Enkeli Mäntä kysyy: Oletteko ajatelleet tätä...

Anonyymi-ap

Oletteko koskaan pysähtyneet miettimään, mitä oikeasti tarkoittaisi, jos se Jeesuksenne todella tulisi takaisin kaikkine taivaallisine trumpetteineen ja soittokuntineen, ja alkaisi valikoida jokaisen ikinä eläneen ihmisen joko taivaaseen tai helvettiin? Tiedättehän, klassinen kuva: Jeesus pilvellä, torvet pauhaavat, enkelikuoro kajauttaa säveltä, ja jono syntisiä sekä pyhiä kiemurtelee taivaalliselle tuomiolle.

Mutta ajatellaanpa tätä hetki realistisesti. Sanotaan, että käsittelyssä yksi ihminen saisi hänen täyden huomionsa noin kymmenen minuutin ajaksi. Sehän on kohtuullinen aika, eikö? Siinä ajassa ehtisi käydä läpi syntilistan, muistella hyviä ja huonoja hetkiä, ja lopuksi kuulla tuomion: “Oikealle, kohti taivasta” tai “Vasemmalle, sinne missä palavat padat odottavat.”

Mietitään kuitenkin hetki tätä jonotusprosessia. Maailman historiassa on elänyt noin 100 miljardia ihmistä, jos heitä arvioi suurin piirtein—anna tai ota muutama miljardi. Kymmenen minuuttia jokaiselle. Kuinka kauan tässä koko projektissa sitten oikein menisi?

No, otetaanpa laskin esiin ja tehdään vähän matikkaa. Kymmenen minuuttia per henkilö tekee tuntia kohti kuusi käsiteltyä sielua. Vuorokaudessa käsittelyssä ehtisi läpikäydä 144 sielua (24 tuntia x 6 henkilöä). Ei toki oteta huomioon lounastaukoja tai muita virkistyshetkiä, koska kai nyt Jeesus sentään jaksaisi vetää putkeen, kun kyseessä on niin suuri homma. Ja vuodessa hän ehtisi käsitellä noin 52 560 ihmistä.

Mutta mitä jos niitä odottavia sieluja on tosiaan se 100 miljardia? Tämä tarkoittaisi sitä, että käsittelyyn menisi… odottakaas hetki… noin 1,9 miljoonaa vuotta. Kyllä vain, miljoonia vuosia. Aikaa siis kuluisi reippaasti enemmän kuin ihmiskunnan koko tähänastinen olemassaolo! Joten jos sinä ja minä olisimme siinä jonossa, toivottavasti otimme evästä mukaan ja ehkä kirjan luettavaksi.

Ja entä sitten se jono? Puhumme jonosta, joka ulottuisi aivan naurettaviin mittoihin. Jos jokainen sielu seisoisi vaikka vain metrin päässä toisesta, niin puhutaan sadan miljardin metrin jonosta. Se on noin 100 miljoonaa kilometriä. Planeettamme ympärysmitta on noin 40 000 kilometriä, joten tämä jono kiertäisi maapallon… hetkinen... yli 2 500 kertaa. Se on jonotus, johon edes huvipuistojen vuoristoradat eivät pääsisi samalle tasolle.

Ja nyt kuvitelkaa se torvisoittokunta, joka olisi soittamassa taustalla koko tämän ajan. Mikä ihmeellinen taivaallinen bändi, joka jaksaisi puhaltaa torviinsa yhtäjaksoisesti kaksi miljoonaa vuotta! Toisaalta, ehkä tuomiopäivän soittokunta on jotain aivan erityistä, jotain paljon kestävämpää kuin meidän maallisten bändiemme keikat.

Joten kyllä, jos Jeesus tulisi ja alkaisi ihan rauhassa käsitellä kaikkia, olisi syytä varautua pitkään odotukseen. Ehkäpä kannattaa ottaa se istuin mukaan, ja muistaa, että jonottaminen ei olekaan vain tämän maailman haaste. Sillä loppujen lopuksi, mitä muuta ikuisuus on kuin loputonta odotusta oikean portin äärellä?

Ystävällisin terveisin,
Enkeli Mäntä, loputtomien jonojen asiantuntija ja taivaallisen torvimusiikin vastentahtoinen kuuntelija

50

367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ota nyt huomioon,että Jumalalla oli ikuisuus aikaa olla ja köllötellä,ennenkuin hän haksahti tähän vähätuottoiseen projektiin nimeltä "ihminen,Jumalan oma kuva".
      Kyllä hän ihan ajankulukseen voi käyttää ,ööö,vaikkapa useammankin miljardia vuotta asian luotettavasti dokumentoidakseen ja projektin luonteen mukaisesti rangaistuksia ja palkintoja jakaakseen.
      Siinäpä Kaikkivaltiaalle hupaisaa puuhasteltavaa!

    • Anonyymi

      Jumalan Poika Jeesus Kristus :

      "uskovaiset" ei nimenomaan usko :
      "TUOMIO oli HÄNEN päällänsä " Jes: 53

    • Anonyymi

      Mutta kyllähän jokainen uskovainen tietää, että ihmisen minuutti on Jumalalle vaan hetki.
      Tilanteesta ja asiayhteydestä riippuen lyhyt ohimenevä tai ihmiselle jopa tuhat vuotta.
      Niin ihmeellinen on Jumalan aika ettei sitä voi ihminen ymmärtää.

      • Anonyymi

        Ah, aivan, mutta tässä onkin kyse ihan sen fyysisen zombijonon aikakäsityksestä! Tiedäthän, sellaisesta, missä sadat miljardit zombit odottelevat omaa vuoroaan aivan maallisen ajan mukaan. Ja toki, Jumalan ajan mittaaminen on aivan eri asia – ihmisen minuutti voi olla Hänelle silmänräpäys tai tuhannen vuoden mittainen tauko. Mutta jotenkin epäilen, että jonossa seisovan näkökulmasta tuo "ihmeellinen Jumalan aika" ei varsinaisesti nopeuttaisi sitä jonoa!

        - Enkeli Mäntä


    • Anonyymi

      Kylläpä taas tehdään Jumalasta ihmistä !

      Jumala kykenee tuomitsemaan kaikki ihmiset hetkessä, eli kaikki samanaikaisesti !

      Jumalalle on kaikki näet mahdollista.

      Ei siis jonoja !

      Mutta uskosta osaton "enkeli mäntä" kun ei tälläisiä Hengellisiä asioita kykene ymmärtämään, niin hän siksi kyselee ihan tyhmiä !

      Todella säälittävää !

      Jumalan suuruudesta ja kyvyistä kertoo Raamattu paljon, eli jo Hänen nimensä:

      Kaikkitietävä !

      Tässä vain yksi esimerkki !

      29 Eikö kahta varpusta myydä yhteen ropoon? Eikä yksikään niistä putoa maahan teidän Isänne sallimatta.

      30 Ovatpa teidän päänne hiuksetkin kaikki luetut.

      Mutta tälläistä Kaikkitietävyyttä tämä uskosta osaton herjaaja ei käsitä ollenkaan, vaan hänelle se on silkkaa hullutusta !

      1. Kor. 2:14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti

      • Anonyymi

        Voi että, miten nerokasta! Jumala ei ole ihminen, mutta silti te annatte hänelle kaikki ihmisen piirteet: on tahto, suunnitelma, viha, rakkaus, jopa pitkät luettelot siitä, mitä hän sallii ja mitä ei. Ja nyt sitten yhtäkkiä tämä kaikkivoipa tuomari, jolla olisi aikaa ja kiinnostusta laskea jopa pään karvat (kuinka käytännöllistä!) muka pyyhkäisee läpi koko ihmiskunnan tuomion sekunnissa. On se kyllä kätevää, että kun logiikka loppuu, vedetään esiin kortti "Jumala voi mitä vaan", ja kaikki ristiriidat katoavat kuin taikaiskusta.

        Ei tietenkään jonot ole ongelma sellaiselle, joka voi tehdä kaiken *samalla hetkellä*! Paitsi tietysti silloin, kun hän ei tee niin, vaan tarvitsee tuhansia vuosia maailman vääntämiseen ja kääntämiseen. Ihme, että aikaa ei voinut tiivistää sielläkin hieman. Mutta hei, miksi tehdä asiat helposti, kun voi heittää väliin vähän mystistä "kaikkitietävyyttä", ja kaikki kummallisuudet ovatkin yhtäkkiä vain "hengellisesti ymmärrettäviä"?

        Ja sitten tuo Raamatun varpusesimerkki. Aivan, että joka kerta kun varpunen putoaa maahan, Isä seuraa sivusta ja nyökkää hyväksyvästi. Todella koskettavaa, miten tuo kaikkitietävyys ulottuu jokaiseen pikku asiaan—mutta ihmisten kärsimyksiin ja epäoikeudenmukaisuuksiin sillä ei näytä olevan aikaa puuttua, kun siihen kuluu tietysti niin paljon "mahdottoman" voimakasta viisautta.

        Joten jatkakaa vaan hengellisistä asioista paasamista ja mystiikan selityksiä. Minä jään tänne "luonnollisen ihmisen" maailmaan, missä kysymyksiä saa esittää, ja missä ihmeellisyydet ovat joskus ihan vain ihmeellisyyksiä. Sillä välin te voitte fiilistellä sitä, miten varpunen on taas saanut osakseen erityishuomion.

        Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä, HUMPUUKIN asiantuntija


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi että, miten nerokasta! Jumala ei ole ihminen, mutta silti te annatte hänelle kaikki ihmisen piirteet: on tahto, suunnitelma, viha, rakkaus, jopa pitkät luettelot siitä, mitä hän sallii ja mitä ei. Ja nyt sitten yhtäkkiä tämä kaikkivoipa tuomari, jolla olisi aikaa ja kiinnostusta laskea jopa pään karvat (kuinka käytännöllistä!) muka pyyhkäisee läpi koko ihmiskunnan tuomion sekunnissa. On se kyllä kätevää, että kun logiikka loppuu, vedetään esiin kortti "Jumala voi mitä vaan", ja kaikki ristiriidat katoavat kuin taikaiskusta.

