Pankkitunnukset vaan pankkiasiointiin

Anonyymi-ap

Olen täälläkin monesti kritisoinut sitä, että miksi pankkitunnukset eivät olisi vaan pankkiasiointiin ja muihin vahvoihin tunnistautumiseen olisi omat tunnuksensa? Jokaisella Suomen kansalaisella on henkilötunnus ja siihen voisi ihan hyvin kytkeä jollain systeemillä erillisen tunnuksen. Se tunnus pitäisi tulla jokaiselle suomen kansalaiselle ihan ilmatteeks ja ilman mitään monimutkaisia kommervenkkejä. Ei luulisi olevan kovin vaikeaa. Tuolleen iäkkäämmätkin ja muuten asioista ymmärtämättömät saisivat turvallisen ja varmistetun vahvan tunnistautumisen.

Nyt Nordea on herännyt viimeaikaisten tapausten vuoksi ja olisi valmis luopumaan pankkitunnusten käytöstä vahvaan tunnistautumiseen. Voi kunpa tuo etenisi, niin huijarit eivät enää olisi niin innokkaasti kärkkymässä pankkitunnuksia. Tai ainakin mahdollisuudet pankkitilin kaappaamiseen vähenisivät. Saattaahan jotkut pankit panna hanttiin, koska pankithan saavat selvää rahaa, kun ihmiset tunnistautuu kaikkiin paikkoihin pankkitunnuksilla.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000010767651.html

Kyllä se niin pitää olla, että pankkitunnukset vaan pankkiasiointiin ja muihin omat tunnukset.

44

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

      Saat sinä tunnistautua kuinka haluat.

      Minulle riittää yksi toimiva tapa joka paikkaan.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ei taida riittää jos se yksi tapa ei toimi.


    • Anonyymi
      UUSI

      Valtio ja kunnat maksavat satoja miljoonia pankeille tunnistuspalveluista. Miksi?

      • Anonyymi
        UUSI

        Koska kokoomusveljet, hyvät selllaiset.


    • Anonyymi
      UUSI
    • Anonyymi
      UUSI

      Jos aloittajaa pelottaa pankkitunnusten käyttö, niin hankkii kansalaisvarmenteen ja hoitaa pankkiasiat sitten naamatusten pankin konttorissa.

      https://dvv.fi/kansalaisvarmenne

      • Anonyymi
        UUSI

        Eihän se ole siitä kiinni, että pelottaako. Mulla on puhelimen etusivulla kaikkiin oma kuvake (pankki, omakanta, yms. kelaa en tartte), joten en eksy huijarisivustoille, mutta kuten olemme saaneet lukea, niin hyvin monet ovat eksyneet. Huijarit tulevat päivä päivältä ovelimmiksi ja niiden ansaan saattaa eksyä yhä vaan nuorempiakin, vaikka luulisi, että heillä on hommat hanskassa. Ja nyt Nordean tapauksessa, kun vahva tunnistatuminen ei toiminut, niin monet eivät voineet uusia reseptiään, eikä tilata aikoja lääkäriin, labraan, kuvantamiseen, ei asioida vakuutusyhtiön tai kelan kanssa, ei poliisille passia tai henkkareita anomaan yms.. Tuollainen vaikutti heikentävästi jopa tuhansien ihmisten elämään.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se ole siitä kiinni, että pelottaako. Mulla on puhelimen etusivulla kaikkiin oma kuvake (pankki, omakanta, yms. kelaa en tartte), joten en eksy huijarisivustoille, mutta kuten olemme saaneet lukea, niin hyvin monet ovat eksyneet. Huijarit tulevat päivä päivältä ovelimmiksi ja niiden ansaan saattaa eksyä yhä vaan nuorempiakin, vaikka luulisi, että heillä on hommat hanskassa. Ja nyt Nordean tapauksessa, kun vahva tunnistatuminen ei toiminut, niin monet eivät voineet uusia reseptiään, eikä tilata aikoja lääkäriin, labraan, kuvantamiseen, ei asioida vakuutusyhtiön tai kelan kanssa, ei poliisille passia tai henkkareita anomaan yms.. Tuollainen vaikutti heikentävästi jopa tuhansien ihmisten elämään.

        Ei niitä pankkitunnuksia ole kenenkään pakko käyttää.

        Jos pelkää tulevansa huijautuksi, niin käy perinteiseen tapaan pankin konttorissa hoitamassa asiat.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä pankkitunnuksia ole kenenkään pakko käyttää.

