Mitä mieltä olet helluntailaisten "auktoriteettiopista" ?

Anonyymi-ap

Helluntailaisuudessa on käytössä ns. auktoriteettioppi.

Pastorit ja aktiivit seurakuntalaiset ovat tehneet Pyhästä Hengestä itselleen palvelijan ja käskyläisen , jota voidaan komentaa ja käskeä tekemään milloin mitäkin.

Pyhästä Hengestä otetaan auktoriteetti, kuten he sanovat.

29

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      >Jumalan SANA on > auktoriteetti <

      "Silloin ei toinen opeta toistansa , eikä veli veljeänsä "
      Jer: 31 : 34 > ( Hebr: 8: 11)

      "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjotan ne heidän mieleensä ."
      Hebr: 10 : 16

      • Anonyymi

        >>> lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä <<<

        sopii kuunnella oman sydämensä ääntä , sillä pastorin mieli ja pastorin sydän ei ole
        toisten ihmisten mieli ja sydän .

        "panen lakini heidän sydämiinsä " (Hebr: 10: 16)
        "silloin veli ei opeta toistansa " (Hebr: 8 : 11)


    • Anonyymi

      Nyt ap sekoitat helluntailaisuuden äärikarismaattiseen toimintaan.

      Äärikarismaattisuutta toimintaa esiintyy myös esim. luterilaisen kirkon piirissä !

      Eli jospa puhuisit asioista niiden oikeilla nimillä, eli kyse on menestysteologiasta ja äärikarismaattisuudesta !

    • Anonyymi

      Helluntailainen auktoriteettioppi on Pyhän Hengen pilkkaa.
      Korottaa ihmisen ylemmyyttä Jumalaan nähden.
      = Satanismia.

      • Anonyymi

        Se on vain sinun pääsi satuilua. Ei enenpää, eikä vähempää, siten ei kiinnostakaan.
        Eikä tarvii olla helluntalainen, kun näkee panetteluhenkien hurman palstalla.

        Aikoinaan, 300- vuotta sitten, kun luterilaisuudessa oli armolahjoja, ennenkuin henkilö tuli tupaan, hänet sananjulistaja näki ja hänet Pyhä Henki tulijan sielun paljasti niin, että oli polvillaan syntinsä tähden, tämä ei enää toimi koska mussutajat elää hyvin ja panetteluhenki voi heidän päässään suuna päänä, täälläkin palstallaan Luullaan ollevan hengellisiä ja toisaalta ajatellaan - että taivasparatiisi edustaa luterilaisuutta, eli pieni lahko olisi se puu, johon toiset oksastetaan.

        Mutta, taitaapi olla kirven sen puun juurella, ja nämä palstan hurmahenkisen panettelijat ovat kuivaoksasia niuvanniemen puhujia, jotka paatuneina- vuodesta toiseen vinkuvat hätäpäissään, kun usko heidän näkemyksensä mukaan ei edutuksessa saa valta-asemaa.

        Siellä vingutaan ja ikäänkuin esim. helluntaisitä ja tätä puittenjoukossa poloset pakoilevat Jumalaansa, eikä armolahjat saa sijaa sydämessä, kuten aikoinaan kirkossa toimittiin.
        Siitä on kirkkoherrojen kirjeet, maaherran - kuninkaalle postaukset todistamassa Hengen voimsta. Mutta, ei tänään. Suu auki korvia myöten aina- ja aina tämä saatanallinen joukko- rienaajan olkapäällä on äänessä.

        Koskahan vapautuisivat elämään Kristuksessa ja Jeesuksen sovintoveri pääsisi pesemään todella ne synnit veriruskeasta -villanvalkoiseksi. Saa nähdä, oppivatko huutamaan Herran puoleen, vai heitetäänkö kuivat oksat kerran tuleen.


    • Anonyymi

      Amerikasta tänne 100 v. sitten tuotu helluntailaisuus ei ole tervettä kristinuskoa koskaan nähnytkään.

      Azusinkatu oli punaisten lyhtyjen katu. Ei siellä ollut yhtään oikeata kristittyä, missä se lahkoliike on perustettu ja polkaistu liikkeelle.

      • Anonyymi

        Yritäpä itse- löytää elämä ja Jeesus, äläkä aina samaa mussutusvirttäsi veivaa- itkukantelleella. Sinun juttusi ei ketään kiinnosta, vaan käännä sivu ja tule uskoon.


    • Anonyymi

      Slummien mustat miehet, jotka käännytettiin helluntailaisuuteen, heidän kodin uskonto oli noituus ja henkien palvonta. Ei ne siitä kodin uskonnostaan luopunnu. Ne oli Afrikasta sinne vietyjen orjien perillisiä. Ei ne vaihtannut sitä henkeä mihinkään muuhun.

    • Anonyymi

      Lutterinko henki oli parempi ?

      Raaka kidututtaja ja tappaja !

      Menkää nyt itseenne viimeinkin ja tutkikaa kunnolla omaa "pesäänne" ja oppi-isäänne !

