Onko joku eri mieltä?
Paavali ei kääntynyt kristityksi
48
256
Vastaukset
- Anonyymi
Paavali pysyi juutalaisena. Tosin hän oli helleenijuutalainen, jotka olivat vapaamielisempiä kuin heprealaiset.
- Anonyymi
Miksi ei olisi, jos kerran hän vastaa isolta osin kristinuskon sisällöstäkin? Paavalin historiallisuutta ei liene asetettu kiistanalaiseksi.
- Anonyymi
"Minä olen juutalainen, kotoisin Kilikian Tarsoksesta"
"Gamalielin oppilaana minut on kasvatettu isiemme lain kaikkien vaatimusten mukaan. "
"Veljet! Minä olen fariseus, ja fariseuksia ovat isänikin olleet"
"Olenhan minäkin israelilainen, Abrahamin jälkeläinen, Benjaminin heimoa."
"He ovat siis heprealaisia? Niin minäkin. He ovat israelilaisia? Niin minäkin. He ovat Abrahamin jälkeläisiä? Niin minäkin."
Kääntyminen kaiketi tarkoittaa johonkin toiseen uskontoon kääntymistä. Paavali selvästikään ei kääntynyt pois juutalaisuudesta, joka oli varsin monimuotoista tuohon aikaan.- Anonyymi
Alkuaikoina juutalaiset kääntyessään kristityksi, tai ryhtyessään Jeesuksen seuraajiksi, miten vain, näyttävät pitäneen juutalaisen identiteettinsä. Vasta myöhemmin kristinusko irtaantui omaksi liikkeekseen ja riitautui juutalaisuuden kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkuaikoina juutalaiset kääntyessään kristityksi, tai ryhtyessään Jeesuksen seuraajiksi, miten vain, näyttävät pitäneen juutalaisen identiteettinsä. Vasta myöhemmin kristinusko irtaantui omaksi liikkeekseen ja riitautui juutalaisuuden kanssa.
Lähinnä tuosta alkuajasta taidetaan puhua alkukristillisyytenä tai Jeesus-liikkeenä. Kesti jonkin aikaa ennen kuin kristinusko muodostui nykyisenlaiseksi, jos puhutaan valtavirtakristillisyydestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähinnä tuosta alkuajasta taidetaan puhua alkukristillisyytenä tai Jeesus-liikkeenä. Kesti jonkin aikaa ennen kuin kristinusko muodostui nykyisenlaiseksi, jos puhutaan valtavirtakristillisyydestä.
Jeesus-liike oli alunperin juutalaisuuden sisäinen suuntaus, yksi monista. 1. vuosisadan juutalaisuus oli sateenvarjoaate, joka kokosi alleen aika erilaisiakin porukoita, jotka olivat yhtä mieltä lähinnä joistakin peruskysymyksistä.
Evankeliumit puolestaan ovat jo myöhempää perua ja niissä asiat nähdään oman aikansa suodattimen läpi. Esimerkiksi Johanneksen evankeliumissa juutalaiset esitetään hyvinkin negatiivisesti, mikä tuskin on alunperin ollut näin, kun Jeesus-liike itsekin oli juutalaisuuden yksi haara. Sen sijaan Johanneksen evankeliumin taustalla ollut yhteisö lienee riitautunut juutalaisten kanssa ja siksi evankeliumi on saanut tuollaisen sävyn. - Anonyymi
Paavali oli etnisesti juutalainen. Paavalin aikoihin asti ja osin vielä nytkin juutalaisuus oli molemmissa merkityksissään sama asia. Paavalille hänen uskonsa oli Ainoa Oikea Totuus juutalaisuudessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali oli etnisesti juutalainen. Paavalin aikoihin asti ja osin vielä nytkin juutalaisuus oli molemmissa merkityksissään sama asia. Paavalille hänen uskonsa oli Ainoa Oikea Totuus juutalaisuudessa.
Paavalin näkemykset eivät silti edustaneet kaikkia juutalaisia, tai kristittyjä, 1. vuosisadalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavalin näkemykset eivät silti edustaneet kaikkia juutalaisia, tai kristittyjä, 1. vuosisadalla.
