Vuosi sitten seurattiin Suomen ja Viron välisen kaasuputken sabotoinutta kiinalaista Newnew Panda 1 alusta ja tänään seurataan taas, yllätys, yllätys, kommunistisen Kiinan Yi Peng 3-rahtilaivaa tietoliikennekaapeleiden sabotointiin liittyen
https://www.verkkouutiset.fi/a/someyhteiso-seuraa-nyt-kiinalaista-rahtialusta-epailyttavia-liikkeita-kaapelien-lahella/
Yi Peng 3: someyhteisö seuraa nyt kiinalaista rahtialusta
77
1092
Vastaukset
- Anonyymi
Olisikohan aika aloittaa pakollinen luotsaus itämerellä Tanskan salmilta perille asti?
- Anonyymi
Joko meillä on näitä vanhoissa huuhkajissa?(hornet) AGM-158A JASSM
sillä se uppoaa vielä - Anonyymi
daavitin kepillä varmasti
- Anonyymi
Putken ja kaapelien vaurioituminen oli tietoinen ja tahallinen teko. Jos laivassa oli
kiinalainen miehistö niin heille on maksettu siitä.
Itseasiassa kerroin myös tästä kuukausia ennen jo putken rikkoitumista muutamille. Sanoin että vetävät kaasuputket ja kaapelit laivan kanssa rikki, otin itseasiassa jopa kameralla videon silloin kun kirjoitin mitä tapahtuu.
Venäjää ja venäläisiä vastaan pitää olla todella kovia ja tehdä asioita. On ollut hirveää katsoa viimeiset 24 vuotta miten naivia on suomessa ja muualla euroopassa toiminta ja pehmostelu venäjää kohtaan. - Anonyymi
Alkuviestissä mainittu Newnew Panda 1 oli pysähtynyt laiva, joka oli "väärä" kohde. (Alkuviestin linkki viittaa nykyiseen tapaukseen ja tekstiosa menneeseen tapaukseen.) Kaasuputken katkaisija vuosi sitten oli Newnew Polar Bear-alus, ei Panda.
- Anonyymi
Aivan totta, meni newnewt (on muuten harvinaisen typerä aluksen nimi!) sekaisin. Hyvä kun korjasit asiavirheen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan totta, meni newnewt (on muuten harvinaisen typerä aluksen nimi!) sekaisin. Hyvä kun korjasit asiavirheen.
Kiitos itselleni!
- Anonyymi
Kaapelinkatkojalaivan kapteeni on venäläinen. Ei yllättäne varmaan ketään tämä tieto.
- Anonyymi
Ja tämä tieto on totta, totta kai. Välillä tosin koko miehistö oli venäläinen ja milloin mitenkin, kukaan ei tiedä tosiasiassa miten oli. Tuokin juttu taisi jäädä noin virallisesti aivan hämäräksi, eipä ole tiedotuksia viranomaisilta tullut. Niin tullee käymään tässäkin tapauksessa, kovasti tutkitaan ja sitten hiljaisuus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tämä tieto on totta, totta kai. Välillä tosin koko miehistö oli venäläinen ja milloin mitenkin, kukaan ei tiedä tosiasiassa miten oli. Tuokin juttu taisi jäädä noin virallisesti aivan hämäräksi, eipä ole tiedotuksia viranomaisilta tullut. Niin tullee käymään tässäkin tapauksessa, kovasti tutkitaan ja sitten hiljaisuus.
Kerronko vielä kapteenin nimenkin jos et muuten usko?
Mikä on muuten sinun motiivisi käydä valkopesemään venäläisiä puhtaaksi tästä sabotaasista? - Anonyymi
Olikin yllätys ja asia siis ratkennut. Mikähän on seuraava ihmetyksen aihe??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerronko vielä kapteenin nimenkin jos et muuten usko?
Mikä on muuten sinun motiivisi käydä valkopesemään venäläisiä puhtaaksi tästä sabotaasista?Joo, kerro vaan!
- Anonyymi
Ja se nimi oli?
- Anonyymi
Kapteeni on kiinalainen ,mutta elkää repikö pelihousuja vielä ?