      Opiskelkaa oman oppi-isänne historia, jonka lutherilainen kirkko on myöntänyt ja anteeksi pyytänyt:

      Oppi-isänne Luther !

      https://freepathways.wordpress.com/2010/09/13/anteeksipyynto-2010/

      Tässä ote tuosta:

      Luterilaisten anteeksipyynnön tausta
      Luterilaisen maailmanliiton yhdestoista yleiskokous kokoontui 20.-28.7.2010 Stuttgartissa. Yksi kokouksen pääaiheista oli historiallinen sovinto, luterilaisten kirkkojen anteeksipyyntö mennoniittien uskonyhteisöltä maailmanlaajuisesti. Kysymys on 1500-luvulta lähtien tapahtuneista anababtistien eli uudestikastajien vainoista, jotka johtivat Euroopassa raakaan väkivaltaan: mestauksiin, elävältä roviolla polttamisiin ja muihin maallisen hallinnon kirkkojen tuella harjoittamiin julmuuksiin. Toisin sanoen katolisen kirkon kahleista vapautuneet protestantit murhasivat toisia protestantteja ja käyttivät siinä katolisen kirkon inkvisitiosta tuttuja, mitä julmimpia menetelmiä.

      Tässä tarkennusta noihin kidutuksiin ja tappamisiin:

      Kertomukset väkivallasta tallella – Marttyyrien peili
      Tuhansia uudestikastettuja tuomittiin kuolemaan julmilla tavoilla. H
      eitä kidutettiin eri tavoin,
      poltettiin roviolla,
      mestattiin,
      hirtettiin,
      hukutettiin
      ja haudattiin elävältä.
      Heiltä riistettiin lapset ja omaisuus. Myös heidän teologisia kirjoituksiaan tuhottiin polttorovioilla.
      ---------------

      Tässä ote tuolta anteeksipyynnöstä Lutherin toimista:

      -------------

      Kysymys on 1500-luvulta lähtien tapahtuneista anababtistien eli uudestikastajien vainoista, jotka johtivat Euroopassa raakaan väkivaltaan: mestauksiin, elävältä roviolla polttamisiin ja muihin maallisen hallinnon kirkkojen tuella harjoittamiin julmuuksiin.

      Toisin sanoen katolisen kirkon kahleista vapautuneet protestantit murhasivat toisia protestantteja ja käyttivät siinä katolisen kirkon inkvisitiosta tuttuja, mitä julmimpia menetelmiä.

      Reformaation isät Martti Luther ja Philip Melanchthon antoivat arvovaltansa ja teologisen tukensa vainoille ja väkivallalle puheillaan ja kirjoituksillaan. Dokumentit osoittavat, että Luther ja Melanchthon antoivat useita jyrkkiä ja väkivallan sallivia lausuntoja uudestikastajista. He eivät pelkästään hyväksyneet ihmisten vainoamista ja heihin kohdistettua fyysistä väkivaltaa, vaan jopa kannustivat vallanpitäjiä siihen sekä maallisin että teologisin perustein.

      Silloinen maallinen hallinto käytti arvovaltaisten kirkonmiesten tuomitsevia puheita ja kirjallisia lausuntoja hyväksi uudestikastajiin kohdistamansa vainon legitiimeinä perusteluina. Keisarikunnassa laadittiin uskonpuhdistajien tukemana laki, joka mahdollisti vainoamisen ”laillisesti”.

      Luther joutui ottamaan kantaa anabaptisteiksi nimitettyjen kristittyjen tappamiseen vuonna 1527. Hän antoi suostumuksensa laille ja kuolemantuomioille, vaikka tapahtumia hänen omien sanojensa mukaan olikin ”kauheaa katsella”.
      -------------------------

      Eli ENSIN oma pesä kuntoon ja sitten vasta on aika arvostella muita !

      Nyt te olette vain oman oppi-isänne lapsia, eli murhaajia vain !

      Mitä Sana sanoo murhaajista ?

      1. Joh. 3:15 Jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te tiedätte, ettei kenessäkään murhaajassa ole iankaikkista elämää, joka hänessä pysyisi.

    • Anonyymi

      Kuten olen JO edellä kirjoittanut, niin aloitus on jo lähtökohtaisesti väärä ja siten valhetta !

      Siis tuo "auktoriteetti oppi" ei ole kuulunut alkuperäiseen helluntailaiseen oppi rakennelmaan.

      Se on harhaoppi, joka siis on tullut vasta jälkikäteen herätysliikkeisiin ja MYÖS KIRKKOKUNTIIN ihan samoin !

      Joten se mistä nyt syytätte vain halluntailaisia siihen oma kirkkonne on myös osallinen, aivan samoin !

      Room. 2:1 Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja.

      Room. 2:3 Vai luuletko, ihminen, sinä, joka tuomitset niitä, jotka senkaltaisia tekevät, ja itse samoja teet, että sinä vältät Jumalan tuomion?

      Joten nyt olisi aika katsoa peiliin ja puhdistaa se oma pesä ensin !

      Ja minä siis en ole helluntailainen, eli minulla ei ole ns. "oma lehmä ojassa" !

      • Anonyymi

        Se kyllä pitää todeta tuosta opista, että sen läpimeno kirkkokunnissa ja herätysliikkeissä kertoo "uskovien" todella olemattomasta Raamatun / Kirjoitusten ja siten myös Jumalan tuntemuksesta !