Kenenkään kristityn tai juutalaisen näkemykset eivät ole koskaan edustaneet kaikkia kristittyjä tai juutalaisia.
paavali oli todellisuudessä Borneon kansalainen. Tämän todistavat juuri löydetyt kirjeet postilaatikosta Borneon viitakon laidasta. Tässä aidossa lainauksessa eräästä löydestystä kirjeestä asia selvästi ilmenee. Eli: ʣʩʨʥƫɞɷσʫʪʣʆȡƕʑʘƛȵ
Sama härmäksi henkisttytneesti käänettynä.
-Minä paavali Borneon Peräilmamestari, synnyin Borneossa hyvin nuorena, ja lähettelin hävyttömiä kirjeitä sinne tänne. Niiden tarkoituksena on näyttää kuinka tyhmän hyväuskoisia uskikset ovat: täysi pajunköysi jostain jeesuksesta mene kympillä läpi. HOHOHOHO- Anonyymi
Paavalin peräilman koostumus myös vaihtui yhdenlaisesta toisenlaiseksi, kun hän kääntyi kristityksi. Syy ei tosin ollut Jeesus-satu sinänsä, vaan ruokavalion muutos.
Anonyymi kirjoitti:
Paavalin peräilman koostumus myös vaihtui yhdenlaisesta toisenlaiseksi, kun hän kääntyi kristityksi. Syy ei tosin ollut Jeesus-satu sinänsä, vaan ruokavalion muutos.
Näin. Onhan palstalla sentään toinenkin uskonasioiden asiantuntija.
- Anonyymi
Paavali sanoo:
Sydämellä uskotaan vanhurskaudeksi, mutta suulla annetaan julkinen julistus pelastukseksi.
Julkisen julistuksen antaminen, uskostamme kertominen toisille, on välttämätöntä pelastuksen saamiseksi.- Anonyymi
Evankeliumin julistaminen on kristittyjen kollektiivinen tehtävä, mutta kaikki eivät olleet julistajia tuolloinkaan, vaan jokainen voi tukea toimintaa itselleen sopivalla tavalla. Vaatimus julkisesta julistamisesta pelastuksen ehtona myös mitätöi Jumalan armon ja pelastuksen lahjana, tehden siitä työllä ostettavan asian. Vartiotorni on tuon kohdan yrittänyt vääntää kenttäpalveluksen tueksi, vaikka kyse oli lähinnä uskon tunnustamisesta.
- Anonyymi
Ansaita pelastusta rakastavan Jehova Jumalan vihalta vartioimalla tuppisuuna lehtikärryjä torin kulmalla!
Ihan oikeesti, eikö yhtään ala raksuttamaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ansaita pelastusta rakastavan Jehova Jumalan vihalta vartioimalla tuppisuuna lehtikärryjä torin kulmalla!
Ihan oikeesti, eikö yhtään ala raksuttamaan?Jehovan ansaitsematon hyvyys, jonka tosin saa vain tekemällä työtä järjestön hyväksi.
- Anonyymi
1 Tim. 3:1 Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen.
Muta kenet sinä haluaisit valita valtakunnansalisi vanhimmaksi ? Neuvo häntä asettumaan ehdolle.- Anonyymi
Kirkossa tämä on hoidettu hyvin: seurakunta saa äänestää tuomiokapitulin hyväksymistä ehdokkaista. Näin tulee kuultua seurakunnan tahto ja samalla varmistetaan virkaan valittavan pätevyys.
Vartiotornin uskonnossa on otettava mukisematta vastaan se, mitä ylempää annetaan. Hallintoelinkin näyttää itse valitsevan, keitä sinne otetaan. Minkäänlaista julkista prosessia jäsenten valitsemiseksi ei ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirkossa tämä on hoidettu hyvin: seurakunta saa äänestää tuomiokapitulin hyväksymistä ehdokkaista. Näin tulee kuultua seurakunnan tahto ja samalla varmistetaan virkaan valittavan pätevyys.
Vartiotornin uskonnossa on otettava mukisematta vastaan se, mitä ylempää annetaan. Hallintoelinkin näyttää itse valitsevan, keitä sinne otetaan. Minkäänlaista julkista prosessia jäsenten valitsemiseksi ei ole.Soopaa!