- Anonyymi
Kippari on venäläinen, miehistö kiinalaisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kippari on venäläinen, miehistö kiinalaisia.
Minun tietojen mukaan sinä olet venäläinen.
- Anonyymi
Toinen ankkuri on vaurioitunut aika erikoisesti. Laiva takavarikkoon, huutokauppaan ja rahat korjauksiin
- Anonyymi
Huvialus Suukko 2:n päällikkö selvittää ko. aluksen liikkeet Youtubessa, ei jää paljon epäselväksi asia.
Mutta minkä lainsäädännön nojalla laivaa voitaisiin edes pitkään pidätellä kansainvälisillä vesillä jossa se nyt on, tuskin sellaista lakia saati uskallusta esim. miehistön pidättämiseen tms. löytyy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huvialus Suukko 2:n päällikkö selvittää ko. aluksen liikkeet Youtubessa, ei jää paljon epäselväksi asia.
Mutta minkä lainsäädännön nojalla laivaa voitaisiin edes pitkään pidätellä kansainvälisillä vesillä jossa se nyt on, tuskin sellaista lakia saati uskallusta esim. miehistön pidättämiseen tms. löytyy.Alus on ollut jo yli viikon Tanskan aluevesillä, mutta kaapelit katkesivat kansainvälisellä merialueella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alus on ollut jo yli viikon Tanskan aluevesillä, mutta kaapelit katkesivat kansainvälisellä merialueella.
Missä sanotaan että on nyt ankkurissa ollessaan Tanskan aluevesillä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missä sanotaan että on nyt ankkurissa ollessaan Tanskan aluevesillä?
No ei missään. Se on nyt kansainvälisillä vesillä, hyvin pienellä alueella josta se ei voi liikkua koska joutuu sitten jonkun maan aluevesille. Kaapeli katkesi ruotsin talous alueella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei missään. Se on nyt kansainvälisillä vesillä, hyvin pienellä alueella josta se ei voi liikkua koska joutuu sitten jonkun maan aluevesille. Kaapeli katkesi ruotsin talous alueella.
Jos linkin kartan rajat pitävät paikkansa niin alus voi pysytellä kansainvälisillä vesillä jos jatkaa matkaa pohjoiseen jonne oli menossa. Aluksen sijainti (punainen ruksi) otettu marinetrafficista ja se lienee juuri ja juuri kansaivälisillä vesillä ankkurissa. Ison Beltin salmi on kokonaan Tanskan aluevettä ja Juutinrauman salmi Tanskan ja Ruotsin aluevettä.
https://ibb.co/dghGhBs - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos linkin kartan rajat pitävät paikkansa niin alus voi pysytellä kansainvälisillä vesillä jos jatkaa matkaa pohjoiseen jonne oli menossa. Aluksen sijainti (punainen ruksi) otettu marinetrafficista ja se lienee juuri ja juuri kansaivälisillä vesillä ankkurissa. Ison Beltin salmi on kokonaan Tanskan aluevettä ja Juutinrauman salmi Tanskan ja Ruotsin aluevettä.
https://ibb.co/dghGhBsNo mikä sitä siinä sitten pidättelee? Lähtis menee!
- Anonyymi
Jotenkin surkuhupaisaa jo seurata miten ns. asiantuntijat antavat lausuntoja, esim. viimeksi päivän IS:ssa UPI:n johtaja selitti ettei ole ollenkaan varma teon tahallisuudesta eikä ymmärrä miksi Kiina tekisi jotain jne. jne. Siis mitä todennäköisin tahallinen teko halutaan väen vängällä selittää ja muuttaa vahingon kärsijäosapuolen toimesta vahingoksi!
- Anonyymi
Ankkuri on luultavasti AC14 HHP
High Holding Pover.
DR, Kim Naeser ottamissa kuvissa
ei näy erikoisia vaurioita ankkurissa, mitä yleensä tuon ikäisissä näkee . Jokainen voi tulkita kuvan miten näkee ja haluaa. Googlaa Kim Naeser/ DR- Anonyymi
Pitänee lisätä Yi Peng 3 eteen !
- Anonyymi
Ko. aluksen toisen ankkurin pitokärkien taipumat ovat kuvissa aivan selkeät...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ko. aluksen toisen ankkurin pitokärkien taipumat ovat kuvissa aivan selkeät...
