Poikkesin viime viikolla naapuripalstalle ja vaikutti oudolle se meno siellä. Tein asiallisen keskustelunavauksen ylläolevan otsikon mukaisesti. Vastausten laatu yllätti. Se, että siellä "veli veljeä" mätki surutta, oli omituista, ja omituisia oli suurin osa vastauksistakin. kiitos niille muutmalle asialliselle. Viimeisenä yksi haistatti pitkät peet, jonka mode kuitenkin poisti minun anteeksipyyntöni kera.
Kysynkin nyt, onko kenelläkään vanhoillislestadiolaisella kanttia ja malttia kertoa minulle, missä meidän ja heidän välillä on eroja, miksi ne ovat tulleet ja onko välien oikaisemiseksi tehty koskaan mitään? Minä en kysy tätä pilailumielessä enkä provokatiivisesti. Kysyn sitä siksi, koska joskus aina meidänkin palstalla joku esles kirjoittaa ja toivottelee tervetulleeksi, jos vanhoillisissa alkaa ahdistaa, ja koska en tiedä oikeastaan mitään esikoisuudesta.
Olen ollut vasta muutamia vuosia uskovainen eikä kyllä seuroissa yms. näistä asioista puhuta, joten en ole selvillä minkä takia sitä ollaan eri laumoissa. Opillisista kysymyksistä ei naapurissa kukaan malttanut kirjoitella, mutta muita ketjuja lukemalla ainakin kaste ja katumuksen syvyys tuntuivat olevan pinnalla. Samoin yksinkertaisuus ja vaatimattomuus, jonka tulee ilmetä pukeutumista ja asumista myöten, vaikkakin niissäkin oli monenlaista mieltä.
Mitä ovat Lapin vanhimmat, tai ketä? Heitä mainitaan ketjuissa, mutta asiaatuntematon ei kyllä niistä pääse selville. Onko heillä joku merkitys nimenomaan esl:lle ja ovatko he vielä eläviä henkilöitä?
Hävettää olla näin tyhmä, mutta vastatkaa te viisaammat minulle. Ja oikeita vastauksia, kiitos.
Esikoislestadiolaisuus vs.vanhoillislestadiolaisuus
4
4876
Vastaukset
- vl vl
Hei! tässä sinulle vähän perustietoa:
Es. lest. liike on aikoinaan ollut jopa suljetumpi kuin vl ja edelleenkin esikoisuudessa on vallalla samanlainen eksklusiivinen seurakuntaoppi kuin vl:ssä. Tosin se ei ole esikoisuudessa ainakaan nykyisin enää virallisessa asemassa vaan liikkeen johtajat osallistuvat yhteisiin herätysliikkeiden julkilausumiin yms. Heitä näkee paljon esim. ns. paavalin synodin toiminnassa mukana ja he tunnustavat avoimesti että muuallakin voi pelastua kuin heidän keskuudessaan. Käytännössä kuitenkin esikoisuus on melko suljettu yhteisö jonka kontaktit ulkopuolisiin ovat vain marginaaliset. Etenkin ruotsin lapissa, jossa katsotaan sijoittuvan "lapin vanhimmiston" ja josta liikkeen varsinainen johtajisto löytyy. Ruotisin lapin vanhimmisto on esimiesasemassa jossain määrin suomenkin esikoisuuteen nähden.
Esikoisuuden sisällä nykyisin käydään keskustelua ns. "perinnäissäännöistä" kun etenkin nuorempi väki pyrkii irtaantumaan turhiksi kokemistaan pukeutumissäännöistä yms. joita esikoisuudessa onkin erityisen paljon. Esim. huivin käyttö naisilla seuroissa ja kirkossa. Samoin miehet eivät käytä kravattia, eivätkä vihkisormusta. Naiset pukeutuvat seuroihin hameeseen, vaikka nykyään näkee jo housuihinkin pukeutuneita nuorempien joukossa.
Esikois-seurossa ei säestystä käytetä koska katsotaan että "soitannot ovat Jumalalle kauhistus" ja muutenkin liikkeessä vaalitaan yksinkertaisuuden, jopa askeettisuuden ihannetta. Pukeutumisen tulisi olla yksinkertaista joten korvakoruja yms. ei sallita ainakaan vanhempien keskuudessa. Ennen myös kiharat olivat syntiä esikoisuudessa, puhumattakaan tukan värjäämisestä.