        Jos pelkää tulevansa huijautuksi, niin käy perinteiseen tapaan pankin konttorissa hoitamassa asiat.

        Miten tilata pankin konttorista lääkäriaika, uusia reseptit yms. yms.....?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tilata pankin konttorista lääkäriaika, uusia reseptit yms. yms.....?

        En tiedä, kun en käytä kyseisiä palveluja. Menisin luultavasti terkkarille, kuten lapsenakin.


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niitä pankkitunnuksia ole kenenkään pakko käyttää.

        Jos pelkää tulevansa huijautuksi, niin käy perinteiseen tapaan pankin konttorissa hoitamassa asiat.

        Anonyymi
        2024-10-17 10:31:45
        Jos pelkää tulevansa huijautuksi, niin käy perinteiseen tapaan pankin konttorissa hoitamassa asiat.
        +++++++++++++++
        Omassa kaupungissani n. 20 000 asukasta mutta vain 2 pankkia on auki.


      • Anonyymi
        UUSI

        Helppo hoitaa naamatusten, kun lähimpään pankin konttoriin on 100 km matka. Muistaako joku? Kävin v. 82 Norjassa. Matkalla oli pieni kylä nimeltä Kaaresuvanto, kylässä oli kolmen eri pankin konttori. Ei ole enää. Niin ajat muuttuu ja ahneus lisääntyy.


      • Anonyymi
        UUSI

        Kansalaisvarmenne on kuolleena syntynyt koska vaatii kortinlukijan. Ei oo mobiililaitteissa kortinlukijoita eikä läppäreissäkään ellei osta sellaista lisälaitteeksi.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se ole siitä kiinni, että pelottaako. Mulla on puhelimen etusivulla kaikkiin oma kuvake (pankki, omakanta, yms. kelaa en tartte), joten en eksy huijarisivustoille, mutta kuten olemme saaneet lukea, niin hyvin monet ovat eksyneet. Huijarit tulevat päivä päivältä ovelimmiksi ja niiden ansaan saattaa eksyä yhä vaan nuorempiakin, vaikka luulisi, että heillä on hommat hanskassa. Ja nyt Nordean tapauksessa, kun vahva tunnistatuminen ei toiminut, niin monet eivät voineet uusia reseptiään, eikä tilata aikoja lääkäriin, labraan, kuvantamiseen, ei asioida vakuutusyhtiön tai kelan kanssa, ei poliisille passia tai henkkareita anomaan yms.. Tuollainen vaikutti heikentävästi jopa tuhansien ihmisten elämään.

        Mobiilivarmenne käyttöön, sillä asia ratkeaa.


    • Anonyymi
      UUSI

      Kyllä pitäisi olla valtiollinen tunnistautumispalvelu. Pankkitiliä ei tunnistautumiseen tarvise käyttää. Pitäisi ratkaista miten tunnistautumisessa todennetaan molemmin puolin sekä pankkitunnuksen kyselijä että siihen vastaaja. Nyt käyttäjä ei voi koskaan olla varma tunnusta kysyvän osapuolen laillisuudesta.

      Puhelinfirmat voisi tämän ratkaista myös jos haluaisivat.

      • Anonyymi
        UUSI

        Poliitikot saavat pankeilta lahjuksia. Sen vuoksi valtiolla ei ole omaa tunnistepalvelua. Pankeille tunnistuksesta maksetaan verovaroista miljardeja joka vuosi.


      • Anonyymi
        UUSI

        Ei sinun ole pakko käyttää pankkitunnuksia, jos se sinua pelottaa. Vaihtoehtoja on.

        Minulla ei itselläni ole kuin avainlukulista reissussa mukana ja pankkitunnuksen ja salasanan pidän korvien välissä pään sisäpuolella, josta sitä ei muut näe. Yksinkertaista.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sinun ole pakko käyttää pankkitunnuksia, jos se sinua pelottaa. Vaihtoehtoja on.

        Minulla ei itselläni ole kuin avainlukulista reissussa mukana ja pankkitunnuksen ja salasanan pidän korvien välissä pään sisäpuolella, josta sitä ei muut näe. Yksinkertaista.