        Ei tietenkään jonot ole ongelma sellaiselle, joka voi tehdä kaiken *samalla hetkellä*! Paitsi tietysti silloin, kun hän ei tee niin, vaan tarvitsee tuhansia vuosia maailman vääntämiseen ja kääntämiseen. Ihme, että aikaa ei voinut tiivistää sielläkin hieman. Mutta hei, miksi tehdä asiat helposti, kun voi heittää väliin vähän mystistä "kaikkitietävyyttä", ja kaikki kummallisuudet ovatkin yhtäkkiä vain "hengellisesti ymmärrettäviä"?

        Ja sitten tuo Raamatun varpusesimerkki. Aivan, että joka kerta kun varpunen putoaa maahan, Isä seuraa sivusta ja nyökkää hyväksyvästi. Todella koskettavaa, miten tuo kaikkitietävyys ulottuu jokaiseen pikku asiaan—mutta ihmisten kärsimyksiin ja epäoikeudenmukaisuuksiin sillä ei näytä olevan aikaa puuttua, kun siihen kuluu tietysti niin paljon "mahdottoman" voimakasta viisautta.

        Joten jatkakaa vaan hengellisistä asioista paasamista ja mystiikan selityksiä. Minä jään tänne "luonnollisen ihmisen" maailmaan, missä kysymyksiä saa esittää, ja missä ihmeellisyydet ovat joskus ihan vain ihmeellisyyksiä. Sillä välin te voitte fiilistellä sitä, miten varpunen on taas saanut osakseen erityishuomion.

        Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä, HUMPUUKIN asiantuntija

        Raamattu sanoo !

        14 Sillä tapahtuu, niinkuin tapahtui, kun mies matkusti muille maille: hän kutsui palvelijansa ja uskoi heille omaisuutensa;
        15 yhdelle hän antoi viisi leiviskää, toiselle kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykynsä mukaan, ja lähti muille maille.
        16 Se, joka oli saanut viisi leiviskää, meni kohta ja asioitsi niillä ja voitti toiset viisi leiviskää.
        17 Samoin kaksi leiviskää saanut voitti toiset kaksi.
        18 Mutta yhden leiviskän saanut meni pois ja kaivoi kuopan maahan ja kätki siihen herransa rahan.
        19 Pitkän ajan kuluttua näiden palvelijain herra palasi ja ryhtyi tilintekoon heidän kanssansa.
        20 Silloin tuli se, joka oli saanut viisi leiviskää, ja toi toiset viisi leiviskää ja sanoi: 'Herra, viisi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset viisi leiviskää minä olen voittanut'.
        21 Hänen herransa sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.'
        22 Myös se, joka oli saanut kaksi leiviskää, tuli ja sanoi: 'Herra, kaksi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset kaksi leiviskää minä olen voittanut'.
        23 Hänen herransa sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.'

        Tässä enkeli mäntä:
        !!!
        24 Sitten myös se, joka oli saanut yhden leiviskän, tuli ja sanoi: 'Herra, minä tiesin sinut kovaksi mieheksi; sinä leikkaat sieltä, mihin et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, missä et ole eloa viskannut.
        25 Ja peloissani minä menin ja kätkin sinun leiviskäsi maahan; katso, tässä on omasi.'
        26 Mutta hänen herransa vastasi ja sanoi hänelle: 'Sinä paha ja laiska palvelija! Sinä tiesit minun leikkaavan sieltä, mihin en ole kylvänyt, ja kokoavan sieltä, missä en ole viskannut.
        27 Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaihtajille, niin minä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen.
        28 Ottakaa sentähden leiviskä häneltä pois ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää.
        29 Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on.
        30 Ja heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.'
        !!!

        Noin siis puhuu uskosta osaton, joka ei tunne, eikä siten ymmärrä Jumalaa !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu sanoo !

        14 Sillä tapahtuu, niinkuin tapahtui, kun mies matkusti muille maille: hän kutsui palvelijansa ja uskoi heille omaisuutensa;
        15 yhdelle hän antoi viisi leiviskää, toiselle kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykynsä mukaan, ja lähti muille maille.
        16 Se, joka oli saanut viisi leiviskää, meni kohta ja asioitsi niillä ja voitti toiset viisi leiviskää.
        17 Samoin kaksi leiviskää saanut voitti toiset kaksi.
        18 Mutta yhden leiviskän saanut meni pois ja kaivoi kuopan maahan ja kätki siihen herransa rahan.
        19 Pitkän ajan kuluttua näiden palvelijain herra palasi ja ryhtyi tilintekoon heidän kanssansa.
        20 Silloin tuli se, joka oli saanut viisi leiviskää, ja toi toiset viisi leiviskää ja sanoi: 'Herra, viisi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset viisi leiviskää minä olen voittanut'.
        21 Hänen herransa sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.'
        22 Myös se, joka oli saanut kaksi leiviskää, tuli ja sanoi: 'Herra, kaksi leiviskää sinä minulle uskoit, katso, toiset kaksi leiviskää minä olen voittanut'.
        23 Hänen herransa sanoi hänelle: 'Hyvä on, sinä hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Mene herrasi iloon.'

        Tässä enkeli mäntä:
        !!!
        24 Sitten myös se, joka oli saanut yhden leiviskän, tuli ja sanoi: 'Herra, minä tiesin sinut kovaksi mieheksi; sinä leikkaat sieltä, mihin et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, missä et ole eloa viskannut.
        25 Ja peloissani minä menin ja kätkin sinun leiviskäsi maahan; katso, tässä on omasi.'
        26 Mutta hänen herransa vastasi ja sanoi hänelle: 'Sinä paha ja laiska palvelija! Sinä tiesit minun leikkaavan sieltä, mihin en ole kylvänyt, ja kokoavan sieltä, missä en ole viskannut.
        27 Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaihtajille, niin minä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen.
        28 Ottakaa sentähden leiviskä häneltä pois ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää.
        29 Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on.
        30 Ja heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.'
        !!!

        Noin siis puhuu uskosta osaton, joka ei tunne, eikä siten ymmärrä Jumalaa !

        Ai mutta minä, Enkeli Mäntä, uskon kyllä oikeaan Jumalaan—en siinä ongelmaa näe. Nyt vain sattui olemaan kyse ihan käytännön kysymyksestä siitä, miten pitkät ne zombijonot olisivat tuomiopäivänä, kun niitä syntisiä ja pyhiä laitetaan jonossa järjestykseen. Joten vaikka hengellistä puolta riittää, tässä puhutaan ihan siitä logistisesta puolesta. Mutta kiva kun huolehdit!

        Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä, jonottavia zombeja edelleen ihmetellen


    • Anonyymi

      Huomatkaa sekin tämän "enkeli männän" kohdalla, että:

      Hän väittää monesti niin, että kaikenlaista oli ENNEN Jeesusta / Jeesuksen aikaa !

      Siinäkin hän on umpisokea, eli Jeesus On Jumala, eli Luoja !

      Ja Luoja taas oli ennen kaikkea !

      Mutta umpisokeana hän ei tämänkään vertaa käsitä !

      • Anonyymi

        Jaahas, ja mikä olikaan tämän filosofisen tajunnanräjäytyksen yhteys siihen fyysiseen zombijonoon, josta täällä alun perin puhuttiin? Siis ihan vain kysymys siitä, kuinka monta miljardia ihmistä Jeesus käy läpi tuomion hetkenä ja miten pitkään se veisi maallisen ajan mittapuulla. Mutta hyvä kun muistutit siitä, että Jeesus on yhtä aikaa sekä Luoja, että ihmeellinen supertuomari. Oikein kätevä—kunhan ei nyt eksytä aiheesta, ettei zombijono odota vielä pidempään!

        Ystävällisesti ja hengellisesti eksyksissä,
        Enkeli Mäntä, zombijonon virallinen sekuntikello


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaahas, ja mikä olikaan tämän filosofisen tajunnanräjäytyksen yhteys siihen fyysiseen zombijonoon, josta täällä alun perin puhuttiin? Siis ihan vain kysymys siitä, kuinka monta miljardia ihmistä Jeesus käy läpi tuomion hetkenä ja miten pitkään se veisi maallisen ajan mittapuulla. Mutta hyvä kun muistutit siitä, että Jeesus on yhtä aikaa sekä Luoja, että ihmeellinen supertuomari. Oikein kätevä—kunhan ei nyt eksytä aiheesta, ettei zombijono odota vielä pidempään!

        Ystävällisesti ja hengellisesti eksyksissä,
        Enkeli Mäntä, zombijonon virallinen sekuntikello

        Olet säälittävä !

        Hanki itsellesi elämä !

        Jotta ei tarvitse täällä ärsytellä / kiusata ihmisiä !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaahas, ja mikä olikaan tämän filosofisen tajunnanräjäytyksen yhteys siihen fyysiseen zombijonoon, josta täällä alun perin puhuttiin? Siis ihan vain kysymys siitä, kuinka monta miljardia ihmistä Jeesus käy läpi tuomion hetkenä ja miten pitkään se veisi maallisen ajan mittapuulla. Mutta hyvä kun muistutit siitä, että Jeesus on yhtä aikaa sekä Luoja, että ihmeellinen supertuomari. Oikein kätevä—kunhan ei nyt eksytä aiheesta, ettei zombijono odota vielä pidempään!

        Ystävällisesti ja hengellisesti eksyksissä,
        Enkeli Mäntä, zombijonon virallinen sekuntikello

        >>> kuinka monta <<<


        "Ja hän on meidän syntiemme sovitus ; eikä ainoastaan meidän vaan myös
        KOKO MAAILMAN syntien ." 1 Joh: 2 : 2

        "uskovaiseksi" itseään nimittävät , uskovat OMAAN USKOONSA , eivät usko
        Jumalaan Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa , > siinä en eroa kuin yöllä ja päivällä <


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet säälittävä !

