Miten saisi säilytettyä pelargonit hengissä talven yli, kun ei ole viileää ja valoisaa paikkaa

Anonyymi-ap

missä ne neuvotaan säilyttämään. Pistokkaat kuulemma säilyvät paremmin,
mutta onko nyt liian myöhäistä leikata niitä juurtumaan ja säilyvätkö ne huoneenlämmössä talven yli ? Miten ne pidetään hengissä ?
Onko kellään kokemustietoa ?

17

258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minulla ei ole onnistunut koskaan. Mutta eräs ystäväni laittaa pelarguuniat talven yli autotalliinsa . Hänellä on niin kauniita pelarguunioita aina ja niitä on paljon
      En käsitä miten hän onnistuu vuosi vuodelta niiden kanssa .
      Sanoo ettei mitään erikoista niiden kanssa tee .

• Anonyymi

Pelakuut vaativat viileän paikan talvella, 5-10 astetta.

• Anonyymi

Pitääkö niitä ollenkaan kastella talven aikana siellä viileässä paikassa ?

• Anonyymi

Miksi ne pitäisi säilyttää? Niitä saa aina uusia.

• Anonyymi

Saako ? Minun on täytynyt maksaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saako ? Minun on täytynyt maksaa.

Kuten minunkin

• Anonyymi

Minulla on ainakin tusinan verran pelargonioita, jotka kukkivat vielä ulkona.
      Tusina uutta ensi kesänä - jos hengissä olen - maksaa jotain.
      Miksi ostaa uusia, jos saisi vanhat säilymään ?
      En hankkinut keväällä kaikkein halvimpia parin euron tarjouspelargonioita,
      koska kestää ennenkuin ne rehevöityvät ja kukkivat runsaasti.
      Ostin kotimaisia tukevavartisia pelakuita, jotka olivat jo valmiiksi hyvässä kasvun alussa.

• Anonyymi

Eikö ne viedä talveksi viileään ja pimeään / hämärään. Valostahan ne lähtee kasvamaan.

• Anonyymi

Minulla on vanhoja pelargonioita neljässä eri ruukussa. Kolme on vanhoja ylivuotisia ja yksi viime kevään pistokkaista kasvatettu. Ne olivat kesän parvekkeella amppeleissa ja kukkivat hyvin. Viime kevään kasvatti on vieläkin kukassa, nyt valoisissa sisätiloissa ollut kolmisen viikkoa.
        Kolme muuta ruukkua on jo siirretty viileitten huoneitten ikkunalaudoille. Kun otin ruukut sisälle leikkasin pitkät oksat noin 15cm pituisiksi niin että niihin jäi lehtiä, enkä ole kastellut niitä kertaakaan, annan kuivahtaa, mutta en kokonaan laske kuihtumaan, kastelen hieman. Joskus helmikuussa kun aurinkoa on enemmän aloitan varovaisen kastelun ja kun uutta kasvua alkaa versomaan annan lannoite vettä. Kun uudet versot vahvistuvat otan niistä pistokkaita ja juurrutan uusia taimia ruukkuihin.
        Nämä pelargoniat ovat vanhaa perinne kantaa, jotka uusiutuvat joka keväisillä pistokas lisäyksillä.
        Olen yrittänyt myös näistä kauppojen erilaisista pelargonioista talvettaa ja jatkaa kasvatusta mutta en ole onnistunut.
        Toivotaan että aloittaja onnistut pelargonioittesi kanssa.
        tepa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on vanhoja pelargonioita neljässä eri ruukussa. Kolme on vanhoja ylivuotisia ja yksi viime kevään pistokkaista kasvatettu. Ne olivat kesän parvekkeella amppeleissa ja kukkivat hyvin. Viime kevään kasvatti on vieläkin kukassa, nyt valoisissa sisätiloissa ollut kolmisen viikkoa.
        Kolme muuta ruukkua on jo siirretty viileitten huoneitten ikkunalaudoille. Kun otin ruukut sisälle leikkasin pitkät oksat noin 15cm pituisiksi niin että niihin jäi lehtiä, enkä ole kastellut niitä kertaakaan, annan kuivahtaa, mutta en kokonaan laske kuihtumaan, kastelen hieman. Joskus helmikuussa kun aurinkoa on enemmän aloitan varovaisen kastelun ja kun uutta kasvua alkaa versomaan annan lannoite vettä. Kun uudet versot vahvistuvat otan niistä pistokkaita ja juurrutan uusia taimia ruukkuihin.
        Nämä pelargoniat ovat vanhaa perinne kantaa, jotka uusiutuvat joka keväisillä pistokas lisäyksillä.
        Olen yrittänyt myös näistä kauppojen erilaisista pelargonioista talvettaa ja jatkaa kasvatusta mutta en ole onnistunut.
        tepa

On hieno asia säilyttää huonekasvien vanhoja perinnekantoja !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

tepa

En ollut aloittaja. Meirän muori vie Pelaguut pimeään ja viileään varastoon talveksi. Kesällä ne ovat suuria, tuuheita ja täynnä kukkia.

• Anonyymi

Mummollani oli pistokkaita ruukussa ikkunalaudalla.
      Niissä oli taimen päällä juomalasi alassuin käännettyinä, jonkinlainen
      minikasvihuone.

Ohjeissa näyttää lukevan, että talven yli alasleikatut pelakuut olisi
      säilytettävä valoisassa ja viileässä paikassa, mutta annetaanko niille
      silloin tällöin niukasti vettä ?

• Otin pelargonioistani pari yksilöä sisälle lokakuun alussa noin10 asteessa pidettävälle lasikuistille talvehtimaan. Yleensä olen alkusyksystä juurruttanut niistä muutaman pistokkaan, jotka mahtuvat pienempään tilaan , mutta eivät kaikki aina onnistu. Pistokkaita kastelen aluksi enemmän, että juurtuvat kunnolla, tuo juomalasi tai muovi suojana on hyvä kikka. Talvetettava kasvi vaatii sitä vähemmän vettä mitä kylmempää on, ja vain ihan vähän kerrallaan että juuret ja varsi pysyy elossa. Ei haittaa vaikka lehdet kuolevat, uusia kyllä versoo kun leikkaa keväällä kasvin kunnolla. Syksylläkin karsin, kun pelargoniat kasvavat niin suuriksi kesän ja syksyn mittaan hyvässä mullassa.

Ostan kesäksi uusia valmiiksi isoiksi kasvatettuja pelakuita, mutta koetan saada näitä vanhoja lempilajikkeitani säilymään. Tyttären kanssa vaihdetaan pistokkaita, joita keväälläkin voi napsia emokasvista juurtumaan. Yleensä ainakin jompikumpi meistä onnistuu.

• Anonyymi

Kun löytäisi sen viileän paikan jostain, missä olisi valoakin .....

• Anonyymi

Eivät ne tarvitse valo talvehtiessaan. Eivät monivuotiset perennatkaan lumen alle valoa saa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eivät ne tarvitse valo talvehtiessaan. Eivät monivuotiset perennatkaan lumen alle valoa saa.

Muistelen, että äitini piti viileässä porstuassa pelakuita talven. Ei siellä
        tosiaankaan paljon valoa ollut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muistelen, että äitini piti viileässä porstuassa pelakuita talven. Ei siellä
        tosiaankaan paljon valoa ollut.

Tuolla aikaisemmin kerroin, mihin meirän muori ne kaupunkiasunnossa, jossa ei ole porstuaa, vie.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      5935
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3863
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3285
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      468
      2719
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1730
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1403
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1396
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1346
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      156
      1272
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    Aihe