2017 paikallisessa Lucia juhlassa, Lucia neidoksi valittiin tummatukkainen tyttö.
2020 -luvulla samalla paikkakunnalla Lucia neidoksi valittiin syntymästään sokea
tyttö, mikä oli aivan paikallaan, koska Lucian tarinahan on hyvin traaginen. Lucia neito tuo valoa mm vanhuksille, vähäosaisille ym.
Lucia juhla ei ole syrjivä
12
456
Vastaukset
- Anonyymi
2024 valittiin tumma tyttö joon röyhkeätä. Lucia neito on kaunis ja vaalea. Mustat ei sovi lucia neidoksi häpäistään koko lucia neito.
- Anonyymi
Ei kun vaalea suomalainen tietysti, mutta hänellä on tummat hiukset.
- Anonyymi
Alkuperäinen Lucia-neito oli sisilialainen marttyyri, joka kieltäytyi järjestetystä avioliitosta. Aika vähän on vaaleita italiassa.
- Anonyymi
Lucia on valkoinen ,sinisilmäinen, vaalea arjalaista rotua edustava nuori neitonen.
- Anonyymi
Minkänäköinen oli alkuperäinen Lucia?
- Anonyymi
Ajattelin itsekkin ennen noin, en sentään kuitenkaan ajatellut noin suoraviivaisesti.
Ja siksi en Lucia juhlasta oikein tykännyt, nyt olen muuttanut kantani. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan, eihän Jeesuskaan ole ollut sen näköinen, kuin mitä alttaritaulut ja muut
Jeesuksesta maalatut taulut antavat ymmärtää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melko tumma taisi olla, kuten ihmiset eteläisessä Italiassa (Sisiliassa) ovat.
- Anonyymi
AI minä kun luulin että kulttuurinen appropriaatio on paha juttu ja rasistista? Teidän wokejen säännöt siitä mikä on OK ja mikä ei ole kosheria tuntuvat muuttavan koko ajan?
- Anonyymi
"Lucian juhliminen kuuluu erityisesti ruotsalaisiin ja suomenruotsalaisiin jouluperinteisiin, vaikka alkujaan tapa tulee Italiasta, mafian kotisaarelta Sisiliasta.
Vanhojen pyhimyslegendojen mukaan Lucia oli kuvankaunis tyttö Syracusan kaupungista. Hänet surmattiin kristittyjen vainoissa vuonna 310. Lucia oli aatelisperheen tytär, joka kieltäytyi hänelle järjestetystä avioliitosta, koska hän oli päättänyt omistautua Kristuksen seuraajaksi.
Lucian vanhemmat olivat sopineet naimakaupat toisen aatelisperheen kanssa, mutta omapäinen Lucia lahjoitti myötäjäisiin varatun omaisuuden Syracusan köyhille ja antoi rukkaset sulholle, jonka vanhemmat olivat hänelle valinneet. Petetty sulhaskandidaatti raivostui ja kosti nöyryytyksensä ilmiantamalla Lucian keisarin sotureille. Kristittyjä pidettiin tuohon aikaan Rooman valtakunnassa keisarin vihollisina ja heitä teloitettiin sääliä tuntematta." - Anonyymi
Lucia-maininkien tiimoilta rasismista syyttelevät ovat itse rasisteja, mutta eivät kykene näkemään tilannettaan. On ihan selvää että tummahipiäinen valittiin Luciaksi woken perustein. Valinnan idea on siis asettaa tummaihoinen valkoihoisten edelle ja ihan tietoisesti. Tämä positiivisen erityiskohtelun ilmentymä ja rasismia kalevalaisia kohtaan. Kyse on ihan samasta ilmiöistä kuin mainoksissa, joissa on lähes aina pakollinen kiintiötummaihoinen. Äärimmäisyyksissään vaatteita saavat mainostaa vain tummaihoiset, kuten eräs brändi toimii. Näissä tapauksissa kyse ei ole vaatteiden menekinedistämisestä vaan woke-positiivisesta signaloinnista. Tilanne on yhtä järjetön kuin mainostaisi silmälaseja sokeille, joiden joukossa on 1-2 huonosti näkevää.
- Anonyymi
Kuka/ketkä valinnan teki? Onko perusteet kerrottu tai nähtävissä jossakin? Mistä tiedät?
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 725054
- 734043
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.2703765- 1303230
- 482964
- 232648
Ero 68-vuotiaana
Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi3362624Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192266- 462010
- 1101932