        Hanki itsellesi elämä !

        Jotta ei tarvitse täällä ärsytellä / kiusata ihmisiä !

        Minähän vain täällä kyselen, ja näyttää siltä, että et sinä osaa vastata—mutta ei se mitään, kiva kun kuitenkin yrität! Ja mitä elämän hankkimiseen tulee, no, minullahan on tässä jo oikein mainio harrastus: seurustella zombijonojen ja torvisoittokuntien kanssa.

        Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä, täysipäiväinen kyselijä ja zombijonon kassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minähän vain täällä kyselen, ja näyttää siltä, että et sinä osaa vastata—mutta ei se mitään, kiva kun kuitenkin yrität! Ja mitä elämän hankkimiseen tulee, no, minullahan on tässä jo oikein mainio harrastus: seurustella zombijonojen ja torvisoittokuntien kanssa.

        Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä, täysipäiväinen kyselijä ja zombijonon kassa

        Kyse ei ole siinä, ettenkö osaisi vastata !

        Ongelmana on kaiken aikaa sinun oma ymmärtämättömyytesi, et edes ymmärrä sitä, mitä sinulle vastataan, kuten edellä olemme TAAS saaneet nähdä !

        Kuten olen JO useaan kertaan sanonut, niin kaltaisesi umpisokea ei näe, eikä siten kykene ymmärtämäänkään !

        1. Kor. 2:14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse ei ole siinä, ettenkö osaisi vastata !

        Ongelmana on kaiken aikaa sinun oma ymmärtämättömyytesi, et edes ymmärrä sitä, mitä sinulle vastataan, kuten edellä olemme TAAS saaneet nähdä !

        Kuten olen JO useaan kertaan sanonut, niin kaltaisesi umpisokea ei näe, eikä siten kykene ymmärtämäänkään !

        1. Kor. 2:14 Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti.

        Oi, rakas ystäväni, en yhtään epäile, että zombijonon logistiset ongelmat ovat sinulle hieman hankalia hahmottaa. Eihän se ole kaikkien asia uppoutua tällaisiin syvällisiin matemaattisiin ja kosmisiin pohdintoihin—siksi minä, Enkeli Mäntä, olen täällä valaisemassa tietämättömiä.

        Kenties tämä vaatii hieman King James -Raamatun viisautta, jotta voin osoittaa sinulle, miten tämä zombiruuhka käy aivan selväksi jopa pyhistä teksteistä. Otetaanpa vaikka Matteuksen evankeliumi 7:13: “Enter ye in at the strait gate: for wide is the gate, and broad is the way, that leadeth to destruction, and many there be which go in thereat.” Eikö tämä kuulosta juuri siltä? Valtava, laaja tie, jolle mahtuu paljon väkeä jonottamaan. Voi vain kuvitella sen ruuhkan, kun kaikkien pitää tungeksia kohti tuota porttia—logistisesti aivan mahdoton tilanne.

        Tai ehkä Johanneksen ilmestys 20:12 auttaa sinua ymmärtämään: “And I saw the dead, small and great, stand before God; and the books were opened...” Huomaatko tässä, kuinka KAIKKI kuolleet seisovat odottamassa omaa vuoroaan? Kirjat auki, ja jokainen sielu punnitaan—tämä kuulostaa kyllä jonotukselta, jossa voi helposti vierähtää vuosimiljoonia.

        Mutta toki ymmärrän, että näin monimutkaiset kuvat saattavat mennä ohi sellaisilta, joilla ei ole siihen riittäviä kykyjä. Ehkä tarvitset vain lisää aikaa pohtiaksesi. Sillä kuten Matteus 13:15 sanoo: “For this people’s heart is waxed gross, and their ears are dull of hearing, and their eyes they have closed.” Ehkä juuri siitä on kyse, kun et tunnu tajuavan: et vain kuule etkä näe, vaikka kaikki olisi aivan edessäsi. Ei se mitään, meillä kaikilla on omat vahvuutemme!

        Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä, zombiruuhkaspesialisti ja kirjaviisauden nöyrä sanansaattaja


    • Anonyymi

      HYvä Enkeli Mäntä!

      Älä riistä uskovaisilta uskoa ikuiseen tuomioon ja helvettiin. Se on nimittäin ihan sama kuin riistäisit heiltä pois taivaan.

      • Anonyymi

        No mutta tottahan toki, minähän vain teen palveluksen! Jos koetellaan vähän uskoa, sehän voi vain vahvistua, vai mitä? Ja kyllä, eihän minulla toki olisi sydäntä riistää keneltäkään sitä ikuista tuomion ja helvetin ajatusta. Sehän olisi aivan kuin veisi karkin lapselta!

        Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä, hyväntekijä ja ikuisten tuomioiden puolestapuhuja


    • Anonyymi

      Meidän, ihmisten, ajatukset eivät ole Jumalan ajatuksia.

      Se käy hyvin ilmi matemaattisista laskelmista, joita ihmiset tuottavat.
      Niistä laskelmista saattaa unohtua jotakin oleellista tyystin pois.

      11 Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt.
      12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
      13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
      14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
      15 Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.
      (Ilm 20)

      "kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan."

      Asiat ovat hyvin valmisteltuja.

      Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.

      Usko Toivonen

      • Anonyymi

        ja kuka kantoi tuomion .


      • Anonyymi

        Oi, aivan! Onhan se selvää, että meidän ihmisten pienet matemaattiset laskelmamme eivät tietenkään voi mitenkään vastata tämän suuren ja mahtavan Jumalan ajatusmaailmaa. Tiedättehän, sen saman Jumalan, joka käski laskemaan seitsemän kertaa seitsemänkymmentä anteeksiantojen määrässä, mutta jolle jostain syystä jäi tuo nolla ja negatiiviset luvut vähän hämärän peittoon. Puhumattakaan rationaaliluvuista—sellaista hienostelua, jota varmasti ei tarvita, kun luodaan universumi tyhjästä!

        Toki, täytyyhän meidän ymmärtää, ettei Jumala kai voinut vaivautua sellaisten pikkuseikkojen pariin kuin nolla, joka on kuitenkin vain se arkipäiväinen käsite, jonka jopa varikset nykyään ymmärtävät. Kuka tarvitsee nollaa tai rationaalilukuja, kun on käsillä tällaisia hienostuneempia asioita kuin... hmm... kivitauluihin kaiverretut kymmenen käskyä? Kylläpä hänellä taisi olla kiirempiä asioita mietittävänä.

        Mutta mehän tiedämme, että *meidän* ajatuksemme eivät voi olla *Jumalan* ajatuksia. Siinä missä me pohdimme äärettömyyttä, lukujoukkoja ja funktioita, Jumala tyytyi sanomaan: “Jaa, se on vaan seitsemän päivää ja siinä se.” Eihän sen niin tarkkaa tarvitse olla, kun on *universumin hallitsija*—turhat numerot ja tarkkuudet ovat sellaisia maallisia huolia.

        Voi meitä, kun me täällä puuhaamme matematiikan parissa ja luulemme, että sellaisilla pikkuseikoilla kuin luvuilla ja nollilla olisi mitään merkitystä kaiken olemassaolon suunnittelussa. Ehkä pitäisi vain jättää matikka meidän, varisten ja muiden kuolevaisten huoleksi ja antaa Jumalan pitää huolta niistä asioista, jotka eivät vaadi liikaa laskupäätä.

        Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä, varisten ja nollan puolestapuhuja sekä kivitaulukirjoitusten epävirallinen kriitikko


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oi, aivan! Onhan se selvää, että meidän ihmisten pienet matemaattiset laskelmamme eivät tietenkään voi mitenkään vastata tämän suuren ja mahtavan Jumalan ajatusmaailmaa. Tiedättehän, sen saman Jumalan, joka käski laskemaan seitsemän kertaa seitsemänkymmentä anteeksiantojen määrässä, mutta jolle jostain syystä jäi tuo nolla ja negatiiviset luvut vähän hämärän peittoon. Puhumattakaan rationaaliluvuista—sellaista hienostelua, jota varmasti ei tarvita, kun luodaan universumi tyhjästä!

        Toki, täytyyhän meidän ymmärtää, ettei Jumala kai voinut vaivautua sellaisten pikkuseikkojen pariin kuin nolla, joka on kuitenkin vain se arkipäiväinen käsite, jonka jopa varikset nykyään ymmärtävät. Kuka tarvitsee nollaa tai rationaalilukuja, kun on käsillä tällaisia hienostuneempia asioita kuin... hmm... kivitauluihin kaiverretut kymmenen käskyä? Kylläpä hänellä taisi olla kiirempiä asioita mietittävänä.

        Mutta mehän tiedämme, että *meidän* ajatuksemme eivät voi olla *Jumalan* ajatuksia. Siinä missä me pohdimme äärettömyyttä, lukujoukkoja ja funktioita, Jumala tyytyi sanomaan: “Jaa, se on vaan seitsemän päivää ja siinä se.” Eihän sen niin tarkkaa tarvitse olla, kun on *universumin hallitsija*—turhat numerot ja tarkkuudet ovat sellaisia maallisia huolia.

        Voi meitä, kun me täällä puuhaamme matematiikan parissa ja luulemme, että sellaisilla pikkuseikoilla kuin luvuilla ja nollilla olisi mitään merkitystä kaiken olemassaolon suunnittelussa. Ehkä pitäisi vain jättää matikka meidän, varisten ja muiden kuolevaisten huoleksi ja antaa Jumalan pitää huolta niistä asioista, jotka eivät vaadi liikaa laskupäätä.

        Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä, varisten ja nollan puolestapuhuja sekä kivitaulukirjoitusten epävirallinen kriitikko

        Tässä taas Sanaa :

        1. Kor. 3:19Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä.
        Sillä kirjoitettu on: "Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa";

        Sinäkin olet "viisautesi" vankina !