        Siis tuo oppi paljastuu selvääkin selvemmäksi valheeksi jo Isämeidän rukouksen ytimen kautta !

        Siis siinä sanotaan selvästi: Tapahtukoon SINUN tahtosi !

        Siinä ei lue niin, että: Tapahtukoon MINUN tahtoni !

        Eli koko tuo perus asia on käännetty ihan päälaelleen ja todellinen Jumalan lapsi, joka on edes jonkin verran jo opetusta saanut, näkee tuon opin valheeksi hyvin helposti !

        Joten nyt kysynkin, että missä tilassa ovatkaan nämä eksyneet "uskovat" ihan oikeasti ?

        Ja meille Jumalaan lapsille on Sana, eli Jumala opettanut sen, miten ne todelliset rukoilijat rukoilevat !

        Joh. 4:23 Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo.

        Mitä tuo siis tarkoittaa ?

        Juuri sitä, että meidän tulee kysyä Jumalalta se, että mitä Hän haluaa meidän rukoilevan !

        Vain siten me Hengessä, eli Hengen johdatuksessa / ohjauksessa voimme rukoilla Totuudessa, emmekä rukoile vain omiamme, eli omien halujemme ja toiveittemme mukaan !

        Siis me itse emme voi tietää sitä, että mitä Isämme haluaa meidän rukoilevan, vaan meidän tulee lähtökohtaisesti siis alkaa tästä perus ajatuksesta ja Totuudesta:

        Matt. 6:10 tapahtukoon Sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;

        Siis ei: tapahtukoon minun / meidän tahtomme, vaan tapahtukoon SINUN tahtosi, sillä jos se tapahtuu, niin se on ihan kaikkien parhaaksi !

        Jopa Jeesus itse rukoili näin:

        39 Ja hän meni vähän edemmäksi, lankesi kasvoilleen ja rukoili sanoen: "Isäni, jos mahdollista on, niin menköön minulta pois tämä malja; ei kuitenkaan niinkuin minä tahdon, vaan niinkuin sinä".

        42 Taas hän meni pois toisen kerran ja rukoili sanoen: "Isäni, jos tämä malja ei voi mennä minun ohitseni, minun sitä juomattani, niin tapahtukoon sinun tahtosi".

        Eli vaikka Herra itse tiesi sen, mikä kärsimysten malja hänellä edessään, niin Hän silti alisti anomisensakin Isän tahdon alle !

        Eli voimme mekin anoa toki, mutta AINA se anomisemme tulee meidänkin alistaa Jumalan tahdon alle !

        Tämän tulee olla meidän oma sydämen asenteemme kaikessa anomisessamme !

        Mutta tätähän sydämen asennetta ei löydy menestysteologian "määräys rukoilu " eksytyksessä / harhaopissa ja siten toiminnassa !


    • Anonyymi

      Pastan aihe on helluntailaisuus.

      Hellarit taitaa hävetä oman lahkonsa guruja, koska eivät puhu mitään oman lahkokuntansa perustajista ja suurmiehistä Parhamista ja Olsenista.?

      • Anonyymi

        Vähänkin Raamattua lukenut käsittää, että ei Parhamin ja Olsenin kaltaiset kiihkouskovaiset helluntailaiset olleet mitään oikeita kristittyjä, vaan pahoja eksytyksen hengessä olevia miehiä ja heresian huippuosaajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähänkin Raamattua lukenut käsittää, että ei Parhamin ja Olsenin kaltaiset kiihkouskovaiset helluntailaiset olleet mitään oikeita kristittyjä, vaan pahoja eksytyksen hengessä olevia miehiä ja heresian huippuosaajia.

        Lutterinko henki oli parempi ?

        Raaka kidututtaja ja tappaja !

        Menkää nyt itseenne viimeinkin ja tutkikaa kunnolla omaa "pesäänne" ja oppi-isäänne !

        Opiskelkaa oman oppi-isänne historia, jonka lutherilainen kirkko on myöntänyt ja anteeksi pyytänyt:

        Oppi-isänne Luther !

        https://freepathways.wordpress.com/2010/09/13/anteeksipyynto-2010/

        Tässä ote tuosta:

        Luterilaisten anteeksipyynnön tausta
        Luterilaisen maailmanliiton yhdestoista yleiskokous kokoontui 20.-28.7.2010 Stuttgartissa. Yksi kokouksen pääaiheista oli historiallinen sovinto, luterilaisten kirkkojen anteeksipyyntö mennoniittien uskonyhteisöltä maailmanlaajuisesti. Kysymys on 1500-luvulta lähtien tapahtuneista anababtistien eli uudestikastajien vainoista, jotka johtivat Euroopassa raakaan väkivaltaan: mestauksiin, elävältä roviolla polttamisiin ja muihin maallisen hallinnon kirkkojen tuella harjoittamiin julmuuksiin. Toisin sanoen katolisen kirkon kahleista vapautuneet protestantit murhasivat toisia protestantteja ja käyttivät siinä katolisen kirkon inkvisitiosta tuttuja, mitä julmimpia menetelmiä.

