Ruuan ympärillä pyörii 'säästäminen'

Anonyymi-ap

Kun kaikki muut menot ovat pakollisia.
Mulle tulee eläke kuun alussa.
Nyt tilillä aika vähän.
Menin kauppaan ja ajattelin ostaa alkavaksi viikoksi aineksia.
Tarjousten perässä osin.
Ostin rieskaa , punalaputettu, mutta kuivempana hyvää 1 ,3
Porkkanoita puoli kiloa 1,2
Jääkaappimargariinia, 60% 0,50
Uunimakkarapaketti 1,50
Tuoreita muikkuja n. pannullisen verran 3,40
Ruokakermaa 2dl 0,60
Astianpesuainetta 1,70

vähän reilu kymppi meni

On mulla kaapissa jotain. Maitoa ja piimää,perunoita ja punajuuri- ja kurkkusäilykkeitä. Muutama omena ja banaani,

Nyt vaan keksimään ruokia!

49

534

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Aamulla kahvia ja rieskaa, kaurapuuroa

Lounaaksi:
      Muikut pyöritetään ruisjauhoissa ja paistetaan voissa pannulla. Keitetyt perunat ja porkkana-omenaraastetta huomiseksi ruuaksi.

Banaani-puolukka-piimä smoothie välipalaksi 0,5 litraa

Keitetty peruna, pala makkaraa pannulle, loput raasteet päivälliseksi

Iltateetä ja omenapiirakkaa pakkasesta

• Anonyymi

Keskiviikolle jotain makkarasta. Riittää torstaiksikin.
      Kuorin muutaman perunan ja pari porkkanaa, keitän, surautan soseeksi, loraus maitoa ja nokare voita, suolaa tietty.
      Makkarakastike, ruskeakastike sipulilla.

Kaura-omenapaistos, itse tehty maitokastike vanilliisisokerilla.

Teetä ja leipää, smoothie iltaruuaksi

• Anonyymi

Puuroa ja omenaa.
      Perunalättyjä puolukkasurvoksella.

Katotaan sitten uudstaan

• Anonyymi

Olet taitava. Itse en osaa tehdä tommosia.

• Anonyymi

Hyvät ostokset.
      Muikkuja + keskitöhkyrä tölkit (jos on niinkuin aina..kaupassa)

riskisepi / Savo

• Anonyymi

Mene kauppaan aina illasta! Kahdeksan jälkeen -30%:set ovat -60%:ia!! 🤭👍:

• Anonyymi

Maaseudulla ei ole niin helppoa mennä kahdeksan jälkeen kauppaan. Yleensä päivällä pääsee jollain kyydillä, mutta illat hankalia. Vai pitäisikö taksi tilata, siinä se prosenttien säästö sitten menee.
        Mieluummin ostan päivällä, ja harkiten. Perunaruuat on hyviä, niistä voi tehdä vaikka mitä.

• Anonyymi

Håpeä estää munt menemästä myhäistuntiostoksille.
        > yks saivare gans.

• Anonyymi

Olen nyt tämän kuukauden laittanut ruokaan 30 eurolla viikossa. Pitää säästää rahaa muihin juttuihin. Loppuvuosi menee samalla budjetilla. Pesuaineet , wc paperi ja sellaiset on eri budjetti mutta niihin menee noin 24 euroa kk. Kelasta tuli hylkäyys päätös tämän kuun toimentulotuki hakemukseen mutta sossusta soitti tänään virkailija ja sanoi että minulla olisi ollut 250 euroa alijäämää eli kela tehnyt väärän päätöksen. Minun piti pyytää kelaa korjaamaan päätöstä mutta siihen menee varmaan 2 viikkoa.

• Anonyymi

On siinä taiteilemista. Tsemppiä sulle!
        Ajattelin keittää hernesopan. Puoli kilo kuivattuja herneitä, liotus yli yön,saa alle euron ja toi tarjousjauheliha x2 olis 4 euroa. Ei siihen kyllä 600 grammaa tarvi laittaa, voi jättää vaikka soppalihoiks kourallisen perunoitten ja porkkanoitten kanssa.

• Anonyymi

Köyhänä eläkeläismiehenä minuu kiinnostaa, paljonko saat euroja kuukaudessa.
      Söin äsken myöhä illallisen sen köyhän äijän yli 80v.
      Siinä oli hiukan mysliä ja enemmän maissihiutaleita. Rasvaton maito siihen päälle.

