Koiran omistajien käyttäytyminen.

Anonyymi-ap

Minä näen päivittäin sitä, että erityisesti Kangasalla koiran omistajat eivät huomioi toisia kevyeenliikenteenväylän käyttäjiä mitenkään vaan koiran kanssa asettaudutaan sen verran leveästi että siitä on lähestulkoon mahdotonta mahtua menemään ohitse ilman että koira haukkuu/murisee vastaantulevalle liikenteelle, koska koira ja koiran omistaja vievät kaiken tilan kevyeenliikenteenväylästä.

Mistä tämä ilmiö johtuu Kangasalla? Ja voisivatko Kangasalla asuvat koiran omistajat jotka lukevat tämän julkaisun muuttaa käytöstään siten, että huomioisivat jatkossa toisetkin kevyeenliikenteen väylää käyttävät ja ei vallattaisi koko jalkakäytävää vaan annettaisiin toisillekkin tilaa?

21

582

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Rakit kannattaa puukottaa nylkyveitsellä ja antaa kunnolla vastapalloon hurttien omistajia.

• Anonyymi

Up. Tämä on ajankohtainen ja todellinen ongelma. Kaikilla kevyeenliikenteenväylää käyttävien pitäisi olla turvallista kulkea ilman, että joutuu pelkäämään arvaamattomasti käyttäytyviä koiria sen takia että koiranomistajat eivät huomioi muuta liikennettä vaan pitävät koiraa pitkässä hihnassa.

• Anonyymi

Erityisen ikäviltä tuntuu sellaiset tilanteet missä koira on todella isokokoinen kuten esimerkiksi Rotwailer tai joku muu isokokoinen koira jonka purukalusto saa aikaiseksi ikävää jälkeä mikäli sellainen sattuu ohikulkijaa puremaan.

Oikeasti koiranomistajat: huomioidaan ne toisetkin kevyeenliikenteenkäyttäjät, kiitos.

• Anonyymi

mulla on erikoispitkä flexi, 25m. avaan vaan oven ja flexi oven väliin niin ei tarvi ite mennä ulos.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Erityisen ikäviltä tuntuu sellaiset tilanteet missä koira on todella isokokoinen kuten esimerkiksi Rotwailer tai joku muu isokokoinen koira jonka purukalusto saa aikaiseksi ikävää jälkeä mikäli sellainen sattuu ohikulkijaa puremaan.

Oikeasti koiranomistajat: huomioidaan ne toisetkin kevyeenliikenteenkäyttäjät, kiitos.

toinen porukka on nääsauvatappajat luistimineen, tyhmempiä kun yksikään koira.

• Anonyymi

Kaikille idiooteille jotka eivät tiedä koirankasvattamisesta - kouluttamisesta yhtään mitään ei pitäisi olla edes lupaa pitää koiraa .
      Heidän koiransa räksyttävät kaikkea liikkuvaa , hyppivät ihmisten päälle ym. , häiritsevät naapureita omakotialueilla räksytyksellään , koiria ei osata edes komentaa , mutta ne kertovat vain koiranomistajiensa täydellisestä tyhmyydestä .

• Anonyymi

Minä allekirjoitan tuon lausunnon täysin, että osaamattomille koirankasvattajille ei pitäisi antaa koiraa kasvatettavaksi missään olosuhteissa.

Erityisesti esimerkiksi Rotwailereiden omistaminen, saksanpaimenkoirien, Norjanharmaiden hirvikoirien ja muiden vaikeasti kasvatettavissa olevien koirarotujen omistaminen tulisi kieltää osaamattomilta koiranomistajilta, koska noiden kyseisten koirarotujen omistaminen vaatii koiranomistajalta taitoa ja aikaisempaa kokemusta koiranomistamisesta ja koirankasvattamisesta että koirasta kasvaa kunnollinen ja sellainen joka ei hauku tai murise ohitse kulkeville ihmisille tai pahimmassa tapauksessa pure ohi menevää ihmistä mikä on pahin mahdollinen skenaario siitä, kun koiran omistaa joku sellainen koiranomistaja jolla ei ole ollut riittäviä taitoja siihen että olisi kouluttanut koiransa oikeaoppisesti.

