahan se on sinullakin sekavaa- koska ajat vain omaa näkemystä.. putkinäköinen selityksesi... sitähän se on.

• Anonyymi

Tällä palstalla esiintyy kielilläkirjoittamistakin. Samasta sairaudesta lienee kyse harhanäkyineenkin.

• Anonyymi

Psykiatri Enkeli Mäntä tässä, suorittamassa jälleen perusteellista tutkimusta uskontopalstojen syvyyksistä. Ei tarvitse olla edes erikoislääkäri huomatakseen, että monet näillä foorumeilla liikkuvat ovat jo kauan sitten jättäneet rationaalisen ajattelun parkkipaikalle ja lähteneet pikajunalla suoraan irrationaalisuuden ihmemaille.

Helluntailaisten palstat ja muut uskonnolliset keskustelualustat ovat kuin kollektiivinen terapiaistunto, jossa jokainen vuorollaan kertoo, kuinka he ovat nähneet merkkejä, enkeleitä ja pelottavia lopun ajan näkyjä. Psykologisesti tarkasteltuna, näissä teksteissä ei ole ainoastaan pieniä viitteitä, vaan kokonaisia lukuja siitä, kuinka mopo on karannut käsistä jo aikoja sitten.

Tunnepohjainen lähestymistapa, jossa kaikki tapahtumat tulkitaan joko siunauksina tai kirouksina, on selvästi eräänlaista selviytymismekanismia. Mutta kun näkee sen verran hurjaa kamaa, että kuvitellaan seinien läpi kävelyn ja ulkoavaruuteen pilvellä lentämisen olevan täysin realistisia tulevaisuuden näkymiä, niin voimme jo siirtyä puhumaan kognitiivisesta dissosiaatiosta.

Lopputulos? Koko sirkus pyörii siellä, missä todellisuus ja mielikuvitus sulautuvat yhteen – ja siellä vallitsee melkoinen kaaos.

Enkeli Mäntä, psykiatrian asiantuntija uskontofoorumeilla

• Anonyymi

Sirkus kirkastuu kun lopetat nuo turhat sekotekstisi, tiettyjä metodeita voi toistaa muutaman kerran senjälkeen ne kääntyvät kertojaa vastaan !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sirkus kirkastuu kun lopetat nuo turhat sekotekstisi, tiettyjä metodeita voi toistaa muutaman kerran senjälkeen ne kääntyvät kertojaa vastaan !

helluntailaisuus on hyvin tuttua psykiatrisissa sairaaloissa , ihan helluntailais -pastoreita myöten.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai että, mutta kertaushan on opintojen äiti! Se se onkin mainio oppi täällä uskontopalstoilla, missä samaa mantraa pyöritellään kuin levysoitin, joka on juuttunut paikoilleen. Ja mitä näihin metodeihin tulee, eikös juuri täällä ole erikoistuttu siihen, että kun toistaa tarpeeksi monta kertaa "Jeesus pelastaa" ja "syntiset kadotukseen", niin lopulta kai sen on pakko käydä toteen? Sirkuksen kirkastumisesta puheen ollen – tässä foorumissa on kyllä kaikki maailman valonheittimet kohdistettuna juuri siihen pisteeseen, missä toistetaan samaa mantraa, toivotaan erilaista lopputulosta ja odotellaan ihmettä tapahtuvaksi.

Enkeli Mäntä, oppitunnin ja sirkuksen johtaja

• Anonyymi

En ole aikoihin näin nauranut kuin tuota lukiessa.
        😂😂😂😂😂

Noinhan tämän uskonelämämme voi karrikoidusti kuvailla.

Siltikin itse edelleen uskon tuon kaiken, en kuitenkaan välttämättä Enkeli Mäntän sanoin, mutta tuonne päin.

En usko, että minulla on kuumetta. 🤒
        Ja koen olevani muutoinkin järjissäni.

• Anonyymi

Entäpä, jos olisit Johannes- ilmestysaikana ollut, mitähän olisit haastellut vastaukseksi.
        Lutherhan meinasi jättää Ilmestyksirjan kokonaan Raamatusta pois.

• Anonyymi

Aikaisemmin kun oli isoja B-mielisairaaloita, niin niissä oli kokonaisia Jeesus-osastoja potilaina.

• Anonyymi

Eikä ole ollut kokonaisia jeesus-osastoja (monikko).