Kuvan otto pikkaisen väärä kulma,
Otettu etuviistosta,muuttaa ankkurin kärkien muotoja .Voi olla
että on tehty muutoksia kyseiseen
ankkuriin.
Olisko noita kärkiä /kouraa jatkettu jostain syystä ,pidon tai muun takia. Vertaa toiseen laivan ankkuriin tai vastaavaan AC 14 HHP:n ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuvan otto pikkaisen väärä kulma,
Otettu etuviistosta,muuttaa ankkurin kärkien muotoja .Voi olla
että on tehty muutoksia kyseiseen
ankkuriin.
Olisko noita kärkiä /kouraa jatkettu jostain syystä ,pidon tai muun takia. Vertaa toiseen laivan ankkuriin tai vastaavaan AC 14 HHP:n ?Joo, kyllä varmaan on jatkettu just tämän ankkurin kärkeä...hehhee ja hahhaa..täysin selvä tapaus.
Mutta saako laivan miehistö sittenkään täyden tulospalkkion kun se yksi kaapeli ei katkennut..?
Kts. Suukko 2.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuvan otto pikkaisen väärä kulma,
Otettu etuviistosta,muuttaa ankkurin kärkien muotoja .Voi olla
että on tehty muutoksia kyseiseen
ankkuriin.
Olisko noita kärkiä /kouraa jatkettu jostain syystä ,pidon tai muun takia. Vertaa toiseen laivan ankkuriin tai vastaavaan AC 14 HHP:n ?Ei tuossa paapuurin puoleisessa koukussa näy mitään outoa.
https://yle.fi/a/74-20126380 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuossa paapuurin puoleisessa koukussa näy mitään outoa.
https://yle.fi/a/74-20126380Mutta katsopa tätä kuvaa.
https://ibb.co/fdqZP21
- Anonyymi
Saksa, tanska ja ruotsi on lähettänyt vartiolaivat kinuskin pöntön vartioon, neukuilla myös oma sotalaiva lähettyvillä, jostain syystä.
- Anonyymi
Yi Peng 3 anchor Googlaa.
Löytyy muutama kuva kyseisen laivan akkurista.
Erikulmista/kohdista otettuna kuva muuttaa ankkurin näköä .
Yhdessä piikit/koura näyttää luonnottoman pitkältä, tätä tarkoitin jatkolla, saitpa hyvät naurut siitä. - Anonyymi
WSJ: Tutkijat epäilevät kiinalaisaluksen vetäneen ankkuria tahallisesti Itämerellä.
Samalla taktiikalla nytkin kuin sen baltic connector kaasuputkenkin sabotoinnin kanssa.
https://yle.fi/a/74-20127729- Anonyymi
Itämeren pohjassa on kaapeleita aika helvetin paljon.
Miten varmistetaan ankkurin osuvan tiettyyn kaapeliin ??? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itämeren pohjassa on kaapeleita aika helvetin paljon.
Miten varmistetaan ankkurin osuvan tiettyyn kaapeliin ???Vetihän ankkuria 200km jonkin
tiedon mukaan. Ankkurissa ol varmaan etsintä tunnistusantura
etsi Suomen ja Ruotsin kaapelit .
Jos veti noi kilometrit olis mennyt monta muutakin kaapelia.
Ei niitä pysty kukaan ja mitenkään
varmistamaan . Eikä mikään laiva pysty vetään ankkuria pitkiä matkoja , kyllä siellä pakalla alkaa tapahtua paikat hajoo . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetihän ankkuria 200km jonkin
tiedon mukaan. Ankkurissa ol varmaan etsintä tunnistusantura
etsi Suomen ja Ruotsin kaapelit .
Jos veti noi kilometrit olis mennyt monta muutakin kaapelia.
Ei niitä pysty kukaan ja mitenkään
varmistamaan . Eikä mikään laiva pysty vetään ankkuria pitkiä matkoja , kyllä siellä pakalla alkaa tapahtua paikat hajoo .Voi käydä vaikka näin:)
https://www.youtube.com/watch?v=4iszDhkihjQ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi käydä vaikka näin:)
https://www.youtube.com/watch?v=4iszDhkihjQVoisi käydä,jarrut ei pidä ankkuripelis, tulee poksi tyhjäksi
Ketju tulee kaikki ulos ja mereen.