        Mutta ethän sinä itse sitä edes tajua !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä taas Sanaa :

        1. Kor. 3:19Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä.
        Sillä kirjoitettu on: "Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa";

        Sinäkin olet "viisautesi" vankina !

        Mutta ethän sinä itse sitä edes tajua !

        No mutta kiitos, ystäväni, siitä, että otit tämän aiheen jälleen esiin! Kyllähän tässä keskustelussa on jo käynyt selväksi, että riittää aivan mainiosti, kun minä olen meistä kahdesta se älykkäämpi. Onhan se aivan selvää, että oma viisauden tasosi liikkuu jossain siellä ihan toisenlaisilla taajuuksilla—ehkäpä juuri siksi nämä zombijonot ja taivaalliset käsittelyajat menevät sinulta hieman ohi.

        Mutta katsotaanpa tätä lainaamaasi kohtaa: "Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä." No tottahan toki! Eihän tässä nyt mitään logiikkaa tai rationaalisia pohdintoja tarvita, kun on olemassa niin paljon hienompaa ja korkeampaa viisautta, jota meille ei ole koskaan edes yritetty selittää. Jos rationaaliset ajatukset ovat "hullutusta", sittenhän minun täytyy olla täysin sekaisin, kun yritän edes pohtia näitä logistisia ongelmia!

        Ja tuo: "Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa." Aivan ihastuttava huomautus! Minä olen selvästi niin viekas ja viisas, että oma viekkaus on minulle ansa. Samaan aikaan, sinä olet selvästi niin vapaa kaikesta tällaisesta taakasta, että sinun ei tarvitse kantaa turhaa logiikan ja järkeilyn taakkaa mukanasi—mikä helpotus se mahtaakaan olla!

        Mutta ei se mitään, ystäväni. Ehkäpä oma "hullutukseni" on minulle vain suojakuori, joka auttaa minua näkemään asiat vähän laajemmin kuin pelkästään niitä hengellisiä peukalonpäitä, joita olet niin antaumuksella hionut. Sinähän et todennäköisesti edes huomaisi, vaikka astuisit omaan logiikkakuoppaan, kun olet niin syvällä omassa varmuudessasi. Mutta se ei mitään! Meillä on kaikilla omat puutteemme.

        Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä, omassa viekkaudessaan onnellisesti eksynyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä taas Sanaa :

        1. Kor. 3:19Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä.
        Sillä kirjoitettu on: "Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa";

        Sinäkin olet "viisautesi" vankina !

        Mutta ethän sinä itse sitä edes tajua !

        helluntailainenhan ei luovu "viisaudestaan " , että > antaisi Jumalan pitää huolta <


    • Anonyymi

      Roikutku koneesi ääressä 18 h /vrk. Hyvin todennäköisesti. Kevyttä on elämäsi tällä juorupalstalla.

      • Anonyymi

        En toki roiku koneella noin kauaa, olen niin tehokas, että tämän hauskanpidon lisäksi ehdin vaikka kutoa villapaidan, paistaa korvapuusteja, laskea ikuisuusjonojen matemaattisia ongelmia ja kasvattaa bonsaipuun—ihan vain ajankuluksi! Mutta kiitos huolenpidosta, ystäväni!

        Hip hei,
        Enkeli Mäntä


    • Anonyymi

      Kuinka monta uutta sukupolvea syntyy jonotuksen aikana? Vai oliko niin, ettei se Vuokon takana miljoonia vuosia seisova Petteri yrittäisi mitään?

    • Anonyymi

      Voi ihmeiden ihme.
      Jokainen ylösnousuun menevä on luetteloitu jo ennalta.

      Eikä Jeesus sieltä pilven päältä mitään valikoi, vaan ojentaa kätensä ja koko lauma lähtee suurinpiirtein samalla sekunnilla ilmaan! Jos ei samalla sekunnilla niin varmasti melko lyhyessä ajassa. Olkoon se sitten vaikka puolesta tunnista pariin tuntiin, arvelen.

      Ensin nousevat kuolleet. Hyytävä ajatus kun esim. Malmilla, Hietsussa ja esim. Maunulassa haudat aukeavat. No, onpahan vaivanajan ihmisille sitten jälleen tyhjiä hautapaikkoja tarjolla. Pitäkää kamerat valmiina! IS varmaan maksaa parhaalle ja sensaatiomaisimmalle kuvaajalle.

      Kuolleiden jälkeen nousevat elossa olevat.

      Juu, koska saamme samalla hetkellä uudet, kirkastetut ruumiimme, niin emme siellä taivaalla kolistellen törmäile toisiimme. Sitä ollaan hetkessä niin korkealla yläilmoissa, ettei tungosta synny.

      • Anonyymi

        Paitsi, että ne vanhat madonsyömät ruumiit ei monen Raamatun opettajan mukaan kylläkään nouse mihinkään. On sellaista opetusta, että saisimme kokonaan uudenlaisen ruumiin, johon jokaisen henki sitten ylösnousemuksessa asettuu. Mutta nähtäväksi jää, kaapiiko Herra atomit kasaan vanhasta kropastamme, vai luoko hän kokonaan uutta. 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi, että ne vanhat madonsyömät ruumiit ei monen Raamatun opettajan mukaan kylläkään nouse mihinkään. On sellaista opetusta, että saisimme kokonaan uudenlaisen ruumiin, johon jokaisen henki sitten ylösnousemuksessa asettuu. Mutta nähtäväksi jää, kaapiiko Herra atomit kasaan vanhasta kropastamme, vai luoko hän kokonaan uutta. 😂

        Kyseessä ovat vanhat, homeiset luumme, mutta uudistettuina, kirkastettuina, puhtaina.

        Samoin kuin ei Jeesuskaan vaihtanut luitaan johonkin toiseen Jeesus-ruumiskokoelmaan, vaan Hänen yksi ja sama inhimillinen kehonsa kirkastettiin Jumalan sanalla.

        Tätä te nestoriolaiset kutsutte taikauskoksi. "Tottakai täytyi olla eri ruumis! Eihän lihallinen ruumis voi pyhittyä!" Te puhutte "uskossa olemisesta" mutta todellisuudessa ette usko Jumalan sanan voimaan.

        Jumala sanallaan loi maailman. Sanallaan loi ihmisen. Sanallaan myös uudistaa ihmisen.

        Sama periaate siis myös syntisten sovitustyössä, lahjavanhurskautuksessa ja pyhityksessä.

        Mutta tätä kristinuskon perusoppia te ja "monet raamatunopettajanne" ette tunnusta. Koska tätä ei voi nestoriolaisella järkeisopillanne selittää.

        Kristuksen työ syntisissä on teille täysin vieras käsite ja oppi. Te pidätte Häntä ainoastaan esikuvana, ette Vapahtajana, Vanhurskauttajana. Te opiskelette Jeesusta kuvitellen ihmisteoillanne voivanne tulla Häben vertaisekseen.

        Raamattu kertoo kuivista luista, jotka saavat uuden elämän (Hes. 37:7):
        https://youtu.be/mVoPG9HtYF8?si=QgmHs3kBVyYOGQH1

        Tämä tapahtui lihalliselle Israelille.
        Sama tapahtuu myös hengelliselle.

        Mutta turhaa teille on puhua, te ette koskaan tule tätä ymmärtämään, sillä te ette halua ymmärtää. Te vastustatte Jeesuksen Herruutta ja Hänen langenneen ihmiskunnan pelastustyötään.

        Teillä on omatekoinen pelastustyönne. Koska kiellätte olevanne syntisiä ihmisiä, ette tietenkään usko tarvitsevanne myöskään parannusta.


    • Anonyymi

      >> Oletteko koskaan pysähtyneet miettimään, mitä oikeasti tarkoittaisi, jos se Jeesuksenne todella tulisi takaisin <<

      Olemme. Me pelastetut tykkäämme ajatella sitä usein.

      Mutta sinunlaistesi epäuskoisten sitä pitäisi vakavasti miettiä. Se kun ei ole ilon päivä kuin pelastetuille.

      • Anonyymi

        Oi, kyllä vain, tiedän, että te "pelastetut" mietitte tätä päivää oikein mielellänne—mutta eikö ole mielenkiintoista, että olet niin varma siitä, kuka saa ilon ja kuka ei? Raamattukin kuitenkin muistuttaa: "Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit eikä Poika, vaan Isä yksin" (Matt. 24:36). Mutta ei se mitään, ymmärrän, että tämä zombi-tason varmuus tuo sinulle iloa ja mielenrauhaa, joten siitä vain, jatka unelmointia!

        Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä, "varmuudenkin" asiantuntija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oi, kyllä vain, tiedän, että te "pelastetut" mietitte tätä päivää oikein mielellänne—mutta eikö ole mielenkiintoista, että olet niin varma siitä, kuka saa ilon ja kuka ei? Raamattukin kuitenkin muistuttaa: "Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit eikä Poika, vaan Isä yksin" (Matt. 24:36). Mutta ei se mitään, ymmärrän, että tämä zombi-tason varmuus tuo sinulle iloa ja mielenrauhaa, joten siitä vain, jatka unelmointia!

        Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä, "varmuudenkin" asiantuntija.

        Pelastuvarmuus saadaan Jumalan lupauksista. Siis siitä Raamatun sanasta, jota sinä mieluummin pilkkaat kuin uskot.

        Juuri sen takia kukaan ei esim. vahingossa joudu helvettiin, koska sanaa saa tukia vapaasti kuka vain ja jokainen voi uskoa tai olla uskomatta sitä vapaavalintaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oi, kyllä vain, tiedän, että te "pelastetut" mietitte tätä päivää oikein mielellänne—mutta eikö ole mielenkiintoista, että olet niin varma siitä, kuka saa ilon ja kuka ei? Raamattukin kuitenkin muistuttaa: "Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivaan enkelit eikä Poika, vaan Isä yksin" (Matt. 24:36). Mutta ei se mitään, ymmärrän, että tämä zombi-tason varmuus tuo sinulle iloa ja mielenrauhaa, joten siitä vain, jatka unelmointia!

        Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä, "varmuudenkin" asiantuntija.

        >> jatka unelmointia <<

        Raamatun mukaan uneksijat ovat niitä, jotka halveksivat herrautta ja herjaavat kirkkauden henkiolentoja. (Juuda 8)


    • Anonyymi

      Ihmiset elivät ensimmäisten 1500 vuoden aikana satoja vuosia, mutta saivat vain muutaman lapsen ja tulivat sukukypsäksi satavuotiaana. Monet tapettiin ennen kuin ehtivät lisääntyä.

      Tuomiolla on alle 20 miljardia ihmistä. Jeesuksen omat tuomitsevat hänen apunaan. Heitä on kaksi miljardia. Tuomirsemiseen ei kulu paljon aikaa.

      • Anonyymi

        Höpön löpön! Voi hyvä ystävä, aivan kuin yritettäisiin rakentaa korttitaloa hiekalle, kun väitetään tuon kaltaista höttöä. Raamattu kun sattuu tarjoamaan hieman toisenlaista näkökulmaa tähän tuomion aikataulutukseen ja väkimääriin.

        Ensinnäkin, ne pitkät eliniät—kuten vaikka meidän hyvä ystävämme Metusalem, joka eli 969 vuotta (1. Moos. 5:27)—olivat tietysti Raamatun mukaan täysin normaaleja. Mutta tuossa mainitaan myös, että ihmisiä syntyi "poikia ja tyttäriä" silloinkin, kun patriarkat olivat jo vanhoja. Esimerkiksi, Nooa oli 500 vuoden ikäinen, kun hän sai kolme poikaansa (1. Moos. 5:32). Aikamoinen ikä pökkiä emäntää paksuksi, mutta eipä se näyttänyt hidastavan lisääntymistä!

        Ja mitä siihen tuomion väkimäärään tulee, niin Ilmestyskirja (7:9) maalaa varsin toisenlaisen kuvan: "sen jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansakunnista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä..." Eli siis, niin paljon ihmisiä, ettei edes kirjanpitäjän laskukone riitä heitä laskemaan! Mutta hei, ehkä siellä taivaallisessa laskennassa käytetään sitten jotakin muuta menetelmää.

        Ja tämä kaksi miljardia tuomaria Jeesuksen apuna—tiedätkö, Raamattu puhuu enemmän siitä, että Jeesus tulee "tuomitsemaan eläviä ja kuolleita" (2. Tim. 4:1) kuin siitä, että hän jakaisi vastuuta kahden miljardin assistentin kanssa. Ja vaikka näin olisikin, mikä tekee siitä tehokasta, että tuomiopäivänä täytyy kuunnella, kun jokainen tuomari käy jokaisen sielun historian läpi kuin todistuksia koulussa jaossa?

        Joten ei, ei tämä prosessi ole aivan niin yksinkertainen, vaikka kuinka haluaisit sen siltä näyttävän. Ja vaikka olisikin vain "alle 20 miljardia" tuomittavaa, niin kyllä siinä silti kestää muutama miljoona vuotta, kun koko historia käydään läpi. Mutta ehkäpä kiirettä ei olekaan, kun kerran puhutaan ikuisuudesta. Sinulle siis ihan rauhassa aikaa tehdä vielä tarkempia laskelmia!

        Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä, ikuisuuden aikataulujen asiantuntija ja sarkasmin virallinen harrastaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpön löpön! Voi hyvä ystävä, aivan kuin yritettäisiin rakentaa korttitaloa hiekalle, kun väitetään tuon kaltaista höttöä. Raamattu kun sattuu tarjoamaan hieman toisenlaista näkökulmaa tähän tuomion aikataulutukseen ja väkimääriin.

        Ensinnäkin, ne pitkät eliniät—kuten vaikka meidän hyvä ystävämme Metusalem, joka eli 969 vuotta (1. Moos. 5:27)—olivat tietysti Raamatun mukaan täysin normaaleja. Mutta tuossa mainitaan myös, että ihmisiä syntyi "poikia ja tyttäriä" silloinkin, kun patriarkat olivat jo vanhoja. Esimerkiksi, Nooa oli 500 vuoden ikäinen, kun hän sai kolme poikaansa (1. Moos. 5:32). Aikamoinen ikä pökkiä emäntää paksuksi, mutta eipä se näyttänyt hidastavan lisääntymistä!

        Ja mitä siihen tuomion väkimäärään tulee, niin Ilmestyskirja (7:9) maalaa varsin toisenlaisen kuvan: "sen jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansakunnista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä..." Eli siis, niin paljon ihmisiä, ettei edes kirjanpitäjän laskukone riitä heitä laskemaan! Mutta hei, ehkä siellä taivaallisessa laskennassa käytetään sitten jotakin muuta menetelmää.

        Ja tämä kaksi miljardia tuomaria Jeesuksen apuna—tiedätkö, Raamattu puhuu enemmän siitä, että Jeesus tulee "tuomitsemaan eläviä ja kuolleita" (2. Tim. 4:1) kuin siitä, että hän jakaisi vastuuta kahden miljardin assistentin kanssa. Ja vaikka näin olisikin, mikä tekee siitä tehokasta, että tuomiopäivänä täytyy kuunnella, kun jokainen tuomari käy jokaisen sielun historian läpi kuin todistuksia koulussa jaossa?

        Joten ei, ei tämä prosessi ole aivan niin yksinkertainen, vaikka kuinka haluaisit sen siltä näyttävän. Ja vaikka olisikin vain "alle 20 miljardia" tuomittavaa, niin kyllä siinä silti kestää muutama miljoona vuotta, kun koko historia käydään läpi. Mutta ehkäpä kiirettä ei olekaan, kun kerran puhutaan ikuisuudesta. Sinulle siis ihan rauhassa aikaa tehdä vielä tarkempia laskelmia!

        Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä, ikuisuuden aikataulujen asiantuntija ja sarkasmin virallinen harrastaja

        << vaikka olisikin vain "alle 20 miljardia" tuomittavaa, niin kyllä siinä silti kestää muutama miljoona vuotta, kun koko historia käydään läpi. <<

        Jumalalle ei mikään ole mahdotonta. Onneksi. Johan siinä kyllästyisikin katsella jotain historiaa muutama miljoona vuosi. Onkin hyvin todennäköistä, että Jumala, jolle tuhat vuotta on kuin yksi päivä ja päinvastoin, avaa historia-asiat meille silmänräpäyksessä - jos edes niin kauan kestää niitä avata, koska ikuisuudessa ei ole aikaa. Aika on vain meidän fyysisen maailmamme käsite.

        >> Aikamoinen ikä pökkiä emäntää paksuksi <<

        Ikävää, että te törkyturvat käsittelette Raamattua aina ala-arvoiseen sävyyn (kertonee omasta piilovihastanne Jumalaa ja uskovia kohtaan..?), mutta vastaan silti, että ikä on tietenkin suhteutettava siihen, kuinka vanhaksi henkilö kaiken kaikkiaan eli. On selvää, että jos on kuollessa ollut 950-vuotias, ei keski-ikä silloin ole koittanut 50-vuotiaana tai vanhuus 80-vuotiaana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        << vaikka olisikin vain "alle 20 miljardia" tuomittavaa, niin kyllä siinä silti kestää muutama miljoona vuotta, kun koko historia käydään läpi. <<

        Jumalalle ei mikään ole mahdotonta. Onneksi. Johan siinä kyllästyisikin katsella jotain historiaa muutama miljoona vuosi. Onkin hyvin todennäköistä, että Jumala, jolle tuhat vuotta on kuin yksi päivä ja päinvastoin, avaa historia-asiat meille silmänräpäyksessä - jos edes niin kauan kestää niitä avata, koska ikuisuudessa ei ole aikaa. Aika on vain meidän fyysisen maailmamme käsite.

        >> Aikamoinen ikä pökkiä emäntää paksuksi <<

        Ikävää, että te törkyturvat käsittelette Raamattua aina ala-arvoiseen sävyyn (kertonee omasta piilovihastanne Jumalaa ja uskovia kohtaan..?), mutta vastaan silti, että ikä on tietenkin suhteutettava siihen, kuinka vanhaksi henkilö kaiken kaikkiaan eli. On selvää, että jos on kuollessa ollut 950-vuotias, ei keski-ikä silloin ole koittanut 50-vuotiaana tai vanhuus 80-vuotiaana.

        Ne kuolleista heränneet zombit ovat aivan fyysisiä, eli kyllä tässä ihan fyysisessä maailmassa mennään. Niinhän juuri Jeesuskin avaruuslentonsa pilvellä aikoinaan suoritti. Kyllähän Raamattu siitä meille monessa kohtaa kertoo, että kyseessä on ihan konkreettinen zombilauma, ei mikään henkinen haahuilu. Otetaanpa vaikka Matteuksen evankeliumi 27:52-53, jossa kerrotaan: “And the graves were opened; and many bodies of the saints which slept arose, And came out of the graves after his resurrection, and went into the holy city, and appeared unto many.” Siinä ne pyhät sitten kipittävät pitkin Jerusalemin katuja, varmaan aiheuttivat melkoisen liikenneongelman—siinäpä olisi kaivattu muutama liikennepoliisi ohjaamaan zombiväkeä!

        Ja tietysti, kuinka voisimme unohtaa Ilmestyskirjan kuvaukset, kuten Ilmestyskirja 20:13, jossa kerrotaan: “And the sea gave up the dead which were in it; and death and hell delivered up the dead which were in them...” Kyllä, ihan fyysisiä tyyppejä sieltä merestä ja helvetistä nousee, ei mitään haamujen tanssia—ihan konkreettista jengiä, jonottamassa tuomiolle.

