Olen kertoillut täällä 25 vuotta kestäneestä sotilasurastani yhtä ja toista, mutta koskaan en kuulemma oikea sotilas ollut – noin olen saanut kuulla lukuisia kertoja eräältä. Viimeinen työni oli Pääesikunnassa tehtävänäni valtakunnallisten toimiupseeriasioiden hoito, ja siinä en kai ollut oikea sotilas, vaikka siitä sainkin ylimääräisen palkkaluokan lisän korkeimpaan toimiupseeripalkkaan. Oikea sotilas en kai ollut jääkärijoukkueen johtajanakaan, joka oli va-kersanttina ensimmäinen työni JP 2:een vakinaiseen palvelukseen jäätyäni. Oikea sotilas en kai ollut rauhanturvaajana KYPROKSELLA, Siinalla enkä Golanillakaan, vaikka aina olimmekin toisilleen kiihkeästi vihamielisten osapuolten välissä ja estimme niitä pahojaan tekemästä.
Oikea sotilas ehkä kuitenkin olin alikersanttina tammikuussa 1956, jolloin olin saamassa maallemme takaisin alueita, jotka olimme menettäneet 1945 Neuvostoliitolle. Tästä voitokkaasta tapahtumasta katkelma 1999 kirjoittamieni 330-sivuisten muistelmieni sivulta 128 (hyväksyttänee palstalle, sillä mainitaanhan siinä Kekkonenkin):
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Porkkala, jonka Neuvostoliitto oli 1945 pakottanut vuokraamaan itselleen 50 vuodeksi, palautettiin yllättäen Suomelle 10 vuoden vuokrauksen jälkeen. Tapahtumaa arveltiin Neuvostoliiton hyvän tahdon osoitukseksi ja Paasikiven presidenttikauden ansioksi, jotkut myös huomenlahjaksi Neuvostoliitolle mieluisalle Kekkoselle, jota maa tuki jo meneillään olleissa presidentinvaalikampanjoissa. Kekkosestahan sitten runsaan kuukauden kuluttua tulikin presidenttimme – voitti yhdellä äänellä vastaehdokkaansa Fagerholmin.
Tosiasia kuitenkin on, että 40 000 miehen varuskunnan ylläpito tuolla eristetyllä alueella tuli suurvallallekin liian hankalaksi ja kalliiksi, varsinkin, kun se poliittisen tilanteen ja aseteknologian kehityksen myötä oli käynyt tarpeettomaksi.
Vuokra-alue oli suuri; siihen kuului Kirkkonummen kunta kokonaan ja osia Siuntiosta ja Inkoosta. Porkkalaa vastaanottamassa olin muun pataljoonan mukana Espoonlahden - Jorvaksen alueella; me tulimme siis alueelle idästä, kun rajajääkärit tulivat lännestä, Inkoon suunnalta. Operaatio kesti kaksi viikkoa. Toimin puolijoukkueen johtajana, eli johdossani oli kaksi ryhmää, joista kummastakin muodostettiin kaksi partiota, joiden tehtävänä oli tarkastaa vastaanotettu alue lähes neliö neliöltä ja merkitä hallussamme olleisiin vanhoihin karttoihin kaikki muutokset, kuten uudet tai puretut rakennukset, sotilaslaitteet ja muut rakennelmat, uudet tiet jne. Minä kokosin omien partioitteni raportit ja esittelin ne edelleen osastomme johtajana toimineelle yliluutnantti Keiskille, joka saamistaan ra-porteista yhteenvedot laadittuaan esitteli ne edelleen omille esimiehilleen. Nämä raportithan olivat pohjana Porkkalan alueen kokonaistilanteen hahmottamisessa, korvausten maksamisessa ja maiden luovuttamisessa entisille omistajilleen ja varmaan tarpeen monessa muussa tarkoituksessa.
Tunnelma partioidessa oli melko jännittävä, sillä olimmehan ikäänkuin ulkomailla, alueella, jossa 10 vuotta oli asunut ja toiminut vieras sotaväki perheineen. Sen kyllä todella näki kaikesta. Rakennuskantakin oli uusiutunut melkoisesti, mutta tuskin parempaan suuntaan. Sotilasrakenteita oli tietenkin paljon. Smedsbyn suunnalla lähtijöille oli tullut niin kiire, etteivät ehtineet purkaa miinakenttää, vaan se oli räjäytetty, ja siellä musta mura oli noussut lumen pinnalle ja paljon puita oli pirstaloitunut. Aluksi me varoimme kaikkialla miinoja niin, että jokaisen oven avaaminen jännitti, mutta kun mitään ei tapahtunut, tulimme huolettomammiksi.
Oli tammikuu ja paukkuvat pakkaset. Olimme majoittuneet Jorvaksen vanhalle koululle, joka neuvostoliittolaisilla oli ollut jonkinlaisena kulttuuritalona, mutta kun totesimme palomuurissa pahoja halkeamia, emme uskaltaneet lämmittää rakennusta ja muutimme telttoihin. Olimme saa-neet uudet sälesukset ennen lähtöämme, ensimmäiset sellaiset joukko-osastolamme, jotka korvasivat siihen saakka käytetyt, yhdestä puusta tehdyt ”hikilaudat”. Sukset lienevät olleet liiaksi varastokuivaa, vanhaa erää, sillä ne eivät kestäneet pakkasissa, vaan niitä katkeili yhtenään.
Olenkohan sittenkin ollut oikea sotilas?
148
1031
Vastaukset
- Anonyymi
Et ole ollut
- Anonyymi
Et ole ollut. Oikea sotilas ei ole niin typerä, että kirjoittelee tuollaista sontaa keskustan asioita käsittelevälle palstalle
Joo, keskustan asioitahan täällä täytyisi käsitellä. Siitä lipsumista on kyllä enemmän muilla kuin minulla. Joskus yleisin avausten aihe palstalla on kapi - ilmeisesti lähettäjillä kirjoitusvirhe; kepu-sanaa he tarkoittanevat.
- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Joo, keskustan asioitahan täällä täytyisi käsitellä. Siitä lipsumista on kyllä enemmän muilla kuin minulla. Joskus yleisin avausten aihe palstalla on kapi - ilmeisesti lähettäjillä kirjoitusvirhe; kepu-sanaa he tarkoittanevat.
Oikea sotilas osaa taistella ja johtaa taistelua. Missä harjaannuit oikeisiin sotilastehtäviin ja missä harjaannuit johtamaan taistelua?
Ossi, oikea SOTILAS, aina - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikea sotilas osaa taistella ja johtaa taistelua. Missä harjaannuit oikeisiin sotilastehtäviin ja missä harjaannuit johtamaan taistelua?
Ossi, oikea SOTILAS, ainaKäytännön harjoitusta teidän ikäluokkanne ovat saaneet korkeintaan YK-joukoissa. Soittokuntasotilaat eivät edes siellä.
- Anonyymi
Samaa mieltä. HO HOO, HO HOO!
- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Muilla ettei sinulla.
- Anonyymi
Tällä palstalla sinä olet ainoa sotilas, sitä ei epäile kukaan, paitsi Inkeroisen kahjo, mutta hän edustaakin littumaan sotavoimia.
- Anonyymi
Ei muuta tosiasiaa Kapi. Et ole missään oikeaksi sotilaaksi harjaantunut, kuten minä.
Ossi, oikea SOTILAS - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei muuta tosiasiaa Kapi. Et ole missään oikeaksi sotilaaksi harjaantunut, kuten minä.
Ossi, oikea SOTILASJos sinussa olisi ollut ainesta, niin kai musiikkikapteeni Saksa olisi sinut huomioinut siitä. Tuli hutikuti, yliluti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos sinussa olisi ollut ainesta, niin kai musiikkikapteeni Saksa olisi sinut huomioinut siitä. Tuli hutikuti, yliluti.
Majuri, etkö tiennyt.
- Anonyymi
Muistako oikein, että jo urallasi ylenit kapteeniksi ja sitten vielä mahtava ura johtotehtävissä lähellä keskustaa olevassa Valiossa? Siinä alkaa eläkkeet olla kohdallaan, mutta luonnollisesti ansaitusti.
Oikein muistat sotilasurani ja kyllä isännöitsijä Valion keskushallinnossa kuului tietysti johtotehtäviin. Palkkanikin siitä oli suurempi kuin oli korkeinkaan sotilaspalkkani. Täyteen eläkkeeseen olisi tarvittu kuitenkin 25 palvelusvuotta ja minulle tuli vain 17 vuotta, kun 18 vuoden valiolaisurastani olin palkattomalla lomalla viimeisellä Rauhanturvaajareissullani.
