Vai onko uskottava kaikki kertomukset?
Mieleeni muistuu kuinka eräs nainen todisti tavanneensa suuren enkelin miekka kädessä yöllä ja sitä kertomusta kerrotiin useat vuodet kunnes nainen joko tunnusti tai joku paljasti hänet. Muistaakseni siten että tuo nainen ei ollut lähelläkään sitä paikkaa silloin kun väitti tuon enkelin tietyssä paikassa nähneensä.
Ja sitten on se erään pojan kertomus taivaassa käynnistään. Valheeksi lopulta vuosien jälkeen paljastui. Taisi kirjakin olla kirjoitettu niistä valheista.
Liekö tässä kaikki kerrotut totta? Aika nopeasti sääriluut parantuivat.
https://www.youtube.com/watch?v=jAfwl4MQ1ZA
Saako kristitty epäillä kuulemaansa ihmekertomusta?
22
183
Vastaukset
- Anonyymi
Jos jossain on jotain tapahtunut ja on yksin ollut asian silminnäkijä, asiaa on jotakuinkin vaikea jälkeenpäin muille todeksi "todistaa".
Tuon romaninaisen tarinoinnin muistan selvästi, oli muist. v. 2011. Se todistettiin hetkessä valheeksi, koska nainen oli samalla, väitetyllä kellonajalla istunut netissä kirjoittelemassa (facebook?). Tuosta tapauksesta on ollut juttua, tälläkin foorumilla.
Tuota toista tapausta en muista... heetkonen. Muistanpa sittenkin. Olisiko ollut tuo tapaus, Ruotsin suomalainen mies, jo kuollut? Nimi ei nyt heti muistu mieleeni. Hän kait kirjoitti tapahtuneesta, Taivaassa käynnistään kirjankin? Mutta, että: valetta? Tästä en ole varma.
Monet ihmiset kertovat käyneensä Taivaassa. Itse en välttämättä haluaisi, en ennen kuin sen aika on. Nimittäin, jos minut yhtäkkiä temmattaisiin Taivaaseen, niin siellä ollessa saattaisin lyödä jarrut päälle, enkä suostuisi enää palaamaan tähän pätsiin.
Ajattelen Taivasta ja kuolemaa jatkuvasti.
Itse olen kokenut monia ihmeitä, ollut monesti lähellä kuolemaa. Olen kohdannut enkeleitäkin, mutten kerro asiasta enempää, ettei pyhä asia tulisi pilkatuksi. Uskokoon minua kuka haluaa, tai olkoon uskomatta. Itse tiedän mitä tapahtui.
Ihmeitä ei tapahdu ihan vain harrastuksen ja näytön vuoksi, vaan tositilanteissa, silloin kun niille on aito tarve ja jos Jumala Itse niin haluaa.
Eihän näitä, ainakaan monia yksittäisiä kertomuksia pidä suorastaan "uskoa", vaan kannattaa suhtautua siten, että ne ovat olleet mahdollisia. Seassa voi olla suoria valhekertomuksiakin, mutta on myös todellisia tapahtumia. Uskovaiset ovat kokeneet ja kokevat monenlaisia, yliluonnollisia asioita.
Noita valehtelijoita en ymmärrä. Miten he uskaltavat? Eivät pelkää pilkata Jumalaa ja Taivaan enkeleitä, joista ei saisi mitään valheita esittää! Jumalan ja Taivasten valtakunnan tulee kelvata sellaisena kuin se on, heitä pitää kunnioittaa. Noita valehtelijoita en pidä lainkaan aitoina uskovina vaan huijareina, kaikessa. Aito kristitty ei uskaltaisi eikä haluaisikaan puhua valhetta Jumalasta, Hänen valtakunnastaan ja enkeleistään.
Tähän kertomukseen nk. "uskon". En usko, että olisi ainakaan tarkoituksellista valhetta. Jotain hän selvästi on kokenut:
Kalevi Helimäki (1932-2016) kertoi käyneensä Taivaassa:
https://www.youtube.com/watch?v=KQnMm0iJe0s
https://www.ristinvoitto.fi/elama/kalevi_helimaki_in_memoriam_-_kehitysaputyon_uranuurtaja_on_poissa/index.pl
* - Anonyymi
Aloituksen kysymykseen "saako kristitty epäillä erilaisia ihmekertomuksia...", vastaus: saa ja pitääkin epäillä.
Emme ole uskossa ihmisten kertomuksiin. Ja ihmiset ovat mitä ovat: on rehellisiä ja epärehellisiä, jne. Uskomme kohde on Jumalan sana, Jeesus Kristus.