        Tässä tarkennusta noihin kidutuksiin ja tappamisiin:

        Kertomukset väkivallasta tallella – Marttyyrien peili
        Tuhansia uudestikastettuja tuomittiin kuolemaan julmilla tavoilla. H
        eitä kidutettiin eri tavoin,
        poltettiin roviolla,
        mestattiin,
        hirtettiin,
        hukutettiin
        ja haudattiin elävältä.
        Heiltä riistettiin lapset ja omaisuus. Myös heidän teologisia kirjoituksiaan tuhottiin polttorovioilla.
        ---------------

        Tässä ote tuolta anteeksipyynnöstä Lutherin toimista:

        -------------

        Kysymys on 1500-luvulta lähtien tapahtuneista anababtistien eli uudestikastajien vainoista, jotka johtivat Euroopassa raakaan väkivaltaan: mestauksiin, elävältä roviolla polttamisiin ja muihin maallisen hallinnon kirkkojen tuella harjoittamiin julmuuksiin.

        Toisin sanoen katolisen kirkon kahleista vapautuneet protestantit murhasivat toisia protestantteja ja käyttivät siinä katolisen kirkon inkvisitiosta tuttuja, mitä julmimpia menetelmiä.

        Reformaation isät Martti Luther ja Philip Melanchthon antoivat arvovaltansa ja teologisen tukensa vainoille ja väkivallalle puheillaan ja kirjoituksillaan. Dokumentit osoittavat, että Luther ja Melanchthon antoivat useita jyrkkiä ja väkivallan sallivia lausuntoja uudestikastajista. He eivät pelkästään hyväksyneet ihmisten vainoamista ja heihin kohdistettua fyysistä väkivaltaa, vaan jopa kannustivat vallanpitäjiä siihen sekä maallisin että teologisin perustein.

        Silloinen maallinen hallinto käytti arvovaltaisten kirkonmiesten tuomitsevia puheita ja kirjallisia lausuntoja hyväksi uudestikastajiin kohdistamansa vainon legitiimeinä perusteluina. Keisarikunnassa laadittiin uskonpuhdistajien tukemana laki, joka mahdollisti vainoamisen ”laillisesti”.

        Luther joutui ottamaan kantaa anabaptisteiksi nimitettyjen kristittyjen tappamiseen vuonna 1527. Hän antoi suostumuksensa laille ja kuolemantuomioille, vaikka tapahtumia hänen omien sanojensa mukaan olikin ”kauheaa katsella”.
        -------------------------

        Eli ENSIN oma pesä kuntoon ja sitten vasta on aika arvostella muita !

        Nyt te olette vain oman oppi-isänne lapsia, eli murhaajia vain !

        Mitä Sana sanoo murhaajista ?

        1. Joh. 3:15 Jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te tiedätte, ettei kenessäkään murhaajassa ole iankaikkista elämää, joka hänessä pysyisi.


      • Anonyymi

        Pitää ihmetellä, että pakkovauvakastetun uskonveljiä on nykyisin olsenit ja parhamit.
        Silti hän rienaa helluntailaisia näistä 100 vuotta vanhoista asioista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähänkin Raamattua lukenut käsittää, että ei Parhamin ja Olsenin kaltaiset kiihkouskovaiset helluntailaiset olleet mitään oikeita kristittyjä, vaan pahoja eksytyksen hengessä olevia miehiä ja heresian huippuosaajia.

        Vähänkin Raamattua lukenut käsittää, että ei Lutherin kaltainen Hitlerin innoittaja ollut mikään oikea kristitty, vaan oli paha eksytyksen ja itsekin murhan hengessä oleva kiihkoilija.

        Luther keksi omasta päästään Sola Scripturan (yksin Raamattu), joka itse asiassa vahvistaa Raamatun koonneen Katolisen kirkon ja kirkkoisien aseman "Jumalan edustajina".

        Näin lähti "suuri Babylon" eriseuroineen syntymään Lutherin avustamana ja Luterilainen tytärkirkko avustaa edelleenkin Äitikirkkoaan "lampaiden" kokoamisessa omaan kristittyjen susitarhaansa.

        https://ekumenia.fi/aineistot/mika-kirkko-on-kristillinen/
        Kristilliset kirkot ja uskontokunnat Suomessa
        Suomen evankelisluterilaisen kirkon piispainkokous on suosituksenaan tuomiokapituleille esittänyt ne uskontokunnat Suomessa, joita se pitää kristillisinä uskontokuntina ja joiden jäsenet voidaan vihkiä avioliittoon kirkollisesti Suomen ev.lut. kirkon jäsenen kanssa. Suositukset on annettu piispainkokouksen istunnoissa. Pöytäkirjanotteita: Kristillisen kirkon ja uskontokunnan määritteleminen ( 29.5.2019 § 9) ja Suositus Nikean uskontunnustuksen ekumeenisen sanamuodon käytöstä (29.5.2019)

