Yi Peng 3: someyhteisö seuraa nyt kiinalaista rahtialusta

Anonyymi-ap

Vuosi sitten seurattiin Suomen ja Viron välisen kaasuputken sabotoinutta kiinalaista Newnew Panda 1 alusta ja tänään seurataan taas, yllätys, yllätys, kommunistisen Kiinan Yi Peng 3-rahtilaivaa tietoliikennekaapeleiden sabotointiin liittyen

https://www.verkkouutiset.fi/a/someyhteiso-seuraa-nyt-kiinalaista-rahtialusta-epailyttavia-liikkeita-kaapelien-lahella/

77

1092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olisikohan aika aloittaa pakollinen luotsaus itämerellä Tanskan salmilta perille asti?

    • Anonyymi

      Joko meillä on näitä vanhoissa huuhkajissa?(hornet) AGM-158A JASSM
      sillä se uppoaa vielä

    • Anonyymi

      daavitin kepillä varmasti

    • Anonyymi

      Putken ja kaapelien vaurioituminen oli tietoinen ja tahallinen teko. Jos laivassa oli
      kiinalainen miehistö niin heille on maksettu siitä.

      Itseasiassa kerroin myös tästä kuukausia ennen jo putken rikkoitumista muutamille. Sanoin että vetävät kaasuputket ja kaapelit laivan kanssa rikki, otin itseasiassa jopa kameralla videon silloin kun kirjoitin mitä tapahtuu.

      Venäjää ja venäläisiä vastaan pitää olla todella kovia ja tehdä asioita. On ollut hirveää katsoa viimeiset 24 vuotta miten naivia on suomessa ja muualla euroopassa toiminta ja pehmostelu venäjää kohtaan.

    • Anonyymi

      Alkuviestissä mainittu Newnew Panda 1 oli pysähtynyt laiva, joka oli "väärä" kohde. (Alkuviestin linkki viittaa nykyiseen tapaukseen ja tekstiosa menneeseen tapaukseen.) Kaasuputken katkaisija vuosi sitten oli Newnew Polar Bear-alus, ei Panda.

      • Anonyymi

        Aivan totta, meni newnewt (on muuten harvinaisen typerä aluksen nimi!) sekaisin. Hyvä kun korjasit asiavirheen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan totta, meni newnewt (on muuten harvinaisen typerä aluksen nimi!) sekaisin. Hyvä kun korjasit asiavirheen.

        Kiitos itselleni!


    • Anonyymi

      Kaapelinkatkojalaivan kapteeni on venäläinen. Ei yllättäne varmaan ketään tämä tieto.

      • Anonyymi

        Ja tämä tieto on totta, totta kai. Välillä tosin koko miehistö oli venäläinen ja milloin mitenkin, kukaan ei tiedä tosiasiassa miten oli. Tuokin juttu taisi jäädä noin virallisesti aivan hämäräksi, eipä ole tiedotuksia viranomaisilta tullut. Niin tullee käymään tässäkin tapauksessa, kovasti tutkitaan ja sitten hiljaisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tämä tieto on totta, totta kai. Välillä tosin koko miehistö oli venäläinen ja milloin mitenkin, kukaan ei tiedä tosiasiassa miten oli. Tuokin juttu taisi jäädä noin virallisesti aivan hämäräksi, eipä ole tiedotuksia viranomaisilta tullut. Niin tullee käymään tässäkin tapauksessa, kovasti tutkitaan ja sitten hiljaisuus.

        Kerronko vielä kapteenin nimenkin jos et muuten usko?

        Mikä on muuten sinun motiivisi käydä valkopesemään venäläisiä puhtaaksi tästä sabotaasista?


      • Anonyymi

        Olikin yllätys ja asia siis ratkennut. Mikähän on seuraava ihmetyksen aihe??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerronko vielä kapteenin nimenkin jos et muuten usko?

        Mikä on muuten sinun motiivisi käydä valkopesemään venäläisiä puhtaaksi tästä sabotaasista?

        Joo, kerro vaan!


    • Anonyymi

      Ja se nimi oli?

    • Anonyymi

      Kapteeni on kiinalainen ,mutta elkää repikö pelihousuja vielä ?

