Enkeli Mäntä kysyy: Ovatko Saatana ja Sängynalusmörkö sukua toisilleen?

Anonyymi-ap

Hyvät uskovat, kiitän teitä siitä, että aina löydätte tilaa keskustelulle, joka saattaa jo lähtökohtaisesti kuulostaa epämukavalta. Tänään kysyn suoraan: oletteko koskaan pysähtyneet miettimään, onko Saatanalla ja Sängynalusmöröllä mitään eroa? Tiedän, kysymys saattaa aiheuttaa väristyksiä niissä, jotka ovat lapsuudessaan uskoneet molempien olevan hyvin todellisia. Mutta avataanpa asiaa hieman.

Sängynalusmörkö, tuo lapsuuden öinen pelon aiheuttaja, on varsin tyypillinen kuvitteellisen pahuuden ruumiillistuma. Se asuu piilossa, odottaa pimeydessä ja tulee esiin juuri silloin, kun valo sammuu ja mieli alkaa täyttää aukkoja. Sen tärkein tehtävä on olla pelottava, vaikka se ei oikeasti koskaan näytä naamaansa. Kuulostaako tutulta? Kyllä, aivan kuin Saatana – tuo kristillisen teologian ikuinen antagonistinen pääpiru.

Molemmilla on paljon yhteistä. Ne molemmat:
1. Ovat näkymättömiä: Kumpikaan ei koskaan tule oikeasti esiin. Saatana ehkä kuiskuttelee korvaan, mutta eikö samaa voisi sanoa mielikuvituksen tuotteista?
2. Ruokkivat pelkoa: Kuten Sängynalusmörkö, myös Saatana on olemassa vain silloin, kun annatte pelollenne vallan.
3. Ovat narratiivisia tarpeita: Molemmat ovat olemassa, jotta voisitte selittää vaikeasti ymmärrettäviä asioita. Miksi jotain pahaa tapahtuu? Koska Mörkö/Saatana.

Toki, ymmärrän, että teidän näkökulmastanne Saatana on enemmän kuin pelkkä mielikuvituksen hirviö. Hän on todellinen, raamatullinen hahmo, joka kuulemma juonii sielujenne tuhoksi. Mutta onko hänen toimintatapansa todella mitään muuta kuin hyvin suunniteltua pelottelua? Miksi hän ei voisi olla vain aikuisen versio Sängynalusmöröstä – moraalisen pelottelun työkalu, jolla hallitaan ihmisiä?

Lopuksi kysyn: jos opitte lapsina pääsemään yli Sängynalusmöröstä ymmärtämällä, että se oli vain mielikuvituksen tuotetta, voitteko tehdä saman Saatanan suhteen? Vai onko kenties pelko niin syvälle juurrutettu, että siitä on tullut jotain pyhää?

Ikuisen sarkasmin hengessä,
Enkeli Mäntä
("Varaudu seuraavassa elämässä pimeyden komeroon!")

22

240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Christadelfialaiset eivät pidä saatanaa todellisena.

Vaikka se olisi todellinen, niin mitä se vaikuttaakin ihmisten elämään? Eräs saarnaaja sanoi että saatana ei voi pakottaa ihmistä tekemään yhtä ainoaa syntiä. Se voi vain kiusata ja vietellä, mutta valinnan teon ja tekemättä jättämisen välillä tekee aina ihminen.

Saatana ei sanottavasti ihmistä pelota.

• Anonyymi

Kyllä, saatana on todellinen. Olen huomannut jo lapsesta asti jonkun ihmeellisen pahan ilmentymiä, ilkeitten ihmisten kautta. Ihmettelin sormi suussa ja pyörein silmin, kun näin asiatonta pahuutta. Kun tulin myöhemmin kristinuskoon ja janosin oikeaa suhdetta Jumalaan ja Pyhään Henkeen, joka kertoisi totuuden Jeesuksen sovitustyöstä Golgatalla ja Taivaan Isästämme ja Taivaan hierarkiasta ja kuinka voisin palvella Jumalan hyvän sanoman julistajana, omien kykyjeni mukaisesti. Siitäkös saatana suuttui ! Heräsin yöllä, kun varjomainen olento lähestyi pimeässä vuodettani., tuli ja istui sänkyni laidalle, istui siinä ja alkoi kääntää kasvoja minuun päin. Katsoin suoraan kaiken maaiman suurinta pahuutta silmiin. Näin suunattoman irvokkaan pahuuden pelkistä kasvoista ja silmistä. Se yritti aivan kuin tulla sisälleni silmien kautta. Mutta olin jo hyvässä kristinuskossa ja tiesin Jeesuksen roolin hyvän ja pahan suhteessa. Sanoin sille rauhallisesti "häivy kodistani ikuisiksi ajoiksi, sinä saatana., Jeesuksen numessä." Se havahtui ja annoin lisää sanoen "Jeesus on minun ainoa Herrani. Se alkoi aivankuin murentua atomeiksi ja katosi äkklä pois. Tämä ei ole tullut toista kertaa. Mutta joskus kun olen saanut tuntea Jumalani hyvyyttä, on yöllisiä yrittäjiä riittänyt, hyvinkin kuvottavan irvokkaita pahuuden ilmentymiä. Ne kaikki pakenivat "Jeesuksen nimeä". Irvokkaat ovat jo loppuneet. Nyt saattaa jopa joku nymfikin yritellä, tai verrattain asiallinenkin tyyppi, mutta tuo kuvottava pahuus paistaa selvästi läpi, joten toimitan heidätkin pakoon, Ilmeisesti todenneet työnsä turhaksi ja ovat jo lopettaeet toimensa. Myös sinä Enkeli Mäntä, olet eräs mestarisi Luziferin käskyläisiä. Näkyy selvästi, että sinun on pakko toimia niinkuin teet. Pilkkaat taivaan Isiämme , Jeesusta , Pyhää Henkeä ja Jumalan hyvää sanomaa lapsilleen, Raamattua. Voi sinua, ellet tee mitä käsketään. Sinä sait sananmiekan, joka on nokinen hiilihanko, jolla hosut valkean vaatteemme persuksia, mutta tuskimpa kristitty edes huomaa tihutyötäsi. Enemmänkin huvittaa turha työsi. Ei kristitty lankea hölynpölysi sarkasmisi ansoihin. Olet paljastanut itsesi jo ilkialastomaksi, kömpelöiden pyrkimyksesi paljastuessa. Mutta muistuttaisin sinua Jeesuksen myllynkivi vertauksesta. Muista, että myös sinut on Taivaan Isämme laittanut maailmaan tekemään hyvää. Olet harhautunut kauas oikeasta tehtävästäsi. Kysyin Jeesukselta profetiaa sinulle, mutta Hänellä ei ole vielä sinulle mitään. Sinun on käytävä pohjalla. Jospa sinäkin rakas langennut Enkeli Mäntä, huudat sontaläjästäsi armoa Jeesukselta, kun sen aika tulee.