Kyllä minulla kuitenkin on niin hyvät eläkkeet, että yhdenkään kuukauden eläkettä en kokonaan kuluta, kun en enää tee niitä pari-kolme kertaa vuodessa ympäri maailmaa suuntautuneita kaukomatkojakaan. Enkä anna kaikkien ylijäämien jäädä pankkitilillenikään, vaan melkoisesti olen tehnyt sijoituksiakin, joten hyvin tässä pärjäillään.- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Oikein muistat sotilasurani ja kyllä isännöitsijä Valion keskushallinnossa kuului tietysti johtotehtäviin. Palkkanikin siitä oli suurempi kuin oli korkeinkaan sotilaspalkkani. Täyteen eläkkeeseen olisi tarvittu kuitenkin 25 palvelusvuotta ja minulle tuli vain 17 vuotta, kun 18 vuoden valiolaisurastani olin palkattomalla lomalla viimeisellä Rauhanturvaajareissullani.
Kyllä minulla kuitenkin on niin hyvät eläkkeet, että yhdenkään kuukauden eläkettä en kokonaan kuluta, kun en enää tee niitä pari-kolme kertaa vuodessa ympäri maailmaa suuntautuneita kaukomatkojakaan. Enkä anna kaikkien ylijäämien jäädä pankkitilillenikään, vaan melkoisesti olen tehnyt sijoituksiakin, joten hyvin tässä pärjäillään.Mitikö maitojunaan Vakliolta ostaa oma littera, vai maksoiko Valio matkan.
- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Kyllä minulla kuitenkin on niin hyvät eläkkeet, että yhdenkään kuukauden eläkettä en kokonaan kuluta, kun en enää tee niitä pari-kolme kertaa vuodessa ympäri maailmaa suuntautuneita kaukomatkojakaan. Enkä anna kaikkien ylijäämien jäädä pankkitilillenikään, vaan melkoisesti olen tehnyt sijoituksiakin, joten hyvin tässä pärjäillään.Noin hienosti hoidetuista työurista ansaitsee kunnon eläkkeet. Onko joku matkakohde jäänyt erityisesti mieleen sinun reissuista?
- Anonyymi
Pulla-ossilla oli soittokunnassa tärkein tehtävä tarkistaa aamulla lämpötila, ettei puhallinsoittimet jäädy huuliin kiinni.
Olin sotilaana – ”kapiaisena” – vain 25 vuotta. Se urani loppui minulta 45-vuotiaana. Sen jälkeen olen ollut evp jo lähes yhtä kauan, kuin oli aikaa syntymästäni sotilasurani päättymiseen. No, olinhan vielä ”kapiaisurani" jälkeen vuoden ja kolme kuukautta viimeisellä rauhanturvaajareissullani Golanilla, palkattomalla lomalla Valiolta, mutta reserviläisenä ja koko ajan tuolloinkin palkkani lisäksi nautin sotilaseläkettä.
Tuonkin jälkeen elämässäni on tapahtunut niin paljon muuta, että ei se sotilasurani minulle päällimmäinen ajattelun aihe ole. Olen saanut kokea paljon hyvää ja mielenkiintoista. Maailma on tullut tutummaksi lukuisilla kaukomatkoillani kaikilla muilla asutuilla mantereilla paitsi Australiassa. Elämässäni on kyllä tapahtunut surullistakin. Eilen oli rakkaan vaimoni kuoleman 20-vuotispäivä. Jo sunnuntaina vein kanervat ja kynttilälyhdyt haudalleen ja eilen kävin uudet kynttilät lyhtyihin laittamassa.
Toki se sotilasaikani oli minulle silloin tärkeä ja ilmeisesti minua pidettiin hyvänä sotilaana, kun aina vain kiitettäviä arvosteluja sain niin kursseiltani kuin tekemisistäni. Ensimmäisten neljän toimiupseerin joukossa sain sitten kapteeniylennyksenkin. Ja onhan se sotilasurani minulle edelleen tärkeä; olen saanut tuosta 25 vuoden urasta eläkettä jo 44,5 vuotta. Oikein mukavia ovat myös sen urani kautta syntyneet yhteydet: huomenna lähden Pääkaupunkiseudun päällystön evp-yhdistyksen syyssaunaan Santahaminaan!Eiköhän tämä avaukseni ole puoleltani loppuun käsitelty; saa olla ainakin tältä illalta.
Sain ”kimmokkeen” tähän muutamia päiviä sitten tv:sta tulleesta tunnin ohjelmasta jossa käsiteltiin Porkkalan palautusta Suomelle. Erinomaisen hyvä ohjelma, jossa näytettiin silloin palautusaikana otettuja filmejä ja valokuvia silloisessa tilassa olleesta alueesta ja haastateltiin monia Porkkalasta evakkoon joutuneita, silloin vielä nuoria ja ihan lapsiakin, mutta nyt tietysti jo ikäihmisiä.
En katsonut tuota ohjelmaa suorana vaan laitoin sen talletukseen ja eilen illalla ja nyt tänä aamuna sen katsoin. Ohjelmalle tulee vielä jatko, ilmeisesti myös tunnin mittainen, jossa käsitellään miehityskauden pahoin tuhoaman Porkkalan jälleenrakennusta ja sinne muuttoa. Tietenkin katson sen ohjelman ja suosittelen sen katsomista muillekin.
Nyt vain Oikein Hyvän yön toivotukset kaikille tämän lukeville!- Anonyymi
Parahin JKK, katsohan tämä Kari Suomalaisen Porkkanan palautus vuodelta 1966. Vai olit sinäkin "Porkkanaa" palauttamassa ;=)
https://images.sanoma-sndp.fi/589ef09a2b354109a45df032f1c89f09.png/normal/658.webp - Anonyymi
Oli todella hieno dokumentti Porkkalan palautuksesta. Ainoa ja todennäköinen syy siihen, että Porkkala saatiin takaisin nopeasti, oli asetekniikan kehittyminen ja neuvostoliitolle valtavat kustannukset tukikohdan ylläpidosta. Kekkosella tai Paasikivellä ei ollut osaa ei arpaa sen palautuksen kanssa. Kova hinta Suomelle oli YYA sopimuksen jatkaminen joka liittyi suoraan Porkkalan palautukseen ja siinä suomalaisia vietiin kuin litran mittaa. Kekkonen oli luovuttamassa Lappia neuvostoliitolle, ja siinä hinta olisi ollut Karajalan "palautus". Jos se olisi toteutunut, niin nyt toipuisimme venäjän vallasta 50 luvulta 90 luvun alkuun. Ei ole sattumaa, että Norja investoi todella paljon pohjoisen Norjan puolustukseen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Porkkalan_palautus - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parahin JKK, katsohan tämä Kari Suomalaisen Porkkanan palautus vuodelta 1966. Vai olit sinäkin "Porkkanaa" palauttamassa ;=)
https://images.sanoma-sndp.fi/589ef09a2b354109a45df032f1c89f09.png/normal/658.webpPankkopojun katkeruus Kapia kohtaan on suunnaton, käyttäisit tuo saman energian vaikka töihin, niin ehkä pääsisit köyhyydestäsi eroon.
Anonyymi kirjoitti:
https://images.sanoma-sndp.fi/589ef09a2b354109a45df032f1c89f09.png/normal/658.webpKari se osasi! Minä avaukseni alussa suollan pitkän kappaleen sanoakseni tuon saman, jonka Kari hienosti tiivistää tuohon yhteen piirrokseen!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pankkopojun katkeruus Kapia kohtaan on suunnaton, käyttäisit tuo saman energian vaikka töihin, niin ehkä pääsisit köyhyydestäsi eroon.
>>Pankkopojun katkeruus Kapia kohtaan on suunnaton<<
Voi ollakin, mutta tämän Kari Suomalaisen pilakuvan (Porkkanan palautus) terveisten keralla laitoin minä, joka olen Jorma Korhosen tavannut kerran oikeastikin Kempeleen Zeppeliinissä.
Arvostan suuresti Korhosen tietämystä ja mielipiteitä mm. politiikasta, vaikka en aina samaa mieltä olisikaan. Ikinä en kirjoittaisi hänestä mitään negatiivista tai halventavaa, kuten eräillä on tapana.
Ystävälliset terveiset Korhoselle täältä Oulun kupeesta. Anonyymi kirjoitti:
https://images.sanoma-sndp.fi/589ef09a2b354109a45df032f1c89f09.png/normal/658.webpKiitos hauskasta kuvasta! Olen sitä kehunut muille tällä avauksellani, niin täytyy toki kehaista kuvan lähettäjääkin, eli Sinua!
