Onko teillä kokemusta merinovillasukista?

Anonyymi-ap

Ostin jonkin aikaa sitten muutaman parin kotimaiselta valmistajalta. Ohjeiden mukaan esipesin sukat. Erikoista on, ettei sukkia tarvitsisi pestä yhtä usein kuin tavallisia. Tuuletus usein riittää, hoito-ohjeen mukaan.

Mahdottoman mukavan tuntuiset päällä, materiaali on ohuenakin lämmin, ja hengittävä.

Mulla on nyt käyttö- ja hajutesti menossa yhden parin kanssa, kotioloissa. Viides käyttöpäivä menossa, välissä aina tuuletukset. Yksi päivistä kattaa treenin, ja sukat unohtuivat hikimärkien vaatteiden ja pyyhkeen kanssa muovipussiin päiväksi. Ei kun ilmavasti kuivumaan senkin jälkeen. Ei haise vieläkään ja pohjat ovat puhtaan väriset.

Tasapainoilen inhon ja epäilyksen välimaastossa. Toimiiko tämä? Sukathan kuuluu ehdottomasti vaihtaa pestyihin puhtaisiin ainakin kerran päivässä.

Miten teillä menestyy merinovillasukat? Kestääkö käytössä? Pesulämpötilakin vain 40°, olen tottunut pyörittämään kaikki aina kuudessakympissä.

Haisuli

44

367

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Villa on itseään puhdistava materiaali. Se on monella tapaa parempaa kuin keinokuidut.

• Anonyymi

No on. Onko sulla käyttökokemusta? Epäilen hiukan noiden kestävyyttä.

xLiner (H)

• Anonyymi kirjoitti:

No on. Onko sulla käyttökokemusta? Epäilen hiukan noiden kestävyyttä.

xLiner (H)

Kyllä mulla villlasta on käyttökokemusta, mutta ei tuollaisista sukista. Että en osaa sanoa kuinka kestävät ovat. Itsellänikin tahtoo sukat kulua nopeasti. Merinovilla on aika kallista, että toivoisi kyllä kestävän.

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

Kyllä mulla villlasta on käyttökokemusta, mutta ei tuollaisista sukista. Että en osaa sanoa kuinka kestävät ovat. Itsellänikin tahtoo sukat kulua nopeasti. Merinovilla on aika kallista, että toivoisi kyllä kestävän.

Onhan noissa sukissa polyamidia ja elastaania mukana. Ettei pelkkää merinovillaa. Taitaa lisätä kestävyyttä nuo sekoitukset.

Tavallinen villa pistelee, karhistaa ja kutittaa. Sukkalangoissakin on muutakin matskua seassa kestävyyden vuoksi.

Merinovilla on kyllä tosi mielyttävää ihoa vasten. Aion hankkia muutaman kerraston ydintalven varalle, täytyy vaan vähän vertailla laatua ja hintaa. Kotimaista ajattelin.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Onhan noissa sukissa polyamidia ja elastaania mukana. Ettei pelkkää merinovillaa. Taitaa lisätä kestävyyttä nuo sekoitukset.

Tavallinen villa pistelee, karhistaa ja kutittaa. Sukkalangoissakin on muutakin matskua seassa kestävyyden vuoksi.

Merinovilla on kyllä tosi mielyttävää ihoa vasten. Aion hankkia muutaman kerraston ydintalven varalle, täytyy vaan vähän vertailla laatua ja hintaa. Kotimaista ajattelin.

xLiner

Joo tokihan ne on nykyään paljon sekotteita. Itselläni myös sama ajatus hommata merinovollakerrasto. Ei tarvitse sitten palella yhtään.

• "Merinovilla on erityisen hienolaatuista villaa, joka saadaan merinolampaista. Se on tunnettu pehmeydestään, keveydestään ja erinomaisista lämpö- ja kosteudensäätelevistä ominaisuuksistaan. Tässä tarkempaa tietoa merinovillasta:

Merinovillan ominaisuudet:

1. Erittäin hieno kuitu:

Merinovillan kuitu on paljon ohuempaa kuin tavallisen lampaan villan. Sen paksuus on yleensä 17–24 mikronia, mikä tekee siitä pehmeää ja mukavaa ihoa vasten. Se ei kutita kuten perinteinen villa.