Saa hajoamaan pelit, puottamalla ankkurin ihan ylhäältä ,ei viiraa pudotus korkeuteen.
Vetämällä /laahaamalla vauhdissa
saa varmasti vehkeet paikaksi . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itämeren pohjassa on kaapeleita aika helvetin paljon.
Miten varmistetaan ankkurin osuvan tiettyyn kaapeliin ???Et taida tietää niistä "helvetillisistä" kaapelimääristä tuon taivaallista. Jos tiedät, tiedät kai edes sen, että jo pohjatroolausta harjoittavien kalastusalusten varalta kaapelien sijainnit on merkitty ihan merikortteihin jne. Kartoistaan sitten kalastusalukset osaavat olla troolaamatta kaapeleita hajalle...ja laivat osaavat olla ankkuroitumatta kiinni kaapeleihin...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et taida tietää niistä "helvetillisistä" kaapelimääristä tuon taivaallista. Jos tiedät, tiedät kai edes sen, että jo pohjatroolausta harjoittavien kalastusalusten varalta kaapelien sijainnit on merkitty ihan merikortteihin jne. Kartoistaan sitten kalastusalukset osaavat olla troolaamatta kaapeleita hajalle...ja laivat osaavat olla ankkuroitumatta kiinni kaapeleihin...
Tämä venäläisissä satamissa käynyt alus oli vedellyt ankkuria pitkin merenpohjaa kymmeniä kilometrejä sokaimtia ospoytava tutka pois päältä.
Lemahtelee ryössäläiseltä... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä venäläisissä satamissa käynyt alus oli vedellyt ankkuria pitkin merenpohjaa kymmeniä kilometrejä sokaimtia ospoytava tutka pois päältä.
Lemahtelee ryössäläiseltä...Tutka pois päältä, niinkö nyt IP- lehdet kirjoittavat?
Tosiasiassa kyse ei ole tutkasta vaan AIS- seurantajärjestelmästä...aika hurjalta kuulostaisikin jos alus syksyn hämäryydessä, sumussa ja täydessä pimeydessäkin ajelisi vilkkaasti liikennöidyllä reitillä vielä ilman tutkia... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisi käydä,jarrut ei pidä ankkuripelis, tulee poksi tyhjäksi
Ketju tulee kaikki ulos ja mereen.
Saa hajoamaan pelit, puottamalla ankkurin ihan ylhäältä ,ei viiraa pudotus korkeuteen.
Vetämällä /laahaamalla vauhdissa
saa varmasti vehkeet paikaksi .Täällä tehdään lisää kettinkiä, kolmessa vuorossa:)
https://www.youtube.com/watch?v=HhfHHhoTEvo - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutka pois päältä, niinkö nyt IP- lehdet kirjoittavat?
Tosiasiassa kyse ei ole tutkasta vaan AIS- seurantajärjestelmästä...aika hurjalta kuulostaisikin jos alus syksyn hämäryydessä, sumussa ja täydessä pimeydessäkin ajelisi vilkkaasti liikennöidyllä reitillä vielä ilman tutkia...On se jännä että miten näitä suomeksi kirjoittavia roistovaltiovenäjän toimia puolustelevia aina vain löytyy.
- Anonyymi
ILTALEHTI hyvä kuva ankkurista,
oli vertailu kummankin puolen .
Ikävä kyllä molemmat kuvan ankkurit
ovat samalta puolen, paapurin
ankkureita . Vertaa laivan nimen
kirjoitusta- Anonyymi
Paapurin ankkureita molemmissa
kuvissa. Laivan nimestä näkee selvästi,että saman puolen ovat .
Toisen kirjoitus alkais keulasta
peräänpäin,toisen päin vastoin . - Anonyymi
Montako ankkuria siinä on SAMALLA puolella..?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paapurin ankkureita molemmissa
kuvissa. Laivan nimestä näkee selvästi,että saman puolen ovat .