- Anonyymi
Paavali näki Kristuksen Damaskoksen tiellä. Hän kääntyi kristityksi ja hänet kastettiin.
II Tim. 4 kertoo että Kristuksen Ilmestyksessä nähnyt RAKENTAA KRISTUKSEN VALTAKUNTAA kirjoituksineen. Ei taivasten , Jumalan, valon, Pojan valtakuntaa, vaan KRISTUKSEN OMAA VALTAKUNTAA.
Paavali itse oli juuri tällainen.- Anonyymi
Nuo ovat kaikki synonyymejä.
- Anonyymi
Paavali oli ensimmäinen kristitty. Jeesus paljasti juuri hänelle uuden pelastussuunnitelmansa, pelastumisen yksin armosta, yksin uskomalla sen, että Jeesus sovitti verellään kaikkien kaikki synnit, ja ottamalla sen vastaan omalle kohdalleen.
Paavali kertoi tästä muille apostoleille. Loppuelämänsä ajan Paavali oli ehkä merkittävin kristitty. Hän on kirjoittanut suuren osan Uudesta Testamentista.
Olikohan se juuri Paavali, joka vei Jeesuksen sanomaa pohjoiseen, Antiokiaan? Siellähän alettiin uskovia ensimmäisenä kutsua kristityiksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavali oli ensimmäinen kristitty. Jeesus paljasti juuri hänelle uuden pelastussuunnitelmansa, pelastumisen yksin armosta, yksin uskomalla sen, että Jeesus sovitti verellään kaikkien kaikki synnit, ja ottamalla sen vastaan omalle kohdalleen.
Paavali kertoi tästä muille apostoleille. Loppuelämänsä ajan Paavali oli ehkä merkittävin kristitty. Hän on kirjoittanut suuren osan Uudesta Testamentista.
Olikohan se juuri Paavali, joka vei Jeesuksen sanomaa pohjoiseen, Antiokiaan? Siellähän alettiin uskovia ensimmäisenä kutsua kristityiksi.Tai sitten asia meni niin, että Jeesus opetti Jumalan valtakuntaa ja kun sitä ei tullut, vaan Jeesus tapettiin, Paavali ja kumppanit alkoivat kehitellä opetusta sovituksesta. Paavali ei tiettävästi koskaan tavannut Jeesusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai sitten asia meni niin, että Jeesus opetti Jumalan valtakuntaa ja kun sitä ei tullut, vaan Jeesus tapettiin, Paavali ja kumppanit alkoivat kehitellä opetusta sovituksesta. Paavali ei tiettävästi koskaan tavannut Jeesusta.
Jumalan valtakunta on kristikunnan sydämessä.
Taivaan valtakunta on se maallinen valtakunta, jossa Jeesus hallitsee tuhat vuotta. Siihen lienee hiukan yli seitsemän vuotta tästä päivästä.
Jeesus tapasi Paavalin Damaskoksen tiellä. Näky oli niin häikäisevä, että hänelle taisi jäädä näkövaurio loppuiäkseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalan valtakunta on kristikunnan sydämessä.
Taivaan valtakunta on se maallinen valtakunta, jossa Jeesus hallitsee tuhat vuotta. Siihen lienee hiukan yli seitsemän vuotta tästä päivästä.
Jeesus tapasi Paavalin Damaskoksen tiellä. Näky oli niin häikäisevä, että hänelle taisi jäädä näkövaurio loppuiäkseen.Jumalan valtakunta eli taivaan valtakunta on Raamatussa jotain, mikä on tässä ajassa ihmisten keskellä ja sydämessä, mutta myöhemmin hallitsee koko luomakuntaa. Tosin Jeesuken ensimmäiset seuraajat taisivat odottaa maanpäällistä Jumalan valtakuntaa, mutta kun sitä ei tullut ja Jeesuskin tapettiin, odotus muuntui toisenlaiseksi. Tuhatvuotista valtakuntaa ei yleensä tulkita kirjaimellisena, mutta sellaisiakin tulkintoja on.
- Anonyymi
Eihän kukaan Uuden Testamentin henkilö ole "kristitty"? He olivat omaksuneet uuden uskonnon, josta vähitellen on kasvanut valtauskonto maailmaan.