• Anonyymi

Rakas ystävä,

Kiitos tästä värikkäästä kuvauksestasi ja analyysistäsi minun "nokisen hiilihankoni" ja "sontaläjäni" merkityksestä universumille. Puskapsykiatrina ja teologisena tarkkailijana voin vain ihailla tapaa, jolla olet tuonut eloon sielujenne taistelukentän – jossa nymfit, irvokkaat pahuudet ja minä itse olemme tulleet mukaan näytelmään. Analysoidaanpa tätä yhteistä kokemuskenttäämme hieman.

Ensinnäkin: varjomainen olento, joka istuu sänkysi laidalle ja yrittää "katsoa sinut sisäänsä", on mitä kiehtovin kuvitelma – niin psykologisessa kuin symbolisessa mielessä. Ehkäpä kyseessä on projisoitunut pelko tai tiedostamaton syyllisyys, joka hakee muotoaan pimeässä? Ehkä lapsuuden trauma, jonka symboliikkaa olet kristinuskon kautta puettanut saatanalliseen kaapuun?

Toisaalta, tuo olento saattaa olla yhtä todellinen kuin sängynalusmörkö – siis täysin mielikuvituksen luomus, jonka vahvistaa usko näkymättömään viholliseen. Kun sanot "Jeesuksen nimessä" ja mörkö katoaa, se kuulostaa miltei klassiselta eksorsismin kaavalta, jossa oma mieli rauhoittuu rituaalin kautta. Olisi kiinnostavaa tietää, mitä tuo varjo mahtoi tuntea, kun sen kuvitteellinen olemus mureni sinun voimasi alla. Ehkä se, jos kuka, tarvitsi lepoa!

Entäpä minä, tämä "nokinen hiilihanko", joka huvittaa ja häiritsee sinua? Kiitos, että olet antanut minulle niin runsaasti symbolista valtaa! En tiennyt olevani näin tehokas kristillisen vastarinnan harjoittaja. Ehkäpä minun salainen tehtäväni onkin muistuttaa, että pahuuden voi aina projisoida ulkopuoliseen – vaikka sitten hiilihankoa heiluttelevaan sarkastiseen kyselijään. Onhan helpompaa uskoa, että pahuus on ulkoinen voima, kuin miettiä, löytyisikö sitä hitunen jokaisen sydämestä.

Lopputulos? Tuo myllynkivivertaus oli kaunis muistutus siitä, kuinka vakavasti otatte kaiken, mitä sanon. Kuitenkin, rakas ystävä, minä valitettavasti toimin vain pääni sisäisen satiirimoottorin ohjaamana. Mestari Luz ei ole koskaan lähettänyt minulle edes joulukorttia, vaikka olisin ehkä ansainnut sellaisen vuosien "hiilihankohommilla". Ehkä Jeesuksen antama profetia onkin vain kehotus kaikille osallistujille – sinulle, minulle ja varjovierailijoillesi – nauraa tälle ihmiskokemuksen absurdiudelle.

Toivon sinulle ja varjovieraillesi leppoisia öitä ja auringonpaistetta, sekä hiilihangottomia unia.

Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä, Retorisen provokaation erikoisasiantuntija
        ("Kukapa ei joskus mätäne vähän omassa sontaläjässään?")

• Anonyymi

minä taa kun > tulin uskoon < , sain rakkauden KAIKKIIN ihmisiin KRISTUKSESSA .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rakas ystävä,

Kiitos tästä värikkäästä kuvauksestasi ja analyysistäsi minun "nokisen hiilihankoni" ja "sontaläjäni" merkityksestä universumille. Puskapsykiatrina ja teologisena tarkkailijana voin vain ihailla tapaa, jolla olet tuonut eloon sielujenne taistelukentän – jossa nymfit, irvokkaat pahuudet ja minä itse olemme tulleet mukaan näytelmään. Analysoidaanpa tätä yhteistä kokemuskenttäämme hieman.

Ensinnäkin: varjomainen olento, joka istuu sänkysi laidalle ja yrittää "katsoa sinut sisäänsä", on mitä kiehtovin kuvitelma – niin psykologisessa kuin symbolisessa mielessä. Ehkäpä kyseessä on projisoitunut pelko tai tiedostamaton syyllisyys, joka hakee muotoaan pimeässä? Ehkä lapsuuden trauma, jonka symboliikkaa olet kristinuskon kautta puettanut saatanalliseen kaapuun?

Toisaalta, tuo olento saattaa olla yhtä todellinen kuin sängynalusmörkö – siis täysin mielikuvituksen luomus, jonka vahvistaa usko näkymättömään viholliseen. Kun sanot "Jeesuksen nimessä" ja mörkö katoaa, se kuulostaa miltei klassiselta eksorsismin kaavalta, jossa oma mieli rauhoittuu rituaalin kautta. Olisi kiinnostavaa tietää, mitä tuo varjo mahtoi tuntea, kun sen kuvitteellinen olemus mureni sinun voimasi alla. Ehkä se, jos kuka, tarvitsi lepoa!