Joo, useinhan me takavuosina näillä palstoilla keskustelimmekin. Kerran sitten tapasimme. Olin ollut Iissä edesmenneen vaimoni ystäviä tapaamassa ja paluumatkallani sovitusti tapasimme siellä Oulun laidassa Zeppelinillä. Muistaakseni ostin sieltä jonkin kirjan ja taisisn syödäkin – vai söimmekö yhdessä.
Kiva tapaaminen oli. On minulla siitä valokuvakin; Sinun ottamasi, seison siinä Zeppelinin edustalla.
Kiitos viestistäsi ja kaikkea hyvää Sinulle siellä pohjoisemmissa maisemissa!
- Anonyymi
Kapi oli toimistoapulaisena, se mukaansa tärkeä sotilastehtävä.
Tuskin nyt kersantti vielä toimistoapulaiseksi, kun kentälläkin tarvitaan kouluttajia.
Kertausharjoituksiin jäi heikoilla kutsut tulematta.- Anonyymi
Apulaisia tarvitaan niin kentällä kuin toimistossakin. Puolustusvoimilla on huutava työvoimapula.
- Anonyymi
Noinhan asia pääpiirteissään on.
Ossi, oikea SOTILAS
Palaanpa vielä noihin muistelmiini, josta lainasin tämän avaukseni. Muistelmat täytyy kirjoittaa silloin, kun vielä muistaa entistä ja pystyy kirjoittamaan siitä. Nyt nuo kumpikaan ehto eivät enää minulta täyttyisi.
Muistelmieni ensimmäinen osa alkoi jo syntymästäni ja jo sitäkin edeltävältä ajalta synnyinseudustani ja suvustani ja päättyi sivulle 138 kuudenteen lukuun nimeltä ”Sotaväessä”. Toinen osa alkoi luvusta nimeltä ”Poikamieskersantin elämää” ja päättyi sivulle 330 kahdennentoista luvun jälkeiseen epilogiin, jonka alaotsikot olivat ”Katsaus lähimenneisyyteen”, ”Nykytilanteeni ja ajatuksia tulevaisuudesta” ja ”Päätössanoiksi”.
Kohta alan valmistautua lähtemään Pääkaupunkiseudun päällystön evp-yhdistyksen syyssaunaan Santahaminan hienolla rantatöyräällä sijaitsevaan hienoon saunaan! (Saunominen alkaa vasta klo 13.00 mutta ajelen Santahaminaan aikaisemmin ja ennen saunalle menoa kiertelen katselemassa saarta, jolla on paljon muistoja, kun asuinkin siellä runsaat 20 vuotta ja siellähän poikanikin kasvoivat vauvoista nuoriksi miehiksi).- Anonyymi
Miksi haukut keskustaa ? Kapi. Mitä Valiolla teit niin pahaa josta jäit kiinni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi haukut keskustaa ? Kapi. Mitä Valiolla teit niin pahaa josta jäit kiinni.
Kapiulla on vain päähänpinttymä ja lohduton yksinäisyys.
Taatusti hieno tilaisuus ja paljon mukavia muisteluja, ja tuttuja! Oikein mukavaa Santahaminan legendaarista syysaunaa. Pulla-ossi käy kukkopillin soittajien illassa, siellä on vähän hiljaista, kun jäseniä on kolme, pulla-ossi +70v ja Leena 6 v ja Timo 8 v. Mehua ja mokkapaloja tarjolla, ja tuotto menee lyhentämättömänä kukkopillin soittajien rahastoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kapiulla on vain päähänpinttymä ja lohduton yksinäisyys.
Ossi, oikea SOTILASSääliksi käy! Ei kestä reppana totuutta. HO HOO, HO HOO!
Ossi, oikea SOTILAS
- Anonyymi
Sinä olet ainoa upseeri ja sotilas keskustan palstalla. Hienosti hoidettu ura ja mielenkiintoisissa tehtävissä, myös johdossa.
- Anonyymi
Missä harjaannuit johtamaan taistelua. Toimistossa vai? HO HOO, HO HOO!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä harjaannuit johtamaan taistelua. Toimistossa vai? HO HOO, HO HOO!
Kapi on ollut tositoimissa haistelemassa ruutia. Sinulla ei ole kokemusta taistelun kaltaisista olosuhteista. Kapilla on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kapi on ollut tositoimissa haistelemassa ruutia. Sinulla ei ole kokemusta taistelun kaltaisista olosuhteista. Kapilla on.
VKKn Tursun "kristus pelastaa kokouksissa" on ossi harjattu huolella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä osaan johtaa taistelua, sinä Kapi et. HO HOO, HO HOO!
Anonyymi kirjoitti:
Minä osaan johtaa taistelua, sinä Kapi et. HO HOO, HO HOO!
Ossi, oikea SOTILASKukkopillien taistelua!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukkopillien taistelua!
Missä harjaannuit taistelujohtamiseen? HO HOO, HO HOO! Kysyy
Anonyymi kirjoitti:
Missä harjaannuit taistelujohtamiseen? HO HOO, HO HOO! Kysyy
Ossi, oikea SOTILASMissä tehtävissä harjaannuit?HO HOO, HOHOO!
Santahaminan rantasauna vaihtui kotisaunaksi. Niin nolo tapaus, että ajattelin olla siitä kertomatta, mutta täytyyhän minun kertoa:
Ajelin siis Santahaminaan hyvissä ajoin ja ajelin vähän saarellakin, joka on melkoisesti muuttunut niistä ajoista, jolloin siellä asuin. Saunalle tulin sitten hyvissä ajoin, vähän ennen klo kolmeatoista. Saunan parkkipaikalla oli jo monia autoja. Niinpä innokkaana avasin autoni takaoven ottaakseni saunakassini, johon jo eilen illalla pakkasin pyyheliinan, lauteilla käytettävän ”peffanalustan”, kylpyharjan ja shampoon. Mutta sitä kassia ei autossa ollutkaan! Jo aamulla laitoin sen eteisen tuolille, ja sille se sitten jäi!
Voi h-tti! Kiukusta puhisten menin saunatupaan, jonka pitkän pöydän ääressä istui jo kymmenkunta kaveria, hyvinkin tuttuja minulle jokainen. Kerroin heille tilanteen ja ilmoitin, että saunominen jää nyt sitten tähän. Kovasti he minua toppuuttelivat, yksi entinen palveluskaverini sanoi: ”Minulla on suuri paksu pyyheliina ja shampoota, käytä pyyheliinan yhtä puolta ja minä käytän toista, tule toki kanssamme saunaan”. En suostunut, sanoin: ”En, vaan lähden heti kotimatkalle”. Yhdistyksemme puheenjohtaja maanitteli: ”Jää nyt sentään vähäksi aikaa, grillataan saunamakkaroita”. En suostunut siihenkään vaan hyvät saunat toivotellen puikahdin heti autolleni ja lähdin kotimatkalle, jolla varmasti monta kertaa rikoin säädettyjä nopeusrajoituksia – niin vihainen itselleni olin.
Voi hemmetti! Kai minä nyt lopultakin olen jo ikäni mukainen vanha horisko, kun tuollaista minulle tapahtuu. Kyllä kai olen jo täälläkin välillä höperöinyt niin, että horiskona minua on pidetty. Joten täytyisikö lopettaa kirjoitteluni tänne. En minä täällä silti unhoon jäisi; kyllä tuo Oikea Sotilas pitäisi minua edelleen esillä kuten nytkin, monta kertaa ihan jokainen päivä.
Niin tai näin, mutta nyt olen niin vihainen itselleni, että tämä palsta saa olla minulta rauhassa ainakin vähän pidemmän ajan – jollei politiikassa tapahdu jotain sellaista, joka saisi minut tulemaan tänne taas höperöimään. Missään tapauksessa en kuitenkaan ihan välittömästi.
Joo, kalasoppaa söin sitten lounaakseni täällä kotona ja tullessani tuosta parin sadan metrin päässä sijaitsevasta Alepasta ostin saunamakkaran ja kaksi oluttölkkiä, joten ihan hyvä ilta sauna minulla on täällä kotonanikin.- Anonyymi
Kovastihan tuo wannebe-oikea sotilas sinua tänäänkin yrittänyt lähestyä vanhoilla höpötyksillään mutta ylläpito on tänäänkin poistanut useita hänen yrityksiään.
Unohduksia sattuu kaikille. Ei siihen tarvita korkeaa ikää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kovastihan tuo wannebe-oikea sotilas sinua tänäänkin yrittänyt lähestyä vanhoilla höpötyksillään mutta ylläpito on tänäänkin poistanut useita hänen yrityksiään.