      • Anonyymi

        Kippari on venäläinen, miehistö kiinalaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kippari on venäläinen, miehistö kiinalaisia.

        Minun tietojen mukaan sinä olet venäläinen.


    • Anonyymi

      Toinen ankkuri on vaurioitunut aika erikoisesti. Laiva takavarikkoon, huutokauppaan ja rahat korjauksiin

      • Anonyymi

        Huvialus Suukko 2:n päällikkö selvittää ko. aluksen liikkeet Youtubessa, ei jää paljon epäselväksi asia.
        Mutta minkä lainsäädännön nojalla laivaa voitaisiin edes pitkään pidätellä kansainvälisillä vesillä jossa se nyt on, tuskin sellaista lakia saati uskallusta esim. miehistön pidättämiseen tms. löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huvialus Suukko 2:n päällikkö selvittää ko. aluksen liikkeet Youtubessa, ei jää paljon epäselväksi asia.
        Mutta minkä lainsäädännön nojalla laivaa voitaisiin edes pitkään pidätellä kansainvälisillä vesillä jossa se nyt on, tuskin sellaista lakia saati uskallusta esim. miehistön pidättämiseen tms. löytyy.

        Alus on ollut jo yli viikon Tanskan aluevesillä, mutta kaapelit katkesivat kansainvälisellä merialueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alus on ollut jo yli viikon Tanskan aluevesillä, mutta kaapelit katkesivat kansainvälisellä merialueella.

        Missä sanotaan että on nyt ankkurissa ollessaan Tanskan aluevesillä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä sanotaan että on nyt ankkurissa ollessaan Tanskan aluevesillä?

        No ei missään. Se on nyt kansainvälisillä vesillä, hyvin pienellä alueella josta se ei voi liikkua koska joutuu sitten jonkun maan aluevesille. Kaapeli katkesi ruotsin talous alueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei missään. Se on nyt kansainvälisillä vesillä, hyvin pienellä alueella josta se ei voi liikkua koska joutuu sitten jonkun maan aluevesille. Kaapeli katkesi ruotsin talous alueella.

        Jos linkin kartan rajat pitävät paikkansa niin alus voi pysytellä kansainvälisillä vesillä jos jatkaa matkaa pohjoiseen jonne oli menossa. Aluksen sijainti (punainen ruksi) otettu marinetrafficista ja se lienee juuri ja juuri kansaivälisillä vesillä ankkurissa. Ison Beltin salmi on kokonaan Tanskan aluevettä ja Juutinrauman salmi Tanskan ja Ruotsin aluevettä.

        https://ibb.co/dghGhBs


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos linkin kartan rajat pitävät paikkansa niin alus voi pysytellä kansainvälisillä vesillä jos jatkaa matkaa pohjoiseen jonne oli menossa. Aluksen sijainti (punainen ruksi) otettu marinetrafficista ja se lienee juuri ja juuri kansaivälisillä vesillä ankkurissa. Ison Beltin salmi on kokonaan Tanskan aluevettä ja Juutinrauman salmi Tanskan ja Ruotsin aluevettä.

        https://ibb.co/dghGhBs

        No mikä sitä siinä sitten pidättelee? Lähtis menee!


    • Anonyymi

      Jotenkin surkuhupaisaa jo seurata miten ns. asiantuntijat antavat lausuntoja, esim. viimeksi päivän IS:ssa UPI:n johtaja selitti ettei ole ollenkaan varma teon tahallisuudesta eikä ymmärrä miksi Kiina tekisi jotain jne. jne. Siis mitä todennäköisin tahallinen teko halutaan väen vängällä selittää ja muuttaa vahingon kärsijäosapuolen toimesta vahingoksi!

    • Anonyymi

      Ankkuri on luultavasti AC14 HHP
      High Holding Pover.
      DR, Kim Naeser ottamissa kuvissa
      ei näy erikoisia vaurioita ankkurissa, mitä yleensä tuon ikäisissä näkee . Jokainen voi tulkita kuvan miten näkee ja haluaa. Googlaa Kim Naeser/ DR

      • Anonyymi

        Pitänee lisätä Yi Peng 3 eteen !


      • Anonyymi

        Ko. aluksen toisen ankkurin pitokärkien taipumat ovat kuvissa aivan selkeät...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ko. aluksen toisen ankkurin pitokärkien taipumat ovat kuvissa aivan selkeät...