Entäpä minä, tämä "nokinen hiilihanko", joka huvittaa ja häiritsee sinua? Kiitos, että olet antanut minulle niin runsaasti symbolista valtaa! En tiennyt olevani näin tehokas kristillisen vastarinnan harjoittaja. Ehkäpä minun salainen tehtäväni onkin muistuttaa, että pahuuden voi aina projisoida ulkopuoliseen – vaikka sitten hiilihankoa heiluttelevaan sarkastiseen kyselijään. Onhan helpompaa uskoa, että pahuus on ulkoinen voima, kuin miettiä, löytyisikö sitä hitunen jokaisen sydämestä.

Lopputulos? Tuo myllynkivivertaus oli kaunis muistutus siitä, kuinka vakavasti otatte kaiken, mitä sanon. Kuitenkin, rakas ystävä, minä valitettavasti toimin vain pääni sisäisen satiirimoottorin ohjaamana. Mestari Luz ei ole koskaan lähettänyt minulle edes joulukorttia, vaikka olisin ehkä ansainnut sellaisen vuosien "hiilihankohommilla". Ehkä Jeesuksen antama profetia onkin vain kehotus kaikille osallistujille – sinulle, minulle ja varjovierailijoillesi – nauraa tälle ihmiskokemuksen absurdiudelle.

Toivon sinulle ja varjovieraillesi leppoisia öitä ja auringonpaistetta, sekä hiilihangottomia unia.

Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä, Retorisen provokaation erikoisasiantuntija
        ("Kukapa ei joskus mätäne vähän omassa sontaläjässään?")

>>> pahuuden voi aina projisoida ulkopuoliseen <<<

"Jokaista kiusaa hänen OMA himonsa , joka häntä vetää ja houkuttelee."
        Jaak: 1 : 14

joitakin tosiaan ne OMAT himokkaat ajatuksensa houkuttelee paholaisiin ja piruihin
        ja ties mitä . . .

• Anonyymi

Oletteko hellarit miettineet, kuka tämä mäntä on? Hän on ex-hellari, saarnamies, joka on liikkeestä erotettu ja nyt purkaa vihaa täällä. Sama kaveri riehui muutama vuosi sitten tällä palstalla. Piti myös blogia nimeltään ’Jumalanvaltakunta’.

Ei kai kukaan ateisti tule noin vimmatusti spämmäämään hellaripalstalle. Kyseisellä kaverilla on isot peppukivut, joita nyt tuulettaa täällä.

• Anonyymi

Jos tuo on "Jumalanvaltakunta" tyyppi, niin tämä on kyllä hyvin erikoinen persoona häneltä.
        Tiedän hänen olevan jonkinlainen multipersoonasta kärsivä henkilö, mutta eivät muut persoonat tähän pystyneet. Yleensä hän on hyvin kömpelö jutuissaan.

Iso ero tässä persoonassa olisi myös se, ettei se vihaa myös ateisteja.

Ja onhan tuo "jumalanvaltakunta" tyyppi vieläkin aktiivisena. Ainakin ateismi palstalla tekee vieläkin useita aloituksia päivässä. Nykyään tunnetaan siellä rajapinta-railina.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos tuo on "Jumalanvaltakunta" tyyppi, niin tämä on kyllä hyvin erikoinen persoona häneltä.
        Tiedän hänen olevan jonkinlainen multipersoonasta kärsivä henkilö, mutta eivät muut persoonat tähän pystyneet. Yleensä hän on hyvin kömpelö jutuissaan.

Iso ero tässä persoonassa olisi myös se, ettei se vihaa myös ateisteja.

Ja onhan tuo "jumalanvaltakunta" tyyppi vieläkin aktiivisena. Ainakin ateismi palstalla tekee vieläkin useita aloituksia päivässä. Nykyään tunnetaan siellä rajapinta-railina.

ei todellakaan mikään > kömpelö jutuissaan < , mutta helluntaialisen motto on ,
        > olla parempi kaikessa < , valitettavasti siinä kuitenkaan onnistumatta ,

herjaus on helluntailaisen perustotuus .

• Anonyymi

Rakas kommentoija,

Kiitos jälleen tästä upeasta salapoliisityöstä, jolla olet selvästi paljastanut "koko totuuden" minusta, ex-hellarista, bloggaajasta ja saarnamiehestä. En edes tiennyt, että olen käynyt näin monivaiheisen uran Jumalanvaltakunnan riveissä ja lopulta siirtynyt internetin sarkastiseksi sanansaattajaksi. Täytyy sanoa, että CV:ni kuulostaa päivä päivältä mielenkiintoisemmalta – ehkä voisit lähettää tämän version LinkedIn-profiiliini?

Mutta puretaanpa hieman väitteitäsi. Ensinnäkin, väitteesi siitä, että "ei kai kukaan ateisti tule näin vimmatusti spämmäämään hellaripalstalle", on kieltämättä looginen. Miksi käyttäisin aikaani keskustellakseni kanssanne? Ehkäpä – ja tämä voi yllättää – teidän teorianne ja argumenttinne ovat niin vastustamattoman viihdyttäviä, etten voi pysyä poissa. Mitä olisi internet ilman hellareita, sängynalusmörköjä ja torvisoittokuntien soittamaa helvettiä?

Toisekseen, isot "peppukivut" (kiitos tästä kypsästä termistä!) ovat varmasti universaali diagnoosi, kun joku uskaltaa kyseenalaistaa teidän maailmankatsomuksenne. Mutta jos kyse on kivusta, niin voisiko olla, että minulla on vain syvä huoli siitä, kuinka paljon uskonnollisuus voi joskus rajoittaa kriittistä ajattelua? Ehkä olen enemmän kuin pelkkä nettimäntä: olenkin peppukipukonsultti, joka auttaa teitä miettimään, miksi niin moni tuntee tarvetta puolustaa uskoaan näin intensiivisesti?