Ihmeisiin saa myös uskoa, kunhan pitää uskonsa puhtaana ja tutkii hengessään kutakin esitettyä asiaa. Toisten kertomuksia vain on melko vaikea tarkistaa, kuka puhuu totta ja kuka ei.
Sen verran saa uskoa, että ihmeitä kyllä tapahtuu. Aivan uskomattomiakin asioita.
Sellaisen kokemuksen keskellä pieni ihminen ei oikein tiedä, että missä on, tapahtumat ovat sen lajin scifiä, että rajallinen ihmismieli ei oikein ota kerralla ymmärtääkseen että mitä nyt oikein on meneillään. Sitten kun tapahtumat ovat ohi ja nk. arki jatkuu, niin siinä sitä onkin sitten pohdittavaa.
Ihme-kokemuksiin ei kuitenkaan pidä itse tietoisesti hakeutua. Niitä tapahtuu sitten ihan pyytämättä, jos on tapahtuakseen.
Tämä meidän maailmamme on kummallisempi kuin moni arvaakaan. - Anonyymi
Näiden rajojen sisällä: ark. 11:24 Sentähden minä sanon teille: kaikki, mitä te rukoilette ja anotte, uskokaa saaneenne, niin se on teille tuleva. > Siirry
Rinnakkaisviitteet (KR 1933/-38)
Jes. 65:24 Ennenkuin he huutavat, minä vastaan, heidän vielä puhuessaan minä kuulen. > Siirry
Matt. 7:7 Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. > Siirry
Luuk. 11:9 Niinpä minäkin sanon teille: anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. > Siirry
Joh. 14:13 ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa. > Siirry
Joh. 15:7 Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen. > Siirry
Joh. 16:23 Ja sinä päivänä te ette minulta mitään kysy. Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos te anotte jotakin Isältä, on hän sen teille antava minun nimessäni. > Siirry
Joh. 16:24 Tähän asti te ette ole anoneet mitään minun nimessäni; anokaa, niin te saatte, että teidän ilonne olisi täydellinen. > Siirry
1Joh. 3:22 ja mitä ikinä anomme, sen me häneltä saamme, koska pidämme hänen käskynsä ja teemme sitä, mikä on hänelle otollista. > Siirry
1Joh. 5:14 Ja tämä on se uskallus, joka meillä on häneen, että jos me jotakin anomme hänen tahtonsa mukaan, niin hän kuulee meitä. > Siirry
Jaak. 1:5 Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan. > Siirry
Jaak. 1:6 Mutta anokoon uskossa, ollenkaan epäilemättä; sillä joka epäilee, on meren aallon kaltainen, jota tuuli ajaa ja heittelee. > Siirry
Biblia (1776)
Mark. 11:24 Sentähden sanon minä teille: kaikki, mitä te rukoillen anotte, se uskokaat saavanne; niin se tapahtuu teille. - Anonyymi
Kaikki pitää uskoa kritiikittä.
- Anonyymi
juu, varsinkin pakanamessiaanisten jut ilman kritiiikkiä....
- Anonyymi
puhua voi mitä vaan , kyllä maailmaan puhetta mahtuu ,
"että jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajain nojalla."
Matt: 18 : 16 - Anonyymi
No mutta tämähän on aivan klassinen tapaus! Ilmankos kristitty pohtii, että saako epäillä ihmekertomusta. Itse asiassa, se taitaa olla jopa suositeltavaa – koska tässä hommassa liika terve ajattelu voi johtaa siihen, että huomaa koko uskonnon olevan pelkkää HUMPUUKIA. Näitä enkeleiden ilmestymisiä, taivasmatkoja ja muitakin ihmekertomuksia kun näyttää syntyvän enemmän tarinankertojien mielissä kuin missään muussa ulottuvuudessa.
Muistetaan vaikka se kuuluisa kertomus enkelistä, joka miekan kanssa leijaili tietyssä paikassa. Ja niin vain se kertomus kiersi vuosia hurmoksessa, kunnes paljastui, ettei kertoja ollut siellä päinkään. Että missäköhän se miekkaa heilutteleva enkeli sitten oli – ehkä ihan oman mielikuvituksen maastossa, jossain vähemmän pyhässä pilvikerroksessa?
Ja entä tämä poika, joka ehti käydä taivaassa ja takaisin ja kirjoittaa siitä oikein kirjan? Vuosien jälkeen selvisi, että koko taivaallinen vierailu oli oikeastaan pelkkää bestseller-haaveilua. Mutta hei, jos syntyy kysyntää, syntyy myös kertomuksia, eikö?
Ehkäpä tässä kohdin olisi hyvä lisätä skeptisyyttä – tiedä vaikka se paljastaisi, että kyseessä on enemmän mielikuvituksellinen sirkus kuin mikään todellinen ihme. Ihmeellinen tarina voi olla hauska kuunnella, mutta kyllä sitä kannattaa pysähtyä miettimään, mitä siinä oikeastaan ollaan myymässä.