Aamulla tietysti kaurapuuro, kauraleipäviipaleet ja jotain kasvisrasvaa kilon törpöstä. Edelleen saunapalviläskiä ja sauhulohta päälle.
      Menen nukkumaan, koska syötyäni varhaisaamiaisen, on vielä sysipimeää.
      Antto, selkäköyryinen.

• Anonyymi

Tänään tutustuin "ryynileipään" eli pellillä tehtyyn ohraryynileipään, mikä on kuin
        pannari konsanaan. Edullinen ja nopeasti valmistuva leipä ja päälle vaan sitten
        levitettä tai tällä kertaa munavoita. Oikein ravitsevaa ja hyvää natusteltavaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tänään tutustuin "ryynileipään" eli pellillä tehtyyn ohraryynileipään, mikä on kuin
        pannari konsanaan. Edullinen ja nopeasti valmistuva leipä ja päälle vaan sitten
        levitettä tai tällä kertaa munavoita. Oikein ravitsevaa ja hyvää natusteltavaa.

Pataleipä on todella hyvää myös, voi tehdä myös kattilassa.
        Pataan laitan leivinpaperin lisäksi vaikka ohjeessa ilman.

Netissä on ohje.

On helppo tehdä.
        Illalla vaan lyhyt sekoitus lusikalla ja seuraavans päivänä uuniin.
        Eri jauhoista saa mieluisen.

• Anonyymi

Ei mulle paljon jää. Ja nyt pitää valmistautua jouluun, kun laittaisin mielelläni lahjojakin. Sukkia olen jo kutonut. Langatkin maksaa.
        Mutta toisaalta. Ei kaikkea saa rahalla. Pienet resurssit lisää luovuutta!

• Anonyymi

Temusta vaatteet, kengät ym ja Xtra tuotteista ruokaa ja ruokajaoista myös.

• Anonyymi

Älkää ostako niitä hirveitä myrkkyvaatteita ja kenkiä Kiinan nettikaupoista. Esimerkiksi kengissä on 200 kertaisesti yli sallitun määrän hormoonitoimintaa häiritsevia kemikaaleja.
        Ja kaikki ne tuotteet on käsitelty homeenesto aineilla.
        Käytä ensin loppuun kaikki vaatteet mitä sinulla jo on ja osta vasta sen jälkeen jotain vaikka kirpputorilta tai secondhand butiikista. Kaupastakin löytyy alennusrekeistä erittäin halpoja vaatteita. Katsele myös kenkiä alennuslaareista.

• Anonyymi

Leivän päälle leikkaan sydäntä tai kieltä. Nyt kilon painoinen naudankieli menossa. Täyttä lihaa. Pari pakastinta täynnä metsän, ja puutarhan satoa, mehuina, hilloina, ja kokonaisina marjoina. Yllättävän vähän ruokaan menee rahaa, kun valmistaa kerralla hieman suuremman satsin. Monia voi vielä pakastaa .
      Luonnossa liikkuvan on hyvä omistaa mehumaija, ja kuivuri, ne tienaavat nopeasti rahansa takaisin. Päivän keittoon ripottelen suppilovahvero jauhoa, joka säilyy kaapissa vuosia, kun sen kuivaa täysin kuivaksi. Tietysti keitto vaatii paljon muutakin, tarjouksien mukaan. Nyt hyvälaatuinen jauheliha oli 5.99/ kg.

• Anonyymi

Ei helvata jotain naudan kieltä ja sydäntä niin eipä ole houkuttelevaa,maksa nyt menee maksalaatikossa ja maksamakkarassa.Muuten ei sisäelimiä.Pidättekö helvetti sieniä terveellisinä prkl kun noi justiin kerää ympäristömyrkyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei helvata jotain naudan kieltä ja sydäntä niin eipä ole houkuttelevaa,maksa nyt menee maksalaatikossa ja maksamakkarassa.Muuten ei sisäelimiä.Pidättekö helvetti sieniä terveellisinä prkl kun noi justiin kerää ympäristömyrkyt.

On muuten paistettu maksa hyvää leivänpäälläkin. Ja vielä parempaa kun maksapalan päälle laittaa paistettuja sipulirenkaita.

• Anonyymi

Meidän kylän kaupassa on joskus maksaa. Maksalaatikkoa olen tehnyt.