2. Lämmönsäätely:

Merinovilla toimii luonnollisena lämmöneristeenä kylmässä ja pitää kehon viileänä kuumassa. Tämä tekee siitä erinomaisen sekä talvivaatteisiin että urheilu- ja ulkoiluvaatteisiin.

3. Kosteudenhallinta:

Merinovilla imee kosteutta itseensä jopa 30 % painostaan, mikä auttaa pitämään ihon kuivana. Se myös siirtää kosteuden tehokkaasti pois keholta, mikä tekee siitä miellyttävän käytössä hikisissäkin olosuhteissa.

4. Hajunkestävyys:

Merinovilla hylkii luonnostaan bakteereja, mikä vähentää hajujen muodostumista. Tämä tekee siitä ihanteellisen vaikkapa urheiluvaatteisiin, joita ei tarvitse pestä jokaisen käyttökerran jälkeen.

5. Hengittävyys:

Merinovilla päästää ilman kiertämään kuitujensa välissä, mikä tekee siitä erittäin hengittävän materiaalin.

6. Kevyys ja joustavuus:

Merinovilla on kevyttä ja joustavaa, mikä lisää sen käyttömukavuutta vaatteissa ja asusteissa.

7. Luonnollinen UV-suoja:

Merinovilla tarjoaa luonnollista suojaa auringon haitallisilta UV-säteiltä.

Mihin merinovillaa käytetään?

Urheilu- ja ulkoiluvaatteet: Merinovilla on suosittu materiaali kerrospukeutumisessa, erityisesti aluskerrastoissa ja suksiasuissa, koska se hengittää ja pitää lämpimänä myös kosteana.

Sukat: Merinovillasukat ovat pehmeitä, hengittäviä ja pitävät jalat lämpiminä sekä kuivina.

Vauvanvaatteet: Pehmeytensä ansiosta merinovilla sopii herkälle iholle.

Arkipukeutuminen: Merinovillasta valmistetaan myös puseroita, mekkoja ja huiveja.

Merinovillan alkuperä

Merinolampaat ovat alun perin kotoisin Espanjasta, mutta nykyään suurin osa merinovillasta tuotetaan Australiassa ja Uudessa-Seelannissa, jotka ovat tunnettuja korkealaatuisesta villantuotannostaan.

Merinovilla on arvostettu materiaali, koska se yhdistää mukavuuden, toimivuuden ja ympäristöystävällisyyden. Se sopii moniin eri käyttötarkoituksiin ja on hyvä vaihtoehto keinokuiduille."

• Anonyymi

Juu-u, kaikki mainostekstit on tuttuja. Mutta oikeat käyttökokemukset kiinnostaa.

Tällä hetkellä olen niin ihastunut tuntumaan, että tekisi mieli ostaa muutamalla sadalla eurolla kokonaan uusi sukkavarasto noista. Mutta sitten harmittaisi, jos muutaman kk:n käytön jälkeen kantapäät tai päkiät ovat auki, tai pesuissa kutistuu pikkuhiljaa lasten kokoisiksi huopatossuiksi.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Juu-u, kaikki mainostekstit on tuttuja. Mutta oikeat käyttökokemukset kiinnostaa.

Tällä hetkellä olen niin ihastunut tuntumaan, että tekisi mieli ostaa muutamalla sadalla eurolla kokonaan uusi sukkavarasto noista. Mutta sitten harmittaisi, jos muutaman kk:n käytön jälkeen kantapäät tai päkiät ovat auki, tai pesuissa kutistuu pikkuhiljaa lasten kokoisiksi huopatossuiksi.

xLiner

Toivottavasti joku jolla on kokemusta, tulisi kertomaan. 😊

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

xLiner

Kannattaa ensin hoitaa ne rispaanttuneet kantapäät kuntoon niin sukat ei hajoile

• Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa ensin hoitaa ne rispaanttuneet kantapäät kuntoon niin sukat ei hajoile

Kyllä ne hiertyy rikki ja kuluu. Tuntuukin että sukat ovat heikkoa tekoa nykyään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mun jalkani ovat pehmeät ja siloiset kuin vauvan peppu 🍑

Liikkumattomalle voi tulla yllätyksenä, että sukatkin kuluvat käytössä. Säilyyhän ne sukat sohvalla maaten paremmin kuin 20 000 - 30 000 askeleen päiväkulutuksella.

xLiner

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

Kyllä ne hiertyy rikki ja kuluu. Tuntuukin että sukat ovat heikkoa tekoa nykyään.