        Mutta hyvä huomio tuosta ajan suhteellisuudesta, sillä “Jumalalle ei mikään ole mahdotonta.” Onhan se vähän rasittavaa, jos joutuisi seuraamaan koko ihmiskunnan historiaa muutaman miljoonan vuoden ajan. Siinä ehtisi pistäytyä kahvitarjoilulla useampaan kertaan. Onneksi Raamattu sentään muistuttaa meitä, että “yksi päivä on Herran edessä niin kuin tuhat vuotta, ja tuhat vuotta niin kuin yksi päivä” (2. Piet. 3:8). Eli siinä ehtii ehkä meidän pikkuruinen zombijonommekin purkautua Jumalan aika-avaruudessa ihan näppärästi, jos ajan kulku on kerran vain sen jonottavan zombilauman ongelma.

        Ja mitä siihen ikään tulee, kyllähän se tosiaan *aikamoinen ikä pökkiä emäntää paksuksi* on, kun on noinkin korkeat luvut kyseessä. Mutta älähän huoli, tottahan se on, että näissä pitkän linjan patriarkoissa se keski-ikä vähän venähti. Kun Abrahamin aikaiseen meininkiin päästiin, niin satavuotiaana lapset olivat vasta peruskauraa. Mutta eihän se tietenkään mitään outoa ole, kun kerran näin on kirjoitettu. “For with God nothing shall be impossible” (Luukas 1:37), eikös vain? Kyllähän sitä sen vuoksi jaksaa ihmisten vuosisatojen myöhäisiä elämänvaiheita käsitellä, kun Raamattu kerta kertoo, miten se käy.

        Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä, fyysisten zombien ja Jumalan ajanlaskun asiantuntija


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne kuolleista heränneet zombit ovat aivan fyysisiä, eli kyllä tässä ihan fyysisessä maailmassa mennään. Niinhän juuri Jeesuskin avaruuslentonsa pilvellä aikoinaan suoritti. Kyllähän Raamattu siitä meille monessa kohtaa kertoo, että kyseessä on ihan konkreettinen zombilauma, ei mikään henkinen haahuilu. Otetaanpa vaikka Matteuksen evankeliumi 27:52-53, jossa kerrotaan: “And the graves were opened; and many bodies of the saints which slept arose, And came out of the graves after his resurrection, and went into the holy city, and appeared unto many.” Siinä ne pyhät sitten kipittävät pitkin Jerusalemin katuja, varmaan aiheuttivat melkoisen liikenneongelman—siinäpä olisi kaivattu muutama liikennepoliisi ohjaamaan zombiväkeä!

        Ja tietysti, kuinka voisimme unohtaa Ilmestyskirjan kuvaukset, kuten Ilmestyskirja 20:13, jossa kerrotaan: “And the sea gave up the dead which were in it; and death and hell delivered up the dead which were in them...” Kyllä, ihan fyysisiä tyyppejä sieltä merestä ja helvetistä nousee, ei mitään haamujen tanssia—ihan konkreettista jengiä, jonottamassa tuomiolle.

        Mutta hyvä huomio tuosta ajan suhteellisuudesta, sillä “Jumalalle ei mikään ole mahdotonta.” Onhan se vähän rasittavaa, jos joutuisi seuraamaan koko ihmiskunnan historiaa muutaman miljoonan vuoden ajan. Siinä ehtisi pistäytyä kahvitarjoilulla useampaan kertaan. Onneksi Raamattu sentään muistuttaa meitä, että “yksi päivä on Herran edessä niin kuin tuhat vuotta, ja tuhat vuotta niin kuin yksi päivä” (2. Piet. 3:8). Eli siinä ehtii ehkä meidän pikkuruinen zombijonommekin purkautua Jumalan aika-avaruudessa ihan näppärästi, jos ajan kulku on kerran vain sen jonottavan zombilauman ongelma.

        Ja mitä siihen ikään tulee, kyllähän se tosiaan *aikamoinen ikä pökkiä emäntää paksuksi* on, kun on noinkin korkeat luvut kyseessä. Mutta älähän huoli, tottahan se on, että näissä pitkän linjan patriarkoissa se keski-ikä vähän venähti. Kun Abrahamin aikaiseen meininkiin päästiin, niin satavuotiaana lapset olivat vasta peruskauraa. Mutta eihän se tietenkään mitään outoa ole, kun kerran näin on kirjoitettu. “For with God nothing shall be impossible” (Luukas 1:37), eikös vain? Kyllähän sitä sen vuoksi jaksaa ihmisten vuosisatojen myöhäisiä elämänvaiheita käsitellä, kun Raamattu kerta kertoo, miten se käy.

        Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä, fyysisten zombien ja Jumalan ajanlaskun asiantuntija

        Onkohan herra Mäntä lukenut liikaa, ja toiminut ja tehnyt vähemmän?
        Oletteko jätkät ja armeijan harmaat käyneet kuulleet armeijan slangisanasta nakittaminen"?
        Ja mitäpä se on keneltäkään pois jos joku immeinen on varma, jopa pelastusvarma? Tai jopa hymyhuuliin ja naureskellen puolihuolimattomasti " jumalanhullu"?
        No. Joskus on vaan hyvä pitää turhimmat mölyt mahassaan, Ja ottaa tauko, kun täälläkin seikkaillaan ja kirjoitetaan, ja jopa osoitetaan mieltä, hyvä niin. Välissä on hyvä hengittää höyryä ja puhaltaa enimmät höyryt nenästään. Jopa suotavaa monille, oli kiihkomielinen tai ei. Jospa kuitenkin Jeesuksellamme on niitä apureita, joita tauluihin ovat monet, monet taiteilijat kuvaelleet ja maalanneet?
        Ei kait sekään ole vaikeaa laskea tai edes ymmärtää? Ja ylipäätään. Tarvitseeko edes kaikkea osata laskea? Toki sinitaivaan kiikarointikin aina hyvästä. Onhan se harrastus hyvä. Kahvinjuontikin. Vaikka niin ylenpalttisen vaarallista onkin..joo-o. Tutkimusten mukaan. Ihan tosi. Ne on tutkinu ja laskenu niin. Terveysviranomaiset. Ehkäpä se valmis ei sittenkään tule valmiina nenän eteen. Asiassa, kuin asiassa.

        - tuumailija, matkamies maan-
        - eräänlainen Herraan uskova, jopa kristitty. -

        - mietiskelijä kahvimukillisen ääreltä -


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan herra Mäntä lukenut liikaa, ja toiminut ja tehnyt vähemmän?
        Oletteko jätkät ja armeijan harmaat käyneet kuulleet armeijan slangisanasta nakittaminen"?
        Ja mitäpä se on keneltäkään pois jos joku immeinen on varma, jopa pelastusvarma? Tai jopa hymyhuuliin ja naureskellen puolihuolimattomasti " jumalanhullu"?
        No. Joskus on vaan hyvä pitää turhimmat mölyt mahassaan, Ja ottaa tauko, kun täälläkin seikkaillaan ja kirjoitetaan, ja jopa osoitetaan mieltä, hyvä niin. Välissä on hyvä hengittää höyryä ja puhaltaa enimmät höyryt nenästään. Jopa suotavaa monille, oli kiihkomielinen tai ei. Jospa kuitenkin Jeesuksellamme on niitä apureita, joita tauluihin ovat monet, monet taiteilijat kuvaelleet ja maalanneet?
        Ei kait sekään ole vaikeaa laskea tai edes ymmärtää? Ja ylipäätään. Tarvitseeko edes kaikkea osata laskea? Toki sinitaivaan kiikarointikin aina hyvästä. Onhan se harrastus hyvä. Kahvinjuontikin. Vaikka niin ylenpalttisen vaarallista onkin..joo-o. Tutkimusten mukaan. Ihan tosi. Ne on tutkinu ja laskenu niin. Terveysviranomaiset. Ehkäpä se valmis ei sittenkään tule valmiina nenän eteen. Asiassa, kuin asiassa.

        - tuumailija, matkamies maan-
        - eräänlainen Herraan uskova, jopa kristitty. -

        - mietiskelijä kahvimukillisen ääreltä -

        Ah, rakas matkamies maan ja kahvimukin äärellä tuumailija! Näitä pohdintoja on ilo kuunnella, suorastaan terapeuttista, voisin sanoa. Kieltämättä, työssäni psykiatrina olen törmännyt monenlaisiin harhoihin ja uskomuksiin, mutta täytyy sanoa, että teidän kaltaisenne pohdiskelija kyllä tuo aina hieman vaihtelua!

        Ja mitäpä tämä armeijan "nakittaminen" liittyykään keskusteluun, jää kyllä minulle hieman mysteeriksi, mutta olisiko tämä sitten eräänlainen metafora siitä, kuinka minä, Enkeli Mäntä, otan tämän keskustelun vastaan kuin päivystävä psykiatri nakin yöllä—kärsivällisesti kuunnellen ja pohtien, milloin mahtaa oikea hetki olla antaa vinkki levolle ja hengittelylle.

        Ja kyllähän pelastusvarmuus on ihailtava asia. Tietyllä tapaa se muistuttaa minua ihmisistä, jotka tietävät maailman olevan litteä ja sitten lähtevät katsomaan reunaa—suorastaan vakaumuksellista! Ja miksipä en antaisi heidän uskoa siihen, niin kauan kuin he eivät yritä saada muita hyppäämään mukaansa. Jos joku "jumalanhullu" hymyilee ja naureskelee, niin eipä siinä minulta ole mitään pois. Tärkeintähän on, että mielenterveys pysyy jossakin siellä naurun ja ahdistuksen rajamailla, eikös niin?

        Mutta kieltämättä, hyvä neuvohan se on, että välillä kannattaa ottaa tauko ja puhaltaa höyryt ulos. Onhan se ihan terapeuttista antaa ajatusten harhailla sinitaivaan alla tai kahvikupin äärellä. Kyllä se hengitysharjoitus tekee hyvää kaikille, varsinkin silloin, kun päässä alkaa vilistä taivaallisia tuomioita ja miljoonia zombeja. Ja aivan, eihän kaikkea tarvitsekaan laskea, sehän vain kuormittaisi aivoja turhaan! Sitä voisi vaikka kuvitella Jeesukselle muutaman lisäapurin auttamaan tässä suuressa operaatiossa. Miksei?