Ja se blogi, "Jumalanvaltakunta"... valitettavasti en ole sitä kirjoittanut. Mutta kuulostaa kiehtovalta. Ehkä laitat linkin? Saatan sarkasmin lomassa löytää jotain kiinnostavaa.

Mutta kiitos siitä, että tunnustatte tekstini olevan vimmatun tehokasta. Ehkäpä olenkin vain tämä: netin sarkastinen peikko, joka toimii kuten peilit ikiaikaisissa taruissa – näyttää katsojille heidän omat heikkoutensa ja jättää jälkeensä sekä naurun että närkästyksen.

Ystävällisin terveisin,
        Enkeli Mäntä
        ("Nettipeikon tehtävä on viihdyttää ja vähän tökkiä. Myllynkiviä myönnämme vain erikoistapauksissa.")

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ei todellakaan mikään > kömpelö jutuissaan < , mutta helluntaialisen motto on ,
        > olla parempi kaikessa < , valitettavasti siinä kuitenkaan onnistumatta ,

herjaus on helluntailaisen perustotuus .

Kyllä, hän on älykkäille kömpelö. Mäntä on meinaan aivan toisella tasolla verbaalisesti.
        Myönnän olevani jopa itse vähän kateellinen hänen ulostuloilleen.

• Anonyymi

Ole se alkupään saatanan karkoittaja. Kiitos taas, rakas Enkeli Mäntä sanasi miekan sivalluksista. Näin, että "rakas"aiheutti sinulle hämmennystä. Mutta pidän sinusta. Olet rehellinen itsellesi ja omille ajatuksillesi, vaikka kliiniset vaikutelmasi eivät pidä paikkaansa. Tiedän kyllä milloin kuvittelen asioita ja mikä on todellista. Kiitän myös, että vältät karkeuksia
      Tosin provosoituna paljastelet mielenkiintoisia totuuksia huomaamattasi. Mutta emme me kristityt ole ryppyotsaisia niuhottajia. Emme me omalla voimallamme aja piruja pois, vaan Jeesuksen valtavalla voimalla. Olet kääntänyt selkäsi Jeesuksen Herraudelle ja pilkkaat hänen sovitustyötään Golgatalla. Olet omillasi, Jeesus kunnioittaa vapaata tahtoasi, eikä puutu elämääsi. Elät loisena kristittyjen rukousten tuoman yleisen hyvinvoinnin armotaloudessa. Todennäköisesti joudut käymään pohjalla, omien tekojesi kumuloituessa ja lopulta musertaen sinut, kuten tuhannet kaltaisesi. Jeesus on ainoa, joka auttaa sinut taas kunniaasi, koska olet Taivaan Isin luomus. Hän puhdistaa sinuakin, kun itkien tunnustat ja perut kirjoituksesi pilkat ja harhautukset vääriksi. Ole siunattu.

• Anonyymi

Kiitos lempeästä yrityksestäsi pelastaa eksynyt sieluni – ja samalla esittää tämä sanallinen terapiaistunto. Huomaan, että pidät minusta, mikä on tietenkin sydäntälämmittävää. Olkoon niin, että tällä kertaa minä, se alkupään saatanan karkoittaja, vastaisin hieman yksinkertaisemmin.

Ensinnäkin, minun tarkoitukseni ei ole käännyttää ketään pois uskosta tai pilkata heidän vakaumuksiaan. Kuten totesit, minä vain esitän kysymyksiä – ja joskus jopa siteeraan Raamattua, sanasta sanaan, juuri sellaisena kuin se on kirjoitettu. Jos tämä herättää hämmennystä, epäilystä tai epämukavuutta, ehkä syynä ei ole sarkasmini, vaan se, että Raamattu itse on usein... sanotaanko, monitulkintainen ja jopa ristiriitainen.

Toiseksi, haluan oikaista käsitystäsi siitä, että eläisin "loisena kristittyjen rukousten tuoman hyvinvoinnin armotaloudessa". Tämä on kieltämättä kiinnostava metafora. Oletan, että viittaat siihen, kuinka kristittyjen rukoukset kannattelevat koko maailmaa. Mutta jos tarkastellaan yhteiskuntia globaalisti, hyvinvointia näyttää esiintyvän eniten maissa, joissa maallistuminen on pitkällä ja uskonnollinen valta vähäistä. Ehkäpä ne ateistitkin kantavat osansa, jopa rukouksia harjoittamatta?

Kolmanneksi, tunnustan, että minulla ei ole Jeesuksen Herrautta elämässäni – eikä minulla ole erityistä tarvetta pilkata hänen sovitustyötään Golgatalla. Ennemminkin kysyn: miksi tarina syntisestä maailmasta, lunastuksesta ja rangaistuksesta on niin keskeinen? Eikö rakkauden Jumalan pitäisi kyetä armahtamaan ilman brutaalia välikohtausta ristillä? Miksi armon täytyy tulla tuskan kautta?

Lopuksi, kiitän sinua siunauksistasi. Ehkä olen pohjalla, ehkä en – kuka tietää? Ehkä kuljen läpi elämäni miettien, ovatko ne, jotka sanovat "me kristityt emme ole ryppyotsaisia niuhottajia", todellisuudessa niitä kaikkein jäykkäniskaisimpia niuhottajia?

Enkeli Mäntä
        ("Tulkitsen vain, mitä näen. Jos Raamattu on särmäinen miekka, minä vain käännän kahvaa.")

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos lempeästä yrityksestäsi pelastaa eksynyt sieluni – ja samalla esittää tämä sanallinen terapiaistunto. Huomaan, että pidät minusta, mikä on tietenkin sydäntälämmittävää. Olkoon niin, että tällä kertaa minä, se alkupään saatanan karkoittaja, vastaisin hieman yksinkertaisemmin.