Nykypäivänä voi mennä varmasti erillisille kursseille missä opetetaan kasvattamaan koira oikeaoppisesti tai jos ei ole itsellä taitoa kasvattaa koiraa niin varmasti suomessa on taitavia kasvattajia jotka voivat kouluttaa koiraa siihen, että koira ei häiriinny, kun kevyeenliikenteenväylällä kulkee muitakin ihmisiä joko pyörillä/juosten/ kävellen. Ja noilla edellä mainituilla tavoilla saataisiin varmasti kaikenlainen muunkinlainen häiriökäyttäytyminen poistettua koiran käytöksestä.

• Anonyymi

Up. Tämä on oikeasti ajankohtainen ja todellinen ongelma Kangasalla, jota ei pitäisi lakaista maton alle.

• Anonyymi

Up.

• Anonyymi

Haloo urpot

• Anonyymi

Kenelle tämä kommentti on osoitettu koiranomistajille vai koiranomistajien käyttäytymisestä huomauttaneille ihmisille?

• Anonyymi

Onko se vastaantulijan vika jos koira murisee?

Jos koira jo 50 metrin päästä haukkuu ja omistaja hiljentää sen.
      Sitten kun kohdataan koira katsoo koko ajan vastaantulijaa ja vastaantulija koiraa, koska haluaa tietää ajoissa jos se aikoo edes säikäyttää ryntäämällä kohti.
      Kun vastaantulija on metrin päässä koira alkaa murista ja hyökkäillä.

Onko se vastaantulijan vastuulla että pitäis käyttäytyä niin ettei koira "pelkää" tms?

• Anonyymi

Tästä välistä on nyt varmaan poistunut joku kommentti, kun tästä keskustelusta on poistettu 2 sääntöjen vastaista kommenttia, mutta minun mielestä se ei ole vastaantulevan ihmisen vika jos koiranomistaja ei ole kouluttanut koiraansa siihen että koira osaa käyttäytyä asiallisesti niin sanotussa ohitustilanteessa vaan koira haukkuu tai murisee vastaantuleville ihmisille.

Ohituskurssi, ihan vinkkinä vaan Kangasalan koiranomistajille. Erityisesti niille joiden koirat haukkuu/ murisee vastaantuleville ihmisille.
        https://kuono.fi/ohituskurssi/

• Anonyymi

"Onko se vastaantulijan vika jos koira murisee?" Ei ole vaan kyllä se on yksinomaa koiranomistajan vika, jos ei ole osannut kouluttaa koiraansa käyttäytymään asiallisesti ohitustilanteessa.

"Jos koira jo 50 metrin päästä haukkuu ja omistaja hiljentää sen.
        Sitten kun kohdataan koira katsoo koko ajan vastaantulijaa ja vastaantulija koiraa, koska haluaa tietää ajoissa jos se aikoo edes säikäyttää ryntäämällä kohti.
        Kun vastaantulija on metrin päässä koira alkaa murista ja hyökkäillä"

Totta.

"Onko se vastaantulijan vastuulla että pitäis käyttäytyä niin ettei koira "pelkää" tms?"

Ehdottomasti ei, koska tuolla ulkona yksistään jo liikkuu monen tasoisia ihmisiä ja kaikki eivät välttämättä tiedä koirista tai koirankasvattamisesta yhtään mitään, joten ei voida olettaa että ihmiset jotka eivät välttämättä tiedä koirankasvattamisesta mitään niin osaisivat huomioida sen jos jonkun koiranomistajan koira "pelkää" vaan koiran omistajan on huomioitava oman lemmikkieläimensä "pelkotila" ja omalla käytöksellään saatava se oma lemmikkieläin sen verran rauhalliseksi että vastaantuleva ihminen voi rauhallisin mielin ohittaa koiran ja koiran omistajan ilman että joutuu pelkäämään tulevansa purruksi.