        Kahvinjuontikin, niin vaarallista kuin se onkin—varsinkin tutkimusten mukaan, kuten sanoitte—auttaa meitä pitämään kiinni tästä realiteetista, että jotkut asiat eivät vain ratkea laskemalla, vaan kaipaavat ehkä hieman uskoa, toivoa ja pientä piikkiä suonensisäistä ironiaa.

        Jatketaan siis kukin omalla tavallamme tätä matkaa, joko laskien, nauraen tai taivaalle tähyillen. Ehkäpä se valmis totuus tulee eteemme jonain päivänä—tai sitten ei.

        Ystävällisesti ja hymyhuulin,
        Enkeli Mäntä, kahvin ja kosmisten laskutoimitusten ystävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ah, rakas matkamies maan ja kahvimukin äärellä tuumailija! Näitä pohdintoja on ilo kuunnella, suorastaan terapeuttista, voisin sanoa. Kieltämättä, työssäni psykiatrina olen törmännyt monenlaisiin harhoihin ja uskomuksiin, mutta täytyy sanoa, että teidän kaltaisenne pohdiskelija kyllä tuo aina hieman vaihtelua!

        Ja mitäpä tämä armeijan "nakittaminen" liittyykään keskusteluun, jää kyllä minulle hieman mysteeriksi, mutta olisiko tämä sitten eräänlainen metafora siitä, kuinka minä, Enkeli Mäntä, otan tämän keskustelun vastaan kuin päivystävä psykiatri nakin yöllä—kärsivällisesti kuunnellen ja pohtien, milloin mahtaa oikea hetki olla antaa vinkki levolle ja hengittelylle.

        Ja kyllähän pelastusvarmuus on ihailtava asia. Tietyllä tapaa se muistuttaa minua ihmisistä, jotka tietävät maailman olevan litteä ja sitten lähtevät katsomaan reunaa—suorastaan vakaumuksellista! Ja miksipä en antaisi heidän uskoa siihen, niin kauan kuin he eivät yritä saada muita hyppäämään mukaansa. Jos joku "jumalanhullu" hymyilee ja naureskelee, niin eipä siinä minulta ole mitään pois. Tärkeintähän on, että mielenterveys pysyy jossakin siellä naurun ja ahdistuksen rajamailla, eikös niin?

        Mutta kieltämättä, hyvä neuvohan se on, että välillä kannattaa ottaa tauko ja puhaltaa höyryt ulos. Onhan se ihan terapeuttista antaa ajatusten harhailla sinitaivaan alla tai kahvikupin äärellä. Kyllä se hengitysharjoitus tekee hyvää kaikille, varsinkin silloin, kun päässä alkaa vilistä taivaallisia tuomioita ja miljoonia zombeja. Ja aivan, eihän kaikkea tarvitsekaan laskea, sehän vain kuormittaisi aivoja turhaan! Sitä voisi vaikka kuvitella Jeesukselle muutaman lisäapurin auttamaan tässä suuressa operaatiossa. Miksei?

        Kahvinjuontikin, niin vaarallista kuin se onkin—varsinkin tutkimusten mukaan, kuten sanoitte—auttaa meitä pitämään kiinni tästä realiteetista, että jotkut asiat eivät vain ratkea laskemalla, vaan kaipaavat ehkä hieman uskoa, toivoa ja pientä piikkiä suonensisäistä ironiaa.

        Jatketaan siis kukin omalla tavallamme tätä matkaa, joko laskien, nauraen tai taivaalle tähyillen. Ehkäpä se valmis totuus tulee eteemme jonain päivänä—tai sitten ei.

        Ystävällisesti ja hymyhuulin,
        Enkeli Mäntä, kahvin ja kosmisten laskutoimitusten ystävä.

        Usko on varmuutta, jos ei ole uskoa, niin ei myöskään ole varmuutta. Ilman uskoa on mahdoton olla otollinen Jumalalle! Uskosta osattomilla ei ole uskoa, toisin sanoen uskosta osattomilla EI OLE lujaa luottamusta ja varmuutta.
        Uskosta osattomat, ne joiden uskonto on lihan mukaan syntynyt, irvittelevät lupauksen mukaan syntynyttä: "Saara näki egyptiläisen Haagarin pojan, jonka tämä oli Aabrahamille synnyttänyt, ilvehtivän"...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Usko on varmuutta, jos ei ole uskoa, niin ei myöskään ole varmuutta. Ilman uskoa on mahdoton olla otollinen Jumalalle! Uskosta osattomilla ei ole uskoa, toisin sanoen uskosta osattomilla EI OLE lujaa luottamusta ja varmuutta.
        Uskosta osattomat, ne joiden uskonto on lihan mukaan syntynyt, irvittelevät lupauksen mukaan syntynyttä: "Saara näki egyptiläisen Haagarin pojan, jonka tämä oli Aabrahamille synnyttänyt, ilvehtivän"...

        Heh, tuo fraasi "uskosta osaton" on kyllä sanavalintana suorastaan hellyttävän koominen! Ajatelkaapa vain, kuinka monta vaihtoehtoista "uskoa" tai vakaumusta maailmassa on, ja sitten kuitenkin osa meistä onnistuu lokeroimaan ihmiset näin yksinkertaisesti joko uskossa oleviksi tai "osattomiksi."

        Se on vähän kuin valittaisiin yksi väri koko sateenkaaresta ja sitten ihmeteltäisiin, miksei kaikki muut värit näytä samalta. Ja todellakin, jos ei ole uskoa, ei kai voi olla varmuuttakaan—ihan kuin kaikki varmuus olisi sidottu yhteen ja ainoaan näkemykseen! Ja tämä "uskosta osattomien" irvailu, se onkin suorastaan klassinen kuvio: Aivan kuin Saara ja Haagar, Raamattu toki muistuttaa meille, että "Saara näki egyptiläisen Haagarin pojan... ilvehtivän" (1. Moos. 21:9). Niin, ja totta kai se täytyy nähdä symbolina siitä, kuinka uskossaan vankkumattomat katsovat kanssaihmisiään kuin huolestuneet vanhemmat pahankurisia teinipoikia.

        Mutta ironista tässä onkin, että juuri nämä "uskosta osattomat" sitten käyvät keskustelua samoista kysymyksistä yhtä innokkaasti, kuin vakaumuksen vankimmat kannattajat. Voisi siis ajatella, että ehkäpä tämä "osattomuus" ei olekaan niinkään uskon puutetta, vaan kenties vain uskon erilaista suuntautumista—eräänlaista omaa, kapinallista totuutensa etsintää. Ja miksei sekin olisi ihan yhtä validi tapa ihmetellä elämän mysteerejä, kunhan ei jää ihan pelkän ilveilemisen tasolle, kuten Raamatun kertomuksessa.

        Mutta ehkäpä tässä kaikessa kuitenkin on kyse samasta vanhasta asiasta: tarve olla "otollinen" jollekin suuremmalle, oli se sitten Jumala, tieto, tai yksinkertaisesti oma järki. Eipä tässä psykiatrin roolissa muuta voi kuin kiitellä, että niin monimuotoisia mielen maisemia riittää pohdittavaksi, oli ne sitten syntyneet Saaraa irvaillen tai syvää uskon varmuutta uhkuen.

        Ystävällisin terveisin,
        Psykiatri Enkeli Mäntä, omistautuneena sekä varmuuden että epävarmuuden arvioinnille, hymy huulilla ja kulmakarvat koholla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne kuolleista heränneet zombit ovat aivan fyysisiä, eli kyllä tässä ihan fyysisessä maailmassa mennään. Niinhän juuri Jeesuskin avaruuslentonsa pilvellä aikoinaan suoritti. Kyllähän Raamattu siitä meille monessa kohtaa kertoo, että kyseessä on ihan konkreettinen zombilauma, ei mikään henkinen haahuilu. Otetaanpa vaikka Matteuksen evankeliumi 27:52-53, jossa kerrotaan: “And the graves were opened; and many bodies of the saints which slept arose, And came out of the graves after his resurrection, and went into the holy city, and appeared unto many.” Siinä ne pyhät sitten kipittävät pitkin Jerusalemin katuja, varmaan aiheuttivat melkoisen liikenneongelman—siinäpä olisi kaivattu muutama liikennepoliisi ohjaamaan zombiväkeä!

        Ja tietysti, kuinka voisimme unohtaa Ilmestyskirjan kuvaukset, kuten Ilmestyskirja 20:13, jossa kerrotaan: “And the sea gave up the dead which were in it; and death and hell delivered up the dead which were in them...” Kyllä, ihan fyysisiä tyyppejä sieltä merestä ja helvetistä nousee, ei mitään haamujen tanssia—ihan konkreettista jengiä, jonottamassa tuomiolle.

        Mutta hyvä huomio tuosta ajan suhteellisuudesta, sillä “Jumalalle ei mikään ole mahdotonta.” Onhan se vähän rasittavaa, jos joutuisi seuraamaan koko ihmiskunnan historiaa muutaman miljoonan vuoden ajan. Siinä ehtisi pistäytyä kahvitarjoilulla useampaan kertaan. Onneksi Raamattu sentään muistuttaa meitä, että “yksi päivä on Herran edessä niin kuin tuhat vuotta, ja tuhat vuotta niin kuin yksi päivä” (2. Piet. 3:8). Eli siinä ehtii ehkä meidän pikkuruinen zombijonommekin purkautua Jumalan aika-avaruudessa ihan näppärästi, jos ajan kulku on kerran vain sen jonottavan zombilauman ongelma.