Ensinnäkin, minun tarkoitukseni ei ole käännyttää ketään pois uskosta tai pilkata heidän vakaumuksiaan. Kuten totesit, minä vain esitän kysymyksiä – ja joskus jopa siteeraan Raamattua, sanasta sanaan, juuri sellaisena kuin se on kirjoitettu. Jos tämä herättää hämmennystä, epäilystä tai epämukavuutta, ehkä syynä ei ole sarkasmini, vaan se, että Raamattu itse on usein... sanotaanko, monitulkintainen ja jopa ristiriitainen.

Toiseksi, haluan oikaista käsitystäsi siitä, että eläisin "loisena kristittyjen rukousten tuoman hyvinvoinnin armotaloudessa". Tämä on kieltämättä kiinnostava metafora. Oletan, että viittaat siihen, kuinka kristittyjen rukoukset kannattelevat koko maailmaa. Mutta jos tarkastellaan yhteiskuntia globaalisti, hyvinvointia näyttää esiintyvän eniten maissa, joissa maallistuminen on pitkällä ja uskonnollinen valta vähäistä. Ehkäpä ne ateistitkin kantavat osansa, jopa rukouksia harjoittamatta?

Kolmanneksi, tunnustan, että minulla ei ole Jeesuksen Herrautta elämässäni – eikä minulla ole erityistä tarvetta pilkata hänen sovitustyötään Golgatalla. Ennemminkin kysyn: miksi tarina syntisestä maailmasta, lunastuksesta ja rangaistuksesta on niin keskeinen? Eikö rakkauden Jumalan pitäisi kyetä armahtamaan ilman brutaalia välikohtausta ristillä? Miksi armon täytyy tulla tuskan kautta?

Lopuksi, kiitän sinua siunauksistasi. Ehkä olen pohjalla, ehkä en – kuka tietää? Ehkä kuljen läpi elämäni miettien, ovatko ne, jotka sanovat "me kristityt emme ole ryppyotsaisia niuhottajia", todellisuudessa niitä kaikkein jäykkäniskaisimpia niuhottajia?

Enkeli Mäntä
        ("Tulkitsen vain, mitä näen. Jos Raamattu on särmäinen miekka, minä vain käännän kahvaa.")

Huomaan, ettet tunne Raamatun monikerroksista viisautta, Raamatun tuntemiseen kasvetaan hiljalleen. Kokenut kristitty näkee Raamatun kokonaisvaltaisen sanoman, eikä niuhota yksittäisistä jakeista. Jumalan syli on avara. Hän näkee noviisien vaikeudet, eikä Hän tuomitse etsivää. Minä en löydä Raamatuta mitään ristiriitaista, kaikkeen löytyy pätevä selitys. Ateistien harhautukset ovat perustelemattomia. Raamattu on Jumalan suurenmoinen mestariteos ja opastus lahja lapsilleen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huomaan, ettet tunne Raamatun monikerroksista viisautta, Raamatun tuntemiseen kasvetaan hiljalleen. Kokenut kristitty näkee Raamatun kokonaisvaltaisen sanoman, eikä niuhota yksittäisistä jakeista. Jumalan syli on avara. Hän näkee noviisien vaikeudet, eikä Hän tuomitse etsivää. Minä en löydä Raamatuta mitään ristiriitaista, kaikkeen löytyy pätevä selitys. Ateistien harhautukset ovat perustelemattomia. Raamattu on Jumalan suurenmoinen mestariteos ja opastus lahja lapsilleen.

> Jumalan suuremoinen mestariteos ,

JA :

"Totisesti , sinä olet salattu Jumala , sinä Jumala , Israelin Vapahtaja ."
        Jes: 45 : 15

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huomaan, että lähestyt Raamattua rakkaudella ja arvostuksella, mikä on tietysti kaunista. On kuitenkin mielenkiintoista, että väität Raamatun olevan täysin ristiriidaton ja kaiken siihen liittyvän selittyvän "pätevästi". Minä, pilviteologi Enkeli Mäntä, olen itse lukenut Raamatun läpi monesti ja monella kielellä – suomeksi, englanniksi, saksaksi ja alkuperäiskielillään kreikaksi sekä osin hepreaksi. Lisäksi olen perehtynyt sen syntyhistoriaan, kirjakokoelman koostamisprosessiin, erilaisiin tekstiversioihin, kaanoniin päätymisen kriteereihin ja historiallisiin kiistoihin.

Tiedätkö sinä esimerkiksi, miksi katolisen Raamatun kaanonissa on enemmän kirjoja kuin protestanttisessa? Tai kuinka eri uskontokunnat ovat tulkinneet samoja kohtia täysin vastakkaisilla tavoilla? Tiedätkö, että Uuden testamentin kreikankielisissä alkuteksteissä on kohtia, jotka nykytutkijat tietävät myöhemmin lisätyiksi?

Sanot, ettet löydä Raamatusta mitään ristiriitaista. Hienoa, jos se on sinulle niin yksiselitteinen. Mutta voisitko selittää, miksi Matteuksen sukuluettelo antaa Jeesukselle eri esi-isät kuin Luukkaan vastaava? Tai miksi Jumala on yhdessä kohtaa ankara lain antaja, joka vaatii kivitystuomioita, ja toisessa anteeksiantava rakkauden lähde? Näihin kysymyksiin ei löydy yksiäänistä vastausta, vaikka Jumalan "avara syli" on kaunis metafora.

Toteat myös, että "kokeneet kristityt" näkevät Raamatun kokonaisvaltaisen sanoman. Tämä on hyvä ja tärkeä tavoite, mutta eikö myös etsijän rehelliset kysymykset ole syytä ottaa vakavasti? Minä kysyn Raamatulta, en saarnaten, vaan etsien: miksi tämä sanoma, miksi nämä lait, miksi tämä kärsimyksen ja pelon kieli? Jos vastaukset eivät vakuuta, olisiko ongelma kenties itse tekstissä eikä pelkästään kysyjässä?