Unohduksia sattuu kaikille. Ei siihen tarvita korkeaa ikää.Kiitos! Varmaan unohduksia sattuu kaikille, sattui niitä minulle jo paljon nuorempanakin. Jo vaimoni aikanaan pakotti minut tekemään ostoslistan luettelemistaan tarpeista. Kun nyt yksin asuessani yleensä käyn vain kerran viikossa ruokaostoksilla ja aina teen niistä ostoslistan.. Tuollaista tänään sattunutta unohdusta ei ole tainnut olla ennen; etten muistaisi vain yhtä asiaa, tässä tapauksessa saunakassia.
Näkyyhän tuo sotilas pitäneen minua tänäänkin esillä; tällä avauksellani on siitä jotain jäljelläkin. Jotain ilmeisesti on poistettukin. Kovasti hän kehuu kykyään taistelujohtajana. Kykynsä ei näy kuitenkaan riittävän taistelussaan palstojen valvontaa vastaan. Anonyymi kirjoitti:
Kiitos! Varmaan unohduksia sattuu kaikille, sattui niitä minulle jo paljon nuorempanakin. Jo vaimoni aikanaan pakotti minut tekemään ostoslistan luettelemistaan tarpeista. Kun nyt yksin asuessani yleensä käyn vain kerran viikossa ruokaostoksilla ja aina teen niistä ostoslistan.. Tuollaista tänään sattunutta unohdusta ei ole tainnut olla ennen; etten muistaisi vain yhtä asiaa, tässä tapauksessa saunakassia.
Näkyyhän tuo sotilas pitäneen minua tänäänkin esillä; tällä avauksellani on siitä jotain jäljelläkin. Jotain ilmeisesti on poistettukin. Kovasti hän kehuu kykyään taistelujohtajana. Kykynsä ei näy kuitenkaan riittävän taistelussaan palstojen valvontaa vastaan.Minultahan tuo. Unohdin kirjautua, sorry!
- Anonyymi
Pientähän tuo on, wanna-be-SOTILAS aina unohtaa, että palveli pelastusarmeijassa;-))
- Anonyymi
Nyt vastaus!!
Unohteluni näköjään jatkuu. Viestiini klo 18.55 unohdin kirjautua, mutta heti sen huomasin ja kirjautuneena sen viestikseni ilmoitin.
Soitin äsken puheenjohtajallemme ja esitin vielä pahoitteluni äkkilähdöstäni sieltä saunalta. Kyllä hän sen ymmärsi. Kun saunakassini kotiin unohtamisen syyksi sanoin tämän vanhuuteni, hän kertoi samantapaisia unohteluja sattuneen itselleenkin, vaikka tuo ylioppilaspohjainen mies on vasta 64-vuotias. Ehkä hän puhui ”lööperiä” minua lohduttaakseen.
Olenpa nyt saunonut täällä kotisaunassani, nauttinut saunamakkaran oluen kera ja tv:n iltauutiset katsottuani on vähän vahvemman iltadrinkin aika ja sitten vain vuoteeseen. Nyt vain vielä Oikein Hyvän yön toivotukset kaikille tämän lukeville – ja nyt minä muistan kirjautuakin!- Anonyymi
OSSI LATAAMOON !!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
OSSI LATAAMOON !!!
Se on jo myöhäistä, siltä kärähti käämit.
- Anonyymi
Jälleen palstan eniten mielenkiintoa herättänyt avaus! Hienosti tehty Kapi, sait lähellä kepua olevat ilmiliekkeihin!
Päänvaivansa kullakin. Varsinkin eräällä ainoa mutta sitäkin suurempi päänvaiva näyn olevan minä. Nähdään joka päivä monilla avauksillaan ja nähdään tällä avauksellanikin viesteissään – joita on monia jäljelläkin, vaikka palstan valvonta lienee enimmät poistellut. En voi tehdä mitään hänen päänvaivansa suhteen. Jospa hän viimein yrittäisi ottaa ongelmastaan yhteyttä päälääkäriin!
Minulla eivät päänvaivana ole muut kirjoittajat täällä. Politiikkakaan ei nyt anna aihetta päänvaivaan. Ei mikään muukaan, ei edes unohtelun pelko. Olen tässä lähdössä kauppaan tekemään viikon ruokaostoksiani enkä niistä mitään unohda. Tein viikon ruokalistan ja sen vaatimista tarpeista tein ostoslistan. Jotain muutakin voin kaupasta ostaa, jos siellä silmiini osuu kiinnostavaa.
Viikonloppuisin kun en täällä yleensä käy niin aina näin perjantaisin esitän viikonlopputoivotukseni, mutta en tee vielä nyt, vaan vasta joskus illemmalla.- Anonyymi
Sinä oletkin niin paljon fiksumpi ja sehän näkyy selvästi sinun teksteistä, elämästä ja työurista jotka kaikki on mennyt viimeisen päälle putkeen. Tuolla pölvästillä ja kukkopilleilijälle kaikki mennyt pieleen ja alkaa ymmärtämään, että nyt niitä virheitä ei enää ole korjattavissa ja sen vuoksi kiukuttelee. Sinällään, jos hänellä olisi kaikki inkkarit kanootissa ja kaikki kamiinat lämmittäisi, niin olisi hauska kuulla, että mistä ihmeestä tuo silmätön viha hänellä kumpuaa, siis katkera kuin Väyrynen aina presidentinvaalien jälkeen, mutta tämä soittokunnan neiti on sitä päivittäin. Olisitkohan joskus jättänyt huomioimatta hänen uudet teryleenit tai korjannut hänen valheita puolustusvoimista. Onneksi hän on lähellä keskustaa, tuollaista ei kyllä sinällään toivoisi kannattajaksi edes "vihollispuolueelle". Mutta oikein mukavaa viikonlopun odotusta ja laita välillä Inkeroinen tulille!
Anonyymi kirjoitti:
Sinä oletkin niin paljon fiksumpi ja sehän näkyy selvästi sinun teksteistä, elämästä ja työurista jotka kaikki on mennyt viimeisen päälle putkeen. Tuolla pölvästillä ja kukkopilleilijälle kaikki mennyt pieleen ja alkaa ymmärtämään, että nyt niitä virheitä ei enää ole korjattavissa ja sen vuoksi kiukuttelee. Sinällään, jos hänellä olisi kaikki inkkarit kanootissa ja kaikki kamiinat lämmittäisi, niin olisi hauska kuulla, että mistä ihmeestä tuo silmätön viha hänellä kumpuaa, siis katkera kuin Väyrynen aina presidentinvaalien jälkeen, mutta tämä soittokunnan neiti on sitä päivittäin. Olisitkohan joskus jättänyt huomioimatta hänen uudet teryleenit tai korjannut hänen valheita puolustusvoimista. Onneksi hän on lähellä keskustaa, tuollaista ei kyllä sinällään toivoisi kannattajaksi edes "vihollispuolueelle". Mutta oikein mukavaa viikonlopun odotusta ja laita välillä Inkeroinen tulille!
Minähän en koskaan vastaile tuolle sotilaana esiintyvälle. Yleensä jätän hänet täysin vaille huomiotani. Mutta kun nyt otat hänet esille soittokuntalaisena, niin oikaisen Sinua:
Jos kyseessä on Ossi A, hän ei ollut koskaan soittokuntalainen soittaja. Kun hän pitkälti toistakymmentä vuotta sitten alkoi keskittyä vain minuun, otin evp-yhteyksieni kautta tietoja hänestä:
Sotilasuransa hän ilmeisesti aloitti sotakoirien kouluttajana. Sitten hän pääsi RUK:ssa jonkinlaisiin apukouluttajan tehtäviin, mutta esim. joukkueenjohtaja hän ei koskaan ollut. Kun varusmiessoittokunta perustettiin RUK:n yhteyteen Ossi pääsi sinne sotilaskouluttajaksi. Tehtävään kuului mm. soittokunnan kuviomarssien opetus ja Ossi epäonnistui siinä niin, että sai lähtöpassit tuosta soittokunnasta. Ilmeisesti hän joutui pois myös RUK:n kirjoilta ja viimeiset aikansa hän oli kai Kymen ilmatorjuntarykmentissä – mikäpä lienee tehtävänsä ollutkaan.