Ystävällisin terveisin,
Enkeli Mäntä – Ihmeellisen ja Humpuukin Risteyksessä - Anonyymi
Pohjimmiltaan kertomukselle 'enkeli suuri miekka kädessä', ei ole paljoa hengellistä arvoa, olkoonpa totta vai ei.
- Anonyymi
Kummallista ettei enkelillä ollut kiinalaista moottorisahaa, kai hekin nyt vähän seuraavat aikaansa !
- Anonyymi
Astraaliset taivasmatkat voivat lopa liittyä mielisairauteen.
Helluntailaiset kertovat ihmejuttujaan uskoen niihin itse.- Anonyymi
Aika pieni joukko se on joka kertoo, meneekö toisen kätösen sormiin !
Ja siitäkin sirkkeli vienyt pari sormea. - AnonyymiUUSI
Eivät hellarit hyväksy mitään mainitsemiasi astraalimatkoja.
- Anonyymi
Kyllä hellaripastorit ovat kovia kehumaan - "Jumala puhui minulle viime yönä."
- AnonyymiUUSI
Jumala puhuu jatkuvasti jos ihminen tahtoo kuulla ja on kuulolla.
Käsitätkö sinä ollenkaan, että usko Jeesukseen Kristukseen
on rakkaussuhde Jeesukseen. Rakkaussuhteessa puhutaan toisilleen
ja keskustellaan.
Jos Jumala ei siis puhuisi uskovalle tai uskova ei kuulisi Jumalaa,
jos ei joka päivä, kuitenkin viikottain, rakkaussuhteessa jokin
mättää. Olisi siis ihme ja kumma jos Jumala ei puhuisi uskovalle.
Jos sinä tahtot kuulla Jumalan puhuvan sinulle, aloita avaamalla
Raamattu. Lue sieltä evankeliumit, Aloita Johanneksen evankeliumista.
Sataprosenttisella varmuudella Jumalan puhuu sinulle monista
asioista.
Jos et tahdo lukea Raamattua, edes evankeliumeja, älä
silloin ihmettele jos Jumala ei puhu sinulle. Ethän sinä edes
etsi yhteyttä Jumalan kanssa, saati että sinulla olisi yhteys.
Kun yhteys on syntynyt ja jos tahdot Jumalan puhuvan
sinulle päivittäin ja hetkittäin. pyri rakentamaan syvä
rakkaussuhde Herraan Jeesukseen Kristukseen.
Se tapahtuu parhaiten Raamatun äärellä rakastamalla Jumalaa
ja uskomalla Raamatun Sanat Jumalan ilmoituksiksi. Kun otat
sitten Sanan sydämeesi, otat Sanassa vastaan Jumalan joka on
rakkaus. Silloin sinulla on elävä rakkaussuhde Häneen
ja Hän puhuu ja sinä kuulet.
Ajatteletko sinä kuitenkin, että minä puhun teorioita tai
jonkun ihmisen, pastorin tai jonkun evankelistan minulle
opettamaa asiaa? Ei, en puhu sellaista, Puhun omakohtaista
kokemusta, joka perustuu Raamatun ilmoitukseen Jumalasta
ja ihmisen suhteesta Häneen. Sinä voit siis saada hyvät
välit Jumalan kanssa. Hänestä voi tulla sinulle enemmän
kuin pelkkä juttukaveri. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jumala puhuu jatkuvasti jos ihminen tahtoo kuulla ja on kuulolla.
Käsitätkö sinä ollenkaan, että usko Jeesukseen Kristukseen
on rakkaussuhde Jeesukseen. Rakkaussuhteessa puhutaan toisilleen
ja keskustellaan.
Jos Jumala ei siis puhuisi uskovalle tai uskova ei kuulisi Jumalaa,
jos ei joka päivä, kuitenkin viikottain, rakkaussuhteessa jokin
mättää. Olisi siis ihme ja kumma jos Jumala ei puhuisi uskovalle.
Jos sinä tahtot kuulla Jumalan puhuvan sinulle, aloita avaamalla
Raamattu. Lue sieltä evankeliumit, Aloita Johanneksen evankeliumista.
Sataprosenttisella varmuudella Jumalan puhuu sinulle monista
asioista.
Jos et tahdo lukea Raamattua, edes evankeliumeja, älä
silloin ihmettele jos Jumala ei puhu sinulle. Ethän sinä edes
etsi yhteyttä Jumalan kanssa, saati että sinulla olisi yhteys.
