Stalinin vainoja tutkinut, ja kaksi suurta joukkohautausmaata "löytänyt" Juri on ollut poissa julkisuudesta pidempään. Lähes seitsämänkymppinen mies on virunut kovennetun kurin vankilassa jo pitkään, tutkittuaan joukkotuhoja Stalinin aikakaudella.
Putin lienee päättänyt, ettei miestä voida laskea elävänä vankilasta. Olisi liian vaarallista päästää vankilasta henkilö jolla on liian arkaluonteista tietoa sotarikoksia tehneistä, jotka ovat kunniakansalaisia, tai heidän jälkeläisiään.
Suomen suurlähettiläs ei saanut laskea kukkaseppelettä Sandarmohin muistomerkille vainojen päivänä. Kuvaa hyvin miten arka asia historian synkkyyksien kaivelu Putinin Venäjällä on. Jurin ansiosta Sandarmoh tuli julkisuuteen, ja haudattujen nimiluotteloa saatiin päivitettyä.
Historiantutkija Juri Dmitrijev. Onko hengissä?
13
321
Vastaukset
- Anonyymi
Entä muistellaanko Suomessa Mannerheimin ja suur-Suomi-aatteellisten vankileireillä kuollutta itäkarjalais-siviiliväestöä?
- Anonyymi
Takuuvarmasti yhtä paljon kuin neukku-Venäjällä muistellaan Katynin niskalaukauksilla surmattuja puolalaisia! Määrä muisteluissa on sama!
- Anonyymi00005
Anonyymi kirjoitti:
Takuuvarmasti yhtä paljon kuin neukku-Venäjällä muistellaan Katynin niskalaukauksilla surmattuja puolalaisia! Määrä muisteluissa on sama!
Joten siksikö sinä annat synninpäästön itäkarjalais-siviiliväestöä vankileireillä tapattaneille Suur-Suomi-aatteellisille? Myönsit tekopyhyytesi.
- Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Joten siksikö sinä annat synninpäästön itäkarjalais-siviiliväestöä vankileireillä tapattaneille Suur-Suomi-aatteellisille? Myönsit tekopyhyytesi.
HeHe! Keksit minulle mielipiteen, jollaista minulla EI OLE ENKÄ OLE TUIOLLAISTA KOSKAAN LAUSUNUT!
Joku roti pitää olla väittelyssäkin!
Olet itse tekopyhä ja valehtelet! - Anonyymi00009
Anonyymi00006 kirjoitti:
HeHe! Keksit minulle mielipiteen, jollaista minulla EI OLE ENKÄ OLE TUIOLLAISTA KOSKAAN LAUSUNUT!
Olet itse tekopyhä ja valehtelet!Myönsit siis, että Suur-Suomi-aatteellisten vankileirit itäkarjalaisille ovat vähän niinku nolo juttu, kuten Kaleva, Suomenmaa, MTV-uutiset ja Uusi-Suomikin ovat myöntäneet.
Olet itse tekopyhä ja vääristelet!
https://www.kotimaa.fi/blogit/suomalaisten-keskitysleirit-karjalassa/
- Anonyymi00007
Juri Dmitrijeviä (s. 1956) pidetään yhtenä nyky-Venäjän tunnetuimmista poliittisista vangeista. Hän on petroskoilainen historioitsija ja ihmisoikeusaktivisti, joka on omistanut elämänsä Stalinin vainojen uhrien kohtaloiden selvittämiselle.
Hänet tunnetaan erityisesti seuraavista asioista:
1. Sandarmohin ja Krasnyi Borin löytäjä
Dmitrijev johti 1990-luvun lopulla tutkimusryhmiä, jotka löysivät Karjalan tasavallasta Stalinin terrorin aikaisia joukkohautoja.
• Sandarmoh: Täältä löydettiin yli 6 000 teloitetun jäänteet. Heidän joukossaan oli satoja suomalaisia ja suomalaistaustaisia, jotka olivat muuttaneet Neuvosto-Karjalaan paremman elämän toivossa.
• Uhrien tunnistaminen: Dmitrijev ei vain löytänyt hautoja, vaan hän pyrki antamaan uhreille nimet ja kasvot tutkimalla arkistoja ja julkaisemalla muistokirjoja.
2. Oikeusprosessi ja vankeus
Dmitrijev pidätettiin ensimmäisen kerran vuonna 2016 syytettynä lapseen kohdistuneista seksuaalirikoksista. Syytteitä on pidetty laajasti kansainvälisesti – ja myös Suomessa – tekaistuina ja poliittisina.
• Motiivi: Tutkijoiden ja ihmisoikeusjärjestö Memorialin mukaan syytteiden todellinen syy on se, että Dmitrijevin työ muistuttaa Venäjän valtiota sen historian pimeistä puolista, mikä ei sovi nykyiseen viralliseen historiankäsitykseen.
• Tuomio: Monivaiheisen ja vuosia kestäneen oikeusprosessin päätteeksi hänen tuomionsa koveni lopulta 15 vuoteen ankaraa vankeutta.
3. Nykyinen tilanne (2026)
Juri Dmitrijev täytti vuoden 2026 tammikuussa 70 vuotta vankilassa.