        Suosituksen mukaan kristillisiä uskontokuntia ovat:
        Suomen ortodoksinen kirkko
        Finlands Svenska Adventkyrka
        Finlands svenska baptistsamfund
        Finlands svenska metodistkyrka
        Missionskyrkan i Finland
        Katolinen kirkko Suomessa
        Kristillisten Tekojen kirkko
        Luterilainen Sanan yhdyskunta
        Ortodoksinen Pyhän Nikolauksen seurakunta
        Suomen Adventtikirkko
        Suomen Anglikaaninen kirkko
        Suomen helluntaikirkko
        Suomen baptistiyhdyskunta
        Suomen Metodistikirkko
        Suomen Tunnustuksellinen Luterilainen Kirkko
        Suomen vapaa evankelisluterilainen seurakuntaliitto
        Suomen Vapaakirkko
        Yksityinen kreikkalais-katolinen yhdyskunta Viipurissa (uusi nimi: Ortodoksinen Pokrovan seurakunta)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähänkin Raamattua lukenut käsittää, että ei Parhamin ja Olsenin kaltaiset kiihkouskovaiset helluntailaiset olleet mitään oikeita kristittyjä, vaan pahoja eksytyksen hengessä olevia miehiä ja heresian huippuosaajia.

        otahan lääkkeesi


      • Anonyymi

        Charles F. Parham syntyi 4. kesäkuuta 1873 Muscatinen piirikunnassa Iowassa. Kun hän oli viisivuotias, hänen perheensä muutti Kansasiin, missä Parham vietti suurimman osan elämästään. Lapsena Parham koki monia heikentäviä sairauksia, kuten enkefaliittia ja reumakuumetta. Nämä valitettavat yhteenotot kivun ja jopa kuoleman kanssa vaikuttaisivat suuresti hänen aikuiselämäänsä.

        Jo ennen kääntymystään teini-ikäisenä Parham tunsi viehtymystä Raamattuun ja kutsun saarnata. Hän alkoi johtaa herätyskokouksia paikallisissa metodistikirkoissa viisitoistavuotiaana. Vuonna 1890 hän aloitti palvelutyöhön valmistavat kurssit Southwest Kansas Collegessa.

        Vuotta myöhemmin Parham käänsi selkänsä Jumalalle ja palvelutyölle. Päättäessään, että hän piti parempana lääkärin tuloja ja sosiaalista asemaa, hän harkitsi lääketieteellisiä opintoja. Pian hänen reumakuumeensa palasi, eikä näyttänyt siltä, että Parham toipuisi. Hän luotti Jumalaan parantumisessaan, ja kipu ja kuume, jotka olivat kiduttaneet hänen ruumistaan kuukausia, katosivat välittömästi. Paraneminen ei kuitenkaan ollut vielä valmis. Kuukausien toimettomuus oli jättänyt Parhamin käytännössä rampaksi. Hänen nilkkansa olivat liian heikot tukemaan hänen ruumiinsa painoa, joten hän horjui kävellessään jalkojensa sivuilla. Joulukuussa 1891 Parham uudisti sitoumuksensa Jumalaa ja palvelutyötä kohtaan ja hän parani välittömästi ja täydellisesti.

        Parham palveli lyhyen kauden metodistipastorina, mutta jätti järjestön riitaannuttuaan kirkollisten esimiestensä kanssa. Sitten hän liittyi löyhästi pyhyysliikkeeseen, joka erosi metodisteista yhdeksännentoista vuosisadan lopulla. Hän ei koskaan palannut jäsenneltyyn kirkkokuntanationalismiin.

        31. joulukuuta 1896 Parham meni naimisiin Sarah Eleanor Thistlethwaiten, omistautuneen kveekarin kanssa. Nuori pari työskenteli yhdessä ministeriössä ja johti herätyskampanjoita useissa Kansasin kaupungeissa. Useiden menestyneiden uskonparantajien vaikutuksesta Parhamin pyhyyden sanoma kehittyi sisältämään yhä enemmän jumalallisen parantamisen korostamista. Lopulta Parham päätyi uskomaan, että lääkkeiden käyttö oli kielletty Raamatussa.

        Kesällä 1898 aloitteleva evankelista muutti perheensä Topekaan ja avasi Bethel Healing Homen. Lähes kahden vuoden ajan koti palveli sekä kaupungin fyysisiä että hengellisiä tarpeita. Parhamin tarjoamiin palveluihin kuului sairaala, raamattuinstituutti, adoptiotoimisto ja jopa työvoimatoimisto. Parham julkaisi myös uskonnollista aikakauslehteä The Apostolic Faith . Vain muutaman vuoden kuluttua tästä tulisi ensimmäinen helluntailehti.

        Parham sanoi: "Tarkoituksemme tässä raamattukoulussa ei ollut oppia asioita vain päässämme, vaan saada jokainen Raamatun asia selvitettyä sydämessämme." Kaikkien opiskelijoiden (enimmäkseen kypsiä, kokeneita evankeliumin työntekijöitä Keskilännestä) odotettiin myyvän kaiken, mitä he omistivat, ja antavan tuotot pois, jotta jokainen voisi luottaa Jumalaan päivittäisissä tarpeissa. Tästä epätavallisesta korkeakoulusta kehitettiin teologia, joka muuttaisi kristillisen kirkon kasvot ikuisesti.

        Nuori saarnaaja seurasi pian evankelistaryhmää, joka lähti Topekasta jakamaan sitä, mitä Parham kutsui "apostoliseksi uskoksi". Valitettavasti heidän varhaisimmat yrityksensä levittää uutisia eivät olleet yhtä onnistuneita. Parhamin nuorimman lapsen traagisen kuoleman jälkeen Bethel College suljettiin ja Parham aloitti uuden itsetutkiskelun jakson. Tänä aikana hän kirjoitti ja julkaisi ensimmäisen helluntailaisen teologian kirjansa Kol Kare Bomidbar: Ääni itkee erämaassa.