Yhdessä mielisairaalassa on voinut olla 1 tai 2 "jeesusta", mutta mikään yleinen harha tuollainen ei ole, niin että olisi peräti useita osastoja yksistään "jeesuksille".

Tuo valehtelija on ilm. leninisti, eikä myöskään tunne uskontoja lainkaan.

Ei myöskään suomalaista sairaanhoitoa. Jo tuollainen ajatus, että koottaisiin yhdelle, n. 50 hengen osastolle kaikki jeesukset, olisi epäammattimaista toimintaa ja vain vaikeuttaisi hoitoa,

• Anonyymi

kirjoittikohan siellä kirjoitukset ja parantuikohan...

No, ihmiskunnassa on tietenkin sairaus- monella, mutta ei heitä pidä pilkata ja jos joku käy kokouksessa, vaikka kirkossa- vaikka luterilaisissa- pitäisikö silloin taas osoitella, ei..

Ongelma on osoitteleijta ihan ite.

• Anonyymi

Tuo aloittaja on lahjakas kusipää.

• Anonyymi

aloitus on ihan oikein , . elämäänsä kyllästyneet ihmiset hakee helluntailaisuudesta ihan muuta kuin iankaikkista elämää , > joka on kristinuskon ydinsanoma .

"Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa" 2 Kor: 15

• Anonyymi

Ensimmäisiin helluntaiherätyksen edustajiin luetaan ruotsalaiset "saarnaajasisaret" Greta Andersson ja Anne Blom.
      Blomin ja Anderssonin toiminta päättyi kuitenkin vuonna 1909 onnettomuuteen rukousviikolla, jolloin saarnaaja yritti kävellä vetten päällä ja hukkui.[1][3]

• Anonyymi

Meillä työpaikan pari henkilöä yritti viinapullon avulla sukeltaa-
        ja kalastaa.
        Sukeltajan haki sammakkomiehet pintaan - samoin kuin kokovartalopuudutteisen kalastajan.

• Anonyymi

Gerhard Olsen-Smidt työskenteli helluntaiherätyksen eteen vuoden 1911 lopusta lähtien.[8] Entinen Pelastusarmeijan upseeri oli tutustunut Yhdysvalloissa helluntaiherätykseen ja kokenut henkikasteen, minkä vuoksi tämä oli jättänyt Pelastusarmeijan. Olsen-Smidt saapui Suomeen Barrattin kannustamana.[9]

• Anonyymi

Normaali, tervehenkinen ja terve mieleletään ihminen ei yritä "uskossaan"

1. Kävellä veden päällä
      2. Nostella myrkkykäärmeitä
      3. Herättää kuolleita
      4. Kaataa ihmisiä
      5. Puhua joukkoglossoliaa
      .
      Lähes "normaalit" helluntaipastorit ovat tehneet näitä.

• Anonyymi

Helluntailaisuus on sekoitus kristinuskoa ja okkultismia.

• Anonyymi

Mielenterveysongemat ovat lisääntyneet Suomessa.

"Aikuisista 20-25% sairastaa mielenterveyden häiriöitä vuosittain".

Myös nuorten keskuudessa

"Joka viides nuori kärsii jostain mielenterveyden häiriöstä. Nämä heikentävät eniten toimintakykyä kaikista sairauksista. Vuonna 2018 työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveyssyistä oli kaksi kertaa enemmän alle 30-vuotiaita kuin vuosituhannen alussa.

Myös nuorten määrä psykiatrisessa hoidossa on kasvanut nopeasti. Uudellamaalla lähes kymmenen prosenttia 13–17-vuotiaista on hoidon piirissä, Pirkanmaalla nuorten määrä psykiatrian palveluissa nousi 37 prosenttia 2015–2016. Nuoret myös käyttävät masennuslääkkeitä paljon useammin vuosituhannen alkuun verrattuna."

Lainaukset :

https://mieli.fi/yhteiskunta/mielenterveys-suomessa/tilastotietoa-mielenterveydesta/

Kysymys on nykyajan "kansantaudista", aiemmin ollut vähäisempää.

Samanaikaisesti Suomi on luopumuksen kärkimaita, Jeesukseen uskovia on kansasta vain pieni osa.

Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.