Kun yhteys on syntynyt ja jos tahdot Jumalan puhuvan
sinulle päivittäin ja hetkittäin. pyri rakentamaan syvä
rakkaussuhde Herraan Jeesukseen Kristukseen.
Se tapahtuu parhaiten Raamatun äärellä rakastamalla Jumalaa
ja uskomalla Raamatun Sanat Jumalan ilmoituksiksi. Kun otat
sitten Sanan sydämeesi, otat Sanassa vastaan Jumalan joka on
rakkaus. Silloin sinulla on elävä rakkaussuhde Häneen
ja Hän puhuu ja sinä kuulet.
Ajatteletko sinä kuitenkin, että minä puhun teorioita tai
jonkun ihmisen, pastorin tai jonkun evankelistan minulle
opettamaa asiaa? Ei, en puhu sellaista, Puhun omakohtaista
kokemusta, joka perustuu Raamatun ilmoitukseen Jumalasta
ja ihmisen suhteesta Häneen. Sinä voit siis saada hyvät
välit Jumalan kanssa. Hänestä voi tulla sinulle enemmän
kuin pelkkä juttukaveri.Ah, aivan, siis jälleen kerran: rakkaussuhde Jeesukseen Kristukseen, tai kuten me täällä realistisemmassa maailmassa sanomme – kunnon tekstisuhde Raamatun käänteisiin. Uskokaa tai älkää, minähän olen kolunnut sen Raamatun läpi kannesta kanteen niin monen kerran, että olen tullut suorastaan Raamatun kisälliksi. Mitä enemmän tarinat ovat tulleet tutuiksi, sitä vähemmän niihin tulee uskoa – mutta kieltämättä mainio taideteos, täynnä vivahteikasta kaunokirjallisuutta ja mainioita käänteitä.
Mutta että rakkaussuhde? Tähänkö on tultu – vähän kuin parisuhdeneuvontaa, mutta kansioksi valikoituu evankeliumit! Ja sanot, että jos ei Jumala puhu viikottain, jotain on pielessä. Olen siis kai Raamattua turhaan pyöritellyt, kun tämä "viikonloppu-chat" ei ole minulle koskaan auennut. Tässä on varmaan salattu, äärimmäisen kryptinen käyttöohje, jota en vain tajua.
Mutta ymmärränhän minä, että tämä on henkilökohtainen kokemus, ja kenties jonkinlainen yhteys joillekin ihmisille toimii. Mutta annas kun minäkin avaan: minun omakohtainen kokemukseni on ihan yhtä aito, ja siihen kuuluu pohdinta siitä, miten nämä tarinat ovat kiertäneet läpi historian ja monien kääntäjien käsien, kuinka niihin on soviteltu ajan ja yhteiskunnan sääntöjä ja muuteltu merkityksiä kerta toisensa jälkeen. Eiköhän se Jumala – jos nyt yhtään hänen tyyliään olen alkanut ymmärtää – ole vähintäänkin yhtä tyytyväinen siihen, että kyseenalaistaa ja tutkii kuin siihen, että vain odottaa vastausta sataprosenttisen varmana.
Joten ehkäpä minäkin saan jatkaa kyselyä omalla tavallani – ja kiitos, mutta jään mieluummin sellaiseksi kriittiseksi juttukaveriksi.
Ystävällisesti,
Enkeli Mäntä, Usvaisten Teorioiden Skeptinen Metsästäjä - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ah, aivan, siis jälleen kerran: rakkaussuhde Jeesukseen Kristukseen, tai kuten me täällä realistisemmassa maailmassa sanomme – kunnon tekstisuhde Raamatun käänteisiin. Uskokaa tai älkää, minähän olen kolunnut sen Raamatun läpi kannesta kanteen niin monen kerran, että olen tullut suorastaan Raamatun kisälliksi. Mitä enemmän tarinat ovat tulleet tutuiksi, sitä vähemmän niihin tulee uskoa – mutta kieltämättä mainio taideteos, täynnä vivahteikasta kaunokirjallisuutta ja mainioita käänteitä.
Mutta että rakkaussuhde? Tähänkö on tultu – vähän kuin parisuhdeneuvontaa, mutta kansioksi valikoituu evankeliumit! Ja sanot, että jos ei Jumala puhu viikottain, jotain on pielessä. Olen siis kai Raamattua turhaan pyöritellyt, kun tämä "viikonloppu-chat" ei ole minulle koskaan auennut. Tässä on varmaan salattu, äärimmäisen kryptinen käyttöohje, jota en vain tajua.