• Hän kärsii tuomiotaan Mordoviassa sijaitsevassa tiukan kurin rangaistussiirtolassa.
• Ihmisoikeusjärjestöt ja tutkijat ympäri maailmaa ovat ilmaisseet suurta huolta hänen terveydestään, sillä hänellä on epäilty syöpää ja hän on joutunut toistuvasti eristysselliin vankilan sisällä.
Dmitrijev on noussut symboliksi sille, kuinka vaarallista historian tutkiminen ja totuuden etsiminen voi nyky-Venäjällä olla. Suomessa hänen työtään arvostetaan erityisesti siksi, että hän on auttanut monia suomalaissukuja saamaan selvyyden kadonneiden omaistensa kohtalosta.- Anonyymi00008
Nyt oikeasti lippuu se chatGPT:n laiskakopsailu! Ole kiltti ja näe itse vähän vaivaa kommenttien tekemisessä äläkä vain kopsaile suoraan mitä chatGPT laittaa vai mikä nyt onkaan se ohjelma jolla noita tietoja ongit. Voitko oikeasti vaivautua tekemään itsr kunnon tiedonhakua! KIITOS!
- Anonyymi00010
Hyvä kommentti, mutta näyttää hermostuttavan Moskovan fasistijuntan pikkuapulaisia.
- Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Hyvä kommentti, mutta näyttää hermostuttavan Moskovan fasistijuntan pikkuapulaisia.
Kaikki rehellinen tieto ärsyttää ja hermostuttaa suuresti putinilaista pelle-trollia, joka jatkaa työtään aivottomasti toistella Vofan propaa!
- Anonyymi00012
Anonyymi00010 kirjoitti:
ChatGPT:n laiskakopsailun kritisointi näyttää hermostuttavan anonyymiä no-life alkoholistia.
Se, että pitäisi itse nähdä vähän vaivaa kommenttien tekemisessä ja osata hakea tutkimustietoa, ärsyttää ja hermostuttaa suuresti itsekseen 'keskustelevaa' mannerheimiläistä pelle-trollia, joka jatkaa työtään aivottomasti toistella Marskin propaa! - Anonyymi00013
Anonyymi00008 kirjoitti:
Nyt oikeasti lippuu se chatGPT:n laiskakopsailu! Ole kiltti ja näe itse vähän vaivaa kommenttien tekemisessä äläkä vain kopsaile suoraan mitä chatGPT laittaa vai mikä nyt onkaan se ohjelma jolla noita tietoja ongit. Voitko oikeasti vaivautua tekemään itsr kunnon tiedonhakua! KIITOS!
En käytä chatGPT:tä vaan vallan toista tuotetta! Ei ’tiedossa’ ole muuta vikaa kuin se, ettei tekoäly tunnu osaavan olla ystävä neukkuhenkiselle!
- Anonyymi00014
Anonyymi00012 kirjoitti:
ChatGPT:n laiskakopsailun kritisointi näyttää hermostuttavan anonyymiä no-life alkoholistia.
Se, että pitäisi itse nähdä vähän vaivaa kommenttien tekemisessä ja osata hakea tutkimustietoa, ärsyttää ja hermostuttaa suuresti itsekseen 'keskustelevaa' mannerheimiläistä pelle-trollia, joka jatkaa työtään aivottomasti toistella Marskin propaa!”ärsyttää ja hermostuttaa suuresti itsekseen 'keskustelevaa' mannerheimiläistä pelle-trollia, joka jatkaa työtään aivottomasti toistella Marskin propaa!”
Vaihteeksi VALEHTELET!
Minä en juurikaan tee avauksia tai aloitteita vaan tyydyn vain kommentoimaan sinun ikiomia valheellisia kiekaisujasi ja on turha toivoa, että hylkäisin niitä tehdessäni tekoälyä! Lisäksi unohdat senkin, että aiheena joku marski on vain pieni osa keskusteluja ja sekin aihepiiri on esillä VAIN sinun omien avaustesi seurauksena. Jos aihe kyllästyttää niin vaikene siitä. Ei minulla ole mitään tarvetta pitää aihetta esillä!
- Anonyymi00015
Sandarmohin "pääteloittajan" nimikin tiedetään lännessä. Venäjällä tuskin sitä saa paljastaa. Hänelle niskalaukaukset olivat normaalipäivä rutiineita.
Usein miettii, onko kaikilla jurmureilla omaatuntoa ja ihmisyyttä ollenkaan. Venäjällä nämäkin olivat sankareita, ja Putin ei pidä siitä, että Neuvostoliittolaisten sankareiden mainetta liataan, ja perheiden kunniaa näin loataan.
Juri sai todella tietoon niin tärkeitä tietoja, että ne muuttaisivat venäläistä historiankirjoitusta liian rankasti. Se on syy, että hänelle käy kuten kävi eräälle korruptionpaljastajalle, ja presidenttiehdokkaaksi pyrkivälle. Putin tapatti hänet, kuten monet muutkin sananvapauden puolustajalle.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."662265Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2302162- 1201468
Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj211232En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711200- 1131120
Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki102959Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73949Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78899Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347933885