Esikoisseuroissa luetaan rovasti Laestadiuksen postilloja ja Raamattua. Lisäksi seuroissa on yleensä kaksi puhujaa "lähetysmiehiä" jotka puhuvat pöydän takaa kuulijoille. Välillä lauletaan siionin lauluja (samat kuin vl:llä).
Syntejä julistetaan anteeksi samalla tavalla kuin vl:ssä ja oppi syntien anteeksiantamisesta on sama. Esikoisuuteen liitytään saamalla joltakin uskovaiselta (esikoinen) syntienpäästö siunaus. Tällä tavalla tullaan "parannuksen armoon".
Yleisesti ottaen varsinkin vanhemman väen keskuudessa vanhoillisuutta pidetään "eriseurana" ja lavean tien kulkemisena koska vl:ssä on aina ollut hieman väljemmät säännöt pukeutumisesta yms.
Tätä kuvaa hyvin erään vanhemman esikoismiehen sanonta: "jos otat vaimoksi esikoistytön, selvitä hänelle kamman ostamisella, mutta jos otat vanhoillisen, joudut ostamaan kiharatkin!"
Nykyään esikoisuus on avartumassa ja liikkeen sisällä on jännitteitä koska osa sananjulistajista kannattaa esim. kasteessa uudestisyntymisoppia ns. puhadasoppista luterilaisuutta ja osa on vanhalla pietistisellä kannalla jossa vl:kin on. Tästä on käyty vilkasta keskustelua. Ruotsin esikoisuus on huomattavasti suljetunpaa ja tiukempaa kuin suomessa.- JIA
sinulle tiedoistasi. Löysin muuten el:n palstalta alempaa ketjun Vl:ien ja El:ien erot, ja siinä oli aika lailla vastauksia kysymyksiini. Olisi siis kannattanut selata ketjuja ennen kuin tein uuden aloituksen tänne.
Minulla on varmaan ne vl-silmälasit päässäni, mutta sieltä löytyi muutamia asioita, joita en pidä oikeina. El:ien mielestä vanhoillisilla on väärä paavilainen oppi, väärä opetus Pyhästä Hengestä. Seurakuntaoppi nähdään vääräksi, samoin vanhurskauttamisoppi, johon katsotaan vl:ssa liitetyn perinnäissäädöksiä, kuten teot ja Ry:n jäsenyys, ja myös pakkorippi ja pakkolisääntyminen. Kasteopetus katsotaan myös vääräksi, koska vl:ssa on usko ennen kastetta eikä kaste ole autuuden ehto.
Minua pohdituttaa, miksi monet vanhoillisista lähteneet ovat löytäneet hengellisen kotinsa el:sta, jos kerran vl:t on koettu liian ahtaana. El:ssahan näyttää olevan juuri niitä ulospäin näkyviä hurskauden merkkejä, kuten juuri huivi/kravatti, sormukset jne. Toisaalta syntinä ei pidetä sellaisia asioita, jotka vl:ssa ovat selkeästi syntiä. Näin yhtäkkisesti vl:sta katsoen tulee tunne, että el:ssa synnin luvallisuudessa eläminen on sallittua, kunhan vain pidetään huoli, että ulkokuori näyttää oikealta.
El:n palstalla kirjoittaa erään palstalaisen mukaan uhikot, ne, jotka kiivailevat eniten. Sikäli harmi, sillä el on taatusti muutakin kuin äärimmäisen farisealaista oman autuuden kiittämistä ja toisten nimittelemistä. Sitä palstaa lukiessani oikeastaan tajusin, miten asiaa tuntemattomalle tulee tietty kuva uskomisesta vaikkapa keskustelupalstan välityksellä. Ei ole ollenkaan sama, miten näille palstoille kirjoittaa. Itsekin kirjoitan tätä miettien, miltä jostakin el;sta tuntuisi tätä lukea. En tee pilkaten enkä ivaten, vaan olen ollut vilpittömästi kiinnostunut asiasta. Se kuva, mikä el:sta tuli minulle, on minun omaa henkilökohtaista kokemustani, jota ei pidä yleistää. - Jassu
JIA kirjoitti:
sinulle tiedoistasi. Löysin muuten el:n palstalta alempaa ketjun Vl:ien ja El:ien erot, ja siinä oli aika lailla vastauksia kysymyksiini. Olisi siis kannattanut selata ketjuja ennen kuin tein uuden aloituksen tänne.