Ossi ei kai ollut koskaan tehtävissä, joissa olisi varsinaista taistelukoulutusta paljon harjoiteltukaan. Kun yliluutnantiksi kuitenkin kohosi, kyllä hänessä täytyi olla jotain sotilastakin. Tuossa täällä Ossina esiintyvässä on vain sotilaan irvikuva joten minun on lähes mahdotonta uskoa, että hän olisi koskaan ollut vähäisinkään sotilas.- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Minähän en koskaan vastaile tuolle sotilaana esiintyvälle. Yleensä jätän hänet täysin vaille huomiotani. Mutta kun nyt otat hänet esille soittokuntalaisena, niin oikaisen Sinua:
Jos kyseessä on Ossi A, hän ei ollut koskaan soittokuntalainen soittaja. Kun hän pitkälti toistakymmentä vuotta sitten alkoi keskittyä vain minuun, otin evp-yhteyksieni kautta tietoja hänestä:
Sotilasuransa hän ilmeisesti aloitti sotakoirien kouluttajana. Sitten hän pääsi RUK:ssa jonkinlaisiin apukouluttajan tehtäviin, mutta esim. joukkueenjohtaja hän ei koskaan ollut. Kun varusmiessoittokunta perustettiin RUK:n yhteyteen Ossi pääsi sinne sotilaskouluttajaksi. Tehtävään kuului mm. soittokunnan kuviomarssien opetus ja Ossi epäonnistui siinä niin, että sai lähtöpassit tuosta soittokunnasta. Ilmeisesti hän joutui pois myös RUK:n kirjoilta ja viimeiset aikansa hän oli kai Kymen ilmatorjuntarykmentissä – mikäpä lienee tehtävänsä ollutkaan.
Ossi ei kai ollut koskaan tehtävissä, joissa olisi varsinaista taistelukoulutusta paljon harjoiteltukaan. Kun yliluutnantiksi kuitenkin kohosi, kyllä hänessä täytyi olla jotain sotilastakin. Tuossa täällä Ossina esiintyvässä on vain sotilaan irvikuva joten minun on lähes mahdotonta uskoa, että hän olisi koskaan ollut vähäisinkään sotilas.Onhan se voinut olla ns löytökoira esim Pietarista ja sitten monen mutkan ja huonon käytöksen vuoksi laitettu sotakoiriin oppimaan tapoja. Uskollinen on kyllä venäjälle ja kremlille. Sama hyypiö se, Kouvolan Sanomien mielipidepalstalla ihan samat jutut kuin täällä ja siellä on oltava nimellään.
- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Ossi ei kai ollut koskaan tehtävissä, joissa olisi varsinaista taistelukoulutusta paljon harjoiteltukaan. Kun yliluutnantiksi kuitenkin kohosi, kyllä hänessä täytyi olla jotain sotilastakin. Tuossa täällä Ossina esiintyvässä on vain sotilaan irvikuva joten minun on lähes mahdotonta uskoa, että hän olisi koskaan ollut vähäisinkään sotilas.Tämä oli tyhjentävä tietopaketti meidän kaikkien ymmärtämiseksi. Kateus, epäonnistumisen kalvama, vastarannan kiiski, aikaasaamaton ja lopuksi organisaationsa hylkäämä looseri, jonka vihalauseet saavat näinollen vankan pohjan ja luonnollisen purkautumistien olemalla kaikkea sitä vastaan, mitä muut pitävät oikeana.
- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Ossi ei kai ollut koskaan tehtävissä, joissa olisi varsinaista taistelukoulutusta paljon harjoiteltukaan. Kun yliluutnantiksi kuitenkin kohosi, kyllä hänessä täytyi olla jotain sotilastakin. Tuossa täällä Ossina esiintyvässä on vain sotilaan irvikuva joten minun on lähes mahdotonta uskoa, että hän olisi koskaan ollut vähäisinkään sotilas.Kyllä ossilla on kova taistelukoulutus, hän osallistui usein Hamina Tattoossa Suomen kuviotanssijoukkueessa ns street dance battle tyyppisessä kahden kuviomarssijoukkueen battleen. Se on samanlainen kuin esim elokuvassa 8 mile, jossa Eminem otti yhteenä toisten räppäreiden kanssa ja siinä mennään uhoamaan mahdollisimman uhkaavasti. Ossi tunnettiin rumana ryzzänä noissa kuviotanssibatleissa ja siinä sai kansainvälisen sotakokemuksensa.
Olisiko ollut ilmatorjunnassa yläilmatilan tarkkailijana? - Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Ossi ei kai ollut koskaan tehtävissä, joissa olisi varsinaista taistelukoulutusta paljon harjoiteltukaan. Kun yliluutnantiksi kuitenkin kohosi, kyllä hänessä täytyi olla jotain sotilastakin. Tuossa täällä Ossina esiintyvässä on vain sotilaan irvikuva joten minun on lähes mahdotonta uskoa, että hän olisi koskaan ollut vähäisinkään sotilas.Onhan ne voineet ylentää ylilutiksi ihan säälistä ja päästäkseen äkkiä eroon. Tuolla tavalla käyttäytyvää väyrysläistä kukaan siedä ja on muutenkin kyvytön johtamaan mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä oli tyhjentävä tietopaketti meidän kaikkien ymmärtämiseksi. Kateus, epäonnistumisen kalvama, vastarannan kiiski, aikaasaamaton ja lopuksi organisaationsa hylkäämä looseri, jonka vihalauseet saavat näinollen vankan pohjan ja luonnollisen purkautumistien olemalla kaikkea sitä vastaan, mitä muut pitävät oikeana.
Tuon ei mitään lisäämistä! Hienosti kiteytetty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ossilla on kova taistelukoulutus, hän osallistui usein Hamina Tattoossa Suomen kuviotanssijoukkueessa ns street dance battle tyyppisessä kahden kuviomarssijoukkueen battleen. Se on samanlainen kuin esim elokuvassa 8 mile, jossa Eminem otti yhteenä toisten räppäreiden kanssa ja siinä mennään uhoamaan mahdollisimman uhkaavasti. Ossi tunnettiin rumana ryzzänä noissa kuviotanssibatleissa ja siinä sai kansainvälisen sotakokemuksensa.
Olisiko ollut ilmatorjunnassa yläilmatilan tarkkailijana?Inkeroisissa se tunnetaan tosiaan Battle-Ossina, useasti yksikseen kuviotanssinut ja se on näky. Kertoi yrittävänsä vielä maailman suurinta yhden ihmisen kuviomarssin tekoa, mutta ensin treenaa kovasti.
- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Ossi ei kai ollut koskaan tehtävissä, joissa olisi varsinaista taistelukoulutusta paljon harjoiteltukaan. Kun yliluutnantiksi kuitenkin kohosi, kyllä hänessä täytyi olla jotain sotilastakin. Tuossa täällä Ossina esiintyvässä on vain sotilaan irvikuva joten minun on lähes mahdotonta uskoa, että hän olisi koskaan ollut vähäisinkään sotilas.Aisa-Ossi ja palstan "potilasjohtaja"... ihan ite.
SOTILASoikia
2022-12-22 17:34:21
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17677528#comment-118142560
Minä suunnittelin ensimmäisen varusmiessoittokunnan sotilaskoulutuksen, jota toteutettiin alussa kiitettävästi. Sitten kuvaan astui Saksa. Hänellä ei ollut kykyä johtaa ja siksi minä jäin paitsioon.
Löytyy https://sotilasmusiikki.fi/historia7
Mielenkiintoista tietoa myös sotilakuviomarssin kouluttajista :-)
---
Tämä viesti on yksi poistetuista!
Anonyymi
2023-05-30 00:21:23
Vitun Saksa!
---
P.S.
Aisalle: Olet sekä tyhmä, että kade. Vae victis.
Tässä VKK -ehdokkaana.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10159928223193970&set=pcb.10159928227118970 - Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Ossi ei kai ollut koskaan tehtävissä, joissa olisi varsinaista taistelukoulutusta paljon harjoiteltukaan. Kun yliluutnantiksi kuitenkin kohosi, kyllä hänessä täytyi olla jotain sotilastakin. Tuossa täällä Ossina esiintyvässä on vain sotilaan irvikuva joten minun on lähes mahdotonta uskoa, että hän olisi koskaan ollut vähäisinkään sotilas.Tästä näkee, että miksi sinusta tehtiin jo uralla kapteeni ja vieläpä korkeasti palkittu sellainen. Veit taas wanna-be-sotilasta kuin litran mittaa ja muut hymyiltiin tausta vinosti palstan vkkn ja Tursun aisankantajalle. Kiitoksia makeista nauruista Kapi!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aisa-Ossi ja palstan "potilasjohtaja"... ihan ite.
SOTILASoikia
Minä suunnittelin ensimmäisen varusmiessoittokunnan sotilaskoulutuksen, jota toteutettiin alussa kiitettävästi. Sitten kuvaan astui Saksa. Hänellä ei ollut kykyä johtaa ja siksi minä jäin paitsioon.
---
Anonyymi
Vitun Saksa!
---
P.S.
Tässä VKK -ehdokkaana.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10159928223193970&set=pcb.10159928227118970Miksi wanna-be-sotilas näyttää tuossa kuvassa säikähtäneeltä pupujussista ajovaloissa, olisiko ollut ensimmäinen valokuva hänestä. Mistähän ihmeestä keksi mennä Ano Tursiaisen Valta kuuluu Kremlille puolueeseen, tai luultavasti kukaan muu ei huolinut ehdokkaaksi.
- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Ossi ei kai ollut koskaan tehtävissä, joissa olisi varsinaista taistelukoulutusta paljon harjoiteltukaan. Kun yliluutnantiksi kuitenkin kohosi, kyllä hänessä täytyi olla jotain sotilastakin. Tuossa täällä Ossina esiintyvässä on vain sotilaan irvikuva joten minun on lähes mahdotonta uskoa, että hän olisi koskaan ollut vähäisinkään sotilas.Näin kertoo littumaan Ossi urastaan, se yllättää, että kuviomarssilla harjaantuu kovaksi sotilaaksi;-)))) Mitenkähän se sekosi tuohon Tursun porukkaa, siellä ei tunnetusti järki paina!
Astuin palvelikseen va-kersantin vakanssille 1976. Kaksi päivää kestäneen testin jälkeen menin Päällystöopistoon, jossa suoritin PO I ja PO II kurssit sekä luutnanttikurssin. Palvelin RUK:ssa 15 vuotta. Sitten siirryin suunnittelemaan PvVmSK:n koulutusta 1990. Toteutin sitä kolutusta pari vuotta, jonka jälkeen siirryin KymItR:n palvelukseen. Viimeiset vuoteni oli alokaskoulutuksesta vastaavana KuljK:ssa 140 alokkaan esimiehenä.
Ossi, oikea SOTILAS
Edellisessä viestissäni vahvasti epäilin sitä, että tuo palstan oikea SOTILAS olisi Ossi A. Kyllä hän kai on kyseinen henkilö. Varmaan tuon viestini innoittamana kertoo nyt sotilasurastaan:
Astuin palvelikseen va-kersantin vakanssille 1976. Kaksi päivää kestäneen testin jälkeen menin Päällystöopistoon, jossa suoritin PO I ja PO II kurssit sekä luutnanttikurssin. Palvelin RUK:ssa 15 vuotta. Sitten siirryin suunnittelemaan PvVmSK:n koulutusta 1990. Toteutin sitä kolutusta pari vuotta, jonka jälkeen siirryin KymItR:n palvelukseen. Viimeiset vuoteni oli alokaskoulutuksesta vastaavana KuljK:ssa 140 alokkaan esimiehenä.
Ossi, oikea SOTILAS
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18679029/olen-oikea-sotilas
xxxxxxxxxxx
No, eihän tuo ura kuitenkaan ole ollut erityisen hyvin taistelujohtamiseen kouluttava. Eipä tuosta enempää nyt eikä myöhemminkään.
Kun viikonloppuisin en täällä juuri koskaan käy ja kun täksi illaksikin on muuta ohjelmaa niin nyt vain toivottelen kaikille tämän lukeville Oikein Hyvää viikonloppua!- Anonyymi
Etkö tosiaan tiennyt että kouluttajan tehtävän ohella koulutettiin harjoituksissa myös sodanajan johtotehtäviin?
Anonyymi kirjoitti:
Etkö tosiaan tiennyt että kouluttajan tehtävän ohella koulutettiin harjoituksissa myös sodanajan johtotehtäviin?
Ossi, oikea SOTILASSielläkö opit johtamaan sorsapoikueen tien yli? Se oli spektaakkeli ja installaatio de facto Inkeroisissa.
Anonyymi kirjoitti:
Ossi, oikea SOTILASKun poikkeuksellisesti näin viikonloppuna tulin käymään täällä ja näin tuon viestisi, vielä poikkeuksellisemmin Sinulle nyt vastaan. Kysyn; KymItR:n kuljetuskomppanian harjoituksissako sait koulutusta sodan ajan johtotehtäviin. RUK:ssa sitä et ainakaan saanut. Minä sain, siellä kurssillani. Tässä ote muistelmistani sitä kurssiamme koskevasta luvusta:
”RUK:n loppusota oli Pahkajärvellä. Toimin siinä vahvennetun komppanian päällikkönä. Se oli yksi elämäni rankimmista kokemuksista, sillä tuon neljän vuorokauden aikana, jonka ”sota” kesti, en nukkunut oikeastaan lainkaan. Päätösparaati pidettiin leirialueen keskuskentällä, Autin aukiolla. Koulun johtaja, eversti Hannila, kutsui minut tuosta lähes 1500 oppilaan rivistöstä eteensä ja kiitti minua koko joukon kuulleen erinomaisesta suorituksesta komppanian päällikkönä. Läpäisin kurssin 2.Komppanian priimuksena”.
Minulla on tuosta komppanian priimuksesta saamani sotilaskodin lahjoittama hopealautanen, jonka kuvan olen kai näyttänyt täälläkin. Kuulemma todistukseni oli paras myös kolme komppaniaa – kai n. 500 miestä – käsittävällä kiväärilinjalla. Tämän sain kuulla vasta luutnanttikurssillani kurssimme johtajalta majuri Käkelältä, joka silloin RUK:ssa luutnanttina oli joukkueemme johtaja.
Joo, siellä RUK:ssa oli yksi minua parempi, krh-komppaniassa, kanta-aliupseeri hänkin, Heino A. Olimme sitten myös samalla luutnanttikurssilla ja siellä osamme vaihtuivat, minä olin ykkönen, ”Hemppa” kuitenkin kakkonen.
- Anonyymi
Ossia lyödään tänään kuin vierasta sikaa, eli kepulaisittain tuntematonta Kurvista. Harvinaisen pahalla päällä onkin tänään;-))))
- Anonyymi
Ei minua kukaan lyö. Tyhmyyttäsi niin väität. HO HOO, HO HOO Jorma.
Anonyymi kirjoitti:
Ei minua kukaan lyö. Tyhmyyttäsi niin väität. HO HOO, HO HOO Jorma.
Ossi, oikea SOTILASTyhmät väittävät kaikenlaista.
- Anonyymi
Hieno avaus, on sinulla ollut mielenkiintoinen ura, tai siis urat.
- Anonyymi
Lukijoitakin jo 396!!
- Anonyymi
Varmaan olet oikea sotilas. Kun olet tänne paljon muita sotilaita tuonut. Ne tosin omatekoisia. Saavutus sittenkin. Onneksi olkoon.
- Anonyymi
Kunnon avauksen mittari :
>>Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.<<- Anonyymi
Ne ovat kaikki ossi-reppanan ruikutuksia. Aina ne poistuvat
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne ovat kaikki ossi-reppanan ruikutuksia. Aina ne poistuvat
Soittokuntalaiset on kovin herkkiä neitejä.
- Anonyymi
Palstan raadin äänestyksen mukaan olet ehdottomasti ollut kova sotilas, äänet meni murskaavasti 10-0 sinulle. Wanna-be-potilaan osalta äänestys meni myös 10-0, mutta siinä äänestettiin palstan surkeinta sotilasta ja uransa huonoiten tehdyttä.
- Anonyymi
Ei muodollinen arvo ole edelleenkään sotilaan osaamisen tae. HO HOO, HO HOO!
Anonyymi kirjoitti:
Ei muodollinen arvo ole edelleenkään sotilaan osaamisen tae. HO HOO, HO HOO!
Ossi, oikea SOTILASNiin, ei niille joille ylennystä ei suoda, pakko jotenkin yrittää selittää omaa huonoutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, ei niille joille ylennystä ei suoda, pakko jotenkin yrittää selittää omaa huonoutta.
En huuda lestaa, en solvaa muita enkä roiku kenenkään kimpussa koskaan. Onko se huonoutta? HO HOO, HO HOO!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En huuda lestaa, en solvaa muita enkä roiku kenenkään kimpussa koskaan. Onko se huonoutta? HO HOO, HO HOO!
Sinun järki ei vaan riitä, mutta VKKlaisille se on ihan normaalia. Huuda välillä helluntalaista tai väyrysläisyyttä..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun järki ei vaan riitä, mutta VKKlaisille se on ihan normaalia. Huuda välillä helluntalaista tai väyrysläisyyttä..
Minä en huuda Kapi mitään. Pohjaan kaiken todellisuuteen.
Ossi, oikea SOTILAS
- Anonyymi
Harrastitteko useinkin lempeä miesten kesken?
- Anonyymi
VKKn soittokuntalaiset on kyllä hyvin neitimäisiä ja osa perskepuista on Rossin porukkaa. Olet selvästi asiasta vahvasti kiinnostunut, oletko epävarma seksuaalisesta suuntautumisesta heti aamuisin?