        Parhamin ensimmäiset onnistuneet helluntaiseurakunnat olivat Galena ja Baxter Springsissä, Kansasissa ja Joplinissa, Missourissa vuosina 1903 ja 1904. Sadat pelastuivat, paranivat ja kastettiin Pyhässä Hengessä, kun Parham saarnasi tuhansille kukoistavissa kaivoskaupungeissa.

        Kansasissa ja Missourissa pidettyjen hedelmällisten kokousten jälkeen Parham suuntasi katseensa Lone Star Stateen. Keväällä ja kesällä 1905 evankelista suoritti erittäin onnistuneen ristiretken Orchardissa, Texasissa, ja sitten hän muutti tiiminsä Houston-Galvestonin alueelle. Palattuaan Kansasiin muutamaksi kuukaudeksi hän siirsi koko yrityksensä Houstoniin ja avasi toisen raamattukoulun. "Raamattukoulu", kuten sitä kutsuttiin, tarjosi kymmenen viikkoa intensiivistä helluntailaista indoktrinaatiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Charles F. Parham syntyi 4. kesäkuuta 1873 Muscatinen piirikunnassa Iowassa. Kun hän oli viisivuotias, hänen perheensä muutti Kansasiin, missä Parham vietti suurimman osan elämästään. Lapsena Parham koki monia heikentäviä sairauksia, kuten enkefaliittia ja reumakuumetta. Nämä valitettavat yhteenotot kivun ja jopa kuoleman kanssa vaikuttaisivat suuresti hänen aikuiselämäänsä.

        Jo ennen kääntymystään teini-ikäisenä Parham tunsi viehtymystä Raamattuun ja kutsun saarnata. Hän alkoi johtaa herätyskokouksia paikallisissa metodistikirkoissa viisitoistavuotiaana. Vuonna 1890 hän aloitti palvelutyöhön valmistavat kurssit Southwest Kansas Collegessa.

        Vuotta myöhemmin Parham käänsi selkänsä Jumalalle ja palvelutyölle. Päättäessään, että hän piti parempana lääkärin tuloja ja sosiaalista asemaa, hän harkitsi lääketieteellisiä opintoja. Pian hänen reumakuumeensa palasi, eikä näyttänyt siltä, että Parham toipuisi. Hän luotti Jumalaan parantumisessaan, ja kipu ja kuume, jotka olivat kiduttaneet hänen ruumistaan kuukausia, katosivat välittömästi. Paraneminen ei kuitenkaan ollut vielä valmis. Kuukausien toimettomuus oli jättänyt Parhamin käytännössä rampaksi. Hänen nilkkansa olivat liian heikot tukemaan hänen ruumiinsa painoa, joten hän horjui kävellessään jalkojensa sivuilla. Joulukuussa 1891 Parham uudisti sitoumuksensa Jumalaa ja palvelutyötä kohtaan ja hän parani välittömästi ja täydellisesti.

        Parham palveli lyhyen kauden metodistipastorina, mutta jätti järjestön riitaannuttuaan kirkollisten esimiestensä kanssa. Sitten hän liittyi löyhästi pyhyysliikkeeseen, joka erosi metodisteista yhdeksännentoista vuosisadan lopulla. Hän ei koskaan palannut jäsenneltyyn kirkkokuntanationalismiin.

        31. joulukuuta 1896 Parham meni naimisiin Sarah Eleanor Thistlethwaiten, omistautuneen kveekarin kanssa. Nuori pari työskenteli yhdessä ministeriössä ja johti herätyskampanjoita useissa Kansasin kaupungeissa. Useiden menestyneiden uskonparantajien vaikutuksesta Parhamin pyhyyden sanoma kehittyi sisältämään yhä enemmän jumalallisen parantamisen korostamista. Lopulta Parham päätyi uskomaan, että lääkkeiden käyttö oli kielletty Raamatussa.

        Kesällä 1898 aloitteleva evankelista muutti perheensä Topekaan ja avasi Bethel Healing Homen. Lähes kahden vuoden ajan koti palveli sekä kaupungin fyysisiä että hengellisiä tarpeita. Parhamin tarjoamiin palveluihin kuului sairaala, raamattuinstituutti, adoptiotoimisto ja jopa työvoimatoimisto. Parham julkaisi myös uskonnollista aikakauslehteä The Apostolic Faith . Vain muutaman vuoden kuluttua tästä tulisi ensimmäinen helluntailehti.

        Parham sanoi: "Tarkoituksemme tässä raamattukoulussa ei ollut oppia asioita vain päässämme, vaan saada jokainen Raamatun asia selvitettyä sydämessämme." Kaikkien opiskelijoiden (enimmäkseen kypsiä, kokeneita evankeliumin työntekijöitä Keskilännestä) odotettiin myyvän kaiken, mitä he omistivat, ja antavan tuotot pois, jotta jokainen voisi luottaa Jumalaan päivittäisissä tarpeissa. Tästä epätavallisesta korkeakoulusta kehitettiin teologia, joka muuttaisi kristillisen kirkon kasvot ikuisesti.