Minulla on varmaan ne vl-silmälasit päässäni, mutta sieltä löytyi muutamia asioita, joita en pidä oikeina. El:ien mielestä vanhoillisilla on väärä paavilainen oppi, väärä opetus Pyhästä Hengestä. Seurakuntaoppi nähdään vääräksi, samoin vanhurskauttamisoppi, johon katsotaan vl:ssa liitetyn perinnäissäädöksiä, kuten teot ja Ry:n jäsenyys, ja myös pakkorippi ja pakkolisääntyminen. Kasteopetus katsotaan myös vääräksi, koska vl:ssa on usko ennen kastetta eikä kaste ole autuuden ehto.
Minua pohdituttaa, miksi monet vanhoillisista lähteneet ovat löytäneet hengellisen kotinsa el:sta, jos kerran vl:t on koettu liian ahtaana. El:ssahan näyttää olevan juuri niitä ulospäin näkyviä hurskauden merkkejä, kuten juuri huivi/kravatti, sormukset jne. Toisaalta syntinä ei pidetä sellaisia asioita, jotka vl:ssa ovat selkeästi syntiä. Näin yhtäkkisesti vl:sta katsoen tulee tunne, että el:ssa synnin luvallisuudessa eläminen on sallittua, kunhan vain pidetään huoli, että ulkokuori näyttää oikealta.
El:n palstalla kirjoittaa erään palstalaisen mukaan uhikot, ne, jotka kiivailevat eniten. Sikäli harmi, sillä el on taatusti muutakin kuin äärimmäisen farisealaista oman autuuden kiittämistä ja toisten nimittelemistä. Sitä palstaa lukiessani oikeastaan tajusin, miten asiaa tuntemattomalle tulee tietty kuva uskomisesta vaikkapa keskustelupalstan välityksellä. Ei ole ollenkaan sama, miten näille palstoille kirjoittaa. Itsekin kirjoitan tätä miettien, miltä jostakin el;sta tuntuisi tätä lukea. En tee pilkaten enkä ivaten, vaan olen ollut vilpittömästi kiinnostunut asiasta. Se kuva, mikä el:sta tuli minulle, on minun omaa henkilökohtaista kokemustani, jota ei pidä yleistää.Näin ei-vl-eikä-el silmin (ilman silmälaseja) viittaan kirjoittamaasi tekstin osaan:
ulospäin näkyviä hurskauden merkkejä.....äärimmäisen farisealaista oman autuuden kiittämistä ja toisten nimittelemistä
juuri samanlainen kuva tulee myös vl:sta lukiessani näitä kirjoituksia. - jorkkamainio
Olen itse EL ja kerron vain, että käyttämämme virsikirja ei ole Siionin laulut, vaan ev. lut kirkon käytössä oleva normaali virsikirja lisättynä Hengellisiä lauluja -osalla, jossa on vajaa 170 Hengellistä laulua. Eli kirjassamme on kaikkiaan 800 virttä/(hengellistä laulua).
Tämä ei ole toki mitenkään oleellinen asia, mutta korjataanpa nyt kuitenkin.
Lestadiolaisuus-keskustelupalstalta todella on melko vaikea saada todellista kuvaa esikoislestadiolaisesta herätysliikkestä. Tällä hetkellä on käynnissä melko voimakas kahtiajakautuminen, vaikka vielä saman katon alle olemmekin mahtuneet. On sellainen VL:iäkin jyrkempi ja lakihenkisempi siipi, joka arviolta käsittää n. 20-30% seurakunnasta. Sitten on maltillista keskiryhmää ja sanoisinko Luther-uskovaisia on n. 40-60%.
Nämä ovat vain minun karkeita arvioita ja näkemyksiäni. Ja tiedän, että koko kahtiajakautuneisuuden julkituominen ei kaikkia miellytä.
Vielä VL-EL eroista
Yksi ero on myös tullut selkeästi näkyviin. Ns hoitokokouksia ja kuulustelutilaisuuksia ei tietääkseni ole järjestetty koskaan esikoislestadiolaisuudessa. Myöskään ei ole saatanan haltuun ketään jätetty tai erotettu. Näin on todistettavasti tapahtunut varsinkin 70-luvulla vanhoillisuudessa. Sitä esiintynee edelleenkin, joskin tietojeni mukaan melko vähäisessä mittakaavassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537910- 614410
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404033Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233942Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353413Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423340Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383248- 482993
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422771- 492514