Kaikki on nykyään heikkoa tekoa! Tekevät tarkoituksella heikkoa, jotta saavat myytyä lisää. Mulla on kymmeniä vuosia vanhoja vaatteita jotka ovat ehjiä ja käyttökelpoisia vieläkin. Ja on ollut uusia, jotka ovat parin käyttökerran ja pesun jälkeen roskiskamaa.

Järkyin uusi juttu on mun mielestäni tekokuituneuleet, jotka venyvät kilometrin joka suuntaan. Ihme kumipaitoja, jo kokeillessa nousee nahistushiki pintaan. Mitä niitä sitten olikikaan pitää päällä päivän, muovipussia...

xLiner

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Liikkumattomalle voi tulla yllätyksenä, että sukatkin kuluvat käytössä. Säilyyhän ne sukat sohvalla maaten paremmin kuin 20 000 - 30 000 askeleen päiväkulutuksella.

xLiner

Kavioissa tai sorkissa mikään ei kestä ja toinen astu kuten ihmiset astuu eikä kantapäillä tömistelee niin että alakerran naapurin kattokruunu helisee

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

xLiner

Eli kumpi olet kavio vai sorkka eläin

• Anonyymi kirjoitti:

Kaikki on nykyään heikkoa tekoa! Tekevät tarkoituksella heikkoa, jotta saavat myytyä lisää. Mulla on kymmeniä vuosia vanhoja vaatteita jotka ovat ehjiä ja käyttökelpoisia vieläkin. Ja on ollut uusia, jotka ovat parin käyttökerran ja pesun jälkeen roskiskamaa.

Järkyin uusi juttu on mun mielestäni tekokuituneuleet, jotka venyvät kilometrin joka suuntaan. Ihme kumipaitoja, jo kokeillessa nousee nahistushiki pintaan. Mitä niitä sitten olikikaan pitää päällä päivän, muovipussia...

xLiner

Jep niin se on. Muovia on ihan joka paikassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

xLiner

Jos olet kavio eläin niin jätä ihmisten sukat ihmisille ja hanki hevosenkengät ne kestää kavioissa ja varmaan niihinkin saa nastat eli pitoo liukkailla

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli kumpi olet kavio vai sorkka eläin

Kummalla on terävät kynnet?

xLiner

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kummalla on terävät kynnet?

xLiner

En ole varma mut eikö hevoselta oteta puukolla pois kynttä mutta en osaa enempää olla vitsailija tai leikkisä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole varma mut eikö hevoselta oteta puukolla pois kynttä mutta en osaa enempää olla vitsailija tai leikkisä

Mitä materiaalia väliksen sukat ovat?

xLiner

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä materiaalia väliksen sukat ovat?

xLiner

En tiedä mutta ei vahdeta puheen aihetta eli minkä rotuinen olet selkäsi on suomuinen ja vatsa koirankarvaa ja kyljet höyhenii ja tuovi linnun nokka ja tämä oli leikkiä sitten

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

xLiner

Osta pari ja kuluta niitä pari kuukautta. Käpistelin kanssa noita ja päivittelin mielessäni hintaa ja otin vierestä nippupaketin tavallisia, kun sai "halvalla". - cu-

• Anonyymi kirjoitti:

En tiedä mutta ei vahdeta puheen aihetta eli minkä rotuinen olet selkäsi on suomuinen ja vatsa koirankarvaa ja kyljet höyhenii ja tuovi linnun nokka ja tämä oli leikkiä sitten

Voisitteko mitenkään höpistä näitä jossain sivummassa? Vellikello kilkattaa. 🔔

• Anonyymi kirjoitti:

Osta pari ja kuluta niitä pari kuukautta. Käpistelin kanssa noita ja päivittelin mielessäni hintaa ja otin vierestä nippupaketin tavallisia, kun sai "halvalla". - cu-

Halvalla ja rikki kuukauden päästä. 😅

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

ei voida

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

No lykkää sukka peräreikääsi ei ketään kiinnosta sukka ja sukkahousut eli miäs puhuu sukkahousuista kokemuksen rinta äänellä voi voi sentään

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla on tuossa jo muutamat parit. Olen vain kovin hätäinen, haluan tietää heti!