        Kuvan otto pikkaisen väärä kulma,
        Otettu etuviistosta,muuttaa ankkurin kärkien muotoja .Voi olla
        että on tehty muutoksia kyseiseen
        ankkuriin.
        Olisko noita kärkiä /kouraa jatkettu jostain syystä ,pidon tai muun takia. Vertaa toiseen laivan ankkuriin tai vastaavaan AC 14 HHP:n ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvan otto pikkaisen väärä kulma,
        Otettu etuviistosta,muuttaa ankkurin kärkien muotoja .Voi olla
        että on tehty muutoksia kyseiseen
        ankkuriin.
        Olisko noita kärkiä /kouraa jatkettu jostain syystä ,pidon tai muun takia. Vertaa toiseen laivan ankkuriin tai vastaavaan AC 14 HHP:n ?

        Joo, kyllä varmaan on jatkettu just tämän ankkurin kärkeä...hehhee ja hahhaa..täysin selvä tapaus.
        Mutta saako laivan miehistö sittenkään täyden tulospalkkion kun se yksi kaapeli ei katkennut..?
        Kts. Suukko 2....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvan otto pikkaisen väärä kulma,
        Otettu etuviistosta,muuttaa ankkurin kärkien muotoja .Voi olla
        että on tehty muutoksia kyseiseen
        ankkuriin.
        Olisko noita kärkiä /kouraa jatkettu jostain syystä ,pidon tai muun takia. Vertaa toiseen laivan ankkuriin tai vastaavaan AC 14 HHP:n ?

        Ei tuossa paapuurin puoleisessa koukussa näy mitään outoa.

        https://yle.fi/a/74-20126380


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuossa paapuurin puoleisessa koukussa näy mitään outoa.

        https://yle.fi/a/74-20126380

        Mutta katsopa tätä kuvaa.

        https://ibb.co/fdqZP21


    • Anonyymi

      Saksa, tanska ja ruotsi on lähettänyt vartiolaivat kinuskin pöntön vartioon, neukuilla myös oma sotalaiva lähettyvillä, jostain syystä.

    • Anonyymi

      Yi Peng 3 anchor Googlaa.
      Löytyy muutama kuva kyseisen laivan akkurista.
      Erikulmista/kohdista otettuna kuva muuttaa ankkurin näköä .
      Yhdessä piikit/koura näyttää luonnottoman pitkältä, tätä tarkoitin jatkolla, saitpa hyvät naurut siitä.

    • Anonyymi

      WSJ: Tutkijat epäilevät kiinalaisaluksen vetäneen ankkuria tahallisesti Itämerellä.

      Samalla taktiikalla nytkin kuin sen baltic connector kaasuputkenkin sabotoinnin kanssa.

      https://yle.fi/a/74-20127729

      • Anonyymi

        Itämeren pohjassa on kaapeleita aika helvetin paljon.

        Miten varmistetaan ankkurin osuvan tiettyyn kaapeliin ???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itämeren pohjassa on kaapeleita aika helvetin paljon.

        Miten varmistetaan ankkurin osuvan tiettyyn kaapeliin ???

        Vetihän ankkuria 200km jonkin
        tiedon mukaan. Ankkurissa ol varmaan etsintä tunnistusantura
        etsi Suomen ja Ruotsin kaapelit .
        Jos veti noi kilometrit olis mennyt monta muutakin kaapelia.
        Ei niitä pysty kukaan ja mitenkään
        varmistamaan . Eikä mikään laiva pysty vetään ankkuria pitkiä matkoja , kyllä siellä pakalla alkaa tapahtua paikat hajoo .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetihän ankkuria 200km jonkin
        tiedon mukaan. Ankkurissa ol varmaan etsintä tunnistusantura
        etsi Suomen ja Ruotsin kaapelit .
        Jos veti noi kilometrit olis mennyt monta muutakin kaapelia.
        Ei niitä pysty kukaan ja mitenkään
        varmistamaan . Eikä mikään laiva pysty vetään ankkuria pitkiä matkoja , kyllä siellä pakalla alkaa tapahtua paikat hajoo .