        Eihän tuo poista ongelmaa. Tosi paljon huijauksia on mm. kelan, omakannan yms. instanssien nimissä. Niiden sisäänpääsy vaatii vahvan tunnistautumisen. Jos noissa olisi oma vahva tunnistautuminen, niin ei tarttisi käyttää pankkitunnuksia. Vaikka rosvot saisivat tunnukset, niin ei ne ainakaan pankkitilille johtaisi, eivätkä siten pääsisi rosvoamaan rahoja.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuo poista ongelmaa. Tosi paljon huijauksia on mm. kelan, omakannan yms. instanssien nimissä. Niiden sisäänpääsy vaatii vahvan tunnistautumisen. Jos noissa olisi oma vahva tunnistautuminen, niin ei tarttisi käyttää pankkitunnuksia. Vaikka rosvot saisivat tunnukset, niin ei ne ainakaan pankkitilille johtaisi, eivätkä siten pääsisi rosvoamaan rahoja.

        Ei minulla ole mitään ongelmaa. Kukaan ei pysty pankkitunnuksiani käyttämään, koska vaikka saisivat avainlukulistani, niin varsinaiset tunnukset ovat minulla muistissa.

        Maksutapahtumat vieläpä varmistetaan kännykkään tulevalla tekstiviestillä, jossa on avainluvun numero. Eli pelkkä tunnistautuminen ei riitä vielä tilisiirtoihin.

        No meillä kaikilla on omat ongelmamme, mutta tämä ei ole ainakaan minulle sellainen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minulla ole mitään ongelmaa. Kukaan ei pysty pankkitunnuksiani käyttämään, koska vaikka saisivat avainlukulistani, niin varsinaiset tunnukset ovat minulla muistissa.

        Maksutapahtumat vieläpä varmistetaan kännykkään tulevalla tekstiviestillä, jossa on avainluvun numero. Eli pelkkä tunnistautuminen ei riitä vielä tilisiirtoihin.

        No meillä kaikilla on omat ongelmamme, mutta tämä ei ole ainakaan minulle sellainen.

        Sulla lienee OP pankkina. Otetaanpa esimerkki. Tilaat aikaa lääkäriin ja sinun pitää tunnistautua vahvasti sivuille. Ennen kuin pääset ko. sivuille, niin tuleeko sulle sieltäkin tekstari, että se ja se numero avainlukulistasta. Entäpä, jos oletkin huijarisivustolla?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla lienee OP pankkina. Otetaanpa esimerkki. Tilaat aikaa lääkäriin ja sinun pitää tunnistautua vahvasti sivuille. Ennen kuin pääset ko. sivuille, niin tuleeko sulle sieltäkin tekstari, että se ja se numero avainlukulistasta. Entäpä, jos oletkin huijarisivustolla?

        Puhelinvahvistusta ei tarvita kuin maksutapahtumissa, ja joskus taitaa toisinaan vaatia pankkiin kirjautumisessa.

        Huijaussivuston näkee selaimen osoitepalkista. Minä menen aina kaikkiin palveluihin kirjoittamalla itse osoitteen. En siis käytä linkkejä.

        Joillekin kaikki on tietenkin vaikeaa, ja sellaisten ei kannata pankkitunnuksia käyttää, jos pelkää koko ajan tulevansa huijatuksi. Minulla ei tuollaista ongelmaa ole.


    • Anonyymi
      UUSI

      Vertailun vuoksi:

      Eihän Euroopassa ole jenkkien Visalle ja Mastercardille pystytty kehittämään edes omaa kilpailijaa. Nämä vetävät isot hillot kaikista maksutapahtumista täällä.

    • Anonyymi
      UUSI

      Käytä kuvallista henkilökorttia.

    • Anonyymi
      UUSI

      Milläs muulla sitä tunnistautuisi?

      • Anonyymi
        UUSI

        Ajokorttia ainakin ennen näytettiin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajokorttia ainakin ennen näytettiin.

        Ajokortti ei enää kelpaa kaikkialla tunnistautumiseen, mm. pankkeihin se ei kelpaa! Johtuuneeko siitä että ajokorttia ei enää myönnä poliisi vaan Traficom.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajokortti ei enää kelpaa kaikkialla tunnistautumiseen, mm. pankkeihin se ei kelpaa! Johtuuneeko siitä että ajokorttia ei enää myönnä poliisi vaan Traficom.

        Minulla on nimismiehen myöntämä ajokortti, eli ihan pitäisi sillä perusteella olla laillinen tunnistautumisväline.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on nimismiehen myöntämä ajokortti, eli ihan pitäisi sillä perusteella olla laillinen tunnistautumisväline.

        Niin on minullakin, mutta ei kelpaa henkilöllisyyden toteamiseksi.


    • Anonyymi
      UUSI

      Pankkitunnisteissa ei ole mitään ongelmaa, kunhan vain katsoo, mihin niitä työntää.

      Ethän syöksy suin päin järveenkään, jos et tiedä, kuinka syvää siinä on.