Eihän siinä sitten muu auta kun testailla itse tarpeellinen aika, jollei muilla ole asiaan sanomista.

Puuvillasukat ovat etenkin talvella kamalat jos hikoavat tai muuten kastuvat. Tekniset sukat toimivat villasukkien kanssa ihan hyvin.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Mulla on tuossa jo muutamat parit. Olen vain kovin hätäinen, haluan tietää heti!

Eihän siinä sitten muu auta kun testailla itse tarpeellinen aika, jollei muilla ole asiaan sanomista.

Puuvillasukat ovat etenkin talvella kamalat jos hikoavat tai muuten kastuvat. Tekniset sukat toimivat villasukkien kanssa ihan hyvin.

xLiner

No täällä ei varmaan tähän aikaan ole kaikki paikalla 😄 voi olla että illemmalla on useampi tietäjä kertomassa.

• Anonyymi
        mustasusi kirjoitti:

No täällä ei varmaan tähän aikaan ole kaikki paikalla 😄 voi olla että illemmalla on useampi tietäjä kertomassa.

Mulla on tehot päällä jo aikaisin aamulla. Illalla sitten sammun samaan aikaan kuin pikkulapset...

Olen saanut taas hyvin aikaiseksi. Teen ruokaa pakastimeen, niin ei tarvitse viikolla laittaa mitään.

Mulla on uutena ruuan ja kastikkeen täytteenä linssit, kun uusien ravintosuositusten mukaan kaikkia kasviksia tulisi lisätä. Ja minähän sitten lisään. On ollut jotenkin kevyempi olo, kun täytän vatsaani enemmän rehuilla ja hedelmillä. Näkyy muuten vaa'allakin.

xLiner

• Anonyymi

" Pesulämpötilakin vain 40°, olen tottunut pyörittämään kaikki aina kuudessakympissä."
      Ei kai kukaan normaali ihminen paitsi palstan aktivoijat villatuotteita kuudessakympissä pese !!

• Anonyymi

Ihan pöllökö oot, villavaatteet pestään tietty 90°:ssa! 👌

xLiner

• Anonyymi

xLiner kuulostaa normaalilta Temulta vaatteensa hankkineelta....

• Anonyymi

Sinä taas kuulostat tavalliselta sisälukutaidottomalta.

xLiner

• Anonyymi

Suosittelen villapesuainetta, niin käyttöikä pitenee.

• Anonyymi

Kaverilla noita on käytössä, eikä muita suostu enää käyttämäänkään ja toimivat kuten mainostetaankin. Luultavasti 100% merinoa ettei pätkääkään tekokuituja mukana

• Anonyymi

Viestini katosi?

Etsin netistä 100% merinovillasukkia, mutta oli sellaisiksi mainostetuissakin polyamidia ja elastaania. En usko että kestävät jaloissa ilman vahvistavia kuituja.

xLiner

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viestini katosi?

Etsin netistä 100% merinovillasukkia, mutta oli sellaisiksi mainostetuissakin polyamidia ja elastaania. En usko että kestävät jaloissa ilman vahvistavia kuituja.

xLiner

No joo, varmaan niissä jotain on seassa kulutuskestävyyden takia, en sen tarkemmin ole niihin perehtynyt. Tuli just mieleen että itselläkin on jossain pari jotain merinohalpiaisia että mihin olen ne tunkenut? 🤔. Taitaa olla aika siivota tuo sukkalaatikko eikä ottaa käyttöön koko ajan vain niitä päällimmäisiä 🙄.
        Se mainittu kaveri on ns. hifistelijä, ei huoli käyttöönsä mitään mitä ei ole testannut viimeisen päälle ja hyväksi huomannut, puhuupa vielä tottakin kaiken lisäksi ilman mielipidevärittelyitä. Ehkä ainut tuntemani tyyppi minkä puheidenkin perusteella jo uskaltaa hankkia jotain omaankin käyttöönsä ilman että itse on tutustunut aiheeseen.
        Että senkun vaan merino-ostoksille, mutta odota nyt sentään edes aamukahdeksaan ennenkuin ryntäät shoppailemaan 😁, ne kalliimmat ovat kuulemma hintansa väärtejä.