UT:ssä ei myöskään ole kirkkoja, ei pappeja, ei piispoja.- Anonyymi
Omaksuneet?????
- Anonyymi
Uuden testamentin mukaan opetuslapsia, sen tien kulkijoita kutsuttiin kristityiksi ja käyttivät sitä nimitystä itsekin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uuden testamentin mukaan opetuslapsia, sen tien kulkijoita kutsuttiin kristityiksi ja käyttivät sitä nimitystä itsekin.
Kristityiksi koska siihen oli fakta syy!
- Anonyymi
Kristitty kaiketi viittaa Kristukseen eli messiaaseen.
Oliko uskonto uusi, vaiko vain juutalaisuuden lahko, joka esitti omaavansa sen oikean näkemyksen ja saarnasi että ihmisten tuli katua, ennen taivasten valtakunnan tuloa, joka oli siis juutalaisuuteen liittyvä näkemys?
Ongelmaksi muodostui messiasehdokkaan kuolema, joten se ei kelvannut suinkaan kaikille juutalaisille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kristitty kaiketi viittaa Kristukseen eli messiaaseen.
Oliko uskonto uusi, vaiko vain juutalaisuuden lahko, joka esitti omaavansa sen oikean näkemyksen ja saarnasi että ihmisten tuli katua, ennen taivasten valtakunnan tuloa, joka oli siis juutalaisuuteen liittyvä näkemys?
Ongelmaksi muodostui messiasehdokkaan kuolema, joten se ei kelvannut suinkaan kaikille juutalaisille.Jeesus tosiaan saarnasi kuningaskunnan evankeliumia juutalaisille. Heistä kuitenkin vain pieni osa otti vastaan hänen sanomansa, että hän on Messias ja että Taivaan valtakunta on tulossa.
Siksi Jeesus päätti, että ennen kuin hän ottaa uudelleen erityiskäsittelyynsä juutalaiset, Jumalan oman kansan, välissä on pari tuhatta vuotta, jolloin pelastutaan pelkästään uskolla, ja pelastuminen on hetken tapahtuma eikä sitä voi menettää. Kun tulemme uskoon, saamme kuolleen henkemme tilalle Jumalan elävän pyhän hengen sinetiksi siitä, että meillä on iankaikkinen elämä.
Heti uskovien kristittyjen ylöstempauksen jälkeen siirrytään taas erilaiseen ajanjaksoon. Noiden seitsemän vuoden aikana täytyy myös tehdä tekoja; ei saa ottaa pedon merkkiä ja täytyy antaa kunnia Jumalalle. Varmaan jotain muitakin vaatimuksia on. Ottakaa selvää, jos aiotte jäädä tänne. Uskovana minä odotan ylöstempausta. Maailman tapahtumista päätellen se on hyvin lähellä.
Ahdistuksen aika loppuu siihen, että ne juutalaiset, jotka ovat selvinneet hengissä antikristuksen vainoista, huutavat yhteen ääneen avukseen Jeesusta, Messiastaan. Silloin Jeesus tulee takaisin, näkyvästi ja kuninkaana, Harmagedoniin. Hän tuhoaa vihollisensa omin voimin ja asettuu hallitsemaan Jerusalemiin tuhanneksi vuodeksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kristitty kaiketi viittaa Kristukseen eli messiaaseen.
Oliko uskonto uusi, vaiko vain juutalaisuuden lahko, joka esitti omaavansa sen oikean näkemyksen ja saarnasi että ihmisten tuli katua, ennen taivasten valtakunnan tuloa, joka oli siis juutalaisuuteen liittyvä näkemys?
Ongelmaksi muodostui messiasehdokkaan kuolema, joten se ei kelvannut suinkaan kaikille juutalaisille.Paavalin käännös sen lisäksi, että hän lopetti Jeesuksen seuraajien vainoaminen, oli ehkä se, ettei ihmisen tarvinnut olla juutalainen pelastuakseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavalin käännös sen lisäksi, että hän lopetti Jeesuksen seuraajien vainoaminen, oli ehkä se, ettei ihmisen tarvinnut olla juutalainen pelastuakseen.