      Etkä työnnä suuhusi mitään, minkä koostumusta et tiedä.

      Sama nettiasioissa, katso ja harkitse ja ymmärrä.

    • Anonyymi
      UUSI

      Mutta kirjautua voi myös varmennekortilla, johon kuuluu mm. henkilökortti. Henkilökortin voi ostaa poliisilta. Kyseinen kortti tarvitsee tosin lukijan ymmärtääkseni.

      On mielestäni kohtuutonta pyytää enempää yksinkertaisuutta ilman että tietoturva vaarantuisi.

      • Anonyymi
        UUSI

        "Tarvitset aktivointitunnusluvun, tietokoneen, sirukortinlukijan ja kortinlukijaohjelmiston. Henkilökorttia ei voi aktivoida puhelimella."

        Aika kömpelö ratkaisu kieltämättä.

        Ainoa sähkövapaa tunnistautumistapa on pahvinen avainlukulista ja ulkomuistista tulevat pankkitunnukset.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tarvitset aktivointitunnusluvun, tietokoneen, sirukortinlukijan ja kortinlukijaohjelmiston. Henkilökorttia ei voi aktivoida puhelimella."

        Aika kömpelö ratkaisu kieltämättä.

        Ainoa sähkövapaa tunnistautumistapa on pahvinen avainlukulista ja ulkomuistista tulevat pankkitunnukset.

        "Ainoa sähkövapaa tunnistautumistapa on pahvinen avainlukulista ja ulkomuistista tulevat pankkitunnukset."

        Kyllä siihenkin tarvitaan sähköä, että pääsee tietokoneella pankin kotisivuille.
        Perinteinen -kuten Kekkoslovakiassa- tunnistautuminen pankkivirkailijalle kasvokkain kuvallisen henkilökortilla, ajokortilla tai passilla on edelleen turvallisin. Samoin -90-luvun laskunmaksuautomaatit pankeissa olivat varmempia kuin nettipankki.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ainoa sähkövapaa tunnistautumistapa on pahvinen avainlukulista ja ulkomuistista tulevat pankkitunnukset."

        Kyllä siihenkin tarvitaan sähköä, että pääsee tietokoneella pankin kotisivuille.
        Perinteinen -kuten Kekkoslovakiassa- tunnistautuminen pankkivirkailijalle kasvokkain kuvallisen henkilökortilla, ajokortilla tai passilla on edelleen turvallisin. Samoin -90-luvun laskunmaksuautomaatit pankeissa olivat varmempia kuin nettipankki.

        Vaan itse pankkitunnusten käyttö ei tarvitse sähköä. Eli voi huoletta reissata ilman pelkoa sähkön puuttumisesta, kun käyttää pahvista tunnuslukulistaa ja muistaa itse tunnukset ulkoa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tarvitset aktivointitunnusluvun, tietokoneen, sirukortinlukijan ja kortinlukijaohjelmiston. Henkilökorttia ei voi aktivoida puhelimella."

        Aika kömpelö ratkaisu kieltämättä.

        Ainoa sähkövapaa tunnistautumistapa on pahvinen avainlukulista ja ulkomuistista tulevat pankkitunnukset.

        Eikös tuo aktivointitunnusluku ole kertakäyttöinen. Sama mikä on myös pankkikorteissa jos hankkii uuden kortin?

        Kortinlukuohjelmisto toimii plug and play periaatteella sen lukijan mukana.

        Onhan tuo itse asiassa nopeampi tapa tunnistautua kuin pankkiautomaatilla, kun sen on kerran laittanut kuntoon. Haittapuolena on toki sen henkilökortin suolainen hinta.

        Tuossa tulikin jo esille, että kasvotusten tai maksuautomaatilla taitaa olla ainoat sähkövapaat.

        Mutta aloituksessa haluttiin kirjautumistapa, jossa ei käytetä pankin tunnuksia, koska niiden kaappaus pelottaa. Ja systeemiä, missä käytetään omaa henkilökohtaista henkilötunnusta. Joten toin sellaisen esille.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuo aktivointitunnusluku ole kertakäyttöinen. Sama mikä on myös pankkikorteissa jos hankkii uuden kortin?

        Kortinlukuohjelmisto toimii plug and play periaatteella sen lukijan mukana.

        Onhan tuo itse asiassa nopeampi tapa tunnistautua kuin pankkiautomaatilla, kun sen on kerran laittanut kuntoon. Haittapuolena on toki sen henkilökortin suolainen hinta.

        Tuossa tulikin jo esille, että kasvotusten tai maksuautomaatilla taitaa olla ainoat sähkövapaat.