Toisen kirjoitus alkais keulasta
peräänpäin,toisen päin vastoin .No sentään oikea laiva. Iltalehti on käyttänyt myös väärän laivan kuvaa ko. keississä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Montako ankkuria siinä on SAMALLA puolella..?
Tarkoitin molemmat kuvat ovat samasta ankkurissa . Olinko kirjoittanut vaikeasti asian ,vai muutenko et ymmärtänyt ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Montako ankkuria siinä on SAMALLA puolella..?
Maininta oli kuvista joita oli 2 kpl
ei ankkureiden määrästä.
Tuo lukemisen ymmärtäminen on
Joskus vaikeaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitin molemmat kuvat ovat samasta ankkurissa . Olinko kirjoittanut vaikeasti asian ,vai muutenko et ymmärtänyt ?
Jo vain, lause "paapuurin ankkureita molemmissa kuvissa" sisältää ankkureita- sanan joka tarkoittaa enemmän kuin yhtä ankkuria! Oikea muoto olisi esim. "paapuurin ankkuri molemmissa kuvissa":
- Anonyymi
Yhteisenä tekijänä molemmilla aluksilla on käynnit venäläisissä satamissa ja putinis-terroristinen saastuminen.
- Anonyymi
Sähköankeriaiden pyydystys on kovaa hommaa https://www.hs.fi/talous/art-2000010841532.html
- Anonyymi
Laivan pituus suhteutettuna 30, 40 ja 50 metrin syvyyksiin. Wikipedian mukaan C-Lion1-kaapeli on 20-40 metrin syvyydessä, ihan en tosin ymmärrä mitä tuo tarkoittaa. Jotta asia ei olisi näin yksinkertaista niin semmoista tekstiäkin löysin että se on 170 metrin syvyydessä. Onkohan tuossa nolla liikaa ja todellisuudessa tarkoitetaan että rikkoutumiskohdassa olisi 17 metriä syvää? Ihmehän se olisi ollutkin jos uutisissa olisi mainittu kuinka syvää rikkoutumiskohdassa on. Tai sitten tarkoitetaan että syvimmillään kaapeli on 170 metrissä.
https://ibb.co/X4ZDsQt- Anonyymi
On mainittu että vaurio kohta on n. 50 m syvyydessä.
- Anonyymi
Mitä jos selvittäisit Itämeren syvyyttä, tietoa löytyy ihan netistäkin. Mitä tulee kuvitteluusi 17 metrin syvyydestä, miten oletat että suuret laivat lastissa tulisivat siitä ylipäätään yli...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä jos selvittäisit Itämeren syvyyttä, tietoa löytyy ihan netistäkin. Mitä tulee kuvitteluusi 17 metrin syvyydestä, miten oletat että suuret laivat lastissa tulisivat siitä ylipäätään yli...
Esim. Neste OY:n säiliöalus Jatulin syväys lastissa noin 25,6 metriä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä jos selvittäisit Itämeren syvyyttä, tietoa löytyy ihan netistäkin. Mitä tulee kuvitteluusi 17 metrin syvyydestä, miten oletat että suuret laivat lastissa tulisivat siitä ylipäätään yli...
Samalla tavalla kuin Ison Beltin salmesta jota muuten parhaillaan lähestyy pohjoisesta Jaarli-tankkeri 14,8 metrin syväyksellä matkalla Norjasta Porvooseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esim. Neste OY:n säiliöalus Jatulin syväys lastissa noin 25,6 metriä...
En löytänyt tuollaista tietoa, sen sijaan useilla sivustoilla sanotaan että draft (tai draught) eli syväys eli mitta kölistä vesirajaan on 15,1 metriä. Marinetraffic käyttää termiä "Draught" termin "Draft" sijasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En löytänyt tuollaista tietoa, sen sijaan useilla sivustoilla sanotaan että draft (tai draught) eli syväys eli mitta kölistä vesirajaan on 15,1 metriä. Marinetraffic käyttää termiä "Draught" termin "Draft" sijasta.
Niillä on nykyään aina joku syvätskilapyydys perässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samalla tavalla kuin Ison Beltin salmesta jota muuten parhaillaan lähestyy pohjoisesta Jaarli-tankkeri 14,8 metrin syväyksellä matkalla Norjasta Porvooseen.