- Anonyymi
Porkkalan palautuksen ensimmäisissä joukoissa oli varmasti mielenkiintoista olla, toki ne ryzzän jätökset kertoi kaiken venäläisten sikamaisuudesta ja sivistyksen puutteesta.
- Anonyymi
Positiivisesti kateellisia olemme sinun menestykselle työelämässäsi ja sitten vielä YK seikkailut päälle, täyttä elämää sinulla Suomessa ja maailmalla.
- Anonyymi
Perskepulesta käy taas kuumina kuin hellan koukku! Jostakin ihmeen syystä niiltä palaa käämit niin herkästi. Outoa porukkaa, mutta Natojäsenyys tietysti närästää niitä kovasti ja sitten vielä Väyrysen sivuilla presidentinvaaliosio:
https://www.paavovayrynen.fi/category/presidentinvaalit-2024/- Anonyymi
Paavi I on poistanut kaiken, mutta täältä ne löytyy:
https://web.archive.org/web/20231229135924/https://www.paavovayrynen.fi/category/presidentinvaalit-2024/
- Anonyymi
Sinun sotilaallisuutta ei ole epäillyt kukaan, yksi tai kaksi venäjämielistä kyllä, mutta niitä ei kukaan ota vakavasti.
- Anonyymi
Kepu -palstan parasta antia on Kapi. Aina vaan Kapi, AINA!
Hän aiheuttaa KAPInaa vuodesta toiseen, jo parin vuosikymmenen ajan, olipa sitten paikalla tai ei. Hänet koetetaan yleensä keksiä jopa täysin tyhjästä. Näin on käynyt eräälle pillipiiparille, joka on saanut Kapista ikuisen kutkan... KAPIN!
Aina alati altis KAPTEENIMME, se aito ja OIKEA. Primus inter pares.
Tähän ei Aisa-Ossi pystynyt IKINÄ.
Kertauksen vuoksi:
Kapi on ollut Primus Inter Pares moneen kertaan ja se nähtävästi on sinulle liikaa. Olet vain kade.
>>Kun priimus-käsite näkyy olevan sinulle outo, kerron, että sellainen on koulujensa parhailla. Minulla se oli jo aikoinaan kansakoulussa, alaluokista päästötodistukseen asti, myöhemmin sitten siellä ”rottakoulussa” - kanta-aliupseerien vuoden mittaisella peruskurssilla - myös sitten meistä toimiupseereista upseereita tekevällä luutnanttikurssilla. RUK:ssa - jonka suoritin vasta ylikersanttivaiheessani - sain tyytyä vain n. 600 miehen kiväärilinjan priimukseksi, kun siellä krh-komppaniassa oli yksi minua parempi;)):<<
Tässä VKK -ehdokkaana.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10159928223193970&set=pcb.10159928227118970
Aisa-Ossi ja palstan "potilasjohtaja"... ihan ite.
SOTILASoikia
---
Anonyymi
Vitun Saksa!
-
Aisaa kyrsii suunnattomasti MusiikkiKAPTEENI Saksa, josta tuli lopulta MusiikkiEVERSTI...
Kurmoottikohan hän Aisaa, kun Aisa oli sotilasmestarina?- Anonyymi
Mitä se on tuossa kuvassa säikähtänyt? On kuin pupujussi ajovaloissa, jos se on SS eli SÄIKÄHTÄNYT SOTILAS...
- Anonyymi
Saksalla meni Kapin tapaan ura putkeen. Saksasta tuli Musiikkieverstiluutnantti ja peräti Puolustusvoimien Ylikapellimestari! Tuntee useamman presidentin henkilökohtaisesti. Tosin Aisa tuntee Putleri, mutta Putler ei tunne Aisaa...
Kun poikkeuksellisesti näin viikonloppuna tänne tuli ja näin tuolta SOTILAALTA tulleen viestin, vielä poikkeuksellisemmin hänelle vastasin. Sen viestini voitte halutessanne lukea tästä:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18676460/olenkohan-sittenkin-ollut-oikea-sotilas#comment-131941079
Tätä enempää en täällä viikonloppuna viivy, joten nyt vain vielä toivotukset kaikille viikonlopun Oikein Hyvästä jatkosta!- Anonyymi
Joo, ei tuohon harakkaan kannata ruutia enempää tuhlata, mutta laitoit kaverin tyylikkäästi halki poikki ja pinoon. Huomaa tosiaan helposti, että teistä kahdesta sinä olit sotilas, wanna-be-potilas ei ollut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, ei tuohon harakkaan kannata ruutia enempää tuhlata, mutta laitoit kaverin tyylikkäästi halki poikki ja pinoon. Huomaa tosiaan helposti, että teistä kahdesta sinä olit sotilas, wanna-be-potilas ei ollut.
Missä haerjaannuit ihan oikeaksi sotilaaksi? Kysyy
Anonyymi kirjoitti:
Missä haerjaannuit ihan oikeaksi sotilaaksi? Kysyy
Ossi, oikea SOTILASToistan kysymyksen, missä tehtävissä?
Anonyymi kirjoitti:
Toistan kysymyksen, missä tehtävissä?
Ossi, oikea SOTILASToista vielä kerran ja sitten vielä uudestaan, olet kuin teletappi;-))
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toista vielä kerran ja sitten vielä uudestaan, olet kuin teletappi;-))
Toistan! Missä tehtävissä harjaannuisekt aikuisen oikeksi taistelukykyiseksi ja johtamiskykyiseksi sotilaaksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toistan! Missä tehtävissä harjaannuisekt aikuisen oikeksi taistelukykyiseksi ja johtamiskykyiseksi sotilaaksi?
Toista vielä kerran?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toista vielä kerran?
Et vastannut!
Anonyymi kirjoitti:
Et vastannut!
Ossi, oikea SOTILASMiksi et Kapi vastannut?
Anonyymi kirjoitti:
Miksi et Kapi vastannut?
Ossi, oikea SOTILASToistan kysymyksen Kapi!
Ossi, oikea SOTILAS
- Anonyymi
Aikamoisen uran olet tehnyt ja tuohon vielä päälle YK-reissut ja ensimmäisten joukossa kapteeniksi, vetää hiljaiseksi. Kova kaveri olet, siitä ei kahta puhetta.
- Anonyymi
Miksi huutaa lestaa ja solvaa muita sekä roikkuu kimpussani?
Ossi, oikea SOTILAS
- Anonyymi
Mistä ihmeestä sinä kaivat taidon tehdä näitä mega-luokan avauksia??
- Anonyymi
Me muut vähän sparrataan Kapia ja joskus Ossi Osipovitsiakin...
- Anonyymi
Laita Kapi taas tulevalla viikolla keput tulille, ilmat on kylmenemässä ja moni kepua lähellä oleva viluissaan.
- Anonyymi
Varmasti käytiin kova taistelu Porkkalassa, kun sitä palautettiin Suomelle. Eikö?
No, sitten et ollut sotilas. Viikonloppuisin en juuri koskaan täällä käy, mutta nyt teen niin jo toisen kerran tänä viikonloppuna. Huomaan, että edellisen käyntini jälkeen avaukselleni on tullut eräitä mieltäni lämmittäneitä viestejä, kiitos niistä!
Kyllä minua vähän harmittaa, kun eilen tulin vastanneeksi tuon SOTILAAN viestiin. Hyvin harvoin niin teen ja luulenpa, että vastaisuudessa en tee niin enää koskaan. Ei teidän muittenkaan tarvitsisi niin tehdä, ellette halua kapiksi joutua – tai päästä. Mainiosti hän pärjää itsensä kanssa keskustellessaan; omiin viesteihinsä vastatessaan hän näkee ne sitten kapin lähettäminä.
Joo, kyllä hän on parempi SOTILAS kuin minä. En minä yritä laillaan taistella palstojen valvontaa vastaan, kun minulla ei ole hyökkäys-, viivytys- ja puolustustaistelusta sellaista kokemusta jonka hän kertoo omaavansa😉
Nyt vain vielä Oikein Hyvän toivotukset viikonlopun jatkolle ja huomenna alkavalle uudelle viikollekin!Varusmiehenä, alikersanttina olin siis saamassa Porkkalaa Neuvostoliitolta takaisin Suomelle, Vähän leikillisesti – syistä, jotka arvannette – pidin tuota tapahtumaa suurimpana näyttönä siitä, että olen oikeasti sotilas. Tuosta asiasta on kyllä ollut sitten myöhemmin paljon parempiakin näyttöjä; sen tietänette, joten ei siitä enempää.