        Nuori saarnaaja seurasi pian evankelistaryhmää, joka lähti Topekasta jakamaan sitä, mitä Parham kutsui "apostoliseksi uskoksi". Valitettavasti heidän varhaisimmat yrityksensä levittää uutisia eivät olleet yhtä onnistuneita. Parhamin nuorimman lapsen traagisen kuoleman jälkeen Bethel College suljettiin ja Parham aloitti uuden itsetutkiskelun jakson. Tänä aikana hän kirjoitti ja julkaisi ensimmäisen helluntailaisen teologian kirjansa Kol Kare Bomidbar: Ääni itkee erämaassa.

        Parhamin ensimmäiset onnistuneet helluntaiseurakunnat olivat Galena ja Baxter Springsissä, Kansasissa ja Joplinissa, Missourissa vuosina 1903 ja 1904. Sadat pelastuivat, paranivat ja kastettiin Pyhässä Hengessä, kun Parham saarnasi tuhansille kukoistavissa kaivoskaupungeissa.

        Kansasissa ja Missourissa pidettyjen hedelmällisten kokousten jälkeen Parham suuntasi katseensa Lone Star Stateen. Keväällä ja kesällä 1905 evankelista suoritti erittäin onnistuneen ristiretken Orchardissa, Texasissa, ja sitten hän muutti tiiminsä Houston-Galvestonin alueelle. Palattuaan Kansasiin muutamaksi kuukaudeksi hän siirsi koko yrityksensä Houstoniin ja avasi toisen raamattukoulun. "Raamattukoulu", kuten sitä kutsuttiin, tarjosi kymmenen viikkoa intensiivistä helluntailaista indoktrinaatiota.

        William Seymour kävi koulua ja vei helluntailaisen sanoman Los Angelesiin, missä herätys levisi Azusa Streetin lähetyskentältä. Parhamilla ja Seymourilla oli riita ja aloitteleva liike hajosi.

        Seuraavaksi Parham sijoitti paikkansa Siioniin Illinoisiin, missä hän yritti koota seurakunnan John Alexander Dowien murenevasta valtakunnasta. Monet helluntain suurimmista johtajista tulivat Siionista.

        Parhamia seurasivat syytteet seksuaalisesta väärinkäytöksestä ja haittasivat suuresti hänen palvelutyötään. Esteistä huolimatta Parham matkusti loppuelämänsä ajan ympäri Yhdysvaltoja pitäen herätyksiä ja kertoen evankeliumin täydestä sanomasta.

        Parham kuoli Baxter Springsissä, Kansasissa 29. tammikuuta 1929.




        Nämä syytökset - mitä syytettiin, niin oikeuslaitos hylkäsi ne. Onhan tästä jo aikaisemmin lähdetitoineen kirjoitettu.

        Eli ts. hamehelma juoruakka - levitti ja esitti jopa olleensa tämän Parhamin vaimo, eli oikealle vaimollekin tuli esiintymään, mutta jäi kiinni valheesta.

        Täälläkin on näitä hameenhelmojen tyttäriä joilla on näppy nenässä ja luuta, pannu ja kissa kainalossa.


    • Anonyymi

      googlaa: Charles Fox Parham.... sodomy.

      Gerhard Olsen-Smidt; karkotettiin Norjaan...

      • Anonyymi

        Luterilainen kirkkosi on homokirkko: Historiallinen päätös Satakunnassa: Samaa sukupuolta oleville pareille mahdollisuus kirkkohäihin
        Asiasta päätti Keski-Porin seurakunnan seurakuntaneuvosto tiistaina. Taustalla on Satakunnan Setan hallituksen tekemä aloite.
        Keski-Porin seurakunnan kirkkoherra Heimo Hietanen sanoo, että kyseessä on merkittävä päätös koko Satakunnassa.
        – Keski-Porin kirkko on nyt ensimmäinen kirkko Satakunnassa, joka vihkii myös samaa sukupuolta olevia pareja.
        Hietanen muistuttaa, että Suomen evankelilais-luterilaisen kirkon strategiassa todetaan, että ”jokaisen ihmisarvo on luovuttamaton ja sitä kirkko puolustaa”.
        – Olen erittäin iloinen, että äänestyspäätös oli tämä.


    • Anonyymi

      Miksi juuri homomiehet perusti Helluntailiikkeen?

      Mietihän sitä?

      • Anonyymi

        Gerhard Olsen-Smidt järjesti 1920 Helsingissä Helluntaiseurakunnan, jonka kokoontumispaikka oli Ludviginkadulla Helsingin Sanomain salissa 4. kerroksessa ja myöhemmin Liisankatu 17:ssä. Tästä ryhmästä muodostui myöhemmin Filadelfiaseurakunta. Eino I. Manninen valittiin seurakunnan vanhimmaksi joulukuussa 1920. Olsen-Smidt oli valloittava johtaja, ja liike keskittyi vahvasti hänen henkilöönsä. Häntä syytettiin taloudellisista väärinkäytöksistä ja yksinvaltaisesta johtamistavasta.[17]