• Anonyymi

Ostin kerran kirpparilta nipun edukkaita merinovillaisia sukkia, mitkä 'joku' oli tuonut ulkomailta ja olivat uusia.
      Kun pääsin kotiin, huomasin, että haisivatkin homeelle ja roskiin menivät suorinta tietä.
      Harmi.
      Vilma

• Anonyymi

Äh, kirppiksillä on ominaishajunsa joka helposti peittää tavaroiden pahan hajun siellä paikan päällä.

Löysin 15 €:lla 3 tosi kivaa takkia. Kahdesta lähti tunkkainen haju heti hienopesussa, mutta mokkatakista en ole saanut vielä outoa hajua pois. Tuuletus, soodapussitus ja pakastus ei ole toiminut. En vielä luovuta, takki on niin kiva. Muutama niksi on vielä käyttämättä.

xLiner

• Anonyymi

Villa
      - haisee märkänä
      - kutistuu
      - on ikävän karheaa

• Anonyymi

Merinovilla ei karhista.

xLiner

• Anonyymi

Viiden päivän käytön jälkeen kantapäissä näkyy vähän nyppyjä.

Eivät vieläkään haise pahalle ! mutten kyllä ilkeä enää pesemättä laittaa jalkaani. Illalla käsinpesu lavuaarissa ja tarkkailu jatkuu.

xLiner

• Anonyymi

Varsinainen sukkatesti sinulla :) Pakkohan nuo on nyt ostaa ja kokeilla!

Itselläni samanlainen iho, saattaa hankautua rikki tuotelapuista tai saumoista.

Itse sain lahjaksi pellavasukat. Niissä ihmettelin samaa, etteivätkö tarvitse pesua ja se on pitänyt paikkansa. Ne ovat kuitenkin luonnonvalkeat, eivätkä siten kovin käytännölliset. Alkuun pidin enemmän, kun niiden kerrottiin hoitavan jopa ihoa.

• Anonyymi

ai, olet jo näköjään käynyt ostoksilla. Edellämainitulta kaverilta löytyy myös merinopaitaa, -kalsareita, -pipoa ja ties mitä muuta , - lapasiakin vissiin, elävä merinovillamannekiini 😂

• Anonyymi

Ainakaan tavalliset villasukat ei kestä normaalia arkikäyttöä kahta viikkoa pitempään, hyvä jos niinkään kauan. Ja se, että on monta materiaalia sukassa, on vain kiertoilmaisu sille, että ne on tehty sekalaisesta lumpusta eivätkä ainakaan kestä. Sellaiset, missä on seassa polyamidia, niin niistä lähtee muut aiheet muutamassa päivässä pois ja sinulla on sitten vain verkkonailonsukat. Ellei se nailonkin ole liian lyhyistä kuiduista, jolloin sinulla on suuret reiät.
      Ainut kestävä ja helposti kestävä on täysnailoninenn urheilusukka, tehtynä pitkäkuituisesta nailonista. Ostin sellaiset 1960 -luvulla, neljä paria. Kestivät 50 vuotta, loppuvuosina kesälläkin. Uudemmat Sidosteen täysnailoniset liian lyhyeksi leikatusta nailonkuidusta kestävät jopa kuukauden, sitten reiät varpaissa ja kantapäissä. Kymen Sukka jo meni konkurssiin kun ei tehnyt muuta kuin roskaa. Sama käy tai on jo käynyt Sidosteella. On turha luulla, että suomalaiset sukkatehtaat pystyvät roskan tuottamisessa kilpailemaan Kaukoidän roskantuottajien kanssa. Pitäisi tehdä LAATUA, mutta kun eivät vain tee!
      Ja sama muillekin suomalaisille tuotteille: Pelkkää roskaa hirveään hintaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      205
      6468
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2887
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2347
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      96
      2161
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2051
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      231
      1467
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      78
      1432
    8. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1366
    9. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      7
      1315
    10. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      387
      1256
    Aihe