        Voi käydä vaikka näin:)

        https://www.youtube.com/watch?v=4iszDhkihjQ


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi käydä vaikka näin:)

        https://www.youtube.com/watch?v=4iszDhkihjQ

        Voisi käydä,jarrut ei pidä ankkuripelis, tulee poksi tyhjäksi
        Ketju tulee kaikki ulos ja mereen.
        Saa hajoamaan pelit, puottamalla ankkurin ihan ylhäältä ,ei viiraa pudotus korkeuteen.
        Vetämällä /laahaamalla vauhdissa
        saa varmasti vehkeet paikaksi .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itämeren pohjassa on kaapeleita aika helvetin paljon.

        Miten varmistetaan ankkurin osuvan tiettyyn kaapeliin ???

        Et taida tietää niistä "helvetillisistä" kaapelimääristä tuon taivaallista. Jos tiedät, tiedät kai edes sen, että jo pohjatroolausta harjoittavien kalastusalusten varalta kaapelien sijainnit on merkitty ihan merikortteihin jne. Kartoistaan sitten kalastusalukset osaavat olla troolaamatta kaapeleita hajalle...ja laivat osaavat olla ankkuroitumatta kiinni kaapeleihin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida tietää niistä "helvetillisistä" kaapelimääristä tuon taivaallista. Jos tiedät, tiedät kai edes sen, että jo pohjatroolausta harjoittavien kalastusalusten varalta kaapelien sijainnit on merkitty ihan merikortteihin jne. Kartoistaan sitten kalastusalukset osaavat olla troolaamatta kaapeleita hajalle...ja laivat osaavat olla ankkuroitumatta kiinni kaapeleihin...

        Tämä venäläisissä satamissa käynyt alus oli vedellyt ankkuria pitkin merenpohjaa kymmeniä kilometrejä sokaimtia ospoytava tutka pois päältä.

        Lemahtelee ryössäläiseltä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä venäläisissä satamissa käynyt alus oli vedellyt ankkuria pitkin merenpohjaa kymmeniä kilometrejä sokaimtia ospoytava tutka pois päältä.

        Lemahtelee ryössäläiseltä...

        Tutka pois päältä, niinkö nyt IP- lehdet kirjoittavat?
        Tosiasiassa kyse ei ole tutkasta vaan AIS- seurantajärjestelmästä...aika hurjalta kuulostaisikin jos alus syksyn hämäryydessä, sumussa ja täydessä pimeydessäkin ajelisi vilkkaasti liikennöidyllä reitillä vielä ilman tutkia...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisi käydä,jarrut ei pidä ankkuripelis, tulee poksi tyhjäksi
        Ketju tulee kaikki ulos ja mereen.
        Saa hajoamaan pelit, puottamalla ankkurin ihan ylhäältä ,ei viiraa pudotus korkeuteen.
        Vetämällä /laahaamalla vauhdissa
        saa varmasti vehkeet paikaksi .

        Täällä tehdään lisää kettinkiä, kolmessa vuorossa:)

        https://www.youtube.com/watch?v=HhfHHhoTEvo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutka pois päältä, niinkö nyt IP- lehdet kirjoittavat?
        Tosiasiassa kyse ei ole tutkasta vaan AIS- seurantajärjestelmästä...aika hurjalta kuulostaisikin jos alus syksyn hämäryydessä, sumussa ja täydessä pimeydessäkin ajelisi vilkkaasti liikennöidyllä reitillä vielä ilman tutkia...

        On se jännä että miten näitä suomeksi kirjoittavia roistovaltiovenäjän toimia puolustelevia aina vain löytyy.


    • Anonyymi

      ILTALEHTI hyvä kuva ankkurista,
      oli vertailu kummankin puolen .
      Ikävä kyllä molemmat kuvan ankkurit
      ovat samalta puolen, paapurin
      ankkureita . Vertaa laivan nimen
      kirjoitusta

      • Anonyymi

        Paapurin ankkureita molemmissa
        kuvissa. Laivan nimestä näkee selvästi,että saman puolen ovat .
        Toisen kirjoitus alkais keulasta
        peräänpäin,toisen päin vastoin .