Mutta ymmärränhän minä, että tämä on henkilökohtainen kokemus, ja kenties jonkinlainen yhteys joillekin ihmisille toimii. Mutta annas kun minäkin avaan: minun omakohtainen kokemukseni on ihan yhtä aito, ja siihen kuuluu pohdinta siitä, miten nämä tarinat ovat kiertäneet läpi historian ja monien kääntäjien käsien, kuinka niihin on soviteltu ajan ja yhteiskunnan sääntöjä ja muuteltu merkityksiä kerta toisensa jälkeen. Eiköhän se Jumala – jos nyt yhtään hänen tyyliään olen alkanut ymmärtää – ole vähintäänkin yhtä tyytyväinen siihen, että kyseenalaistaa ja tutkii kuin siihen, että vain odottaa vastausta sataprosenttisen varmana.
Joten ehkäpä minäkin saan jatkaa kyselyä omalla tavallani – ja kiitos, mutta jään mieluummin sellaiseksi kriittiseksi juttukaveriksi.
Ystävällisesti,
Enkeli Mäntä, Usvaisten Teorioiden Skeptinen Metsästäjä>>>Mutta että rakkaussuhde? Tähänkö on tultu – vähän kuin parisuhdeneuvontaa, mutta kansioksi valikoituu evankeliumit!<<<<
Kyllä, olet jo jotakin käsittänyt. Evankelioinnissa on juuri kyse parisuhdeneuvonta. Kiitos, että toit tämän näkökulman evankelioinnista. Onhan niin, että Jumala rakastaa ihmistä, mutta ihminen pakoilee häntä, jopa vihaa Häntä. Evankelioinnin tavoite on saada nämä kaksi, Jumala ja ihminen, kohtaamaan toisensa ja rakastumaan toisiinsa. Jumala kyllä rakastaa jo mutta se syntinen ihminen, hänet tulee saada käsittämään Jumalan rakkaus itseään kohtaan ja hänet pyritään johdattamaan kohtaamaan tämä rakkaus. Itse olen kohdannut Jumalan rakkauden Jeesuksessa Kristuksessa, niin en puhu teorioita.
Ihminen, joka jää tätä rakkautta vaille, jää paljosta vaille. Hän jää kaikesta vaille.
>>> Ja sanot, että jos ei Jumala puhu viikottain, jotain on pielessä. Olen siis kai Raamattua turhaan pyöritellyt, kun tämä "viikonloppu-chat" ei ole minulle koskaan auennut. Tässä on varmaan salattu, äärimmäisen kryptinen käyttöohje, jota en vain tajua.<<<
Sinä olet itse todistanut, että et ole uskonut mitä olet Raamatusta lukenut. Sinun uskosi, jos sitä on alussa ollut, on vähentynyt sitä mukaan kuin olet lukenut. Sen olisi pitänyt kehittyä kokonaan toisella tavalla ja uskon ja rakkauden lisääntyä sinussa. Mutta sinä olet valinnut epäusko. Minä aloin lukea Raamattua Sana sydämelläni Jumalan ilmoituksina minulle päivänä jolloin luin sitä. Ja Jumala puhui Sansassa ja Sanan kautta. Usko ja rakkaus Sanaan on siis se "kryptinen Sanan käyttöohje" joka vie Jumalan kohtaamiseen ja Hänen rakkautensa kokemiseen.
Varmastikki sinä tunnustat, että meitä ihmisiä on moneen junaan ja monta on matkustajaa. Kaikki ihmiset eivät rakasta Jumalaa, Luojaa. Ja heille Jumala
ei ilmoita itseään. Se johtuu ihmisen omasta suhtautumisesta Luojaan, ei Jumalan haluttomuudesta ilmoittaa itseään ja puhua ihmiselle.
Valitse rakkaus Jumalaa kohtaan, jos voit rakastaa, ja lue evankeliumeja sillä mielellä, että ne ovat Jumalan ilmoituksia ja Jumala puhuu sinulle varmasti. En tiedä onko sinulle mahdollista rakastaa Jumalaa koska en tunne ihmismieltä niin, että voisin sen tietää. Mutta itselläni on kokemus että rakkauden ja Sanan kautta olen kohdannut Hänet, joka sanoo: "Minä Olen" älä pelkää. " - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
>>>Mutta että rakkaussuhde? Tähänkö on tultu – vähän kuin parisuhdeneuvontaa, mutta kansioksi valikoituu evankeliumit!<<<<
Kyllä, olet jo jotakin käsittänyt. Evankelioinnissa on juuri kyse parisuhdeneuvonta. Kiitos, että toit tämän näkökulman evankelioinnista. Onhan niin, että Jumala rakastaa ihmistä, mutta ihminen pakoilee häntä, jopa vihaa Häntä. Evankelioinnin tavoite on saada nämä kaksi, Jumala ja ihminen, kohtaamaan toisensa ja rakastumaan toisiinsa. Jumala kyllä rakastaa jo mutta se syntinen ihminen, hänet tulee saada käsittämään Jumalan rakkaus itseään kohtaan ja hänet pyritään johdattamaan kohtaamaan tämä rakkaus. Itse olen kohdannut Jumalan rakkauden Jeesuksessa Kristuksessa, niin en puhu teorioita.
Ihminen, joka jää tätä rakkautta vaille, jää paljosta vaille. Hän jää kaikesta vaille.
>>> Ja sanot, että jos ei Jumala puhu viikottain, jotain on pielessä. Olen siis kai Raamattua turhaan pyöritellyt, kun tämä "viikonloppu-chat" ei ole minulle koskaan auennut. Tässä on varmaan salattu, äärimmäisen kryptinen käyttöohje, jota en vain tajua.<<<
Sinä olet itse todistanut, että et ole uskonut mitä olet Raamatusta lukenut. Sinun uskosi, jos sitä on alussa ollut, on vähentynyt sitä mukaan kuin olet lukenut. Sen olisi pitänyt kehittyä kokonaan toisella tavalla ja uskon ja rakkauden lisääntyä sinussa. Mutta sinä olet valinnut epäusko. Minä aloin lukea Raamattua Sana sydämelläni Jumalan ilmoituksina minulle päivänä jolloin luin sitä. Ja Jumala puhui Sansassa ja Sanan kautta. Usko ja rakkaus Sanaan on siis se "kryptinen Sanan käyttöohje" joka vie Jumalan kohtaamiseen ja Hänen rakkautensa kokemiseen.
Varmastikki sinä tunnustat, että meitä ihmisiä on moneen junaan ja monta on matkustajaa. Kaikki ihmiset eivät rakasta Jumalaa, Luojaa. Ja heille Jumala
ei ilmoita itseään. Se johtuu ihmisen omasta suhtautumisesta Luojaan, ei Jumalan haluttomuudesta ilmoittaa itseään ja puhua ihmiselle.
Valitse rakkaus Jumalaa kohtaan, jos voit rakastaa, ja lue evankeliumeja sillä mielellä, että ne ovat Jumalan ilmoituksia ja Jumala puhuu sinulle varmasti. En tiedä onko sinulle mahdollista rakastaa Jumalaa koska en tunne ihmismieltä niin, että voisin sen tietää. Mutta itselläni on kokemus että rakkauden ja Sanan kautta olen kohdannut Hänet, joka sanoo: "Minä Olen" älä pelkää. "Istuin vuosia sitten eräässä hengellisessä tilaisuudessa
suuren syntisen miehen vieressä. Hän ei ollut uskossa
Jeesukseen Kristukseen mutta hän oli tullut uskovien pyynnöstä,
ja ehkä omista epäpuhtaista motiiveista, istumaan kokoukseen.
Hänessä ei todellakaan ollut mitään rakastettavaa koska
tunsin häntä sen verran, että koin jopa vastenmielisyyttä
häntä kohtaan, Mutta evankelista kun olin niin ...
Siinä kun istuimme ja kokous alkoi, Jumalan rakkaus
oli niin voimakkaasti läsnä Pyhässä Hengessä, että
väkisin kyyneleet alkoi virtaamaan silmistäni. Pyhän Hengen
läsnäolo oli erittäin voimakas. Tämä Pyhässä Hengessä
oleva Jumalan rakkaus kohdistui tuohon syntiseen mieheen,
jossa ei todellakaan ollut inhimillisesti ajatellen mitään
rakastettavaa, ei ainakaan mitään, mitä minä olisi hänessä
rakastanut. Mutta minä koin Jumalan osoittamaa rakkautta
häntä kohtaan.
Kaikki laulut ja puheet olivat suoraa Jumalan puhetta
tuolle miehelle. Tiesin sen koska olin itse Jumalassa
Pyhässä Hengessä ja myös tunsin miehen asioita.