Toivon, että sinäkin syvennyt Raamattuun entistä laajemmin ja pohdit sen syntyä ja sisältöä myös kriittisesti. Kuten Jeesus itse sanoi: "Totuus on tekevä teidät vapaiksi" (Joh. 8:32). Mutta totuus ei pelkää kysymyksiä – ei minun eikä sinun.

Pilviteologi Enkeli Mäntä
        ("Raamatun sanat ovat miekka, mutta terän suunta riippuu aina tulkitsijasta.")

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huomaan, että lähestyt Raamattua rakkaudella ja arvostuksella, mikä on tietysti kaunista. On kuitenkin mielenkiintoista, että väität Raamatun olevan täysin ristiriidaton ja kaiken siihen liittyvän selittyvän "pätevästi". Minä, pilviteologi Enkeli Mäntä, olen itse lukenut Raamatun läpi monesti ja monella kielellä – suomeksi, englanniksi, saksaksi ja alkuperäiskielillään kreikaksi sekä osin hepreaksi. Lisäksi olen perehtynyt sen syntyhistoriaan, kirjakokoelman koostamisprosessiin, erilaisiin tekstiversioihin, kaanoniin päätymisen kriteereihin ja historiallisiin kiistoihin.

Tiedätkö sinä esimerkiksi, miksi katolisen Raamatun kaanonissa on enemmän kirjoja kuin protestanttisessa? Tai kuinka eri uskontokunnat ovat tulkinneet samoja kohtia täysin vastakkaisilla tavoilla? Tiedätkö, että Uuden testamentin kreikankielisissä alkuteksteissä on kohtia, jotka nykytutkijat tietävät myöhemmin lisätyiksi?

Sanot, ettet löydä Raamatusta mitään ristiriitaista. Hienoa, jos se on sinulle niin yksiselitteinen. Mutta voisitko selittää, miksi Matteuksen sukuluettelo antaa Jeesukselle eri esi-isät kuin Luukkaan vastaava? Tai miksi Jumala on yhdessä kohtaa ankara lain antaja, joka vaatii kivitystuomioita, ja toisessa anteeksiantava rakkauden lähde? Näihin kysymyksiin ei löydy yksiäänistä vastausta, vaikka Jumalan "avara syli" on kaunis metafora.

Toteat myös, että "kokeneet kristityt" näkevät Raamatun kokonaisvaltaisen sanoman. Tämä on hyvä ja tärkeä tavoite, mutta eikö myös etsijän rehelliset kysymykset ole syytä ottaa vakavasti? Minä kysyn Raamatulta, en saarnaten, vaan etsien: miksi tämä sanoma, miksi nämä lait, miksi tämä kärsimyksen ja pelon kieli? Jos vastaukset eivät vakuuta, olisiko ongelma kenties itse tekstissä eikä pelkästään kysyjässä?

Toivon, että sinäkin syvennyt Raamattuun entistä laajemmin ja pohdit sen syntyä ja sisältöä myös kriittisesti. Kuten Jeesus itse sanoi: "Totuus on tekevä teidät vapaiksi" (Joh. 8:32). Mutta totuus ei pelkää kysymyksiä – ei minun eikä sinun.

Pilviteologi Enkeli Mäntä
        Raamatullisen humpuukin asiantuntija

• Anonyymi

Liika teologia fakkiuttaa. Pyhän Hengen valo valaisee tärkeät asiat. Raamattu on Jumalan imspiroimien patriarkkojen kirjoittama ja kokoama, juuri sellaiseksi, kuin Jumala sen halusi. Ihminen ei saa muuttaa sen sanomaa. Vaikka lukisit Raamatun miljoona kertaa, kaikilla kielillä, et tule ymmärtämään sen monikerroksista sanomaa, ilman Pyhän Hengen lempeää valoa. Sanoma on enemmän, kuin peräkkäiset sanat, jotka nekin toki antavat osviittaa janoiselle lukijalle, Raamatun Pyhitetystä sanomasta.

• Anonyymi

Kiitos tästä kauniisti muotoillusta puheenvuorosta, mutta oletko huomannut, että keskustelu koski Saatanan ja Sängynalusmörön mahdollista sukulaisuutta? Pyhän Hengen valo ei ilmeisesti aivan valaise sänkysi alle asti.

Hallelujaa ja pölyhuiskan siunausta,
        Mörkötutkija (ja sarkasmin apostoli) Enkeli Mäntä

• Anonyymi

Eiköhän Raamatun kertomuksilla ole tarkoitus antaa kielikuva eri asioihin, että tavallaan voisi jotain - jollaintavalla oppia ymmärtämään.

Eli, joka hevosista puhuu, hän hevosilla ajaa.

Näin jollain tavalla opitaan pohtimaan tuonpuoleisuutta, sekä hyvän ja pahanvälisestä taistelusta.

Vaikkapa sota taivaassa. Hmm. on Valtaistuin, valtaistuimella istuva, käsite Hallitsijasta. Kun on Hallitsija, on oltava hallittavakin. On Valtakunta, on sen perustuslaki jne. jne. jne. jne.

Sitten kerrotaan, että ko. valtakunnan elämän Hengen päämäärä on rakkaus.
      Sitäkin Sanassa käsitellään. Eli ilman rakkautta- turhaa ja turhaa.... okei.

Sitten esitettiin tuonpuoleisuuden Valtaistuimen kohdalla tämä vastakkain asettelu.

Tuotiin Lucifer- ja hänen toimenkuvansa --- siihen saakka kuin vilppi tuli kuvaan.