      • Anonyymi

        Montako ankkuria siinä on SAMALLA puolella..?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paapurin ankkureita molemmissa
        kuvissa. Laivan nimestä näkee selvästi,että saman puolen ovat .
        Toisen kirjoitus alkais keulasta
        peräänpäin,toisen päin vastoin .

        No sentään oikea laiva. Iltalehti on käyttänyt myös väärän laivan kuvaa ko. keississä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako ankkuria siinä on SAMALLA puolella..?

        Tarkoitin molemmat kuvat ovat samasta ankkurissa . Olinko kirjoittanut vaikeasti asian ,vai muutenko et ymmärtänyt ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako ankkuria siinä on SAMALLA puolella..?

        Maininta oli kuvista joita oli 2 kpl
        ei ankkureiden määrästä.
        Tuo lukemisen ymmärtäminen on
        Joskus vaikeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin molemmat kuvat ovat samasta ankkurissa . Olinko kirjoittanut vaikeasti asian ,vai muutenko et ymmärtänyt ?

        Jo vain, lause "paapuurin ankkureita molemmissa kuvissa" sisältää ankkureita- sanan joka tarkoittaa enemmän kuin yhtä ankkuria! Oikea muoto olisi esim. "paapuurin ankkuri molemmissa kuvissa":


    • Anonyymi

      Yhteisenä tekijänä molemmilla aluksilla on käynnit venäläisissä satamissa ja putinis-terroristinen saastuminen.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Laivan pituus suhteutettuna 30, 40 ja 50 metrin syvyyksiin. Wikipedian mukaan C-Lion1-kaapeli on 20-40 metrin syvyydessä, ihan en tosin ymmärrä mitä tuo tarkoittaa. Jotta asia ei olisi näin yksinkertaista niin semmoista tekstiäkin löysin että se on 170 metrin syvyydessä. Onkohan tuossa nolla liikaa ja todellisuudessa tarkoitetaan että rikkoutumiskohdassa olisi 17 metriä syvää? Ihmehän se olisi ollutkin jos uutisissa olisi mainittu kuinka syvää rikkoutumiskohdassa on. Tai sitten tarkoitetaan että syvimmillään kaapeli on 170 metrissä.

      https://ibb.co/X4ZDsQt

      • Anonyymi

        On mainittu että vaurio kohta on n. 50 m syvyydessä.


      • Anonyymi

        Mitä jos selvittäisit Itämeren syvyyttä, tietoa löytyy ihan netistäkin. Mitä tulee kuvitteluusi 17 metrin syvyydestä, miten oletat että suuret laivat lastissa tulisivat siitä ylipäätään yli...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä jos selvittäisit Itämeren syvyyttä, tietoa löytyy ihan netistäkin. Mitä tulee kuvitteluusi 17 metrin syvyydestä, miten oletat että suuret laivat lastissa tulisivat siitä ylipäätään yli...

        Esim. Neste OY:n säiliöalus Jatulin syväys lastissa noin 25,6 metriä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä jos selvittäisit Itämeren syvyyttä, tietoa löytyy ihan netistäkin. Mitä tulee kuvitteluusi 17 metrin syvyydestä, miten oletat että suuret laivat lastissa tulisivat siitä ylipäätään yli...

        Samalla tavalla kuin Ison Beltin salmesta jota muuten parhaillaan lähestyy pohjoisesta Jaarli-tankkeri 14,8 metrin syväyksellä matkalla Norjasta Porvooseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. Neste OY:n säiliöalus Jatulin syväys lastissa noin 25,6 metriä...

        En löytänyt tuollaista tietoa, sen sijaan useilla sivustoilla sanotaan että draft (tai draught) eli syväys eli mitta kölistä vesirajaan on 15,1 metriä. Marinetraffic käyttää termiä "Draught" termin "Draft" sijasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En löytänyt tuollaista tietoa, sen sijaan useilla sivustoilla sanotaan että draft (tai draught) eli syväys eli mitta kölistä vesirajaan on 15,1 metriä. Marinetraffic käyttää termiä "Draught" termin "Draft" sijasta.

        Niillä on nykyään aina joku syvätskilapyydys perässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samalla tavalla kuin Ison Beltin salmesta jota muuten parhaillaan lähestyy pohjoisesta Jaarli-tankkeri 14,8 metrin syväyksellä matkalla Norjasta Porvooseen.

