Jos lapsen äiti ei esim jaksa huolehtia ja hoitaa lasta ja on omissa harhaisissa maailmoissaan, niin eikö se vaikuta lapseen. Kenen vastuulla lapsi silloin on jos äidillä on esim skitsofrenia? Eikö se ole huostaanoton paikka? Vai mikä puoltaa sitä että lapsi jätetään sairaan vanhemman huollettavaksi kun kaikki näkevät ettei hän siitä selviydy? Voiko olla että jos vanhemman katsotaan jotenkin voivan paremmin kun saa pitää lapsen luonaan? Tai jos hän nostaa siitä hirveän metelin ja avautuu mediassa kun häneltä viedään lapsi/lapset?
Luvassa on kuitenkin rikkinäisiä aikuisia ja kuka siitä on vastuussa?
Vaikuttaako mielisairaus negatiivisesti lapseen?
5
127
Vastaukset
- Anonyymi
Luulis että geenit on tuollaisessa tapauksessa lapsen kannalta pahinta.
- Anonyymi
No tästä minä en osaa nyt sanoa juuta enkä jaata.
Kaikesta voi parantua, jos antaa itelleen aikaa
Kyllä sitä tässä maassa on tarvittukin aikaa muuten moneen.
Suruajat ja muut lomat meni usein arjen pyöritykseen vaan.
Tämä oli minusta aivan järkyttävää.
Että joku voi antaa työssäkäyvälle vieläpä jonkun pituisen (määrätyn!, voi taivas minä olisin sanonu)
Sairausloman .
Vieläki kyllä ihmeellä muistelen , miten joku voi kestää edellis vanhoista ajoista muuten hautajaiset ja kaikki, opettajatkin
Jottei tarvitsisi minkäänlaista suruaikaatosiaankin edes hyvän ihmisen menettämisen johdosta.
Vaan miten joku voi mennä parin päivän päästä arjen tullen taas normaalisti töihinkin, vaikka lauantaina olisi ollut mitkäkin
Hautajaiset.
Ja näitähän meidän perheessä riitti.
Vanha suku jäi siis tälleen pois. - Anonyymi
Kyllä se sairaus voi olla niin paha, että lapsi/lapset joudutaan ottamaan huostaan.
Mutta on olemassa myös psyykkisesti sairaita, jotka ovat pystyneet lapsensa pitäneet.
On ihan sairaudesta ja sen oireilusta kiinni, pärjääkö vanhempana.
Paljonhan on geeneissä alttiutta vaikka mihin, mutta myös kotona tapahtuva, kaikki toimintamallit, käytös, ym. lapsihan " imee " suorastaan itsestään mallia vanhemmiltaan. - Anonyymi
Joka neljäs lapsi asuu perheessä jossa on mielenterveysongelmaisia ja heistä yli 40% on vaarassa sairastua itse.
Hei,
Laitan tähän tiedoksi infoa eri auttamitahoista, joista voi saada tukea haastavassa elämäntilanteessa.
- Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/
Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken ja luottamuksellisesti.
Tukihenkilö löytyy esimerkiksi FinFamin tukisuhdepalvelusta nimeltään Tukea psyykkisesti oireilevien tai sairastavien omaisille ja läheisille https://tukinet.net/teemat/tukea-psyykkisesti-oireilevien-tai-sairastavien-omaisille-ja-laheisille/tukisuhteet/ ja MIELI Tukisuhteesta https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/ joka on tarkoitettu kriisissä oleville.
Lisäksi ma-ke klo 15-19 ja to klo 15-21 on aikuisten kahdenkeskinen MIELI Kriisichat, jossa voi jutella päivystäjän kanssa mistä tahansa mielessä olevasta huolesta tai hankalasta elämäntilanteesta.
Tukinetissä on llisäksi monenlaisia ryhmächattejä ja keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.
Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin rekisteröitymistä.
Keskusteluapua kriisissä on mahdollista saada matalalla kynnyksellä myös:
- MIELI Kriisipuhelin
Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin MIELI Kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.
Ystävällisin terveisin
MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!
Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v13978Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään
HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh3721837Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2421621Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku281609Kimmo Kiljunen
"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa2491197- 731033
- 581004
Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen60775- 47756
Miksi teet tästä niin vaikeaa?
Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p25719