Puola ulos Vilnasta, Saksa ulos Klaipedasta! Vilna ja Klaipeda, nyt ja aina Liettuan!
(Poland out of Vilnius, Germany out of Klaipeda! Vilnius and Klaipeda, now and always Lithuania!)
P.S. Kaliningradin voisi myös antaa Liettualle. Ovathan Liettuan niskaan kusseet klassisten roistojen, Saksan ja Venäjän, lisäksi myös Puola, ikuinen marttyyri.
Vilna ja Klaipeda, nyt ja aina Liettuan!
1
181
Vastaukset 1
- Anonyymi00002
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Polish_autonomy_in_the_Vilnius_Region#CITEREFJundo-Kaliszewska2019
》7. ja 10. lokakuuta 1990 Šalčininkain ja Vilnan seutujen valtuutetut hyväksyivät [kaakkois-Liettuan kaupungin Eišiškėsin] kongressin päätöslauselmat. Liettuan tasavallan korkein neuvosto torppasi puolalais-väestön autonomiahankkeen Vilnan seudulla. Sen sijaan korkein neuvosto piti juhlallisia muistotilaisuuksia lokakuun 9. ja 28. päiville. Nämä päivämäärät edustivat Vilnan menettämistä Żeligowskin kapinalle vuonna 1920 ja Vilnan palauttamista Liettualle vuonna 1939.《
Puolalais-vähemmistön tavoittelemaan 'autonomiseen' alueeseen Liettuan sisällä olisi kuulunut
● Vilnan and Šalčininkain seudut kokonaisuudessaan
● Švenčionysin seudulta Pabradė ja Moguny
● Trakain seudulta Paluknys, Trakai, Senieji Trakai ja Kariotiškės
● Širvintosin seudulta Jauniūnai
Toisin sanoen aika suuri alue yhteensä. Liettualaiset päättivätkin lopulta, että Liettua on maana jakamaton.
Sen jälkeen kun kovan linjan neuvostoliittolaisten yritys kaapata valta 22. elokuuta 1991 Gorbatsevilta epäonnistui ja muut maat tunnustivat Liettuan itsenäisyyden 29. elokuuta 1991, liettualaisviranomaiset ottivat puolalais-autonomia hankkeen kannattajat virallisten toimenpiteiden kohteiksi samalla kun käyntiin laitettiin mediakampanja, jossa puolalaisia syytettiin (paikkansapitävästi) Gorbatsevia vastaan vehkeillen tukemisesta.
Vuoden 1991 jälkeen Liettuan puolalais-vähemmistön autonomiaprojektilta olikin mennyt kaikki tuuli purjeista. Liettuan yleisessä mielipiteessä koko ideaan puolalais-vähemmistön autonomia sekä itse 'autonomisti'-sanaankin ruvettiin suhtautumaan halveksivati.
Elokuun vallankaappausyrityksen jälkeen puolalais-autonomian aktivistit kääntyivät itse Puolan puoleen ja saivat tukea lähinnä Kresyn alueen järjestöiltä (Federacja Organizacji Kresowych) sekä pieniltä oikeistolaisilta puolueilta (Polska Partia Niepodległościowa, Partia Konserwatywna, Stronnictwo Wierności Rzeczypospolitej).
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos SDP ei voita reilusti, persut kumoavat demokratian Suomesta
Näin tekisi ainakin Rydman seuratessaan idolinsa Trumpin mallia https://www.is.fi/politiikka/art-2000012187244.html5981475Anteeksi arkuuteni
Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän44817Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.
https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl472698Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?
Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll8590- 37551
- 41547
Tykkäätköhän vielä minusta?
Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin29518Olet ihana
Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩❤️👩❤️😼😘37490- 29458
Vihervasemmistofeministinaisasianaiset
Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE152448