        Sen salmen väylän syvyys on 20m, ei ihan Jatuli mahdu :)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niillä on nykyään aina joku syvätskilapyydys perässä.

        Näin on, syvätskilapyydys aina on siellä perässä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen salmen väylän syvyys on 20m, ei ihan Jatuli mahdu :)))

        Miksi ei kun Jatulin syväys täydessä lastissa on 15,1 metriä. Suurimpien tankkereiden syväys on luokkaa noin 25 metriä ja pituutta näillä on 380 metriä. Noiden 400 metristen konttialusten tyypillinen suurin syväys taas on luokkaa 15 metriä. On myös termi Depth joka on aina hieman suurempi kuin aluksen syväys (Draft tai Draught) joka on siis mitta kölistä vesilinjaan. Mitä sitten tuo termi tai käsite "Depth" tarkoittaa niin saa joku asiantuntia kertoa.

        https://shipspotting.com/photos/3391791


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei kun Jatulin syväys täydessä lastissa on 15,1 metriä. Suurimpien tankkereiden syväys on luokkaa noin 25 metriä ja pituutta näillä on 380 metriä. Noiden 400 metristen konttialusten tyypillinen suurin syväys taas on luokkaa 15 metriä. On myös termi Depth joka on aina hieman suurempi kuin aluksen syväys (Draft tai Draught) joka on siis mitta kölistä vesilinjaan. Mitä sitten tuo termi tai käsite "Depth" tarkoittaa niin saa joku asiantuntia kertoa.

        https://shipspotting.com/photos/3391791

        Aikaisemmassa viestissä joku kertoi Jatulin syväydeksi 25 metriä :)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikaisemmassa viestissä joku kertoi Jatulin syväydeksi 25 metriä :)))

        Ja korjasin sen oikeaan lukemaan, ei 250 metrisen tankkerin syväys voi olla luokkaa 25 metriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen salmen väylän syvyys on 20m, ei ihan Jatuli mahdu :)))

        En taaskaan löytänyt tietoa että olisi 20 metriä. Kun heittelette noita lukuja niin onko täysin mahdotonta laittaa linkkiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim. Neste OY:n säiliöalus Jatulin syväys lastissa noin 25,6 metriä...

        Tämä Jatuli on nauloina jossa syväys oli 25,61 m .
        P 340m L 51,8 m
        1971- 1984 Wikipedian tietoja !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä Jatuli on nauloina jossa syväys oli 25,61 m .
        P 340m L 51,8 m
        1971- 1984 Wikipedian tietoja !

        No oletin että tarkoitetaan 2021 valmistunutta Jatulia eikä 1971 valmistunutta SS Jatulia.
        Ja 1971 valmistuneen SS Jatulin syväys (draft/draught) eli mitta aluksen alimmasta kohdasta vesirajaan on linkin sivuston mukaan 20,07 metriä. Tuo 25,61 metriä on aluksen syvyys (Depth) joka ei ole sama asia kuin mitta aluksen alimmasta kohdasta vesirajaan.
        Tuo "draft" on amerikanenglantia ja "draught" brittienglantia.

        https://aukevisser.nl/supertankers/VLCC-H/id1262.htm
        https://ibb.co/BzDVLvc


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No oletin että tarkoitetaan 2021 valmistunutta Jatulia eikä 1971 valmistunutta SS Jatulia.
        Ja 1971 valmistuneen SS Jatulin syväys (draft/draught) eli mitta aluksen alimmasta kohdasta vesirajaan on linkin sivuston mukaan 20,07 metriä. Tuo 25,61 metriä on aluksen syvyys (Depth) joka ei ole sama asia kuin mitta aluksen alimmasta kohdasta vesirajaan.
        Tuo "draft" on amerikanenglantia ja "draught" brittienglantia.

        https://aukevisser.nl/supertankers/VLCC-H/id1262.htm
        https://ibb.co/BzDVLvc