        Keväällä 1925 Olsen-Smidt pidätettiin Helsingissä ”homoseksuaalisen hurjastelun” takia,[20] ja hänet tuomittiin huhtikuussa 1925 kuudeksi kuukaudeksi vankeuteen haureudesta,[21] sillä hänellä oli ollut seksuaalisuhteita kahteen nuorukaiseen, jotka toimivat seurakunnassa.[17] Vankeustuomion jälkeen hänet karkotettiin Norjaan.[22] Tuomio merkitsi helluntailiikkeelle huomattavaa kriisiä.
        Wikipedia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Gerhard Olsen-Smidt järjesti 1920 Helsingissä Helluntaiseurakunnan, jonka kokoontumispaikka oli Ludviginkadulla Helsingin Sanomain salissa 4. kerroksessa ja myöhemmin Liisankatu 17:ssä. Tästä ryhmästä muodostui myöhemmin Filadelfiaseurakunta. Eino I. Manninen valittiin seurakunnan vanhimmaksi joulukuussa 1920. Olsen-Smidt oli valloittava johtaja, ja liike keskittyi vahvasti hänen henkilöönsä. Häntä syytettiin taloudellisista väärinkäytöksistä ja yksinvaltaisesta johtamistavasta.[17]

        Keväällä 1925 Olsen-Smidt pidätettiin Helsingissä ”homoseksuaalisen hurjastelun” takia,[20] ja hänet tuomittiin huhtikuussa 1925 kuudeksi kuukaudeksi vankeuteen haureudesta,[21] sillä hänellä oli ollut seksuaalisuhteita kahteen nuorukaiseen, jotka toimivat seurakunnassa.[17] Vankeustuomion jälkeen hänet karkotettiin Norjaan.[22] Tuomio merkitsi helluntailiikkeelle huomattavaa kriisiä.
        Wikipedia

        Jakautuminen seurakuntakäsityksen pohjalta

        Helluntailaisten mielipiteitä jakanut ehtoolliskysymys ratkaistiin eräässä kastekokouksessa Betel-kirkossa Isolla Roobertinkadulla. Kokouksessa olivat muun muassa Olsen-Smidt ja Väinö Plafer, Eino I. Manninen, Vilho Pylkkänen ja useita muita. Olsen-Smidt kysyi: ”Emmekö tahdokin kulkea siinäkin sanaan luottaen, että vain kastetuille uskoville kuuluu ehtoollinen?” Kädennostolla koko joukko hyväksyi esityksen. Tämä oli ensimmäinen julkinen tilaisuus, jossa asia tuli esille. Helluntailaiset jakaantuivat 1920 ehtoolliskysymyksen vuoksi helluntaiystäviin ja helluntaiseurakuntiin.[19]


    • Anonyymi

      Parham arrested for Sodomy, The Zion Herald 26 Jul 1907 ...
      Newspapers.com

      Käännä tämä sivu
      San Antonio, Texas, July 23rd, 1907. Zion Herald, Zion City, Ills. San Antonio Texas held on charge Sodomy with Jew boy.

      • Anonyymi

        Charles Fox Parham was The father of Modern Pentecostalism.

        Kaikki Euroopan helluntaijohtajat ovat käyneet Amerikassa Parhamin raamattu/kielikoulussa ne opit hakemassa ja Pentecostalismuksen nimeen valansa vannomassa.

        Samoin siellä kävi Suomen helluntaijohtaja Gerhard Olsen-Smidt, jota Euroopan helluntaijohtajat kutsuivat Suomen helluntaiapostoliksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Charles Fox Parham was The father of Modern Pentecostalism.

        Kaikki Euroopan helluntaijohtajat ovat käyneet Amerikassa Parhamin raamattu/kielikoulussa ne opit hakemassa ja Pentecostalismuksen nimeen valansa vannomassa.

        Samoin siellä kävi Suomen helluntaijohtaja Gerhard Olsen-Smidt, jota Euroopan helluntaijohtajat kutsuivat Suomen helluntaiapostoliksi.

        Pakkovauvakastettu älähän herjaa uskonveljeäsi parhamia. Tehän vihitte homoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Charles Fox Parham was The father of Modern Pentecostalism.

        Kaikki Euroopan helluntaijohtajat ovat käyneet Amerikassa Parhamin raamattu/kielikoulussa ne opit hakemassa ja Pentecostalismuksen nimeen valansa vannomassa.

        Samoin siellä kävi Suomen helluntaijohtaja Gerhard Olsen-Smidt, jota Euroopan helluntaijohtajat kutsuivat Suomen helluntaiapostoliksi.

        Luterilaisessa kirkossa pappeina homoja ja lesboja ja he innolla ovat vihkimässä homo-, ja lesbopareja !

        Joten mitä haluatte sanoa ?

        Tuomitsetteko te heidät ja itsenne samalla ?

        PS. Minä en ole hellari !


    • Anonyymi

      Työttömät juopot lutterin kastekiihkot täällä jankuttaa muutamaa lausetta eestaa eivätkä ole kiinnostunert mistään faktoista, heillä ei ole kykyä keskittyä paria lausetta pitempiin oman historiansa tutkimiseen.

      Yhden totuuden suomesta kirjotti ukkola jälleen eriomaisen tekstin joka pätee eriomaisesti myös hengen elämän alueelle.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe