, kun ihminen kuvittelee pelastuvansa lakia täyttämällä.
On ällistyttävä kuinka helposti tällainen mieliala kuitenkin hiipii uskovan sisimpään. Ennen kuin huomaammekaan olemme monenlaisten hengellisen elämän hoitoa koskevien vaatimusten täyttämiä: Sinun on rukoiltava säännöllisesti ja mieluimmin joka aamu heti herättyäsi. Sinun on rukoiltava säännöllisesti lähelläsi olevien ihmisten puolesta.
Sinun on luettava säännöllisesti Raamattua. Ei päivääkään ilman Raamatun sanaa. Opettele ulkoa Raamattua. Sinun on oltava mukana uskovien yhteydessä. On käytävä säännöllisesti kirkossa ja ehtoollisella. Sinun on todistettava ympäristössäsi Kristuksesta. Sinun on voitettava sieluja Herralle jne.
Kaikki nämä kehotukset ovat hyödyllisiä ja hyviä ja useimmat uskovat noudattavatkin niitä jollakin tavoin. Mutta näistä tulee paha lainomainen taakka silloin, kun niiden noudattaminen tulee ehdoksi yhteydelle Jumalaan.
Uskon kautta Jeesukseen Kristukseen olen Jumalan lapsi silloinkin, kun en rukoile säännöllisesti, kun en jaksa tai pysty lukemaan Raamattua, kun olen pettynyt uskoviin ja kun en uskalla tai edes halua todistaa Kristuksesta. Nämä laiminlyömäni suoritukset eivät tee minusta kristittyä.
Olen kristitty vain siksi, että Jeesus on kuollut puolestani ja siksi etten voi olla huutamatta avuksi Herran nimeä. Jumala ei tarvitse minun rukouksiani, ei Raamatun lukemistani, ei uskovien yhteyttä eikä edes minun todistuksiani.
Mutta jos minulla on jano ja nälkä, niin toki haluan ruokaa ja juomaa. Mistä sitä muualta saan kun Jumalan sanasta, joka on elämän leipä ja elävä vesi. Eihän rukous ole muuta kuin sisimmän avaamista elämän leivälle. En lue Raamattua enkä rukoile siksi, että sillä tavoin miellyttäisin Jumalaa, vaan siksi, etten jaksa elää ilman hänen armoaan ja apuaan.
"Pahin uskovien hirttäjä on ajatus, että nyt kun olen saanut Jumalan Hengen, minun on vaellettava niin että tämän vaellukseni kautta kelpaan Jumalalle. Jumalalla on suuri työ saada hurskas uudestisyntynyt taas syntiseksi, sillä me haluaisimme edes nyt maksaa, kun ollaan uskovaisia" (Erkki Leminen).
( Lähde: Ote Olavi Peltolan opetuksesta "Lainomaisuus")
s-seutulainen
Raamatussa oleva laki on silloin tuhoavien voimien käytössä...
1
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Lain ja evankeliumin erilainen tehtävä
On hyvä uudelleen ja uudelleen palauttaa mieleen, että Raamatun sanoman oikeaan ymmärtämisen avain on lain ja evankeliumin erottamisessa. Tätä erottamista joudumme opettelemaan läpi koko elämämme. Ahdistusten tullessa huomaamme, ettemme sittenkään ole sitä vielä oikein oppineet. Eräs sananjulistaja kertoikin:
"Olin vuosikausia pysytellyt lähellä Vapahtajaani, mutta minulla ei ollut aavistustakaan tästä suurenmoisesta totuudesta, että minä olen vapaa laista eikä minua koskaan tuomita eikä arvostella sen mukaan vaan ainoastaan sen vanhurskauden perusteella, minkä Jeesus on ansainnut minulle. Ja voin sanoa, että kun se minulle valkeni, oli kuin uusi päivä olisi koittanut elämässäni. Vanha oli mennyt, uusi tullut tilalle. Tätä uutta vallitsevat elämä ja rauha, ilo ja voima, ja vaikka välillä saattaa tulla heikkoja ja pimeitä aikoja, Herra elävöittää kaiken uudelleen" (C.O. Rosenius).
( Lähde: Ote Olavi Peltolan opetuksesta "Lainomaisuus")
s-seutulainen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2103055
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il172761Suomella TUNTI ELIN AIKAA jos/ kun SOTA Syttyy NAAPURIN KANSSA!
Sitten kaikki tärkeät paikat, Komentokeskukset, poliittiset päätöksentekijät, Sotilastukikohdat, Varuskunnat, Liikentee3671459Klaukkalan onnettomuus
Kun kuulin onnettomuudesta,jossa auto oli suistunut sillalta jokeen,en kyllä missään vaiheessa uskonutkaan että kyseess211374- 901284
Sinulla on kauniit kasvot ja erityisesti kulmakarvat
Ne yhdistettynä luonteeseen, katseeseen ja ilmeisiin saa pääni pyörälle kyllä. En kestä. Usein päivisin nämä tulevat mie531209- 981190
Martinan uudet tuulet
Alkaa vahvasti vaikuttaa siltä, että ollaan tosiaan palattu sinkkumarkkinoille. Joulu ja uusivuosi ilman kihlattua, vaik1681051Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mielee
Afrikan tähti -lautapelit kerätään pois Turun päiväkodeista Pelin poistuminen ei ole kaikkien mieleen. Turku VOISI LO1621035- 131942