• Anonyymi

Kiitokset noista kahdesta yo. vastauksesta.

Niin arvelinkin ettei se ole vastaantulijan vastuulla. Mutta välillä niiden koiranomistajien ilmeistä tulee sellainen tunne.

Siitä katsekontaktista olen kuullut, että koira voi kokea sen uhkaavana. Ja etenkin hampaiden näyttämisen, mitä tapahtuu jos ihminen hymyilee leveästi :-]

Mutta kun on pari kertaa tullut koiran "yllättämäksi", niin nykyään koiraa tulee katsottua koko vastaan kävelyn ajan.
      No, joskus on koira käynyt takaapäinkin lahkeeseen kiinni. Siinä se on ehkä halunnut puolustaa laumansa jäsentä, jota olen ollut ohittamassa.

Mutta joo, monelaisia koiria on liikkeellä - ja entistä enemmän.

t. 2025-01-05 21:57:17

• Anonyymi

Hei.

"Niin arvelinkin ettei se ole vastaantulijan vastuulla. Mutta välillä niiden koiranomistajien ilmeistä tulee sellainen tunne."

Kurjaa kuulla, että sinulle on tullut tuollainen olotila koiranomistajien käyttäytymisestä, sillä koiranomistajat ovat yksinomaa vastuussa lemmikkieläimensä käytöksestä ja siitä, että kouluttavat lemmikkieläimensä kohtaamaan toiset kadulla liikkujat ja mikäli koira sattuu puremaan ihmistä on koiran omistaja vastuussa lemmikkeläimensä aiheuttamasta vahigosta. Tässä asiassa laki on yksiselitteinen.

"Koiran aiheuttamista vahingoista vastaa yleensä se, jonka hallussa ja valvonnassa koira vahinkohetkellä on ollut. Omistajan lisäksi koiran aiheuttamista vahingoista voi siten joutua vastuuseen esim. koiran ulkoiluttaja tai muu hoitaja."

https://sey.fi/pahoinpitelyt-ja-koirien-hyokkaykset/

"Jos koira on käynyt ihmisen tai toisen eläimen kimppuun, ilmoita asiasta heti suoraan poliisille. Jos tilanne on akuutti eikä hyökänneen eläimen omistaja tai haltija pysäytä hyökkäystä tai jos asiaa ei voida selvittää rauhallisesti, soita hätänumeroon 112.11.7.2024"

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/toimi-nain-jos-koira-hyokkaa-kimppuun-se-voi-hammentaa-koiraa-riittavasti/8971442

"Siitä katsekontaktista olen kuullut, että koira voi kokea sen uhkaavana. Ja etenkin hampaiden näyttämisen, mitä tapahtuu jos ihminen hymyilee leveästi :-]"

En tiennytkään tuota, mutta minä olen edelleen vahvasti sitä mieltä että vastuu koiran käyttäytymisestä on tuollaisessakin tilanteessa koiranomistajalla ja koiranomistajan velvoitteisiin kuuluu huolehtia siitä, että hänen lemmikkeläimensä käyttäytyy kaikissa tilanteissa siten, että ei aiheuta vaaraa toisille kevyeenliikenteenväylän käyttäjille. Koska tuolla kulkee monentasoisia ihmisiä ja kaikki eivät tiedä että miten kuuluu käyttäytyä "pelkotiloista" kärsivien koirien seurassa, joten koiranomistajan on oltava valppaana ja riittävän taitava huolehtimaan koiransa "pelkotiloista" ja siitä, että koiran "pelkotilat" eivät aiheuta vaaratilanteita toisille ihmisille.

"Mutta kun on pari kertaa tullut koiran "yllättämäksi", niin nykyään koiraa tulee katsottua koko vastaan kävelyn ajan."