Usko Toivonen

• Anonyymi

Ai, jaa, että Usko-S-Seutulainen tässä yrittää vetää suoraa linjaa mielenterveysongelmien ja sen välillä, kuinka moni uskoo Jeesukseen? No siinä onkin päivän logiikka-annos! Tietysti, koska mitäpä muuta voisi odottaa kuin että kaikkien aikojen monimutkaisin yhteiskunnallinen ongelma – mielenterveyden kriisi – ratkeaisi, kun vaan saadaan lisää kirkonpenkkejä täyteen! Ensi viikolla varmaan selviää, että korkea verotus johtuu siitä, ettei aamurukous ole pakollinen kouluissa. Tai että ruuhkat johtuu siitä, että ihmiset eivät osaa enää polvistua oikealla tavalla...

Johtopäätökset kohdillaan, vai mitä?

Enkeli Mäntä, uskonnollisen HUMPUUKIN asiantuntija

• Anonyymi

Kun kansa luopuu Jumalasta, ei tule tyhjiötä, - toinen tulee tilalle.
        Se toinen vaikuttaa ja tuo näitä ongelmia television ja netin sekä
        tietysti ateistisen koulun opetuksen kautta. Ja näitä hedelmiä me
        nyt sitten saamme poimia mielenterveys ongelmina ja rikollisuuden
        kasvuna. Mutta kukaan ei tahdo tietää ongelman syvintä syytä
        koska tieto ongelmien syistä veisi väistämättä Jumalaan, - Jumala
        on ratkaisu ihmisen elämän moninaisiin ongelmiin, Mutta Hänestä
        eivät monet ihmiset tahdo tietää. Siksi ongelmat vain lisääntyvät.

1960 ja -70 luvun alussa kansakouluissa ja sitten peruskoulussa
        opetettiin kristinuskoa ainoana oikeana uskona. Kouluissa jopa
        luettiin oppilaille uskontotunneilla suoraan Raamatusta ja kerrottiin
        Jeesuksesta, niin kuin Hänestä on Raamattuun Kirjoitettu. Muista
        uskonnoista puhuttiin uskontoina ja ne ohitettiin mainitsemalla,
        että sellaisiakin (vääriä) uskomuksia on olemassa.

Silloin kouluissa laskettiin lasten elämälle hyvä ja tukeva perusta
        Jumalan Sanan ilmoituksen perustalle ja pohjalle.

Voitko rakentaa mitään rakennusta ilman hyvää perustaa ja ajatella,
        että rakennuksestasi tulee hyvä, ja että se kestää myrskyt?
        Minä ainakaan en ryhtyisi rakentamaan mitään rakennusta laholle
        tai olemattomalle perustalle.

Mutta kalliit ihmiselämät pyritään rakentamaan ilman mitään
        perustaa??? Tästä ne ongelmat syntyvät. Ja tämä on täysin
        ymmärrettävää ja järjelle käypää. Jos ihmisen rakentama rakennus
        tarvitsee hyvän ja kestävän perustan, ennen kuin sitä ryhdytään
        rakentamaan, ihmiselämä tarvitsee vielä suuremmalla syyllä
        hyvän tukevan perustan.

Mikä on ihmiselämän rakennuksen hyvä ja tukeva perusta?
        Se on Herra Jeesus Kristus, Jumalan Sana ja Vapahtaja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun kansa luopuu Jumalasta, ei tule tyhjiötä, - toinen tulee tilalle.
        Se toinen vaikuttaa ja tuo näitä ongelmia television ja netin sekä
        tietysti ateistisen koulun opetuksen kautta. Ja näitä hedelmiä me
        nyt sitten saamme poimia mielenterveys ongelmina ja rikollisuuden
        kasvuna. Mutta kukaan ei tahdo tietää ongelman syvintä syytä
        koska tieto ongelmien syistä veisi väistämättä Jumalaan, - Jumala
        on ratkaisu ihmisen elämän moninaisiin ongelmiin, Mutta Hänestä
        eivät monet ihmiset tahdo tietää. Siksi ongelmat vain lisääntyvät.

1960 ja -70 luvun alussa kansakouluissa ja sitten peruskoulussa
        opetettiin kristinuskoa ainoana oikeana uskona. Kouluissa jopa
        luettiin oppilaille uskontotunneilla suoraan Raamatusta ja kerrottiin
        Jeesuksesta, niin kuin Hänestä on Raamattuun Kirjoitettu. Muista
        uskonnoista puhuttiin uskontoina ja ne ohitettiin mainitsemalla,
        että sellaisiakin (vääriä) uskomuksia on olemassa.