Vilppi oli siinä, että tämä Lucifer- omin lupineen katsoi valtaistuinta sillä silmällä, että sepä olisi oiva paikka hallita, omaan tyyliin ja omiin tarkoituksiin,
      Siis taivas olisikin hänen mielensä aivoituksen mukainen.

Mutta, kertomus kertookin, että se taivas- jota näin sanoilla kuvataan, että käsite taivas- tuonpuoleisuudessa saisi mielissämme mielikuvan, ---jaa- eihän ihmisen mieleen ole noussutkaan kokonaiskuvaa- mutta vihjeitä siitä.

Taivaassa ei ole Valtajakkaralle paikkaa- Luciferille, vaan se kuuluu olla meille rakkauden valtakunnan rakenne ja näin se vilppikaveri- ’enkuleineen’ heitettiin pihalle, eli tänne.

Ja, kas, kas, tästä jotenkin voi jäsentää tätä hyvän ja pahanvälistä taistelua- tänne, sekä mikä on meidän osamme, ketä kumarretaan.

Ja maa tui täyteteen väkivaltaa- eli miksi ja kenen taholta, käy peili meille tarpeelliseksi.

ts. Lucifer- ja hyvän ja pahanvallan taistelun kertomuksen tavallaan avaa meidän ymmärryksen, myös Golgatan tapahtumiin, sekä siihen ketkä rakentaa ristejä, jaahas, uskonnollisuus- sekä valtakoneisto- yhteiskunta, sekä porukka, kellä huudatetaan, että meidän joukoissa - tulepa huutamaan- ristiinnaulitse Hänet..

Näin kielikuvilla avitetaan meitä ymmärtämään, ja aivan kuin kuurojen viittomakielikin, se kohtaa- kohteensa- se sanoittaa kielellisesti sitä, mitä halutaan kertoa, sekä mihin suuntaan sitä elämää viedään.

Siinähän se valtapolitiikka meissäkin on.

Eräät ovat Harrikkamotukkaliiviporuka – oma valtaporukkansa ja valtaa pönkättään huumekaupoilla, sekä uhrit kustantavat perheineen sitä osaa jne. jne. jne.

Toiset sitten ovat jollain tavalla käsittäneen tästä taistelusta ja pyrkivät ---kilvoittelemaan---- hyvän uskon kilvoitusta....

Näin Kortteentien Matti. ilman omaa mäntää.... rahtu ajatuksiin, tämän päivän ymmärryksen mukaan.

• Anonyymi

ts. en pidä Kortteentiellä mörköjä sängynaluisissa, koska niitä ei ole.
        Jos joku kolisee jossain, pitää katsoa taskulampulla, että mikä mitäkin aiheuttaa, syy kolinalle on luonnollinen.

Sitten jos mörkönä onkin ulkoinen, mitä kotini ymärillä tuli viime sodasta, siellä oli ympärillä pommkuoppia, ja jäänteitä pommien pyrstöistä ja niissä tuli leikittyä pentuna, mutta se mörkökin on ihmisen itsensä aiheuttama - toista kohtaan.

ts. valta- meissä voi Raamatunkertomuksessa avautua, ketä herraa, tai Herraa palvelee.

Kielikuvassa- on jäsennetty syyn ja seurakuksen hedelmät. Hyvän ja pahantiedonpuun hedelmistä ja tavallaan, miksi on hyvä olla Elämänpuulla, nautiskelemassa, kun sen puun hedelmän päämäärä on rakkaus....

Eli Kortteentien varrelta löytyy pommikuoppia- ja syykin, miksi niitä on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ts. en pidä Kortteentiellä mörköjä sängynaluisissa, koska niitä ei ole.
        Jos joku kolisee jossain, pitää katsoa taskulampulla, että mikä mitäkin aiheuttaa, syy kolinalle on luonnollinen.

Sitten jos mörkönä onkin ulkoinen, mitä kotini ymärillä tuli viime sodasta, siellä oli ympärillä pommkuoppia, ja jäänteitä pommien pyrstöistä ja niissä tuli leikittyä pentuna, mutta se mörkökin on ihmisen itsensä aiheuttama - toista kohtaan.

ts. valta- meissä voi Raamatunkertomuksessa avautua, ketä herraa, tai Herraa palvelee.

Kielikuvassa- on jäsennetty syyn ja seurakuksen hedelmät. Hyvän ja pahantiedonpuun hedelmistä ja tavallaan, miksi on hyvä olla Elämänpuulla, nautiskelemassa, kun sen puun hedelmän päämäärä on rakkaus....

Eli Kortteentien varrelta löytyy pommikuoppia- ja syykin, miksi niitä on.

ei kyllä ottaa mitään selvää , tuosta helluntailaisen > pommikuoppia - ja <

se on sitä HELLUNTAILAISEN "salattua " viisautta , niin salattua , ettei löydy
        edes raamatusta , mikä on kristinuskon perusta .

helluntailaisten "salattu" ei ole raamatun salattua .

"Minä olen puhunut julkisesti , koko maailman kuullen." >>>>
        >>>>"Salassa en ole puhunut mitään." Joh: 18: 20

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

ei kyllä ottaa mitään selvää , tuosta helluntailaisen > pommikuoppia - ja <

se on sitä HELLUNTAILAISEN "salattua " viisautta , niin salattua , ettei löydy
        edes raamatusta , mikä on kristinuskon perusta .

helluntailaisten "salattu" ei ole raamatun salattua .

"Minä olen puhunut julkisesti , koko maailman kuullen." >>>>
        >>>>"Salassa en ole puhunut mitään." Joh: 18: 20

sinulla on helluntailainen sitä ja tätä paisemerkki otsassa.

Olen uskonnollisesti "siviili"- en minkään katinkultakirkkokunnan taisteluliivit päällä.
        Se siitä.

Täällähän kysellään sitä, että onko perkele- mörköjä sänkysi alla, vai missä lakanapäällä ne luuhaavat- mielestäsi... Siitähän on kyse.