Tuo on aivan luontainen reaktio, että sitä tulee katsoneeksi hyökkääjää, koska haluaa varmistua siitä, että ei joudu uuden hyökkäyksen kohteeksi ja sellaiset koiranomistajat, jotka eivät ole kyenneet hillitsemään koiransa käytöstä vaan koira on hyökkäillyt hallitsemattomasti kohti sinua eivät ole selkeästi riittävän taitavia koiran kasvattajia, joten koiran ohituskursseja tarvittaisiin tai koiran luovuttamista jollekkin kasvatus taitoiselle, koska tuollainen kuulostaa tosi pahalle, että sivulliset joutuvat kärsimään taitamattoman koiranomistajan takia.

"No, joskus on koira käynyt takaapäinkin lahkeeseen kiinni. Siinä se on ehkä halunnut puolustaa laumansa jäsentä, jota olen ollut ohittamassa."

Teitkö asiasta rikosilmoituksen? Minä ainakin tekisin, jos minun fyysiseen koskemattomuuteen kajottaisiin tuolla tavalla, josta voi tulla pahimmillaan fyysinen vamma, jos koira puree niin pahasti että hampaat osuvat ihoon. Ja puremasta voi seurata pahimmillaan muitakin vaivoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hei.

"Niin arvelinkin ettei se ole vastaantulijan vastuulla. Mutta välillä niiden koiranomistajien ilmeistä tulee sellainen tunne."

Kurjaa kuulla, että sinulle on tullut tuollainen olotila koiranomistajien käyttäytymisestä, sillä koiranomistajat ovat yksinomaa vastuussa lemmikkieläimensä käytöksestä ja siitä, että kouluttavat lemmikkieläimensä kohtaamaan toiset kadulla liikkujat ja mikäli koira sattuu puremaan ihmistä on koiran omistaja vastuussa lemmikkeläimensä aiheuttamasta vahigosta. Tässä asiassa laki on yksiselitteinen.

"Koiran aiheuttamista vahingoista vastaa yleensä se, jonka hallussa ja valvonnassa koira vahinkohetkellä on ollut. Omistajan lisäksi koiran aiheuttamista vahingoista voi siten joutua vastuuseen esim. koiran ulkoiluttaja tai muu hoitaja."

https://sey.fi/pahoinpitelyt-ja-koirien-hyokkaykset/

"Jos koira on käynyt ihmisen tai toisen eläimen kimppuun, ilmoita asiasta heti suoraan poliisille. Jos tilanne on akuutti eikä hyökänneen eläimen omistaja tai haltija pysäytä hyökkäystä tai jos asiaa ei voida selvittää rauhallisesti, soita hätänumeroon 112.11.7.2024"

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/toimi-nain-jos-koira-hyokkaa-kimppuun-se-voi-hammentaa-koiraa-riittavasti/8971442

"Siitä katsekontaktista olen kuullut, että koira voi kokea sen uhkaavana. Ja etenkin hampaiden näyttämisen, mitä tapahtuu jos ihminen hymyilee leveästi :-]"

En tiennytkään tuota, mutta minä olen edelleen vahvasti sitä mieltä että vastuu koiran käyttäytymisestä on tuollaisessakin tilanteessa koiranomistajalla ja koiranomistajan velvoitteisiin kuuluu huolehtia siitä, että hänen lemmikkeläimensä käyttäytyy kaikissa tilanteissa siten, että ei aiheuta vaaraa toisille kevyeenliikenteenväylän käyttäjille. Koska tuolla kulkee monentasoisia ihmisiä ja kaikki eivät tiedä että miten kuuluu käyttäytyä "pelkotiloista" kärsivien koirien seurassa, joten koiranomistajan on oltava valppaana ja riittävän taitava huolehtimaan koiransa "pelkotiloista" ja siitä, että koiran "pelkotilat" eivät aiheuta vaaratilanteita toisille ihmisille.

"Mutta kun on pari kertaa tullut koiran "yllättämäksi", niin nykyään koiraa tulee katsottua koko vastaan kävelyn ajan."