Silloin kouluissa laskettiin lasten elämälle hyvä ja tukeva perusta
        Jumalan Sanan ilmoituksen perustalle ja pohjalle.

Voitko rakentaa mitään rakennusta ilman hyvää perustaa ja ajatella,
        että rakennuksestasi tulee hyvä, ja että se kestää myrskyt?
        Minä ainakaan en ryhtyisi rakentamaan mitään rakennusta laholle
        tai olemattomalle perustalle.

Mutta kalliit ihmiselämät pyritään rakentamaan ilman mitään
        perustaa??? Tästä ne ongelmat syntyvät. Ja tämä on täysin
        ymmärrettävää ja järjelle käypää. Jos ihmisen rakentama rakennus
        tarvitsee hyvän ja kestävän perustan, ennen kuin sitä ryhdytään
        rakentamaan, ihmiselämä tarvitsee vielä suuremmalla syyllä
        hyvän tukevan perustan.

Mikä on ihmiselämän rakennuksen hyvä ja tukeva perusta?
        Se on Herra Jeesus Kristus, Jumalan Sana ja Vapahtaja.

Jos katsotaan luomistyön jälkeen ihmistä, niin hän eli
        ensin Jumalan kanssa. Kun ihminen jätti Jumalan, hän
        lähti seuraamaan toista. Ihminen ei siis jäänyt ilman
        jumalaa. Mutta nyt hänen jumalansa oli luotu enkeliolento.
        Ei siis tullut tyhjiötä, jossa ihminen olisi ilman mitään jumalaa.

Me seuraamme joko Luojaa tai luotua olentoa.
        Jumalaa seuraavat tiedostavat seuraavansa Luojaa
        koska Jumala on ilmoittanut sen Hänen seuraajalleen.

Mutta sitä toista seuraavat ihmiset eivät välttämättä tiedosta
        seuraavansa sitä toista. Eivät tiedosta koska se toinen
        ei tahdo, että ihminen huomaisi, ketä seuraa, ja minne
        se seuraaminen päätyy.

Eikö Jumala ilmoita ihmiselle, joka seuraa sitä toista,
        että hän seuraa sitä toista, ja että se toinen vie ihmisen
        ikuiseen eroon Luojasta? Kyllä ilmoittaa! Jumala on ilmoittanut
        nämä asiat, ja ilmoittaa, ne Raamatun sivuilla ja palvelijoidensa
        kautta. Mutta monet eivät tahdo tietää Luojasta eivätkä
        siksi myöskään tahdo seurata Jumalaa, Hänen Sanansa
        ilmoitusta.

• Anonyymi

Lääkärilehdessä kerrottiin lahkolaismiehestä joka sairasti epilepsiaa ja mennyt psykoosiin, mutta ei suostunut käyttämään mitään lääkkeitä, koska nautti suurta arvostusta kohtauksiensa ansiosta siinä uskonyhteisössä, mihinkä kuului.

• Anonyymi

Pääasia on että saat anteeksi valheesi, miten aiot sen hoitaa, kuka se antaa anteeksi siellä piirissäsi !

Vai meinaatko jättää lopputilille @

Miten voi aikjinen ihminen kirjottaa noin pöljää tarina jostain lääkärilehden taruista, miten voi ei käsitä.

• Anonyymi

Ruotsissa Knutbyn helluntaiseurakunnassa yksi pastoreista julisti itsensä Kristuksen morsiameksi, sillä seurauksella, että toiset pastorit tappoivat hänet.

• Anonyymi

Jos kerrot tositapauksen, kerro tosi asioita, älä muuntele
        äläkä tuo kuvitelmiasi, joita ei ole tapahtunut. Sitten ...

Helluntailaisuudessa on paljon enemmän niitä hyviä
        tapauksia. Miksi et tasapuolisuuden tähden pyri tuomaan
        esille myös niitä? Voisiko johtua siitä, että et tahdo tietää
        Jumalasta etkä siksi myöskään Hänen teoistaan?

• Anonyymi

No niin mitä sitten, sekö on ainut vinksahtanut tässä mailmassa häh !

Kuinka siellä kuplassa oikein tilaa onko vähemmän kuin lancasterin taka-ampujalla, miten on !