Sen salmen väylän syvyys on 20m, ei ihan Jatuli mahdu :)))
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niillä on nykyään aina joku syvätskilapyydys perässä.
Näin on, syvätskilapyydys aina on siellä perässä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen salmen väylän syvyys on 20m, ei ihan Jatuli mahdu :)))
Miksi ei kun Jatulin syväys täydessä lastissa on 15,1 metriä. Suurimpien tankkereiden syväys on luokkaa noin 25 metriä ja pituutta näillä on 380 metriä. Noiden 400 metristen konttialusten tyypillinen suurin syväys taas on luokkaa 15 metriä. On myös termi Depth joka on aina hieman suurempi kuin aluksen syväys (Draft tai Draught) joka on siis mitta kölistä vesilinjaan. Mitä sitten tuo termi tai käsite "Depth" tarkoittaa niin saa joku asiantuntia kertoa.
https://shipspotting.com/photos/3391791 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ei kun Jatulin syväys täydessä lastissa on 15,1 metriä. Suurimpien tankkereiden syväys on luokkaa noin 25 metriä ja pituutta näillä on 380 metriä. Noiden 400 metristen konttialusten tyypillinen suurin syväys taas on luokkaa 15 metriä. On myös termi Depth joka on aina hieman suurempi kuin aluksen syväys (Draft tai Draught) joka on siis mitta kölistä vesilinjaan. Mitä sitten tuo termi tai käsite "Depth" tarkoittaa niin saa joku asiantuntia kertoa.
https://shipspotting.com/photos/3391791Aikaisemmassa viestissä joku kertoi Jatulin syväydeksi 25 metriä :)))
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aikaisemmassa viestissä joku kertoi Jatulin syväydeksi 25 metriä :)))
Ja korjasin sen oikeaan lukemaan, ei 250 metrisen tankkerin syväys voi olla luokkaa 25 metriä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen salmen väylän syvyys on 20m, ei ihan Jatuli mahdu :)))
En taaskaan löytänyt tietoa että olisi 20 metriä. Kun heittelette noita lukuja niin onko täysin mahdotonta laittaa linkkiä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esim. Neste OY:n säiliöalus Jatulin syväys lastissa noin 25,6 metriä...
Tämä Jatuli on nauloina jossa syväys oli 25,61 m .
P 340m L 51,8 m
1971- 1984 Wikipedian tietoja ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä Jatuli on nauloina jossa syväys oli 25,61 m .
P 340m L 51,8 m
1971- 1984 Wikipedian tietoja !No oletin että tarkoitetaan 2021 valmistunutta Jatulia eikä 1971 valmistunutta SS Jatulia.
Ja 1971 valmistuneen SS Jatulin syväys (draft/draught) eli mitta aluksen alimmasta kohdasta vesirajaan on linkin sivuston mukaan 20,07 metriä. Tuo 25,61 metriä on aluksen syvyys (Depth) joka ei ole sama asia kuin mitta aluksen alimmasta kohdasta vesirajaan.
Tuo "draft" on amerikanenglantia ja "draught" brittienglantia.
https://aukevisser.nl/supertankers/VLCC-H/id1262.htm
https://ibb.co/BzDVLvc - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No oletin että tarkoitetaan 2021 valmistunutta Jatulia eikä 1971 valmistunutta SS Jatulia.
Ja 1971 valmistuneen SS Jatulin syväys (draft/draught) eli mitta aluksen alimmasta kohdasta vesirajaan on linkin sivuston mukaan 20,07 metriä. Tuo 25,61 metriä on aluksen syvyys (Depth) joka ei ole sama asia kuin mitta aluksen alimmasta kohdasta vesirajaan.
Tuo "draft" on amerikanenglantia ja "draught" brittienglantia.
https://aukevisser.nl/supertankers/VLCC-H/id1262.htm
https://ibb.co/BzDVLvcItse törmäsin Wiki- sivuun jossa kerrotaan nimenomaan että syväys olisi ollut tuo 25,61 metriä, ehkä sekin on väärin. Mutta mitä ylipäätään tarkoittaisi käsite syvyys laivasta puhuttaessa, ei ole tullut vastaan mutta veden syvyytenä sitä käytetään.