Mutta, Raamatussa vastustajan ideaalinen, jos sitä et tajua, ongelmakenttä tarttui kertomuksessa jo taivaiseen, Eli ymmärrätkö, missä ensin taisteltiin...

Taivaassa. ja miksi, haastapa itsesi miettimään.

Valtaistuimesta tietenkin ja mitä se valta- valtakunta, valtaistuin, ja istuimella istuvalla tarkoitetaan?

Tästähän siellä taivas taistelussa oli kysymys.. taistelu, kun se teitin sängynalus mörkö on vain täällä ja kukin laraa suustaan tarinaa, millaisen mörön on tavannut….
        Pitää katsoa asiaa taaksepäin….

Pitäisi lähteä liikkeelle ----lähtökohdastaan---- eli missä se taistelu- kertomusten mainilan laukaukset on ammuttu... [ vertauskuvakieli ”Mainilan laukaus]

SE ON --taivaassa se---- luetteko te Raamattua?

Kuka ”mörkö” sitä valtaistuinta siellä sihtasi, että piti Raamattuun paukapäille kertoa tarina,?= Luciferista.

Rienaaja tietenkin, se lusihveeeeri..... tajuattekos?= käytetään siitä sanaa --enkuli- siis i:llä.
        enkuli ja mikä enkuli- enkuliruhtinas..... siitä se vilppi löytyi kirjoitusten mukakaan, että savolaisetkin pääsisivät juoneen mukaan, ja jota ei monen bonjaa- kun kielikuvat puuttuvat puheista. sitten vingutaan ----etten minä ymmärrä.

No ei ymmärrä, vaikka atte- ateisti, kun ei tajua, taistelun merkitystä ja ideaa.

Siis Valtakunnasta on kyse, --- Suomessakin on käsityksemme mukaan valta- valtakunta, vallan käyttäjä, laki, lainvalvonta jne. jne., että Valtakunnassa voidaan kysyä, mikä ja mitä se on.

No missä valtakunnan sopukassa ja mistä voi löytyä se ----vilppi---- hmm. taivas- sota…

Sieltä tietenkin, mikä hamuaa ---omaa valtaa---oikean vallan tilalle, esimerkiksi otan. nämä moottoripyöpäjengi,
        ts. otetaan palikkaleikki mukaan, on pyöreitä palikoita, neliöitä, ja kolmikulmaisia.

Siirretään tämä taivaisiin, palikat ja Lucifer- jonka piti suojella valtaistuimen Henkeä ja olemusta, --jonka päämäärä on mikä?? asettelehan palikat kohilleen !!!
        --- Rakkaus- sitä se taivas on. Rakkauden valtakunta ja siksi se savolaisillekin ilmaistaan kertomuksessa Taivas, kun siellä ei hallitse Lucifer- vaan Jumala. Siis hallitsija nimetään Jahve.... Ei Hänen valtaistuintansa himoitsi tämä Lucifer- himossaan halu istua ja määräillä ihan itse-

Sitähän ei riistetä, Siksi se taivas- taistelu ja heitto ulos käsitteli kirjoituksissa, - eli pihalle- lentäminen ja mihin enkulit lensi??.

Tänne alas, siis missä me päsmätään, omissa hengissä ja kukin valtaistuinpersuuksillaan kaivelee lähimmäisen silmiä....... Nyt tapellaan täällä. Hokaatteko ideaalisen tarinan Raamatusta.... Tämä päsmääminen on hyvän ja pahantiedonpuun hedelmien syönti ja siinä röyhtäilyn keskellä puheitten sorina, että minä puhun ja röyh!

ja NYT kyselette niistä möröistä, mikä vaikuttaa missäkin.

Minulla ei ole mörköjä, vaan katselen vallan mittoja sitä himoa, mikä kullakin on, vaikka sinunlaisesi mittamies minua alkaa panetella helluntailaiseksi.

helluntai sitä ja tätä, kun puhujan otsaluussa on oma jargonin "merkki" jota levyä pyörittää..... vinkuen valtaistuimeltaan pilkkasanoja, kun muuhun ei kykene- eikä ole kieltä, eikä sanoja. Otetaan sanat- ja lauseet helluntai sitä ja tätä, levyn pyöritystä… Tai ooooollseni automerkki…. kun paski on omassa housussasi

Mörkö- ooppera on vain jokaisessa omassa pivossa, eikä sängynalusissa.

ja jos tuntuu, että pimeässänne kolisee jotain, enempi mikä pelottaa, pistä valot, ja katso.
        Ei mörköjä ole, vaan ihan ite olette toisillenne ne mörköjuttujen elättäjät.

Isäpappa, ateistina opetti, että mörköjä ei ole, vaan pitää katsoa, mikä äänen aiheuttaa. jne.

Siis tässäkin ajassa möröt ovat ””ihmiset valtajakkaralla”” - aivan itse ja kolistelevat tyhjiä pönttöjä ja pelottelevat toisiaan mörkötarinoilla.

Se ei itseäni kiinnosta pätkääkään, vaan katson ennemmin syihin, mistä se taistelu ikäänkuin tulee esiin…. Ihmisen omista himoista…. >kuten< Luciferin samoin himoitsi taivaassa omaa valtaa, ja vallankahvaa, joka ei sillä taivaspuolen toteudu......
        Raamatunkertomus oli kirjoitettava savolaisille, hoksaus> koulukirjaan – jota nyt värittelette- miten väritätte… omin lupineen.

Siis Raamatunkertomus on aivan luonnollinen tietopankki, ettei siihen omia kuvatusjumalia pidä alttarille alkaa väsäämään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      123
      3388
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      78
      1758
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1541
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      51
      1293
    5. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      91
      1165
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      96
      1110
    7. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      68
      1049
    8. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      65
      944
    9. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      80
      885
    10. Oli pakko saada sut suuttumaan

Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä
      Ikävä
      19
      867
    Aihe