Tuo on aivan luontainen reaktio, että sitä tulee katsoneeksi hyökkääjää, koska haluaa varmistua siitä, että ei joudu uuden hyökkäyksen kohteeksi ja sellaiset koiranomistajat, jotka eivät ole kyenneet hillitsemään koiransa käytöstä vaan koira on hyökkäillyt hallitsemattomasti kohti sinua eivät ole selkeästi riittävän taitavia koiran kasvattajia, joten koiran ohituskursseja tarvittaisiin tai koiran luovuttamista jollekkin kasvatus taitoiselle, koska tuollainen kuulostaa tosi pahalle, että sivulliset joutuvat kärsimään taitamattoman koiranomistajan takia.

"No, joskus on koira käynyt takaapäinkin lahkeeseen kiinni. Siinä se on ehkä halunnut puolustaa laumansa jäsentä, jota olen ollut ohittamassa."

Teitkö asiasta rikosilmoituksen? Minä ainakin tekisin, jos minun fyysiseen koskemattomuuteen kajottaisiin tuolla tavalla, josta voi tulla pahimmillaan fyysinen vamma, jos koira puree niin pahasti että hampaat osuvat ihoon. Ja puremasta voi seurata pahimmillaan muitakin vaivoja.

Tarkennan vielä kommenttiani sen verran, että tämä osuus kommentista oli siis minulle uutta tietoa

"Ja etenkin hampaiden näyttämisen, mitä tapahtuu jos ihminen hymyilee leveästi",
        mutta tuon olen kuullut ennenkin että koiraa ei saisi katsoa silmiin koska koira saattaa kokea sen uhkaavaksi.

• Anonyymi

Osa koiranomistajista ei ymmärrä että koira on eläin eikä puoliso ja sänkykaveri.
      Koira nuolee peppunsa ja sitten omistaja naaman.
      Moni hyppi ja pompii koiransa kanssa tai huutaa ja räyhää rakilleen kuin ukolleen.
      Sairasta porukkaa. Huonosti Suomea osaavat ovat pahimpia, kultuuri tuodaan
      jostain venäjältä missä on normaalia paskoa joka paikkaan ja saa tehdä mitä haluaa.

• Anonyymi

Minä olen huomannut tämän ilmiön päivittäisessä arjessani myös, että ihmiset eivät näytä ymmärtävän sitä että koira on eläin joka pitää ihmistä myös eläimenä ja että koiran perspektiivistä katsottuna ihmisen pitää todistaa omalla käytöksellään olevansa laumansa johtaja ja komentaa koiraa ja osoittaa oma valta-asema koiralle sen sijaan että ihminen lässyttää koiralleen ja pyytää olemaan haukkumatta/ murisematta vastaantuleville ihmisille.

Tämä on selkeästi väärä lähestymistapa asiaan, koska koira ei ymmärrä ihmisen lässytystä, mutta koira ymmärtää sen että laumassa on hierarkia ja että ihminen on lauman johtaja jota pitää totella ja tässä tapauksessa se tarkoittaa sitä että koiran pitää olla haukkumatta/murisematta ohitse kulkeville ihmisille, kun ihminen laumansa johtajana koiraa komentaa.

Tämän asian, kun saisi menemään ihmisille jakeluun niin Kangasalla loppuisivat/vähenisivät varmasti tällaiset jatkuvat tilanteet missä ohi kulkeva ihminen saa pelätä saavansa koiran housun punttiin/ koiran pureman, kun ohittaa normaalisti kävelyllä koiran kanssa olevan ihmisen.

• Anonyymi

Ota koira jos Sulla ei oo normaalia elämää.

• Anonyymi
      UUSI

Up.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      8777
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3459
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      26
      2650
    4. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2030
    5. Kysely lieksan miehille

Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      80
      2030
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      357
      1747
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1442
    8. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1211
    9. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1095
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      68
      1050
    Aihe