Minulla on heikko muistikuva että nuo suurimmat nesteen alukset eivät olisi koskaan tulleet Suomeen asti täydessä lastissa juuri suuren syväyksensä vuoksi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse törmäsin Wiki- sivuun jossa kerrotaan nimenomaan että syväys olisi ollut tuo 25,61 metriä, ehkä sekin on väärin. Mutta mitä ylipäätään tarkoittaisi käsite syvyys laivasta puhuttaessa, ei ole tullut vastaan mutta veden syvyytenä sitä käytetään.
Minulla on heikko muistikuva että nuo suurimmat nesteen alukset eivät olisi koskaan tulleet Suomeen asti täydessä lastissa juuri suuren syväyksensä vuoksi?Noin minäkin muistelen.
Oliko niin, että Enskeri ja Tiiskeri tulivat vajaalla lastilla Sköldviikkiin ?
Tuo tieto jäi muistiin sieltä vuosikymmenten takaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin minäkin muistelen.
Oliko niin, että Enskeri ja Tiiskeri tulivat vajaalla lastilla Sköldviikkiin ?
Tuo tieto jäi muistiin sieltä vuosikymmenten takaa.Ankkuri yltää pohjaan asti paremmin kun alus on täydessä lastissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ei kun Jatulin syväys täydessä lastissa on 15,1 metriä. Suurimpien tankkereiden syväys on luokkaa noin 25 metriä ja pituutta näillä on 380 metriä. Noiden 400 metristen konttialusten tyypillinen suurin syväys taas on luokkaa 15 metriä. On myös termi Depth joka on aina hieman suurempi kuin aluksen syväys (Draft tai Draught) joka on siis mitta kölistä vesilinjaan. Mitä sitten tuo termi tai käsite "Depth" tarkoittaa niin saa joku asiantuntia kertoa.
https://shipspotting.com/photos/3391791Depth on rakennekorkeus, eli varalaidan yläreunan alimman kohdan pystysuora etäisyys pohjan alimpaan kohtaan (köliä, peräsintä, potkuria, jne ei lasketa tässä pohjaksi) ilman kallistumaa.
- Anonyymi
Heitelläänpä seuraava ajatus: Jos laivan päämitoista tiedetään pituus, leveys ja sekä uppouma täydessä lastissa, siitähän on kohtuullisen helposti ja riittävällä tarkkuudella laskettavissa millaisella syväyksellä em. uppouma saavutetaan.
- Anonyymi
Luin juuri Helsingin Uutiset- nimisestä lehdestä noin kahden vuoden takaisen jutun Jatuli- alukseen liittyen. Siinä kerrotaan että laiva tulee tekemään noin 100 matkaa vuodessa ja viettää ajastaan satamassa noin 60 %. Se siis tarkoittaisi 100 matkaa noin 145 vuorokaudessa...ei liene aivan toimittajan oivallus toteutunut..?
- Anonyymi
Pitkäjäykkinen pattitilanne tuli kiinalaisalukselle, toinen tapaus eli Ruby sentään on jo ollut liikenteessä.
- Anonyymi
Ruby on kaijassa Tyne joessa, tyhjänä.
Lähtöaika tai määränpää tuntematon.
- Anonyymi
Venäjän salainen palvelu, KGB vai mikä kirjainyhdistelmä se nykyisin onkaan tämänkin operaation takana oli ja kiinalaiset suostuivat jälleen kerran auttamaan heitä. Pitäisi Suomessakin hälytyskellot alkaa vihdoin soimaan myös kommunistisen Kiinan suhteen.
- Anonyymi
Eiköhän siihen suostutteluun ole ensinnäkin valittu sovelias miehistö ja sille luvattu sovelias "tulospalkkio". Siinä aiemmin Suomi- Viro- kaasuputken repineessä aluksessa ainakin väitettiin olleen veli venäläisen asettama sopiva miehistö.
No, nythän ne ovat viranomaiset siellä laivalla mutta mitäpä sieltä on löydettävissä, onko enää samaa porukkaakaan paikalla...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123810MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar782017Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5441617Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851288Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671087Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3798