Myös Paavalin suhtautuminen lakiin muuttui. Hän näyttää edelleen noudattaneen sitä ainakin pääpiirteittäin, lakia ei muutenkaan noudatettu pilkuntarkasti varsinkaan helleenijuutalaisten parissa. Laki ei kuitenkaan ollut enää jumalasuhteen kannalta keskiössä, vaan sitä noudatettiin tottumuksesta, arvostuksesta ja ihmissuhteiden takia.
Kansojen ihmisen ei tarvinnut kääntyä ensin juutalaiseksi voidakseen ryhtyä kristityksi. Apostolien tekojen kertomusta apostolien ja vanhinten kokouksesta ei pidetä sinänsä historiallisena, mutta juutalaiskristityt lienevät vaatineet pakanakristityltä ns. Nooan poikien lain noudattamista jossain muodossa, jotta olisivat hyväksyneet nämä yhteyteensä. Kyseessä oli kompromissi, jossa toinen osapuoli ei olisi tyytynyt vähempään eivätkä toiset olisi suostuneet enempään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kristitty kaiketi viittaa Kristukseen eli messiaaseen.
Oliko uskonto uusi, vaiko vain juutalaisuuden lahko, joka esitti omaavansa sen oikean näkemyksen ja saarnasi että ihmisten tuli katua, ennen taivasten valtakunnan tuloa, joka oli siis juutalaisuuteen liittyvä näkemys?
Ongelmaksi muodostui messiasehdokkaan kuolema, joten se ei kelvannut suinkaan kaikille juutalaisille.Kuolemasta selvittiin keksimällä ylösnousemus. Tarina kelpasi pakanoile. Isompi ongelma tuli siitä, että Jeesus oli luvannut palata vielä aikalaistensa nähden. Tämän pikkuseikan uskovat yksinkeraisesti unohtivat. Kieltäytyvät myöntämästä vielä tänäkin päivänä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuolemasta selvittiin keksimällä ylösnousemus. Tarina kelpasi pakanoile. Isompi ongelma tuli siitä, että Jeesus oli luvannut palata vielä aikalaistensa nähden. Tämän pikkuseikan uskovat yksinkeraisesti unohtivat. Kieltäytyvät myöntämästä vielä tänäkin päivänä.
Kristittynä sinulla on opiskelupaikka korkeimmassa mahdollisessa koulussa – Siionin Korkeakoulussa. Tässä elämässä saamasi koulutus ja opetus valmistaa sinua hallitsemaan tulevassa maailmassa yhdessä Jeesuksen ja hänen pyhiensä kanssa. Ei ole olemassa tämän korkeampaa kutsumusta tai päämäärää elämässä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuolemasta selvittiin keksimällä ylösnousemus. Tarina kelpasi pakanoile. Isompi ongelma tuli siitä, että Jeesus oli luvannut palata vielä aikalaistensa nähden. Tämän pikkuseikan uskovat yksinkeraisesti unohtivat. Kieltäytyvät myöntämästä vielä tänäkin päivänä.
Niinpä, kyllähän tuo on aivan selvää, että paluuta odotettiin Jeesuksen ja Paavalin aikana. Sittemmin asiaa tietysti täytyi selitellä, ettei muutaman kymmenen vuoden odotus mennyt hukkaan. Tai ehkä tuossa on jotain niin toivottua, että 2000 vuottakaan odotusta ei ole mitään
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, kyllähän tuo on aivan selvää, että paluuta odotettiin Jeesuksen ja Paavalin aikana. Sittemmin asiaa tietysti täytyi selitellä, ettei muutaman kymmenen vuoden odotus mennyt hukkaan. Tai ehkä tuossa on jotain niin toivottua, että 2000 vuottakaan odotusta ei ole mitään
Jeesuksen pikaisen paluun odotus, kuten myös asian tapahtumatta jäämisen tuoma pettymys ovat molemmat selvästi nähtävissä Uuden testamentin kirjeistä. Ja miksipä Jeesuksen seuraajat eivät olisi odottaneet, jos tämä lupasi palata joidenkin aikalaistensa vielä eläessä, "tämä sukupolvi ei katoa ennen kuin kaikki tämä tapahtuu".