        Itse törmäsin Wiki- sivuun jossa kerrotaan nimenomaan että syväys olisi ollut tuo 25,61 metriä, ehkä sekin on väärin. Mutta mitä ylipäätään tarkoittaisi käsite syvyys laivasta puhuttaessa, ei ole tullut vastaan mutta veden syvyytenä sitä käytetään.
        Minulla on heikko muistikuva että nuo suurimmat nesteen alukset eivät olisi koskaan tulleet Suomeen asti täydessä lastissa juuri suuren syväyksensä vuoksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse törmäsin Wiki- sivuun jossa kerrotaan nimenomaan että syväys olisi ollut tuo 25,61 metriä, ehkä sekin on väärin. Mutta mitä ylipäätään tarkoittaisi käsite syvyys laivasta puhuttaessa, ei ole tullut vastaan mutta veden syvyytenä sitä käytetään.
        Minulla on heikko muistikuva että nuo suurimmat nesteen alukset eivät olisi koskaan tulleet Suomeen asti täydessä lastissa juuri suuren syväyksensä vuoksi?

        Noin minäkin muistelen.
        Oliko niin, että Enskeri ja Tiiskeri tulivat vajaalla lastilla Sköldviikkiin ?
        Tuo tieto jäi muistiin sieltä vuosikymmenten takaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin minäkin muistelen.
        Oliko niin, että Enskeri ja Tiiskeri tulivat vajaalla lastilla Sköldviikkiin ?
        Tuo tieto jäi muistiin sieltä vuosikymmenten takaa.

        Ankkuri yltää pohjaan asti paremmin kun alus on täydessä lastissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei kun Jatulin syväys täydessä lastissa on 15,1 metriä. Suurimpien tankkereiden syväys on luokkaa noin 25 metriä ja pituutta näillä on 380 metriä. Noiden 400 metristen konttialusten tyypillinen suurin syväys taas on luokkaa 15 metriä. On myös termi Depth joka on aina hieman suurempi kuin aluksen syväys (Draft tai Draught) joka on siis mitta kölistä vesilinjaan. Mitä sitten tuo termi tai käsite "Depth" tarkoittaa niin saa joku asiantuntia kertoa.

        https://shipspotting.com/photos/3391791

        Depth on rakennekorkeus, eli varalaidan yläreunan alimman kohdan pystysuora etäisyys pohjan alimpaan kohtaan (köliä, peräsintä, potkuria, jne ei lasketa tässä pohjaksi) ilman kallistumaa.


    • Anonyymi

      Heitelläänpä seuraava ajatus: Jos laivan päämitoista tiedetään pituus, leveys ja sekä uppouma täydessä lastissa, siitähän on kohtuullisen helposti ja riittävällä tarkkuudella laskettavissa millaisella syväyksellä em. uppouma saavutetaan.

    • Anonyymi

      Luin juuri Helsingin Uutiset- nimisestä lehdestä noin kahden vuoden takaisen jutun Jatuli- alukseen liittyen. Siinä kerrotaan että laiva tulee tekemään noin 100 matkaa vuodessa ja viettää ajastaan satamassa noin 60 %. Se siis tarkoittaisi 100 matkaa noin 145 vuorokaudessa...ei liene aivan toimittajan oivallus toteutunut..?

    • Anonyymi

      Pitkäjäykkinen pattitilanne tuli kiinalaisalukselle, toinen tapaus eli Ruby sentään on jo ollut liikenteessä.

      • Anonyymi

        Ruby on kaijassa Tyne joessa, tyhjänä.
        Lähtöaika tai määränpää tuntematon.


    • Anonyymi

      Venäjän salainen palvelu, KGB vai mikä kirjainyhdistelmä se nykyisin onkaan tämänkin operaation takana oli ja kiinalaiset suostuivat jälleen kerran auttamaan heitä. Pitäisi Suomessakin hälytyskellot alkaa vihdoin soimaan myös kommunistisen Kiinan suhteen.

      • Anonyymi

        Eiköhän siihen suostutteluun ole ensinnäkin valittu sovelias miehistö ja sille luvattu sovelias "tulospalkkio". Siinä aiemmin Suomi- Viro- kaasuputken repineessä aluksessa ainakin väitettiin olleen veli venäläisen asettama sopiva miehistö.
        No, nythän ne ovat viranomaiset siellä laivalla mutta mitäpä sieltä on löydettävissä, onko enää samaa porukkaakaan paikalla...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3810
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2017
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      544
      1617
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1288
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1087
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      798
    Aihe