Tuo Porkkala-tapaus oli kyllä suuri kohokohta varusmiesajalleni, mutta ei siitäkään nyt enempää. Avaukseni on kuitenkin kiinnostanut, kun paljon se on viestejä tuottanut. Asiallisia ja hauskojakin, sellainen on varsinkin tuo 2024-10-23 22:05:41 lähetetty, Karin piirros, jossa pienellä pojalla oli porkkana ja vieressään ollut iso poika kaappasi sen, mutta ei se hänelle maistunut, kun oli syönyt niin paljon Karjalan piirakkaa, joten hän palautti porkkanan pienelle pojalle😉
Ei minulla ole nyt muuta sanottavaa tästä asiasta kuin vain kiitoksia noista asiallisista ja hauskoista viesteistä! Jos kuitenkin jollakulla teistä on tämän tiimoilta vielä jotakin kivaa sanottavaa, mielelläni sitä kuulisin ja sellaiseen vielä vastailisinkin.- Anonyymi
Tällä palstalla ei ole ollut muita sotilaita kuin sinä. Yksi littumaahan höpsähtänyt venäjämielinen kouluttaja kyllä ja yksi mielikuvitusmajuri. Sinä olet ainoa todellinen sotilas.
Enpä ota kantaa tuohon alkulauseeseesi. Mutta kyllä kai minut siellä sotaväessä oikeaksi sotilaaksi nähtiin, kun niin hyvin menestyin ja vain kiitettäviä arviointeja sain kaikista tehtävistäni.
Se sotilasurani kuitenkin päättyi jo 44 vuotta sitten. Korkeasta iästäni huolimatta järkeni olen sentään säilyttänyt niin, etten enää ala sotilasta leikkiä. Vain menneitä olen muistellut sen osalta täällä. Olen kyllä muistellut myös nuoruuteni aikaa ennen sotilasuraani ja myös aikaa sen uran jälkeen, kun elämässäni on ollut paljon ja monenlaista; ei sitä muutoin olisi voinut 330-sivuisia muistelmia kirjoittaa😉 .
- Anonyymi
Kiitokset Kapi sinulle porkkalan jutuista, täytyypä katsoa tuo dokumentti. Tv:stä tuli viikonloppuna kotimainen/venäläinen ?/amerikkalainen ? Nyrkki niminen tv-sarja, se kertoo sodanjälkeisen porkkalan vaiheista. Fictiota kaikki, mutta olisi kiva tietää onko siinä mitään todenperäistä?
Kiitokset kiitoksista! Harmi, kun minulta jäi katsomatta tuo Nyrkki. Jatkuukohan se? Jos jatkuu, aion tietysti sen katsoa. Ellei jatku, se ehkä on löydettävissä areenasta; täytyypä tutkia.
Mielipidepankin hienolle avaukselle pikaviestin heitettyäni tulin vielä vilkaisemaan tänne. En näe tulleen viestejä, jotka kaipaisivat vastaustani.
Eiköhän tämä avaukseni voine jo olla puoleltani loppuun käsitelty. Varsinkin, kun tämä näkyy olevan voittamaton houkutus eräälle; yli 30 viestiään näkyy joutuneen palstan valvonnan roskakoriin.
Onhan toki tullut paljon asiallisiakin viestejä, joihin olen kai liian vähän vastaillut. Tätä enempää en jaksa jatkaa nytkään, kun lounaan nautittuani minua kutsuu jo vuodelepo.- Anonyymi
Sinä hoidit urasi hienosti, siis molemmat urat. Aisa ryssi sen yhdenkin uransa.
- Anonyymi
Kapi-luokan avaus, taas kerran! Toisilta onnistuu, toisilta ei.
- Anonyymi
Palstan ainoa sotilas olet sinä, siis todistetusti. Muilla tuuli heiluttelee huulia ja näppäimistöä.
- Anonyymi
Kapin avaukset on siis niin suosittuja ja mukavaa luettavaa.
- Anonyymi
Sitä ei kukaan ole koskaan kyseenalaistanut, olet edelleen ainoa joka on todistanut olleensa ammattisotilas.
- Anonyymi
Mahtavia kokemuksia sinulla on armeijan ajoista! Ei ihme, että pärjäsit siellä niin hyvin.
- Anonyymi
Muita sotilaita täällä ei ole näkynyt, muut on sellaisia wanna-be-sotilaista, on hapsumattomajuria ja soittokuntalaista VKK pelleä.
- Anonyymi
Palstan äänestyksen mukaan olet, voitit peräti 100-1, ossi äänesti itseään.
- Anonyymi
De facto olet edelleen palstan ainoa sotilas. Muut on indoktrikaatiota ja valhetta.
- Anonyymi
Niin olen.
Ossi, oikea SOTILAS
- Anonyymi
Kapi on edelleen todistetusti ainoa sotilas kepupalstalla. Majurin puukokardi oli kyllä hauska yritys, vähän kuin venäläisten foliohattukoulut!
- Anonyymi
99% palstalla pitää sinua ainoana sotilaana ja upseerina täällä.
- Anonyymi
Minä kuulun 1% vähemmistöön. HO HOO, HO HOO!
Anonyymi kirjoitti:
Minä kuulun 1% vähemmistöön. HO HOO, HO HOO!
Ossi, oikea SOTILASJa sinäkin vain siksi, että paskainen itsetuntosi rapisisi maahan sinä hetkenä, kun lopettaisit jankuttamasta ITSELLESI olleesi todellinen sotilas ja sitä, että Kapi ei olisi ollut. Nääs kun sinun huono itsetuntosi näyttää vaativan sitä, että kokisit olevasi edes yhdessä asiassa parempi kuin Kapi, ja siksi yrität JOKA PÄIVÄ psyykata itseäsi, että olet ja olet ollut jotain merkityksellistä.
Vaan jos löytäisit LEVON, niin sinun ei tarvitsisi itseäsi jatkuvasti pönkittää tuolla tavalla.
- Anonyymi
Olet palstan ylivoimaisesti luetuin avaaja ja edelleen todistetusti ainoa sotilas ja upseeri. Foliohattuisia sotilaita tällä on useampia, yksi peräti littumaasta!
- Anonyymi
Isänmaa ensin. Vasta sitten omakehu Kapi!!
Anonyymi kirjoitti:
Isänmaa ensin. Vasta sitten omakehu Kapi!!
Ossi, oikea SOTILASKapihan ei itseään kehu vaan kertoo uristaan. Sinä sen sijaan kerskailet tekemisistäsi vaikka kaikki me täällä tiedämme sen olevan silkkaa valhetta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kapihan ei itseään kehu vaan kertoo uristaan. Sinä sen sijaan kerskailet tekemisistäsi vaikka kaikki me täällä tiedämme sen olevan silkkaa valhetta.
Missä Kapi harjaannuit ihan oikeaksi sotilaaksi?
Anonyymi kirjoitti:
Ossi, oikea SOTILASKopioin tuohon toisen kirjoittaman:
Kapihan ei itseään kehu vaan kertoo uristaan. Sinä sen sijaan kerskailet tekemisistäsi vaikka kaikki me täällä tiedämme sen olevan silkkaa valhetta.
Itse tosin totean, että kyllä täällä varmasti monet tietävät sinun olleen armeijan palveluksessa.
T: res. korpr. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ossi, oikea SOTILASMissä tehtävissä?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Missä tehtävissä?
Toistan kysymyksen!
Ossi, oikea SOTILAS
- Anonyymi
Sotilaaksi voi sanoa itseänsä vasta sitten, kun on sodassa tai mieluummin sodissa taistellut. Tosin jälkimmäisestä voisi sanoa, että on ammattisotilas. Itseasiassa vasta haavoittuminen, joka jättää pysyvät merkit, oli aikaisemmin sotilaan tunnus. Haavoittumatta sodasta selviäminen oli vähän häpeällistä.
- Anonyymi
Edelleen olet todistetusti ainoa ja paras sotilas palstalla. Korvanappiini tuli juuri tieto, että olisit peräti jo urallasi saanut ylennyksen Kapteeniksi! Wau, hienosti tehty!
- Anonyymi
Sinä olet edelleen ainoa urasi todistanut sotilas täällä ja se suututtaa näitä wanna-be majureita.
- AnonyymiUUSI
Edelleen ainoa todistetusti Sotilas ja Upseeri. Myös urallaan jo Kapteeniksi ylennetty. Respect Kapi!
- AnonyymiUUSI
Edelleen olet ainoa todistetusti upseeri ja sotilas, myös Valiolla olit johtaja, se oli hieno veto vielä kapteeniksi ylentämisen jälkeen. Jää mukavat massit viettää luxus aikaa eläkkeellä ja vaikka matkustella ja etsiä herkkuja maailmalta. Moni köyhä joutuu tyytymään pellavarouheeseen.
Ketjusta on poistettu 36 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1147447- 505598
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa623122Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72603Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101608Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2001449Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931119Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3261085Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2451058Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30936