        Mutta aloituksessa haluttiin kirjautumistapa, jossa ei käytetä pankin tunnuksia, koska niiden kaappaus pelottaa. Ja systeemiä, missä käytetään omaa henkilökohtaista henkilötunnusta. Joten toin sellaisen esille.

        "Sama mikä on myös pankkikorteissa jos hankkii uuden kortin?"

        Ei pankkikortteja tarvitse aktivoida kuin käyttämällä sitä maksuvälineenä. PIN-koodin saa valita itse korttia tilatessa. Minulla se on sama kaikissa korteissa.


    • Anonyymi
      UUSI

      Valtio on kehittämässä uutta tunnistautumistapaa, mikä tulee käyttöön muutaman vuoden kuluttua. Oli äskettäin mediasssa juttua.
      Korteissa on se ongelma, että ne vaativat lukulaitteen. Lukulaite ei ole ilmainen. Onko lukulaitteen tietoturvaankaan luottamista?
      Täysin luotettavaa etäpalvelujärjestelmää on mahdotonta kehittää. Erityyppisiä ongelmia on liikaa. Etäilyn ainoa tarkoitus onkin kansalaisten seuraaminen ja rahastaminen. Päättäjät omistavat alan yrityksiä.

      • Anonyymi
        UUSI

        Onko valtion kehittämä ilmainen? Toimiiko ilman sähköä?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko valtion kehittämä ilmainen? Toimiiko ilman sähköä?

        En tiedä tarkemmin. Muistaakseni eilen luin ip-lehdestä maininnan.


      • Anonyymi
        UUSI

        suomi.fi tunnistus on muuten hyvä mutta ilmeisesti on rahastettu ulos markkinoilta


    • Anonyymi
      UUSI

      Pankkiasiointiin pitäisi päästä vain pankki-selaimella. Eikä millä tahansa nettiselaimella.

      Parempi olisi mikäli tietokone jo käynnistyessään boottaa vain pankkiasiointia varten. Näin käyttöjärjestelmässä ei olisi mitään muita ohjelmistoja jotka voi olla tietoturva riski.

      • Anonyymi
        UUSI

        Aikaisemminhan pankkien tiloissa (joko eteisessä tai asiakastiloissa) olleet tietokoneet oli rajattu vain pankkiasiointiin, mutta nekin lopetettiin.


    • Anonyymi
      UUSI

      Miten paljon on huijattu tai yritetty huijata vähävaraisempia? Jostain ne kartoittaa varakkaat, kun miljoonia lähtee rosvojen matkaan vuosittain. Ehkä ne onkii ne tunnukset ja käy katsomassa saldot?

    • Anonyymi
      UUSI

      Onko se mobiilivarmenteen käyttöön ottaminen niin vaikeaa? On vahva tunnistautuminen eikä tarvii tökötellä pankkitunnuksia kaikenmaailman palvelusivuille mennessä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voisitko tulla vaikka koeajalle tänne erämaajärvelle

      Olen yleensä aika harmiton.
      Ikävä
      65
      6413
    2. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      75
      3837
    3. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      42
      2384
    4. HSL ei päästä Alepan ruokakauppaan ilman lippua

      Ei tuo voi olla mitenkään lainmukaista, ettei kauppaan pääse ilman voimassa olevan lipun näyttämistä? https://www.hs.fi/
      Maailman menoa
      121
      2178
    5. No nyt sain kautta rantain kuulla, että

      Mehta Mannin osallistuminenkauden2025 ralleihin alkaa olla varmaa. Eikä ihan millä tahansa pelillä: Jari Huttusen vanh
      Tuusniemi
      8
      2087
    6. Sudet ja jätemaksut

      puhututtaa näköjään tällä hetkellä eniten ihmisiä.
      Sysmä
      21
      1941
    7. Onko ärrä jo haavissa vai?

      Pitääkö tehdä klassiset eli ingnoorata kokonaan jolloin miehet aina ja ikuisesti tajuavat jotain?
      Ikävä
      14
      1553
    8. Maisalla on nyt asiat hyvin

      Vihdoinkin kunnollinen parisuhde ja muutoinkin menee kivasti.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      1346
    9. Paljonko sitä D3-vitamiinia pitää päivässä saada?

      Jossain lukee 10 mikrogrammaa, jossain 50. Tuossakin on jo 5x ero. Liikaa jos altistuu, niin ilmeisesti hajoaa munuaiset
      Maailman menoa
      75
      1262
    10. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      14
      1123
    Aihe