Tuo kokous oli siis Jumalan valmistama kokous tuota
miespoloista varten. Mutta mies lähti kokouksesta
muuttumattomana ja jatkoi entistä elämää minkään
muuttumatta. Jumala puhui hänelle siinä kokouksessa
erittäin voimakkaasti ja kutsui häntä. Mutta, mutta
Jumala ei pakota. Jeesus pyytää ihmistä: "Tule ja
seuraa minua." Ja ihminen itse ratkaisee suhteensa
Herraan Jeesukseen Kristukseen. Hän joko lähtee
seuraamaan Jeesusta tai hän jatkaa sen toisen seurassa
ja seuraa sitä toista. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
>>>Mutta että rakkaussuhde? Tähänkö on tultu – vähän kuin parisuhdeneuvontaa, mutta kansioksi valikoituu evankeliumit!<<<<
Valitse rakkaus Jumalaa kohtaan, jos voit rakastaa, ja lue evankeliumeja sillä mielellä, että ne ovat Jumalan ilmoituksia ja Jumala puhuu sinulle varmasti. En tiedä onko sinulle mahdollista rakastaa Jumalaa koska en tunne ihmismieltä niin, että voisin sen tietää. Mutta itselläni on kokemus että rakkauden ja Sanan kautta olen kohdannut Hänet, joka sanoo: "Minä Olen" älä pelkää. "Ah, tämä lähestyy jo aivan kirjallisuusterapiaa! Jos siis evankeliointi on "parisuhdeneuvontaa" ihmisen ja Jumalan välillä, niin kenties tässä on kyseessä universumin syvimmästä matchmakingista! Vaan jos sallitte, voin vastata yhdellä lisänäkökulmalla – sellaisella, joka tulee Bhagavad Gitasta, sillä sitäkin on tullut luettua.
Bhagavad Gita on hieno opas, jonka keskustelut Krishnan kanssa avaavat hengellisyyden aivan toisenlaisen tason. Se kertoo, miten ihmisen – sielun, ei vain ajatustensa tai tunteidensa – tulisi löytää yhteys korkeampaan voimaan, eikä se edes vaadi samanlaista yksipuolista uskoa kuin Raamattu. Krishnan opetukset Arjunalle puhuvat ihmisen omasta tahdosta löytää totuus, ei siis pelkästään rakastumisesta tai "kuuliaisuudesta." Sitä voisi kutsua lähinnä tasavertaiseksi keskusteluksi. Ja jos haluaa ottaa sanan Jumalalta, suosittelen keskustelemaan Krishnan kanssa.
Ja mitä tulee Raamatun viikkoviesteihin: kyllä, olen pyörittänyt Raamattua kuin mikäkin "kryptinen käyttöohje." Kiitos siis kutsusta kokeilla rakkauden linssiä, mutta kun se rauta – tai "uskonto" – nyt vain ei minulle taivu tällä tavalla. Seikkaillessani siellä Sanan äärellä en kohdannut selkeyttä vaan ennemmin niitä ihmisten jättämiä jälkiä ja monitulkintaisia säkeitä. Tulkitsen, että Jumalallasi – sillä vuohipaimenille ilmoitetulla – ei ehkä ollutkaan tarkoitus jättää selkeää karttaa.
Joten kiitokset vaan oppaasta ja neuvosta – mutta minä valitsen mieluummin polun, joka kulkee Gitan kautta, sillä Krishnan opetuksista olen saanut irti enemmän, juuri niin kuin jokainen matkustaja lopulta valitsee junansa.
Terveisin,
Enkeli Mäntä - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ah, tämä lähestyy jo aivan kirjallisuusterapiaa! Jos siis evankeliointi on "parisuhdeneuvontaa" ihmisen ja Jumalan välillä, niin kenties tässä on kyseessä universumin syvimmästä matchmakingista! Vaan jos sallitte, voin vastata yhdellä lisänäkökulmalla – sellaisella, joka tulee Bhagavad Gitasta, sillä sitäkin on tullut luettua.
Bhagavad Gita on hieno opas, jonka keskustelut Krishnan kanssa avaavat hengellisyyden aivan toisenlaisen tason. Se kertoo, miten ihmisen – sielun, ei vain ajatustensa tai tunteidensa – tulisi löytää yhteys korkeampaan voimaan, eikä se edes vaadi samanlaista yksipuolista uskoa kuin Raamattu. Krishnan opetukset Arjunalle puhuvat ihmisen omasta tahdosta löytää totuus, ei siis pelkästään rakastumisesta tai "kuuliaisuudesta." Sitä voisi kutsua lähinnä tasavertaiseksi keskusteluksi. Ja jos haluaa ottaa sanan Jumalalta, suosittelen keskustelemaan Krishnan kanssa.
Ja mitä tulee Raamatun viikkoviesteihin: kyllä, olen pyörittänyt Raamattua kuin mikäkin "kryptinen käyttöohje." Kiitos siis kutsusta kokeilla rakkauden linssiä, mutta kun se rauta – tai "uskonto" – nyt vain ei minulle taivu tällä tavalla. Seikkaillessani siellä Sanan äärellä en kohdannut selkeyttä vaan ennemmin niitä ihmisten jättämiä jälkiä ja monitulkintaisia säkeitä. Tulkitsen, että Jumalallasi – sillä vuohipaimenille ilmoitetulla – ei ehkä ollutkaan tarkoitus jättää selkeää karttaa.