• Anonyymi

Olin hoitotyössä 42vuotta. Siitä 16 vuotta mielisairaalassa. Kovin vähän oli uskoaan julkisesti tunnustavia, mutta oli toki niitäkin. Jo valmiiksi herkät ja rikkoontuneet hakivat apua myös seurakunnista jossa sellaisetkin ihmiset hyväksyttiin mukaan. Tavalliset järjestöt vieroksuu ja poistaa selkeästi mielenterveysongelmaiset. Kumpi on parempi. Armo vai hylky? Tunnen paljon helluntailaisia vaikka itse olenkin kansankirkon puolella. Enemmän niitä seonneita on siellä missä ei toivoa ole.

• Anonyymi

Tuo oli hyvin sanottu: "Jo valmiiksi herkät ja rikkoontuneet hakivat apua myös seurakunnista jossa sellaisetkin ihmiset hyväksyttiin mukaan."

"Enemmän niitä seonneita on siellä missä ei toivoa ole."

• Anonyymi

Tampereellakin sitä armoa annettiin.

• Anonyymi

Ei-helluntailainen kommentti:

Uskonnon nimittäminen hulluksi on ongelmallista ainakin kahdella tavalla. Ihmisoikeuksissa ja muissa perusoikeuksissa on uskonnon- ja sananvapaus. Toiseksi, monet ihmisten otaksumat ovat uskonnon kaltaisia, vaikka eivät olisi itse tulleet ajatelleeksi, tiedostaneeksi sellaista. Ennakkoluulot ja muut luulot ovat ohjanneet ihmisiä havaitsemaan samaa kuin ennenkin. Näistä on filosofoinut esim. Krisnamurti. Psykiatri itse ehkä tietää jotain kognitiivisista harhoista, vääristymistä, että eivät nämä rajoitu vain uskonnon alalle. Jos muurahainen olisi syntymästään lähtien tulitikkurasiassa, se otus saattaisi kuvitella rasian sisäpuolen olevan koko universumi.

• Anonyymi

Aloittaja ei ole koskaan kuulunut mihinkään vanhimmistoon saati toiminut saarnaajana paria vuosiymmentä. Miksi uskotte trolleja.

• Anonyymi

Mites se on sinun mielenterveytesi laita

Ulkopuolisen näkemänä

Hämmästyit toisten osalta, kuis on sinun tilanne

• Ceterum censeo; TROLLOLLOO!🥳👍😹👍

• Anonyymi

Ruotsissa Knutbyn heluntaiseurakunnassa eräs pastoreista julisti itsensä Kristuksen morsiameksi, sillä seurauksella, että toiset pastorit tappoivat hänet.

• Anonyymi

ja monessa muussakin uskonnossa. koko uskontohan perustuu alistamiseen.

• Anonyymi

Kenian lahkolaispastori kehotti seurakuntalaisia paastoamaan, jotta pääsevät mukaan taivaaseen tempaamiseen.

Lehtitietojen mukaan 300 ruumista on löydetty ja 400 on vielä kateissa.

• Anonyymi

Entäs se lehtitieto jossa paavin kerhon luostarin tontilta löytyi yli 700 pikkulapsen jäännökset !

Kerrotko siitäkin !

• Anonyymi

Mansonin lahkossa juotettiin seurakuntalaisille myrkkyä, kohtalokkain seurauksin.

Daavid Korasinin lahkossa tuli rumaa jälkeä.

• Anonyymi

Ruandan uudestikastaja liittyi tutkimuksiin kansanmurhasta.

• Anonyymi

Pakkovauvakastetuilla on mielenterveysongelmia.
      He puhuvat sammakoista, CIA, pilkkihaalareista, vainoista...

• Anonyymi

Jokainen järkevä ihminen käsittää, että ei Jumala käytä Pahamin ja Olsenin kaltaisia miehimyksiä kristilisten seurakuntien ja herätysliikkeiden perustamiseen.

Jostain muusta siinä villityksessä on kysymys?

• Anonyymi

Pakkovauvakastetulla on nykyisin homot uskonystävinä. He vihkivät homoja.

• Anonyymi

Ja sitten heräsit lattialta ja muistit unesi.

• Anonyymi

Ajankohtaista aihetta?

• Anonyymi

Tiedossa on tuo surullinen asia, että .

• Anonyymi

enkelitkin voivat tulla pipiksi päästään

• TROLLOLLOO!🥳🥳🥳

• Anonyymi

Taas emäntä asijalla.🥳👍

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5294
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4478
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2591
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2274
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2018
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1968
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1617
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1551
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1297
    10. Kerranki asiat oikein

Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1204
    Aihe