Ateistit ja muinainen maailma

Anonyymi-ap

Kuuluisa Humanist UK internetkanava kertoo muinaisten aikojen ateismista. Miksi ao. linkissä kehotetaan tarkkuuteen ja huomioimaan se, että esim. ateismi ei ole aina menneinä aikoina ole tarkoittanut ihan samaa, mitä sillä ehkä tänä päivä päivänä ymmärretään?
Miten palstalla olevat ateismin harjoittajat suhtautuvat loogisesti ja rationalistisesti ateismin oppiin suhtautuviin ja sitä tutkiviin henkilöihin? Onko suhtautuminen heihin vihamielistä tai kiusaantunutta? Vai voidaanko ateismista kiinnostuneisiin suhtautua avoimesti ja vapautuneesti?

https://www.youtube.com/watch?v=DvtcSp0vhb4

10

125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minä en harjoita mitään.
      Olen Evoluutio Tietoinen.
      Enkä kiellä sellaista mitä ei ole eikä koskaan ole ollut
      eikä koskaan tulla todistamaan.

Siinä vaiheessa kun alku ihmiset oppi tietämään oman kuolemansa etukäteen
      ne alko miettimään että voitaiskohan me jatkaa elämää jossain vielä kuoltuamme.
      Thats>>>>>>>>it.

• Anonyymi

Ahaa, siis vaihtoehtoinen teoria teismin syntymiselle? Olivatko nuo ihmiset kuitenkin alussa olleet ateisteja, jotka päätyivät pohtimaan asioita? Jos olivat, miksi osa heistä ei pysyttäytynyt ateistisessa uskomuksessa asioista?
        Jotta jotakin asiaa voidaan käsitellä on tärkeää esittää kriittistä teoriaa sen alkuhetkistä ja välivaiheista. Miten tämä asia nähdään ateismin parissa?

Jokaisella on oma ateistinen filosofiansa, kuten alussa kerroit omasi. Missä vaiheessa filosofiset pohdinnat tulivat osaksi ateismia? Ja mitä filosofisia pohdintoja ateismissa on ollut esim. ennen evoluutioita?

• Anonyymi

Kerrohan nyt lyhyesti ja ytimekkäästi ilman kiemurteluja miten

a theism

eli theism vastakohta voi tarkoittaa menneinä aikoina eri asiaa kuin tänään ?

• Anonyymi

Katso esim. linkki ja muuta palstalle toimitettua materiaalia. Ja pyri vastaamaan esitettyyn kysymykseen. Voit myös pyrkiä itse selvittää erilaisia asioita eri aikakausilta ja yhtenä niistä tutustua ateismiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Katso esim. linkki ja muuta palstalle toimitettua materiaalia. Ja pyri vastaamaan esitettyyn kysymykseen. Voit myös pyrkiä itse selvittää erilaisia asioita eri aikakausilta ja yhtenä niistä tutustua ateismiin.

Eli et siis vieläkään tajunnut sitä asiaa että vaikka ateismi olisikin osa filosofista pohdintaa se ei millään muota muuta mitä itse ateismi tarkoittaa:

jumaluskon puutetta eli teismin vastakohtaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli et siis vieläkään tajunnut sitä asiaa että vaikka ateismi olisikin osa filosofista pohdintaa se ei millään muota muuta mitä itse ateismi tarkoittaa:

jumaluskon puutetta eli teismin vastakohtaa.

Tuo ateismi-käsitteen ymmärtäminen näyttää olevan uskovaisille todella vaikeaa.

Tuolla videolla tämä tyyppi puhui humanismista ja siihen liittyvästä ateismista. Mutta todellakin hän puhui enimmäkseen humanismista (tärkeintä etiikassa on suhtautuminen muihin ihmisiin), ei hän puhunut paljonkaan ateismista.

Humanismi on aate mutta ateismi ei. Ja ateismi voi liittyä humanismiin, mutta se ei muuta itse ateismia.

Miksi uskovaisilla on hirveä vimma yrittää tulkita ateismia joksikin muuksi kuin ateismiksi? Eri aatteissa voidaan suhtautua ateismiin eri tavalla, mutta se ei muuta itse ateismi-käsitettä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kun nyt vastaat ihan itse!
        Jos et vastaa, et ilmeisesti osaa. Haluat vain vängätä asiasta. Mutta itse et viitsi selittää omaa väitettäsi, mutta kuitenkin vaadit ateisteja tekemään senkin puolestasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei kun nyt vastaat ihan itse!
        Jos et vastaa, et ilmeisesti osaa. Haluat vain vängätä asiasta. Mutta itse et viitsi selittää omaa väitettäsi, mutta kuitenkin vaadit ateisteja tekemään senkin puolestasi.

Jätät siis vastaamatta kysymykseen sen varjolla, että kysyit sen jälkeen muuta? Ei mene läpi. Ajattele asiaa itse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jätät siis vastaamatta kysymykseen sen varjolla, että kysyit sen jälkeen muuta? Ei mene läpi. Ajattele asiaa itse.

En minä ole kysynyt mitään "muuta". Kysyn sitä, mitä aloituksessa esitetään: ateismi on eri aikana ja eri paikoissa (muka) tarkoittanut eri asioita.

Minun mielestäni näin ei ole. Miksi minun pitäisi jotenkin todistaa tai selittää sinun tai muiden käsityksiä. Se, joka väittää, saa ihan itse selittää asian.

Minä olen ajatellut "asian" eikä minulla ole siitä mitään epäselvyyttä.

Et taida itsekään ymmärtää, mitä tarkoitat... :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En minä ole kysynyt mitään "muuta". Kysyn sitä, mitä aloituksessa esitetään: ateismi on eri aikana ja eri paikoissa (muka) tarkoittanut eri asioita.

Minun mielestäni näin ei ole. Miksi minun pitäisi jotenkin todistaa tai selittää sinun tai muiden käsityksiä. Se, joka väittää, saa ihan itse selittää asian.

Minä olen ajatellut "asian" eikä minulla ole siitä mitään epäselvyyttä.

Et taida itsekään ymmärtää, mitä tarkoitat... :)

Mitä tarkoitat asiallasi? Ja mihin se liittyy, voitko selventää sitä (niin, että itsekin ymmärrät sen)? Jos katsoit linkin, niin miten siinä esitetyt asiat käsitit? No, kaikkea hyvää kuitenkin. Vaikuttaa siltä, vaikka yleensä ateismin ulkopuolella ei ennusteta, että olet oikein mukava persoonallisuus. Osaatko valmistaa hyvin ruokaa? Voisi hyvinkin ajatella, että olisit hyvä paistamaan karjalanpiirakoita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      56
      3081
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2881
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2679
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      351
      1759
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1094
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1071
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      951
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      809
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      802
    10. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      800
    Aihe