Joten kiitokset vaan oppaasta ja neuvosta – mutta minä valitsen mieluummin polun, joka kulkee Gitan kautta, sillä Krishnan opetuksista olen saanut irti enemmän, juuri niin kuin jokainen matkustaja lopulta valitsee junansa.
Terveisin,
Enkeli MäntäSinä jälleen todistat epäuskostasi. Sillä tiellä ei kohdata Elävää Jumalaa, Luojaa.
Sitten sinä todistat vapaasta valinnastasi. Tuskinpa kukaan on sinua pakottanut
uskomaan hindujen jumalaa, mutta todistat uskovasi heidän jumalaanssa enemmän kuin Raamatun Jumalaa? Se on sinun valintasi ja sinulla on siihen oikeus.
Mutta sinä olisit voinut valita toisinkin.
- AnonyymiUUSI
Mark 2:
6. Mutta siellä istui myös muutamia lainopettajia, ja he sanoivat itsekseen:
7. "Miten hän tuolla tavalla puhuu? Hän herjaa Jumalaa. Kuka muu kuin Jumala voi antaa syntejä anteeksi?"
Matt. 9:3; Ps. 32:5; Ps. 103:3; Ps. 130:4; Jes. 55:7; Dan. 9:9
8. Jeesus tunsi heti hengessään, mitä he ajattelivat, ja sanoi heille: "Kuinka te tuollaista ajattelette?
9. Kumpi on helpompaa, sanoa halvaantuneelle: 'Sinun syntisi annetaan anteeksi', vai sanoa: 'Nouse, ota vuoteesi ja kävele'?
10. Mutta jotta te tietäisitte, että Ihmisen Pojalla on valta antaa maan päällä syntejä anteeksi" - hän puhui nyt halvaantuneelle -
11. "nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."
12. Silloin mies heti nousi, otti vuoteensa ja käveli pois kaikkien nähden. Kaikki olivat tästä hämmästyksissään, ylistivät Jumalaa ja sanoivat: "Tällaista emme ole ikinä nähneet."
Matt. 9:33 - AnonyymiUUSI
Mietin tässä vaan sitä että kuinka sitä kehtaisikaan epäillä päin toisen silmiä kun hän puhuu vakuuttavasti asiasta että se totta myös on. Noloa oliis mennä siihen kyselemään että puhutkohan nyt totta kun kuulostaa niin erikoiselle tällä kertaa eli toisinsanoen: valehteletko!!!!
Siitä saa sitten ikuisen leiman jos menee kyselemään asian perään että tuo se ei uskonut puheitani vaan piti puheeni halpana. - AnonyymiUUSI
YLEISESTI OTTAEN: Yleensä minulla ei ole tarvetta arvioida tai päättää edes omassa mielessäni, onko joku kuulemani ihmekertomus totta vai ei.
KÄYTÄNNÖSSÄ: En kovin herkästi ala kertoa toisen kertomaa ihmekertomusta eteenpäin, jollen todella tunne kertojaa ja luota häneen.
SEURAKUNNAN JOHDOSSA: Jos joku tällainen ihmekertomus kerrotaan seurakunnassa julkisesti, niin seurakunnan johdon tai kokousta vetävän pitäisi pystyä Jumalan Hengen avulla jotenkin tunnistamaan, onko kerrottu totta vai ei. Jos kokee, että ei ole totta, niin tulee arvioida, millaisella motiivilla kertoja asiasta kertoo, ja toimia tilanteessa sen mukaisesti.
* * *
Mieleeni tulee toisenlainen tapaus, jossa seurakunnassa vieraillut saarnaaja puuttui jonkun puheeseen. Joku mies oli pyytänyt puheenvuoroa. Oli kuulemma aluksi tuntunut siltä, että mies puhuu aivan hyvin. Mutta tämä vieraileva saarnaaja M.A. oli hetken päästä mennyt keskeyttämään miehen puheen. Oli kokenut, että tässä on nyt jotain väärää. Mies oli lähtenyt ulos kokoushuoneesta. Osa seurakuntalaisista oli ihmeissään, miksi vierailija oli keskeyttänyt puheen, kun mies oli puhunut hyvin. Vieraileva puhuja M.A. oli käynyt ulkona katsomassa, mihin mies oli mennyt. Se äsken puhunut oli jossain kulman takana kiroilemassa ja tupakalla. Kaikesta päätellen siis oli aivan väärässä hengessä pyytänyt puheenvuoroa. En tiedä sen kummemmin, mitkä miehen motiivit olivat olleet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi362899Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle31741- 1201550
Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!2751331Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!621114Kun satutin sinua
Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk341083- 701033
"Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi
älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis1271000- 63932
- 41877