• Anonyymi

Minä en pysty leivän päälle laittamaan kieltä. En voi syödä mitään, mikä on ollut jonkun suussa. Laitan mieluummin kananmunaviipaleita leivälleni.

• Anonyymi

Niin mistä se kananmuna onkaan tullut. Mahtaa siinä olla aromit mukana .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin mistä se kananmuna onkaan tullut. Mahtaa siinä olla aromit mukana .

En ole koskaan syönyt kananmunaa kuorineen. Ennen keittämistä kyllä täytyy nykyään pestä kananmunat, vaikka niiden pitäisi olla puhtaita kennossa.

• Anonyymi

Ihmisillä on ennakkoluuloja. Sisäelimet ovat mitä suurinta herkkua. Ainoastaan munuaiset ovat hieman ongelmallisia, koska vedet täytyy vaihtaa alussa useasti.
        Sydän on kieltäkin parempaa, mutta ison eläimen kivekset, ja penis ovat eliitin herkkua, joita harvoin saa, jos ei ole metsästäjä.

• Anonyymi

Ostin S-Marketista kaksi 500g pakettia kaurahiutaleita, ne maksoi yhteensä 0,78€, tien toisella puolella on K-Supermarket, ostin sieltä 2kg porkkanoita, ne maksoi 1€, ostin myös kaksi 2dl ruokakermaan, ne maksoi 1,18€. Keräkaalia ostin myös 2,5kg, se maksoi 2,50€. Kanajauhelihaa oli 700g rasia -50% , se maksoi 2,57€. Oliko kallista, pienellä rahalla tuli aika paljon ruokaa ostettua!

• Anonyymi

Kaali on halpaa ja hyvää. Edulliset ostokset sulla oli!

• Anonyymi

Syön tämän viikon kalapuikkoja. 1.40 paketti kalapuikkoja ja teen siihen muusin. Nyt pitää vaan säästää rahaa loppuvuodeksi.

• Anonyymi

Et vissiin osaa tehdä itse lainkaan ruokaa, vai?

• Anonyymi

Eihän elukasta kun se teurastetaan niin jää muuta kuin haju.Suolet menee makkaran valmistuksee,jopa nahkakin käytetään.Verestä tehdään vaikka mustaamakkaraa.Itse en ole kiinnostunut sisäelimistä paitsi maksa,maksalaatikon ja maksamakkaran muodossa menee alas.

• Anonyymi

Olet kuitenkin kiinnostunut sisäelimistä, kun maksaa käytät. Kaikista turvallisinta, ja lihapitoisinta ovat juuri kieli, sydän, tai penis.
        Minä olen jättänyt munuaiset vähemmälle, juuri niiden epäpuhtauksien takia, eikä hajukaan ole miellyttävä keitettäessä.

• Anonyymi

Niin maksa tekee poikkeuksen ja joissakin lihapiirakoissa täytteeseen on käytetty sydäntä.Makkaran sekaanhan laitetaan vaikka mitä.Joidenkin herkkua on pässin kivekset.

• Anonyymi

Punajuurilaatikko
      Raasta raakoja punajuuria, 3-5 koosta riippuen.
      Huuhdo 1 dl riisiä
      Paista jauhelihaa 150 gr
      Kasvisliemikuutio, kananmuna, vettä.
      Paista 1 tunti 20 min.

• Anonyymi

Kokeilen lauantaina, hyvä vinkki!

• Anonyymi

Hyviä vinkkejä! Yksinelävälle ruuanlaitto on vähän niinkuin harrastuskin, Porkkanasta raasteeksi, keitettynä soseeksi ja osasta porkkanalättyjä.
      Kokkiohjelmasta, italialaisesta, huomasin, että alkoivat aina tehdä ruokaa pilkkomalla sipulia, porkkanaa ja sellerinvartta.
      Keitin kerran kilon kaikkia ja soseutin. Tomaattimurskaa lisäämällä soppaa. Linssejä lisäämällä eri makuista.Ruokakermalla ja chilihiutaleilla omanlaistaan. Kookoskermalla ja currylla toisenlaista.
      Sikanautajauhelihaa 300 gr 1,99 , lihapullat ja tomaattikeittopohjaa.
      Kanajauhelihaa ruskistettuna currypohjan kanssa.
      Raejuustolla eri makuista.