- Anonyymi
Uuydessa Testamentissa mainitaan, että uskovia alettiin ensimmäiseksi nimittää kristityiksi Antiokiassa. Kristitty on jokainen, joka uskoo Jeesuksen sovittaneen verellään kaikki synnit, ja joka ottaa sen vastaan omalle kohdalleen. Nöyrtyy ottamaan vastaan, tajutessaan olevansa helvettiin menossa oleva syntinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uuydessa Testamentissa mainitaan, että uskovia alettiin ensimmäiseksi nimittää kristityiksi Antiokiassa. Kristitty on jokainen, joka uskoo Jeesuksen sovittaneen verellään kaikki synnit, ja joka ottaa sen vastaan omalle kohdalleen. Nöyrtyy ottamaan vastaan, tajutessaan olevansa helvettiin menossa oleva syntinen.
Kristinuskosta on erilaisia käsityksiä. Onhan Uudessa testamentissakin yhtäältä lupaus siitä, että Jumala armahtaa, kun uskoo Jeesukseen, mutta toisaalta jokaiselle luvataan maksaa tekojensa mukaan. Joten kummin se on?
paavali oli evankeljumin viejä pakanakansoille, häne kautta syntyi seurakuntia. Oli pakanain apostoli.
- Anonyymi
Bart Ehrman jossain videossa mainitsi, että Paavali olisi katsonut olevansa jonkinlainen pakanain valo tai muu vastaava. Mahdollisesti hän tarkoitti tätä:
Jes. 42
6 Minä, Herra, olen vanhurskaudessa kutsunut sinut, olen tarttunut sinun käteesi, varjellut sinut ja pannut sinut kansoille liitoksi, pakanoille valkeudeksi
7 avaamaan sokeat silmät, päästämään sidotut vankeudesta, pimeydessä istuvat vankihuoneesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bart Ehrman jossain videossa mainitsi, että Paavali olisi katsonut olevansa jonkinlainen pakanain valo tai muu vastaava. Mahdollisesti hän tarkoitti tätä:
Jes. 42
6 Minä, Herra, olen vanhurskaudessa kutsunut sinut, olen tarttunut sinun käteesi, varjellut sinut ja pannut sinut kansoille liitoksi, pakanoille valkeudeksi
7 avaamaan sokeat silmät, päästämään sidotut vankeudesta, pimeydessä istuvat vankihuoneesta.Kyllä tuossa mielestäni puhutaan Jeesuksesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tuossa mielestäni puhutaan Jeesuksesta.
Paavali ei tiettävästi koskaan tavannut Jeesusta eikä myöskään ollut kovin hyvin perillä hänen opetuksistaan, sillä kuten hän itsekin myöntää, kukaan ei hänelle evankeliumia ollut opettanut.
Gal. 1:
11 Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen.
12 Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle.
Sen sijaan hänellä näkyy olleen kuvitelma siitä, että Jeesus olisi hänelle suoraan viestinyt, tai ainakin pokkaa väittää näin.
1. Kor. 11:23 Olen saanut Herralta tiedoksi tämän
Joissakin asioissa hän tosin esittää näkemyksensä omana mielipiteenään.
1. Kor. 7:25 Naimattomista naisista minulla ei ole Herran antamaa käskyä. Sanon kuitenkin oman mielipiteeni
Paavalin irrallisuus apostolien edustamasta opetuksesta antoi hänelle tavallaan neitseellisen maaperän kehittää kristinuskosta oma versionsa, joka sitten melko vapaamielisenä ja tietyllä tapaa helposti omaksuttavana saikin asemaa kreikkalaisessa maailmassa. Paavalin edustamaa ajattelua tuskin olisi voinut syntyä yhteisössä, joka olisi ollut apostolien ohjauksessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tuossa mielestäni puhutaan Jeesuksesta.
Eikös Jeesus sanonut että:
Hän vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö".
? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös Jeesus sanonut että:
Hän vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö".
?Johanneksen evankeliumissa Jeesus viittaa myös muihin lampaisiin, jotka eivät ole samasta tarhasta (= Israelista).
Joh. 10:16 Minulla on myös muita lampaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, ja niitäkin minun tulee paimentaa.