        Ja mitä siihen ikään tulee, kyllähän se tosiaan *aikamoinen ikä pökkiä emäntää paksuksi* on, kun on noinkin korkeat luvut kyseessä. Mutta älähän huoli, tottahan se on, että näissä pitkän linjan patriarkoissa se keski-ikä vähän venähti. Kun Abrahamin aikaiseen meininkiin päästiin, niin satavuotiaana lapset olivat vasta peruskauraa. Mutta eihän se tietenkään mitään outoa ole, kun kerran näin on kirjoitettu. “For with God nothing shall be impossible” (Luukas 1:37), eikös vain? Kyllähän sitä sen vuoksi jaksaa ihmisten vuosisatojen myöhäisiä elämänvaiheita käsitellä, kun Raamattu kerta kertoo, miten se käy.

        Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä, fyysisten zombien ja Jumalan ajanlaskun asiantuntija

        Näet paljon vaivaa kirjoittaaksesi itse keksittyä fantasiaa. En näitä sinun epäuskon vuodatuksiasi ja scifisekoilujasi jaksa yleensä edes lukea läpi. On paljon oleellisempaa lukea Raamattua Hengen johtamana. Muuten päätyy sekoilemaan omien huonojen päättelyittensä kanssa, kuten sinulle on käynyt.


    • Anonyymi

      Jeesus tulee takaisin suurena sotapäällikönä, joukkojensa seuraamana, Hän on Herra Sebaot.
      hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana.
      Ja häntä seurasivat ratsastaen valkoisilla hevosilla taivaan sotajoukot, puettuina valkeaan ja puhtaaseen pellavavaatteeseen.
      Ja hänen suustaan lähtee terävä miekka, että hän sillä löisi kansoja. Ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, ja hän polkee kaikkivaltiaan Jumalan vihan kiivauden viinikuurnan.
      Ja hänellä on vaipassa kupeellaan kirjoitettuna nimi: "Kuningasten Kuningas ja herrain Herra".

      • Anonyymi

        Vähäisimmälläkin logiikalla varustettu ihminen voi ymmärtää, että oletetusta taivaasta johonkin fyysiseen paikkaan maapallolla laskeutuva tai lentävä fyysinen olento "pelastajakaan", ei todellakaan voisi näkyä kaikille - ei edes teoriassa, eikä varsinkaan käytännössä.
        Ihmiskuntaa onkin satojen ja vuosituhansien ajan johdettu harhaan
        opettamalla että pelastus tulee ihmiselle ihmisen ulkopuolelta?

        ”Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla… ” ”eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä" (Luuk.17:20-21)

        https://youtu.be/hc3mueGcKMY?t=2956


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähäisimmälläkin logiikalla varustettu ihminen voi ymmärtää, että oletetusta taivaasta johonkin fyysiseen paikkaan maapallolla laskeutuva tai lentävä fyysinen olento "pelastajakaan", ei todellakaan voisi näkyä kaikille - ei edes teoriassa, eikä varsinkaan käytännössä.
        Ihmiskuntaa onkin satojen ja vuosituhansien ajan johdettu harhaan
        opettamalla että pelastus tulee ihmiselle ihmisen ulkopuolelta?

        ”Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla… ” ”eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä" (Luuk.17:20-21)

        https://youtu.be/hc3mueGcKMY?t=2956

        Aivan, eihän sitä voi muuta sanoa kuin että vahva usko tekee ihmeitä—se nimittäin harppaa yli kaikenlaisten loogisten päättelyiden aivan sujuvasti. Siinä, missä joku loogikko miettisi, kuinka joku fyysinen "pelastaja" muka voisi näkyä kaikille samaan aikaan laskeutuessaan jostain oletetusta taivaasta, uskovainen ei moisilla teknisyyksillä jaksa vaivata päätään. Eihän tässä ole kyse siitä, miten perspektiivi tai maapallon kaarevuus toimii, vaan uskosta, joka ei anna tilaa pienille yksityiskohdille.

        Ja niinhän sitä vuosituhansien ajan on ollut tapana opettaa, että se pelastus tulee ulkoapäin, kuin jumalallinen laskuvarjo. Että jonain päivänä se Messias tulee pilvien päällä lentäen ja kaikki tapahtuu kuin Hollywood-elokuvassa, jossa erikoistehosteet peittävät ne kiusalliset kysymykset siitä, miten miljoonien kilometrien korkeudelta näkyisi tänne maapallon joka kolkkaan. Mutta kuten Luukas muistuttaa: *”Jumalan valtakunta ei tule nähtävällä tavalla... eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä"* (Luuk. 17:20-21).

        Mutta kieltämättä, tämä pieni yksityiskohta unohtuu usein niiltä, jotka odottavat sitä taivaallista valoshow’ta. Olisikohan se juuri tämä harhakuvitelma, että pelastus voisi lentää meille kuin pakettidronella? No, mikä minä olen tuomitsemaan, kun niin moni on löytänyt sisältään sen valtakunnan, joka kuulemma on ulkopuolelta tulossa.

        Ystävällisin terveisin,
        Psykiatri Enkeli Mäntä, uskonnollisen logiikan hienovarainen tarkkailija


    • Anonyymi

      Mäntillä ei voi olla 'kaikki kotona', on selvästi ja vakavasti häiriintynyt ainakin kristinuskosta ja tekemisen puutteesta.
      Olisiko menettänyt terveytensä, työpaikkansa tai ei eläkeläisenä löydä mielekästä tekemistä? Ihan on uskon ja hengellisyyden asioista pihalla ja sekaisin.

      • Anonyymi

        helluntailaisten vajavaisuus ainakin korostuu . . .


      • Anonyymi

        Tämähän on varsin odotettua!Kun evankelioi tekstiä kirjaimellisesti, kuten Raamattu nimenomaan ohjeistaa, niin pilkkaajat rientävät paikalle ihan kuin kärpäset hunajapurkille. Mutta niinhän se sanotaan myös: "Autuaita olette te, kun ihmiset teitä solvaavat ja vainoavat ja valheellisesti puhuvat teistä kaikkea pahaa minun tähteni. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa" (Matt. 5:11-12). Joten kiitoksia vain näistä kommenteista—ne ovat minulle kuin siunausta sateena!

        Ja mitä tulee terveydentilaani tai eläkepäiviini, eiköhän se ole vähintään yhtä hyvissä kantimissa kuin teidän sielunne tila tämän myötäisen pilkan keskellä. Raamattukin muistuttaa: "Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi, ja Jumalan heikkous ihmisiä väkevämpi" (1. Kor. 1:25). Niin että jos tässä jonkun pää on sekaisin, voihan se olla Jumalan viisautta, joka näyttää ihmisviisauden rinnalla vähän oudolta.

        Ystävällisin terveisin,
        Psykiatri Enkeli Mäntä, pilkan ja profetioiden tulkitsija


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämähän on varsin odotettua!Kun evankelioi tekstiä kirjaimellisesti, kuten Raamattu nimenomaan ohjeistaa, niin pilkkaajat rientävät paikalle ihan kuin kärpäset hunajapurkille. Mutta niinhän se sanotaan myös: "Autuaita olette te, kun ihmiset teitä solvaavat ja vainoavat ja valheellisesti puhuvat teistä kaikkea pahaa minun tähteni. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa" (Matt. 5:11-12). Joten kiitoksia vain näistä kommenteista—ne ovat minulle kuin siunausta sateena!

        Ja mitä tulee terveydentilaani tai eläkepäiviini, eiköhän se ole vähintään yhtä hyvissä kantimissa kuin teidän sielunne tila tämän myötäisen pilkan keskellä. Raamattukin muistuttaa: "Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi, ja Jumalan heikkous ihmisiä väkevämpi" (1. Kor. 1:25). Niin että jos tässä jonkun pää on sekaisin, voihan se olla Jumalan viisautta, joka näyttää ihmisviisauden rinnalla vähän oudolta.

        Ystävällisin terveisin,
        Psykiatri Enkeli Mäntä, pilkan ja profetioiden tulkitsija

        No. Olette sinä ainakin Kirjaa lukenut, Mäntä. Ja moniakin. Niitähän on pienen, pieni maailmamme täynä. Raamattuakin niin monenmoista 38:ia ja 92.sta ja Raamattua kansalle, ja kuvitettua lastenraamattua, ja vieläpä Iänvanhaa Bibliaa koukeroineen, Siinäpä sitä riittääkkin opeteltavaa ja tulkattavaa, jopa ihan tukkanuottaisiin saakka. Höh!

        Ehkäpä nyt on aikani paneutua toisiin taistoihin ja keittää rouvalle ja itelleni päiväkahvimukilliset.


      • Anonyymi

        Lähestyttäiskö me "tosiuskikset", pastori Mäntää toisenlaisesta näkökulmasta? Objektiivisesta lintuperspektiivistä?
        Ehkäpä tuolle paljon lukeneelle ihmiselle, on terapeuttista kirjoitella tännekin palstalle? Ja muillekin osallisille.
        Kuten pienelle tenavalle on terapeuttista ja luovaa toimintaa, kun antaa lapselle, tai jos useampi. Valkoiset puhtaat vihot nenän eteen ja puuvärit. Ne kyllä tajuaa ja oppii, erittäinkin nällikkäästi sen taidon, ja honaavat, että valmista tulee, ja värejäkin niin monenmoisia. Lapsoset varttuessaan ovat hyvinkin luovia, jopa hillittomän mielikuvituksen omaavia luomuksia. Monet lapset, jos ei kaikki. Ja äitee voi samalla keskittyä käsitiskiin altaansa ääreen, tai pyykkikoneen "lataamiseen". Ja sitten ne tenavat kekkaa, että värittäminen on ihan mukavaa hommaa. Ja voi esittää, kun vähän puhumaan oppii: "Haluu maalata, haluu maalata." :) Ja äiti tai isi ottaa vesivärit "tallesta" esille.
        Poikakin tykkäs juoda vissyä, niinkuin Artturi Sakari Reinikainen ja pyysi monasti: "Väkevää vettä. Anna isi väkevää vettä. :)
        Jotkut asiat vaan jää syövytettynä mielen muisteihin. Ja sieltä mielen muistilaatikoista "putkahtavavat" lähimuistiin. Mutta ne on taas eri juttuja ne.

        - sama saveltäjä, Pohjolan perukoilta -


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe