missä ne neuvotaan säilyttämään. Pistokkaat kuulemma säilyvät paremmin,
mutta onko nyt liian myöhäistä leikata niitä juurtumaan ja säilyvätkö ne huoneenlämmössä talven yli ? Miten ne pidetään hengissä ?
Onko kellään kokemustietoa ?
Miten saisi säilytettyä pelargonit hengissä talven yli, kun ei ole viileää ja valoisaa paikkaa
17
258
Vastaukset
- Anonyymi
Minulla ei ole onnistunut koskaan. Mutta eräs ystäväni laittaa pelarguuniat talven yli autotalliinsa . Hänellä on niin kauniita pelarguunioita aina ja niitä on paljon
En käsitä miten hän onnistuu vuosi vuodelta niiden kanssa .
Sanoo ettei mitään erikoista niiden kanssa tee . - Anonyymi
Pelakuut vaativat viileän paikan talvella, 5-10 astetta.
- Anonyymi
Pitääkö niitä ollenkaan kastella talven aikana siellä viileässä paikassa ?
- Anonyymi
Miksi ne pitäisi säilyttää? Niitä saa aina uusia.
- Anonyymi
Saako ? Minun on täytynyt maksaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saako ? Minun on täytynyt maksaa.
Kuten minunkin
- Anonyymi
Minulla on ainakin tusinan verran pelargonioita, jotka kukkivat vielä ulkona.
Tusina uutta ensi kesänä - jos hengissä olen - maksaa jotain.
Miksi ostaa uusia, jos saisi vanhat säilymään ?
En hankkinut keväällä kaikkein halvimpia parin euron tarjouspelargonioita,
koska kestää ennenkuin ne rehevöityvät ja kukkivat runsaasti.
Ostin kotimaisia tukevavartisia pelakuita, jotka olivat jo valmiiksi hyvässä kasvun alussa. - Anonyymi
Eikö ne viedä talveksi viileään ja pimeään / hämärään. Valostahan ne lähtee kasvamaan.
- Anonyymi
Minulla on vanhoja pelargonioita neljässä eri ruukussa. Kolme on vanhoja ylivuotisia ja yksi viime kevään pistokkaista kasvatettu. Ne olivat kesän parvekkeella amppeleissa ja kukkivat hyvin. Viime kevään kasvatti on vieläkin kukassa, nyt valoisissa sisätiloissa ollut kolmisen viikkoa.
Kolme muuta ruukkua on jo siirretty viileitten huoneitten ikkunalaudoille. Kun otin ruukut sisälle leikkasin pitkät oksat noin 15cm pituisiksi niin että niihin jäi lehtiä, enkä ole kastellut niitä kertaakaan, annan kuivahtaa, mutta en kokonaan laske kuihtumaan, kastelen hieman. Joskus helmikuussa kun aurinkoa on enemmän aloitan varovaisen kastelun ja kun uutta kasvua alkaa versomaan annan lannoite vettä. Kun uudet versot vahvistuvat otan niistä pistokkaita ja juurrutan uusia taimia ruukkuihin.
Nämä pelargoniat ovat vanhaa perinne kantaa, jotka uusiutuvat joka keväisillä pistokas lisäyksillä.
Olen yrittänyt myös näistä kauppojen erilaisista pelargonioista talvettaa ja jatkaa kasvatusta mutta en ole onnistunut.
Toivotaan että aloittaja onnistut pelargonioittesi kanssa.
tepa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla on vanhoja pelargonioita neljässä eri ruukussa. Kolme on vanhoja ylivuotisia ja yksi viime kevään pistokkaista kasvatettu. Ne olivat kesän parvekkeella amppeleissa ja kukkivat hyvin. Viime kevään kasvatti on vieläkin kukassa, nyt valoisissa sisätiloissa ollut kolmisen viikkoa.
Kolme muuta ruukkua on jo siirretty viileitten huoneitten ikkunalaudoille. Kun otin ruukut sisälle leikkasin pitkät oksat noin 15cm pituisiksi niin että niihin jäi lehtiä, enkä ole kastellut niitä kertaakaan, annan kuivahtaa, mutta en kokonaan laske kuihtumaan, kastelen hieman. Joskus helmikuussa kun aurinkoa on enemmän aloitan varovaisen kastelun ja kun uutta kasvua alkaa versomaan annan lannoite vettä. Kun uudet versot vahvistuvat otan niistä pistokkaita ja juurrutan uusia taimia ruukkuihin.
Nämä pelargoniat ovat vanhaa perinne kantaa, jotka uusiutuvat joka keväisillä pistokas lisäyksillä.
Olen yrittänyt myös näistä kauppojen erilaisista pelargonioista talvettaa ja jatkaa kasvatusta mutta en ole onnistunut.
tepaOn hieno asia säilyttää huonekasvien vanhoja perinnekantoja !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tepaEn ollut aloittaja. Meirän muori vie Pelaguut pimeään ja viileään varastoon talveksi. Kesällä ne ovat suuria, tuuheita ja täynnä kukkia.
- Anonyymi
Mummollani oli pistokkaita ruukussa ikkunalaudalla.
Niissä oli taimen päällä juomalasi alassuin käännettyinä, jonkinlainen
minikasvihuone.
Ohjeissa näyttää lukevan, että talven yli alasleikatut pelakuut olisi
säilytettävä valoisassa ja viileässä paikassa, mutta annetaanko niille
silloin tällöin niukasti vettä ? Otin pelargonioistani pari yksilöä sisälle lokakuun alussa noin10 asteessa pidettävälle lasikuistille talvehtimaan. Yleensä olen alkusyksystä juurruttanut niistä muutaman pistokkaan, jotka mahtuvat pienempään tilaan , mutta eivät kaikki aina onnistu. Pistokkaita kastelen aluksi enemmän, että juurtuvat kunnolla, tuo juomalasi tai muovi suojana on hyvä kikka. Talvetettava kasvi vaatii sitä vähemmän vettä mitä kylmempää on, ja vain ihan vähän kerrallaan että juuret ja varsi pysyy elossa. Ei haittaa vaikka lehdet kuolevat, uusia kyllä versoo kun leikkaa keväällä kasvin kunnolla. Syksylläkin karsin, kun pelargoniat kasvavat niin suuriksi kesän ja syksyn mittaan hyvässä mullassa.
Ostan kesäksi uusia valmiiksi isoiksi kasvatettuja pelakuita, mutta koetan saada näitä vanhoja lempilajikkeitani säilymään. Tyttären kanssa vaihdetaan pistokkaita, joita keväälläkin voi napsia emokasvista juurtumaan. Yleensä ainakin jompikumpi meistä onnistuu.- Anonyymi
Kun löytäisi sen viileän paikan jostain, missä olisi valoakin .....
- Anonyymi
Eivät ne tarvitse valo talvehtiessaan. Eivät monivuotiset perennatkaan lumen alle valoa saa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät ne tarvitse valo talvehtiessaan. Eivät monivuotiset perennatkaan lumen alle valoa saa.
Muistelen, että äitini piti viileässä porstuassa pelakuita talven. Ei siellä
tosiaankaan paljon valoa ollut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistelen, että äitini piti viileässä porstuassa pelakuita talven. Ei siellä
tosiaankaan paljon valoa ollut.Tuolla aikaisemmin kerroin, mihin meirän muori ne kaupunkiasunnossa, jossa ei ole porstuaa, vie.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1175935Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453863Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4682719Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681730Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321403- 871396
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1561272- 771268