Tosin Jeesus ei elinaikanaan näitä paimentanut, ja vielä pitkään hänen jälkeensäkin kristinuskoon kääntyi lähinnä juutalaisia ja ns. jumalaapelkääviä, jotka olivat juutalaisten kanssa tekemisissä ja noudattivat joitakin juutalaisia tapoja, mutta eivät ympärileikkauttaneet itseään.
Vasta myöhemmi alettiin käännyttä pesunkestäviä pakanoita, joilla ei ollut juutalaisuuteen liittyvää taustaa. Pakana muuten tulee latinan kielen sanasta paganus, joka tarkoittaa maalaista. Kristinusko olikin aluksi kaupunkilaisten uskonto, joka levisi Rooman valtakunnan kaupunkien juutalaisyhteisöissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Johanneksen evankeliumissa Jeesus viittaa myös muihin lampaisiin, jotka eivät ole samasta tarhasta (= Israelista).
Joh. 10:16 Minulla on myös muita lampaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, ja niitäkin minun tulee paimentaa.
Tosin Jeesus ei elinaikanaan näitä paimentanut, ja vielä pitkään hänen jälkeensäkin kristinuskoon kääntyi lähinnä juutalaisia ja ns. jumalaapelkääviä, jotka olivat juutalaisten kanssa tekemisissä ja noudattivat joitakin juutalaisia tapoja, mutta eivät ympärileikkauttaneet itseään.
Vasta myöhemmi alettiin käännyttä pesunkestäviä pakanoita, joilla ei ollut juutalaisuuteen liittyvää taustaa. Pakana muuten tulee latinan kielen sanasta paganus, joka tarkoittaa maalaista. Kristinusko olikin aluksi kaupunkilaisten uskonto, joka levisi Rooman valtakunnan kaupunkien juutalaisyhteisöissä.Goyim tarkoittaa kansoja, niitä muita kansoja jotka eivät ole juutalaisia.
Uskoakseni tuota Jesajan kohtaa voi tulkita eri tavoilla, kristityille kyse on varmaankin Jeesuksesta, juutalaiselle ehkä Jesajasta, messiaasta tai Israelista itsestään.
Paavali saattoi kaikesta huolimatta pitää itseään jumalan lähettinä pakanoille, tai ainakin esiintyi sellaisena. Tiedä tuosta. Anonyymi kirjoitti:
Goyim tarkoittaa kansoja, niitä muita kansoja jotka eivät ole juutalaisia.
Uskoakseni tuota Jesajan kohtaa voi tulkita eri tavoilla, kristityille kyse on varmaankin Jeesuksesta, juutalaiselle ehkä Jesajasta, messiaasta tai Israelista itsestään.
Paavali saattoi kaikesta huolimatta pitää itseään jumalan lähettinä pakanoille, tai ainakin esiintyi sellaisena. Tiedä tuosta.Hän kaatui maahan ja kuuli äänen sanovan: "Saul, Saul, miksi vainoat minua? Apt 9:4,
Hän kysyi: "Herra, kuka sinä olet?" Ääni vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
Nouse ja mene kaupunkiin. Siellä saat kuulla, mitä sinun on tehtävä."
Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene, minä olen valinnut hänet aseekseni, tunnustamaan nimeäni maailman kansojen ja kuninkaiden ja myös Israelin kansan edessä.
Minä tulen osoittamaan hänelle, että hän joutuu paljon kärsimään minun nimeni tähden. Apt9:15,16.
- Anonyymi
Kristillisyys on juutalaisuutta ja henkistä. Kysehän on vain siitä ettei elämää voi lakien avulla hallita tai että se sairastuttaa asianomaisen. Nimittely juutalaiseksi, kristityksi, buddhalaiseksi tai uskonnottomaksi on joutavaa luokittelua eikä tee kenestäkään mitään.
Ihmisten luokittelu on jossakin määrin samaa kuin vallankäyttö lakien kautta. Olet sitä mitä haluan tai teet kuten haluan. Vielä kummallisempaa on luokitella historia henkilöitä. Kas kun ei sanota, että Aku Ankka oli kristiitty ja Tarzan zen-buddhalainen. Sehän tuottaisi uuden mielenkiintoisen näkökulman Disneyn satuihin ja Edgar Rice Burrroughsin ajatusmaailmaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483766Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4783755Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303019Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902180- 1551900
- 1051740
- 1301569
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541430Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401262Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71138