• Anonyymi

Mulla on tää ruuan suunnittelu mennyt jo uniinkin. Jos mulla on kaapissa suippopaprikoita kaks, saatan nähdä unta, jossa ne on täytetty sienillä ja riisillä ja ripoteltu vähän juustomurua päälle! Sitten herään ja muistan ettei mulla ole juustoa. Seuraavaan viikkoon!

Mulla on pieni pakastin ja siellä on puolukoita ja sieniä ja sitten jämäannoksia, joista saa sulattamalla nopeasti. Tai oikeastaan vähän niinkuin pakkokin syödä pois alta. Eikä tarvitse syödä montaa päivää samaa. Yhdelle on vaikea tehdä vain yhtä annosta!

• Anonyymi

Todellisuudessahan ruoka on erittäin pieni menoerä taloudessa. Työtön, tai eläkeläinen voi itse harrastaa ruuan laittoa, hakea tarjouksia, ja kehitellä erilaisia vaihtoehtoja ajan kuluksi.
      Olen aina ihmetellyt ruokajonoja. Miksi siellä pitää jonottaa. Ovatko ihmiset laiskoja, uusavuttomia, vai mitä. Tietysti jakelupisteistä saa ilmaiseksi, ja työttömien ruokaloista muutamalla eurolla valmiit ateriat, mutta opetetaanko ihmiset liian helppoon elämään. Monelle jää ilmaisen aterian vuoksi rahaa myös alkoholiin, ja tupakkaan, joka näkyy meidänkin kauppakeskuksen väessä, joka on entistä nuorempaa ja häiriökäyttäytyvää.

• Anonyymi

Kun on aikaa ja vähän huono ruokahalu, kahtena päivänä samaa ruokaa, tuunauksella kolmantenakin päivänä menee.
        Nyt tein viikonlopun ostokset:
        kaurapaahtoleipä 1,79
        maksamakkaraa 200 gr 1,79
        3x tomaattimurskaa yht 2,50
        punajuuria kilo 0,59
        4 sipulia 0,40
        naudan jauhelihaa 400 gr 3.99
        maitoa 1l 0,99
        n. 12 euroa

Laitan 'vanhaan' makkarakastikkeeseen huomenna tomaattimurskaa ja keitän spaghettia. Porkkana-omenaraastetta piisaa.
        Lauantaina teen punajuurilaatikkoa.
        Toisesta puolesta jauhelihaa paistan pari sadan gramman jauhelihapihviä ja paistan sämpylöitä. Saunan jälkeen omat 'hampurilaiset' ketsupin, sinapin ja maustekurkkujen kanssa. Ja puolukkamehua kylmänä.

Vielä on se päivittäinen banaani-puolukka-piimäsmoothie n. puoli litraa. Ei lisättyä sokeria ja täyttää! Sillä voi kuitata vaikka lounaan tai iltaruuan, kun aamulla on paahtista,maksamakkaraa,paprikaa ja teetä ja omena.
        Kaksi banaania jää vielä, toinen lauantaiksi ja toinen sunnuntaiksi.

Sunnuntaina otan pakkasesta aiemmin tehdyn broilerinfileen ja riisivihannesta, jossa on ananasta, maissia ja herneitä.

• Anonyymi

Ruuanlaitto on sellainen jatkumo. Kun tekee itse, ei voi ostaa vain 2 dl riisiä, 1/2 dl siirappia, 2 lihaliemikuutiota,meiramia tl, 4rkl rypsiöljyä. Kaalia voi ostaa kilon palan ja 400 gr jauhelihaa.
        Kaappiin jää aina jotain. Kun tarpeeksi kertyy aineita, ne toimivat myös inspiraation lähteinä.
        Mulla on siirappia, teenpä siirappilimpun. Ja niin se jatkuu.

• Anonyymi

Olen tämän lokakuun pärjännyt 147 eurolla. Pakastimessa on vielä 1.6 kg jauhelihaa, kalapuikkoja, vihanneksia ja ahven filettä. Ensi kuun pärjää noin 140 eurolla, ainakin pakko koska säästän rahaa ensi kesään. Olen tässä syönyt yhden kunnon aterian päivässä ja sitten iltaisin olen tehnyt itse sämpylöitä. Ostin myös coop ananasta 20 purkkia ja ne maksaa 0.95 euroa purkki. Olen hiukan laihtunutkin noin 5 kg koska yritän syödä vähemmän.

• Anonyymi

Hienoa! olet oikealla tiellä! Nyt yritän itsekin samaa. Muuten ei ikinä jää mitään säästöön.

• Anonyymi

Tänään tein 2,7 litran Uunikokki vuokaan lihaperunasoselaatikkoa. Sain ilmaiseksi sekalaista perunaa ns. kertausperunaa, ihan hyvää perunaa, mutta eri lajikkeita sekaisin. Tulee hyvää perunamuusia, keitin 2 kg perunoita ja tein niistä muusia.

Ostin eilen postireissulla S-Marketista kananjauhelihaa punaisella lapulla 400g, alle pari euroa maksoi. Kotona oli yksi sipuli ja vielä pari valkosipulin kynttä, ne pistin samaan paistinpannulle hienonnettuna, kun paistoin jauhelihan. Hieman jauhelihamaustetta ja paprikaa vielä lisäksi. Kotona oli kananmunia rasiassa, ostettu punaisella lapulla -50% parasta ennen 17.9. ja kaksi laitoin siihen ruokaan. Huuhtelin tyhjentyneen ketsuppipullon punaisella maidolla ja kaadoin sinne muusikulhoon muiden aineksien joukkoon. Tyhjentyneen Pirkka salaattijuustokuutiopurkin öljyä kaadoin 0,5dl vielä joukkoon ja vatkasin vatkaimella taikinakoukuilla sekaisin.

Voitelin sitä Uunikokki vuokaa Lidlin Maiju levitteellä ja laitoin sen vatkatun seoksen sinne vuokaan. Raastoin loppua edamjuustoa jääkaapista siihen päälle. Paistoin uunissa +175°C 1,5 tuntia. Tuli hyvää ja syödään tästä vaimoni kanssa monta päivää.

• Anonyymi

Parhaat ja riittoisat ruokamäärät saa tehtyä ihan vaan peruselintarvikkeista.
        Perunamuusia kattilallinen ja siihen uunivuokaan reilu annos mureketta niin
        ruokaa riittää monelle ainakin kolmeksi päiväksi ja salaatiksi kaali,kurkku, sekä
        tomaattisilppua ja päälle kastiketta. Ei tule paljoa yhden annoksen hinnaksi.

• Anonyymi

Kana-riisilaatikko
      Vihanneksia, sipuli, hiukan kypsää kanaa, riisiä. Kasvisliemi-kerma-kananmunasuuruste.
      Jos on homejuuston jämiä, näitä ripottaa päälle.

• Anonyymi

Edullinen ruoka tämäkin, kokeilen viikonloppuna.

• Anonyymi

Aamupala, lounas, päiväkahvi, pääruoka ja iltapala , noin sunnilleen..
      Joskus tuntuu että pääruoka on edullinen, mutta muihin menee enemmän.

• Anonyymi

Ruuan säästämisestä saa rahaa muuhun. Esimerkiksi joululahjoihin. Ja teatterimatkaan. Ylioppilasjuhliin ja siihen mitä kutsutaan sosiaaliseksi elämäksi.
      Viime kuussakin kävin lounaalla entisen työkaverin kanssa,

• Anonyymi

Euron purkki pisaratomaatteja, kolme porkkanaa, kaksi perunaa ja yksi sipuli keitettynä. Soseutan sauvasekoitteimella. Lisään tomaattimurskaa. Liotan linssejä vedessä 20 min ja huuhtelen. Lisään keittoon.

Hyvä lounas ja kasviksiakin tulee syötyä . Nyt niitten määrää suosituksessa on lisätty 800 gr päivässä!

• Anonyymi

Kaurasämpylä tai kaksi, itse tehty, voideltu ihan oikealla voilla.

• Anonyymi

Joskus kun on juonut kahvikupillisen ja paahtoleivän aamulla, tekee mieli jotain protskua. Munakas on hyvä, nopea ja helppo lounas. Kaksi munaa, ripaus suolaa, loraus ruokakermaa vatkattuna ja pannulle. Kun ensin vähän sekoittaa ja alkaa hyytyä, päälle paprikan paloja, kinkkusuikaleita ja jos juustoraastetta...kansi päälle ja lämpö pois.
      Ruisleipää ja lasillinen rasvatonta piimää!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      73
      3335
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      31
      1901
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1899
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      17
      1446
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1391
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1308
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1296
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1207
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1197
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      965
    Aihe